استاد دولايي ، پرويز دكتر با گفتوگو
باره در استراليا گانگ وولون دانشگاه
و دور راه از آموزش
جايگزين هيچچيز ، الكترونيكي دانشگاههاي
!نميشود شاگرد و معلم دوسويه تعامل
در ايراني نوجوان و كودك ده موفقيت
ژاپن كاناگاواي بينالمللي مسابقه
احكام و اذان نهايي مسابقه برپايي
دانشآموزان
شد آغاز محتشم خانه مرمت
اسلامي كشور جهانگردي 50 وزيران گردهمايي
تهران در
عربستان و ايران حج مسئولان مشترك نشست
شد برگزار
استاد دولايي ، پرويز دكتر با گفتوگو
باره در گانگاستراليا وولون دانشگاه
و دور راه از آموزش
جايگزين هيچچيز ، دانشگاههايالكترونيكي
!شاگردنميشود و معلم دوسويه تعامل
گانگ وولون دانشگاه ايراني استاد دولايي ، پرويز دكتر
سالي چند ولي است ، برق مهندسي و برق زمينه در استراليا
دانشگاههاي و مدارس روي بر را خود فعاليت كه است
الكترونيكي ارتباطات و كامپيوتر مهندسي و الكترونيكي
- تحصيلي 2001 سال در دولايي دكتر.است ساخته متمركز
ميان در را دانشگاهي راهنماي استاد بهترين عنوان 2000 ،
از بيشتر اكنون او.كرد خود آن از استراليا دانشگاههاي
در دهد ، نشان علاقه برق مهندسي خود اصلي رشته به كه آن
تحقيق دور راه از آموزش و الكترونيكي دانشگاههاي باره
و الكترونيكي شهرهاي همايش در رو اين از و ميكند
را مقالههايي شد ، برگزار كيش در پيش چندي كه اينترنتي
كارگاه يك اداره و داده ارائه الكترونيكي آموزش باره در
حاشيه در.بود شده عهدهدار زمينه دراين آموزشيرا
دكتر با تا داد دست كوتاهي فرصت همايش ، اين برگزاري
علاقهمند كه خوانندگاني.كنيم گفتوگو دولايي پرويز
وولون دانشگاه و دولايي استاد با اينترنت طريق از هستند
http://edt. سايت به ميتوانند باشند ، داشته ارتباط گانگ
.كنند مراجعه /uow.edu/au
گفتوگو براي كه فرصتي از باسپاس و جنابعالي از تشكر ضمن
تمايل اگر دادهايد ، قرار همشهري روزنامه اختيار در
با روزنامه خوانندگان آشنايي با را گفتوگو باشيد داشته
كنيم؟ آغاز شما تحقيقاتي فعاليتهاي و علمي پيشينه
از خارج در كه است سال حدود 20 و هستم دولايي پرويز *
دورههاي در تحصيل ادامه از پس.ميبرم سر به كشور
سال دوازده حدود اكنون تخصص ، فوق و دكترا فوقليسانس ،
مهندسي اطلاعات ، تكنولوژي با مرتبط رشتههاي در كه است
تحقيقاتي فعاليتهاي نيز و كامپيوتر و برق سيستمها ،
هستم ، كشور از خارج در اگرچه.هستم پژوهش و تدريس مشغول
قرار كشورم اجتماعي - علمي تحولات جريان در دقيقا ولي
برگزاري ، مسئولان درخواست به هم كنفرانس دراين.دارم
آموزش باره در آموزشي كارگاه برگزاري و مقاله ارائه براي
چنين كه هستم خوشحال بسيار و شدهام حاضر الكترونيك
. ميكنم مشاهده كشورم در را علمي تحرك و پويايي
راه از آموزش با ارتباط در مقالهاي همايش ، اين در شما
ارائه اينترنتي دانشگاههاي يا و اينترنت طريق از دور
