غني طرحهاي و مدارس تعطيلي با همزمان
ساعت ميليون روزانه 90 فراغت اوقات سازي
!شده تلف وقت
سالانه دو نمايشگاه هفتمين از گزارشي
مشهدانديشه ، در ايران سراميك و سفال
بر ايراني واعتقاد احساس
سفالينهها نقشهاي
ايران به ژاپني جهانگردان سفر از گزارشي
رسيديم ايران به ما بالاخره
آستارا در نيما فرهنگ نامه
غني طرحهاي و مدارس تعطيلي با همزمان
ساعت ميليون روزانه 90 فراغت اوقات سازي
!شده تلف وقت
و گردش رديف در را فراغت اوقات جامعهشناختي ، نگره يك
ادامه در نوعي به را آن ديگري نگره اما ميپندارد ، تفريح
قلمداد آموزشي نهادهاي در شده آموخته نظري آموزشهاي
تابستان تربيتي ، علوم كارشناسان از برخي باور به.ميكند
ساليان.است تحصيلي سال ماهه آموختههاي 9 ارزيابي محمل
خدماتي و توليدي كارگاههاي در دانشآموزان دور چندان نه
ميشدند گرفته كار به ديگر مشاغل و حرف استادان كنار در
نيز را عملي تخصصهاي نظري ، آموزشهاي كنار در تا
تخصصي ، فنون و علوم گسترش يمن به امروزه اما.دريابند
ديگر دادهاند ، دست از را خود اعتبار و ارزش مشاغل اين
تعميركار كنار در نوجواني كه نيست اين فكر به كسي
داروهاي از عطاري ، كنار در يا و شود اتومبيل ، مكانيك
فرزندان كه آنند پي در والدين هم و سردربياورد گياهي
آموزش و گرافيك كامپيوتر ، علوم آموزش به را خود
اين چرا كه نميداند كسي اما كنند ، ترغيب خارجي زبانهاي
و آموزش وزارت حيطه به تنهايي به دشوار ، و علمي وظيفه
اوقات غنيسازي متوليان ساير آيا ميشود؟ ختم پرورش
اوقات هدفمند برنامهريزي و طراحي در توانستهاند فراغت
كنند؟ عمل همگون ايراني دانشآموز ميليونها فراغت
نوجوانان فراغت اوقات غنيسازي چگونگي زمينه در گزارشي
.ميآيد پي در كه شده تهيه جوانان و
فرهنگي موسسه يك توسط شده انجام نظرسنجي آماري يافتههاي
ايراني ، خانوار هزار بين 14 از كه ميدهد نشان هنري و
تقاضاي ميزان بيشترين را "تفريح و گردش" درصد 8/36
.كردهاند اعلام فراغت اوقات براي ايراني خانوارهاي
،"اقوام ديدن و زيارت تفريح ، قصد به مسافرت" آن بر علاوه
و 5/21 درصد ترتيب 34 به "ميهماني و بازديد و ديد" و
دادهاند ، اختصاص خود به را ايراني خانوارهاي تقاضاي درصد
بالاي 6 سن با افراد ميان از سنجي افكار همين مبناي بر
با ترتيب به "كتابخانه به رفتن" و "تحصيل ادامه" سال ،
شامل را ايرانيان علايق كمترين درصد دهم و 4 درصد 3صدم
.ميشود
تئاتر و سينما رفتن به را خود تمايل نيز مردم درصد 8/10
همچنين كردهاند ، بيان
و راديو با را خود فراغت اوقات نيز درصد 9/8
اين در اساسي نكته يك اما.ميكنند سپري تلويزيون
خانوارها ، كه 2/97درصد اين آن و ميشود ديده نظرسنجي
در خود انتظار مورد فعاليتهاي جهت در عمده موانع از يكي
"بيپولي" از ناشي را فراغت اوقات از تلقي زمينه
.ميدانند
!گرانبها وقت ساعت ميليارد هشت
قرار دقيق ارزيابي مورد افكارسنجي اين در آنچه بيگمان
سازمانهاي سوي از پيشنهادي و اجرايي برنامههاي نگرفته ،
فراغت اوقات برنامهريزي براي غيردولتي و دولتي
بيش باره يك به مدارس تعطيلي با.است ايراني خانوارهاي
و محلهها داخل به كلان و خرد دانشآموز ميليون از 18
خصوصي به متوليان كه آن بدون ميشوند ، سرازير كوچهها
.شوند عهدهدار را مسئوليتي آنان رفته هرز ساعات به نسبت
روزانه آموزشي فعاليت ساعت پنج ميانگين به توجه با
ماهه سه طول در گفت ميتوان مدرسه ، در دانشآموزان
تابستان طي در و ساعت ميليون حدود 90 روزانه تابستان ،
.ميرود هدر به آنان وقت از ساعت ميليون صد و ميليارد هشت
و دولتي سازمانهاي تابستاني ، تعطيلات آغاز با ساله همه
