مبارزه راههاي و اعتياد پديده به نگاهي
اعتيادچگونه؟ از پيشگيري آن با
قرباني كودك و زن ميليون دو سالانه
ميشوند بردهداري
كنيم؟ فاش كي را خواندگي فرزند راز
مبارزه دوران:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است رسيده بهپايان مخدر مواد با مقطعي
نشريه ارشاد1575 وزارت مطبوعاتي معاون
كردهاند دريافت مجوز تاكنون
تصاوير از سوءاستفاده با قانوني برخورد
سينما هنرمندان
شد بازجويي گنجي
همسرش با ملاقات از رجايي عليرضا همسر
داد خبر
مبارزه راههاي و اعتياد پديده به نگاهي
ازاعتيادچگونه؟ پيشگيري آن با
حجم مخدر ، مواد قاچاق مسئله واسلحه ، نفت از پس امروزه *
دهد مي تشكيل دنيا در را پولي ازمبادلات سنگيني
عملي صورت به كنوني اجتماع در مخدرها از استفاده :اشاره
عوامل معضل ، اين اينكه به باتوجه.است درآمده عادي
فردي ، خانوادگي ، اجتماعي ، سياسي ، عوامل جمله از متعددي
با موفق مبارزه براي بنابراين ، دارد ، جسمي و رواني
كه عواملي همه با مقابله و گرفتن نظر در جز راهي اعتياد ،
امروز معتادان از بسياري.ندارد وجود ميشود اعتياد باعث
برخوردهاي اثر بر كه هستند ديروز نوجوانان و كودكان همان
بيخبري دست به را خود اعتياد راه از ناسالم و نادرست
به مبتلايان شمار افزايش توجه قابل آمار.سپردهاند
دو را معضل اين به پرداختن اهميت گذشته ، دوسال در اعتياد
.است كرده چندان
را خود تادرسهاي مانده بيدار تاصبح بايد كه دانشجويي
جمله از داروها سري يك از استفاده با شايد نمايد ، مرور
ولي است ، كرده كسب انرژيبيشتري كه كند تصور آمفتامين
كه هنگامي.است گرفته قرض را خود فرداي انرژي حقيقت در
آنها خستگي و افسردگي احساس برسد ، پايان به دارو اثر
.شد خواهد شديدتر
داروهاي با كه كساني.است خطرناك فوقالعاده اعتياد
مصرف دارو اگر ميرسانند ، پايان به را خود روز مخدر ،
.كنند غلبه دارو بدون خود مشكلات بر نيستند قادر نكنند ،
قواي شدن ضعيف باعث ميتواند دارويي استفادههاي سوء
وموقعيت شغل دادن دست از موجب آن دادن ادامه و جسماني
شديد افسردگي و انزوا سرانجام و دوستان ميان در اجتماعي
.شود فرد در
جمعيت درصد اخير 60 سرشماريهاي طبق اينكه به توجه با
آگاهي و اطلاعرساني مساله دارند ، سن سال زير 25 كشورمان
حياتي اهميت از آنها والدين و جوان و نوجوان قشر به دادن
اعتياد از پيشگيري را ، اول حرف و است برخوردار خاصي و
.ميزند اول نوع پيشگيري بويژه
و نوجوانان بويژه و مردم مختلف گروههاي اول دردرجه
و علائم نيز و اعتياد خطرات از ميبايست را جوانان
كردن كم براي.كرد آگاه اعتياد از پيشگيري راههاي
خانمانسوز و بزرگ معضل اين واقتصادي اجتماعي ضايعات
راهكارهاي.پذيرد صورت جانبه همه اقدام يك كه است ضروري
از معتاد فرد سيستماتيك ودرمان اعتياد از پيشگيري عملي
.است كشور آموزشي و درماني بهداشتي ، مسائل اهم
علوم سرلوحه بايد است ، درمان از بهتر پيشگيري شعار
اين نيز اعتياد با مواجهه در رو اين از گيرد ، قرار پزشكي
.است صادق شعار
اعتياد از پيشگيري راههاي
در تزلزل ايجاد باعث مخدرها به دارويي وابستگي و اعتياد
در.ميشود معتاد فرد در حقارت و خواري احساس و اراده
ضرورت رو ازاينميشود آنمشكل ترك اعتياد ، ايجاد صورت
.است روشن كاملا اعتياد پيشگيري
مبارزه روزجهاني بهعنوان جولاي با 26 برابر تيرماه پنجم
هيات اساسي و اصلي هدفاست شده گرفته درنظر موادمخدر با
به شروع سال 1968 از كه مخدر بامواد مبارزه بينالمللي
اين در شديد مبارزه و افيوني مواد مصرف كاهش كرد ، كار
اجراي نظارتبر نيز آنها وظيفه و.است راستا
نقل ، و حمل ساخت ، توليد ، كشت ، با مبارزه كنوانسيونهاي
.است مخدر مواد مصرف و عرضه
