در شهرداري فردي تواناييهاي توسعه مركز
براي برنامه ميكند 200 برگزار تابستان
بهتر زندگي ساختن
و غفاري ، روانشناس مسعود دكتر با وگو گفت
طباطبايي علامه دانشگاه علمي هيات عضو
كنيم؟ تربيت ايدهآل و خوب فرزندان چگونه
بيشترين :كشور زندانهاي سازمان رئيس
است مخدر مواد به مربوط كشور زندانيان
مواد با مبارزه روزجهاني با همزمان
از پيشگيري هنري - فرهنگي مخدرنمايشگاه
ميشود برگزار اعتياد
سينماها به ريال ميليارد ارشاد7 وزارت
كرد كمك
با مبارزه براي ايراني كارشناسان
ميبينند آموزش
كانادا در موادمخدر
در شهرداري فردي تواناييهاي توسعه مركز
براي برنامه برگزارميكند 200 تابستان
بهتر زندگي ساختن
جوانان فراغت اوقات غنيسازي برنامههاي:اجتماعي گروه
مركز سوي از بهتر زندگي ساختن براي گام شعار 200 با
.شد اعلام منطقه 7 شهرداري فردي تواناييهاي توسعه
شامل فردي توسعه آموزههاي بر تاكيد با برنامهها اين
با جوانان گفتوگوهاي مختلف ، مناسبتهاي به جشن برپايي
نقد و نمايش آينده ، به سفر عنوان با تور برپايي متخصصان ،
رفع منظور به سمينار برپايي همچنين و جهان روز فيلمهاي
و فكري مهارتهاي توسعه و اشتغال رواني و ذهني موانع
.ميشود اجتماعي
ايجاد هدف با بهتر زندگي ساختن براي گام برنامه 200
از استفاده با جوانان در خودشناسي و خودباوري روحيه
به توجه با اجتماعي مسائل كارشناسان و متخصص نيروهاي
.است شده تنظيم مخاطبان جنسي و سني ويژگيهاي
و غفاري ، روانشناس مسعود دكتر با وگو گفت
طباطبايي علامه دانشگاه علمي هيات عضو
كنيم؟ تربيت
ايدهآل و خوب فرزندان چگونه
مورد را ما روز يك كه باشد داشته حق شايد آينده نسل *
اين كه آن از پيش نيست بهتر پس.دهد قرار استيضاح و پرسش
آنگاه و شويم كار به دست خودمان دهد روي ناخوشايند اتفاق
به ما انتقاد و دادن قرار پرسش مورد جاي به ما فرزندان
باشند سپاسگزار و بپردازند ما از قدرشناسي
فقط آيا شود؟ آغاز بايد كجا از چيست؟ تربيت ;اشاره
بايد نيز والدين برآن مقدم يا شوند تربيت بايد فرزندان
تربيت است؟ كدام تربيتي روشهاي بهترين باشند؟ شده تربيت
مناسب روشهاي بايد چگونه بالاخره و دارد مراحلي چه
با گفتوگويي در را سوالات اين كرد؟ اعمال را تربيتي
دانشگاه علمي هيات عضو و روانشناس غفاري مسعود دكتر
ادامه در آن حاصل كه گذاشتهايم ميان در طباطبايي علامه
.ميگذرد نظرتان از
كودكان پرورش مورد در مسئوليتهايي و وظايف چه والدين *
دارند؟ سالم
بهدنيا خويش اراده و خواست به دنيا در كودكي هيچ -
اين.ميآيد بهدنيا مادرش و پدر خواست به بلكه نميآيد
بهنجار ، بجا ، منطقي ، است خواستي است؟ خواستي چگونه خواست
بيمنطق ، بيجا ، محدود ، است خواستي يا و بالغ سالم ،
بهدنيا علت با رابطه درنابالغ نابهنجار ، خودخواهانه ،
ياد به يا و شنيده عموما كه را آنچه بچهها ، آوردن
مانند.نبودهاند منطقي و پذيرفتني علمي ، چيزهاي داريم
در كهپيري زمان عصاي جنسم ، جورشدن اسمم ، ماندن باقي
و عامل تنها و اصليترين آرمانها ، و آرزوها گونه اين همه
فردي مالكيت جنبه و بوده فرد خودخواهي رخداد اين انگيزه
.است بوده مطرح آنها در نيز
از گونهاي به نيز خود آتيه تامين براي فرد دورانديشي