گذران براي موازي طور به را خود برنامههاي غيردولتي
با نميداند كسي اما ميكنند ، اعلام آنان فراغت اوقات
مناسبتري شرايط ميتوان "بيپولي" چون بزرگي مانع وجود
زد؟ رقم آنان فراغت اوقات شدن سپري براي را
توانهاي توسعه مركز كارشناس "پرويزي شاه شاهرخ دكتر"
شك بدون:ميگويد فراغت اوقات پديده به اشاره با فردي
حال عين ودر مهمترين از يكي جوانان ، فراغت اوقات موضوع
.است تابستان فصل در بويژه مباحث ، دغدغهسازترين
اهميتبسزايي از والدين خصوصابراي كه پديدهاي
و كوشش به سخت را آنها فرارسيدن با و بوده برخوردار
ميتواند حد چه تا ديد بايد كه تكاپويي.مياندازد تكاپو
.آورد فراهم را بهسازيفرزندانمان و تكامل موجبات
فراغت اوقات از غير مواقعي در ما جوانان ميرسد نظر به
وضع كه چند هر ميبرند ، سر به فراغت در غالبا نيز ،
ولي كنيد تعجب شايد.نميزند دل به چنگي نيز بزرگترها
از شومفراغت پديده همان متاسفانه اين و واقعيتدارد
در افزونآدميان روز شدن غرق با.ميباشد خود
وجود بهتدريج تا ميرود استرسزا و تكراري روزمرگيهاي
دروننگري و خويش خويشتن ارتباطبا در معنايي قلمروهاي
دانشآموزي":ميافزايد وي.شود سپرده فراموشي بوته به
مدرسه ، راه در سالرا از ماه كه 9 آوريد نظر در را
زدن كلاسهايكنكورو به احيانارفتن و درس خواندن
كرده صرف.. و تقويتي كلاسهاي در شركت مختلف ، تستهاي
و استرسزا روزمرگيهاي درياي در شدن غرق همان اين كه است
و ميرسد راه از استراحت و فراغت زمان حال است ، يكنواخت
ادامه ديگر بهگونهاي وضعيت همين متاسفانه هم باز
نقاشي ، كامپيوتر ، كلاسهاي چنگال در بار اين و مييابد
".ميشود اسير... و بعد سال تقويتي موسيقي ، زبان ،
فراغت اوقات غنيسازي
اضافي ساعات كردن پر يا
فراغتفرزندان از معمولاپس ايراني خانوادههاي اغلب
مشخصو برنامهريزي هيچ بدون ديگر مدارس ، بار از خود
نام تكاپوي در آنان ، فراغت اوقات كردن پر صرفابراي
غيرخصوصي خصوصيو آموزشگاههاي آموزشي كلاسهاي در نويسي
با تهراني شهروندان از يكي ;ميراني احمد.برميآيند
دانشآموزاندر شدن رها مدارسو تعطيلي مساله به اشاره
از يكي نام ثبت براي قبل چندي:ميگويد خيابان و كوچه
سيما و ادبياتصدا و هنر مدرسه به فرزندانآشنايان
از يكي در را ايشان اسم بتوانم تا بودم كرده مراجعه
.بنويسم بازيگري و طراحي موسيقي ، هنري كلاسهاي
مسئولان به آنان پاسخهاي و وشنودهايمراجعان گفت
فرزندانشان ثبتنام از هدفي آنان ميدادكه نشان ثبتنام
از يكي.نميكنند دنبال تابستان ماهه سه دوره رادر
اسم نحوي هر به ميكرد تلاش مراجعهكننده خانمهاي
استدلال.كند نام ثبت هنري دورههاي از يكي در فرزندشرا
اداراتنميتواند از يكي در كار خاطر به كه بود اين او
باشد ، داشته نظارتي بهفرزندش نسبت تابستان طول در
او فراغت روزهاي ممكن شكل هر به ميكرد تلاش وي بنابراين
.كند پر ادبيات و هنر مدرسه در نام ثبت با را
همراه به كه پرسشنامهاي ظاهرادر":ميافزايد وي
نام ثبت علت ظريف گونهاي به ميشد ارائه نام ثبت فرم
قصد به ايشان نشدم متوجه.بود كرده مطرح را مراجعان
براي يا ميكرد نام ثبت را او فرزندش شكوفاييخلاقيت
"!او سرگرمكردن
دست اين نيستنداز كم ايراني ، خانوار ميليونها ميان در
تابستان ، ماهه سه طول در گونهاي به ميخواهند كه والديني
ترتيب بدين كنند ، تحميلي كلاسهاي سرگرم را خود فرزندان
تنها فرزندان آنان ، استعدادهاي و علايق به دستيابي بدون
.ميپردازند كلاسها اين گذرانيدر وقت به
به اشاره با خود نام ذكر بدون تربيت و تعليم كارشناس يك
پرورشي معاونت:ميگويد پرورش و آموزش وزارت تواناييهاي
از كارا و منسجم تعريف پرورشبدون و وزارتآموزش
