و آموزش در بالندگي به رسيدن چرا ديدگاه
است؟ دشوار
قدر اين پرورش
و علم دانشگاه علمي هيات در تغييرات
صنعت
محوري مدرسه درباره بازهم
درگذشت حسابي دكتر همسر
حمدالله مقبره عرصه در تصرف و دخل
شد اعلام ممنوع مستوفي
مهريز پيرناركي در زرتشتيان مذهبي آئين
شد آغاز
و نهادها همه توسعه سوم برنامه پايان تا
ميشوند تخصصي موزه داراي سازمانها
و آموزش در بالندگي به رسيدن چرا ديدگاه
است؟ قدردشوار اين پرورش
;اشاره
نهادگسترده ، اين اداره چگونگي پرورشو و درموردآموزش
ديدگاهها ، اين.است شده ابراز متفاوتي ديدگاههاي تاكنون
بيشتري حجم با است ، تشكيل شرف در جديد كابينه كه اكنون
.ميشود ابراز فرهنگيان و انديشمندان صاحبنظران ، سوي از
تربيت كانون توسط كه است ديدگاهي ميآيد پي در آنچه
اختيار در است ، آموزشي غيردولتي سازمان يك كه اسلامي
.است گرفته قرار همشهري
كشور ، از پرورش و آموزش نظام كه دهد مي نشان بررسيها
بهرغم تاكنون و نيست برخورردار لازم كيفيت و قابليت
تعليم فرآيند در نتوانسته است ، شده متحمل كه زيادي زحمات
پاسخگو مردم مطالباتانباشته و انتظارات به تربيت و
شده خدشهدار پرورش و آموزش اعتبار چرا راستي ، به.باشد
است ونقص عيب ماهيتاداراي پرورش و آياآموزش است؟
پرورش و آموزش ناكامي اصلي ريشه ديگري مسائل كه اين يا
مطالعه است؟ جديد نسل سازي بالنده و تربيت فرآيند در
از حاكي جهاني ، تربيت و تعليم حوزه در وتجربي نظري مباني
عيب داراي ماهيتا تنها نه پرورش و آموزش كه است آن
و است قانونمند و جهتدار هدفمند ، ذاتا بلكه نيست ونقص
موج آيندهشناسي و آيندهنگري آن ، فعاليت اصلي كانون در
را پرورش و آموزش ناكامي اصلي بتوانريشه شايد.ميزند
دانست كساني اغلب غيرواقعبينانه و نابالغ ذهنيت از ناشي
حل براي و داشته نقش كشور پرورش و آموزش سرنوشت در كه
حالي در نمودهاند ، تصميمگيري يا تصميمسازي آن مسائل
وتحريرات فرصتها شناسايي به نسبت را كمترينتوجه كه
ضعفهادر و قوتها و بيروني چالشهايمحيط عرصه در
حجم.داشتهاند مبذول پرورش و آموزش داخلي محيط قلمرو
و رويدادها از ناشي پرورش و آموزش مسائل از سنگيني
محيطي ، بومشناسي ، فرهنگي ، اجتماعي ، اقتصادي ، روندهاي
ميزان به كه است رقابتي و فناوري دولتي ، قانوني ، سياسي ،
تاثير پرورش و آموزش ناكامي در آنها از يك هر زيادي
دليل به پرورش و آموزش متاسفانه و داشتهاند بسزايي
نتوانسته تاكنون آنها ، ارزيابي و نظارت عدمشناسايي ،
پرورش و موفقيتآموزش و تدوين را اصولي استراتژيهاي
در تاكنون كه استراتژيهايي ديگر ، سوي از.كند تضمين را
آموزش نظام تغيير قانون نظير آمده ، در اجرا به عمل
تقويت به كه نبوده بهگونهاي... و كاد طرح متوسطه ،
توانمند انساني ذخاير به همه از بيش كه قوتداخلي نقاط
و گردد منجر كرد ، استناد ميتوان آن استراتژيك منبع و
حيات طول در.بخشد بهبود يا برطرف را داخلي ضعفهاي
توسط پرورش و آموزش وزارت تصدي زمان در پرورشو و آموزش
برخي نقش فردي ، به منحصر ويژگي هر با و شخصي هر
اين.كرد فرض ثابت نسبتا ميتوان را اساسي مولفههاي