حجم مخدر ، مواد قاچاق مسئله واسلحه ، نفت از پس امروزه
هدف.دارد عهده به دنيا در را پولي ازمبادلات سنگيني
نسل ونجات سلامتي موادمخدر ، با مبارزه جهاني اجلاس نهايي
از وجوانان ، نوجوانان يعني خطر معرض در نسل بويژه بشر
موجود ارقام و آمار.است شده ذكر مخدر مواد هيولاي دام
و ميليون يك وجود از حكايت مخدر مواد با مبارزه ستاد در
حدود 40 دنيا در.دارد كشور سطح در معتاد نفر هزار 200
مخدر مواد از كشنده و زيانآور شيوهاي به نفر ميليون
چگونگي راههاي از آگاهي البته كه ميكنند استفاده
.است ضروري فردي هر بر اعتياد گسترش از پيشگيري
به اعتياد ريشهكني و پيشگيري راههاي مهمترين از يكي
شناختن مخدر ، مواد مصرف كاهش حداقل يا و مخدر مواد
مواد مصرف علل روانشناسان گفته به.است مصرف انگيزههاي
نشده برآورده كه است رواني نيازهاي عمده ، صورت به مخدر
نوجوانان خودكمبينيدر حس با مقابله راه موثرترين.است
به گذاشتن احترام و نفس به اعتماد ايجاد جوانان و
با اصولي صحيحو ارتباط برقراري.است آنها نظريات
.برخورداراست خاصي اهميت از ونوجوانان كودكان
مصرف به آوردن روي عوامل از اجتماعيكه سرخوردگيهاي
مثلا زندگي شكستهاي از ناشي است ممكن است مخدر مواد
دست از دلخواه ، همسر انتخاب مناسب ، شغل انتخاب در شكست
تحصيلي ياناكاميهاي و اجتماعي سياسي ، مقبوليتهاي دادن
بهترين كه دارند عقيده اجتماعي آسيبهاي كارشناسان.باشد
وتشكيل فرهنگي فعاليتهاي سرخوردگيها ، اين با مقابله راه
امكاناتموجود و موقعيتها توصيف و مشاورهاي نهادهاي
در غيرمنطقي وتوقعات انتظارات بردن بين از و زندگي محيط
اين همه البته.است ديگران و خود وجواناناز نوجوانان
.است اطلاعرساني وگوناگون مهم روشهاي از موارد
است مواردي در جز به دارو نكردن مصرف نيز ديگر راههاي از
به ميكنند ، تجويز خاص موارد يا و درمان براي پزشكان كه
وجود احتمال كه محلهايي يا دوستان از بايد ديگر عبارت
اينكه براي ولزوما كرد اجتناب ميرود درآن مخدر داروهاي
انجام آنها راكه آنچه كه نيست اين باشيم دوستان جمع در
.دهيم انجام هم ما ميدهند
را خود همكلاسيهاي يا و نميخواهددوستان كس هيچ اگرچه
و داروها مودبانه كردن رد در توانايي ولي بدهد دست از
از را ما ميتواند مطمئنا شده ، تعارف مخدر مواد
به.كند حفظ شرمآور و تاسفآور درموقعيتهاي قرارگرفتن
عزيز جوانان نوجوانانو كه ميشود توصيه خاطر همين
ميكنند كه كاري عاقبت به كار هر از قبل كشورمان
از و بگيرند عاقلانهاي و آگاهانه تصميم سپس و بينديشند
خود در را توانمندي اين و باشند نداشته ابائي "نه"گفتن
.كنند تقويت و ايجاد
ميكنند امتناع مخدر مواد مصرف از كه كساني از دسته آن
اغلب و ندارند دوست را معتاد افراد با همنشيني و مباحثه
معتاد افراد شده ديده كه چرا.است كسالتآور برايشان
مواد به دستيابي براي و ميتنند خود دور به پيلهاي اغلب
سرخوشي زمان در آنها و ميدهند در تن كاري هر به مخدر
هنگام و نميدهند انجام كاري هيچ و ميزنند حرف كمتر
جستجوي پي در بيشتر و ميشوند گريزان مردم از نيز خماري
.هستند بدنشان نياز مورد مواد
سر كه ميشود توصيه جوانان و نوجوانان به كلي طور به
دست ورزش ، جمله از آورند دست به ديگري راههاي از را خوشي
دوي دونده يك فرضا...و علمي هنري ، كارهاي به زدن
.ميداند سرخوشي را طولاني راههاي در دويدن استقامت ،
در است كافي نيستو واقعيت از دور مواردفوقالذكر تمام
داشته را آن انجام همت و كنيم برنامهريزي راستا اين
.باشيم
البته.ميكنند سرخوشي احساس فعاليتهايشان در فعال افراد
رسيدن راه تنها سخت كارهاي به پرداختن يا و مداوم ورزش
راههاي بلكه نيست ، مخدر مواد از استفاده بدون سرخوشي به
