كاركردها و ضرورتها ;فراغت اوقات
انتظامي نيروي اينترنتي سايت راهاندازي
مراسم در مخدر مواد با مبارزه ستاد دبير
موادمخدر با مبارزه:گورناك
شهداي يادمان
داشت نخواهد مثبتي نتيجه فرهنگسازي بدون
سالمندان خانه در كار به فراري دختر دو
شدند محكوم
شدند مدفون خاك زير در كارگر
مخدردر مواد به آلوده نقاط پاكسازي
تهران شمال
كاركردها و ضرورتها ;فراغت اوقات
استكه معروفي شعر فراغت ضرورتاوقات و اهميت در
:ميگويد
رود بيرون زدل اوقاتغفلتچون حسرت
رود چون دل از وقت فرزنداستفوت مرگ
آريزونا دانشگاه سالهتوسط پژوهش 16 نتيجهيك"
وقت ازپايان كهپس كودكاني ميدهدكه نشان آمريكا
فوق ديگرفعاليتهاي يا و ورزش منظمبه طور به مدرسه
صرفابه كه كودكاني با مقايسه ميپردازنددر برنامه
آتي موفقيت و بهتر وضعيتدرسي از ميپردازند مشق و درس
اين بيانگر پژوهشهمچنين اين نتيجهبرخوردارند بيشتري
دانشآموزانارزشي فوقبرنامه فعاليتهاي كه است نكته
به و مدرسهداشته از پس فراغت اوقات كردن ازپر بيش
يافتنمشاغل با خود ، آينده زندگي در ميآموزدتا آنان
پژوهشكه اين در.يابند بيشتريدست موفقيت مناسببه
گرفتند قرار بررسي مورد سال مدت 16 به تعداد 200نفر
فعاليتهايفوق نوع كه طرحدريافتهاند اين پژوهشگران
تاثير فرد شخصيتهر و شكلگيريزندگي در نيز برنامه
".دارد بسزايي
رشدپاينده و سالم زندگي يك براي فراغت گذراناوقات
كه دارد كردهاييوجود كار گذرانآن براي استو ضروري
:از است عبارت آن اهم
قوا تجديد -1
باز باشد لذتبخش قدرهم هر برنامه قالب فعاليتدر
خستگي ، اين از بخشي.دارد خود دنبال به را خستگيهايي
خواب جمله از استراحت معمولابا استكه خستگيجسماني
رواني خستگي ، خستگي اين از ديگري بخشبرطرفميشود
محرك يك مستمربا مواجهه معمولابهدليل كه است
واحدي محرك با شكلمستمر به وقتي انسان.ميآيد بوجود
خواستار و خسته آن از رواني لحاظ باشد ، به داشته سروكار
ممكن گاه و است مضر بسيار خستگي اين.ميشود شرايط تغيير
.شود چيزي از دائميفرد دوري موجب است
ترك موجب ميتواند كه است شناختي روان پديده اشباع ، يك
.شود رفتار يك كامل
تكرار ، تنوع از دوري جهت استفرد ضروري مواردي چنين در
ميتوانددر شخص كه بهترينكاري.نمايد ايجاد كار در
رساندبرنامهريزيبراي انجام به را آن مواقعي چنين
را خود جسماني قواي طريق اين از تا;ميباشد فراغت
نظر هماز و نظرجسماني از هم بتواند تا بازسازيكند
اين از تا.شود آماده كار مجدد شروع براي رواني روحيو
و يابد افزايش وي وكارآمديفعاليت موفقيت ضريب هم طريق
فعاليتمستمر شوقانجام و انگيزه ، ذوق ميزان در خللي
.نگردد ايجاد شخص در
رواني بهداشت از تامينبخشي براي لازم زمينه تدارك -2
لازم مقدمات آوردن فراهم بر علاوه سالمزيستن براي
حفظ براي هم را مقدماتي سالم ، بايد حفظبدني براي
سلامت تامين به تنها نميتوان.آوريم سالمفراهم رواني
زندگي يك براي.انديشيد رواني سلامت به توجه بدون جسماني
روانيلازمو سلامت و جسماني سعادتمندانهسلامت
فعاليتهاي رواني بهداشت تامين براي.يكديگرند ملزوم
آوردن فراهم جمله از.رساند انجام به بايد را متعددي