است ممكن مقاصد اين و دارد پرورشمقاصدي و آموزش كه
جذب مختلف نقشهاي در باشد ، افراديرا ضمني صريحيا
تحصيل خود مقاصد به دستيابي براي را منابعي ميكند ،
براي ساختاري اشكال برخي از ميدهد ، تخصيص و ميكند
ودر ميكند استفاده فعاليتها كردن هماهنگ و تقسيم
اعتماد امور اداره يا هدايت براي معيني اعضاي به نهايت
حائزاهميت نكته وجود ، اين با.ميشود متكي و ميكند
و كار انجام شيوههاي اهداف ، ساختارها ، كه است اين
متنوعتر و روزگوناگون به روز فعاليتها هماهنگي روشهاي
.است شده
منعكسكننده وسيعي مقياس به وتفاوت تنوع چند ، اين هر
و آموزش كارآيي و بخشي اثر ليكن.است بيروني شرايط تاثير
زيادي ميزان چندگونگيبه شرايط مواجههبا در پرورش
تجربه دانش ، آزادسازي استحصالو در قابليتآن به بستگي
و آموزش فرهيخته انساني منابع در انگيزشيموجود نيروي و
بياستفاده آن از توجهي قابل بخش تاكنون كه دارد پرورش
.است مانده باقي نخورده دست و
خود كه كسي هر پرورشو و آموزش از عمومي انتظار امروزه
كه است اين ميداند پرورش و آموزش نامزدوزارت را
مسائل حل و درك به جاري روزمرهو امورات فراسوي بتواند
سطح بالاترين برخوردارياز با و بپردازد پرورش و آموزش
مسائل حل تبيينو به نظاممند سازماندهي قدرت تفكرو
موضوعي گذشته ساليان طول در مثال عنوان به.كند اقدام
قابل بخش گذشته از بيش روز هر آموزان دانش نام ثبت مانند
اختصاص خود به را پرورش و آموزش توانمديريتي از توجهي
و افزونتر مردم نارضايتي همچنان عمل ، در اما.است داده
تفكر توان.است شده پيچيدهتر آن مشكلات و مسائل
موضوعي به كه نميدهد اجازه هيچگاه نظاممند و استراتژيك
و شود توجه اداري صرفا پديده يك عنوان به نظيرثبتنام
.گردد ابلاغ آن انجام نحوه اداري طريقبخشنامههاي از
از بايد آن اصلي ريشههاي استكه موضوعي نام ثبت پديده
از توجهي قابل بخش ناكارآمدي و غيراثربخشي در سو ، يك
حرفهاي تخصص مديريتي ، شايستگي فقدان علت به دولتي مدارس
سوي از و ديگر كژكاركردهاي ساير و معلمان قبول قابل و
عدالت خوردنبافت هم به علت به كه مناسبي ديگر ، تسهيلات
ميشود ، ارائه پرور نخبه غيرانتفاعي مدارس سوي آموزشياز
مقام هر يا و وزير ميتواند چگونه.جستجوگردد
مدرسهاي كه دهد اجازه بهخود پرورش و صلاحيتدارآموزش
پايه يك براي نام ثبت متقاضي دانشآموز انبوهي ميان از
پذيرش قليليرا درصد تنها ممتاز معدل شرايط تحصيليبا
مستعد آموزان دانش از كثيري متقابلاجمع و نمايد
طعمشكست ممتاز ، تحصيلي معدل از برخورداري عليرغم
مسائل كه كرد اعلام صراحت به بايد.كنند تجربه را تحصيلي
هم ديگر اجرايي دستگاههاي از بسياري پرورشاز و آموزش
كسي اول وهله در و است پيچيدهتر هم و برانگيزتر حساسيت
كه بردوشبگيرد را آن مسئوليتواقعي ميتواند
تفكر قدرت و تفكر سطح بالاترين از اولابرخوردار
دربرخورد و باشد پرورش و آموزش مسائل به نسبت استراتژيك
دفع و فرصتها كشف خارجيو محيط تاثيرگذار مسائل با
از سازمان درون قوتهاي به تبديلضعفها و تهديدات
شايستگي با بتواند ثانيا.باشد برخوردار اقتدارلازم