و استعدادها فرد است لازم داردكه وجود هم ديگري
قوه از راستاي ودر خود شناخت طريق از را خود توانمنديهاي
ضمنا.كند محقق خود بالقوه استعدادهاي درآوردن فعل به
يكي سالم سرگرميهاي ايجاد و نفس به اعتماد افزايش راههاي
نزد اعتياد از پيشگيري براي گامها موثرترين و بهترين از
.است شده شناخته جوانان و نوجوانان
در كه است داده نشان افرادمعتاد در جرمشناسي مطالعات
خطر معرض در جوانان بويژه سني مختلف گروههاي اول وهله
به منسجمي و اصولي برنامهريزيهاي بايد و دارند قرار
خانوادهها ، طرف از آنان اوقاتفراغت كردن پر منظور
كشوريصورت مسئولين و آموزشي فرهنگي نظامهاي مدارس ،
آسيبپذيرو افراد در اعتياد زودرس كشف ضمنا و پذيرد
آوردهاند ، روي مخدر مواد استعمال به تازه كه افرادي يا
.است اعتياد از جلوگيري در مهمي بسيار قدم
نكتهدان هايده
تهران پزشكي علوم دانشگاه علمي هيات عضو
قرباني كودك و زن ميليون دو سالانه
ميشوند
بردهداري
:اروپاگفت همكاري و امنيت سازمان:اجتماعي گروه
قرباني كودك و زن دوميليون تا هزار بين 700 سالانه
.ميشوند امروز دنياي بردهداري
اعلام سازمان اين اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
باندهاي سوي از كودكان ، و زنان اين كردبيشتر
.ميگيرند فحشاقرار براي استفاده سوء مورد جنايتكار
كه است كرده اعلام اوكراين:ميگويد مذكور سازمان
مراكز در اوكرايني زن از 100هزار بيش حاضر حال در
.ميكنند كار غربي اروپاي فحشاي
به اروپا در زنان تجارت مبدا مهمترين به كشور اين
كشور دومين.است شده تبديل فرانسه و آلمان در ويژه
.است مولداوي تجارت مبدااين
و زنان:ميگويد اروپا همكاري و امنيت سازمان
بيكاري و فقر دليل به شرقي اروپاي كشورهاي دختران
به اما ميشوند غرب عازم بهتر شغلي فرصت اميد به
.ميافتند انسان تاجران دام
كشيش يك "لوزرتو سزاره" از نقل به سازمان اين
قربانيان بيشترين موطلائي زنان:ميگويد ايتاليائي
براي اروپا غرب در قاچاقچيانهستند بردهداري تجارت
اين قيمت.ميپردازند دلار هزار زنان 5 اين از يك هر
مثال طور به و است كمتر كشورهايمبدابسيار در زنان
.خريداريميشود دلار تنها 150 انسان يك مولداوي در
ابعاد از برداشتن پرده با نيز جهاني بهداشت سازمان
قاچاقچيان:ميگويد سياه پديده اين از دردناكتري
بدن اعضاي تا ميكنند باردار اجبار به را زنان اين
.برسانند فروش به را نوزدانشان
و انسان كشي برده و تجارت سازمان ، اين گزارش به
و روسيه در ويژه به دختران ، و زنان عمده طور به
اروپا در تجارت اين از حاصل سود.است رشد حال در تركيه
زده تخمين دلار ميليارد الي 13 دلار ميليارد بين 7
.ميشود
كه است داده هشدار اروپا همكاري و امنيت سازمان
قرار خود كشور تحتحمايت بردهداري قربانيان
مجازات براي موثري اقدام كشورها اين و نميگيرند
كه قربانياني نتيجه در.نميدهند انجام قاچاقچيان
دليل به مييابند ، رهايي قاچاقچيان دست از يكبار
قاچاقچيان اين دام به دوباره چاره ، راه نبودن
.ميافتند
عنوان به بالكان كشورهاي معرفي با سازمان اين
متلاشي براي:ميگويد اروپا در زنان قاچاق اصلي معبر
در ويژه پليس بخشهاي بايد تجارت شبكه اين ساختن
بينالملل پليس همكاري با تا شود تاسيس عضو كشورهاي
.بپردازند زنان تجارت پديدهشوم با مبارزه به
كنيم؟ فاش كي را خواندگي فرزند راز
است ، درآمده فرزندخواندگي به كودكي كه خانوادههايي در *
اين از كودك كردن خبر با والدين ، وظايف سختترين از يكي
روحيه بر عميقي تاثير ميتواند موضوع اين كه است ، حقيقت
باشد داشته كودكان
آگاه واقعياش هويت از را كودك بايد وقت چه والدين *
كنند؟
بين در و دارد وجود فرزندخواندگي مورد در بسياري بحثهاي
