حضور خواستار زنان مشاركت امور مركز
شد انتخابات در زنان پرشور
دارند؟ تحصيلي افت دانشآموزان چرا
درخانواده فرزندان شكلگيريشخصيت چگونگي
رانندگي سانحه ايراني كشتهشدگان اسامي
شد اعلام سوريه در
دادگاه به آبان هفتهنامه مسئول مدير
شد احضار
شد منتشر ايلام فرهنگ
حضور خواستار زنان مشاركت امور مركز
شد درانتخابات زنان پرشور
بيانيهاي صدور با زنان مشاركت امور مركز:اجتماعي گروه
اين در.شد خرداد انتخابات 18 در زنان پرشور حضور خواستار
:است آمده بيانيه
عشاير ، روستايي ، اقشار همه در ايران زنان اميدواريم
...و هنرمند ورزشكار ، دانشجو ، فرهنگي ، خانهدار ، كارمند ،
شايستهاي حضور كشور ، آينده بر تاثيرگذار قطبي عنوان به
جامعه ، مهياي فضاي از و داشته خويش دولت انتخاب در
.آورند عمل به را بهينه استفاده
دارند؟ تحصيلي افت دانشآموزان چرا
وظيفه كه است نهادي دومين خانواده از پس مدرسه نيست شكي
تحصيلي زمينه در را دانشآموزان راهنمايي و تعليم تربيت ،
سبب عوامل و علل برخي ميان اين در و دارد عهده به شغلي و
و شود افت دچار تحصيل و نمره نظر از دانشآموز كه ميشود
.گردد دانشآموز تحصيل ترك به منجر مواقع بعضي در
افت دچار دانشآموزان كه ميشود سبب عواملي و علل چه
زيادي دلايل باشند؟ تحصيل ترك فكر در حتي و شوند تحصيلي
تحصيل ترك يا و تحصيلي افت آمدن بهوجود در است ممكن
اين به دلايل اين از برخي باشد داشته دخالت دانشآموزان
:است شرح
(بلوغ) نوجواني دوران تحولات و تغيير - 1
(انگيزه فقدان) درس به نسبت بودن بيعلاقه - 2
كلاس در دانشآموزان ازدحام - 3
مدرسه امكانات كمبود - 4
معلم تدريس شيوه - 5
معلم كمبود - 6
دانشآموز با معلم برخورد و رفتار طرز - 7
تحصيل محيط نبودن مناسب - 8
مطالعه براي مناسب مكان فقدان - 9
همسالان و دوستان از تاثيرپذيري - 10
درسي ضعف - 11
درسي مطالب محتواي نبودن جالب - 12
كتاب مطالب بودن حجيم - 13
خانواده - 14
يكي فوت طلاق ، والدين ، اختلاف نظير خانوادگي مشكلات - 15
والدين از
شغلي امنيت فقدان و آينده از ترس - 16
تحصيل يا و سكونت محل تغيير - 17
مدون و مفيد برنامه يك فقدان - 18
افت در همه از بيش مورد سه است ممكن فوق عوامل و علل از
خانواده ، :باشد داشته دخالت دانشآموزان تحصيلي
فقدان و آينده از ترس همسالان ، و دوستان از تاثيرپذيري
.شغلي امنيت
از يكي كه ميشود مشاهده خانوادهها از بعضي در:خانواده
تحصيل ترك مواردي در يا و شده تحصيلي افت دچار فرزندان
والدينش همواره كه باشد اين ميتواند آن علتاست نموده
"نيستي درسخوان برادرت مانند چرا تو" گفتهاند او به
چطور ببين" "نميگيري بالا نمره خواهرت مانند چرا"
ادامه كردنها مقايسه اين آنقدر و "ميخواند درس پسرعمويت
بيزار است مدرسه و درس هرچه از دانشآموز تا مييابد
نيست اين كردنها مقايسه اين از والدين هدف البتهميشود
اين با والدين بلكه كنند سرزنش يا تحقير را خود فرزند كه
نه كار اين ولي بدهند انگيزه خود فرزند به ميخواهند كار
باعث بلكه نميآورد وجود به او در را انگيزهاي تنها
.ميشود مدرسه و درس از او شدن بيزار
و توان حد در بايد كس هر از فردي ، تفاوتهاي به توجه با
تفاوتهاي زمينه در (ص)اكرم پيغمبر.داشت انتظار قدرتش