.سازد محقق را تربيتاسلامي و تعليم آرمانهاي تعهد و
از بهرهگيري با كه داشت انتظار صورت ، ميتوان اين در
منابعانساني همانا پرورشكه و استراتژيكآموزش منبع
به كه جامعه به وابسته نهادي پرورشاز و آموزش است آن
ميبرد بالا را او آسيبپذيري روزضريب وروزبه شدت
.سازد مبدل جامعه متن در نهادي به سازدو خارج
وهله در كه است شخصي نيازمند پرورش و آموزش قطعا
پرورش و مشكلاتآموزش و مسائل همه به آشنا درد نخست
تفكر توان برخوردارياز با ثاني در و باشد كنوني
به سازماندهيمقتدرانه ، بتواند قدرت استراتژيكو
.بپردازد جامعه در پرورش و آموزش واقعي احياءحقوق
و علم دانشگاه علمي هيات در تغييرات
صنعت
و تهيه دليل به ايران صنعت و علم دانشگاه استادان تعداد
از جاري سال در خارجي ، و داخلي علمي مفيد مقالات تاليف
افزايش نفر به 42 نفر از 33 ودانشياران نفر به 22 نفر 19
.يافت
"شجاعيفرد محمدحسن دكتر" ،"بوترابي محمدعلي سيد" دكتر
علمي هيات ترتيباعضاي به ،"شايانفر علي حيدر"دكتر و
به برق ، و مكانيك متالورژي ، و مواد مهندسي دانشكدههاي
.يافتند ارتقاء دانشگاه استادي مرتبه
دكتر ،(شيمي مهندسي دانشكده از)"محمدي تورج" دكتر همچنين
عبدالرضا"دكتر ،(برق دانشكدهمهندسي از)"كلانتر محسن"
شركت محمدعلي دكتر" ،(برق مهندسي دانشكده از)"رحمتي
"خاكي وحدتي جليل" دكتر ،(برق مهندسي دانشكده از)"معصوم
"جمالي صادق" دكتر ،(متالورژي موادو مهندسي دانشكده از)
دانشكده از)"اميني فريدون"دكتر ،(برق مهندسي دانشكده از)
دانشكده از)"تبار رحيمي محمدرضا" ، دكتر(عمران مهندسي
مهندسي دانشكده از) "هاشمهاشمنژاد"دكتر و (فيزيك
دانشياري استادياريبه مرتبه از (شهرسازي و معماري
.يافتند ارتقاء
چند وانتشار ارائه دليل به "رحيميتبار محمدرضا" دكتر
موفق بينالمللي ، معتبر مجلههاي در وتخصصي علمي مقاله
ودو هفتاد تاريخ در امر اين كه شد امتياز كسب 5/38 به
.است بوده بيسابقه ايران صنعت و علم دانشگاه تاسيس ساله
محوري مدرسه درباره بازهم
;اشاره
سوي از گذشته سال چهار در كه بود سياستي ،"محوري مدرسه"
آن ، مختلف ابعاد درباره مطرحو كشورمان پرورش و آموزش
و شنبه روزهاي.شد طرح فراواني نظري و عملي بحثهاي
در همشهري ، فرهنگي علمي ، گروه ماه ، و 7مرداد يكشنبه 6
و آموزش عالي شوراي دبيركل عزيززاده هادي با وگو گفت
و بحث به را محوري مدرسه از ديگري ابعاد پرورش ،
است ديگري نگرش ميآيد درپي آنچه.گذاشت تبادلنظر
.ميخوانيم هم با.محوري مدرسه درباره
داراي مختلف زواياي از ديرباز از ما پرورش و آموزش نظام
طي را متعددي نشيبهاي و فراز و بوده عديدهاي مشكلات
شاگرد محوري ، معلم جمله از مختلفي مفاهيم با و كرده
است بوده روبهرو..و محوري محوري ، كتاب برنامه محوري ،
بوده محاسني داراي خود زمان در مفاهيم اين از يك هر كه
جوامع پيشرفت با ولي است شده آنان بهكارگيري موجب كه
كارآيي رفته رفته آنها از يك هر مختلف ، جنبههاي از بشري
يكي.است داده ديگري به را خود جاي و داده دست از را خود
شده مطرح پرورش و آموزش نظام در اخيرا كه مفاهيمي از