به بايد وقت چه":كه است مطرح سوال يك آنها ، همه
"است؟ درآمده ما فرزندخواندگي به او ، كه بگوئيم فرزندمان
مساله كه بود اين بود ، معمول آنچه اواخر ، همين تا
باشند اميدوار و كنند حفظ راز يك مثل را فرزندخواندگي
اينطور معمولا.نشود حقيقت اين متوجه هرگز كودك كه
اختلالات ميكند ، سوال زياد كه كودكي كه ميشد مطرح
حقيقي والدين شناخت به تمايلي هيچ كه كودكي و دارد رواني
محققان.است شده داده وفق شرايط با خوبي به ندارد ، خود
.شدهاند تقسيم عقايدشان به توجه با نيز
به را حقيقت اين زود خيلي بايد كه دارند عقيده گروهي
سالگي ، هفت -شش تا آن انداختن تاخير به زيرا گفت ، كودك
بازگويي بگذرد ، هرچه و ميشود كودك كردن اغفال موجب
را كودكي كه والدين از بسياري.ميشود دشوارتر حقيقت
كردهاند ، صبر بيشتر هرچه كه شدهاند متوجه پذيرفتهاند
.است شده سختتر حقيقت گفتن
خردسالان باورندكه اين بر "گفتن دير" تئوري طرفداران
تا بفهمند كاملا را فرزندخواندگي مساله نميتوانند
در چيزهايي بتوانند كه باشند كرده رشد حدي به كه وقتي
سال و كمسن بچه يك.كنند درك را زايمان و حاملگي مورد
يك شدن پذيرفته فرزندخواندگي به كه كند فكر است ممكن
.است مشكل
به را مختلف نژادهاي از كودكاني كه والديني
جز ندارند انتخابي هيچ كردهاند ، قبول فرزندخواندگي
تفاوتهاي زيرا كنند ، بازگو را حقيقت اين زوتر هرچه اينكه
و همكلاسيها جانب از را استسوالاتي ممكن فيزيكي
.كند مطرح همسايهها
روشن بايد فرزندخواندگي مورد در بحث كه ميدانيم امروزه
فرآيند يك طي مورد اين در سوال كردن مطرح و باشد مداوم و
.باشد طبيعي و سالم
اينگونه والدين ، اين از بسياري تجربيات ، به توجه با
براي "مشخص سن" يا خاص لحظه هيچ كه ميكنند استدلال
كه است اين مهم درعوض و ندارد وجود حقيقت اين كردن بازگو
صورت راحتتر چيزي چنين كردن مطرح تا شود ايجاد فضايي
:باشند مشكلآفرين عجيبي لحظات در سوالها است ممكن.بگيرد
. مهماني يك در يا مغازه ، يك رانندگي ، در هنگام مثلا
آن به چگونه كه ندانند حتي والدين است ممكن اوقات گاهي
.ميدهند انجام بتوانند كه هرآنچه اما دهند ، پاسخ سوالها
ميآيد پيش سوال يا ترس شك ، وقتي كه است اين چيز مهمترين
زيرا كند ، فكر خود حقيقي والدين بازگشت به نبايد كودك يك
قانوني والدين به عشق به او اعتماد و اعتقاد امر ، اين
.ميبرد بين از را خود
حقيقت دو":است كرده ذكر آمريكايي نويسنده "فيشر سوزان"
ديگر و هستيم كودك آن والدين ما اينكه يكي دارد ، وجود
يا متناقض اصول اينها.دارد تاريخچهاي كودك آن اينكه
".يكديگرند مكمل بلكه نيستند مخالف
براي خود ، فرزندخوانده مورد در اطلاعاتي كردن فاش
.است متفاوت موقعيت هر در كه است شخصي تصميم يك ديگران ،
حد چه تا كنند مشخص كه است خانواده يك قانوني حق اين
عنوان به.هستند ديگران به اطلاعاتي چنين دادن به مايل
اين فضول همسايهاي كه باشيم نداشته دوست است ممكن مثال
مورد در عجيبي نظرات او زيرا بداند ، را موضوع
ناراحتكنندهاي سوالات است ممكن و دارد فرزندخواندگي
كداميك كه بپرسد شما از كسي اگر ساده ، طور به.كند مطرح
كه نيست نياز نيست ، حقيقيتان فرزند شما ، فرزندان از
چه تحت اينكه مثل فرزندتان زندگي توضيحات.دهيد پاسخ
هرگز كه هستند خصوصي حدي تا پذيرفتهايد ، را او شرايطي
.كودك خود براي بجز نيست ، آنها تشريح به نيازي
به ميتوانند والدين دارد ، رفتاري مشكلات كودك ، اگر حتي
كسي ندارد دوست ما فرزند" كه كنند مطرح اينگونه راحتي
.ديگري توضيح هيچ بدون ".بزند دست او به
بدانند ، را توضيحات اين همه نيست نيازي اينكه عليرغم
داشته اطلاعاتي متخصصين از برخي باشد لازم است ممكن