بخش راهاندازي به تنها دانشآموزان ، فراغت اوقات اهميت
برخي تابستانيدر اردوهاي و آموزشي كلاسهاي از اندكي
كلاسها وتنوع تعدد بيگمان بسندهميكنند ، مدارس از
متفاوت هم با وشهرها استانها نيازهاي به توجه با نيز
كلاسهاي كوچكتنها شهرستانهاي مدارس از برخي در.است
تشكيل پراكنده شكل به هم زبان ، آن آموزش و تقويتي
استقبال به توجه با بزرگ شهرهاي ميشود ، وليدر
كيفيتو نظر از كلاس نوع اين آموزان دانش والدين
گستردگي":ميافزايد وي.ميكند آنهاتفاوت مقبوليتبا
معلمانميتواند فراغت و متعدد هنري مربيان با مدارس
فراغت اوقات از هدفمند بهرهوري براي را مناسبي زمينه
با سالها اين طول در تاكنون اما كند ، فراهم دانشآموزان
و دولتي فرهنگي بخشهاي دغدغههايذهني به توجه
نوجوانان اوقاتفراغت غنيسازي غيردولتيدرخصوص
درستاوقات هدايت براي "مشتركي ستاد" هنوز وجوانان
راهاندازي تعطيلاتتابستاني روز طول 114 در آنان فراغت
انساني ، نيروي از استفاده با كهبتواند است نشده
.كند فراهم را درستي برنامهريزي موجود تجهيزات و امكانات
!ناهمگون آمارهاي و متعدد مراكز
مناطق فرهنگي كانونهاي مساجد ، فرهنگي كانونهاي وجود
مراكز احمر ، هلال جمعيت پرورشي واحدهاي پرورش ، و آموزش
و فرهنگ خانههاي اسلامي ، تبليغات سازمان فرهنگي
و فرهنگ وزارت فرهنگي مجتمعهاي و شهرداريها فرهنگسراها ،
ناپذير سيري عطش است نتوانسته هنوز اسلامي ارشاد
فراغت اوقات مناسب گذران براي را جوانان و نوجوانان
.كند فراهم
ميليون شده 18 رها نيروي هماهنگي براي كه ميشود تصور
طول در منسجمي سازوكار يك ميبايست ايراني دانشآموز
نشان گذشته سالهاي تجربه اما شود ، اجرا و طراحي تابستان
كه آن از قبل عمومي و دولتي سازمانهاي اغلب كه ميدهد
باشند ، جوانان و نوجوانان فراغت اوقات مناسب طراحي فكر به
اين جذب در اغراقآميز آمارهاي ارايه پي در بيشتر
.هستند جامعه ميليوني نيروهاي
اشاره با فردي توانهاي توسعه مركز مدير "رضايي سيدسهيل"
در":ميگويد تحول براي زماني فراغت ، اوقات مفهوم به
انتقال مفهوم به آموزش از تلقي دنيا ، پرورش و آموزش نظام
عنوان به افراد به فراغت اوقات و اشتغال نظام اطلاعات ،
از نمادي پرورش كلمه و هستي بهتر درك براي ابزارهايي
فرد كه گونهاي به است شده دريافت آموزشهاي كردن فردي
.بزند اطلاعات كردن شخصي به دست بتواند پرورش طريق از
نگردد ، ابعاد كامل باروري به موفق مدرسه چنانچه ، حال
به بايد فراغت اوقات و اشتغال چون ديگر فعاليتهاي
.نمايد مدد مسير اين در را فرد كه گردند تدوين گونهاي
زمان در كه نيازمندآنند دارند كارهايي كه آنها اين بنابر
يك با پس.كنند اقدام خود ديگر ابعاد همپوشاني به فراغت
خواهيم اين شاهد (فراغت اوقات) لغت تركيب به ساده نگاه
انتخاب ويژه به رسيده ، انتخابي كارهاي وقت حال كه بود
انسان جامانده و خورده خاك ابعاد بتواند كه فعاليتهايي
".دهد سامان را
مدارس ، تعطيلي ايام از بعد چرا راستي به:ميافزايد وي
را ورزش سالنهاي پذيرش ظرفيتهاي ما فرزندان سريعا
سريعا مناسب باشگاههاي كه گونهاي به ميكنند تكميل
حكايت رخداد اين واقع در مينمايند؟ ظرفيت تكميل اعلام
شما و دارد ما عزيزان جسماني ابعاد در موجود خلا يك از
و شاداب باشگاه از بازگشت از بعد را بچهها معمولا
فراغت اوقات در انسان اين بنابر.ميكنيد ملاقات سرحال
.مييابد خود خواستههاي به دستيابي براي مناسبي مجال
والدين از يكي و اجتماعي علوم كارشناس "قدمي محمد"
در دولتي سازمانهاي گستردگي بر تاكيد با دانشآموزان
:ميگويد جوانان و نوجوانان فراغت اوقات سازي غني زمينه
در آموزشي متبحر انساني نيروي و امكانات از متاسفانه
