گفتوگوي سال نقاشي نمايشگاه برگزاري
ملل سازمان در تمدنها
پوسترهاي نمايشگاه برپايي مناسبت به
تجربي ايرانپوسترهاي گرافيك طراحان تجربي
نقد بوته در
در آرمين نقاشيشهلا نمايشگاه به نگاهي
زندگي تا دنياينقاشي از عصر نگارخانه
روزمره
نگارخانهها ديوار بر
گفتوگوي سال نقاشي نمايشگاه برگزاري
سازمانملل در تمدنها
نيز و تمدنها وگوي گفت سال بمناسبت:هنري گروه
نمايشگاه يك تاجيكستان جمهوري سالتاسيس دهمين
ملل سازمان در تاجيكي سرشناس هنرمندان آثار از نقاشي
.است شده برگزار
تا 18 14) ژوئن هشتم تا چهارم از كه نمايشگاه اين در
شده برگزار نيويورك شهر در ملل سازمان مقر در (خرداد
ارائه نقمتزدا فريدون و قربانف سهراب آثار است
.ميشود
جمهوري هنرمندان اتحاديه رييس قربانف سهراب
.است بينالمللي متعدد جوايز برنده و تاجيكستان
در ثبات و صلح برقراري به فراواني خدمات قربانف
كشور اين داخلي جنگ دوران در و كرده تاجيكستان
.است داشته فراواني خدمات نيت حسن سفير بعنوان
پوسترهاي نمايشگاه برپايي مناسبت به
تجربي ايرانپوسترهاي
گرافيك طراحان تجربي
نقد بوته در
مواجهند ، آن با پوستر طراحان كه مسالهاي عمدهترين *
پوستر بصري ساختار توسط مخاطب توجه جلب شگردهاي اعمال
.است
هنر و اعم معناي به گرافيك هنر اگر جهت همين به
ارتباط ايجاد براي زبان نوعي اخص معناي به را پوسترسازي
اجتنابناپذير اختصاصات از سلطهگري ، بدانيم ، مخاطب با
است زبان اين
از نمايشگاهي برگزاري با تهران معاصر هنرهاي موزه
تا ارديبهشت از 19 ايران گرافيك طراحان تجربي پوسترهاي
در را پوسترسازي هنر جايگاه از ديگر فصلي خرداد 1380 16
تصور چنين عموما".داد قرار هنر علاقهمندان ديد معرض
ليكن.جست گرانبها اشياء در بايد را هنر كه ميشود
در قيمت ارزان ارتباطي باوسيله بتواند هنر كه چهبسا
و توليد كه امروزي تمدن در.گيرد قرار مردم عامه خدمت
بصري هنر رسيدهاند ، خود ميزانهاي اعلاي حد به توزيع
خدمات فرآوردهها ، داشتن عرضه براي بيسابقه باگسترهاي
قرار بهرهبرداري مورد عقايد ، و انديشهها و اجتماعي
.است گرفته
خصوصا تصويري ، ارتباط ديگر اصطلاح به يا چاپنقش ، طراحي
،(Posters پوسترها) مصور شعارهاي و آگهيها تدارك براي
و نشانهها نشريات ، و كتاب جلد روي طرحهاي بستهبنديها ،
همه و جا همه در ارتباط و ابلاغ ضروري ابزار چون نمادها ،
طراحي گاه نقاشي هنر از بخش اين.ميرود كار به حال
(1)".ميشود خوانده تجاري هنر نيز گاهي و تبليغي
مواجهند ، آن با پوستر طراحان كه مسالهاي عمدهترين
پوستر بصري ساختار توسط مخاطب توجه جلب شگردهاي اعمال
هنر و اعم معناي به گرافيك هنر اگر جهت همين به.است
ارتباط ايجاد براي زبان نوعي اخص معناي به را پوسترسازي
اجتنابناپذير اختصاصات از سلطهگري ، بدانيم ، مخاطب با