درباره شما آموزشي كارگاه برگزاري شاهد همچنين.داديد
اين گسترش چگونگي باره در لطفا.بوديم الكترونيك آموزش
.دهيد توضيح قدري جهان ، آموزشي نظامهاي در مقوله
يا "اينترنتي آموزش" عبارت يا و واژه بايد ابتدا *
ما.بدهم بسط و داده توضيح قدري را "راهدور از آموزش"
دانشآموزان به را "درس" راحتي به دور راه از ميتوانيم
اين سر بر بحثي اصلا و دهيم انتقال خود دانشجويان يا و
روش و شيوه بهترين معتقدم شخصا بنده ولي.نيست موضوع
و دانشآموز تعدادي با فيزيكي كلاس يك وجود تدريس ، براي
يا و معلم پراثر و فيزيكي حضور محدود ، و مشخص دانشجوي يا
و ياددهنده بين دوطرفه و متقابل ارتباط وجود و استاد
نظامهاي در فراوان مشكلات به باتوجه ولي.است يادگيرنده
بسيار بودجههاي گيرندگان ، آموزش فراواني جمله از آموزشي
راهمواره ايدهآل حالت اين... و آموزشي مراكز كم
در نه و ايران در نه را اين و باشيم داشته نميتوانيم
الان.كرد جستجو مطلق طور به نميتوان دنيا كشورهاي ساير
حدود 200 من ، دانشگاهي حضوري كلاسهاي در استراليا در
اصلا و مينشينند درس كلاس يك در واحد آن در دانشجو
اين كه نيست بهصرفه مقرون اقتصادي لحاظ از دانشگاه براي
در البته.كند تبديل نفره كلاس 33 به 6 مثلا را نفر 200
جمعيت با حتما كلاسها و نيست چنين اين دروس از برخي
من نفره ، كلاسهاي 200 اين درميشود تشكيل كمتري
و كنم برقرار ارتباط كنم ، صحبت دانشجويان با نميتوانم
روز امكانات از ميگوييم ما.باشم داشته عاطفي رابطه
آموزشي فناوري و تكنولوژي از و شويم بهرهمند بايد دنيا
حاشيه در بدون و سوم هزاره دستاوردهاي به توجه با
.كنيم استفاده خوبي به تدريس ، شيوه و تيچينگ قراردادن
اگر ميگفت ما به آموزشي تكنولوژي اين ، از پيش سالها
فيلم يك ميتوان دارد ، مشكل موضوعي در يادگيرندهاي
آموزشي اصول براساس كه باموضوع ، ارتباط در ويديويي
بتواند منزل در تا داد قرار او اختيار در است ، شده تهيه
تكنولوژي نوين آموزههاي امروزه ، ولي.كند مشاهده را آن
آموزشي تكنولوژي زمينه در كه نويني ديدگاههاي و اطلاعات
تعداد با همراه را ويديويي فيلم همين آمده ، وجود به
خلاصه آزمون ، پاسخ ، و پرسش نمودار ، نوشتار ، عكس ، زيادي
قرار كامپيوتري و اينترنتي شبكه يك در ميتوان.. و درس
ساكن تهران در مثلا كه دانشآموزي اين بر علاوه تا داد
از بتوانند هم تبريزي و كيشي و زاهداني دانشآموزان است ،
آموزش يا و اينترنت واقع در.كنند استفاده آن امكانات
مواد مطمئنتر و سريع انتقال وسيله تنها الكترونيكي ،
مواد و اطلاعات اين ماندگاري اين ، بر علاوه.است آموزشي
شبكه ، در شدن قرارداده دليل به آن كاربران تعداد و آموزشي
كارها ، اين تمامي هدف و است شده كمتر آن هزينه و بيشتر
.است شاگردان بهتر و مناسبتر يادگيري
شما دانشگاهي كلاسهاي از برخي كه اين به داشتيد اشاره