در كه رواني فشارهاي از تخليهبرخي لازمبراي شرايط
در اينشرايط و ميشود وارد انسان به دورهاشتغال
در انسان اگر.تامينشود حدي تا ميتواند فراغت اوقات
كه باشد اشخاصي و شرايط تحمل به اشتغالمجبور طولدوره
فراغتميتواند دوره در آزاردهندههستند او براي
اشكالگوناگون به را تحملآنها از ناراحتيهايحاصل
.كند تخليه خويش علاقه مورد افراد همصحبتيبا جمله از
نشود ، فراهم چنينفشارهايي تخليه لازمبراي فرصت اگر
رواني نوعيتعادل به مدتآنها تحملطولاني است ممكن
تحميل با كه صورتي فراغتدر اوقات.كند تهديد را انسان
فرد براي موقعيتيرا نباشدميتواند همراه اجبار و
.كند جبران را خويش رواني كاستيهاي تا آورد فراهم
بسياري كه است داده نشان بدني تربيت متخصصان بررسيهاي
ناراحتيهاي يبوست ، اسهال ، مانند جسمي ناراحتيهاي از
ريشه وناراحتيهايپوستي معده ، كوفتگيعضلات ، سردرد
و فشار.دارند نااميدي ياسو ترس ، خشم ، قبيل از رواني
پيش عاطفي و رواني ناراحتيهاي اثر كهدر عضلاني انقباض
به كه كسالتهايياست و اختلالات مهم عوامل از ميآيد
.شد اشاره فوق در آنها از پارهاي
رواني و جسمي صدمات جبران فراغت اوقات نتايج و آثار از
كسالت از انسان رهانيدن ونيز كار هيجاناتمداوم از ناشي
.است روزانه وظايف انجام و يكنواختي از ناشي
از نتيجهگيري اولين":داردكه اعتقاد ژفردومازيهنيز
صدمات جبران و آسايش و آموزش دستيابيبه فراغت اوقات
".است رواني و جسمي
خلاقيت شكوفايي براي لازم بسترهاي آوردن فراهم -3
به را ، زمينهتفكر اين در.انسان نوآوري خلاقيتيعني
تلاشي همگرا تفكر.ميكنند واگراتقسيم و تفكرهمگرا
شده ، در آموخته و سنتي روشهاي مسالهبا حل استبراي
و نو روشهاي بر استمبتني تفكري واگرا تفكر كه حالي
مسالهمتمركز روي صرفا انديشه همگرا تفكر در.جديد
پديدههاي بر انديشه واگرا تفكر كهدر حالي در.ميشود
با.ميكند پيدا تمركز مسالهنيز از دور حتي و جانبي
همان را خلاق تفكر روانشناسان از برخي تقسيمبندي اين
.ناميدهاند واگرا تفكر
استفرد لازم خلاقيت رشد لازمبراي تامينفضاي براي
به مساله شدنبا مواجه ضمن كه گيرد قرار شرايطي در
.باشد آن حل راه يافتن دنبال
اهداف از يكي كه معتقداست فرانسوي جامعهشناس دومازيه
رساندن ظهور به فراغت اوقات نتايجفعاليتهاي و
مطالعات گيوركه دنيس.است وخلاقيتهايفرد استعدادها
:ميگويد است داده انجام فراغت زمينهاوقات در زيادي
آزاد را خود انرژي تا ميدهد فرد به فراغتفرصتي اوقات
.شود نايل خودشكوفايي و خلاقيتها به و كند
را فراغت اوقات برنامهريزي نيز تربيت و تعليم متخصصان
خلاقيت و ابتكار قدرت بردن بالا براي شرايط مناسبترين
.ميشناسند افراد
فراغ و خاطر آسوده شخص فراغت زمان در اينكه به توجه با
دركار اكراهي و اجبار هيچ و ميبرد سر به آسايش در بال
بهترين نميباشد ، امري يا كار مشغول هم شخص ذهن و نيست
بزرگ كارهاي بيشترين كه گفتهاند.است خلاقيت براي فرصت
قانون كشف آن بارز نمونه.ميشود خلق فراغت زمان در
زماني آمد ، بوجود ممكن حالت راحتترين در كه است ارشميدس
اتفاق زيادي موارد.شد كشف بود استحمام مشغول ارشميدس كه
يا و خيابان يا پارك در زدن قدم حال در انسان كه ميافتد
