كودكان در نوعدوستي و همدلي تشويق
پرخاشگري در آن نقش و تلويزيون
بروز از جلوگيري
(پاياني بخش)كودكان
خشونت
كردن محدود اينترنتي خدمات مراكز تعطيلي
است اطلاعرساني
آيتالله شهادت سالگرد بيستمين يادمان
ميشود
برگزار بهشتي دكتر
روزنامهنگاران صنفي انجمن سرگشاده نامه
تهران شهردار به
شمسالواعظين وضعيت آخرين
توضيح
كودكان در نوعدوستي و همدلي تشويق
ديگر ، تعبير به يا اجتماعي مطلوب رفتارهاي آموزش
و مهمترين از يكي كودكان ، جامعهپسندانهبه رفتارهاي
كه چرا است ، مربيان و والدين تربيتي وظايف اساسيترين
از كردن تبعيت مستلزم انساني جامعه يك در كردن زندگي
رو ، اين از.است مشخص اجتماعي چهارچوبهاي و هنجارها يكسري
نيز و جامعهپسندانه رفتارهاي مختلف جنبههاي به توجه
ضرورتي آنها ، صحيح آموزش در روانشناختي اصول رعايت
و اجتماعي هنجارهاي از صحبت كه وقتي.است اجتنابناپذير
وسيعي باگستره ميآيد ، ميان به جامعهپسندانه رفتارهاي
پيوستاري روي بر كه ميشويم مواجه رفتارهايي و ارزشها از
رفتارهاي تا ديگران به كردن سلام:نظير جزئي رفتارهاي از
نوعدوستيقرار ديگرانو به ياريرساني:مثل مهمتر
تبيين و تعيين در مختلف فرهنگهاي نقش البته.دارند
جوامع.داشت دور نظر از نبايد را اجتماعي هنجارهاي
فرهنگي و تاريخي اجتماعي ، بافت به توجه با مختلف انساني
ولي.دارند را خود خاص رفتاري چهارچوبهاي و هنجارها خود ،
يك به مختص كه دارند وجود هنجارها و ارزشها اين از يكسري
نيستند تاريخ از مشخصي دوره يك حتي يا سرزمين ، فرهنگ ،
در كه بهگونهاي دارند ، جامع و فراگير كيفيتي بلكه
رفتاري جلوههاي ميتوان كموبيش انساني جوامع تمامي
به ميتوان رفتارها نوع اين جمله از.مشاهدهكرد آنرا
.كرد اشاره نوعدوستي و همدلي
از مشخصي تعريف ارائه از پس تا آنست بر سعي مقاله اين در
تبيين به پژوهشي ، يافتههاي به اشاره با واژه ، دو اين
.شود پرداخته كودكي حساس دوران در آنها بهتر هرچه
همدلي
بهحالت دهي پاسخ به تمايل از عبارتست تعريف طبق همدلي
.(وبرن ، 1997 بارون) مشابه عاطفي حالت با ديگران عاطفي
رشد شرط نخستين را همدلي ،(1983) مايكالسون و لوئيس
ديگري فرد جاي به را خود كودك كه ميدانند خودشناسي
اين نظر به.نمايد تجربه را ديگري كودك احساسات و ببيند
و ضوابط با كودك آشنايي را همدلي ديگر جنبه محقق ، دو
موقعيتهاي در مقبول احساسات مورد در اجتماعي خواستههاي
كه معتقدند ،(1372) ميلبرن و كارتلج.ميدهد تشكيل خاص
ميشود تلقي مهم زماني ديگران عواطف كردن تجربه يا همدلي
:نظير فردي مهارتهايميان برخي با كودكان كه
آشنا كاملا ديگران تعارض دفع و دوستيابي و دوستي ابراز
.شوند
ميداند "عاطفي نقش ايفاي" را همدلي ،(1981) گرنيسپان
بر تاكيد اينجا در.(ميلبرن ، 1372 و كارتلج از نقل به)
ميتواند نظارهگر كه حدي يعني است ، عاطفي رفتار روي
تجسم ديگري از نمايد ، درك و بشناسد را فردديگري احساسات
متاثر عاطفي بهطور او وضع و حال از و باشد داشته ذهني
شخص عواطف به شخصي پاسخ از عبارتست معمولا همدلي.گردد
و ميبيند را خود دوست ناراحتي كه كودكي مثلا.ديگر
درعينحال.ميدهد نشان همدلي خود از ميشود ، اندوهگين
تجربه يا ديگران احساس تشخيص ميزان به است ممكن پاسخ اين
.(استراير ، 1980) باشد داشته بستگي ديگران مشابه احساس
نوع همدلي":مينويسد همدلي تعريف در ،(1978) باخ فش
معنا اين به است ، ديگران ديدگاه به داشتن توجه از خاصي
واكنشهايي ديگران ، عاطفي واكنشهاي ادراك طريق از كودك كه
همكاران ، و ماسن از نقل به) "ميدهد نشان خود از عاطفي
خاطر به دوستش ميبيند سارا كه وقتي.(1372
اندوه احساس ميكند ، گريه است شده خراب كه اسباببازياش
دارد ، احساسي چه او كه ميكند مجسم خود پيش و ميكند
.است همدلانه وي واكنش