علمي محافل ميان در امروزهاست نفري استراليا 200 در
كرديد ، اشاره شما كه نكتهاي درخصوص كشورمان دانشگاهي
هرچقدر معتقدند عدهاي.است ميان در متفاوتي بحثهاي
كمتر درس كلاس يك در دانشجويان يا و دانشآموزان تعداد
نيز عدهاي و بود خواهد مناسبتر و مطلوبتر آموزش باشد ،
ارتباط دانشجو ، يا و دانشآموزان تعداد كه باورند اين بر
مرتبط بيشتر و ندارد آموزش خوب كيفيت با معنيداري چندان
و ملزومات و ابزارها و هدفمند و حرفهاي ياددهنده با
كار به درس كلاس در استاد يا و معلم توسط كه است روشهايي
و خصوص اين در را نظرخود دارد امكان اگرميشود گرفته
.دهيد توضيح الكترونيكي آموزش با را مقوله اين ارتباط
خواهم نگاه ديگر زاويهاي از را پرسش شما ، اجازه با من *
.داد خواهم ارائه چارچوب همين در نيز را خود پاسخ و كرد
تعامل كه ميشود محقق صورتي در تنها يادگيري ، ميگويند
تعاملي ، رابطه يك در شاگرد با بايد معلم.باشد داشته وجود
.شود منتقل دانشآموز به معلم از اطلاعات ، و بكند صحبت
فرآيند در ديگر تعاملهاي ايجاد اين ، از مهمتر عامل ولي
- ياددهي
با شاگرد شاگرد ، با شاگرد تعامل مثلا.است يادگيري
ديگر از.. و معلم با شاگرد شاگرد ، با شاگردان شاگردان ،
معلم كه درسي در معتقدند عدهاي.است تعاملي روشهاي
از شاگرد تا ميگيرد ياد بيشتر شاگرد از شاگرد ميدهد
درصد گفت 50 بتوان شايد محافظهكارانه حالت يك در.معلم
-تعاملمعلم طريق از يادگيري
.ميگيرد شكل ديگر تعاملهاي از ديگر درصد و 50 شاگرد
و مديريت.كرديد مطرح شما كه نكتهاي به برگرديم حال
خوبي به را خود كلاس معلمي باشد؟ بايد چگونه كلاس اداره
سكوت دانشجويان ، يا و دانشآموزان همه ميكند ، اداره
خود نياز مورد ملزومات تمامي معلم و ميكنند حفظ را كلاس
كمك وسايل و نوشتاري و چاپي ابزارهاي و اورهد قبيل از
تمامي از بهينه استفاده حتي و كرده آماده را آموزشي
اين جهت به باز ولي ميگيرد ، نظر در را سياه تخته مساحت
حداقل به شاگردان با او تعاملي رابطه است ، زياد جمعيت كه
حالا پس.باشد بالايي حد در او كلاس اداره هرچند ميرسد ،
فناوريهاي كنيم؟ حل چگونه را زياد جمعيت مشكل اين
اطلاعاتي تكنولوژيهاي براساس امروزه كه جديدي آموزشي
به را امكان اين و ميكند برطرف را نقيصه اين گرفته ، شكل
كلاس از بيرون در حتي خود شاگردان با كه ميدهد استاد
تكنولوژي اين اين ، بر علاوه و باشد ، داشته بيشتري تماس
با شاگرد و شاگرد با شاگرد كه ميكند كمك جديد آموزشي
همچنين.باشند داشته بيشتري تعاملي ارتباط... و شاگردان
معلم آموزشي ، جديد فناوريهاي امكانات از استفاده با
در كه را خود آموزشي پرسشهاي و پروژهها ميتواند
در ندارد ، وجود آنها تعاملي ارائه امكان پرجمعيت كلاسهاي
فعاليت و كار آنها از و داده قرار شاگردان اختيار
سيستم ، اين در معلم نقش.بخواهد گروهي حتي يا و انفرادي