استفاده خوبي به دانشآموزان فراغت اوقات غنيسازي زمينه
سازمانها ، گونه اين مسئولان فكري دغدغه تمامي نميشود ،
تمامي بار يك اگر.ميشود مخدوش آمارهاي ارايه صرف فقط
در فرهنگي و آموزشي سازمانهاي سوي از شده ارايه آمارهاي
بيش آمارها از بعضي كنيم ، محاسبه هم با را تابستان طول
.بود خواهد دانشآموزان كل از
غيردولتي و دولتي دستگاههاي برنامهريزي":ميافزايد وي
به مدارس تعطيلي از بعد تازه نيز آنان اغلب و نيست كافي
همه بررسي يك اگر ميافتند ، فراغت اوقات سازي غني فكر
ارزيابي و بگيرد صورت مسئول دستگاههاي تمامي در جانبه
موجود پتانسيلهاي و فرهنگي مراكز امكانات ، از دقيقي
از اصولي برنامهريزي يك با ميتوان بيترديد شود ، انجام
.كرد جلوگيري شده تلف ساعات همه اين رفت هرز
منسجم و مشترك راهكار يك گذشته سالهاي طول در تاكنون
نشده ارايه دانشآموزان فراغت اوقات غنيسازي درزمينه
احتساب با ساله همه كليشهاي طرحهاي معمولا است ،
.ميشود گذارده اجرا به ضعيف و ناقص امكانات از مجموعهاي
پنج ارقام كردن رديف با مسئولان همه آمار زمينه در اما
را خود مخاطبان ميزان ميكنند تلاش رقمي شش و رقمي
.دهند افزايش
اوقات غنيسازي اصلي متولي عنوان به كسي چه راستي به
با پرورش و آموزش وزارت آيا است؟ دانشآموزان فراغت
از تحصيل زمان در حتي كه محدود امكانات و اندك بودجههاي
نميآيد بر آن آموزشي فضاهاي و انساني نيروي تامين عهده
اوقات غنيسازي متقاضيان سيل به تنهايي به ميتواند
باشد؟ پاسخگو فراغت
گستردهاي بخش آموزشي ، كارشناسان اعلام طبق كه حالي در
سازمانهاي عهده به هنري و فرهنگي بودجههاي از
كسي چه درستي به است ، غيردولتي عمومي و غيرانتفاعي
كند؟ همگون را متنوع و متعدد نگرههاي اين تمامي ميتواند
خانوارهاي درصد افكارسنجي ، 6/35 آماري يافتههاي براساس
درصد 2/30"وسيله نداشتن" درصد 2/59"بيحوصلگي" ايراني
را متفرقه موارد نيز درصد و 41 جامعه در امكانات كمبود
اوقات مورد در بالفعل تقاضاي به دستيابي در ناكامي علت
.ميدانند فراغت
ميليون روزه 18 يك آموزشي اوقات ساعت ميليون سرنوشت 90
هيچ بدون آنان والدين كه ميكند ايجاب ايراني دانشآموز
خود مالي امكانات بر تكيه با صرفا و بهانهاي و عذر
اما.كنند فراهم آنان فراغت اوقات غنيسازي براي را زمينه
اوقات غنيسازي متولي مسئولان ميرود انتظار حال اين با
تجهيزات و انساني نيروي بضاعت با نيز دانشآموزان فراغت
طراحي را كارا برنامهريزي يك اول درجه در بتوانند فعلي
ارايه از هدف است اميدآورند در اجرا مرحله به و
به تنها جوانان و نوجوانان فراغت اوقات غنيسازي طرحهاي
از عدهاي كه چرا نشود ختم تابستان در آنان كردن سرگرم
بيشترين كه هستند باور براين تربيتي علوم كارشناسان
.ميدهد رخ تابستاني تعطيلات طول در بزهكاري و جرائم
نه و پركردن براي چارهاي مسئولان كه است لازم بنابراين
.كنند ارايه دانشآموزان فراغت اوقات غنيسازي
اميري محمد
سالانه دو نمايشگاه هفتمين از گزارشي
مشهدانديشه ، در ايران سراميك و سفال
بر ايراني واعتقاد احساس
سفالينهها نقشهاي
سوي از ايران سراميك و سفال سالانه دو نمايشگاه هفتمين
موزه همكاري با اسلاميخراسان وارشاد فرهنگ كل اداره
مشهد در (ع)رضا امام فرهنگي مجتمع در ايران معاصر هنرهاي
اثر با 732 هنرمند نمايشگاه 136 اين در است ، شده برگزار
.دارند حضور
سراميك و سفال دوسالانه برگزارينخستيننمايشگاه از
اولين.است شده سپري سال دوازده حدود زماني ايران ، معاصر
در ولي يافت ، هنرمندگشايش حدود 26 شركت با دوسالانه
هنرسفالگريدر.كردهاند شركت هنرمند دوره 136 هفتمين
ايراني ديرپاي تمدن و فرهنگ بارز نمودهاي از يكي ايران