كه بهطوري است ، كنوني انسانهاي توليد شده شناخته علل
تا كردهاند تلاش انساني توليد اين توسط مردم از بسياري
كه چيزي.كنند بيمه را خود آسيبپذير و لرزان زندگي
درچنين كه است اين است برانگيز پرسش و غمانگيز بسيار
آينده ، برابر در مسئوليتي احساس كننده ، توليد انديشههايي
نميكند؟ ديگر فرد سرنوشت يا و خوشبختي
و دانش كمترين با مرد و زن هر معمولااز انسان توليد
كودك پرورش و تربيت كه صورتي در است ، ساخته آگاهي و شعور
هر از مشكل كم و آينده صلاحيت با انسانهايي و استاندارد
.نيست ساخته يكي از خانواده هزار
تنها ما كودكان كه پذيرفت و ساخت دگرگون را باورها بايد
بلكه ندارند ، نياز سرگرمي و تفريح و پوشاك خوراك ، به
تبعيض ، و اضطراب از دوري خانوادگي ، امنيت به نياز
مادري و پدر مهمتر همه از و متقابل درك سالم ، ارتباطات
احتياج شخصيتي و رواني اختلافات از عاري و شعور با آگاه
.دارند
بلندمدت در پديدههايي و امور چنين فقدان يا و كمبود
تنها آنها گرفتاري كه بوده مشكلساز و آسيبزا چنان
بينصيب را ديگري بسيار افراد بلكه نبوده فرد خود متوجه
.گذاشت نخواهد
بايد كجا از را فرزندان نابهنجاري از پيشگيري والدين *
كنند؟ آغاز
روزنامه دكه يك راهاندازي براي كه ميدانيم ما امروزه -
و دقيق خيلي مجوزهاي به نياز آنچناني مكانهاي يا فروشي
از اهميتش انسان يك توليد كه است اين من پرسش است ، محكم
آيا است؟ كمتر روزنامهفروشي يا گلفروشي دكه يك تاسيس
پيشبيني را شرايطي نيز انساني مثل توليد براي كه بدنيست
كنيم؟
ازدواج بايدبراي را خانوادهها نخست راستا اين در
سنجيده و متناسب ازدواج بياموزيم آنها به و دهيم آموزش
اين در كه.عاشقانه زندگي عاقلانه ، انتخاب:دارد محور دو
به توجه -است 2 لازم احساسي و عاطفي كششهاي -راستا 1
اعتقادي ، ايدئولوژي ، خانوادگي ، طبقاتي ، سني ، تناسبهاي
خانوادهاي چنين شكلگيري صورت در و..و هيجاني ، شخصيتي
و آيد بدست مناسبي ايمني ضريب تا شود داده فرصت آنها به
، اگر باشند فرزندي داشتن داوطلب آنها خود كه صورتي در
دارا آنان دارد نياز منطقي بهطور فرزندي كه را امكاناتي
اگر ياباشند فرزند داشتن به مجاز صورت آن در بودند
صدد در تا شود گفته علتش نداشتند را صلاحيت اين چنانچه
.برآيند آن رفع
سرگردان ، خياباني ، بچههاي كافي اندازه به ميكنم گمان من
بچههايي به نيازي ديگر داريم مسالهآفرين و مسالهدار
حوصله ، با طرح اين اگر نداريم ، منفي و نامشخص سرنوشت با
شايد گيرد قرار توجه مورد دورانديشي و ودرايت منطق
احساس و جمعيتي تراكم با انساني لحاظ به جامعهاي
.باشيم داشته بهتري خوشبختي
يك اصلي هسته كه داشت توجه مطلب اين به بايد پيوسته
و ميدهند تشكيل آن مرد و زن را بهنجار و درست خانواده
شخصيتي و رواني سلامت از چنانچه اگر مرد و زن اين
بيبهره نيز كافي شعور و آگاهي از و بوده برخوردار
توليد از پيش كه باشند كرده درك را مطلب اين بايد نباشند
ميتوانيم كه امكاناتي و شرايط به ابتدا بايد انساني
.باشيم داشته توجه كنيم مهيا برايش
پدر و مادر آستانه در كه مرداني زنانو شما نظر به *
پوشاك ، تغذيه ، به مربوط كه مسايلي جز به ميباشند شدن
در بايد را ديگري فاكتورهاي چه ميشود فرزندشان بهداشت