.باشند بهتري موقعيت در كودك ، به كمك براي تا باشند
كودك با تا باشند ، جريان در بايد نيز پزشكان و معلمين
را مشكلي هرگونه بروز جلوي تا كنند رفتار گونهاي به
.بگيرند
باشد ، محرمانه اطلاعات اين كه دارند تمايل والدين چنانچه
در آنها اوقات اغلب.بگذارند جريان در را متخصصين بايد
ميكنند ، ترديد خود ، كودك معلم براي راز اين كردن فاش
با متفاوت گونهاي به فرزندشان با نميخواهند زيرا
درمورد بخصوص) شود ، رفتار ديگر بچههاي
در بايد معلم (مختلف نژادهاي از فرزندخواندگيهايي
با بتواند تا كند كمك كودك به كه بگيرد قرار موقعيتي
روبهرو ميشود مطرح همكلاسيهايش جانب از كه سوالهايي
چقدر فرزندخواندگيشان مورد در كودكان اينكه.شود
يك اينجا در.دارد آنها سن به بستگي دارند نياز اطلاعات
ميكند كمك شما به كه است شده ارائه مختلف سنين راهنماي
اين خواندن حين دركنيد صحبت خود فرزند با تا
ما وظيفه:كه باشيد داشته خاطر به است مهم راهنمائيها ،
.نيست فرزند گذاردن جريان در تنها قانوني والدين عنوان به
تا كنيم گوش فرزندمان حرفهاي به كه بگيريم ياد بايد ما
درك را فرزندخواندگي پديده با او برخورد چگونگي بتوانيم
.كنيم
مدرسه از پيش سنين
بين تفاوت درستي به نميتوانند سال و سن كم بسيار كودكان
كنند ، درك را خانواده يك در شدن متولد و شدن فرزندخوانده
.ميشوند قانع كمي اطلاعات با بنابراين
والدين و پرسيد نخواهند سختي سوالات ساله سه كودكان
براي تمريني عنوان به سوالها اينگونه به ميتوانند
.كنند نگاه آمد ، خواهد پيش بعدها كه مشكلتر سوالات
به است بهتر كه ميگويد چنين نويسنده ، "ملينا لوئيس"
بچه دلشان خيلي مادر و پدر اين":كه شود گفته چنين كودك
دهند ، رشد مادر دل در بچه يك نميتوانستند اما ميخواست
كودكي هيچ از نميتوانستند هم واقعيات مادر و پدر
".كني زندگي ما با تا آمدي تو بنابراين كنند ، مراقبت
است ، آمده كجا از بداند كه است مشتاق دبستاني پيش كودك
تا كند اصرار است ممكن او.غيره و است شده بزرگ چگونه
بارها و بارها بتواند تا كنيد تكرار را داستان يك شما
.كند تجربه را خانواده در خود حضور عشق
سالگي تا 7 سنين 5
درباره كنجكاوي ابراز به شروع سالگي حدود 6 در كودك يك
"ميآيد كجا از بچه" همچون چيزهايي او.ميكند خود تولد
به.كنند تكرار را داستاني بارها والدين شايد و ميپرسد
زيادي احتياج دارند قرار سنين اين در كه كودكاني حال ، هر
اشتباهي هيچ كه شود اثبات آنها به كه دارند اين به
.نيست جرم فرزندخواندگي و نكردهاند
مادر و پدر از كارتهايي يا نامهها عكسها ، والدين ، اگر
ميان در كودك با را آنها ميتوانند دارند ، كودك حقيقي
نتوانستهاند والدينش چرا كه كند سوال كودك اگربگذارند
آنها":بدهيد پاسخي چنين كنيد سعي كنند ، نگهداري او از
".باشند مادر و پدر يك بايد چطور كه نميدانستند
مرحله اين در كودك هدف كه است كرده اشاره "ملينا لوئيس"
:كه پرسيد خواهند بعدها.است خواندگي فرزند پديده درك
و بود خواهد دائمي اين آيا است ، افتاده اتفاقي چنين چرا"
در ".دارد مفهومي چه چيزي چنين ديگران و آنها براي اينكه
.ميدهند نشان را خود بيهودگي احساس كودكان سن اين
سالگي تا 11 سنين 8
دارند ، خوني رابطه از روشنتري فهم سنين اين در كودكان
طور به قانونيفرزندخواندگي سيستم از زيادي درك اما
پدر نكند اينكه از بلافاصله است ممكن پس.ندارند را دائم
ببرند ، خود با را آنها تا بيايند سراغشان به واقعي مادر و
دوره اين در كه است دليل اين به كنند ، ناامني احساس
ده كودك يك وقتي.است سخت كودك ، بد رفتارهاي با برخورد
را او والدينش و ميكند بيادبي يا جوابي حاضر ساله ،
از اينچنين برداشتي موجب ميتواند اين ميكنند ، تنبيه