عواطف و احساسات درك در آنان توانايي با كودكان در همدلي
فرد با كه هنگامي به كودكان رفتار از.است همراه ديگران
به ميتوان ميشوند ، روبهرو رنجوري يا ديده آسيب
مادراني.برد پي ديگران عاطفي حالات درك در آنان توانايي
يادداشتهايي كودكانشان روزمره كارهاي باره در كه
در فرزندانشان رفتار كه ميدارند اذعان برداشتهاند ،
سن ، اين در ميكند ، اساسي تغيير زندگي دوم سال دوم نيمه
ببوسند را ديده آسيب شخص كه ميكنند پيدا تمايل كودكان
.بدهند اسباببازي حتي و غذا او به يا و كنند نوازش يا
زندگي دوم سال اول نيمه در اجتماعي رفتارهاي اينگونه
همكاران ، و يارو - راك) است شده گزارش و مشاهده كمتر
.(همكاران ، 1372 و ماسن از نقل به ;1982
عاطفي جزء يك و شناختي جزء دو همدلي تحليل ، يك براساس
در توانايي:از عبارتند همدلي شناختي اجزاي.دارد
حدس در توانايي و ديگران عاطفي حالات نامگذاري و شناسايي
:از عبارتست همدلي عاطفي جزء.ديگر شخص ديدگاه زدن
باخ ، فش) ديگر شخص به عاطفي پاسخي دادن نشان در توانايي
.(1978
همدلي تحول و رشد
كودكان همچنانكه:معتقدند (1982) همكاران و يارو - راك
تاثير تحت بيشتر آنان اجتماعي رفتارهاي ميشوند ، بزرگتر
كودكان در زندگي ، سال دومين از.ميگيرد قرار همدلي
اين كه آنجا از.ميشود ديده همدلي از نشانههايي
برخي است ، همگاني تقريبا و ميآيد پيش زود خيلي احساسات
در ذاتي خصوصيتي همدلي كه معتقدند نظريهپردازان از
كه هستند موجوداتي انسانها آنان ، اعتقاد به.است انسان
همديگرباشند ، نگران كه مساله اين و ميشوند بزرگ هم با
عقيدهاند اين بر محققين از ديگري گروه.دارد حياتي ارزش
تجارب و ميشود آموخته اوليه شدن شرطي طريق از همدلي كه
.دارد همگاني جنبه آن ، به مربوط
و است نسبي خصوصيتي كودك ، در همدلي خاص وضعيت اساسا
افرادي نيز و زمينه اين در كودك تجربه موقعيت ، به بستگي
كودكان كلي ، بهطورميدهد نشان واكنش آنان به كه دارد
بيشتري همدلي دارند ، شباهت خودشان به كه آنهايي به نسبت
خود نژادان هم و جنسان هم برابر در مثلا.ميدهند نشان
را كسي وقتي كودكان درضمن ، .ميدهند نشان بيشتري همدلي
وضعيت يا موقعيت آن قبلا خودشان كه ببينند موقعيتي در
تا ميدهند نشان خود از بيشتري همدلي كردهاند ، تجربه را
;فريد ، 1961 آرون) باشند نكرده تجربه را موقعيتي كه زماني
.(همكاران ، 1372 و ماسن از نقل به
والدين روشهاي و همدلي
ايجاد همدلي توانايي كودكان همه در تقريبا كه هرچند
همدلي ديگران با مقايسه در آنان از برخي ولي ميشود ،
خاصي روشهاي با ميتوانند والدين.ميدهند نشان بيشتري
.نمايند تشويق و ترغيب ديگران با كردن همدلي به را آنها
ديگران احساسات و واكنشها به را كودك توجه كه روشهايي
.دارد خاصي اهميت كودكان به همدلي آموزش در ميكند معطوف
موقعيتهاي با مواجهه در والدين خود واكنشهاي البته
ميطلبند را ديگران به نسبت آنان همدلي ابراز كه مختلفي
كهدر والديني از آندسته شك بدون.ميباشد مهم نيز
از همدلانهاي رفتار ديگران ، مصائب و گرفتاريها مقابل
فرزندانشان به مستقيم بهطور نميدهند ، نشان خود
.ميآموزند را ديگران اندوه و نياز به نسبت بيتفاوتي
تحليل و تفسير با تا ميكنند سعي والدين از برخي
.دهند آموزش را همدلي خود فرزندان به مختلف ، موقعيتهاي
و باشد داشته نظر در را ديگران ديدگاه بتواند كودك اينكه
رشد در نمايد ، تصور مقابل طرف وضعيت و موقعيت در را خود
عنوان به.دارد بسزايي تاثير وي در همدلي حس تقويت و
يك به ديگران اگر":ميگويد خود فرزند به پدري:مثال
خاطر رنجيده حتما نشوي ، دعوت تو و شوند دعوت ميهماني
ولي كني دعوت تولدت جشن به را همه تو اگر حالا.شد خواهي
".ميرنجد تو از نكني ، دعوت را محسن
كه است دست در انتظار اين از حمايت در شواهدي كه حالي در