باشند؟ داشته نظر
پرسشها اين به بايد شدن بچهدار از پيش ما از هريك -
:دهيم پاسخ
بيش آينده هركودكدر كه آگاهم مساله اين به من آيا -1
و علاقهمند مادر و پدر و سالم خانواده يك به هرچيز از
دارد؟ نياز امن خانوادگي زندگي
دارم؟ نسبي اطمينان خود زندگي موفق پايداري به آيا -2
چه به خواست اين با و شوم بچهدار كه ميخواهم چرا -3
برسم؟ ميخواهم هدفي
علمي و اخلاقي مناسب ، سنجيده ، جا ، به من خواست آيا -4
است؟
اگر باشد؟ داشته بچه هركسي كه است لازم اصلا آيا -5
اوست؟ انتظار در چيزي چه چرا؟ است مثبت جواب
باخبر كودكان نيازهاي از منطقي و علمي بهطور آيا -6
نياز مورد غيرمادي و مادي ابزارهاي از من آيا و هستيم
هستم؟ برخوردار كودكان
براي كافي انگيزه و نرمش و سازگاري توان خود در آيا -7
قبول براي اختلافات از پرهيز براي خانوادگي همكاري
دارم؟ سراغ مسئوليتها
پدر از ميشناسم كه كودكاني از بسياري كه خبردارم آيا -8
نيستند؟ برخوردار مناسبي و شايسته و صلاحيت با مادر و
زندگي برابر در مادرانه و پدرانه وظايف از آيا -9
دارم؟ آگاهي فرزندان
انسانهاي گرفتاريهاي از بسياري كه ميدانم آيا -10
بوده آنها مادران و پدر بيخبري و ناآگاهي نتيجه كنوني
است؟
چقدر شد خواهد خوشبختتر خودم از فرزندم اينكه از -11
دارم؟ اطمينان
بزرگترين انسان هر توليد كه بدانيم بايد هرحال به
.ميگيريم گردن به كه است مسئوليتي
مردم به سازگار ، انساني فردا كنيم عمل درست اگر حال
شمار به نفر يك اينصورت غير در و شد خواهد افزوده جامعه
خانوادهاش دامنگير حتما او گرفتاري كه مشكلدار افراد
.ميگردد اضافه شد خواهد نيز
باشيم داشته توجه مطلب اين به بايد ما كودك روانشناسي در
فرزند.نيست كافي خوب فرزند آرزوي داشتن فقط امروزه كه
خوب چيز هر و..و خانه و پوشاك خوب ، غذاي مانند خوب
خوب ابزار خوب ، شناخت خوب ، برنامهريزي به نياز ديگر
.دارد نياز دانش دركو آگاهي ، به چيز هر از بيش و دارد
چه در را حال و گذشته در فرزندان پرورش بين اختلاف *
ميبينيد؟
شده تعريف ساختار داراي جامعه پيشتر نسل دوران در -
در پدر و داشت را خود جايگاه فرزند.بود سنتي جامعه
كه بود خاطر همين به داشت قرار خانوادگي موقعيت بالاترين
اطلاعات جزء و ميشد گرفته پدر از ما همه فاميل نام
پدر منظور هستي كه فرزند پرسش مقابل در كس هر شناسايي
.بود مطرح
در چه و تئوري در چه كه كسي سايه زير در بچهها بنابراين
امروز ولي ميكردند رشد بود خانواده فرد مقتدرترين عمل
سنتي نيمه و صنعتي نيمه جامعه ساختار از ما كه
هزينهها پرداخت هنگام در و تئوري در فقط پدر برخورداريم
پرداخت مسئول عنوان به پدري نقش مييابد ، را خود نقش
هرم راس به فرزندان مقابل ، در و آمده پايين هزينهها
صعود يك و سقوط يك يعني كردهاند صعود خانواده قدرت
.نامبارك و بيمنطق نابجا ،
ساختار از تهي ديده آسيب درون از خانواده ترتيب اين به
توقع ، دارايياش بيشترين خانوادهاي چنين فرزند شده منطقي
ولي ندارد نقشي توليد و ساختن دراست خواستن و انتظار
است خواستهايي در مييابد افزايش او در پيوسته كه آنچه
.نيست حقش هم موارد از بسياري در كه
چگونه ما پيشينيان كه بينديشم اين به نبايد ما بنابراين