عبارتي به و تصويري بيان كه معني بدين.است زبان اين
مردمان "فلدمن" قول به و باشد مسلط مخاطب بر بايد "متن"
اشتغالهاي در مردم توجه.كند متوقف كارشان راه سر را
.است مصور آگهي هرگونه وجودي علت يا اصلي هدف مختلفشان
.ميدهد شكل هنري زبان بصري ساختار چگونگي به مخاطب شناخت
نياز مورد علوم از روانشناسي و جامعهشناسي نتيجه در
شمار به مخاطب براي هنري فرآوردهاي تهيه براي هنرمند
.ميروند
و "زمان" مساله پوستر طراحي در اساسي نكات ديگر از
از انبوهي ميان در پوستر يك.است "ماندگار بصري تاثير"
رقيب ، پوسترهاي و تبليغاتي تابلوهاي و اعلانها و آگهيها
بصري عوامل تركيب و كند؟ مطرح را خود ميتواند چگونه
چه به (نوشتارها مانند) غيرتصويري عوامل با (تصويري)
كلمات پذيرد؟ صورت تركيببندياي و كيفيت چه با و ميزان
يا دارند عهده به را نخست اهميت پوسترسازي در عبارات و
است پاسخي سوالات ين ا به پاسخ تصويري؟ عوامل و كلي فرم
نمايان ميكند ، طراحي را آن هنرمند كه پوستري در كه
به و ميآورد وجود به را ديدني "فضاي" پوستر يك.ميشود
بيان ، در سادگي.ميكند اشغال را ديدني فضاي عبارتي
كه زيباشناسي بصريوتناسبات فرمهاي مستحكم ساختمان
را تصويري بيان اجزاي پوستر مضمون و مخاطب شناخت براساس
رنگي ، پوسترهاي در رنگ زيباشناسي ميدهد ، ربط هم به
و ميشوند ديده سرعت به ممكن زمان حداقل در كه شكلهايي
و معلوم نگاه يك در كه آنها معني و هويت دريافت سهولت
.است موفق پوستر يك داوري و نقد ملاكهاي از ميشود ، مفهوم
كه بيان عوامل با متن صفحهآرايي و نوشتار تصوير ،
نهايت در ميآورند ، بهوجود را تركيببندي يا كمپوزيسيون
شود (هارموني هماهنگي ، ) پيوستگي اصل رعايت به منجر بايد
نكته.است مخاطب بر تاثيرگذاري پروسهاي ، چنين غايت كه
"وامگيري" مساله است ، ضروري آن به اشاره كه ديگري
.است يكديگر از هنرمندان تاثيرپذيري بياني ، به و هنرمندان
دلقك دو از كارناوال 1957 چاپنقش در "فرييره سگوندو"
چاپنقش در "واليا پينوتو" و گرفته تاثير پيكاسو 1922
.است بوده متاثر لژه 1921 فرنان زن سه از راهآهن ، 1957
آرايشي لوازم پوستر در ژاپني طراح "فوجيوارا تسونجي"
اقتباس مستقيما "موديلياني آمدئو" تجسمي شيوه از 1957
مسالهاي (اقتباس و تاثيرپذيري) مساله اين (2)است كرده
مردم كه اصطلاحاتي و زبان از شاعر يك.است اجتنابناپذير
نيز خود تكلم در و ميپذيرد تاثير ميبرند ، كار به را آن
بيان در اما.ميكند استفاده عبارات و اصطلاحات آن از
در قالبي به را اصطلاحات و عبارات آن(شاعرانه) هنري
ميگويند هنرياي بيان قالب آن به اصطلاحا كه ميآورد
جاري و روزمره اصطلاحات و عبارات.است شاعر آن مختص كه
است شعر در هنري صورت تحقق براي مادهاي معيار ، زبان در
تاريخ استادان هنري شگردهاي و تجربيات قياس ، همين به و
