بازنشستگان فرهنگي و هنري آثار نمايشگاه
شد برگزار
پرورش و آموزش
در كنكور داوطلب زائران به سنجش سازمان
كند مي رساني اطلاع مطهر حرم
در تشويق گوناگون جنبههاي به نگاهي
تو از من آفرين ، يادگيري
-ياددهي فرآيند
!هستم راضي
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
كتاب معرفي
وزارت پرورشي معاونت نشريات با آشنايي
پرورش و آموزش
سوريه وزير نخست با وپرورش آموزش وزير
كرد ديدار
مينياتورهاي در خيام رباعيات بازتاب
معاصر
و علمي همكاري يادداشت رياض و تهران
كردند
امضا تحقيقاتي
برگزار كشور در امسال فرهنگي جشنواره 30
ميشود
بازنشستگان فرهنگي و هنري آثار نمايشگاه
شد پرورشبرگزار و آموزش
فرهنگي ، علمي ، آثار از نمايشگاهي:علميفرهنگي گروه
شهر پرورش و آموزش بازنشستگان صنايعدستي و هنري
.است شده برپا لاله نگارخانه در تهران ،
را بازنشسته از 52 اثر حدود 640 كه نمايشگاه اين
يازدهم تا و يافت گشايش گذشته شنبه كرده ، عرضه
.دارد ادامه ماه خرداد
ترجمه 22 و تاليفات همچنين نمايشگاه اين در
نمايش به تهران شهر پرورش و آموزش بازنشسته
.است شده گذاشته
مشبك ، شامل نمايشگاه اين در شركتكنندگان هنري آثار
و سراميك و سفال تكهدوزي ، مينياتور ، بافتني ، نقاشي ،
.مرصعاست و مس
بازنشستگان آثار نمايشگاه سومين نمايشگاه ، اين
نمايشگاه دو و ميرود بهشمار تهران استان فرهنگي
.است شده برگزار گذشته سال دو در قبلي
فرهنگيان توانايي ارائه هدف با تنها نمايشگاه اين
.ندارد فروش بخش و است شده برپا بازنشسته
در كنكور داوطلب زائران به سنجش سازمان
كند مي رساني اطلاع
مطهر حرم
عروج سالگرد دوازدهمين مناسبت به:علميفرهنگي گروه
سنجش سازمان ايران ، اسلامي جمهوري بنيانگذار جانسوز
به مطهر حرم در ايستگاههايي ايجاد با كشور آموزش
پاسخ سراسري ، كنكور در شركت داوطلب زائران سئوالات
.ميدهد
تا ازروزهاي 13 ابتكار اين با دانشگاهيان امور كميته
مطهر حرم محوطه در ايستگاههايي ايجاد با خردادماه 15
زائران سئوالات به خود كارشناسان كارگيري به با و
.ميگويد پاسخ كنكور داوطلب
اطلاع سيستمهاي كارگيري به با همچنين كميته اين
داوطلبان به ويژه ، نشريات ارائه و رايانهاي رساني
.كرد خواهد را لازم راهنمايي علاقهمندان و كنكور
در تشويق گوناگون جنبههاي به نگاهي
تو از من آفرين ، يادگيري
-ياددهي فرآيند
!هستم راضي
نميافتد اتفاق يادگيري آن بدون كه است جرقهاي انگيزه ،
تشويق افراد در انگيزه تقويت و ايجاد روشهاي از يكي و
.است مناسب و جا به درست ،
عامل قويترين كه باورند اين بر تربيت و تعليم بزرگ علماي
اصلي آفتهاي از يكي.است انگيزه دانش ، و علم تحصيل براي
.است ضعف نقاط در قوت نقاط شدن محو قضيه تنبيه ، و تشويق
اين و ميشود مقدم امتيازات بر منفي نكات بيان متاسفانه
جاي به افراد روان و روح بر نامناسبي اثرات امر ،
تشويق مورد مطلوب اقدمات ابتدا است ، ضروري.ميگذارد
به اصلاحي راهبردهاي و تفهيم ضعف نقاط سپس گيرد ، قرار
در غيرمادي و مادي انگيزههاي ايجاد.شود گرفته كار
و است برخوردار ويژهاي اهميت از آنان تشويق و فراگيران
اكثر تقريبا.دارد آنها تحصيلي پيشرفت در زيادي تاثير
و اساس را انگيزشي راهبردهاي بزرگ مربيان و متخصصان
انجام با و ميدانند تحصيل به افراد علاقهمندي بنياد
البته.ميكنند تاييد را شده ياد مورد فراوان ، پژوهشهاي