".ميفرستد پس مرا پس است عصباني مادر":كه شود كودك سوي
مرحله وارد سني دوره اين در است ممكن شده پذيرفته كودكان
پيش سال 9- اتفاق 8 اين اگر حتي شوند افسردگي طبيعي
.باشد افتاده
و كنند شجاع احساسات ابراز در را خود كودك بايد والدين
مورد در كنجكاوياش و ناراحتي احساس كه بگويند او به
آنها هماكنون ، اما است طبيعي كاملا حقيقياش والدين
.هستند او خانواده
مورد در دوستانشان اينكه به نسبت كودكان سنين ، اين در
والدين بنابراين هستند ، حساس بسيار ميكنند فكري چه آنها
مرا يعني اين آيا":مثل باشند سوالهايي آماده بايد
بقيه مثل مرا پدربزرگ و بزرگ مادر آيا نميخواستند؟
"دارند؟ دوست نوهها
نداريد را سوالها اين همه جواب شما كه بفهمانيد آنها به
وقتي.داريد دوست ديگري كودك هر مثل را فرزندتان اما
بودن خوانده فرزند":كه پرسيد مادرش از ساله 8"جمي"
دو اين":داد پاسخ مادرش "بودن؟ اصلي فرزند يا است بهتر
عشقي كه نميكنم تصور من اما دارند تفاوتهايي هم با
اگر حتي.باشد داشته وجود دارم تو به من آنچه از بيشتر
".بودي شده متولد خودم رحم از
همينطور هم من":گفت و شد قانع پاسخ اين با ما "جمي"
".باشي مادرم تو ميخواهم
تاريخچه مورد در تخيلاتي است ممكن كودكان از بعضي
خاطر به ميتوانند آن به توجه با و باشند داشته تولدشان
حرفهاي ميدهند قرار برايشان والدين كه محدوديتهايي
والدين وقتي:مثال عنوان به.بياورند زبان به وحشتناكي
دوستش منزل در شب نيمه تا كه ندادند اجازه او به "پيتر"
مادر منمتنفرم شما از":بود اين "پيتر" واكنش بماند ،
شما دهم ، گوش شما حرف به بايد چرا ميخواهم ، را واقعيام
".نيستيد من حقيقي مادر كه
يك ، اما است شده خرد كه كرد احساس ابتدا "پيتر" مادر
حرفهايي فقط اينها كه كرد راهنمايي چنين را او مشاور
آنها از برنميآيد دستش از كاري وقتي كودك يك كه هستند
".هستي من مادر اسما تو":مثل جملاتي.ميكند استفاده
مواقعي چنين در.ميكند اذيت بيشتر را خوانده مادر يك
برگرد ناراحتي اينقدر اگر":بگويند اينكه جاي به والدين
سعي و بمانند خونسرد است بهتر "بودي كه همانجايي برو
بايد.كنند پيدا را كودك سوي از واكنشي چنين دليل كنند
دارد؟ مادر چطور 2 كه بفهمد ميتواند او آيا كه ببينند
است؟ توجه جلب دنبال به آيا است؟ عصباني ديگري چيز از آيا
رفتارش هم چقدر هر كه كند حاصل اطمينان ميخواهد يا و
"پيتر" مادر واكنش ماند؟ خواهد خانواده در بازهم باشد بد
در كنجكاوي هيچگونه كودك يك وقتي.بود منصفانهاي توضيح
والدين براي ميتواند اينهم نميدهد بروز تولدش مورد
فكر اينگونه آنها كه چرا.باشد كننده نگران او قانوني
.ندارد احساساتش بروز به كودكتمايلي شايد كه كرد خواهند
و نيست شفاهي كودك كه باشد اين دليل به ميتواند اين اما
فكر كودكان از بعضي.كند مطرح سوالهايي چه نميداند
ممكن كنجكاويهايشان و تمايلات دادن نشان با كه ميكنند
.كنند ناراحت را خود قانوني والدين است
آنها ناراحتي كه بگوييد خود فرزندخواندههاي به اگر
احساساتشان ابراز در هم آنها متقابلا است طبيعي كاملا
.بود خواهند راحتتر
جواني و نوجواني دوره
بهتري درك ميرسند سالگي سنين 1213 به كودكان كه زماني
آنها حال هر بهميكنند پيدا خواندگي فرزند به نسبت
"هويت" مورد در خود دروني سوالات با مبارزه حال در همچنان
پيچيدهتر "هستم؟ كسي چه" مسئله بنابراين ، و هستند
.ميشود
خوانده فرزند ببيند تا ميكند بررسي به شروع نوجوان يك
چنين بعضيها براي.است داده شكل او زندگي به چقدر شدن
است فرزندخواندگي همين مشكلات همه سبب كه ميرسد نظر به
باشند حقيقيشان والدين به بازگشت دنبال به است ممكن و
قانوني والدين بيايد پيش چه هر.شود حل مشكلاتشان تا