ايجاد براي مادهاي عنوان به ميتواند هم تصويري هنرهاي
تحقق موجبات و گيرد قرار هنرمندان استفاده مورد هنري اثر
.سازد فراهم را بديع و نو هنري صورتهاي
را ايران گرافيك طراحان تجربي آثار ميتوان مقدمه اين با
.داد قرار ارزيابي مورد
وضعيت نوعي در همواره" كه كرد بايد نقاد از نخست را نقد
گونهاي به وابسته همواره او ".ميبرد سر به تاريخي
او.نباشد چيزي درگير كه نيست رها "من" يك.است فرهنگ
همان از همواره و دارد هنري اثر و هنر از بينشي خود
داوري به باشد ، درجه تغيير در هم مدام ميتواند كه زاويه
پيشداوري و پيشادراك با نقاد.ميپردازد هنري آثار
ادراكي چون دارد وجود پيشادراك.ميشود نقد حوزه وارد
عينحال در ادراك پيش اما.ندارد وجود ادراك پيش بدون
و فرانسوي معاصر فيلسوف "ريكور پل"است پيشداوري
:ميگويد مدرن هرمنوتيك و شناسي پديدار زنده نماينده
به كه بود خواهد اين ناقد كاركرد همواره كه ميكنم فكر"
به كه داورياي آن راه از تا كند ياري مخاطبان عامه
كاركردي اينبپردازند داوري به خود ميشود ارائه ايشان
ما اصلي دليل اين به است ، آموزشي اساسا و مطلقا
دهيم ، تميز كوچك آثار از را بزرگ آثار كه آموختهايم
".دادهاند قرار داوري مورد را آنها ناقدان نهايت در زيرا
(3)
آن از يكي كه است متفاوتي حيطههاي داراي پوسترسازي
سياسي و فرهنگي پوسترهاياست سياست و فرهنگ حيطهها ،
عرصه.برخوردارند ويژهاي اجتماعي جاذبيتهاي از همواره
نيز عرصهاي هر و است شده گسترده بسيار امروزه گرافيك ،
كتاب ، جلد روي طراحي.ميشود تقسيم مختلفي شاخههاي به
و آگهيها نشريات ، و مجلات صفحهبندي تصويرسازي ،
آگهي يك.دارند را خود خاص عرصه يك هر ديواري اعلانهاي
نميتوان اما.است نفر يك مرگ اعلام ديوار ، روي بر ترحيم
.نهاد آن بر را پوستر نام
به و باشد پوستر يك از بخشي ميتواند آگهي اين گرچه
استفاده مورد پوستر يك طراحي در اجزاء از جزيي عنوان
تصويرسازي يا جلد روي طراحي است همچنين.گيرد قرار
كردن شلوغ و روايتگري !(آرم) نشانه يك حتي و داستان
به مخاطب وقت از متمادي لحظات كه اجزايي مجموعه از صفحه
است پوستر يك ايرادهاي جمله از ميگذرد ، آنها نظارهكردن
كه همبستگي و تركيببندي اصل به جبرانناپذير لطمهاي كه
سريع نگاه يك در پوستر.ميكند وارد شد ، ياد آن از قبلا
را خود متن و بشناساند بيننده به را خود بايد شتابزده و
ديواري كاغذ با تفاوتي اينصورت غير در.كند بازگو
داشته ميتواند را امكان اين خوب پوستر يك.داشت نخواهد
همواره اما !بالعكس و باشد هم خوبي كتاب جلد روي كه باشد
كنتراست.يافت ميتوان زمينه دراين استثنايياي موارد
اجزاء پيوستگي هم به اصل به منجر نهايت ، در كه فرم و رنگ
رنگها برآيند.است كار بنيادين اصول از ميشود اثر كل در
پويا بايد فرمها برآيند همچنين و باشند خاكستري نبايد
