نمايش كارگردان "مرزبان هادي" با گفتوگو
كمال "عالم قبله" يا "ما شبنماي باغ"
قاجاريه زبان
شيشهاي زندگي نمايش اجراي انگيزه به
عوامپسند نمايشهاي براي تازه آغازي
تئاتر صحنه بر
نمايش كارگردان "مرزبان هادي" با گفتوگو
كمال "عالم قبله" يا "شبنمايما باغ"
قاجاريه زبان
نوشته "عالم قبله" يا "ما شبنماي باغ" نمايش:اشاره
دهه سه نمايشنامهنويسي شاخص ازچهرههاي كه رادي ، اكبر
و مرزبان هادي كارگرداني به ميرود ، شمار به كشور اخير
صحنه روي به شهر تئاتر اصلي سالن در گذشته هفته اواسط از
كه است آن متن در نمايش ، اين عمده ويژگياست رفته
در فارسي زبان ساختار از استفاده با توانسته نويسنده
مرزبان با.بنويسد برانگيز اثريتحسين قاجار ، دوره
.ميخوانيد كه دادهايم انجام گفتوگويي نمايش اين درباره
: از عبارتند نمايش اين اصلي عوامل
و صحنه طراح /سليمي سهراب:اجرايي مدير و كارگردان مشاور
ابراهيم:بروشور و پوستر طراح /ميرفخرايي مجيد:لباس
.حقيقي
شهره -رامز علي -كابلي فرزانه -ايرجراد:بازيگران
-فرجاد جليل -عبداللهي مصطفي -بيگي فتحعلي داوود -سلطاني
-توفيقي عباس -درويشنژاد عليرضا -صباغي مهدي -شيري محمد
حميدرضا -زرين قبه محمود - قنبرزاده دريا -محمدي محمدآقا
...و جعفري آرام سمر ، نازنين -شيري
احمدزاده عليرضا: گواز و گفت
كرديد؟ انتخاب را "ما نماي شب باغ" نمايش چرا *
دو "... سنگفرش روي شب" نمايش از بعد رادي آقاي -
"شهرباراني ملودي" نمايشنامه يكي ;نوشتند ديگر نمايشنامه
هر من كه "عالم قبله" يا "ما نماي شب باغ" همين ديگري و
اجراي آماده را عالم قبله ابتدا.ميكنم كار را دو
"باراني شهر ملودي" نمايش بلافاصله سپس و كردم صحنهاي
هم كار تلويزيوني پخش براي و برد خواهم صحنه روي را
.رسيدهايم توافق به صحنهاي اجراي با همزمان
نمايش اين در است قجري زبان كه "عالم قبله" نمايش زبان *
بديهي و دارد وجود طنز فوق زبان در دارد قرار خود اوج در
.است شده حاصل نمايشي نيازهاي و پيرايش و پژوهش با كه است
مشكل بازيگران با صحنه روي زبان اين اجراي در آيا
نداشتيد؟
است جالب كه كرديم كار متن روي بچهها با قدر اين ما -
ايفاگر يعني كار اين در ما بازيگر دو كه بگويم شما به كه
محاورهاي بود قرار كه "شيرهاي كريم" و "مليجك" نقشهاي
براي است قجري كه نمايش زبان كليت تاثير تحت بگويند سخن
اين بخاطر تاثير اين.بود شده مشكل آن از شدن رها آنها
در و است چيده هم كنار را كلمات عالي قدر آن رادي كه است
انتها به را قجر زبان رادي كه بگويم ميتوانم واقع
با بتواند كسي زوديها ، اين به نميكنم فكر و است رسانده
.آورد بوجود را نوشتهاي چنين قجري فاخر زبان
كلمات از ، بعضي خواندم را نمايشنامه شده چاپ متن من *
آيا نميدانستم را آنها معاني و بودند نامانوس برايم
انديشيدهايد؟ تمهيدي اجرا در مشكل اين حل براي
هر بهاست گرفته صورت ايشان توسط تغييرات اين بله ، -
چه ميدانيم دو هر مشترك سالكار از 17 بعد حال
.ميخواهيم
مرزبان":بود گفته كه خواندم رادي آقاي مكالمات در من *
.برد كمي اجر و كرد پير من نمايش تكه چند اين پاي را خودش
به حال هر به دارند لطف من به نسبت رادي آقاي بله -
با متن در تغييري هر كه كنم تاكيد باز و رسيدهايم تفاهم
.است بوده رادي آقاي مستقيم نظارت
گرايشي "عالم قبله" نمايش كه ميرسد نظر به *
