و آهنگساز اميني پدرام با گفتوگو
بومي و مرز فلامنگوهنر گيتار نوازنده
ندارد
تكنوازي هنر
درآمدند موسيقي خانه عضويت به نفر 340
و آهنگساز اميني پدرام با گفتوگو
بومي و مرز فلامنگوهنر
گيتار نوازنده
ندارد
هنر بهعنوان سنتي موسيقي ايران در همچنانكه :اشاره
فلامنگو موسيقي نيز اسپانيا در است شهره ملي موسيقايي
ديار اين مردم علاقه مورد سنتي هنرهاي از يكي بهعنوان
و آهنگسازي به سال 1371 از كه اميني پدرام.است معروف
در ، توانسته زده دست موسيقايي اينگونه معرفي و اجرا
متعددي شاگردان كنسرت ، دهها اجراي بر علاوه گذشته سال 10
جشنواره برگزيده عناوين آنها از برخي كه دهد پرورش را
همچنين وي آوردهاند ، بهدست را فجر دهه موسيقي
وي با.است كرده اجرا بوسني مردم بهنفع كنسرتهايي
موسيقي با آن تفاوت و فلامنگو موسيقي ويژگيهاي درباره
.ميخوانيد كه است شده انجام گفتوگويي پاپ
هنري گروه
آن نوازندگي شيوههاي و گيتار با عميقي آشنايي كه كسي *
دهد؟ تشخيص آنرا مختلف سبكهاي ميتواند چگونه ندارد ،
راست دست انگشت پنج هر از فلامنگو گيتار اجراي هنگام -
و واسكوادو تكنيكهاي اجراي همچنين.ميشود استفاده
سبك كه است خصيصهاي اسپانيايي ملوديهاي و ريتمها
از كلاسيك گيتار اجراي براي.ميكند متمايز را فلامنگو
.ندارد كاربردي كوچك انگشت و ميشود استفاده انگشت چهار
بنابراين نيست ملي موسيقي كلاسيك سبك كه آنجا از همچنين
سبك.است بينالمللي هارمونيها و ملوديها هواي و حال
ميشود اجرا اكوستيك يا برقي گيتار با معمولا كه جز
هم آن خاستگاه و ميشود نواخته مضراب با معمولا
.است آمريكايي سياهپوستان
ملت كدام به متعلق گيتار.گيتار خود مورد در اصلا و *
يا است جنوبي آمريكاي به مربوط است ، اسپانيايي است؟
است؟ بوده چگونه آن تكامل روند ديگر؟ ملتهاي
ايراني عود ساز زياد ، ابن طارق توسط اسپانيا فتح از پس -
به خطه آن مردم و شد برده اسپانيا جنوب به مسلمانان توسط
تحت و شدند مند علاقه عربي و ايراني موسيقي و ساز آن
بلندتر را ساز آن دسته زمان بهمرور و گرفتند قرار تاثير
قطعات وجود.كردند گذاري(پرده)فرت آنرا روي و كرده
.است مسئله اين مويد "پرلوت" گرديده ، ذكر آن در كه قديمي
عود از را گيتار و شد فتح اسپانيا كه آنجاست جالب نكته
فتح را جنوبي آمريكاي كشورهاي بعدها و آورد بوجود ايراني
.برد آنجا به را گيتار و كرد
برخاسته آن از كه اقليمي با نسبتي چه فلامنگو موسيقي *
به بايد شود ، نواخته كه دنيا كجاي هر در آيا دارد؟ است
اينكه يا باشد خود معمول اصطلاح به و ثابت صورت همان
دارد؟ شدن بومي امكان
جنوب در آندلس فلامنگو خاستگاه گفتم كه همانطور -
معمولي مردم كوليها ، توسط بيشتر موسيقي اين.اسپانياست
آنجايي از.ميشد اجرا روزمره زندگي و كار هنگام فقرا و
آفريقايي ، اروپايي ، ازجمله مختلف ملل گذرگاه آندلس كه
پذيرفته تاثير آنها همه از بنابراين بود ، عبري و آسيايي
عربي و ايراني موسيقي از را تاثير بيشترين البته) است
اگر دنيا جاي همه در كه ميبينيم جهت همين به (است گرفته
مخاطبين هم باز شود ، اجرا هم خود سنتي و اصيل شكل به