يك عنوان به اخير سالهاي در كه است محوري مدرسه واژه است
.است گرفته قرار توجه مورد پرورش و آموزش در مهم سياست
معلم ، كه شدهاند متوجه تربيتي نظامهاي و جوامع امروزه
تنهايي به هيچكدام اولياء و دانشآموز كتاب ، مدير ،
اهداف و برنامهريزيها و فعاليتها محور نميتوانند
همه با را استمدرسه لازم و گيرند قرار پرورشي و آموزشي
.قرارداد عمل محور آن عوامل
چون مفاهيمي با تربيت و تعليم ذاتي معني كه آنجا از
تعاون ، همكاري ، جمعي ، تعامل برنامهريزي ، مشاركتجويي ،
است داده نشان تجربه و شده عجين..و خلاقيت تصميمگيري ،
طرحي پشتيبان جامعه همياري و همفكري مشاركت ، گاه هر كه
گفت ميتوان داشته ، دنبال به را طرح اهداف تحقق بوده ،
پذيري ، مشاركت چون اصولي بر كه محوري مدرسه سياست
و اصل با است ، استوار اختيار و انعطافپذيري تمركززدايي ،
.است سازگارتر پرورش و آموزش ذات
در پرورش و آموزش نظام كه است ديرزماني ديگر ، سوي از
و سنتي مديريت اعمال شديد ، تمركزگرايي دليل به كشورما
كه مشاركتناپذيري همچنين و آن بر حاكم عميق ديوانسالاري
كاهش موجبات رفته رفته است ، تمركزگرايي خصيصههاي از
شده باعث و آورده پديد را جامعه در انگيزه و خلاقيت
واقعگرايانه غير و نگر يكسو انعطاف ، بدون ما قوانين
براي فكري قالبهاي زمان طول در مديريت روش اين.باشند
آنها اولياء و دانشآموزان معلمان ، مديران ، سياستگذاران ،
محال ، كه نگوييم اگر شكستنآنها كه است آورده بوجود
با عامل كوچكترين تغيير بااست كاربر و مشكل بسيار
طرفي ، ازميشويم روبهرو آنچناني و سخت مخالفتهاي
در تغييرات نتيجه كه است گونهاي به پرورش و آموزش ماهيت
و هزينه وقت ، صرف به نياز نميگردد ، مشخص آني و فوري آن
علم ايمان ، راه اين در گذاشتن قدم لذا.دارد طرح پيگيري
.ميطلبد را بالايي وبردباري
كه بردهاند پي ما سياستگذاران مشكلات ، اين همه رغم به
انگيزه نبود و پويايي عدم موجب كه عواملي مهمترين از يكي
آنان.است مدرسه به اختيار واگذاري عدم شده ، ما مدارس در
پس ندارند ، اختيار ما مديران و مدارس وقتي شدهاند متوجه
نتيجه در و ندارند هم انتخاب حق كنند ، نمي هم تصميمگيري
مشاركتپذيري ، ندارند ، اختيار كه وقتي.ندارند هم مسئوليت
محض مجريان فقط و فقط و ندارند هم انعطاف و جويي مشاركت
و حاصل آن ، از مهمتر و هستند آييننامهها و قوانين
زير ، سربه فعال ، غير شهرونداني كه است مدارس اين برونداد
نفس ، به اعتماد بدون ديگران ، به متكي خلاق ، غير مقلد ،
و تفكر و مسئله از گريزان افرادي كل در و مسئول غير
كه افرادي ميدهند ، جامعه تحويل انتخاب ، و تصميمگيري
فكر آنان جاي به ديگران تا نكنند فكر خود گرفتهاند ياد
.باشند خوبي فرمانبران فقط اينان و كنند
سياست تحقق راستاي در كه عملي گام اساسيترين و مهمترين
شده برداشته وپرورش آموزش در تمركززدايي و محوري مدرسه
تلاش با كه دانست مدارس اجرايي آئيننامه ميتوان است ،
عالي شوراي مسئولينوكارشناساندبيرخانه شبانهروزي
فن اساتيد از ونظرخواهي تحقيق از پس پرورشو و آموزش