دارد؟ نمادگرايانه
كه باشيم اين دنبال به نبايد -خصوص به -نمايش اين در -
در اما است كلاسيك نمايش ظاهر البته چيست؟ تئاتر اين سبك
.هستيم روبهرو مختلف سبكهاي از شاكلهاي با ما واقع
تلفيق اين البته مدرن ، پست حتي و مدرن سبكهاي از تلفيقي
مخاطبين با ارتباط در كه گرفته صورت تعادلي و ظرافت با
سردرگمي يا و پريشاني دچار را تماشاگران و كند عمل موفق
.نكند
و اجرا شناسي سبك و متن بهسبكشناسي خودم من البته *
را "عالم قبله" من اما معتقدم خيلي هم با دو اين تطبيق
از داستان يك يعني ديدم نمايشي روايت يك اول وهله در
.ميبينم را شاه مرگناصرالدين و زندگي
به تاريخي نگاهي اول مواجهيم نگاه دو با ما واقع در -
و فيلم شكل به هم اين از پيش كه شاه ناصرالدين زندگي
دوم نگاه ، اما آمده هم تاريخي كتب در و شده تئاترساخته
نظر شاه ناصرالدين زندگي به زاويه آن از ما كه است نگاهي
تفكر طرز به تعلق كه شاهي ناصرالدين يعني.انداختيم
است شاه ناصرالدين نام به فردي از برداشتي دارد خودمان
اين بگويم بتوانم شايد گونهاي به وي تاريخي واقعيت نه
. باشد تاريخي ادوار همه شاه ناصرالدين
در جباريت همه به ميكند پيدا تعميم واقع در يعني *
.تاريخ
.ايران فقط ونه جهان سراسر حتي -
ازسالنهاي بعضي در كه ميشود ديده عموما مرزبان ، آقاي *
نويسندگان يا و آرابال بكت ، از آثاري شهر تئاتر مجموعه
اولين عموما آنهم كه جوان عدهاي توسط ديگري مدرن
ندارد ، عام مخاطب كه آثاري.ميرود صحنه روي است كارشان
دارد؟ وجود اجراهايي چنين براي لزومي چه
بايد اما ندارد ، ايرادي آثار اين اجراهاي من نظر به -
كارهاي براي را سالني يعني شود مشخص تماشاگر تكليف ابتدا
نمايش ديدن براي بنانيست تماشاگر.بدهند اختصاص تجربي
-نيست دانشجويي نمايش قطعا تجربي تئاتر از منظورم -تجربي
اصلي سالن.بيايد شهر تئاتر به و شود خارج منزل از
دهد نشان مشخص ويژگيهاي با را نمايشهايي بايد شهر تئاتر
اول قدم در بايد تجربي كارهاي البته.باشد داشته هويت و
را اراجيفي تجربي ، تئاتر بهنام اگر.كند برقرار ارتباط
و اشتباه ، اين نباشد آن در معنايي هيچ كه بدهند نشان
كه كند دقت بايد مركز.است كشور تئاتر به ضربه
صحنه روي به دارند مشكل گرفتن ارتباط در كه نمايشهايي
وضعيت هرحال به.شود رفع ايراداتشان اينكه مگر نروند
.باشد شفاف و روشن بايد سالنها و نمايشها
در سالهاست كه است مقولهاي سالنها ، هويت واقع در *
وجود شنوايي گوش گويا اما ، است زدهشده فرياد مطبوعات
فلسفي آثار كارشان اولين براي كه جواناني ضمن در.ندارد
و عشق و علاقه با قطعا ميآورند در اجرا به را مبهمي و
اين در اما ميزنند كار اين به دست فوقالعادهاي انرژي
سنگين كارهاي انجام مانع و باشد جوابگو بايد مركز ميانه
به اصلي ايراد واقع در.شود تجربه كم جوان عدهاي توسط
.است وارد ميدهند كاري چنين اجازه كه متولياني
هم ارزشمندي كارهاي جوانان ، اين آثار بين در البته -
ارزشمند كار چند اين كه اميد اين به فقط.است شده ديده
اين متاسفانه و متاسفانه كه نشود بيجا غرور و نخوت باعث
.ديدهام جوانان در را غرور
ما كشور در فرهنگي سياستهاي متاسفانه مرزبان آقاي *
مركز جديد مديريت آيا دارد فرد به بستگي و نيست كلان
تحولاتي باعث آمده كه كوتاهي مدت عرض در نمايشي هنرهاي
خير؟ يا است شده تئاتر در