و فرهنگ از قرايني و ردپا مردم اين ، چون دارد زيادي
به پاسخ در.مييابند فلامنگو در را خود قديمي موسيقي
فلامنگو در اگرچه كه ، بگويم بايد هم سئوال دوم قسمت
و الگوها ولي است واساسي مهم اصل يك بداههنوازي
در چون شود ، حفظ بايد آن لهجههاي و چهارچوبها
.است اصل يك اصالت و امانتداري سنتي و ملي موسيقيهاي
بردهايد ، نام كه ملتهايي از غير جوامعي در يعني *
ديگر جوامع در آيا و نيست؟ درك قابل فلامنگو موسيقي
ندارد؟ شدن بومي امكان
ندارد بومي و مرز بهخوديخود هنر ، زيرا هست درك قابل -
من كه جايي تا ليكن است ، تحسينبرانگيز همهجا زيبايي و
مخاطبين فلامنگو شرق آسياي و سنگاپور در قبلا ديدهام
دستاندركاران از بعضي حتي كه جايي تا داشت ، كمي خيلي
.نميشناختند را كينگز جيپسي و پنيا پاكو اصلا موسيقي
ارتباط فلامنگو با ما اجراهاي ديدن از بعد هم همانها ولي
.شدند علاقهمند آن به و كرده برقرار
معروفترين از يكي كه برديد نام كينگز جيپسي گروه از *
گروه كدام شما.است جهان در فلامنگو سبك گيتار گروههاي
از و ميپسنديد بيشتر فلامنگورا سبك گيتار نوازنده يا
گرفتهايد؟ تاثير آنها
بهترين نوازندگي تكنيك نظر از كينگز جيپسي گروه مسلما -
بههيچوجه هم اسپانيا در و هستند متوسطي حد در و نيستند
اجرا هنرجوها توسط ايران در آنها قطعات و نيستند مطرح
در كنسرت موفقيت و كاست فروش و شهرت نظر از ولي ميشود ،
فلامنگو بهخوبي زيرا هستند ، پيشتاز فلامنگو گروههاي بين
و خوب بسيار تنظيمهاي با و درهمآميختند را پاپ و
و كردند پيدا را مخاطب بيشترين بهيادماندني كنسرتهاي
.داشتند جهان در فلامنگو ترويج و اشاعه در زيادي سهم
گروه توسط فلامنگو و پاپ موسيقي آميختن درهم از شما *
هم ايران در امروزه كه چيزي كرديد ، صحبت جيپسيكينگز
اما موسيقي ، گونه دو آميختگي همينميشود صحبتاش خيلي
اين آيااست سنتي و پاپ موسيقي تلفيق اينجا در
درست اندازه چه تا شما نظر به اصلا و است؟ امكانپذير
است؟
پرطرفدار موجب پاپ موسيقي با موسيقي هر آميختن هم در -
به بيشتر عادي مردم زيرا شد ، خواهد آن شدن پرفروش و شدن
مساله اينكلام بدون تا دارند علاقه كلام با موسيقي
سنتي قبلا كه خوانندهها از بعضي توسط جديدا
شده هم آنها نسبي موفقيت موجب و شده انجام ميخواندند
نيست من كاري حيطه در آن نبودن يا بودن درست ولي است
.گردد بررسي سنتي موسيقي محترم اساتيد توسط بايد زيرا
كرد؟ اجرا كلام با نميتوان را فلامنگو سبك موسيقي يعني *
با فلامنگو موسيقي تركيب از نميتوان آيا صورت اين در
را بيشتري طرفداران آن به دادن ايراني بوي و رنگ و كلام
كرد؟ جذب آن به
حركات و آواز گيتار ، :است شده تشكيل جزء سه از فلامنگو -
توسط منتها نيست آواز از جدا فلامنگو بنابراين.موزون
گيتار عنصر مانيتاس و پاكودلوسيا پاكوپنيا ، چون اساتيدي
تركيب بنابراين.شد كمرنگتر آواز و شد برجستهتر
اين بنده خود.است امكانپذير دقيقا آواز با فلامنگو
كه ممجد آقاي بهخوانندگي "گيتار ناله" كاست در را كار
آينده در كه دادهام انجام است ، خودم از آهنگسازياش