شيوه به دارند ، قرار همدلي از بالاتري سطح در كه كودكاني
پژوهشگران همه اما ميكنند ، رفتار جامعهپسندانهتري
پيدا جامعهپسندانه رفتار و همدلي بين روشني ارتباط
.نميكنند
ديده نقشپذيري آموزش كه سالهاي كودكان 6 تحقيق ، يك در
را دوره اين كه كودكاني از بيشتري احتمال به بودند ،
تقسيم نيازمند كودك يك با را خود وسايل بودند نگذرانده
كه ميكند ثابت پژوهشي يافته اين.(ايانوتي ، 1978) كردند
نوعدوستانه رفتار ميتواند مهارتهاينقشپذيري افزايش
.نمايد تقويت كودكان در را
رفتار در همدلي نقش روي بر گرفته انجام مطالعات
در.دادهاند ارائه را متناقضي يافتههاي جامعهپسندانه ،
سطح كه كردند پر را پرسشنامههايي آزمودنيها مطالعه ، يك
بود كمك به نيازمند كه شخصي با را آنان همدلي و ناخوشي
كردن كمك براي فرصتي آنان به سپس.ميداد قرار سنجش مورد
تحقيق اين نتايج.شد داده (كمك به نيازمند شخص) وي به
وي ، به كردن كمك براي آزمودنيها تمايل كه داد نشان
نمره تا داد نشان همبستگي ناخوشيشان نمره با بيشتر
افراد ديگر ، تعبير به.(اسدرو ، 1998 و لستر) آنان همدلي
خود ، منفي و ناخوشايند روحي حالت از رهاييجستن براي
.نمودند كردن كمك مثل اجتماعي مثبت عمل يك انجام به اقدام
به كردن كمك علتهاي از يكي شناختي ، رشد نظريه براساس
و احساسات درك در توانايي و همدلي احساس ديگران ،
آنان غم و اندوه در شدن سهيم نيز و ديگران ناراحتيهاي
رفتار با همدلي كه ميدهد نشان چندي شواهد.است
رفتار ميان رابطه مانند ولي دارد هماهنگي نوعدوستانه
رفتار و همدلي بين همبستگي اخلاقي ، قضاوت و اخلاقي
.است كم معمولا نوعدوستانه
وقتي ميشود؟ برانگيخته همدلي احساس شرايط كدام تحت
ميگردد؟ تبديل نوعدوستانه رفتار به چگونه شد ، برانگيخته
كمك مساله بهتر تبيين به زمينه اين در مثالي ارائه شايد
:كند
كرد مشاهده تلويزيون از گزارشي چهارساله ، پسربچه فريد ،
يك در را اموالشان همه كه بود خانوادهاي باره در كه
به خانواده آن پسربچه.بودند داده دست از آتشسوزي سانحه
بود رفته بين از آتشسوزي در كه اسباببازياش خرس خاطر
خرس و گرفت قرار وضعيت اين تاثير تحت فريد.ميكرد گريه
ميخواهد كه گفت پدرش به و آورد را خودش اسباببازي
.ببرد است ديده تلويزيون در كه پسربچهاي براي آنرا
با همدلي آن در كه است شرايطي دهنده نشان حالت اين
توانايي اين فريد اينكه اول.دارد هماهنگي نوعدوستي
نگاه وضعيت آن به ديگري كودك ديد از تا داشت را شناختي
شد ابراز همدلي روي از كه فريد واكنش اينكه دوم.كند
بكند ميتواند چه عملا ميدانست او.بود بيدرنگ و فوري
بوده اين از ناشي او واكنش است ممكن.شود واقع مفيد تا
كمك به كه كرده مشاهده مشابهي موقعيت در را كسي قبلا كه
ناراحت و غمگين وي وقتي اينكه يا و است شتافته ديگري فرد
نقل به ;آرونفريد ، 1968) است كرده كمك او به شخصي بوده ،
.(همكاران ، 1372 و ماسن از
نوعدوستي
كمك براي خواهانه ديگر گرايشي يا تمايل واقع در نوعدوستي
زعم به.(سانترك ، 1999 و هالون) است ديگر شخص به كردن
انتظار بدون بلندنظري و سخاوت از كه نوعدوستي ميدلارسكي ،
بهواسطه كه است رفتار نوعي ميشود ، محسوب مثل به مقابله
.ميدهد قرار اولويت در را ديگران نيازهاي رفع شخص آن ،
حدي تا بايد نوعدوستانه رفتار كه است معتقد وي همچنين
هيچگونه اينكه از آگاهي و علم با و باشد ايثارگري متضمن
داوطلبانه بهطور نميگيرد ، تعلق شخص به منفعتي و پاداش
از بيش نوعدوستي ، انگيزه لازمه سخن ، ديگر به.شود انجام
.است ديگران امور به ورزيدن اهتمام ديگري ، عامل هر
حكم پرخاشگري ، همچون نيز نوعدوستي صاحبنظران ، اعتقاد به
پيامدهايي با مستقيم ارتباط در كه دارد را ابزاري پاسخي
همكاران ، و لات) ميشود نگهداري و فراگرفته داشت خواهد كه