چون خوشبختانه و بود بيشتر مشكلات قبلا متاسفانه -
بهتر شرايط دارد برآتش دستي خدايي شريف آقاي فعلي مديريت
روي شب" نمايش براي دورهپيشين ، در مثلا. است شده
قول و آوردم بالا بدهي تومان ميليون سه من "خيس سنگفرش
تئاتريها ما نشد عمل بودند داده قبلي مديريت كه مساعدتي
.نيستيم چيزها اينطور و سند گرفتن اهل كه هم
توانايي متاسفانه اما دارند نيت حسن مسئولين از خيلي *
را تئاتر نميتواند نيت حسن صرف ندارند ، را امور انجام
.نيازمنديم توانايي و عمل به نيت حسن از بيش ما ببرد ، پيش
عملا "عالم قبله" بردن صحنه روي براي من البته -
.ديدهام جديد مديريت جانب از را خوبي همكاريهاي
آقاي كار كه "عالم قبله" نمايش صحنه طراحي مورد در *
.دهيد ، توضيح است ميرفخرايي مجيد
از مخصوصا ما عمومي اجراي شوم متذكر است لازم ابتدا -
جشنواره اجراي زمان با درصد صحنهپردازي 8070 نظر
.است متفاوت
نگرفته؟ صورت كه متن در تفاوت اين *
اما.درصد شايد5 شد تغيير دستخوش كم خيلي متن.خير -
آقاي جشنواره اجراي زمان در زيرا.كرد تفاوت صحنهپردازي
عمومي اجراي زمان كه حالا و بودند آمريكا در ميرفخرايي
در اساسي تغييرات و داشتند حضور خودشان خوشبختانه رسيد
يك فقط ما و است ديگري صحنه كاملا حالا و دادند صحنه
ميرفخرايي بهنظرم و ميبينيم را قبلي طراحي از دورنمايي
.گذاشته تمام سنگ
ميرسد؟ بهنظر رئاليستي صحنه طراحي ظاهرا *
در رادي استادنيست اينطور باطن در اما بله ، ظاهرا -
ويژگي اين "شناورند صحنه در آدمها":ميگويد كار شروع
تبديل يكدفعه دربار يعني دارد ، وجود هم صحنهپردازي در
.ميشود باغ به
پيشكسوتان حقيقياز ابراهيم را شما بروشور و پوستر *
شكل اين به كردهاست ، چطور كار پوستر طراحي
است؟ رسيده
و پوستر طراحي زحمت حقيقي آقاي را بنده اخير نمايش چند -
مورد در و دارند محبت واقعا و كشيدهاند را بروشور
پاسخ كمال به خودشان است بهتر اثر گرافيكي ويژگيهاي
.بدهند
شيشهاي زندگي نمايش اجراي انگيزه به
عوامپسند براينمايشهاي تازه آغازي
به نمايش و تئاتر اهالي اصطلاح در كه عامهپسند نمايشهاي
كه است نمايش از خاص گونهاي ميگويند ، روحوضي نمايش آن
در.ميشد آنها به فراواني اقبال دور نهچندان سالهاي در
بازيگر بدون و "سياهبازي" صورت دو به كه نمايشها اين
طنز زبان با جامعه روز مختلف مسائل ميشود ، اجرا سياه
لالهزار ، ) خاص محل چند جز به و هماكنونميشود بيان
و دماوند تئاتر سينما گلريز ، تئاتر سينما تئاترپارس ،
به سالني كمتر (چمران فرهنگي مجموعه و ونك فرهنگي مجموعه
اين تماشاگران ميكنند ، مبادرت برنامهها اين اجراي
اين ديدن به آن ، شاديآفريني خصلت دليل به نيز نمايشها
نمايش عوامل بين دوسويه تعامل نوعي و ميآيند برنامهها
.دارد وجود تماشاگران و
ميشود ، اجرا صحنه روي بر كه نمايشهايي عمده ويژگي
آن تماشاگر هم كه است خاصي موسيقي و طنز زبان از استفاده
اما نمايش ، دستاندركاران و بازيگران هم و ميشناسد را
خود نتوانسته نمايش اينگونه گذشته سال چند در متاسفانه
با را مضاميني و كرده همخوان روز ونيازهاي موضوعات با را
بتواند امروزين بيننده كه سازد طرح نشانههايي و نمادها
.كند برقرار ارتباط آنها با
كارگرداني با و "شيشهاي زندگي" نام به كه نمايشي اما
علاوه شد ، اجرا گلريز تئاتر سينما در فتحعليبيگي داود