.شد خواهد عرضه
تكامل روند ،"آتش" بهنام آمده بازار به كاستي شما از *
و كردهايد كار آن روي مدت چه است؟ بوده چگونه كاست اين
گرفتهايد؟ تاثير كساني چه از ميكنيد فكر
اين نام من جهت اين به آتشاستو بهمعناي فلامنگو -
و شركتها زياد اصرار عليرغم.گذاشتم آتش را كاست
بدون كاست اين آن ، كردن كلام با بر مبني تهيهكنندهها
ناتوان زبان كه آنجا كه عقيدهام اين بر زيرا است كلام
توسط پاييز 78 در آن ضبطميشود آغاز موسيقي ميشود ،
ماه چهار كه شد انجام كلهر مهندس زندهياد فقيد استاد
ده طي كه قطعاتي از است گلچيني آن قطعات ولي ، كشيد طول
بعضي تنظيم روي و كردهام اجرا كنسرتهايم در گذشته سال
"آندلس ياد به" قطعه مخصوصا كردهام كار مدتها آنها از
موسوي هومن آقاي خوبم دوست و ضبط ناظر توسط جديدا كه
.شد تنظيم هم بزرگ اركستر براي
تاثير ايراني موسيقي از كارتان در آيا ميكنيد فكر *
در را ايراني موسيقي بوي و رنگ شما نه؟ يا گرفتهايد
نميكنيد؟ حس كارهايتان
سنتهايمان و فرهنگ به كه علاقهاي و عشق عليرغم خير ، -
موسيقي محتواي و اصالت حفظ براي كردهام سعي دارم ،
داشته ارتباط موسيقي و سبك و فرهنگ آن با فقط فلامنگو
.باشم
چه صحيح موسيقي و ناب موسيقي اشاعه براي ميكنيد فكر *
كارشناسان توسط پاپ موسيقي آثار علمي نقد كرد؟ بايد كار
اصلا غربي موسيقي روي ايران در آيا است؟ موثر چهاندازه
ميگيرد؟ صورت علمي نقد
استوديوهاي و مناسب سالنهاي قبيل از تسهيلاتي بايد -
اختيار در مناسب قيمتهاي با را لازم امكانات و مناسب
و نشوند تجارتي كار درگير تا داد قرار واقعي هنرمندان
من بهنظر.كرد كم را اداري خمهاي و پيچ كار ارائه براي
چون گيرد ، انجام مردم توسط بايد فقط پاپ موسيقي نقد
ارتباط عوام با بايد و است عامهپسند و مردمي پاپ موسيقي
ليسانس حد در را سلفژ پاپ خواننده اينكه و كند برقرار
اول معلم از كه است اين مثل ندارد لزومي بداند موسيقي
موسيقي شعرهاي بررسي ولي بخواهيم فوقليسانس مدرك دبستان
نقدها.است ضروري و پسنديده كاملا شعر شوراي توسط پاپ
مغرضانه و ارتباطات تاثير تحت بلكه نيست علمي معمولا
.است
در كردهايد؟ شروع را گيتار نواختن كه است سال چند شما *
ميكنيد؟ تمرين ساعت چند شبانهروز طول
بوده روزهايي و ميزنم گيتار كه است ماه دو و سال 21-
كه بوده هم روزهايي و كردهام تمرين ساعت پانزده كه
.كردهام تمرين نيمساعت
به است قرار كه كردهايد كار را جديدي كاست كه گفتيد *
.بگوييد برايمان كار آن مورد در شود ، عرضه بازار
آن اشعار.ميگذراند را ضبط مراحل "گيتار ناله" كاست -
عبدالحسيني محمد و سنجري محمود محمودي ، سهيل آقاي توسط
آن آهنگسازي در كه است ممجد آرمان آن خواننده و شده گفته
فلامنگو پاپ به شبيه اركستراسيون ، و سبك كه كردهام سعي
با بهتر ارتباط براي "آتش" كلام بدون كاست از بعدباشد
.پرداختهام كار اين به مردم
باشيد؟ گيتار نوازندههاي از كداميك بهجاي داريد دوست *
گرفتهايد؟ تاثير بيشتر كداميك از
زيرا پاكوپنياست من الگوي مدرن فلامنگو اجراي براي -