ايران سفال.ميكند بروز اسلامي غني محتواي با كه است
خاك ايراني ، هنرمند دستان كه است معجزهاي حقيقت در
اين.ميكند ارائه ممكن شكل زيباترين به را آن هنرپرور
و نشيب ايران ملي شاخصههاي ديگر مانند ديرينه هنر
.است خودديده به تاريخ طول در فرازهايبسياريرا
در اينهنر قدمت ميدهد نشان شناسي باستان كاوشهاي
چرخ اختراع.گردد برمي پيش سال هزار ده حدود به ايران
ميگردد ، بر پيش سال چهارهزار به آن پيدايش كه كوزهگري
.كرد ايجاد سفالگري هنر عرصه در شگرف تحولي
كه آثاريشد باعثخلق ايراني هنرمندان توسط ابزار اين
.ميدهد نشان را كهن فرهنگ اين اعتقاد و احساس انديشه ،
سفالينهها نقشهاي بر چنان ايراني شكننده و حساس ذوق
نقشهايي با روزگار آن هنرمند گويي كه ميكند خودنمايي
و تاريخنقاشي گذر دراست آفريده شعر كرده ، خلق كه
روي طرحهاييبر قالب در رنگها و شدند هم همراه سفالگري
در ايران اسلامدر از پس سفال.ميشوند حك سفالينهها
هجريشكوفاييخود سوم واوائلقرن دوم قرن اواخر حدود
و شكل نظر هجرياز تا 8 قرون 6 حدود ودر ميكند آغاز را
.ميرسد خود بالندگي زيباييو اوج به تزئينات
با صفويان عصر در هنر كارشناساناين برخي نظر براساس
و ناب هنر به چنانكه كنوني ، دوران در.ميشود مواجه ركود
نيز سفال شود ، مي داده اسلامياهميت -ايراني اصيل
ذاتياين خصيصه.ميبيند خود رودرروي را جديدي افقهاي
با ايراني وتمدن فرهنگ دغدغههايخاص ميشود باعث هنر
وگل درخاك را رستاخيزي و بياميزند اسلامي ناب آميزههاي
مشاهده سفال در را آن نمونه كه بياورند بوجود آب و
.ميكنيم
سراميك و سفال دوسالانه نمايشگاه هفتمين نيز امروز
در (ع)رضا هنريامام فرهنگي مجتمع در كشور معاصر
گسترشاين براي عاملي تا است شده برگزار مشهد شهرستان
هنرمندان نهادنبه ارج و كشور مختلف استانهاي در هنر
و(ع)رضا امام حضرت حرم واقع در.باشد كشور مختلف نقاط
و سفالگريدرخشان و آن گنجينهكاشيكاريهايتاريخي
زينتبخش امروز ، كه نيشابور بينظير سفالينههاي
هنرهاي برنامهريزانمركز است جهان معتبر موزههاي
سراميك و سفال دوسالانه هفتمين تا داشت آن بر را تجسمي
(ع)رضا امام هنري فرهنگي مجتمع در را معاصرايران
.كنند برگزار مشهد شهرستان
ايران به ژاپني جهانگردان سفر از گزارشي
رسيديم بهايران ما بالاخره
شوش چغازنبيل معبد در ژاپني سنتي مراسم انجام
تاثير تاكنون باستان عهد از ايراني فرهنگوتمدن :درآمد
.است داشته جهان فرهنگي برسايرحوزههاي گستردهاي
.مستثنانيست اينتاثيرپذيري از نيز تمدنژاپن و فرهنگ
شده روشن خوبي به نكته اين ژاپن دانشمندان بين در امروزه
تاثيرات باستان ازدوران ايران وتمدن فرهنگ كه است
معتقدند آنها.است گذاشته جاي بر ژاپني تمدن بزرگيبر
نظام تاثير تحت امپراتوريژاپن كهاصولانظام
ويژگيهاي از بسياري و گرفته شكل امپراتوريايران
.است شده اقتباس ازامپراتوريايران امپراتوريژاپن
از تمدنها گوي و گفت نظريه طرح اضافه به خودآگاهي اين
اشتياق و شوق تا گشته موجب كشورمان جمهور رئيس سوي
وتمدنآنها فرهنگ بر كه فرهنگي شناخت براي ژاپنيها
بر روزه اساسهر همين بر.شود بيشتر است ، تاثيرگذاشته
از ديدار براي ژاپنيكه جهانگردان و دانشمندان تعداد
افزوده شوند ، مي كشورمان روانه ايران آثارتاريخي
رئيس"گوچي تاكاياسوهي" آقاي وقتي گذشته سال.ميشود
ژاپن ناراي استان"كاشيوارا" شناسي موسسهباستان
در كرد ، ديدار ايران از متخصصانژاپني از گروهي همراه
چشمانشان و كرده كشف را زيادي واقعيتهاي":بازگشتگفت
آشنايي براي او ".است شده گشوده بيشماري حقايق بر
برگزاري پيشنهاد ايران تمدن و فرهنگ ژاپنبا مردم بيشتر
و كرد مطرح را ژاپن شهرهاي در"ايران تمدن نمايشگاه"