نقليه وسيله با حركت يا و منزل در استراحت حال در
اختراع و ابداع يك يا و نو فكر يك يا طرح يك ناخودآگاه
براي ميشود مقدمهاي همين و ميكند خطور او ذهن به
كه شنيدهايم بزرگان از بعضا آن ، عملي اجراي و پيگيري
علمي ، متن يا شعر يك ناگهان رويا عالم در خواب حال در
بلافاصله كه ميآيد پديد او ذهن در اختراعي طرح و ادبي
از بسياري.مينمايند مكتوب را آن و شده بيدار خواب از
از ناشي عصبانيت روي از اعمال انجام و رواني اختلالات
به.ميباشد مختلف امور به ذهن و فكر زياد شدن مشغول
و يادگيري زمان بهترين ميگويند روانشناسان خاطر همين
استراحت از بعد زمان و صبح اوايل در جديد مطالب پذيرش
.ميباشد ذهن و فكر
اجتماعي آسيبپذيريهاي و فراغت اوقات -4
در مثبت نگرش ايجاد عدم ازجمله متعدد دلايل به متاسفانه"
آموزشي ، برنامههاي نبودن فراغت ، اوقات به نسبت اذهان
و بررسيها آزاد ، فرصتهاي از بهرهوري حسن در توجيهي
آن از حاكي بزهكاريها با ارتباط در شده انجام مطالعات
آسيبپذيريهاي و اخلاقي انحرافات موارد ، غالب در كه است
".دارد همبستگي فراغت اوقات با اجتماعي
مناسبترين عمرآدمي ، سرمايه پرارزشترين فراغت اوقات"
و خلاق تفكر و انديشه براي موقعيت مطلوبترين و شرايط
.است اجتماعي و فردي خوشايند و مطلوب رفتارهاي تبلور
كودكان ، موثر مستمرو حمايت و فكري هدايت ترديد بدون
تعطيلات در بهويژه فراغت اوقات در جوانان و نوجوانان
و اجتماعي آسيبپذيري تنها نه تابستان طولاني نسبتا
ميرساند حداقل به هرشرايطي در را آنان اخلاقي كجرويهاي
مصون فرهنگي تهاجمات و آسيبها همه برابر در را آنها بلكه
".ميكند
عمومي فرهنگ اشاعه و فراغت اوقات - 5
اوقات فعاليتهاي كه عقيدهاند براين صاحبنظران از عدهاي
خواهد جامعه در فرهنگي توسعه و رشد موجب نهايت در فراغت
فعاليتهاي كتابخواني ، جمله از سالم فعاليتهاي اثر ، در شد
و جسماني فعاليتهاي انجام جمعي ، اردوهاي در شركت هنري ،
نه...و ذوقي و عملي برنامه فوق فعاليتهاي انجام ورزشي ،
اجتماعي بزهكاريهاي بعضا و بيكاري فرصتهاي از تنها
و فرهنگي توسعه و عمومي فرهنگ اشاعه بلكه ميشود كاسته
.يافت خواهد افزايش جامعه در زندگي سر نشاطو
انسان شخصيت تعالي و رفتار اصلاح -6
نقش شخصيت به بخشيدن تعالي در جهت دو از فراغت اوقات"
به فرصت مناسبترين عنوان به فراغت اوقات:اولادارد
خود اجتماعي و فردي رفتار تا ميدهد را امكان اين انسان
خاطر آرامش با و قرارداده ارزشيابي و ارزيابي مورد را
و تفكر به خود...و رفتاري اخلاقي ، خصوصيات به نسبت
ثانيا.دريابد را خود ضعف و قوت نقاط و بپردازد انديشه
رشد و ظهور براي مناسبي فرصت" كه جهت آن از فراغت اوقات
نوآوريهاي و خلاقيتها و تواناييها و استعدادها شكوفايي و
و موثر فرد شخصيت بخشيدن تعالي در ميتواند ".است فرد
.باشد مفيد
فرصت (فرد) انرژي كردن آزاد ضمن فراغت اوقات از استفاده"
فرد تا ميآورد فراهم را او خودشكوفايي و خلاقيت
در مهمي نقش فراغت اوقات.سازد نمايان را خود استعدادهاي
را انسان و ميكند ايفا فرد اجتماعي و فردي شخصيت تكوين