.(1375
در آن كه معتقدند محققان برخي نوعدوستي ، رشد خصوص در
مختلفي شيوههاي به و ميشود آغاز زندگي مراحل نخستين
به كودك زندگي ، اول ماهه شش در مثلاميگردد ابراز
واكنش مادر و پدر خود ، بخصوص اطرافيان به مثبت گونهاي
برخي در يا ،(ميزند لبخند آنان به مثلا) ميدهد نشان
در.ميدهد نشان هيجاني واكنش ديگران ناراحتي به مواقع
بيشتري مثبت واكنشهاي اينكه بر علاوه زندگي دوم ماهه شش
ناراحتي كاهش براي ميكند سعي ميدهد ، نشان اطرافيانش به
،(1373) پارك و هترينگتون.دهد صورت كاري ديگران ،
فرد به اغلب ماهگي ، تا 24 سن 13 در كودكان كه معتقدند
تسلي وي به و ميشوند نزديك است پريشان و مضطرب كه ديگري
ميتواند كودك سالگي ، نيم و يك سن در.ميدهند آرامش و
كمك خود توانايي با متناسب ناراحت ، و فردپريشان به حتي
تمامي در كودك روزافزون رشد با همزمان ولينمايد
و بيان نحوه در كه تحولاتي و تغيير به ميتوان جنبهها ،
.برد پي ميآيد بوجود كودك نوعدوستانه رفتارهاي ابراز
ماهيت كه ميدهد نشان گرفته انجام مطالعات همچنين
به شخصي كه ميدهند تشخيص آنها با كودكان كه نشانههايي
پرل.ميكند تغيير زمان طول در دارد ، نياز آنها كمك
درآن كه شده طراحي تصاوير رشته يك از استفاده با ،(1985)
همكشيدن در ابرو از) درماندگي نشانههاي بودن آشكار
كودكان 4 كه داد نشان بود ، متغير (پرسروصدا گريه تا جزئي
نشانهها كه هنگامي است ممكن اندازه يك به ساله و 5
نشانهها كه هنگامي برعكس.شوند آنها باشندمتوجه آشكار
داردمتوجه احتمال سالهكمتر كودكان 4 باشند ، پيچيده
.باشند ديگر افراد به ياريرساني داوطلب و شده مساله
نوعدوستانه رفتار و پاداش
رفتارهاي انواع تقويت و آموزش در پاداش نقش خصوص در
يافتههاي و گرفته انجام متعددي تحقيقات جامعهپسندانه ،
قابل زمينه اين در كه آنچه.است گرديده ارائه متناقضي
نيز و شده ارائه پاداشهاي ميزان و نحوه ميباشد ، تامل
يك انجام براي را پاداشي كودك آن در كه است موقعيتي
.مينمايد دريافت رفتار
مبين برايان ، و ميدلارسكي توسط گرفته انجام مطالعه
مطالعه ، اين در.است نوعدوستي براي پاداش رويكرد
نامشان ، ذكر بدون تا خواستند كودكان از پژوهشگران
آندسته.بدهند نيازمندتر همسالان به را خود آبنباتهاي
جملات و عبارات آموزشي ، جلسه در پيشتر كه كودكاني از
نسبت بودند ، شنيده را بزرگترها رضايت و خشنودي از حاكي
همسالانشان به بيشتري آبنباتهاي ديگر ، كودكان به
كه بود اين مساله اين علت پژوهشگران ، عقيده به.بخشيدند
مستقيما نوعدوستي ، به اول گروه كودكان بيشتر علاقهمندي
.بود پذيرفته تاثير (بزرگترها كلامي تشويق) مثبت تقويت از
(1975) بولر و بريكمن ميلر ، توسط كه ديگري تحقيق در
غيرمستقيم و ظريفتر كنندههاي تقويت تاثير گرفت ، انجام
به پژوهشگران اين.گرفت قرار بررسي مورد كودكان بررفتار
آنها كه گفتند ابتدايي پنجم كلاس كودكان از تعدادي
ديگري تعداد به و هستند پاكيزهاي و تميز بچههاي
آنان سپسباشند تميز و پاكيزه بايد كه گفتند ازكودكان
.كردند شركت محيطزيست آلودگي با مبارزه برنامه يك در
از بيشتر مراتب به اول گروه كه داد نشان تحقيق اين نتايج
حاضر پژوهشگران.كردند همكاري مرحله اين در دوم گروه
واسطه به اول ، گروه نوعدوستانه پاسخ كه ميدارند اظهار
صورت كودكان ميان كه است بوده مقايسهاي از حاصل تقويت
.است گرفته
تقويت يا بروز در كنندهها تقويت و پاداشها نقش بر علاوه
و خوشايند يا مثبت عاطفي حالات نوعدوستانه ، رفتار
نوعدوستانه رفتاري جلوههاي دادن نشان در نيز ناخوشايند
و خلق فزاينده تاثير به محققان از برخي.ميباشند موثر
از.ميكنند اشاره ديگران به ياريرساني بر مثبت خوئي
سيالديني و بومان كرنيك ، همچون پژوهشگراني ديگر ، سوي