براي دانشمندانژاپني از ديگري عده با همراه اكنون هم
جهانگرداني اين بر علاوه.ميكند تلاش طرح شدناين عملي
تنها نه ميآيند ايران جهانگرديبه تورهاي قالب در كه
ميشوند ، آشنا ايران وجديد قديم فرهنگ مختلف جنبههاي با
گروه.واقعميشوند نيز آن تاثير تحت حتي بلكه
آمدند ايران به امسال ماه ارديبهشت ژاپنيكه جهانگردان
دست اين از يافته اختصاص آنها مختصربه واينگزارش
از يكي كه آماتو اعتقاداتگروه لواي تحت آنها.هستند
شدن ، مسلمان از پس و آمدند ايران به شينتواست فرقههاي
.كردند ترك را ايران اسلام ، مبين دين لواي تحت
ميلادي سال 2001 آوريل دوشنبه 30 روز ازظهر بعد يك ساعت
سوي از ايران جمهور رئيس پيشنهاد به ساليكه;است
قرار پذيرش مورد تمدنها ، وگوي گفت سال عنوان به جهانيان
قصد توريستيژاپنكه گروه عضو نفر همه 45.است گرفته
تمدن مختلف جنبههاي با پيش از بيش سال دراين دارند
فرودگاه در وقت خودسر ژاپني عادت طبق شوند آشنا ايراني
دارد ، توكيو شهر با زيادي نسبتا فاصله كه "ناريتا"
"حاجمحمدالقائمسافافوميوساوادا".شدهاند حاضر
او گذشتهگزارش سال كه -ژاپني سالهشيعه پيرمرد 78
همشهري رادر ژاپن جامعه بر خاتمي تاثيرسخنان درباره
به گروه اين هفتهاي يك سفر برنامههاي و اهداف -خوانديم
آثار از ديدار:تشريحميكند آنها براي چنين ايرانرا
پرسپوليس ، اصفهان ، چغازنبيل ، شوش ، در مانده جا به تاريخي
از شوش ، ديدار ژاپندر فرهنگ سنتي مراسم اجراي شيراز ،
و ارتباطاتاسلامي و فرهنگ سازمان و بيت اهل جهاني مجمع
به برگزاريبرنامههايي براي مسئولانآن با وگو گفت
.ايراني تمدن و فرهنگ ژاپناز مردم بيشتر شناخت منظور
روزدوشنبه 10 شب يعنيساعت 10 بعد ساعت چهارده
موسسه كاركنان از نفر تهران ، دو وقت ارديبهشت1380به
ژاپني ميهمانان هستند تور اين برگزاري مسئول كه توريستي
سوي به مهرآباد فرودگاه در (1)"اوماتو"پرچم با را
ساعت نيم حدود.ميكنند راهنمايي شده اتوبوسهايآماده
آنجاست.رسيدند هتلآزادي به ژاپني جهانگردان گروه بعد
ايران به بالاخرهما" زدند فرياد بلند صداي با همه كه
".آمديم
موزه از بازديد به ايران در ژاپنيها حضور روز اولين
سعدآباد موزه بازديداز در آنهااختصاصيافت سعدآباد
به موزه آن در كه ايراني تمدن و فرهنگ مختلف جنبههاي با
آنها بعدازظهر ساعت 8.شدند آشنا شده ، گذاشته نمايش
داشتند سر در را آن ديدار شوق شيرازكه قصد به را تهران
.كردند ترك
گشت به ژاپني گروه چهارشنبهدوازدهمارديبهشترا روز
نقش از آنها كردند ، سپري شيراز تاريخي آثار در گذار و
اين در.نمودند حافظيهديدار و پرسپوليس رجب ، نقش رستم ،
"سدر درخت" به آنان تيزبين چشمان كه ديدارهنگامي
ذهن ناگهان افتاد آپادانا پلكان اطراف در كندهكاريشده
ژاپنيپيرو بودايي فرقههاي برخي متوجه آنان بسيارياز
-ريسو" و "گاكايي -سوكا" همچون(2)"شونين نيشرين"
"سدر گل"مبناي بر را تعليماتخويش كه شد"كوشيكاي
آخرينروز در گروه وقتياين البته.نهادهاند بنيان
تهران مليدر موزه هنگامبازديداز ايران در خود حضور
كبير داريوش شدهداريوشاول ، كندهكاري تصوير دستان در
موزه اين پرسپوليسبه از كه اول خشايارشاه فرزندش و
بيش مشاهدهكردند را "سدر گلهاي" نيز شدهاند منتقل
ژاپني فرهنگوتمدن بر ايران تمدن تاثيرگذاري پيشبر از
.شدند واقف
گروه بعد روز ايران باستاني آثار ساير از ديدار شوق
آنهاروز.كشاند اصفهان تاريخي شهر به ژاپنيرا
مسجدجامع از ديدار با پنجشنبهسيزدهمارديبهشترا
عصر در و كردند قاپوسپري عالي و اصفهان مسجدامام و
احترام و ارزش كه چغازنبيل و شوش ديدار شوق روزبا همان
اهواز سوي به را خويش سفر هستند قائل آن براي ويژهاي