ياري خويش آرزوهاي و تمايلات و علايق به شدن نزديك در
".ميدهد
و كند خودكاوي انسان كه است خوبي بسيار فرصت فراغت اوقات
به منفي و مثبت نكات نمودن برجسته و گذشته تجارب مرور با
خود طريق اين از و بپردازد خويش اشتباه رفتارهاي اصلاح
و ارزش به اگر.دهد قرار تعالي و مسيرتكامل در را
و ركود موجبات نشود ، توجه فراغت اوقات مثبت كاركردهاي
در انحراف امر اين كه ميآيد فراهم انساني شخصيت سقوط
.داشت خواهد همراه به را كجروي رفتارو
شناختي مهارتهاي توسعه -7
مهارتهاي توسعه براي فرصتها مناسبترين فراغت اوقات"
فرد كه هنگامي ، زيرا استعدادهاست شكوفايي و شناختي
وظيفه و اجبار داشتن بدون) شخصي انگيزه و علاقه براساس
باشد ، داشته فعاليت متنوع زمينههاي در بخواهد (رسمي
و ذهني خوشايند و مطلوب شرايط چنين در او تلاش مسلما
موثر فرد رواني و جسمي بهداشت تامين در طرف يك از رواني
او در پايدار فراگيريهاي موجب ديگر طرف از و بود خواهد
".شد خواهد
اجتماعي رشد زمينههاي آمدن فراهم -8
انجام فراغت اوقات فعاليتهاي ويژگيهاي مهمترين از يكي
است عاملي خود كه ميباشد جمعي دسته و گروهي برنامههاي
اين در نيز و اجتماعي رشد و اجتماعي زندگي براي
تازه دوستاني و ميشود آشنا جمع با انسان كه فعاليتهاست
.مييابد رهايي خويش تنهايي و فردي زندگي از و مييابد را
گرفتن شكل در انسان رشد زمينهساز ميدانيم كه همانطور
.ميباشد وي اجتماعي بعد
سوره در كريم قرآن.است اجتماعي موجودي ذاتا انسان
صورت به انسان زندگي شكلگيري خصوص در آيه 13 حجرات
:ميفرمايند قبيلهاي و اجتماعي
شعوبا جعلناكم و وانثي ذكر من اناخلقناكم ايهاالناس يا
عليم الله ان اتقيكم عندالله اكرمكم ان لتعارفو قبائل و
.خبير
و زنيآفريديم و مرد از نخست را شما همه ما مردم اي
و قرب" تا گردانيديم مختلف فرق و بسيار شعبههاي آنگاه
و اصل كه بدانيد و بشناسيد را يكديگر "نسبت و نژاد بعد
نزد شما بزرگوارترين" بلكه نيست افتخار مايه نژاد و نسب
كاملا مردم بد و نيك بر خدا و مردمند تقويترين با خدا
".است آگاه
از يكي و اسلامي مهم عبادات از يكي عنوان به جماعت نماز
نوع يك كه ميباشد مطرح اوقاتفراغت گذران فعاليتهاي
موزون و هماهنگي.ميباشد دستهجمعي حركت و اجتماعي حركت
.است اجتماعي رشد از نشان ماموم و امام حركات تمام بودن
(ص)محمد اي":فرمود جماعت نماز فضيلتهاي ذكر در جبرئيل
نصيب جماعت امام با تكبير يك همراهي مومن انسان براي اگر
".است برتر عمره و حج شصتهزار از او براي شود
زندگي به وادار را انسان طريق اين از ميخواهد اسلام
.برهاند انزوا و عزلت گوشهنشيني ، از را وي و كند اجتماعي
با فرد اتصال پل عنوان به ميتوان را فراغت اوقات
.گرفت نظر در اجتماعي صحنههاي به ورود دروازه و اجتماع
كشور جوان جمعيت -9
جوانترين از ما كشور كه ميدهد نشان جمعيتي ساختار
آن ، معايب و مزايا از صرفنظر موضوع اين دنياست كشورهاي
جوان نسل براي را كارشناسانه و دقيق برنامهريزيهاي لزوم
دو گذشت با ما رويكرد.ميسازد خاطرنشان جامعه ، پرنشاط و
اهميت وضوح به اسلامي انقلاب شكوهمند پيروزي از پس دهه
جريان در چه و انقلاب پيروزي دوران در چه را جوان نقش
