است آب اصل
باشيم؟ داشته انتظار فرزندان از چقدر
است آب اصل
در بارندگي ميانگين يكسوم از درايران بارندگي ميزان *
است كمتر جهان
مكعب متر ميليون با 245 سال 1400 تا ميشود پيشبيني *
شويم مواجه آب كمبود
.شد شروع گرما فصل آغاز از پيش خيلي ها هشدار امسال
توسط درصد ميزان 15 به آب مصرف ميزان كاهش -
.است اجتنابناپذير مصرفكنندگان
.ميشود سهميهبندي تهران آب -
پياپي خشكسالي سال سه اثر در سدها آب ذخيره شديد كاهش -
.است كرده مواجه بحران با را تهران آب تامين
در شرب آب از كنندگان استفاده به فاضلاب و آب شركت -
.داد هشدار شنا استخرهاي
درصدي كاهش 50 به توجه با لتيان -لار -كرج سدهاي آب -
.مييابد اختصاص شرب استفاده براي فقط گذشته سال به نسبت
.ميشود قطع پرمصرف مشتركين آب -
موقعيت دليل به اينكه است اجتنابناپذير پذيرفتنش آنچه
محدوديت و جوي ريزشهاي كاهش با كشورمان جغرافيايي خاص
سهم نخواهيم چه بخواهيم چه.هستيم روبهرو آب منابع
درصد./فقط 36 جهان در شونده تجديد آب منابع كل از ايران
ساكن ايران در جهان جمعيت كل از درصد يك حاليكه در است
دهه سه در آب مصرف متاسفانه محدوديت اين عليرغم.هستند
در روند اين ادامه صورت در و است شده برابر حدود 2 اخير
مشكل كه ميگيرد قرار كشورهايي شمار در ايران سال 1385
شده انجام مطالعات طبق.ميكند تهديد را آنها شدت آببه
به نسبت حتي آبي منابع كمترين از آسيا قاره در ما كشور
يك از ايران در بارندگي ميزان است؟ برخوردار افغانستان
شده پيشبيني و است كمتر جهان در بارندگي سومميانگين
مواجه آب كمبود مكعب متر ميليون با 245 سال 1400 در
درصد كه 20 تهران -ايران پايتخت ديگر طرف از.باشيم
را آبي منابع درصد تنها 2 داده جاي خود در را كشور جمعيت
برابر آن 5/2 آب مصرف سرانه اما دارد اختيار در
متعددي دلايل بيرويه مصرف اين.است جهاني استاندارد
نميلرزاند ، را دلمان است جاري بيهوده كه آبي شير.دارد
و شرب آب با درختان آبياري وسواس ، با نظافت و استحمام
نه بيمحابا كه كشيده فلك به سر مسكوني مجتمعهاي استخر
شبكه نيز و ميشود خالي و پر بار چند حتي كه بار يك
شهري آب از توجهي قابل بخش كه آبرساني و لولهكشي فرسوده
اين و ميدهند هم دست به دست و هم با همه ميدهد هدر را
مصرف 5/2 سرانه آن حاصل كه ميزنند ، رقم را فاجعهاي
رفتن 35 هدر به و تهرانيها براي جهاني استاندارد برابر
آبرساني شبكههاي در جاري آب مكعب متر ميليارد از 5 درصد
.بود خواهد
اجتماعي مشاركت
دانشگاه جامعهشناسي استاد كاظميپور شهلا دكتر گفته به
نميتوان.است ريشهاي و فرهنگي امري مشاركت:تهران
و فرهنگسازي و آموزش به نياز كه اموري در داشت انتظار
مثلا.كنند عوض را رفتارشان يكباره مردم دارد زمان
دارد هزارساله فرهنگ در ريشه كردادن ، و آبكشي و آب موضوع
عقلايي و تعادل سمت به را آن سرعت و راحتي به نميتوان و
چند صرف به داشت انتظار نبايد:افزود وي.داد سوق كردن