.دادند ادامه
شوش شهر سمت به ارديبهشتژاپنيها چهاردهم جمعه روز
ژاپن فرهنگ سنتي مراسم اجراي آنها برنامه.كردند حركت
حاج رسيدند(3)چغازنبيل به كه وقتي.چغازنبيلبود در
به و شد ظاهر(4)"يامابوشي" سنتي ساوادادرلباس
مراسم طبق نيايشرا ما اكنون كه كرد اعلام گروه اعضاي
حاج" آن از بعدآورد جاخواهيم به ژاپن فرهنگ سنتي
قبل سال پنج كه كيوتو شهر ژاپنياهل آن "دگوچي اكبر
و عباراتنماز است ، پذيرفته را شيعه مذهب و شده مسلمان
ساواداسوره حاج سپس و آورد بجا ژاپني زبان به را دعا
چنينفرصت كه اين از ژاپنيهاكرد قرائت را"فاتحه"
دعا مراسم بتوانند تا بود آمده فراهم آنان طلاييبراي
هزار قدمت9 با چغازنبيلشوش در را ژاپن ونيايشسنتي
.بودند خوشحال بسيار آورند بجا ساله ،
به ژاپني جهانگردي گروه ارديبهشت پانزدهم شنبه روز
خودبا ديدار در آنها.رفتند بيت اهل جهاني ديدارمجمع
و سازمان اين تا شدند نهادخواستارآن مسئولاناين
در "ايراني تمدن نمايشگاه" برگزاري به مسئولانآن
.كنند ژاپنيكمك شهرهاي از ديگر برخي و توكيو
و فرهنگ سازمان از ديدار به ژاپني گروه روزحضور آخرين
بر علاوه روز اين در آنها.شد سپري اسلامي ارتباطات
نمايشگاهتمدن برگزاري بر مبتني خويش خواسته تكرار
تجربه نيز را معنوي عظيم تحول ژاپنيك ايرانيدر
شدت به كه حالي در ژاپني گروه روزاعضاي اين در.كردند
همگي بودند ، گرفته قرار اسلامي -ايراني تمدن تاثير تحت
تشرف مبيناسلام دين به قبلا كه استثنايكساني به
و راه عنوان به را دين اين شهادت اداي بودند ، با يافته
.گشتند پذيرا خود زندگي معنوي رسم
يكشنبهشانزدهمارديبهشتماه روز شب ساعت 10 بالاخره
بيرق تحت آن از قبل هفته يك كه سال 1380ژاپنيهايي
شده مهرآباد فرودگاه وارد شينتو اوماتويمذهب فرقه
مقصد به اسلام دين پرچم لواي زير را فرودگاه اين بودند
.كردند خويشترك كشور
:پانوشتها
يا "عالي مبدا" مفهوم به لغوي نظر از اوماتوكه-1
سال حدود 80 كه است ميباشد ، سازماني "مبداالمبادي"
سابورو اوني" آقاي و "دگوچي نائو" توسطخانم قبل
اويي ماسومي" پيروان از و"مقدس معلم" به معروف"دگوچي
.شد تاسيس"ميسومارا" مقدس رمز دارنده هفتمين "شيگوري
پرستش به انتقاد نوعي واقع در سازمان تاسيساين فلسفه
برپرستش تاكيد شينتوو مذهب در انسانها و موجودات
شينتو ، مذهب طبق كه عصر درآن.بود يكتا خداي
شدت به اوماتو فلسفه ميشد امپراتورژاپن ، خدامحسوب
پيروان اذيت و آزار وضمن شد ژاپنواقع دولت موردمخالفت
.شد تخريب ديناميت با نيز آنها معابد فرقه ، اين رهبران و
يكنگاه ژاپن جامعه برخورد آن دليل به حاضر حال در
گروه اين رسمي پيروان اكنون.دارد اوماتو همدردانهبا
گروه علاوهاين به.هستند حدود 100هزارنفر ژاپن در
از زيادي تعدادژاپندارد درجامعه زيادي نفوذ
از شدند مسلمان و آمدند ايران به اخيرا كه ژاپنيهايي
برخي گروه اين وحداني نگرش دليل بههستند آماتو گروه
خبر درآينده آماتو اعضاي تمام شدن مسلمان از پيشبينيها
.ميدهد
به بودايي فرقههاي از يكي نيشرينشونينبنيانگذار -2
فرقههاي از يكي "گاكايي -سوكا".است"نيشرين" نام
.شد دهه 1930تاسيس در كه است نيشرينشونين پيروطريقه
4 تاسيس را "پاك دولت انجمن" گاكايي-سال 1962سوكا در
از يكي اكنون كه"كوميتو"حزب به بعد سال دو كه كرد
است ، ژاپن بر حاكم ائتلافي دهندهدولت تشكيل احزاب
فرقه كوميتوو حزب بين ارتباط سال 1970 در.شد تبديل
قبل سال وقتي 10 اما شد قطع ظاهر گاكاييدر -سوكا
از انتقاد دليل به ژاپن مجلس نماينده "توشي اوهاشي"
به مجبور گاكايي-سوكا مذهبي رهبر"داييساكو ايكدا"
حزب عميقيبر نفوذ فرقه اين كه دريافتند همه شد استعفا