چهكردند؟ و بودهاند
متناسب خانوادگي ساختار از ما پيشينيان گفتم چنانچه
سويي از و بود سادهتر اجتماعي ساختار بودند برخوردار
هم ما وجود اين با و جمعيت تناسب به بود بيشتر امكانات
مشكل از بري و ايراد از عاري هستيم پيش نسل توليدات كه
خود فاميلي حلقه در كه ميشناسيم را كمي تعداد.نيستيم
.نباشند دلخوري داراي و رابطه قطع و دعوا و كشمكش و قهر
و نكردند تربيت درست را ما كه نيست آن اينهانشانه آيا
در آنچه حال هر به. نياموختهاند را بالغ رفتار ما به
آينده انديشه در بايد استحال گذشته بوده گذشته مورد
.باشيم
و خواب.ميجويند را تو امروز كشته و خرمن فردا كودكان
هيچكس تاريخ حضور در فردا نگاه در را تو امروز خاموشي
.بخشيد نخواهد برتو
در بايد را نكاتي چه والدين سوال آخرين عنوان به*
دهند؟ قرار توجه مورد كودك تربيت
آنها از من كه دارد وجود كودك تربيت در كليدي واژه چند -
:ميكنم دوباره تعريف
فرزندانتان و خود بين بحث موضوع بارها كه را تربيت -1
باشند تربيت با كه خواستهايد بار هزاران ازآنها و بوده
به و بپرسيد نفر چند از آنگاه كنيد تعريف خود براي
به تاكنون كه را آنچه آيا ببينيد و كنيد مراجعه كتابها
فرزندتان از را رفتاري آن پايه بر و كردهايد استناد آن
بودهايد آن از ذهني درست تعريف داراي داشتهايد انتظار
تربيت ملاك را خود ناحق و نادرست شايد باور يك يا
انجام را درست چندان نه حركتي آن پايه بر و انگاشته
.داديد
براي دارم دوستت واژه از تاكنون بار هزار چندين شايد -2
آن هنگام حال كردهايد استفاده خود كودكان به محبت ابراز
چه؟با يعني دارم دوستت دهيد پاسخ خود به يكبار كه است
كس به كسي هر موقع هر من نظر از:كنيد مقايسه تعريف اين
را مسئوليت اين من يعني دارم دوست را تو بگويد ديگري
از تو خوشبختي و كردن خوشحال تابراي ميپذيرم آگاهانه
.كرد خواهم استفاده دارم كه آنچه هر
براي است قرار و داريم علاقه فرزندمان آينده به اگر حال
است واقعي ما داشتن دوست اگر و بكنيم كاري هر او خوشبختي
او تا بگذاريد كنار را خود كشيدن سيگار هستيد حاضر آيا
مادري و پدر هرگاه باشدچون نداشته سيگاري الگوي يك
.ميدهند را اجازه اين خود فرزند به تلويحا بكشند سيگار
ما بچه خوب آينده كه باور اين پايه بر داريد آمادگي آيا
از بهدور خانوادگي امن محيط از كه دارد اين به بستگي
را خانواده محيط ميبايست باشد برخوردار كشمكش و اضطراب
جنگ شيپور در دميدن جاي به راستا اين در و بخشيم بهبود
چون كنيم بلند را صلح سفيد پرچم طرفه يك حتي بياييم
بگذاريم كنار را اختلافات و داريم دوست را او كه معتقديم
.بگيريم پيش تازهاي روش و
چيست؟ خوب فرزند يك تعريف -3
بگويد ، چشم بگويم ، چه هر كه فرزندي آيا يعني خوب فرزند
و برسد بالا مدارج به.نخواهد من از چيزي نكند ، اذيت مرا
!؟...و بدهم را پزش من
فرزندمان به خوب فرزند عنوان تحت ما كه آنچه از بسياري
علمي غير و نادرست پنداشت و باور از متاثر ميدهيم جهت
بياييم كه نميبينيم را نياز اين خود در آياميباشد ما
.بكنيم سنجي دوباره خود انديشه در و
بهتر نداريم؟ سراغ مسئلهدار آدم كافي اندازه به آيا
و خودمان سود هم كه افزايش اين از كنيم پيشگيري ما نيست