نيازهاي اساس بر بايد تشويق نوع هر كه داشت توجه بايد
اين به اگر پذيرد ، انجام فرهنگي ويژگيهاي و فراگيران
به ناپذيري جبران اثرات تشويق است ممكن نشود توجه نكته
.گذارد جاي
.دارد وجود مهم مساله چند تشويق براي تصميمگيري درفرآيند
در آن كليدي نقش و تشويقها اقسام و انواع شناخت اول ،
تشويق تواناييهاي و علايق شناخت دوم ، و كودكان تربيت
.موثر تشويق انتخاب و شونده
تشويقها انواع شناخت
تشويق نوع شونده ، تشويق عملكرد كيف و كم به توجه با
با تشويق نوع تناسب عدم كه است بديهي و بود خواهد متفاوت
اين در.ميشود فعاليت تنزل و افول موجب عملكرد ، ميزان
.ميشود داده توضيح تشويق نوع چند بيشتر اطلاع براي بخش
مادي تشويق
پايينتر دورههاي فراگيرندگان براي تشويق نوع اين
خصوص در.ميكند جلب را توجه بيشترين و است مناسبتر
بانكي ، حساب افتتاح:چون مواردي به ميتوان مادي تشويق
آموزشي ، وسايل دادن آموزشي ، فيلمهاي ديدن به دعوت
و كفش كيف ، فراگيرندگان ، شخصي خريد براي پول اسباببازي ،
نكته.كرد اشاره..و كتاب لوازمالتحرير ، دوچرخه ، لباس ،
هديه نوع انتخاب در دانشآموزان بايد كه است اين مهم
.گيرد انجام آنها مشورت و نظر با خريد و شوند داده دخالت
غيرمادي تشويق
رضايت بيان با مربي و اوليا:(Praise) تحسين روش (الف
تشويق و ترغيب را آنان فراگيرندگان ، عملكرد از خويش
بيان احساسي جملات با تشويق نوع اين نمودهايميكنند
شما فعاليت از هستم ، راضي ازشما من آفرين ، :مثل ;ميشود
اين البته...و ميگويم تبريك شما به خوشحالم ، خيلي
انجام فراگيرنده عملكرد ميزان براساس و موقع به امربايد
.داشت خواهد مخربي اثرات مورد اين در تفريط و افراطشود
مهمتر تشويق نوع اين:(Super Praise) تحسين فوق روش (ب
اثرات فراگيرندگان رفتار در و است تحسين از والاتر و
تو از:فراگيرنده به خطاب:مثال.داشت خواهد مطلوبي
.درسيات تكاليف دادن انجام در موفقيت خاطر به متشكرم
پدرت به را تو اقدام اين مژده ميخواهم هستي ، سختكوش تو
.بدهم
علاقه مورد افراد به دانشآموز خوب رفتار يادشده ، روش در
در علاقهاش مورد شخص كه اين از او و ميشود ارائه او
صورت به و ميشود خوشحال ميگيرد ، قرار او توفيقات جريان
بايد.ترغيبميگردد روزافزون تلاش و تعهد براي دروني
:بايد (پيام شنونده) دوم نفر كه داشت توجه
شنيدن با و باشد علاقهمند فراگيرنده درسي پيشرفت به -1
.دهد قرار تشويق مورد را دانشآموز خبر ،
.باشد فراگيرنده علاقه مورد -2
افراد دروني تشويق
آنان به افراد محيط از تشويق يادشده ، روشهاي در معمولا
غيره و تحسين هديه ، گيرنده دانشآموز ، و ميشود تقديم
براي مساعد زمينه تقويت و ايجاد براي اقدامات اين.است
.ميگيرد صورت مناسب بستري در فراگيرنده رشد و شكوفايي
اين در.است دروني تشويق شيوه روشها ، اين از بالاتر ولي
تفهيم شخص خود به عملكرد اهميت و ابعاد تشويق ، نوع
قرار خويش كننده تشويق مقام در او آگاه ضمير و ميشود
به نسبت درون از تشويق مورد فرد ترتيب ، اين به.ميگيرد
هر از تشويق نوع اين و ميكند رضايت احساس خويش اعمال
از:دانشآموز به خطاب:مثال طور به است ، بالاتر چيزي
آيا.خوشحالم دادهاي ، انجام خوب را وظيفهات كه اين
خودت به داري دوست آيا نيستي؟ خوشحال اقدامت ازاين خودت
بگويي؟ آفرين