:فرمودهاند ايشان دارند زيبايي بسيار جمله فردي
معدن ديگري طلاست معدن يكي هستند معادن همانند انسانها"
معدني هر يعني "گوگرد معدن چهارمي و مس معدن سومي نقره ،
.دارد را خود مخصوص ارزش
بهتر ديگر افراد يا برادرش با دانشآموز مقايسه جاي به
كه صورت اين بهكرد مقايسه خودش با را دانشآموز است
را او است شده بهتر گذشته به نسبت او تحصيلي وضعيت اگر
.است كرده تلاش و سعي توانش حد در او زيرا كرد تشويق
دوستان از دانشآموزان:همسالان و دوستان از تاثيرپذيري
و ميپذيرند را تاثير بيشترين خود سالان و همسن و
بسيار آنها نظرات به و ميدهند قرار تاثير تحت را همديگر
دوست داشتن نوجواني دوران نيازهاي از يكي.ميدهند اهميت
به مشكلات حل در و يكديگرند ياروياور صميمي دوستان. است
نوجواني دوران در دوستي برقراري.ميكنند كمك يكديگر
محبت و دوستي نوع عواطف پرورش و شدن شكوفا به منجر
پيدا دوستاني است ممكن ميان اين در ولي.ميشود انساني
انحراف باعث بلكه نميكنند كمك انسان به تنها نه كه شوند
شكست تحصيلي نظر از خود كه فردي.ميشوند انسان تباهي و
درس به را خود دوست كه دارد وجود احتمال اين است خورده
ذهنش در را او تحصيل ترك زمينه حتي و كند تشويق نخواندن
افراد با دوستي از كه است شده توصيه اسلام در.بپروراند
از" ميفرمايند (ع)سجاد امام.كنيد پرهيز بيخرد و نادان
نفع به كه ميكند اراده او چه كن پرهيز نادان با دوستي
تو ضرر و زيان مايه ناداني ، علت به ولي بردارد قدمي تو
".ميشود
دانشآموزاني به شايد:شغلي امنيت فقدان و آينده از ترس
ندارد فايدهاي خواندن درس" بگويند كه باشيد كرده برخورد
دارداما ليسانس مدرك كه اين با ما فاميلهاي از يكي
در ميكنند مشاهده وقتي دانشآموزان از بعضي ".است بيكار
فارغالتحصيلاني خويشاوندانشان يا خانوادهشان اعضاء بين
دارند اشتغال كارهايي به يا و هستند بيكار كه دارند وجود
تصور خود پيش آنهاست ، تحصيلي مدرك سطح از پايينتر كه
وقتي. نميخورد كاري هيچ درد به خواندن درس ميكنند
خود آينده از ميشود مواجه مساله اين با دانشآموز
هم دانشگاه واز گرفت ديپلم وقتي ميكند فكر و ميترسد
شغل نميتواند خود فاميل مانند هم او شد فارغالتحصيل
فكر طرز اين با دانشآموز.بيابد را خود موردعلاقه
شده حقارت احساس دچار داده دست از را خود نفس به اعتماد
به دايم و ميشود بيعلاقه مدرسه و درس به نسبت كمكم و
.ميانديشد خود نامعلوم سرنوشت و آينده
و تحصيلي هدايت آموزشي ، آييننامه به باتوجه دبيرستان در
ماده 100 در است مدرسه مشاور عهده به دانشآموزان شغلي
دانشآموزان تحصيلي هدايت خصوص در آييننامه پنجم فصل از
اول پايه دانشآموزان اولياء كليه مشاوران ، ":است آمده
و ميكنند دعوت آموزشي واحد به اجرايي تقويم مطابق را
سياستهاي مورد در متوسطه آموزشي نظام اهداف توضيح ضمن
نياز ميزان و فنآوري فرهنگي ، علمي مسايل كشور ، آتي
شاخهها ، از يك هر اهميت و مختلف تخصصهاي به جامعه
درماده 101 ".ميكنند راهنمايي را آنان تحصيلي ، رشتههاي
اول پايه تحصيلي سال طول در بايد مشاور":است آمده هم
دانشآموزان ، با جلساتي طي انفرادي و گروهي بهطور
مشاغل تحصيلي ، رشتههاي خصوص در را نياز مورد اطلاعات