ديگر.شوند فراهم جامعه كل و ديگران هم و فرزندمان هم
مطبوعات ، مقالات ، كتابها ، راه از كه اطلاعاتي با امروز
سوي از عذري ميشود داده خانوادهها به جمعي ، رسانههاي
.شد نخواهد پذيرفته آنها
پرسش مورد را ما روز يك كه باشد داشته حق شايد آينده نسل
.دهد قرار استيضاح و
دهد روي ناخوشايند اتفاق اين كه آن از پيش نيست بهتر پس
مورد جاي به ما فرزندان آنگاه و شويم كار به دست خودمان
بپردازند ما از قدرشناسي به ما انتقاد و دادن قرار پرسش
خود رسالت به ما كه است صورت آن در باشندكه سپاسگزار و
.كردهايم عمل
مريم:از گفتوگو
غفاري
بيشترين :كشور زندانهاي سازمان رئيس
است مخدر مواد به
مربوط كشور زندانيان
مبارزه مجرم ، با مبارزه جاي به :همشهري خبرنگار - اروميه
.دهيم قرار خود برنامههاي سرلوحه را جرم با
مطلب اين اعلام ضمن كشور زندانهاي سازمان رئيس بختياري
زندانيان از حمايت انجمنهاي و تاميني اقدامات همايش در
در مخدر مواد آمار افزايش از نگراني ابراز با اروميه در
مواد به مربوط ايران كشور زندانيان بيشترين:افزود ايران
كه ماست كشور در آسيب خطرناكترين موادمخدر و است مخدر
مواد به مربوط زندانها در ما كيفري جمعيت دوسوم حدود
.است مخدر
در متاسفانه:كرد تصريح كشور زندانهاي سازمان رئيس
دستگيريهاي مورد در را آمار بيشترين سال 80 ماه ارديبهشت
اين كه داشتيم قبل سالهاي به نسبت مخدر مواد به مربوط
.رسيد نفر به 166700 آمار
خروج از بعد مراقبت و نگهداري بر تاكيد ضمن پايان در وي
خود و خير افراد دولت ، مشاركت با بايد گفت زندانيان
جنبه هم تا شود ايجاد توليدي كوچك تعاونيهاي زندانيان ،
نداشته را زندانيان مجدد بازگشت هم و داشته اشتغالزايي
.باشيم
شمال زندانيان حمايت انجمنهاي و تاميني اقدامات همايش در
تاكيد ضمن نيز آذربايجانغربي دادگستري كل رئيس كشور غرب
:گفت آنان خانوادههاي و زندانيان با همگان ياري بر
همگانيشان مسئوليت به نسبت ما جامعه افراد امروز
باشند همديگر ياري فكر به انسانها است ضروري كمتوجهند ،
.باشند داشته همگاني احساس و
مواد با مبارزه روزجهاني با همزمان
از پيشگيري هنري
- فرهنگي مخدرنمايشگاه
ميشود برگزار اعتياد
هنري - فرهنگي جشنواره دومين و نمايشگاه:اجتماعي گروه
مواد با مبارزه جهاني روز با همزمان اعتياد ، از پيشگيري
و فرهنگ وزارت همت به جاري ، سال تيرماه پنجم از مخدر ،
.ميشود برپا تهران در اسلامي ارشاد
مدير علوي ، سيدمحمد جشنواره ، اين خبري ستاد گزارش به
با گفتگويي در اعتياد از پيشگيري هنري - فرهنگي نمايشگاه
در هنري آثار مزبور نمايشگاه در:گفت مطلب اين اعلام
نقاشي ، حجمي ، آثار دستي ، صنايع كاريكاتور ، رشتههاي
توسط عمدتا كه ميشود عرضه فرهنگي محصولات ديگر پوسترو
:داشت اظهار وي.شدهاند توليد و خلق مخدر مواد مددجويان
پيشگيري فرهنگ و آموزش شوراي همت به كه نمايشگاه اين در
آثار ميشود ، برپا اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت اعتياد از
آن ، عواقب و اعتياد چون موضوعاتي خصوص در ارائهشده
مخدر مواد به ابتلا خطرات به نسبت جامعه اقشار آگاهسازي
از پيشگيري و تقاضا كاهش براي فرهنگسازي نهايت در و
.ميباشند اعتياد