گاكايي -فرقهسوكا پيروان حاضر حال در.دارد كوميتو
درختسدر گل فرقه اين نماد.است نفر ميليون از 35 بيش
شده كندهكاري تصاوير سدر وگل وجوددرخت دليل به.است
پذيرياز تاثير كهنوعي معتقدند برخي باستان ، ايران
.دارد گاكاييوجود-سوكا فرقه تعليمات در ايران فرهنگ
سازمان پيروان نزد ومعبدچغازنبيلدر شوش شهر-3
مقدس براساسكتاب.است برخوردار خاصي احترام از آماتو
"فوسا" ژاپنباستان در كه فارس نام به كشوري گروه اين
.است زمين روي بر مكان مقدسترين شده ، ناميده
و كرد بنا شهرشوش در را مقدس خانه خداوند:آنهامعتقدند
براي را آنها و كرد جمع آن در الهيرا ماموران همه
مختلف ملتهاي و كشورها سوي به بخش نجات تبليغتعليمات
اينشو" شوش حافظ آنها براساساعتقادات.ساخت روانه
به را شوش كه عيلامهنگامي پادشاه بعدها كه "شيناك
، از ساخت او براي چغازنبيلرا معبد برگزيد ، خود پايتختي
بوده ژاپن ميرويديعني زياد برنج آن در كه كشوردوري
بهايران وقتي آماتو عضو ژاپنيهاي دليل همين به.است
چغازنبيل معبد شوشو در را خود سنتي نيايشهاي ميآيند
مقدس مكان اين جلال و شكوه بازگشت براي و ميآورند بجا
.ميكنند دعا
كوهپيمايي رياضت مفهوم به"دو شوگن" يا "يامابوشي" -4
در نفس تهذيب طريقتهاي و مذاهب از يكي امروزه و است
شهر در قبل سال طريقت 1300 اين.ميشود تلقي ژاپن جامعه
ژاپني ميليونها سال اكنونهر و يافت ظهور ژاپن"آسوكاي"
از بسياري.ميشوند متوسل آن به رياضتنفس براي
تاثيرفرهنگ تحت "يامابوشي" طريقت:معتقدند ژاپنيها
بيست.است آمده زرتشتيبوجود تعليماتمذهب و ايراني
نام ژاپنبه معروف بسيار رماننويسان از يكي قبل سال
زرتشتي مذهب درباره تحقيق منظور به كه "چوماسوموتو شي"
عنوان تحت كتابي ژاپن به بازگشت از پس بود آمده ايران به
كه نمود تاكيد نكته اين بر آن در و كرد منتشر "آتش حلقه"
فرهنگ زرتشتيو تعليمات تاثير تحت يامابوشي طريقت
.است گرفته شكل ايراني
صباغيان علي دكتر
آستارا در نيما فرهنگ نامه
:نويسنده /آستارا در نيما زندگي اسناد بازخواني:كتاب نام
:ناشر /چاپ1379 تاريخ /اول:چاپ نوبت /راشد هادي
.تومان بها650 /نسخه شمارگان3000 /بزرگمهر
در فارسي شعر حوزه در شگرف تحولي آغازگر نيما بيگمان
به را فارسي شعر قالب تنها نه نيمابود جديد دوران
شاعرانه نگرش بلكه متحولكرد تازهاي قالبهاي و شكلها
دو اين.بخشيد ژرفا را اجتماعي و انساني پديدههاي به
"افسانه" با فارسي شعر محتواي و شكل در تحول ;يعني تحول
وي كار ارزش و نيما درباره اگرچهميگردد آغاز نيما
اثر به آنها ميان از بايد كه رسيده چاپ به چند كتابهايي
ثالث اخوان شادروان "نيمايوشيج بدايع و بدعتها" جلدي دو
آموزگاري سالهاي درباره ميرسد نظر به ولي داشت ، اشاره
دوران آن اهميت و آستارا نظامي حكيم مدرسه در در 1309 وي
رو اين از.باشند گفته سخن كمتر نيما فكري تحول در
و انگيزهبازخواني به تا كوشيده "آستارا در نيما"كتاب
از گوشههايي آستارا در نيما زندگي درباره سند چند چاپ
بنياد ، اين بر.بخشد روشني را نيما فكري و اجتماعي زندگي
نخست دهه در نيما زندگي سرفصلهاي اول وهله در نويسنده
بازمانده نامههاي زندگي و نامهها اساس بر را حاضر سده
در گردآمده گزارشهاي گذاشتهوسپس روي پيش در او ، درباره
درباره افزونتر آگاهيهاي از زمينهاي بر را اسناد اين
.ميگستراند خوانندگان فراروي افسانه شاعر
نيمايوشيج ، زندگاني از روزشماري كتاب ، آغاز در نويسنده
بعدي تاثيرات نيز و مرگش زمان تا او شعرهاي و نوشتهها
;سال 1379 تا وي مرگ از پس چه و حيات زمان در چه را نيما
شاگردان نخستين از احمدشاملو و رحماني نصرت مرگ زمان
.ميگيرد پي نيما ، شعري
|