راحتي احساس كودك تا كنند ابراز را خود حمايت و عشق بايد
.كند
با و كرده پيدا را سوالهايشان پاسخ خودشان بايد نوجوانان
مادر يك شرايطي چنين يك در.بيايند كنار دروني كشمكش اين
مادري از مرا دارد او آيا" كه كند فكر است ممكن خوانده
كه ميكند فكر اين به نوجوان يك حاليكه در "ميكند؟ ساقط
مرا بازهم آنها آيا كنم اظهار را خودم وابستگي عدم اگر"
"ميكنند؟ قبول خانواده عضو عنوان به
با مستقيمي ارتباط كودكان اين براي روحي ثبات كردن پيدا
بيشتري توجه بايد پس.دارد سنين اين در والدين حمايت طرز
.نشود روحي آسيب كودكدچار تا داشت
Friday مجله:منبع
صادقي عاطفه:ترجمه
مبارزه دوران :اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
است رسيده بهپايان مخدر مواد با مقطعي
از استفاده اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:اجتماعي گروه
.دانست ضروري را اعتياد با مبارزه در گذشتگان تجارب
نشستبررسي در شنبه پنج روز جامعي مسجد احمد
مهمترين:اعتيادگفت از پيشگيري فرهنگي راهكارهاي
ازاين.است پيشگيري مخدر مواد با مبارزه در اولويت
همه مشاركت جامعه ، در اعتياد با مقابله و برخورد رو
ستاد جمعمسئولين در وي.دارد نياز را دستگاهها
ارشاد و فرهنگ كل مديران مخدر ، مواد با مبارزه
استانداريها هماهنگي شوراي دبيران و استانها اسلامي
اگر و دارد وجود پيوستگي اجتماعي جرايم بين:افزود
با بايد كنيم برخورد اعتياد مسئله با ميخواهيم
.باشيم قاطعداشته برخورد جرم مسئله
مخدر مواد با مبارزه مسئولين از همچنين مسجدجامعي
زمينه در هنري و فرهنگي كار انجام براي كه خواست
در و كنند نگاه منطقهاي شكل به اعتياد با مبارزه
و منطقه هنري و فرهنگي عرصههاي راستا اين
.كنند شناسايي را آن اصلي سرمايههاي
دامنهدار ، فعاليت يك انجام بر همچنين مسجدجامعي
با مبارزه زمينه در هيجان از بهدور و همهجانبه
مواد با مقطعي مبارزه دوران:گفت و كرد تاكيد اعتياد
.است رسيده پايان به مخدر
ارشاد و فرهنگ وزير سخنان از پيش نشست اين در
مواد با مبارزه ستاد دبيركل فلاح محمد اسلامي
را آموزشي و فرهنگي راهكارهاي از مخدراستفاده
زمينه در بخصوص جرم از جلوگيري مهمترينمحور
اعتياد:افزود وي.كرد اعلام مخدر مواد از استفاده
اجتماعي زندگي حاصل و نتيجه بلكه نيست شخص مشكل
كار انجام كه ميدهد نشان تحقيقات رو اين از است
مخدر مواد به افراد رويكرد روند شدن كند در فرهنگي
.است موثر بسيار
كمرنگ شد يادآور مخدر مواد با مبارزه ستاد دبيركل
با مقابله شدت رفتن بالا وجود با فرهنگي كار شدن
مواد قيمت و مخدر مواد مصرف افزايش موجب جرايم
دامنه بايد رو اين از ميشود جامعه در افيوني
.داد گسترش را عرصه اين در فرهنگي فعاليتهاي
فرهنگي و آموزشي اساسي راهكارهاي يافتن لزوم بر فلاح
.كرد تاكيد مخدر مواد با مبارزه در آنها از استفاده و
وزارت از همچنين مخدر مواد با مبارزه ستاد دبيركل
فرهنگي فعاليتهاي انجام براي اسلامي ارشاد و فرهنگ
.نمود قدرداني اعتياد با مبارزه عرصه در
از نشست اين ادامه در اسلامي وارشاد فرهنگ وزير
از پيشگيري هنري و فرهنگي جشنواره دومين نمايشگاه
فرهنگ و آموزش شوراي دبيرخانه همت به كه اعتياد
شده برپا شقايق مجتمعفرهنگي در اعتياد از پيشگيري
.كرد بازديد است
پنجم از كه اعتياد از پيشگيري وهنري فرهنگي جشنواره
كار به ديروز است كرده آغاز را خود فعاليت تيرماه
.داد پايان خود
نشريه ارشاد1575 وزارت مطبوعاتي معاون
كردهاند دريافت
مجوز تاكنون
ارشاد و فرهنگ وزارت مطبوعاتي معاون:اجتماعي گروه
دريافت مجوز تاكنون نشريه حدود 1575:گفت اسلامي
.هستند انتشار حال در به 900نشريه قريب كه كردهاند
خبرنگاران جمع در مودب شهيدي شبان ايسنا ، دكتر گزارش به