هارموني ، علم به نوازندگي ، تكنيكهاي در استادي بر علاوه
وي همچنين.است واقف كمال حد در موسيقي تئوري و كنترپوان
من ديگر الگوياست خوب معلمي و متواضع بسيار انساني
رامون مرحوم اسپانيائيام استاد سنتي فلامنگو براي
بداههنوازي شيوههاي و فلامنگو موسيقي استكه واسكوئز
.آموخت من به سينه به سينه روش به آنرا قديمي تكنيكهاي و
الگوبرداري هم رپلاتا مانيتاس از ميكنم سعي البته
.باشم ديگري كس جاي است نخواسته دلم وقت هيچ ولي.كنم
در تاثيري چه ايران سنتي موسيقي با آشنايي ميكنيد فكر *
دارد؟ گيتار نوازندگي شيوههاي
و لازم سنتي موسيقي با آشنايي ايراني يك بهعنوان -
باعث موسيقي اين به پرداختن و كردن گوش اما است ، پسنديده
حال اينكه براي فلامنگو گيتار نوازنده اجراي كه ميشود
كند پيدا ايراني بوي و رنگ باشد داشته اسپانيايي هواي و
پرداختن ديگر اشكال و است منفي امتياز يك مساله اين كه
دنياي از فلامنگو نوازنده كه است اين سنتي موسيقي به
در كه آكوردي هزار هشت حدودا مجموعه همچنين و هارموني
موسيقي سمت به كرده دور ميشدند استفاده فلامنگو
.ميدهد سوق منوفونيك
علمي ميكنيد فكر چيست؟ خوب نوازنده يك عمده ويژگي *
علمي آيا و دارد مخاطب جذب در تاثيري چه گيتار نواختن
نميكند؟ دور شنيدن از را عام مخاطب نواختن
با و تميز بايد را نتها خوب نوازنده يك من بهنظر -
غيرشفاف نتها از بعضي سرعت بهانه به و كند اجرا احساس
هنگام بداههنوازي در توانايي ديگر مساله.نشوند اجرا
كه فلامنگو موسيقي دستگاههاي با آشنايي همچنين.اجراست
اجراي اينكه براي.است مقامي موسيقي يك ما موسيقي مثل
قطعات بايد نوازنده باشد جذابتر و زينت با همراه قطعات
.بود صدا پردازش به راجع مطالب اين.كند اجرا حفظ از را
شيوههاي و گرفتن دست نشستن ، اصول استيل ، نظر از منتهي
تكنيك شخصي اگر مثلا.باشد اصول بر منطبق بايد نواختن
بزرگي بسيار ايراد كند اجرا گيتار روي را سهتار دراب
فوق موارد كليه رعايت.ميرود سوال زير كلا شخص و است
ترويج مخاطبين ، صحيح آموزش باعث نوازنده يك توسط
.ميگردد مبتذل موسيقي با مقابله و صحيح و علمي نوازندگي
ارزيابي چگونه شده انجام ايران موسيقي در كه را تحولي *
نه؟ يا هست تحول اصلا آيا ميكنيد؟
ترويج موجب شده ايجاد ايران در جديدا كه تحولي -
موسيقي با اگرچه مساله اين كه شده پاپ موسيقي بيرويه
در كه شده باعث اما است كرده خوبي مقابله لوسآنجلسي
بيشتر استقبال و بيشتر فروش بهخاطر هنرمندان اكثر ايران
به كلام بدون و وزين موسيقي بهجاي پاپ موسيقي از مردم
خوب و قديمي نوازندههاي متاسفانه و گرويدهاند پاپ
گيتار يا هستند خواندن آواز حال در يا حالا ما فلامنگوي
بگويد او كه دنيا هركجاي خوانندهاي كنار در دست به
است بد مزد به قلم نويسنده كه همانقدر.نواختن مشغول
هر نبايد پول بهخاطر است ، بد هم مزد به ساز نوازنده
.جايي هر در و كرد اجرا را قطعهاي
باشند حرفهاي شما همنوازان ميدهيد ترجيح كنسرتها در *
آماتور؟ يا
مثل سازهايي و پركاشن و كوبهاي سازهاي براي معمولا -
كردهايم استفاده حرفهاي نوازندههاي از ويلن و فلوت
