و آهنگساز پژوه بينش شاهكار با گفتوگو
تعيين مردم را راه پاپ موسيقي خواننده
موسيقيدانان نه ميكنند
ميكند؟ چه موسيقي خانه
بازرگاني تبليغات و اروپا اتحاديه
تلويزيوني
گسترش از ژاپني نگاران روزنامه نگراني
ملي تلويزيون
فعاليت
مصاحبه يك درباره دلآواز شركت توضيح
ميپردازد آهنگساز را حقالزحمه
و آهنگساز پژوه بينش شاهكار با گفتوگو
تعيين مردم را راه پاپ موسيقي خواننده
موسيقيدانان نه ميكنند
;درآمد
پاپ موسيقي خواننده و آهنگساز شاعر ، ;پژوه بينش شاهكار
را خود آكادميك تحصيلات.شد متولد تهران سال 1351در در
فوقليسانس ، انساني جغرافياي ليسانس:درشتههاي
برنامهريزي (ph.D) دكتراي و سياسي و اقتصادي جغرافياي
و جمعيتشناسي باره در مقالاتي و برد پايان شهريبه
زمينه در تجربههايي به همزمان و نگاشت معاصر ادبيات
(جاز) درام او تخصصي ساز.پرداخت شعروترانه و آهنگسازي
بازار وارد سال 79 در "شرقي بانوي" او آلبوم اولين.است
عنوان تحت رسيد چاپ به او از كتابي همزمان و گرديد
سروده نيمايي شعر قالب در كه "ميدارم دوست را دستهايت"
.ميآيد پي در كه شده انجام گفتوگويي وي با.است شده
سوي از كه انتقاداتي و پاپ موسيقي وضعيت و روند *
مشابهسازي و خواني مشابه باره در موسيقي اين مخالفان
پاپ موسيقي شما نظر به آيا و ميبينيد چگونه را ميشود
خير؟ يا ميگذراند را دورانتقليد كنوني
تقليد پروسه از خلق ، فراگرد ژانرهنري ، هر در اساسا-
كنيم اقتداء غيرموسيقايي مثالي به اگر.ميشود آغاز
شعر دربكشيم تصوير به را نو شعر فرآيند ميتوانيم
با كارهايي اول ، سالهاي در نيما شاگردان كليه نيمايي ،
سال چند گذشت از پس تا ميكردند ارائه نيمايي بوي و رنگ
!نيست مذموم فينفسه تقليد بنابراين ، .يافتند را خود قالب
بايد كه ميكنيد نگاه موضوع به منتقدان منظر از اگر اما
مخالفان !كند عيب به نظر افتد ، بيهنر هرآنكه:كنم عرض
دارند را خودي فرهنگ استوارسازي داعيه كه موسيقي اين
مشابهخواني.باشند خلق فكر به خود نقد ، بهجاي است بهتر
است؟ مذموم سازغربي.كنيد خويشمداري بياييد شما بداست؟
دايره از را رقبا و كنيد قبضه را بازار سازايراني با شما
چارهساز كردن نقد.كنيد كار !نكشيد تير هفت.كنيد بيرون
موسيقي ، نوع اين مخالفان اغلب ميگويم جرات به من.نيست
.ندارند را ژانر اين در كار يك ارائه پتانسيل
عامهپسند موسيقي پيداست نامش از كه همانطور پاپ موسيقي
تعيين كه مردماند اين كه موسيقيدان نه را راه و است
لذت خواننده فلان صداي از نفر ميليون شصت.ميكنند
حنجره از را صدا آن نميكند فرقي هم برايشان ميبرند ،
پسكرانههاي يكسري با خلق انبوهه بلكه.آن يا بشنوند اين
سليقه يك به فرهنگي ، مشترك خاستگاههاي و اجتماعي مشترك
يك كه است راهي همان اين و ميرسند هم مشترك نسبتا
سوي از صورت اين درغير و است آن طي به مجبور پاپ آرتيست
.نيست پاپ ديگر كه چرا ميشود پسزده مردم
ميكند ، ملزم را پاپ گروههاي كه است عاملي رقابت ، طرفي از
سليقه به بيشتر و بيشتر پويا جامعهشناسي از استفاده با
اين در و شوند نزديك كه شدند مجبور يا شوند نزديك مردم
غربال گذرگاه اين در هم عدهاي و ميمانند بعضيها گذار
.ميشوند
... موسيقي موسيقيهابي ، اتومبيل ، موسيقي يعني پاپ موسيقي