گاهي منفي خوي و خلق يا بد احساسات كه بردند پي ،(1979)
و نوعدوستي به گرايش و سخاوتمندي افزايش با مواقع
كودك تعدادي از آنان ، مطالعه در.است همراه ياريرساني
.آورند خاطر به را ناخوشايندي خاطره تا شد خواسته دبستاني
كه آنچه از بيشتر بزرگسال ، يك درحضور بعدا كودكان اين
از آندسته كه حالي در.كردند اهداء ديگران به را داشتند
به را (نهبد و نهخوب) خنثي خاطرهاي كه كودكاني
پژوهشگران.ندادند انجام را كاري چنين بودند ، يادآورده
و نامطلوب روحي شرايط در كه افرادي براي كه معتقدند حاضر
خلاص براي است شيوهاي ديگران ، به كردن كمك هستند ، منفي
.دارند كه ناخوشايندي عاطفي حالت از شدن
رفتارهاي آموزش ضرورت و فوق مطالب به توجه با
و مربيان والدين ، است لازم كودكان ، به جامعهپسندانه
تربيت خطير امر در نوعي به كه دستگاههايي و نهادها تمامي
و همدلي حس تقويت و رشد جهت در دارند ، نقش كودكان
.نمايند مضاعف و همسو تلاشي آنان در نوعدوستي
پيدا را خود اصيل و واقعي معناي آنگاه زندگي شك بدون
غم و درد به نسبت بيتفاوتي جاي به انسانها كه ميكند
و داده نشان خود از نوعدوستانه و همدلانه رفتار همديگر ،
يكديگر ياري به مشتاقانه پاداش ، دريافت انتظار بدون
.بشتابند
تاجالدين ناصر - كاظمي احسان
:منابع
،"كودك شخصيت و رشد".(1372) همكاران و پاول ماسن ، - 1
.مركز نشر:تهران ياسايي ، مهشيد ترجمه
مباني كتاب".(1375) همكاران و برنايس لات ، - 2
:مشهد طوسي ، منشي و طهوريان ترجمه ،"اجتماعي روانشناسي
.رضوي قدس آستان انتشارات
شروين ترجمه نوعدوستي ، .(1372) اليزابت ميدلارسكي ، - 3
.سوم شماره يازدهم ، سال تربيت ، مجله شمالي ،
.(1373) دي.راس پارك ، و ميويس.اي هترينگتون ، - 4
و طهوريان ترجمه ،"معاصر ديدگاه از كودك روانشناسي"
.رضوي قدس آستان انتشارات:مشهد همكاران ،
پرخاشگري در آن نقش و تلويزيون
بروز از جلوگيري
(پاياني بخش)كودكان
خشونت
پرخاشگري در آن نقش و تلويزيون مقاله نخست بخش در:اشاره
كشورهاي در شده انجام مطالعات و تحقيقات نتايج كودكان
نظرتان از پرخاشگري در تلويزيون تاثير مورد در مختلف
از جلوگيري روشهاي با مقاله اين پاياني بخش در.گذشت
.ميشويم آشنا خشونت بروز
كرده رشد روشنفكرانه تربيتي و فكري نظر از كه بچههايي
براي.ميگيرند قرار تلويزيون تحتتاثير كمتر باشند
و خانواده با خوبي روابط و عاديست وضعيتي داراي كه كودكي
تلويزيون است ، برخوردار معمولي هوش از و دارد دوستانش
ميان در.نيست ديگر روزنههاي ميان روزنهاي ، جز چيزي
ترجيح كودكي چنين ميدارد عرضه وي به تلويزيون كه آنچه
واقعي محتواي داراي كه برگزيند را برنامههايي ميدهد
.هستند
از قبل اطفال از بعضي ناراحتي ريشههاي حقيقت در پس
آنها خود شخصيت در باشد برنامههايش و تلويزيون در اينكه
مورد در تلويزيون كمكي نقش.است اجتماعيشان روابط و
يا و نوجوان كه دريافت توان مي هنگامي را كودكان بزهكاري
در را بزهكاري و جنايت ارتكاب مخصوص شگرد يا روش طفل ،
به كه هنگامي سپس و فراميگيرد برنامهها تماشاي حين
عمل به دست ميخواهد حقيقت و واقعيت عالم در مختلف دلايل
وقتي كودكان.ميكند استفاده شگرد اين بزند ، از خلافي
از استفاده با كه ميكنند مشاهده فيلمي در را قهرماني
سهولت به مشكلي هر بر دارند اختيار در كه پرقدرتي ابزار
.ميشوند برخوردار لذتها و نعمتها كليه از و ميآيند فائق
از بسياري راهحل آسانترين خشونت كه ميبينند بچهها
هاي شخصيت هم و (خوبها) مثبت شخصيتهاي هم كه است مشكلات
دارد ، هم خوشي وپايان ميگيرند كار به را آن (بدها) منفي
و شرارت كه ميكنند قبول و احساس آنهانيز از پس
باشد غيرعاقلانه كه نيز اندازه هر به امكانات از استفاده
.است امروزي انسان پيشرفت در عامل مهمترين يا مهم عامل