هنرجويان از فقط حال به تا گيتار همنوازان بهعنوان ولي
آموزش خودم نزد صفر از چون كردهام استفاده مستعدم
كل اگرميخواهم من كه ميكنند را كاري همان و ديدهاند
و فشرده خيلي بايد تمرين نباشند حرفهاي همگي گروه اعضاي
.شود انجام زياد
بهنوعي ميگويند و داشتهايد زيادي كنسرتهاي شما *
است؟ درست آيا.هستيد فلامنگو گيتار كنسرت ركورددار
كمك براي را گيتار رسيتال اولين كه سال 1371 از بله ، -
سانس بر 150 بالغ حال به تا كردم ، اجرا بوسني مردم به
معمولا كنسرت اينكه عليرغم و داشتهام گيتار رسيتال
و خودم پيشرفت براي من ، ولي ندارد درپي زيادي مادي سود
اجراي فلامنگو ، ترويج و اشاعه همچنين و گروهم اعضاي
آن من كه كنسرت در جذاب نكتهميدانم ضروري را كنسرت
در كه است اين ميدهم ترجيح استوديو اجراي به نسبت را
بي اجرا بايد حتما و ندارد وجود مجدد اجراي امكان كنسرت
ميطلبد ، قبل از را زيادي تمرين اين كه باشد نقص و عيب
را قطعه يك هم بار ميتوانيد 100 شما استوديو در ولي
.دربيايد آب از درست بالاخره تا بزنيد
نصيري آرش:گفتوگو
تكنوازي هنر
غير و نازيبا شيوههاي تكنوازي كار در ما ، دوران در
عمري كه عاليقدري استاد از انسان.است يافته راه معقولي
سختكوشي و زحمت با سنتي موسيقي كسب و تحصيل راه در را
به منزلي از را لرزاني شمع تا" شاملو قول به و كرده سپري
كماني كشيدن يا و مضراب ارائه در دارد انتظار "برد منزلي
و دهد قرار عمل و كار معيار را راستين كار و اصالت
به را دغلكاري و خدشه بدون و ناب موسيقي يك ويژگيهاي
كار كه شنيدهايم قديم استادان خصوص در.بگذارد اجرا
خصيصه جزو نغمات به دادن حالت و بداههنوازي و خلاقيت
كه ايراني موسيقي تكنواز استاد.است بوده آنان عمل و كار
جمله را آن و آموخته نوجواني و كودكي بدو از را موسيقي
رياضتهاي با و گرفته فرا سينه به سينه طريق از جمله به
بوده ديگر نسل به نسلي از كهن ميراث اين ناقل بيشمار ،
گرانقدر ، ميراث اين از پاسداري در كه دارد توقع است ،
را ايراني موسيقي دقايق و باشد راستين و توانا سختكوش ،
آميزهاي و كند حراست و حفظ امانتداري ، و دقت و ظرافت با
نغمات صورت به را خود چيرگي و توانائي و ادراكي حالت از
.دهد تحويل شنونده به فاخر و زيبنده دلكش ،
اين انتقال در ما گرانقدر استادان از كداميك ببينيم حال
صادق و راستين امين ، گذشت ، كه نكاتي تحقق و ملي ميراث
حق به كه آنها و تكنواز استادان بين در بيشك.بودهاند
به و فروگذار چيزي بودهاند ، استادي ارجمند مقام صاحب
و شفاف مضرابهاي بسيار چهنميكنند كمفروشي ديگر مفهوم
آنها از فيالبداهه و ابتكاري حالات و مهجور قطعات
هنر و صداقت نوازندگان بيشمار خيل ميان در ولي ميشنويم ،
شيوه است نرفته ياد از هنوز.مينمايد اندك آنان ، خلاق
و سماعي استاد تسلط و احاطه و چيرهدستي و نوازندگي
به را انسان سماعي ، مضراب رگبار كه را شهنازي عبدالحسين
را شنوندهاي و بيننده هر و ميداد سير اعلي عرش و ملكوت
و خاصيت يا.ميكرد مضرابش ظرافت و تكنيك قدرت مسحور
آنكه با كه را شهنازي عبدالحسين بداههنوازي استعداد