.نكنند پيدا گرايش ايستايي و سكون به و بوده (دينميك)
(خاكستري يا رنگين) نيمسايهها و سايهروشنها چنانچه
خواهد خارج گرافيك حوزه از كار كنند ، پيدا غلبه پوستر در
.شد
و ندارد نسبتي داستانسرايي و روايتگري با پوسترسازي
پوستري هر.شود آكنده پراكنده و ريز اجزاي از نبايد
نيروهاي و جهت بياني عوامل تمام كه است عطفي نقطه داراي
نقطه داراي كه پوستري.ميكنند متمركز نقطه آن به را خود
!يادداشت يك شايد !است ديگري چيز نيست پوستر نباشد ، عطف
.است شده اجتنابناپذير هنر در تاثيرپذيري كه شد اشاره
گسترده بسيار تجربيات و هنر گسترده بسيار تاريخ زيرا
و متنوع عرصههاي در هنر تاريخ در هنرمندان واعجابآور
خلاق اثر هر براي كه است آورده پديد را موقعيتي گوناگون ،
و نمونهها ميتوان ابتكارياي و آوانگارد اصطلاح به و
موقعيت اين در هنرمند كه است آن مهم.يافت سرمشقهايي
اختصاصات به و باشد تاثيرگذار تاثيرپذيري ، رغم به بتواند
براي مرجعي و يابد دست هنرياش بيان در خويش ويژه
آن از كه شود سرشتي و جوهر بيانگر اثرش و شود هنرجويان
ياد ميتوان حقيقي و اصيل معناي به "هنري هويت" عبارت با
ومرارت كوشش و تلاش سايه در مگر نميشود حاصل اين و كرد
و صداقت با خستگيناپذير و مستمر و مدام كار و زايدالوصف
!بيپايان عشقي و خلوص
داراي رنگ و فرم لحاظ از نمايشگاه پوستر طراحي
:است زير شرح به كاستيهايي
با همنشيني در (yellow Lemon) پوستر زردرنگ زمينه - 1
ناخوشايندي رنگي تصوير دست ، و مداد خاكستري و سياه تصوير
پوستر يك در رنگها برآيندهاي و رنگ.ميكند ايجاد ذهن در
از اصطلاحا و شوند درخشندگي به منجر بايد نهايت در موفق
.شود پرهيز "لجني" و كدر و چرك رنگهاي تداعي يا ايجاد
براي عمدا طراح كه خاص موضوعي و خاص موارد در مگر
دست خطيري اقدام چنين به موضوعي ، مناسبت و پيام انتقال
.كند كسب موفقيت اندازه چه تا كه نيست هم معلوم و ميزند
عهده به را مكتوب خبررساني وظيفه پوستر در كه حروفي - 2
نقشي و بوده سهيم نيز اثر كل فرمال تركيب در دارند ،
براي مخاطب كه باشند كوچك آنقدر نبايد و دارند اساسي
پوستر متري يك فاصله به را خود كه شود ناچار آن خواندن
گم پوستر وسيع سطح در نوشتهها.بخواند را آن تا رسانده
.شدهاند
برجسته براي بودن ، محو علت به پوستر در دست تصوير - 3
براي پوستر گويا ناخواناست بصري لحاظ از مداد ، كردن
نيمسايههاي و سايهها.است شده طراحي مداد نوعي تبليغ
.است كرده مخدوش را پوستر دست ،
.نميگيرد دست در سيگار مانند را مداد طراحي ، هيچ - 4
و مناسب كه تركيبي عنوان هيچ به دست و مداد فرم تركيب
.نيست باشد ، طراحي به مربوط
به معاصر هنرهاي موزه آرم طرفين در پوستر زيرنويس - 5
طراحي مفهوم با كه است شده ميزانپاز ايستا و قرينه صورت
در است ، طراحي شور و پويايي و خطوط و دست حركت يادآور كه