يك عنوان به و است هميار و كننده تسهيل نظارتي ، نقش يك
درون در درس كلاس) خود سيستم عملكرد بر بيروني ، ناظر
نمونههاي خود ، دانشگاه در ما.ميكند نظارت (شبكه
و داريم را آموزشي ارتباطات نوع اين از فراواني
يادگيري كيفيت و دور راه از كلاسهاي ارائه از دانشجويان
بيشتري رضايت اظهار الكترونيكي كلاسهاي اين در خود
.ميكنند
شاگرد - استاد عاطفي ارتباطات بحث حالتي ، چنين در آيا
الكترونيكي ، آموزش نميكنيد فكر آيا نميرسد؟ حداقل به
است بيروح و خشك و مكانيكي يادگيري - ياددهي فرآيند يك
ميشود ، رعايت رودررو آموزش در كه نكتههايي از بسياري و
تعامل ميشود؟ سپرده فراموشي به آموزش ، از نوع اين در
بايد چگونه الكترونيكي آموزش در شاگرد و استاد عاطفي
شود؟ تامين
ميكنم عنوان پاسخ در را نكتهاي.است خوبي بسيار سوال *
را آن آموزشي ، فناوري صاحبنظران از برخي است ممكن كه
تكنولوژي كاربرد بودن موثر معتقدم من.باشند نداشته قبول
تاكيد مدرسهاي آموزش بر) دانشگاهي آموزش در آموزشي
بر مبتني ،(ندارم زمينه اين در عملي تجربه چون نميكنم ،
او ، صورت و صدا با ببيند ، را خود معلم دانشجو ، كه است اين
يك اگر حتي باشد ، آشنا او رفتارهاي و خلقيات و روحيات
قبلي پرسش به پاسخ در كه توضيحي در.باشد هفته در ساعت
استراليا گانگ وولون دانشگاه در ما كه گفتم دادم ،
اينترنتي كلاسهاي و دانشكدهها از فراواني نمونههاي
دور ، راه از دانشگاهي كلاسهاي همين دانشجويان ولي.داريم
كلاسهاي و دانشگاه در فيزيكي حضور ساعت دو هفتهاي لااقل
درس 6 يك براي.ميبينند را خود استادان و دارند درس
نوين تكنولوژيهاي.كاركند ساعت بايد 12 دانشجو واحدي ،
در را ساعت يك دانشجو كه ميدهد را اجازه اين آموزشي ،
نيز باقيمانده ساعت يازده در ولي باشد ، حاضر فيزيكي كلاس
(باشد هم بيشتر خيلي زماني لحاظ از ميتواند البته كه)
كنار در و همراه را خود و نكند تنهايي احساس
دانشجوي 200- و 150 استاد
.باشد آموزشي محيط در ساعته و 24 كند احساس همكلاسياش
و مسئله مورد در ميتواند شب ساعت 12 حتي دانشجو اين
براي پيامي است ، نشده متوجه خوبي به را آن كه مفهومي
ما موارد ، از خيلي در و بفرستد خود همكلاسيهاي و معلم
شاگرد" تعاملي رابطه كه شدهايم متوجه خودمان دانشگاه در
كه دانشجويي و بوده مشكلات اين تمامي كننده حل "شاگرد -
دوست مشكل رفع و پاسخگويي با شده ، خبره خاصي موضوع در
در دانشجويي اگر حتي.است شده كارآمدتر و خبرهتر خود ،
پرسشهاي باز باشد ، منفعل نوعي به و نداشته نقش سوال طرح
ميتواند را سوالات اين به شده داده پاسخهاي و شده طرح
كه است دانشجوياني دهنده حركت خود اين و كند مشاهده
.هستند كمكارتر
تقسيم دسته دو به دانشجويان كه داده نشان ما تجربه
ندارند ، استاد به نياز كه هستند كساني درصد بيست:ميشوند
خود ، آموزشي حركت براي حتما باقيمانده درصد هشتاد ولي