".دهد قرار آنان اختيار در توسعه سياستهاي مرتبط ،
مورد در بايد مشاور است آمده آييننامه در كه همانطور
ميزان و فنآوري فرهنگي ، علمي مسايل كشور ، آتي سياستهاي
و شاخهها از هريك اهميت و مختلف تخصصهاي به جامعه نياز
واقعيت.كند راهنمايي را دانشآموزان تحصيلي ، رشتههاي
زمينه در روشني و دقيق آمار آيا كه است اين امر
مشاور تا دارد وجود مختلف تخصصهاي به جامعه نيازمنديهاي
شاخه مناسبترين به را دانشآموزان آن ، براساس بتواند
در استخدام آگهيهاي از برخي در تنها كند؟ هدايت رشته
از برخي نياز مورد انساني نيروي ظرفيت روزنامهها
هم آن كه ميشود اعلام شركتها و ادارهها سازمانها ،
هفتخان از بايد فرد كه است شرايط اقسام و انواع داراي
به تا نمايد عبور رستم خان هفتاد قولي به يا و رستم
براي شركتها يا ادارات سازمانها ، از بعضي.درآيد استخدام
مصاحبه ، غيراز به استخدام زمينه در افراد كردن محدود
اين از برخي.ميگيرند نظر در را شرايطي گزينش ، و مسابقه
برخي تجربهكاري ، سال چندين داشتن:از عبارتند شرايط
متاهل سني ، محدوديت عبارتي به يا سني شرط خاص ، اولويتهاي
سراسري دانشگاه) تحصيلي مدرك نوع بالا ، معدل داشتن بودن ،
.(آزاد يا
زمينه در ميتواند مشاور اوصاف اين با اينجاست سوال
موفقباشد؟ آموزان دانش شغلي و هدايتتحصيلي
وقتي است آموزان دانش بين در انگيزه ايجاد از سخن جا همه
آينده در كه ميشود روبهرو واقعيت اين با دانشآموز
آگاهي نيز استخدام سخت شرايط از و ندارد شغلي امنيت
اين جاي به دانشآموز.ميكند عقبنشيني كمكم مييابد
آتي پيآمدهاي به بيشتر ببرد لذت خواندن درس از كه
او ، از قبل فارغالتحصيلان ميبيند او وقتيميانديشد
دست از درس به را خود علاقه كمكم هستند بيكار هنوز
معدل راهنمايي دوره تا آموزان دانش شده ديده حتي.ميدهد
با و ميگذارند پا دبيرستان به وقتي ولي دارند بالايي
افت باعث كمكم (آينده از ترس) ميشوند مواجه آتي مشكلات
او تحصيل ترك براي را زمينه حتي و شده دانشآموز تحصيلي
.ميكند فراهم
استخدام زمينه در سخت ضوابط و شرايط باوجود كه اين نهايت
بيكاري معضل وجود همچنين و انساني نيروي وجذب
هم تحصيلي ترك و تحصيلي افت جامعه ، در دانشآموختگان
بيكاري مشكل كه زماني تا.داشت خواهد وجود
و انگيزه ايجاد در هرچقدر مشاور نشود حل فارغالتحصيلان
وظيفه حدانجام در كارش كند تلاش شغلي و هدايتتحصيلي
.بود خواهد
خسروشاهيان مجيد
درخانواده فرزندان شكلگيريشخصيت چگونگي
شكل درخانواده شخصيت عمده قسمت خانوادگي ، تعلقات براساس
عقيده اين بر ديرباز از نظريهپردازان ميگيرد ،
شخصيت روي كودكان والدينبا برخورد نحوه بودهاندكه
.ميگذارد اثر آنها
و روحي آرامش كه خانوادههايي نظريهراجر ، براساس
عمل آزادي آنها به و ميكنند تامين را فرزندانشان رواني
آنها ابتكار و خلاقيت حس شدن برانگيخته موجب ميبخشند ،
سال 1987 در "سكراي" و"كاستا" محققين.ميشوند
شكلگيري و والدين رفتار كهبين رابطهاي دريافتهاند ،
.ميشد تصور كه است ازچيزي كمتر وجوددارد فرزندان شخصيت
رفتار از برگرفته شخصيتفرزندان كه عقيده اين طرفي از
سال در.ميشود سادهانديشيمحسوب نوعي والدينشاناست ،
بين رابطه كه داشتهاند اظهار "ويسنر" و "رابتم" 1994