.است تزاحم
شمار ، انگشت نمونههاي استثناي به نمايشگاه پوسترهاي
از و رنگاند و فرم لحاظ از ساختاري معايب داراي
كه غيرضروري "اشكال خرده" و زايد اجزاي و رنگها كممايگي
و منطقي ارتباط.ميبرند رنج كردهاند ، پر را متن بيجهت
و ندارد وجود نوشتهها و تصاوير بين ساختاري همبستگي
تجربيات.مواجهند هنري تركيببندي فقدان با درنهايت
عرضه هم نقاشي و طراحي نمايشگاههاي در بارها كه تكراري
تسلط عدم.دارند حضور هم نمايشگاه اين در شدهاند ،
و فنون از بهرهگيري نوع با پوسترها بعضي طراحان
.است چشمآزار گرافيك ، كامپيوتر و عكاسي تكنيكهاي
يا كادو كاغذ يا كاغذديواري براي پوسترها از تعدادي
براي پوستري تا مناسبترند ترياها كافه در نصب براي
هم شده سرهمبندي و ضعيف آثار !گرافيك طراحان نمايشگاه
و دهندگان سفارش و شدگان سفارش تعجيل از ناشي كه
تا كردهاند پيدا حضور نمايشگاه در است ، سفارشگيران
پوستر عنوان به هم تنهايي خاطرات دفتر مشق يك كه جايي
فرق هم ديگري.يابد حضور نمايشگاه اين در است توانسته
را پوسترسازي با مجله جلد روي طراحي و ديوارنويسي
بيان از چيزي و نهاده عمل ميدان به پا ندانسته
و كرده سياه را متن صفحه بيجهت و شنيده اكسپرسيونيستي
كمترين آنكه بدون است ، داده تصويري شعار خود خيال به
بصري عملكرد شناخت و پوستر تركيببندي در را هنري ذوق
و جالب بسيار نكته.باشد داشته روشن و تاريك كنتراستهاي
پوسترسازان توانمند آثار حضور نمايشگاه ، اين تقدير قابل
بيننده براي را محكزني و مقايسه ضرورتا كه است لهستاني
را كلام بدون تصويري نقد نوعي به و است آورده ارمغان به
.ميآموزد علاقهمند و دقيق و تيزبين مخاطب به
و نوشتاري بر تصويري زبان سلطه و تجسمي تجارب تنوع
آثار منسجم تركيببندي و پرقدرت رنگهاي و فرمها
سنتهاي از هنرمندانه بهرهگيري و لهستاني پوسترسازان
در هنر تاريخ اول طراز هنرمندان و زبردست استادان كلاسيك
براي مناسبي سرمشق ميتواند متفاوت ، سوژههاي با ارتباط
در سهلالوصولي از پرهيز و هنري انضباط و مطالعه جستجو ،
و سختترين از يكي پوستر طراحيباشد پوستر طراحي
كه است گرافيك حيطههاي حساسترين و پرمسئوليتترين
.نيست كسي هر كار آن به شدن نزديك
رازفر علي
:ها پانوشت
ترجمه/فلدمن بورك ادموند /تجسمي تجارب تنوع:به نگ - 1
ص 71 /تصويري ارتباط/مرزبان پرويز
قبلي ماخذ 74- صص 79:به نگ - 2
ص /احمدي بابك ترجمه /ريكور پل /متن دنياي در زندگي - 3
28
در آرمين نقاشيشهلا نمايشگاه به نگاهي
زندگي تا دنياينقاشي
از عصر نگارخانه
روزمره
شاهد "عصر نگارخانه" ارديبهشتدر شانزدهم تا دهم از
آرمين.بوديم"آرمين شهلا" آثار تازهترين از نمايشگاهي
عرصه در كه سالهاست او نيست نقاشان ميان در تازهاي نام
فعاليتيچشمگير كودكان كتابهاي تصويرسازيبراي و نقاشي