جلسات وتشكيل ومعلمان ومديران ومسئولينوكارشناسان
مفاد يكساله ، آزمايشي اجراي از پس و تهيه آنان با مداوم
و آموزش عالي شوراي تصويب به تاريخ 20/5/1379 در آن
.پرورشرسيد
راهبرديبراي را محوري مدرسه كه آييننامه اين در
واگذاري طريق از وتربيت تعليم اهداف به تسهيلدسترسي
تعريف مدرسه اركان تصميمگيريبه ازاختيارات بخشي
مشاركتمديران ، معلمان ، از تا است شده سعي ميكند ،
شود استفاده تصميمگيريها در آنها اولياء و دانشآموزان
صرفامجريشيوهنامههاي كه جايآن به مدارس تا
انتخاب تصميمگيريو برنامهريزي ، در خود باشند ، ابلاغي
.شوند عهدهدار را اصلي نقش
تا باشند داشته اختيار مدارس كه ميخواهد آييننامه اين
به توجه وبا محلي امكانات و شرايط به توجه با بتوانند
وتصميماتواقعگرايانه كنند برنامهريزي موجود امكانات
مشكلاترا حل براي مختلف راههاي بتوانند بگيرند ، وعملي
اين كنند ، انتخاب را ممكن و بهتر راه و بدهند ارائه خود
كند ، برنامهريزي تا است داده اختيار مدرسه به آييننامه
بگيرد ، امتحان كند ، كاري اولويت نمايد ، تعيين بودجهبندي
خانواده آموزش كلاس و برنامه فوق كلاس كند ، طرح سوال
انجمنهاي دهد ، تشكيل آموزشي و درسي گروههاي دهد ، تشكيل
مسابقه كند ، نام ثبت دهد ، تشكيل آموزي مختلفدانش
باشد ، داشته اردويي علمي تفريحي ، برنامههاي كند ، برگزار
بودن داير پوششدانشآموزان ، امتحاني ، تخلفات مورد در
و... و دانشآموزان اخلاقي مشكلات تعطيل ، ايام در مدرسه
تصميم بيمدرك تحصيليدانشآموزان پايه حتيتعيين
.كند عمل آن به قانون بهعنوان و كند بگيرد ، تصويب
كار سرلوحه را خلاقيت و تفكر دارد سعي اجرايي آييننامه
افرادي نيز آنان برونداد حاصلو تا دهد قرار مدارس
در خداوند كه باشد بهنفس اعتماد داراي و خلاق متفكر ،
البكم الصم شرالدوابعندالله ان":ميفرمايد كريم قرآن
و كران خدا نزد بدترينجنبندگان)"لايعقلون الذين
(نميانديشند كه هستند لالاني
است گامي اجرايي ، نامه آيين شد اشاره كه همانگونه البته
كار به نياز آن كامل تحقق كه محوري تحققمدرسه درجهت
داده مدارس بيشتريبه اختيارات بايد دارد ، جدي وتلاش
تنهابه پرورشهم و آموزش عالي شوراي است اميد كه شود
بعدي مصوبههاي با و نكرده بسنده مدارس اجرايي آييننامه
.كند تفويض مدارس رابه بيشتري اختيارات خود
شهبازي سيدرحمتالله
درگذشت حسابي دكتر همسر
همسر حائري ، صديقه خانم حاجيه:علميفرهنگي گروه
مهندسي و فيزيك علم پدر) حسابي محمود سيد دكتر مرحوم
.گفت وداع را دارفاني (ايران نوين
بزرگداشت و تجليل و احترام براي تهران ، دانشگاه
سهشنبه روز در را يادبودي مراسم بافضيلت بانوي آن
مسجد در تا 19 ساعت 17 از مردادسال 80 16
.ميكند برگزار تهران دانشگاه
دانشپژوهان ، از مناسبت همين به حسابي پروفسور بنياد
به علاقهمندان و خواهان فرهنگ ، دانشدوستان
احترام براي كرد دعوت فضيلت و اخلاق علم ، خادمين
.يابند حضور مراسم اين در حسابي دكتر همسر بزرگداشت و
عوامل از يكي حسابي دكتر مرحوم است ذكر شايان
و ايثار را علمي بالاي درجات به نيل و پيشرفت