خويش عملكرد از تشويق مورد فرد كه ميشود سعي اين ، بنابر
.كند دروني رضايت احساس
شونده تشويق تواناييهاي و علايق شناخت
و اعطاء نوبت شد ، مشخص تشويق مختلف ابعاد كه اين از پس
نياز عمل اين اما.ميشود افراد به تشويقي اقدام اهداي
عملكرد ميزان و تواناييها انگيزهها ، علايق ، شناخت به
تقويت و نفس عزت مايه تشويق كه همانطوري دارد ، افراد
آن نامناسب واگذاري اندازه همين به ميشود ، فعاليتها
.داشت خواهد ناشايستي اثرات
چهارچوب در ميتوان كه زير پرسشهاي از استفاده با
و علايق ميتوانيم كرد ، تكميل را آنها نيز پرسشنامه
:بشناسيم بهتر را بچهها خواستههاي
موارد ، از ذكرهريك با) شدهايد؟ تشويق چگونه تاكنون *
.(دهيد شرح را آنها
ذكر با) است؟ روشها اين از يك كدام با شما اولويت *
را خود اولويت تشويقي ، روشهاي از هريك مقابل در ارقام
تشويق اقدامات ميتوان فوق پرسشنامه اجراي با.(كنيد مشخص
با اولويتها مطالعه با و كرد ارزيابي و بررسي را كننده
.شد آشنا شوندگان تشويق خواستهاي
افراد در تشويق اثرات
شده انجام تحقيقات.است نوآوري و خلاقيت اصلي عامل -1
شوند ، تشويق مطلوب نحو افرادبه هرگاه كه ميدهد نشان
افزايش آنها در خلاقيتي مهارتهاي توسعه زمينههاي
.مييابد
.ميدهد افزايش را دانشآموزان نفس عزت تشويق ، -2
.ميدهد توسعه را افراد شخصيتي رشد تشويق ، -3
.ميشود ايجاد افراد در روحي و دروني آرامش نوعي -4
.ميدهد كاهش را اضطراب و نگراني -5
.ميدهد توسعه افراد در را تلاش و رقابت -6
.ميدهد افزايش افراد در را خواهي عدالت و حقطلبي حس -7
فضليخاني منوچهر
درسي برنامهريزي ارشد كارشناس
فرهنگي علمي نشريات با آشنايي
نوسازي و فناوري توسعه مركز هفتهنامه) تحول پيام *
دوم ، سال /(كشور برنامهريزي و مديريت سازمان اداري
جمشيد:مسئول مدير /ارديبهشت80 آخر هفته شماره 66 ،
.نمابر 2253679 /تلفن2253677 /انصاري
-ايران معماري و شهرسازي عالي شوراي دبيرخانه خبرنامه *
پستي صندوق /فاكس8794509 و تلفن /شهرسازي و مسكن وزارت
.31319944
بينالمللي مركز هفتهنامه دو) گفتوگو گزارش *
پانزدهم سوم ، شماره اول ، سال /(تمدنها گفتوگوي
:تلفن /كساييزاده محمد:مديرمسئول /ارديبهشت 1380
.پستي 138193957 صندوق /2210521
:مسئول مدير /(جنگ تحقيقات و مطالعات مركز نشريه) نگاه *
دي شماره 9 ، اول ، سال /مختاري مجيد:سردبير /سلامي حسين
.نمابر 2282617 /6495572-تلفن2286479 /بهمن 1379 و
شماره 2 ، /ايران اسلامي جمهوري علوم فرهنگستان خبرنامه *
-تلفن2719737 /اردكاني رضاداوري:مديرمسئول /اسفند1379
.پستي 167/19735 صندوق /.21
(فناوري و علوم ، تحقيقات وزارت) عالي آموزش خبرنامه *
برنامهريزي و پژوهش موسسه:امتياز صاحب /اسفندماه 1379
.پستي 415919395 صندوق /تلفن82010616 /عالي آموزش
كتاب معرفي
سازماني رفتارهاي و انساني منابع مديريت با فرهنگ رابطه
دكتر طيب ، منيرالسادات دكتر مرتضوي ، شهرناز دكتر:نوشته
2000/اول ، 79 چاپ /نخل انتشارات /اميرشاهي احمد مير
.نسخه
كه پژوهشگر سه توسط كه شده تشكيل گفتار هفت از كتاب اين
شده نوشته دارند ، تجربه فرهنگي بين پژوهشهاي زمينه در
.است
وسازمانها ، ملي فرهنگ سازماني رفتار در موثر عوامل
سازماني ، رفتارهاي و مديريت درباره فرهنگي درون مشاهدات
روش انتقال و ايراني مديران تصميمگيري روش و ارزشي نظام