تاهرچه خوبياست فرصت او اخير نمايشگاه است ، داشته
.شويم آشنا نقاش هنرمند اين تفكر و آثار با بيشتر
مختلف روشهاي و راه و سبكها تمامي آثارش در"آرمين"
خود خاص بيان به تلفيقآنها تااز ميآميزد هم به را
مقام در تجاربارزندهاش ميان اين در كه يابد دست
فائق او نقاشيهاي كار سازو بر كودك كتاب تصويرگري
سوي به خود دروني حال و حس بيان از را او ميآيدو
موضوعي و شخصيتپردازي توصيفگريو يا داستاني روايت
كوششهاي او راه اين در ميدهد ، سوق نقاشي اثر كردن
ليكن بگريزد توصيفگري اين دام از تا ميكند زيادي
روابطو نوعي تصويرگريبه دنياي سفارشگونه عادتهاي
به تبليغاتيرا -تصويري ارتباط يا گرافيك ضوابطدنياي
بيان زبانو در كه آن حال ميكند تحميل نقاشيهايش
و شده نقاشي اثر از غير به انگيزهاي هيچ نقاشي ، دنياي
.وجودندارد نقاش ذهن
آثار كه ميشوم يادآور نيز را نكته جااين اين در
قرابتعجيبيبا و نخستينشباهت انسانهاي نقاشيهاي
دارد ، نقاشان از بسياري وحتي آثارتصويرگران
را انسان -گاو دگرديسي "مينوتورهايش" در مثلاپيكاسو
وخلاصه ساده غارنشيني دوران نقاشيهاي گاوهاي حد تا
مطالعه را آنها در رفته كار به تكرار و واغراق ميكند
ميماند ، تصويرگري نوعي نقاشينيزبه واقع در ميكند ،
اين و ايراني معاصر نقاش -زن عنوان آرمينبه شهلا اما
بياننقاشانهاشبها به بيشتر چه هر بايستي جهاني
و قيد از شدن رها براي را خود تلاش و سعي ببخشدو
با همگام تا كند بيشتر نقاش اثر در "موضوع" كاربرد
"موضوع" انكار البته و كند حركت انتزاعيوجهاني نقاشي
يافتن بلكه ، نيست نقاشي اثر در "مفهوم" فقدان معناي به
اين كه نكته ذكراين بااست نقاشي كلمه دقيق معناي
و ندارد خلاق هنرمند آفرينشهنري روند ربطيبه چيزها
آزمونهاي گسترش و بسط جريان حالدر همه آرميندر شهلا
و ميگردد تازه ثابتو حقيقتي كشف دنبال به خود متعدد
به را او نقاشيهاي دروني ، زنده شور و حال و حس همين
و شكل وتيرگيو رنگ شديد تضادهاي و شاد و تند رنگهاي
گوناگون مواد كاربرد بر او شناخت تسلطو و آميخته سطح
منصهظهور به را هنرمندي حضور همه و همه آنها ، را
و ميدان به ستودني پشتكاري اعتقادو با كه ميرساند
آن گستردگي و پويايي در تا آمده ايران امروز نقاش عرصه
.نمايد ايفا خودرا نقش
بهوجود طرحي و پيشزمينه كهبيهيچ اثري نقاشي كار در
است ممكن و بود خواهد حال و حس و ازبداهه سرشار ميآيد
غيرمنتظرهباشد ، كه اتفاقاتيبيفتد اثر تكميل طول در
مغتنم بينندهآثارش وهم نقاش حالت ، همبراي اين
است ناخودآگاه و بيواسطه نقاشي نوعي كه چرا بود ، خواهد
.ميسازد آشكار را زن -هنرمند -انسان درون راز و رمز كه
چشم آرمينپيش شهلا نقاشيهاي و آثار ميان اين در
و بيشمار ازابعادي ميشوندو تكثير بينندگان
فكر خاصي موضوع اوبه.ميگردند برخوردار ناشناخته