رساندن ، انتقام اذيت و آزار و كشتن با تنها قهرماني ، اگر
پرده روي زندگي در را خود راه قبيل اين از واعمالي گرفتن
خواهد غلط فكر اين به را ساده نوجوان ميكند هموار
ميكند مشاهده تلويزيون صفحه بر آنچه از پيروي كه انداخت
.اوست موفقيت ضامن
شده انجام مطالعات و تحقيقات نتايج براساس خلاصه بهطور
بچهها براي تلويزيون كه گفت نميتوان مختلف كشورهاي در
برنامهها از بعضي معين موارد از برخي در بد؟ يا است خوب
همين و باشند مفيد بچهها از عدهاي براي ميتوانند
در كه ديگر بچههاي از بعضي براي ميتوانند برنامهها
مضر دارند قرار موقعيت همان در يا و متفاوت موقعيتي
دارند كه گوناگوني خصوصيات با نوجوانان و كودكان باشند ،
ازخود صورت يك به تلويزيوني ، واحد برنامه يك به نسبت
قرار تاثير تحت گونهاي به يك هر و نميدهند نشان واكنش
بهصورت بايد تلويزيون كه گفت ميتوان فلذا.ميگيرند
اشياء ، اما و موجودات دنيا ، كشف براي باشد روزنهاي
اگر كه است زميني همچون كودك.باشد روزنه تنها نبايد
جوانه نميتواند وجودش در خشونت ميكروب تخم نباشد مستعد
.بزند
و مربيان والدين ، خشونت بروز از جلوگيري براي
انجام زيررا موارد مشابه اقداماتي بايد دستاندركاران
:دهند
مفاهيم محتواي و كنند بررسي را كودكان احساسات و افكار -
و تجزيه خورده آنها چشم به تلويزيون صفحه در كه مبهمي
.كنند وگو گفت و بحث دربارهشان و كنند تحليل
كه بدانند و نكنند تصور منفعلي موجودات را كودكان -
مطابق كه را آنچه تلويزيوني برنامههاي ميان از كودكان
جهت همين به و ميكنند انتخاب است استعدادشان و علاقه با
درنظر را جوانب كليه بايد تلويزيون تاثير بررسي در
.بگيرند
و كودكان كه نمايند اتخاذ ترتيبي مربيان ، و والدين -
سازگاري روابط اطرافشان محيط نيز و همسالان با نوجوانان
از يك هر با برخورد در بتوانند آنها تا باشند داشته
انتخاب را عاقلانهتري و مناسب طرق اجتماع ، پديدههاي
.نمايند
گوشهنشيني و عزلت از بايد را نوجوانان و كودكان -
به را خود بيكاري اوقات تمام كه كرد وادارشان و درآورد
و مفيد فعاليتهاي به را آنها و نپردازند تلويزيون تماشاي
با وگو گفت تفريح ، مطالعه ، كردن ، ورزش نظير ديگري سازنده
.وادارند...و دوستان
با تلويزيون سازندگان و دستاندركاران مسئولين ، -
برنامههاي پخش از را والدين هشداردهنده علامتهايي
بر كنترلي بتوانند والدين تا سازند آگاه خشونتآميز
.باشند داشته خود فرزندان
و برنامهريزان و مسئولين نقش اينكه نهايت در -
مهمتر بسي وابسته سازمانهاي و برنامهها تهيهكنندگان
تلويزيوني برنامههاي ساخت هنگام به بايد مسئولين است ،
تا بگيرند كمك..و راهنمايي روانشناسان و مشاوران از
اين.باشند داشته خود مخاطبان بر مطلوبي تاثيرگذاري
و بوده اساسيتر بسيار ما جامعه همچون جوامعي براي ضرورت
كه چرا مينمايد ، طلب را كارشناسانهاي و بنيادي مطالعات
قابل تلويزيون مانند دولتي و ملي رسانه يك وجهه و اعتبار
وجود از استفاده بنابراين نيست ، خصوصي رسانههاي با قياس
تحقيق و مطالعه و پژوهشگران جامعهشناسان ، روانشناسان ،
و تلويزيوني برنامههاي محتواي زمينه در مداوم علمي
جامعه در كودكان پرخاشگري و خشونت ميزان بر آنها تاثير
و مهم ضروري ، بسيار نگرفته ، انجام آنچناني تحقيقات كه ما
.است حياتي
عبادي عبادالله:نويسنده
كردن محدود اينترنتي خدمات مراكز تعطيلي
است اطلاعرساني
شد اينترنت به همگان دسترسي خواستار ملل سازمان دبيركل *
در تهراني شهروندان از قابلتوجهي شمار :اجتماعي گروه
تعطيلي روزنامه اين گزارشگران و همشهري روزنامه با تماس
اطلاعرساني كردن محدود را اينترنتي خدمات ارائه مراكز
.دانستند
اين تعطيلي كه ميشود گفته گرچه ما خبرنگار گزارش به
ميكند محدود را مخابرات شركت درآمدي منابع از يكي مراكز