كتاب اين عناوين جمله از ديگر فرهنگ به فرهنگي از مديريت
.است
منابع مديريت درباره توجهي قابل اطلاعات كتاب اين
عربي كشورهاي برخي با آن مقايسه و ايران در انساني
سه كتاب اين از بخشهايي درميكند ارائه خاورميانه
آنان ، ارزشي نظام يعني ايران مديران از نمونهاي خصيصه
و فردگرايي يعني مديران فرهنگي شرايط و تصميمگيري روش
.ميشود بررسي خصيصه سه اين بين ارتباط و آنها جمعگرايي
ارائه كتاب اين از بخشهايي در كه پژوهشهايي در همچنين
در مديريتي شيوه نوع چه كه ميشود مطرح سوال اين است شده
تحقيقات طي پژوهشگر آنگاه ميشود؟ ارزيابي مطلوب ايران
.دهد پاسخ پرسش ، اين به ميكند سعي خود
نخستينبار براي كه است ارزش با جهت اين از مجموعه اين
به را انساني منابع مديريت درباره ترجمهاي غير منبعي
پژوهشهاي "بودن ايراني" آن اصلي ويژگي كه ميدهد دست
.است شده انجام
تخصصي رساني اطلاع مراكز و كتابخانهها مديريت
170/نسخه 1500/صنم انتشارات /بين روشن فروز تاليف ،
.تومان 950/رقعي صفحه
از متفاوتي ويژگيهاي داراي تخصصي كتابخانههاي
لزوم ويژه ماهيت اين.هستند دانشگاهي كتابخانههاي
در را مديريتي خاص جنبههاي به بيشتر هرچه پرداختن
مطرح اطلاعاتي مجموعههاي اين از بهرهوري و سازماندهي
اساسي راهكارهاي است شده سعي نيز كتاب اين درميسازد
در كشور تخصصي كتابخانههاي در موجود مشكلات حل براي
.قرارگيرد كشور كتابداري و اطلاعرساني متخصصان اختيار
وزارت پرورشي معاونت نشريات با آشنايي
پرورش و آموزش
پرورش ، و آموزش وزارت تربيتبدني و پرورشي معاونت سوي از
مشخصات.شوند منتشرمي گوناگون حوزههاي در مختلفي نشريات
معاونت به وابسته كل ادارات توسط كه نشريات اين از برخي
:است زير شرح به ميرسند ، چاپ به پرورشي
تربيتبدني كل اداره:امتياز صاحب / ورزش زيور ماهنامه *
شماره دوم ، سال /فرهاديزاد مهين:مسئول مدير /دختران
تلفن /ارديبهشت 80 يازدهم ،
.نمابر 6412483 / 6480491- 9
كل اداره:امتياز صاحب / ارزش و ورزش ماهنامه *
شماره /حسنزاده محمدتقي:مسئول مدير /پسران تربيتبدني
.نمابر 6480512 /تلفن 6465537 /ماه 1380 ارديبهشت 155 ،
مصرف سوء از پيشگيري دفتر:امتياز صاحب /تربيت ژرفاي *
/عبادي رحيم:مسئول مدير /پرورش و آموزش در مخدر مواد
جامعه پژوهشكده:همكار موسسه /موسوي مختار سيد:سردبير
و تلفن /شماره 21 دوم ، سال /الميزان برنامهريزي و پژوهي
.پستي 7531415 صندوق / دورنويس 6404946
صاحب / (پرورش و آموزش پرورشيوزارت ماهنامه) تربيت *
:مسئول مدير /پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاونت:امتياز
سال /رضائيان پور مهدي دكتر:سردبير /شرفي محمدرضا دكتر
.تلفن 6468577 /ارديبهشت 1380 شانزدهم ،
سوريه وزير نخست با وپرورش آموزش وزير
كرد ديدار
پرورش و آموزش وزير مظفر حسين:علميفرهنگي گروه
محمد با دمشق در شب يكشنبه ايران اسلامي جمهوري
.كرد گفتوگو و ديدار سوريه نخستوزير ميرو مصطفي
اسلامي مقاومت پيروزي درباره ديدار اين در دوطرف
آزادسازي سالگرد اولين و صهيونيستي بررژيم لبنان
.پرداختند تبادلنظر و بحث به لبنان جنوب
يكشنبه ديدار اين در سوريه وزير نخست و ايراني وزير
در دوجانبه روابط تقويت راههاي مورد در همچنين شب
پرورش و آموزش و فرهنگي اجتماعي ، اقتصادي ، زمينههاي
.كردند گفتوگو
سوريه پرورش و آموزش وزير السيد محمود ديدار اين در