.نميكند گوش موتسارت ركوئيم آشپزي ، هنگام در هيچكس
يك كه ساده شعر يك با ساده موسيقي يك يعني پاپ موسيقي
دركش بتواند ميشنود آنرا كه باري اولين هفدهساله ، جوان
.شود عاشق آن با و بدارد دوستش كند ، زمزمهاش كند ،
پيچيده را پاپ موسيقي دنيا كجاي هيچ در روزها اين
را دنيا آهنگ ، يك در ساده آكورد باچهارتا.نميسازند
بيست قطعه هر در ميولد الدي مثال براي.ميكنند تسخير
چهارصد ميكند ، عوض ريتم تا چهل ميكند ، مدولاسيون بار
در الكترونيك گيتار نوازنده بهترين و ميگذارد تااكسنت
نوازندههايش و خودش با ميگذارد كنسرت وقتي اما دنياست
طرفي از.نميآيند سالن به نفر دويست خويشهايش ، و قوم و
و ميسازد را كاليفرنيا هتل ساده كورد چهارتاآ با ايگلز
چه شما براي گفتم كه اينها همه خوب.ميكند فتح را دنيا
ساده موسيقي مردم كه است اين جز ميكند؟ القاء را مفهومي
چه اما را؟ كمپلكسه پيچيده موسيقي نه ميپسندند ، را
اگر كه كساني هستند؟ پاپ موسيقي اصلي ناقدان كساني
و نميفهمد هيچكس خودشان جز را موسيقيشان آهنگسازند ،
تجاوز بيهنر افراد از مدارشان نيستند موسيقيدان اگر
جاودانه ترانه كدام ميكنيد انتقاد كه شما !آقا.نميكند
به هم ما تا بياوريد نمونه يك مثال براي ساختهايد؟ را
. ميتوانيد كه كنيد ثابت.بپيونديم شما مريدان جمع
و سازبندي از محتوا و فرم در ايراني پاپ موسيقي آيا *
ميكند؟ تبعيت خاصي ساختار
اگرنه ، و.نه باشد ، داشته وجود خلاقيت اگر كلام يك در -
.بله
پس را خود امتحان كه داريم كليشه مشت يك ما ببينيد
.ميپسندند را آنها هم مردم قضا بر دست و دادهاند
كاست كه بود مطمئن و نمود رعايت را شيوه همين ميشود
جسارت و كرد خلق ميشود اينكه ديگر و نميماند بيمخاطب
يا ميرسد عرش به يا صورت اين در كه داشت بدعتگذاري
جديد سياق يك خلق جز شدن جاودانه براي اماميكند سقوط
.ندارد وجود راهي هيچ
را (داخل و خارج توليد) ايراني پاپ موسيقي بخواهيم اگر *
ميخوريم؟ بر دسته چند به كنيم دستهبندي
- ميانه ژانر - روشنفكري ژانر:دسته سه ميكنم گمان -
.روشنفكري ضد ژانر
شعر ، اهميت آستانه و برجستگي لحاظ به ايران در البته
يعني ميشود طبقهبندي كلام نوع پشتوانه به بيشتر موسيقي
اين از يكي سوي به را اركستراسيون كه است شعر حضيض و اوج
.ميكند هدايت ژانر سه
گمان من:خارج و داخل توليدي موسيقي در اينها تقابل اما
ايراني توليدي موسيقي از درصد نودوپنج از فراتر ميكنم
جرگه در است شده معروف لوسآنجلسي موسيقي به كه خارج در
توليد كاستهاي ميان در رقم اين اما ميگنجد روشنفكري ضد
.مييابد تقليل سوم يك به شايد ايران در شده
قراردارد؟ گروه كدام در شما كارهاي *
به دهيد اجازه !مصاحبه اين سئوال سختترين به رسيديم -
.كنيم اقتداء مردم راي
است؟ تاريخي سابقه يك داراي ايران در شما سبك آيا *
بگويم است بهتر كه است راك - پاپ نوعي من ، سبك ببينيد -
به راجع اما.ندارم را سياق اين در ادامه بناي چون.بود
اين به دقيقا كه كنم عرض بايد ايران در آن تاريخي سابقه
.نكرده كار كسي تاكنون شده ارائه شرقي بانوي در كه شكلي
و است غربي كاملا قطعهها بعضي در اركستراسيون كه چرا
پاپ ، به آوردن روي از قبل اينكه جز نيست چيزي هم آن علت
.جاز تخصصيام ساز و بود محض راك من سبك