در قشر اين كه نقشي و مقدس دفاع دوران و تحميلي جنگ
داشتهاند ، جانبه همه توسعه و اصلاحات سازندگي ، بازسازي ،
و پديدهها از بسياري در كه گفت ميتوان.ميسازد آشكار
و نقشآفرين جوانان دوران ، اين سياسي و اجتماعي تحولات
ميدهد نشان كشور جمعيتي آمار بودهاند تاثيرگذار كاملا
%سال 20 تا 24 15) ميباشند زير 42سال جمعيت درصد كه 59
نوجوان ، و جوان عظيم قشر بنابراين (%سال 39 زير 15 و
براي برنامهريزي زمينه در بيشتري توجه و عنايت نيازمند
زمينههاي كه است ضروري و ميباشند فراغت اوقات گذران
تمام در را آنان پرنشاط و شاداب حضور فعال ، مشاركت
علمي ، فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي ، زمينههاي
سرلوحه را مسير اين در حركت و آورده فراهم آموزشي
.دهيم قرار خود برنامههاي
ادامه
دارد
انتظامي نيروي اينترنتي سايت راهاندازي
به (ناجا) انتظامي نيروي اينترنتي سايت:اجتماعي گروه
پاسخ مردم ، انتظامي آگاهيهاي افزايش اطلاعرساني ، منظور
و انتقادها و پيشنهادها از آگاهي انتظامي ، پرسشهاي به
راهاندازي انتظامي نيروي مسئولان به مردم نظرات انعكاس
.شد
سايت اين به ورود با ميتوانند كشور خارج و داخل از مردم
نيروي مختلف حوزههاي درباره را نيازشان مورد اطلاعات
.كنند كسب انتظامي
مراسم در مخدر مواد با مبارزه ستاد دبير
موادمخدر با مبارزه:شهدايگورناك يادمان
داشت مثبتينخواهد نتيجه فرهنگسازي بدون
نداشته وجود فردي و اجتماعي آگاهي وقتي تا:اجتماعي گروه
به امنيتي اقدامات نگيرد ، انجام لازم فرهنگسازي و باشد
امر در ايران اسلامي جمهوري براي مطلوبي نتايج تنهايي
.داشت نخواهد بر در موادمخدر با مبارزه
فلاح محمد ايرانشهر ، از همشهري اعزامي خبرنگار گزارش به
مراسم در سخناني طي موادمخدر ، با مبارزه ستاد دبير
نام چند هر:گفت مطلب ، اين بيان با گورناك شهداي يادمان
بطور اما است شده عجين شرارت و موادمخدر با منطقه اين
رضايت مورد ميدهد ، رخ استان در كه ناامني موارد قطع
.نيست استان اين مردم
كمك با اينكه بر تاكيد با مخدر مواد با مبارزه ستاد دبير
و سيستان استان مولويهاي و روحانيون فهيم ، افراد و مردم
به و كرد حل را منطقه اين امنيتي مشكل ميتوان بلوچستان
جنايت و قتل ناامني ، :افزود پرداخت ، بيشتر عمران و توسعه
و ميشود منطقه مادي و فكري سرمايههاي فرار به منجر
تلاش بايستي لذا.ميسازد دور آن از را آباداني و عمران
اين در سرمايهگذاري زمينه امنيت ، ايجاد با تا كرد
قطع بطور امنيتي مشكلات حل البته.آورد فراهم را سرزمين
.بود نخواهد بيتاثير اشتغال چون اجتماعي معضلات رفع در
عهده بر اول مرحله در را رفاهي مشكلات رفع همچنين وي
حال ، و گذشته در دولتها موفقترين:گفت و دانست مردم
ميكنند دنبال را مردم اعتماد كه هستند و بوده دولتهايي
وارد انتظامي نيروي از بيشتر حمايت در مردم است لازم لذا
.شوند عمل
سالمندان خانه در كار به فراري دختر دو
شدند محكوم
قاضي توسط صادره حكم طبق فراري دختر دو:اجتماعي گروه
سالمندان خانه در كار به اطفال ويژه دادگاه شعبه 2102