در ايران اسلامي جمهوري سفير شيخالاسلام حسين و
.داشتند حضور دمشق
شب شنبه ايران اسلامي جمهوري وپرورش آموزش وزير
.شد دمشق وارد بيروت از دوروزه سفري براي گذشته
مينياتورهاي در خيام رباعيات بازتاب
معاصر
براساس كه مينياتور آثار از مجموعهاي :علميفرهنگي گروه
بهمناسبت است ، شده كشيده بهتصوير خيام رباعيات
ايران ملي هنرهاي موزه در فرهنگي ميراث هفته بزرگداشت
.درآمد بهنمايش
معاصر هنرمندان از اثر به 20 نزديك نمايشگاه اين در
محمدعلي تجويدي ، محمد بهزاد ، حسين آبكار ، كلارا همچون
.ميگيرد قرار علاقهمندان ديد معرض در كريمي علي و زاويه
و فيلسوف اين جهانبيني و نگرش نوع صاحبنظران بهاعتقاد
معاصر نگارگران كه شده سبب عاليقدر حكيم و رياضيدان
و دلفريب نقشهاي "خيام" اشعار از الهامپذيري با بيشتر
.بيافرينند شورانگيزي
مينياتور آثار معنوي غناي از قابلتوجهي بخش ازاينرو
اين از بازديد.است كشور عميق و ژرف ادبيات مديون ايران
بهجز همهروزه دارد ، ادامه فجر دهه تا كه نمايشگاه
آزاد عموم براي تا 30/15 صبح ساعت 9 از جمعه و پنجشنبه
.است
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت ساختمان در ملي هنرهاي موزه
.دارد قرار بهارستان ، ميدان در واقع
و علمي همكاري يادداشت رياض و تهران
امضاكردند تحقيقاتي
ايران اسلامي جمهوري علوم وزيران:علميفرهنگي گروه
يادداشت يك تهران در دوشنبه روز سعودي عربستان و
.كردند امضا تحقيقاتي و علمي همكاريهاي گسترش
توسط شده تنظيم بند در 9 كه همكاري يادداشت اين
دكتر و فناوري و تحقيقات وزيرعلوم ، معين مصطفي دكتر
اين.شد امضا وي عربستاني همتاي محمدالعنقري خالدبن
و علمي مطالب استاد ، مبادله شامل همكاري يادداشت
متخصصان و هياتها مبادله عالي ، بهآموزش منابعمربوط
تاريخي ، اطلاعات به مربوط درسي مطالب و عالي آموزش
آموزش متخصصان تبادل و كشور دو جغرافيايي و فرهنگي
.است فناوري و فني
دانشجويي هياتهاي تبادل زمينه در همچنين طرفين
موضوع شد مقرر و داشت خواهند گستردهاي فعاليت
منابع براساس كشور دو دانشجويان براي بورسيه اعطاي
.گيرد قرار بررسي مورد فناوري مقررات و امكانات موجود ،
هفتههاي برگزاري مانند فرهنگي برنامههاي سازماندهي
به كتاب نمايشگاه برگزاري و علمي همايشهاي فرهنگي ،
يادداشت اين مفاد ديگر متقابلاز بازديدهاي همراه
.است همكاري
برگزار كشور در امسال فرهنگي جشنواره 30
ميشود
سازمان جشنوارههاي مسئول و مشاور:علميفرهنگي گروه
ايران ، به سالنگاهي سال 2001 ، در:گفت فرهنگي ميراث
.شد خواهد برگزار فرهنگي جشنواره حدود 30
خبرگزاري خبرنگار به دوشنبه روز طباطبايي كاظم
چهار تاكنون امسال اول از:افزود اسلامي جمهوري
.است شده برگزار جشنواره
و پيگيري هدف با جشنوارهها اين وي ، گفته به
اقتصادي زمينههاي فراهمشدن و فرهنگي سطح ارتقاء
.ميشود برگزار
بالابردن در جشنوارهها اين برگزاري:كرد تصريح وي
بسيار خارجي و داخلي جذبگردشگران و كشور فرهنگي سطح
.است موثر
كشورهايي بين ارتباط را جشنوارهها برگزاري طباطبايي ،
.دانست اهميت حايز بسيار هستند غني فرهنگ داراي كه
با آشنايي و تمدنها بين گفتوگوي وي ، گفته به
تاريخي مجموعههاي و فرهنگي امكانات معرفي فرهنگها ،
زمينه كه است مسايلي ديگر از ايران اسلامي جمهوري
.است فراهم جشنوارهها در آن
|