ميگيريد؟ ايده كساني چه از جهاني پاپ موسيقي در*
ميگيرم خط گروهي يا شخص از مستقيما كه گفت نميشود -
دوست را كساني چه كه ميشد مطرح اينطور سئوال اگر اما
كاري بخواهم موسيقيدان يك بهعنوان اگر:ميگفتم داريد
لافلين مك و ميولا الدي مصطفي ، چيكوريا ، عزيزا كنم گوش را
جزء كه جاز و بلوز موسيقي بهاضافه ميدهم ترجيح را
يك عنوان به اما ميباشد ويژهام خيلي علاقهمنديهاي
.ميپسندم سيناترارا فرانك و چارلز ري عام مخاطب
بگوئيد؟ آينده كارهاي از*
"اسكناس" آن احتمالي نام كه دارم دست در را آلبومي -
و هستم خودم آن خواننده و آهنگساز شاعر ، .بود خواهد
سبك اين در.است صفاريان بهروز آقاي عهده به كارها تنظيم
خرج به زيادي وسواس بنابراين و نشده كار ايران در هنوز
لحاظ به چه و اركستراسيون لحاظ به چه كه ميدهيم
كرده ميشود انجام خارج در آنچه مشابه كاري صدابرداري ،
.باشيم
ميكند؟ چه موسيقي خانه
نجوا -الف
را خود سالگي دو موسيقي خانه كنيم صبر ديگر ماه سه اگر
جلسه تشكيل خانه اين عمومي مجمع هنوز اما ميگيرد ، جشن
درباره نيز شايعاتي.است روزگار عجايب از اين و نداده
گوش به نوازندگان تخصصي كميته اعضاي از برخي انصراف
مديره هيات با كميته اين گذشته هفته جلسه با كه ميرسد
ميخواستند كه برخيها و گرفت قوت شايعه اين موسيقي خانه
زمينه اين در توفيقي عملا نهند ، سرپوش اختلافات اين بر
.نيافتند
سوء و حل حدود تا جلسه آن در اختلافات اين خوشبختانه
باقي زمينه اين در نكته دو اما شد ، برطرف تفاهمها
دقيق ، موضعگيري آنها به نسبت آينده در اگر كه ميماند
دلسوزان همتهاي و تلاشها نگيرد ، صورت موقعي به و شفاف
ايجاد و موسيقيايي صنف ايجاد براي سال ساليان كه موسيقي
البته و ميرود حيف به گذاشتند مايه جان از موسيقي خانه
هستند ، پا تازه نهاد اين فروپاشي خواهان كه برخيها
.شد پرخواهد آنان حسد كاسه و ميشوند خشنود
مركز با را خود نسبت ميبايد موسيقي خانه كه اين اول
مركز اگر.كند مشخص اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت موسيقي
ميبايست نوپاست ، نهاد اين به كردن كمك خواهان موسيقي
نياز مورد اختيارات ميكند ، واگذار كه مسئوليتي مطابق
موسيقي خانه به كه نميشود اين ببخشد ، نيز را مسئوليت آن
برگزاري براي طرحي كه شود اعلام آن مديره رئيسهيات و
مثله را طرح اين خود گاه آن و كنيد جوانارائه جشنواره
زده سرباز خانه اين داوران از تن يك پذيرش از حتي و كرده
.شود
موسيقي خانه مديره هيات رئيس سوي از و جلسه همين در
و تلاش و كار ماه سه حاصل شده ارائه طرح كه ميشود عنوان
در است ، اما زمينه اين در استادان بهترين با مشاوره
...و ميشود گرفته هيچ به نهايت
و ابهام گونه هر از جلوگيري براي موسيقي خانه كه اين دوم
فردي و كند اختيار سخنگويي ميبايست اعضا ، ميان در ترديد
را موسيقي هم كه بگمارد عمومي روابط عنوان به نيز را
پاسخهاي دادن كه را روابطعمومي كاركرد هم و بشناسد
.است آن لوازم از موقع به و قانعكننده
بازرگاني تبليغات اروپاو اتحاديه
تلويزيوني
فشار به توجه با اروپا اتحاديه فرهنگ وزراي
چگونگي خود نشست در جوانان ، بر روزافزون تبليغاتي
كودكان كه اروپا تلويزيون بازرگاني تبليغات ممنوعيت