ضربي آهنگ نشست ، هر در ميشد ، پخش زنده راديو برنامههاي
عرضه و ميساخت فيالبداهه و خلقالساعه مضرابي چهار و
بيرون هوا و حال آن از كه بعد لحظاتي كه طوري به ميكرد
مرحوم درباره و نداشت ياد به را آن از چيزي ميآمد
پگاه ، و ميگرفت دست به را سهسيمش هنگام شب كه درويشخان
.ميبرد پايان به را دستگاهي
امروز تكنوازان
جليل كسائي ، حسن:نظير بيبديلي استادان هنوز خوشبختانه
، حسين شريف فرهنگ ملك ، اسدالله تجويدي ، علي شهناز ،
ما جامعه در...و ياحقي پرويز ، لطفي محمدرضا عليزاده ،
اين زندگي به بايد كه گفت صراحت به بايد.دارند حضور
پيش كه گونه اين زيرا شود ، توجه ملي هنر ميراثداران
خصوصيات همه با تكنوازي هنر مرگ ناظر زود يا دير ميرود
.بود خواهيم آن
نحو به تكنوازي هنر گذشته ، انگشتشمار جماعت اين از
و گوشهها و قطعه كردن خلاصه.است افول به رو بارزي
تكنوازان كار روال آوردن ، هم را آواز ته سرو و زدن جويده
.است شده روزگار اين
بداهه ميدان و فرصت هنرمند كه است اين در تكنوازي هنر
بر تكيه و حالت ايجاد و آثار خلق با و باشد داشته نوازي
جملات ، صحيح ، ضربهاي گرفتن كار به و راست و چپ مضرابهاي
.دهد بروز و ظهور را خود تسلط و پنجه قدرت گوشهها ،
با هم هنري بدايع اين از و بميرد تا ميرود تكنوازي هنر
و يادگار كردهاند ، رايج و متداول اكنون هم كه روشهايي
.ماند نخواهد باقي ميراثي
همدان - محقق مهدي
درآمدند موسيقي خانه عضويت به نفر 340
از 700 بيش ميشود زده تخمين كه حالي در:هنري گروه
فراخوان از پس ماه باشند ، 4 فعال كشور در موسيقي هنرمند
از نفر تنها 340 عضوگيري براي موسيقي خانه نخست مرحله
.كردهاند پر را عضويت پرسشنامههاي كشور سراسر
در گذشته روز موسيقي خانه مديره هيات عضو درويشي محمدرضا
اين بيان با و شد حاضر خانه اين محل در و خبرنگاران جمع
ميان در موجود تاريخي بياعتمادي به اشاره و مطلب
آنان كمتوجهي از جمعي فعاليت به نسبت موسيقي هنرمندان
دليل به:گفت و كرد انتقاد موسيقي خانه در عضويت به نسبت
سال دو از پس موسيقي خانه اعضاي كامل ، عضوگيري عدم
خانه ركن مهمترين كه را عمومي مجمع نتوانستهاند فعاليت
.دهند شكل است ، موسيقي
وزارت با آن ارتباط موسيقي خانه ناميدن مستقل ضمن درويشي
نهاد اين:گفت و نكرد انكار را اسلامي ارشاد و فرهنگ
كشور موسيقي جامعه و ارشاد موسيقي مركز بين واسطي حلقه
ثبت به شركتها ثبت مركز در موسسه يك عنوان به چون و است
ارشاد وزارت نظر فرهنگيوزير موسسهاي چون و.است رسيده
وي.است وزارتخانه آن نظر زير هم فعاليتهايش لذا است ،
ذكر موسيقي خانه مشكلات ديگر از را مناسب مكاني نداشتن
را جلسهاي مديره هيات بيمكاني مشكل حل براي:گفت و كرد
و كرد برگزار تهران شهر شوراي عضو حقيقي ، محمدحسين با
جزو نهادها به كمك كه مطلب اين بيان ضمن حقيقي آقاي
با مشكل اين كه داد وعده است شهر شوراي اصلي وظايف
تازه دوره آغاز به درويشي.شود حل شهر شوراي همياري
عضوگيري:گفت و كرد اشاره موسيقي خانه عضوگيري و ثبتنام
.دارد ادامه تيرماه تا 15 دوم مرحله
|