سعي نمايش اينگونه قديمي و كهن عناصر از استفاده بر
جاري و ساري جامعه ، در كه را امروزين مفاهيم برخي كرده ،
.دهد قرار بينندگان ديد معرض در است
و ميكند زندگي جديد دوره در كه است پدري داستان نمايش
مادر و پدر به كمك پي در ازآنكه بيش كه دارد فرزنداني
اما ، خويشند ، تفريحات و بازيگوشيها فكر به تنها باشند ،
ميكند ، دفاع آنها از جا همه در علاقهمندي دليل به پدر
را تو فرزندان اين ميگويد ، وي به منزل خدمتكار اينكه تا
پولي كه كسي عنوان به تنها و نميخواهند پدر عنوان به
.مينهند احترامت ميسازد برآورده را آنها مطالبات و دارد
پي در خدمتكار اصرار به اما.نميكند باور ابتدا پدر
و برميآيد (دختر و پسر) فرزند دو و زن آزمون و آزمايش
.ميسازد مبتلا حواسپرتي و ديوانگي بيماري به را خود
و برند مي وي از فرزند دو و مادر كه نميگذرد چندي
ميروند پيش جايي تا حتي و نميآورند حسابش به هيچگونه
ميان در وي پيكر ميزند ، مردن به را خود پدر وقتي كه
سرگرم جدال و جنگ به ثروتش تصاحب براي مانده ، اتاق
...و برميخيزد پدر اينكه تا.ميشوند
ولالهزاري سنتي موسيقي از استفاده جاي به نمايش دراين
در اصولا و ميشود استفاده پاپ و امروزين موسيقي از
ناپسندش رفتار نكوهش و امروزين جوان سركشيهاي دادن نشان
لباس ، طرز ازجمله ;نمادها برخي پدر ، و خانواده با
صحنهآراييهاي امروزين ، موسيقي از استفاده مو ، آرايش
همچنين.هستند نزديك امروزين زندگي به بسيار...و روزآمد
بروز اول نقش بازيگر ديالوگهاي در كه تعبيراتي و كلمات
فرهنگ در نوعي به كه است عباراتي و لغات همان ميكند ،
كارگردان درواقع.دارد ظهور و بروز امروزين جوانان كوچه
و جامعه توجه مورد كه موضوعاتي و مفاهيم از استفاده با
نمايش از مدرن روايتي توانسته است امروزي شهروندان
نواقص بيگي فتحعلي كار در اگرچه.دهد دست به روحوضي
ساختار و ناملموس شخصيتپردازيهاي چون فراواني
جسارتي مقابل در همگي اينها اما دارد ، وجود غيردراماتيزه
نمايشهاي قديمي پوسته از آمدن بيرون براي وي كه
بهعنوان و است گذشت قابل است ، داده خرج به لالهزاري
جنبش آغاز سببساز ميتواند ، زمينه اين در نو تجربهاي
ظرفيتهاي وعليرغم متاسفانه كه شود لالهزاري نمايشهاي در
و متوليان دارد ، وجود نمايش گونه اين در كه فراواني
سرمايهگذاري و ميگيرند هيچ به را آن تئاتر مسئولان
.نميدهند انجام آن روي بر آنچناني
اختري يدالله
تئاتر صحنه بر
"عالم قبله يا ما شبنماي باغ" - شهر تئاتر اصلي سالن *
ساعت 19 - مرزبان هادي كارگرداني به
- شاملو سيروس كار "كاليگولا آقامحمدخان" - چهارسو سالن *
ساعت 19
- زارعي كوروش كار "ميخواند كه فيروزه" - سايه سالن *
ساعت 30/19
/ساعت 30 - توسلي بابك كار "اديسه خاله" - قشقايي سالن *
19
كار - "خود ميل عليرغم تراژدي بازيگر" - كوچك سالن *
ساعت 17 - جوهري زهرا
ساعت 19 - برهانيمرند نادر كار "تولد" - كوچك سالن *
/ساعت 15 - معجوني حسن كار "توتون مضار در" - كوچك سالن *
20
عليرضا كار "كارها و بيكس" - خورشيد خانه سالن *
ساعت 18-اوليايي
كار"معركه در معركه" - (هنري حوزه) مهر تماشاخانه *
ساعت 30/18 - طهمورث سياوش
"لنا مك ميگن من به" - (آذر خيابان 16) مولوي تالار *
ساعت 30/18 مهري بابك كار
-رفيعي علي كارگرداني به "احتجاب شازده"-وحدت تالار *
(ساعت17 جمعه و شنبه پنج)ساعت19
|