به اطلاعرساني كردن محدود باورند اين بر شهروندان اما
شركت درآمدي منابع شدن محدود از زيانبارتر مراتب
تعطيل روزنامهها از برخي ميگويند آنها.است مخابرات
شمار اگرچه شد ، محدود اطلاعرساني منابع عمل در و شدند
انتظار اين اما نيست توجه قابل اينترنت از استفادهكننده
امكان اين ارتباطات جهاني روز آستانه در كه نيست بيجا هم
پست وزارت عمومي روابط مديركل.بگيرند ما از را ارتباطي
تعطيلي بر مبني موجود شايعه به پاسخ در تلفن و تلگراف و
وزارتخانه اين:ميگويد مخابرات شركت سوي از مراكز اين
اينترنتي خدمات ارائه مراكز اخير تعطيلي در نقشي هيچ
.است نداشته
تاكيد وزارتخانه اين عمومي روابط مديركل سپهرام فرهاد
خود وظيفه براساس تلفن و تلگراف و پست وزارت و دولت:كرد
.ميكنند حمايت ارتباطي بخش قانونمند توسعه از
كل اداره را زمينه اين در اقدام:گفت وي ايرنا گزارش به
برعهده صالحه مراجع تشخيص براساس و انتظامي نيروي اماكن
.است داشته
نداشتن موجود ، اطلاعات و پيگيري براساس:افزود سپهرام
ارائه و واحدها از معدودي تعداد تعطيلي عامل صنفي مجوز
.است بوده مراكز گونه اين از بيشتري تعداد به اخطار
براي موضوع پيگيري حال در وزارتخانه اين:داشت اظهار وي
.است اينترنتي خدمات ارائهكنندگان صنفي ساماندهي به كمك
طي اينترنتي خدمات ارائه مركز حدود 400 كه شده شايع
شده تعطيل انتظامي نيروي اماكن اداره سوي از اخير روزهاي
.است
از جلوگيري و اينترنت كنترل براي است ، شده ادعا همچنين
تعطيلي به اقدام اينترنت ، شبكه به جوان نسل دسترسي
.است شده كافينتها
بزرگ تهران انتظامي ناحيه فرماندهي ستاد در آگاه منبع يك
دادن سامان براي:است گفته صبح روزنامه يك به دوشنبه روز
داده اخطار آنها به تهران در كافينت حدود 250 وضعيت به
مجوز اداري ماشينهاي تازهتاسيس اتحاديه از كه است شده
.بگيرند
كافينت پنج تاكنون فقط تهران در:است افزوده همچنين وي
تعطيل شده تعيين زمان در مجوز دريافت عدم بهخاطر
.شدهاند
بيشتر اطلاعات كسب براي ايرنا خبرنگار مكرر تماس پي در
نيروي دستاندركاران از هيچيك مراكز ، اين تعطيلي درباره
.نكردند نظر اظهار اينباره در انتظامي
و پست وزير پارلماني معاون نرگسي رمضانپور ديگر سوي از
از برخي پيگيري به پاسخ در ديروز تلفن و تلگراف
:است گفته كافينتها جمعآوري پيرامون مجلس نمايندگان
نيروي اماكن اداره تصميم به مربوط كافينتها جمعآوري
كار اين با تلفن و تلگراف و پست وزارت و بوده انتظامي
.است مخالف
جريان در مربوطه مسئولان با مذاكراتي است گفته همچنين وي
مجوزهاي صدور با و برطرف مشاغل نوع اين مشكلات تا است
.شود قانوني آنها كار صورت لازم ،
تعطيل اينترنتي خدمات ارائه مركز شده 400 شايع درحاليكه
سازمان دبيركل است شده جلوگيري آنها فعاليت ادامه از و
خواستار ارتباطات جهاني روز بهمناسبت پيامي در متحد ملل
جهان در ديجيتالي اختلاف كاهش و اينترنت به همگان دسترسي
.شد پيوسته هم به
با اما است بوده قدرت با مترادف همواره دانش:گفت وي
است ، شده قدرت لازمه دانش به سريع دسترسي اينترنت ظهور
.باشد اقتصادي يا و سياسي اجتماعي ، قدرت اين چه
زيادي عده براي اينترنت ظهور:است آمده پيام اين در
حتي و تلفن با مقايسه در جامعه بر آن اثرات بهدليل
تقريبا 3 تلفن مورد در درحاليكه است جالب بسيار مطبوعات
استفاده آن از ميليوننفر تا 50 كشيد طول قرن ربع
توانست سال فقط 4 طي (world wide web)اينترنت.كنند
تعداد سال 1999 تا.باشد داشته استفادهكننده تعداد اين
رايانه ميليون با 56 جهان در استفادهكننده ميليون 190
بهره اينترنت از هستند وصل اينترنت شبكه به مستقيما كه
.بردهاند
:گفت ديجيتالي اختلاف به اشاره ضمن خود پيام در دبيركل
دارند اينترنت به دسترسي امكان جهان مردم تمام درحاليكه