آن از خبر اين اعلام با ديروز بهزيستي سازمان.شدند محكوم
از پيشگيري راستاي در اصولي حركتي و نو نگرشي عنوان به
همچنين سازمان اين.نامبرد جامعه در اجتماعي آسيبهاي
ويژه دادگاه شعبه 2102 رئيس مظفري قاضي به نامهاي طي
سازمان.خواند تحسينبرانگيز را وي اقدام اين اطفال
و بصير آگاه ، قضات طرف از احكامي چنين صدور بهزيستي
حتي و نوجوانان و كودكان خاص ، درايت با كه را دورانديش
جلوگيري وموجب بازداشته زندان به رفتن از را بزرگسالان
تفكري از بارز نمونهاي ميشوند آنان بعدي انحرافهاي از
معضلات و آسيبها از پيشگيري و كاهش براي كشور سطح در نو
.دانست اجتماعي
شدند مدفون خاك زير در كارگر
تهران در ساختماني غيراصولي گودبرداري:اجتماعي گروه
.شد خاك خروارها زير در كارگر سه شدن مدفون باعث
تهران آتشنشاني امداد و نجات ايستگاه 4 فرمانده
اين دنبال به:گفت ايرنا به مورد اين در ديروز
بيرون آوار زير از محل اهالي توسط مصدومين حادثه
.يافتند انتقال بيمارستان به و شدند كشيده
به كارگر سه كه داد رخ زماني حادثه:افزود وي
گودبرداري محل در مصيب ، و شيرداد علي ، نامهايزياد
جانبي خاكي ديوارهاي از يكي از خاكبرداري مشغول شده
كف همراه به ديوار از بخشي ناگهان كه بودند محل
.كرد ريزش كارگران روي بر مجاور خانه حياط
ميليون دو راكه حادثه وقوع علت امدادگران فرمانده
نكات نكردن رعايت آورد ، بهبار خسارت نيز ريال
.كرد اعلام گودبرداري ايجاد در ايمني
هشدارهاي رغم علي حوادث اينگونه وقوع:گفت وي
اندركاران دست به آتشنشاني سوي از هميشگي و مكرر
و جاني خسارات آمدن وارد سبب همچنان سازها ، و ساخت
رعايت عدم براثر نيز غالبا كه ميگردد فراوان مالي
گودبرداري عمليات هنگام در فني موازين و ايمني اصول
بهوقوع محلها دراين سازها و ساخت طولاني زمان و
.ميپيوندد
مخدردر مواد به آلوده نقاط پاكسازي
تهران شمال
انتظامي نيروي مخدر مواد با مبارزه مدير:اجتماعي گروه
نقاط و محلات پاكسازي طرح:گفت شميرانات شهرستان
.است شده انجام مرحله دو در تهران شمال در آلوده
مرحله در:گفت ايرنا به ديروز محمدي علي پاسدار سرهنگ
بوستانهاي شامل آلوده بوستانهاي طرح ، اين اول
ديگر آلوده منطقه و 9 قيطريه و جمشيديه نياوران ،
وي.شد پاكسازي انتظامي و بسيج نيروهاي باهمكاري
شناسايي شده تعيين پيش از اهداف طرح اين در:گفت
بويژه مخدر توزيعمواد و تهيه در موثر عوامل و
طرح اين نتيجه در:گفت ويشدند دستگير هروئين
معتادين از نفر مخدر ، 194 مواد انواع با نفر مجموعا 83
با 180 و دستگير شميرانات شهرستان در جا بدون و مشخص
.شدند انقلاب دادگاه تحويل پرونده فقره
مواد انواع مقاديري افراد اين از:گفت محمدي سرهنگ
كاليبر 45 فشنگ تير مربوطه ، 48 ادوات و آلات مخدر ،
شده تضمين چك فقره و 130 كاليبر 45 خشاب عدد يك و
كشف ريال ميليون دو ارزش به هريك ملي بانك تقلبي
.شد ضبط و
منطقه هفت در طرح اين دوم درمرحله:افزود وي
تجريش ، ميدان ميدان قدس ، ميدان جمله از شميرانات
لواسانات و فشم لشگرك ، اراج ، راه سه دانشگاه ،
خطرات به نسبت عمومي آگاهي و رساني اطلاع به اقدام
.است شده مخدر مواد با مبارزه نحوه و
|