غرقه خود در را او وغوغايبحبوحهكار شور نميكندو
ليكن است آزادانه بسيار چه اگر كار شيوه اين.ميسازد
مثلابه است ، چيزهاوابسته خيلي به هنرمند وذهن فكر
يا و مينگرد نوعي هنرمند -زن مقام در خود تاريخي گذشته
تاثيرپذيري.ميدهد قرار ذرهبين زير را خود كودكيهاي
به"خمسهنظامي" روايات همچون تاريخي داستانهاي از
و تكرار و كهنگي ردپايياز نميتوان كه است گونهاي
خزاين از گرفتن الهام با او كرد ، مشاهده آنها تقليددر
شرقي ، سخت كه مييابد دست ويژه زباني به باستاني -فرهنگي
با "آرمين شهلا" واقع در و است خلاقانه و زنانه انساني ،
هزارهها اعماق در كه ميزند حرف ريشههايي از نو ، زباني
در كه اذعانميدارد حالاو همين در و كردهاند رسوخ
بلكه برد نمي بهره كودكان نقاشي يا ازتصويرسازي نقاشي ،
خود ودروني روحي نيازهاي به و دارد اتكا موسيقي به بيشتر
يا گذشته از تقليد به تا دارد تمايل بيشتر دوراناش و
هنري فعاليت آرمين نظر بنابر مختلف ، تلفيقگونههاي
اهميت چه آن و است آن قواعد و اصول و فن درك فراتراز
واين است هنري آفرينش روند در استقلالفردي همانا دارد
انجام روشهاي و تكرارراه ديگرانو از تقليد با امر
.نيست پذير امكان يافته
را هنر نقش و ميآميزد زندگي به را هنر "آرمين" انتها در
و سودمند بسيار روزمرهانسان زندگي به بخشيدن سامان در
ميزان پژوهش ، و مطالعه با ميتوان ميداند ، درخشان
نگاه وبا برده بالا را هنري احساس و درك ومقدار
.كرد نگاه زندگي مسائل به وانديشهاينو
اصل شهرتي مجيد
نگارخانهها ديوار بر
سبز نگارخانه
تا ساعت 9 از /خرداد تا 21 /سيواني مسعود نقاشي نمايشگاه
ساعي ، پارك مقابل وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و 15 13
.تلفن8711311 /شماره 1068
نژاد ابراهيمي نگارخانه
از /"گلها راز" عنوان با قرهگزلو پروانه نقاشي نمايشگاه
خيابان انتهاي:نشاني /تا 19 ساعت 16 از /خرداد تا 24 19
گلستان 2 ، آهنگ ، خيابان چهارم پل ابوذر ، بلوار پيروزي ،
.تلفن3729142 /پلاك 40
هنري فرهنگي مجموعه
آزادي
تا /تيمورخاني رضا (خيال نقش) سفالينه تابلوهاي نمايشگاه
ميدان آزادي ، خيابان:نشاني /تا 18 ساعت9 از /خرداد 20
.آزادي
اثر نگارخانه
تا ساعت 10 از /خرداد تا 22 /وكيلي بيتا نقاشي نمايشگاه
احمدپور ، دركه ، شهيد خيابان:نشاني /تا 30/20 و 15 12
.تلفن2407772 /شماره 7
هنرمندان خانه
خرداد تا 21 از 16 معتبر منوچهر طراحي آثار نمايشگاه
بازديداز/"امروز و ديروز" باعنوان (آثار بر مروري)
سوي از هنرمند اين بزرگداشت مراسم و تا 30/20 ساعت 30/16
/ خرداد روز 23 در تا 20 ساعت 18 از ايران نقاشان انجمن
(انتزاعي) آبستره شيوه به گچ و سنگ حجمي آثار نمايشگاه
. شهابي شهابالدين استاد نظر زير هنر كارگاه هنرمندان
.هنر باغ موسوي ، شهيد خيابان ايرانشهر ، خيابان:نشاني
|