كه ميدهد نشان انجامشده ارزيابيهاي نتايج:گفت وي
حتما بايد اعتياد از پيشگيري پيامهاي تاثيرگذاري براي
محتواي جامعه تا واردشده فرهنگي و هنري كارهاي طريق از
اعتياد ، از پيشگيري و تقاضا كاهش براي و درك را پيامها
.كند خودجوش تلاش
در:افزود نمايشگاه جنبي برنامههاي به اشاره با علوي
و مشاوره و نقاشي كارگاههاي نمايشگاه ، اين برپايي حاشيه
بزرگسالان و نوجوانان و ميشود برپا پاسخ و پرسش جلسات
در حضور با نمايشگاه برپايي روزهاي طول در ميتوانند
مختلف موضوعات درباره نمايشگاه ، اختصاصيافته فضاي
اقدام خود هنري آثار ارائه به نسبت اعتياد از پيشگيري
.نمايند شركت مزبور جلسات در و كنند
و مددجويان تا شده تلاش نمايشگاه اين در:گفت وي
در و مجزا مكانهايي در فرهنگي ، مشاورههاي به نيازمندان
.بنشينند گفتگو به مشاوران با صميمي كاملا فضايي
حاشيه در اعتياد از پيشگيري هنري - فرهنگي نمايشگاه
اعتياد ، از پيشگيري هنري - فرهنگي جشنواره دومين برپايي
(بلال مسجد روبروي وليعصر ، خيابان) شقايق فرهنگي مجتمع در
.شد خواهد برپا
سينماها به ريال ميليارد ارشاد7 وزارت
كرد كمك
از 7 بيش سال 1379 در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
.كرد مالي كمك كشور سينماهاي به ريال ميليارد
فيلم موضوعي جشنوارههاي مدير و سينماشهر موسسه مديرعامل
ساخت براي بودجه اين:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در
و نمايشي سالن ظرفيت 40 به سينما بهينهسازي 37 و ساز و
.يافت اختصاص صندلي و 985 هزار 13
تخصيص دوم مرحله نيز جاري سال طي:افزود شاداب نريمان
تهيه همچون صدا سيستم تجهيز و تعمير براي وام
در سر تعمير و مناسب بلندگوهاي و جديد آمپليفايرهاي
اجرا به شهرستانها از برخي و تهران سينماي به 22 سينماها
.درميآيد
يك از بيش گذشته سال ماه دي در طرح اين اول مرحله در
موسسه توسط سينما سالنهاي تجهيز براي وام ريال ميليارد
به سينما خانه سينماداران انجمن پيشنهاد به و شهر سينما
.شد پرداخت سينما صاحبان
با مبارزه براي ايراني كارشناسان
ميبينند كاناداآموزش در موادمخدر
بهمنظور:گفت تهران در كانادا سفير:اجتماعي گروه
از تعدادي همكاريها ، گسترش و مخدر مواد قاچاق با مبارزه
در مخدر ، مواد با برخورد و كشف زمينه در ايراني نيروهاي
.ديد خواهند آموزش كانادا
با گفتگو در چابهار به سفر در دوشنبه روز كالفر ترانس
اسلامي جمهوري گسترده تلاش از اسلامي جمهوري خبرگزاري
:گفت و كرد قدرداني مخدر مواد با مبارزه براي ايران
.است دردآور اين و ديده زيادي لطمات زمينه اين در ايران
پاكستان اسلامآباد در را مسئولاني رابطه اين در:گفت وي
و ميكنند كنترل را مسائل از خيلي كه كردهايم مستقر
تعامل يك و دارند ايراني دستاندركاران با نزديكي روابط
وجود موادمخدر جابجايي از جلوگيري و كنترل براي سازنده
.دارد
سازمان طريق از زيادي بودجه:افزود ايران در كانادا سفير
هزينه موادمخدر كشت فرهنگ تغيير براي افغانستان در ملل
.است شده
يافتن صدد در كماكان مسائل اين همه عليرغم:گفت وي
همكاري گسترش و موادمخدر با مبارزه براي مختلف راههاي
انجام كمكي رابطه اين در تا هستيم كانادا و ايران بين
.شويم واقع مفيد و دهيم
|