اينكه ضمن يابد تغيير رفتارها خواهش يا هشدار توصيه ،
نميشود دانسته قدرش باشد دسترس در وفور به چه هر اصولا
زيادي بهاي آب عرضه يافته توسعه كشورهاي در حاليكه در
سكه بايد شير از آب برداشتن براي انگليس در مثلا دارد
به سال 80 در چرا اينكه:ميافزايد كاظميپور.انداخت
.دارد سئوال جاي ميافتيم آب مشكل براي چارهاي فكر
به نياز كارهايي چنين.است روزمرهگي دچار ما مديريت
نبود بودجه ، نبود روزمرهگي ، منتهي دارد تحقيق و مطالعه
تشكيل خواهان وي.ميكند پيچيده را مشكل كارآمد نيروهاي
و كوتاه طرحهاي قالب در عمومي بسيج و بحران مديريت
نقش مورد در جامعهشناس اين.است زمينه اين در بلندمدت
در مشاركت فرهنگ توسعه در سيما و صدا ويژه به رسانهها
پخش شاهد تلويزيوني شبكههاي از يكي اخبار در:گفت جامعه
از يكي در آب رفتن هدر ساعتها و لوله تركيدن خبر
ولي بودم مسئولان رسيدگي عدم و تهران شهر خيابانهاي
و داشته بدآموزي تلويزيون از اخباري چنين پخش معتقدم
مقامات خود وقتي ميپندارند چنين مردم كه چرا.نيست درست
ميدهند خرج به سستي و اهمال بيآبي اوضاع درچنين مسئول
اين كه نباشد ميشود گفته كه هم بدي اين به وضع شايد پس
مردمي مشاركت و همدلي ميزان بر و داشته بدآموزي خود
.ميگذارد منفي تاثير
مصرف مديريت
سقف آب سازمان آبرساني معاون قاسمي مهندس اعتقاد به
و جمعيت تغييرات به توجه با كه ماست دراختيار آب محدودي
:گفت وي.داريم آب مصرف در رفتار تغيير به نياز آن رشد
هر براي جمعيت نفر ميليون با9 ما كشور در قبل سال 40
با و حاضر درحال عدد اين داشت وجود آب مكعب متر نفر 6500
براي و سال در مكعب متر هزار حدوددو ميليوني جمعيت 65
:افزود وي است سال در مكعب متر حاضر 500 درحال تهران
سرانه سهم رو اختيا در آب حجم بهلحاظ تهران در بنابراين
راهي شرايطي چنين در و شدهايم نزديك بحراني عدد به آب
براي شده تعيين الگوي وي.آب كردن مصرف بهينه جز نداريم
حدود را آشپزي و باغچه روشويي ، حمام ، نظير فردي مصارف
ملي عزم خواهان و كرد اعلام روز در نفر هر براي ليتر 150
مهندس.شد مردم همياري و وهمكاري آب از بهينه استفاده در
مصرف مديريت در ما سياستهاي از ديگر يكي:گفت قاسمي
آبياري مثل غيرضروري درمصارف شرب آب استفاده از جلوگيري
زمينه در بهويژه:افزود وي.است استخر و سبز فضاي
آب از استفاده امكان كه مناطقي در سبز فضاهاي آبياري
شهرداري همكاري با باشد داشته وجود سطحي وآبهاي قنوات
فراهم كوچهها سر تا آبهايي چنين لولهكشي طرح تهران
گذشته140 سال به نسبت:گفت قاسمي مهندس.شد خواهد
هيئت مصوبه طبق ناچاريم و داريم آب كمبود ليتر ميليون
مثلجريمه ، اقتصادي بعد از بازدارندهاي روشهاي به دولت
.كنيم اقدام پرمصرف مشتركين آب قطع و جيرهبندي
تاسيسات كردن استاندارد
را مصرف مديريت نهايي هدف تهران آب سازمان آبرساني معاون
اصلاح مصرف ، درست الگوي ترويج و مردم آموزش بر علاوه