.ميكرد عنوان خود همسر فداكاري
حمدالله مقبره عرصه در تصرف و دخل
شد اعلام ممنوع مستوفي
معماري و حفاظتي ضوابط و حريم حدود:فرهنگي علمي گروه
مغول دوره مشهور مورخ حمداللهمستوفي مقبره حريم داخل
مقبره براي شده تعيين حريم براساس.شد تعيين قزوين در
اجراي نيز و شيرواني احداثجانپناه ، مستوفي ، حمدالله
.شد اعلام ممنوع ساختمان خارجي جبهه در آمدگي پيش گونه هر
گونه هر كشور ، فرهنگي ميراث اطلاعرساني واحد گزارش به
و طرح تهيه از پس عرصه از بخشي يا كل در تصرف و دخل
.بود خواهد معتبر و بلامانع سازمان اين سوي از آن تصويب
هرگونه و زيرزمين كانال ، چاه ، احداث شده تعيين ضوابط طبق
سازمان از مجوز كسب به منوط بنا اين عرصه در خاكبرداري
.است فرهنگي ميراث
داخل بناهاي گذر سمت خارجي بدنه نماسازي طرح اساس براين
.ميباشد اجرا قابل فرهنگي ميراث سازمان تصويب با حريم
مهريز پيرناركي در زرتشتيان مذهبي آئين
شد آغاز
روز زرتشتيان مذهبي و سنتي آئين:علميفرهنگي گروه
.شد آغاز مهريز پيرناركي در جمعه
روز پنج مدت به مردادماه از 12 همهساله آئين اين
عنوان با كشورها برخي و ايران زرتشتيان حضور با و
در زرتشت آئين پيروان.ميشود برگزار پيرناركي زيارت
براي اوستا قرائت و نيايش و دعا ضمن مدت اين
معظم مقام عمر طول و اسلامي جمهوري نظام سربلندي
پيرناركي زيارت برنامههاي ديگر از.ميكنند دعا رهبري
از يكي ناركي پير.است زائران به جوان زوجهاي معرفي
در 20 كه است ايران زرتشتيان زيارتگاههاي قديميترين
ارتفاع كم كوه يك دامنه در و مهريز غربي شمال كيلومتري
.است جاري آبي چشمه آن از و دارد قرار
و سنتي معماري سبك به زرتشتيان توسط منطقه اين در
خيله آن به اصطلاحا كه اطاق حدود 75 گل و خشت از
.است شده ساخته زائران اسكان براي ميگويند
و نهادها همه توسعه سوم برنامه پايان تا
ميشوند تخصصي دارايموزه سازمانها
تا:گفت فرهنگي ميراث سازمان معاون:علميفرهنگي گروه
داراي سازمانها و نهادها همه توسعه سوم برنامه پايان
.شد خواهند تخصصي موزه
علمي همايش در پنجشنبه روز طباطبايي محيط سيداحمد
شهر در بومي هنرهاي و دستي صنايع جهانگردي ، جشنواره
مزيتهاي و فرهنگي معرفي به موزهها اين در:افزود زنجان
.ميشود پرداخته سازمانها اين تاريخي و فرهنگي
بازسازي زنجان رختشويخانه موزه امسال:كرد خاطرنشان وي
مردمشناسي از جديدي چهره مكان اين سال پايان تا و شده
.داشت خواهد را
كه افرادي و نهادها و كارگاهها از حمايت طباطبايي ، محيط
ديگر از را هستند فعال فرهنگي توليدات زمينه در
براي امسال:افزود و كرد عنوان سازمان اين برنامههاي
شبكه روي بر فرهنگي ميراث سايت كشور فرهنگ بيشتر معرفي
.است گرفته قرار اينترنت جهاني
و اقامت مراكز به فرهنگي و تاريخي اماكن تبديل طرح به وي
نمونههاي:گفت و كرد اشاره جهانگردان به خدمات ارائه
كه شده اجرا اصفهان و كاشان شهرهاي در طرح اين اوليه
از 12 بيش امسال:گفت وي.ميرسند بهرهبرداري به امسال
در بومي هنرهاي و دستي صنايع و جهانگردي جشنواره
.ميشود برگزار مختلف استانهاي
|