خدمت در همواره بايد معلم بنابراين.هستند استاد محتاج
چه بود ، دانشگاه در هميشه نميتوان.باشد دوم دسته اين
در دانشجويان تكتك سوال به نميتوان.استاد چه دانشجو ،
توان اين اينترنتي آموزش تكنولوژي وليداد جواب لحظه هر
اين به كه ميدهد قرار دانشجو و استاد اختيار در را
تكنولوژي كه باشيم داشته نظر در بايد.برسند خواستهها
كه را چيزهايي كه ميكند كمك فقط نميكند ، عوض را چيزي
كمتر هزينه با بدهيم ، انجام نميتوانيم و داريم دوست ما
آموزش طرح از نبايد وحشتي.بدهيم انجام بيشتر سرعت و
.بدهيم راه خود به دانشگاهها و مدارس سطح در الكترونيكي
وجود كه قابليتهايي به باتوجه هم ايران در من ، اعتقاد به
.است ممكن موضوع اين به جدي پرداختن امكان دارد ،
در دور راه از و الكترونيكي آموزش ميگويند دكتر ، آقاي
يافته توسعه دانشگاهها در كه چه آن از بيشتر استراليا ،
.است شده گسترده روستايي مدارس بويژه مدارس سطح در باشد ،
.دهيد توضيح باره اين در لطفا
به.است گستردهاي و كمجمعيت بزرگ ، كشور استراليا ، *
كل از كشور ، اين ايالتهاي از يكي تنها مساحت مثال عنوان
استراليا ، در اين از پيش.است بيشتر ايران كشور مساحت
.بود بيسيم از استفاده با آنها اداره كه بودند مدارسي
مركز يك در معلم كيلومترمربعي ، حوزه 500 يك در مثلا
خود روستاهاي در هم او دانشآموز و 50 مينشست مخابراتي
ارتباط يكديگر با بيسيم طريق از و مينشستند مركزي در
تعيين حد در و ساده بسيار كه ارتباطي ميكردند ، برقرار
توضيح قدري و تمرين انجام باره در توضيح ارائه و تكليف
همان استراليا ، دولت اكنون ، .بود درس باره در مختصر
آموزش و اينترنتي مدارس به را بيسيم تكنولوژي
كار محل يا و منزل در معلم.است كرده تبديل الكترونيكي
به روستا چندين از كه دانشآموزاني با و مينشيند خود
در.ميدهد تشكيل مجازي كلاس شدهاند ، متصل او شبكه
و ميديدند را معلم پيام فقط بچهها بيسيم ، تكنولوژي
صداي هم اينترنتي ، مجازي مدرسه در اكنون ولي ميخواندند ،
دستخط هم ميبينند ، را او صورت هم ميشنوند ، را خود معلم
حرف خود معلم با واقعي بهطور و ميكنند مشاهده را او
.است شده اينترنت به تبديل بيسيم واقع در.ميزنند
ارائه هم اينترنت طريق از همشهري ميدانيد كه همانطور
و خارج مقيم ايراني يك عنوان به بپرسم ميخواستمميشود
تلاش اينترنت و اطلاعات تكنولوژي زمينه در كه كسي
ميكنيد؟ مطالعه را همشهري آيا ميكنيد ،
ديدم ، اينترنت در كه را ايراني روزنامه اولين من *
در من پيش ، سال پنج حدود سالها ، آن در.بود همشهري
دانشگاهها استادان براي بيشتر كه آموزشهايي و سمينارها
"اينترنت پديده" با ارتباط در خارجي خانمهاي و آقايان و
به سخنراني حين در كه چيزهايي از يكي ميكردم ، برگزار
سايت قديمي فايلهاي در هماكنون و ميدادم نشان آنها