خطوط لولهها ، شهري ، تاسيسات شامل آب توزيع سيستمهاي
و حوادث و شكستگيها شيرآلات ، نشتهاي خطوط ، نشتهاي اصلي ،
.ميشوند هدرروي موجب آب خطوط در كه دانست عواملي كليه
يك طي دارد نظر در فاضلاب و آب شركت:افزود وي
و فرهنگسازي بر علاوه سال 1400 تا بلندمدت برنامهريزي
سازمان باكمك مصرف كنترل نوعي به اطلاعرساني و آگاهي
شامل كه بزند دست استاندارد سازمان و كشور مهندسي نظام
ابزارآلات و شيرآلات و لولهها تمامي استانداردسازي
ضروري مصرف كنترل براي كه است امكاناتي و ساختمان داخل
در شده انجام پيشرفتهاي وجود با متاسفانه:گفت وياست
بخش در انتقال ، خطوط توسعه و سد احداث مثل شبكه تاسيسات
رشد از غيرخانگي و خانگي از اعم مصرف كنترل تجهيزات
مصرف كنترل امكانات ما اگر كه طوري به داريم فاصله مطلوب
بسياري.ميگذاشتيم مردم اختيار در پيش وقت خيلي از را
مثال بهعنوان وي.ميشد حل امروزمان گرفتاريهاي از
فشاري ، شيرهاي هوا ، و آب با مخلوط شيرآلاتي از استفاده
...و فلاشتانكها لولهكشيهايداخلي ، كردن استاندارد
بازار وارد شيرآلاتي فقط زودي به:گفت و كرد خاطرنشان را
:گفت خاتمه در قاسمي.باشد داشته استاندارد شدكه خواهد
اين ازطريق است كرده برنامهريزي آب سازمان
متر بيليون از460 مكعب متر استانداردسازي 250ميليون
.كند احاله را سال 1400 تا نياز مورد آب مكعب
باشيم؟ داشته انتظار فرزندان از چقدر
شنيدهايم فرزندانمان از را اينگونه جملاتي بارها ما همه
ميخواهم يا.بپوشم خودم را لباسم بده اجازه مادر":كه
خودم را مدرسهام كيف رنگ" يا و "بخورم خودم را غذايم
در بده اجازه پدر ، :ميگويند اينكه يا و "كنم انتخاب
دلسوزي دليل به ولي..و كنم كمك شما ماشينبه شستن
تعجب بعدا اما.است زود فعلا كه ميگوييم بيجاهميشه
ميگفت سالگي سن 5 در كه بچهاي چراهمين كه ميكنيم
سالگي سن 15 در كنم كمك پدرم به ماشين شستن در ميخواهم
كمك او به ماشين شستن در كه ميخواهد فرزندش از پدر كه
روانشناسان از تعدادي.ميزند سرباز كار اين از كند
بچهها به دادن مسئوليت براي راه بهترين كه معتقدند
و تواناييها بايدمطابق كه ميباشد دبستاني پيش دوران
ميكنند بيان مادران و پدران از خيلي.كودكباشد علاقه
.نميپذيرد او ولي ميدهيم مسئوليت فرزندان به ما كه
به اگر عزيز مادر و پدر كه نمود عنوان خصوص اين در بايد
علاقهتان مورد كه ميشد محول مسئوليتي ابتدا در هم شما
از ما فرزندان.نميكرديد قبول را آن وجه هيچ به نميبود
تكاليف يانوشتن و اتاق نظافت:قبيل از مسئوليتهايي پذيرش
كنند همكاري شما با آنها اگرميخواهيدميزنند سرباز
اين و دارند دوست آنها كه كنيد شروع ازمسئوليتهايي ابتدا
دارند شما از آنها كه ميباشد درخواستهايي به توجه با هم
من را خواهرم لباس بده اجازه مامان:ميگويند اينكه مثل
يا و بشويم را شما ماشين بده اجازه پدر آنكه يا بپوشانم
اگر شرايط اين در كنم ، درست من را كتلت بايد مامان اينكه