در تعطيلشده نشريات تعداد مطلب اين بيان با تبريز در
تا 50 بين 40 را مطبوعات بر نظارت هيات مختلف دورههاي
.كرد اعلام نشريه
انتقادهايي به پاسخ در كشور مطبوعات بر نظارت هيات دبير
ميشود ، نشريات به مجوز اعطاي در معاونت اين به نسبت كه
است نرسيده نتيجه اين به نظارت هيات تاكنون:كرد تصريح
و برسد نتيجه اين به اگر ولي نكنيم صادر مجوز ديگر ما كه
اين كند تعطيل را روزنامهها هم قضائيه قوه طرفي از
وي.ميشود ايجاد خلا جامعه در چون بود نخواهد امكانپذير
مطبوعات بر نظارت هيات طرف از ميتوانيم ما آيا:افزود
در قضائيه قوه اما بشويم قائل سقف روزنامهها تعداد براي
اگر.نكند تجديدنظر هيچ مطبوعاتي تخلفات به پرداختن
نيز قضائيه قوه بايد لااقل برسيم تفاهمي چنين به بخواهيم
كه برسد نتيجه اين به خود قانوني مسئوليت ايفاي سير در
بگيرد انجام برخوردي كه باشد قرار اگر نبندد را روزنامه
اينكه براي شود برخورد مسئول بامدير فقط
.است نشريه يك قانوني مسئول مسئول ، مدير
تصاوير از سوءاستفاده با قانوني برخورد
سينما هنرمندان
از سوءاستفادهكنندگان با ايران سينماي اصناف جامعه
قانوني برخورد كشور سينماي هنرمندان تصاوير و عكسها
.كرد خواهد
كرد ، اعلام سينما خانه عمومي روابط مدير ملكي كامران
و تكثير چاپ ، به اقدام فرصتطلب و سودجو عدهاي اخيرا
چهرههاي و هنرمندان از بعضي تصاوير و عكسها توزيع
كه آنجائي از افزود ، ملكي. نمودهاند كشور سينماي سرشناس
اقداماتي چنين با نوعا و اصولا موردنظر ، هنرمندان
چاپ امر دستاندركاران خصوصا و عموم آگاهي به مخالفاند
و تصوير عكس ، نوع هر انتشار و چاپ كه ميرساند نشر و
رضايت اخذ بدون صورت هر به كشور سينماي هنرمندان پوستر
مراحل طي از قبل و سينما خانه تاييد و هنرمندان كتبي
مقررات طبق متخلفين با و بوده ممنوع مربوطه قانوني
.شد خواهد برخورد
شد بازجويي گنجي
اين گنجي ، اكبر پرونده فوريتهاي علت به:اجتماعي گروه
به تحقيق وي از و گرفت قرار رسيدگي مورد پنجشنبه پرونده
پرونده مورد در تحقيقات ادامه مرتضوي قاضي و آمد عمل
يكشنبه روز صبح ساعت 9 به را شمسالواعظين
.كرد موكول تيرماه 17
با گفتوگو در شمسالواعظين ماشاءالله وكيل نيكبخت ، صالح
بنا قبلي قرار طبق:داشت اظهار مطلب ، اين بيان با ايسنا
ادامه براي شمسالواعظين الله ماشاء پنجشنبه بود
به دولت كاركنان جرايم قضايي مجتمع شعبه 1410 به تحقيقات
اينجانب مراجعه با اما شود احضار مرتضوي سعيد قاضي رياست
كه شد مشخص شمسالواعظين وكيل ديگر محمدسيفزاده و
پروندهاش به مربوط مسائل دليل به را گنجي اكبر دادگاه
ديگر شعبات با دادگاه رياست كه اين هم و نموده احضار
همزمان پرونده دو به رسيدگي امكان و داشته عمومي جلسات
تنها و نشد انجام من موكل از تحقيقات بنابراين.ندارد را
.آمد عمل به گنجي از تحقيقات
همسرش با ملاقات از رجايي عليرضا همسر
داد خبر
دقيقهاي ملاقات 45 از رجايي عليرضا همسر:اجتماعي گروه
.داد خبر همسرش با خود گذشته پنجشنبه روز
نامناسب با ايسنا ، خبرنگار با گو و گفت در لياقت ليلا
گفته به:افزود رجايي عليرضا ظاهري كردنوضع توصيف
الي 15 مدت 10 به جمعه ، روزهاي جز به روز هر وي همسرم ،
كه اين بيان با همچنين وي.ميشود برده هواخوري به دقيقه
نخواهد آزاد نزديك آيندهي در احتمالا است معتقد رجايي
اتفاقي بهطور مبشري ، آقاي با ديدار در:كرد اضافه شد ،
زمان كه كرديم ملاقات نيز را پرونده قاضي حداد ، آقاي
لياقت.كرد اعلام ديگر نيم و ماه دو را محاكمه برگزاري
درخواستهاي وجود با وي همسرم ، گفته به بنا:داد ادامه
نشده پرونده قاضي با ديدار به موفق گذشته روز در 45 مكرر
.است
|