.ومتقابلاست طرفه دو فرزندان والدينو
چطورميتوان هستند مهربان خود فرزندان با كه والديني
همان داراي كه نياورند بار را بچههايي مطمئنبودكه
فرزندان والدينو آن بر آن ، علاوه عكس يا شخصيتباشند
وديگر همسايهها مشتركشانيعني اجتماعي بهبافت نسبت
به بافتها اين و ميدهند واكنشنشان اجتماعي بافتهاي
دو در والدين مقايسه.ميگذارد اثر آنها روي بر خود نوبه
از.نميرساند صحيحي نتيجه به را ما متفاوت اجتماعي بافت
را كودكانشان شخصيت والدينبر رفتار انعكاس گذشته اين
گزارشهاي از استفاده با و نمود مشاهده نميتوان سالها تا
وپل رابرت افراد ازاين برخي كودكي دوران وتجارب گذشته
افرادمتذكر اين كه طوري آن شخصيت دريافتكه سال 1988 در
در كه رابطهاي به بيشتر (آورند مي ياد به) شدهاند
و ميشود مربوط والدينشانداشتهاند ، كودكيبا دوران
توجه ميرفتقابل انتظارش كه رابطهآنطوري گرچهاين
تربيت والديندر تاثير كه ميدهد نشان امر اين و نبود
.ميكنند تصور عدهاي كه است آن از كمتر فرزندانشان
ميشوند عصباني كمتر ومهربان بامحبت والدين فرزندان
تجربه ، كسب در بيپروا بذلهگو ، اجتماعي ، بسيار ولي
فرزندان والدينسختگير ميشوند ، شناس وظيفه و سازگار
برونگرا ، اجتماعي ، بسيار كه ميآورند طوريبار را خود
اما.نميدهند نشان تجربه كسب به وليرغبتي وظيفهشناس
و ميكنند حدمحبت از بيش خود فرزندان به والدينيكه
اجتماعي بسيار بچههايشان ميكنند لوس را آنها حقيقت در
كه معني ميگيرندبدين قرار جامعه قبول مورد كمتر ولي
البته.ميشوند مغرور و خودخواه ولي هستند اعتماد قابل
امكان اين همواره آمده ، دست به گذشته از كه اطلاعاتي با
وجود پيشداورينيز نوعي شده ياد درنظريه كه دارد وجود
انجام را مدتي دراز محققينمطالعات.باشد داشته
مطالعات ايناست گذشته نقايص و عيوب فاقد كه دادهاند
فرزندان با والدين كه برخوردي نتيجه كه است آن از حاكي
مثال عنوان به.ميشود نمايان سالهايآتي در خوددارند
ميزندنشاندهنده سر ساله شخص 31 يك از كه رفتاري
او سالگياشبا سنين 5 در شخص والدين كه است رفتاري
پرسشنامه يك در را خودشان بزرگسالانيكه.داشتهاند
در كردهاند ، وسخاوتمندتوصيف كارگشا دلسوز ، غمخوار ،
پدرانشان شديد توجه مراقبتو سالگيتحت سنين 5
مادري نقش ايفاي در كه اين از ومادرانشان بودهاند
وابستگي از مادران اين ;بوده نكردهاندخشنود خودكوتاهي
ولي پذيرفتهاند ، را موضوع اين و بوده فرزندانشانراضي
كنار فرزندشان پرخاشگري و نافرماني با نتوانسته هرگز
شخصيت رشد در خود نوبه به وبرادرانهم خواهران.بيايند
اهميت به را ما توجه آدلر آلفرد كه زماني از.دارند تاثير
كرده جلب شخصيت شكلپذيري در كودكان آمدن دنيا به ترتيب
ببينند تا زدند زيادي آزمايشهاي به دست محققين از بسياري
واقعادر بودن فرزند تنها يا و كوچكتر بزرگتر ، فرزند
است آن از تحقيقاتحاكي اين.نه يا ميگذارد اثر شخصيت
از ومحتاطتر است بقيه از موفقتر عموما اول فرزند كه
خودبه باكودكان والدينميكند عمل برادرهايش و خواهر
دنيا به از مثلاقبل.ميكنند رفتار متفاوت گونهاي
فرزند با را خود وقت بيشتر جديد ، والدين فرزند آمدن
توجهشان ديگر فرزند تولد محض به و ميكنند اولشانسپري