دهيد اجازه دهند انجام تنهايي به نميتوانند را كار آن
را ظرفها شما مثلا دهند ، انجام كاررا آن شما همراه كه
مسئوليتهاي كه زماني.كنند خشك پارچه با آنها و بشوييد
ديگر بهكارهاي كمكم دادند انجام را علاقهشان مورد
كه ديگري مطلب.ميشوند علاقهمند هم اتاق نظافت:مثل
اين دارد نوجوانان و كودكان مسئوليتپذيري در نقشمهمي
ره شبه يك كودكان كه باشيم داشته انتظار نبايد كه است
را مسئوليتها كليه بتوانند ما وهمانند كنند طي را صدساله
.دهند انجام مطلوب نحو به
آن پيامدهاي و فرزندان از حد از بيش انتظار
دسته مثل را اتاق سالهاش ده دارددختر انتظار كه مادري
وجود كارش ايراديدر هيچگونه و بدهد تحويلاو گل
را بودن مسئول زمان كودكهيچ باشداين نداشته
نميكرد تميز اصلا اتاقرا كه قبلا زيرانميآموزد
را اتاق بيشتر كه هم والان ميكردند مواخذهاش بزرگترها
خود پيش لذا ميكنند سرزنش را او باز است كرده تميز
ميكنند ، دعوا را من حالت دو هر در كه ميگيرد نتيجه
مردم ، از گروهي.نزنم كاري هيچ به دست اصلا است بهتر
استعداد كودكان از محدودي تعداد فقط كه ميپندارند
كارهايشان عهده از ميتوانند و دارند را مسئوليتپذيري
حال در ولي ندارند را توانايي اين بچهها بقيه و برآيند
دارند وجود كودكاني كمتر كه ميدانند امر متخصصين حاضر
.شوند مسئولي فرد نتوانند ذاتي ناتواناييهاي دليل به كه
مهمترينعامل كه دارند نظر اتفاق روانشناسان از بسياري
.ميباشد كودكان با والدين برخورد نحوه پذيري مسئوليت در
ايجاد طريق از كه مادراني و پدر ميدهد بررسيهانشان
در ميدهند آموزش كودكان به را امر اين تشويق و انگيزه
.هستند موفق بسيار كارشان
كنيم تشويقشان ضعف ، نقاط روي تمركز بجاي
به هستند كارهايشان دادن انجام حال در كودكان كه زماني
اشكالات دائما و كنيم تمركز ضعفهايشان روي اينكه جاي
به كه كنيم تشويق را آنها بايد بگوييم آنها به را كارشان
به زماني عزيز مادر و پدر.كنند اعتماد بيشتر خودشان
واقعا كه كنيد كمك كارها دادن انجام در فرزندانتان
در البته كه باشند نداشته را كار آن دادن انجام توانايي
بر مشكلاتشان فقط كه كنيد كمك آنها به شرايطي چنين يك
دهند انجام خودشان را كار ادامه كه دهيد اجازه و شود طرف
در است بهتر.بخواهند كمك شما از خودشان كه زماني يا و
مثل گردانيد باز خودشان به را سوالشان هم زماني چنين
در ميكشيم؟ نفس ما چرا پدر:ميپرسد ما از كودك اينكه
تو نظر به قشنگي سوال چه بهبه ، " بگوييم بايد حالتي چنين
نفس ماندن زنده براي مجبورند چراآدمها واقعا آمده
تنها نه كه ميكنيم القاء او به داريم روش اين با "بكشند
و است ارزشمند ميدهي كه هم پاسخي بلكه زيباست تو سوال
تو كه ميگوييم او به غيرمستقيم صورت به داريم ضمنا
ضربالمثل اين به پايان در.كني حساب خودت روي ميتواني
به ندهيد ماهي فرزندانتان به كه مينمايم اشاره زيبا
.بدهيد ياد ماهيگيري آنها
توانهاي توسعه مركز كارشناس/مجد اميرهمايون دكتر
فردي
|