جهان جمعيت درصد فقط 5 اينترنت از استفادهكنندگان معهذا
از درصد اين 85 بر علاوهميدهند تشكيل را
يعني توسعهيافته كشورهاي در اينترنت از استفادهكنندگان
اينترنت به مستقيما كه رايانههايي از درصد كه 90 جايي
كه رايانههايي تعداد مثال برايدارند قرار هستند وصل
كل از بيشتر هستند وصل اينترنت به مستقيما نيويورك در
.است آفريقا در اينترنت به متصل رايانههاي
از توسعه حال در كشورهاي اينكه براي ملل سازمان دبيركل
زبانهاي از استفاده خواستار شوند بهرهمند بهتر اينترنت
كشورهاي در تلفن خطوط شبكه گسترش و اينترنت در گوناگون
.شد توسعه حال در
آيتالله شهادت سالگرد بيستمين يادمان
برگزارميشود بهشتي دكتر
بهشتي دكتر آيتالله شهادت سالگرد بيستمين يادمان مراسم
.ميشود برگزار ارشاد حسينيه در ارديبهشت يكشنبه 30
بهشتي دكتر شهيد انديشههاي و آثار نشر بنياد گزارش به
ساعت تا و آغاز صبح 30ارديبهشت ساعت 8 از مراسم اين
.دارد ادامه 30/17
و منوچهري عباس دكتر شبستري ، مجتهد دكتر مراسم اين در
دكتر قادري ، حاتم دكتر و صبح جلسه در مقدم محمد دكتر
جلسه در بهشتي حسيني سيدمحمدرضا دكتر و محققداماد
.كرد خواهند سخنراني بعدازظهر
حضور با پاسخ و پرسش جلسه عصر و صبح جلسه پايان در
.ميشود برگزار سخنرانان
راه سه از بالاتر شريعتي دكتر خيابان در ارشاد حسينيه
.است واقع ضرابخانه
روزنامهنگاران صنفي انجمن سرگشاده نامه
تهران شهردار به
با روزنامهنگاران صنفي انجمن رفاهي كميته:اجتماعي گروه
تحقق خواستار تهران شهردار به سرگشاده نامهاي ارسال
.شد روزنامهنگاران به مسكن واگذاري مورد در شهرداري وعده
قبل مدتي داريد ، اطلاع كه همانطور است ، آمده نامه اين در
كه روزنامهنگاران با خود مطبوعاتي نشست در (گذشته سال)
به شد ، برگزار ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن محل در
مسكن مشكلات حل براي كه داديد وعده انجمن اين اعضاي
بوعلي ، پروژههاي از را مسكوني واحدهاي روزنامهنگاران ،
.دهيد قرار انجمن اين اعضاي اختيار در نواب و ارغوان
نامه پاسخ دريافت عدم از پس روزنامهنگاران صنفي انجمن
جنابعالي براي تاريخ 8/11/79 در را ديگري نامه خود ، قبلي
اما.شد خصوص اين در ديگري تمهيدات خواستار و كرد ارسال
نماينده مستمر پيگيريهاي تمام عليرغم نيز نامه اين
.است مانده بيپاسخ صنفي انجمن
از زيادي تعداد روزانه اينكه به عنايت با اكنون
مساعد قول به عنايت با مسكن فاقد روزنامهنگاران
صنفي انجمن اين مسئولان به را خود خواستههاي جنابعالي ،
خواهشمند دارند ، قانعكننده پاسخ انتظار و داده انعكاس
.فرمائيد اعلام خصوص اين در را خود نظر شفاف بهطور است
شمسالواعظين وضعيت آخرين
و شمسالواعظين مدافع وكيل سيفزاده ، محمد:اجتماعي گروه
وضعيت آخرين ايسنا ، خبرنگار با گفتوگو در صفري ، لطيف
.كرد تشريح را خود موكلان حقوقي
شده صادر شمسالواعظين آزادي دستور اينكه بيان با وي
شركت با ارتباط در ديگري پرونده متاسفانه اما:گفت است ،
ميليون با 500 همچنان و است شده تشكيل وي براي روز جامعه
.ميبرد بهسر زندان در وثيقه ، قرار ريال
با ارتباط در شمسالواعظين ، آزادي حكم:گفت سيفزاده ،
مورخ عمومي عفو بخشنامه مشمول وي و صادر اوليه محكوميت
.است شده بهمن 22
:گفت نظر ، مورد شكايت به رسيدگي زمان درباره سيفزاده ،
دادگستري اقدامات منتظر و دادهايم انجام را خود كار ما
.نمانند زندان در بيگناه افراد تا هستيم
توضيح
كه خبري درباره است كرده اعلام فرهنگي ميراث سازمان
رسيده ، چاپ به صفحه 14 در سازمان اين از نقل به ديروز
علوم تاريخ موزه نخستين.است ضروري زير توضيح ارائه
بهداشتي خدمات و پزشكي علوم دانشگاه بوسيله ايران ، پزشكي
آموزش و درمان و بهداشت وزارت نظارت با و تهران درماني
.ميشود برگزار پزشكي
|