بهسزاييرا نقش خانواده گرچه.ميشود كم اولي به نسبت
موفقيتآميز رابطه يك برقراري ميكند ، بازي بچه دررشد
كه كودكاني.ميباشد مهم مراتب به سال و سن شخصهم با
به نسبت اعتماد كمي پرخاشگريو وخجالت ، كمرويي خاطر به
و بد نميشوندعواقبي ارتباط ايجاد به موفق ديگران
ترك:از عبارتند كه ميكند تهديد را آنها زندگي اسفبار
است لازم كه داشتن جنونآميز ورفتار كردن جنايت تحصيل ،
به آن علل تا شود انجام زمينه اين بيشتريدر تحقيقات
عدم زندگي ، بعدي مشكلات علت آيا شود ، قطعيروشن طور
يا است وسالان سن هم با برقراريارتباط موفقيتدر
كودكي؟ از بعد نارساييهاي مشكلات
:ترجمه/ برگر.ام جري:نوشته /"شخصيت" كتاب:منبع
قهرمانيزاده فاطمه
رانندگي سانحه ايراني كشتهشدگان اسامي
شد اعلام
سوريه در
ايران زيارت و حج سازمان دفتر رييس:اجتماعي گروه
سوريه در سانحهرانندگي ايراني كشته اسامي 4 دمشق ، در
،"دهآبادي حاجي زهرا" ،"مهرجردي كاظمي سكينه" را
" بفروني اردثي امالبنين" و "اقليما امالبنين"
.كرد اعلام
و مشهد اهالي از سانحه اين ايراني مسافر از 49 تن 14
.هستند يزد استان از مابقي
:افزود دمشق ، در ايرنا خبرنگار با گفتوگو در "صبا ناصر"
در گذشته شب ساعت 8 حوالي كه حادثهرانندگي يك در
عراق و مشتركسوريه نقطهمرزي كيلومتري ، 40"تنف"
.شدند زخمي تن و 35 كشته ايراني مسافر داد ، 4 رخ
سوري شركت به متعلق اتوبوس دستگاه يك:گفت وي
در عتبات عازم ايراني مسافر حامل 49 كه "القدره"
.شد واژگون و منحرف راننده ، غفلت دراثر بود ، عراق
بيمارستان دو در حادثه اين زخميشدگان:گفت "صبا"
تحت و شده بستري دمشق "المواساه" و "المجتهد"
.گرفتهاند قرار درمان
در مجروحان معالج پزشكان از يكي ،"رمضان زياد"
مجروحان حال كه اعلامكرد دمشق مركزي بيمارستان
بيمارستانمرخص از آنان از تن و 28 است رضايتبخش
.شدند
،"حسامي محسن" و "كمالي حسين" ،"صبا" گفته به
در عتبات به را ايراني زائران كه كاروانهايي مديران
كشور زيارت و حج سازمان از مجوز فاقد ميبردند ، عراق
.بودند
.واقعاست دمشق شرق كيلومتري در 240 "تنف"
دادگاه به آبان هفتهنامه مسئول مدير
شد احضار
نامه هفته مديرمسئول عليپور محمدحسن:اجتماعي گروه
سوي از توضيحات ارائه براي چهارشنبه روز آبان توقيفشده
و سهشنبه روز ويشد احضار تهران عمومي دادگاه شعبه 1408
اطلاع ايرنا به را دادگاه به خود احضار نمابر طريق از
عليه اتهامات طرح پيرامون اينجانب محاكمه:افزود و داد
شعبه 1413 در سال 1379 پاياني روزهاي در آبان هفتهنامه
.است تجديدنظر مرحله در پرونده اين هماكنون و شد برگزار
شد منتشر ايلام فرهنگ
"ايلام فرهنگ" پژوهشي فرهنگي فصلنامه:اجتماعي گروه
.شد منتشر
در پژوهش موانع:چون مطالبي ايلام فرهنگ فصلنامه اين در
معرفتشناختي مباني ديني ، ايمان و عقلگرايي ايلام ، استان
آن ارتباط و اجتماعي عدالت تاريخ ، گستره در ايلام مدارا ،
زنان جامعه معضلات بررسي ايلام ، استان در خودكشي با
رسيده چاپ به...و انتخابات جامعهشناسي ايلام ، استان
.است
انديشه حوزههاي در مطالبي فصلنامه اين ديگر بخشهاي در
شعر ، تحقيقي ، گزارش اجتماع ، و فرهنگ تمدن ، و تاريخ نظر ، و
.ميباشد كتاب معرفي و هنر و فرهنگ
|