.دادند قرار بررسي مورد را دادهاند قرار هدف مورد را
اروپا اتحاديه دورهاي رياست حاضر حال در كه سوئد
آگهيهاي پخش كه است مدت 10سال دارد ، عهده را
و كرده ممنوع را سال زير 12 كودكان براي تلويزيوني
.است اروپا سراسر در مشابه مقررات اجراي دنبال به
در كه شخصي":گفت سوئد ، فرهنگ وزير گوست ماريا
منظور درك به قادر بايد گيرد مي قرار تبليغات معرض
فكر ماباشد ميكنند پخش را تبليغات اين كه كساني
قرار تاثير تحت را بچهها بتواند تبليغات نميكنيمكه
برنامه يك بين فرق نميتوانند آنها اينكه براي دهد ،
."دهند تشخيص را عادي برنامه يك و تبليغاتي
تنها بچهها كه است داده نشان تحقيقات":افزود وي
مفاهيم درك به شروع ميرسند مدرسه سن به كه وقتي
فروش براي شخصيكه نميتوانند آنها و ميكنند تجاري
توانايي و كنند درك را ميكند تلاش خود محصول
."مييابد افزايش سال حدود 10 سنين در تنها انتقادي
اروپا اتحاديه اعضاي از سوم يك حدود حمايت وجود با
چون كشورهايي سوئد الگوي نظير ممنوعيتي اجراي از
مخالفت آن با شدت به فرانسه و آلمان انگليس ،
.كردند
خودش بايد كشوري هر":گفت نيز آلمان فرهنگ وزير
اين و بگيرد تصميم مشكل اين حل چگونگي راجعبه
."شود تنظيم اروپا براي كه نيست موضوعي
فيلم پخش كمپانيهاي از بسياري":گفت همچنين وي
تهيه هزينه آگهي پخش با كه دارند وجود اروپا در
نمي شما و ميكنند تامين را بچهها براي برنامه
."كنيد مجبور را خصوصي كمپانيهاي كه توانيد
خاطر به ممنوعيت اين اجراي بر سوئد اصرار دليل
قرار هدف مورد را بچهها كه است روزافزوني تبليغات
.دادهاند
گسترش از ژاپني نگاران روزنامه نگراني
ملي تلويزيون
فعاليت
گسترش به نسبت ژاپني روزنامهنگاران اتحاديه
اچ ان"ملي تلويزيون راديوو شبكه خبري حوزهفعاليت
.كرد نگراني ابراز"كي
و كشور مديريت ، " وزارت از نامهاي در اتحاديه اين
گسترش بر كه خواست "ژاپن ارتباطات و پست
.كند نظارت "كي اچ ان"فعاليتهاي
گرفت بالا آن از پس روزنامهنگاران اتحاديه نگراني
خبر انتشار به اقدام "كي اچ ان" تلويزيوني شبكه كه
.كرد اينترنت شبكه طريق از
ان"بودجه كه معتقدند ژاپن روزنامهنگاران اتحاديه
تامين بينندگان از كسبهزينه ناحيه از "كي اچ
حوزه از بايد آن فعاليت رو اين از و ميشود
خارج است ، حاكم آن بر آزاد بازار قوانين تجارتكه
و دولت را آن بودجه از نيمي كه "كي اچ ان".شود
ميشود تامين ازخانوادهها مستقيم بصورت ديگر نيم
شبكه دو و سراسري تلويزيوني شبكه دو داراي
.است ماهوارهاي
مصاحبه يك درباره دلآواز شركت توضيح
ميپردازد آهنگساز
را حقالزحمه
قشمه نوازنده آبچوري علي آقاي با گفتوگو درج پيرو
تنوير منظور به زير توضيح روزنامه ، آن در درتاريخ 4/2/80
:ميشود ارسال عمومي افكار
مصاحبهكننده سوال دنبال به گفتوگو آن از بخشي در
آقاي "كوير سكوت ، شب ، " كاست در همكاري چگونگي درباره
شجريان آقاي اگرچه.بود خوب خيلي":ميكنند عنوان آبچوري
كنيم ، احوالي و حال كه نگرفتند تماسي هيچ آن از بعد
"...و نبودم آن دنبال خيلي هم من و ندادند كه حقالزحمه
آهنگساز را هنري اثر يك حقالزحمه كه است توضيح به لازم
توسط امر اين كه ميكند پرداخت نوازندگان به اثر آن
".است گرفته صورت مذكور اثر آهنگساز
|