PDF صفحه يك از نسخهاي كردهام ، بايگاني را آنها خودم
نميخواستم ايراني ، يك عنوان به.بود همشهري روزنامه
اين ميگفتم و ميدادم نشان را همشهري.بزنم خارجي مثال
يك با عصر ، من و ميشود توزيع ايران در صبح روزنامه
در طرفتر اين مايل هزار شانزده و ساعته 7- فاصله 6
و گرفته پرينت را آن از نسخهاي استراليا ، در خودم دفتر
انقلاب:ميگويند اين به ميگفتم آنگاه و ميكنم مطالعه
جسورانه اينكار كه داشت را جرات اين همشهري.اطلاعاتي
انجام نميكردند ، هم را فكرش ديگران هنوز كه موقعي در را
بايد ايران ، اطلاعات تكنولوژي تاريخ در من نظر به و دهد
راه همشهري ، كار اين.شود ثبت همشهري نام به افتخار اين
.كرد باز ديگران براي را
طريق از را همشهري ايرانيان از خيلي استراليا ، در الان
اينترنتي فضاي و طرح.ميخوانند و ميبينند اينترنت
البته.است جذاب خود خودي به كه كردهايد فراهم را جالبي
شده زياد خيلي اطلاعات ، دريافت و ارتباطي كانالهاي اكنون
و دارم خواندن روزنامه براي كمي فرصت شخصا خود من و
به صوتي سايتهاي طريق از را اطلاعاتم ميكنم سعي بيشتر
را ديگري كار انجام فرصت دادن ، گوش حين در كه آورم دست
.باشم داشته
كرديد ، شركت گفتوگو اين در كه اين از دولايي ، دكتر آقاي
.ميكنم سپاسگزاري شما از
برايم كه خوبي موقعيت خاطر همشهري ، به روزنامه از هم من *
و همايشها همه در اميدوارم و ميكنم تشكر كرد ، فراهم
شما روزنامه فرهيخته نمايندگان حضور شاهد علمي ، نشستهاي
.باشم
مجدفر مرتضي:از گفتوگو
در ايراني نوجوان و كودك ده موفقيت
ژاپن كاناگاواي
بينالمللي مسابقه
ايراني هنرمند نوجوان و كودك ده نام:فرهنگي علمي گروه
دوسالانه نمايشگاه و مسابقه يازدهمين برگزيدگان فهرست در
.گرفت قرار ژاپن كاناگاواي كودكان نقاشي بينالمللي
و كودكان فكري پرورش كانون عمومي روابط گزارش به
هزار از 42 بيش ميان از نقاشي مسابقه اين در نوجوانان ،
معرفي برتر آثار عنوان به اثر جهان ، 498 كشور از 114 اثر
.شد
امير كاظمپور ، فاطمه آشوري ، ياسمن شجاعالسادات ، طناز
نيكپور ، خشكرودي ياس سرابيپور ، ياسمن حافظزاده ، مهدي
هستي ، و عليزاده ثمينه سناچيان ، جواد محمد شكيب ، مهدي
.است مسابقه اين ايراني برگزيدگان اسامي
احكام و اذان نهايي مسابقه برپايي
دانشآموزان
ويژه احكام و اذان نهايي مسابقه:فرهنگي علمي گروه
مشهد در مردادماه تا 30 از 22 كشوري برگزيده دانشآموزان
تربيت و پرورشي معاونت عمومي روابطميشود برگزار مقدس
مسابقه:داد گزارش شنبه روز پرورش و آموزش وزارت بدني
با اذان مسابقه و دختر دانشآموز حضور 300 با احكام
اين در.شد خواهد برگزار پسر دانشآموز مشاركت 500
دانشآموزان و تا 24 از 22 دختر دانشآموزان مسابقات ،
رقابت به هم مردادماه 80با تا 30 از 28 نيز پسر
.ميپردازند
شد آغاز محتشم خانه مرمت
خانه تاريخي بناي از ديگر بخشي مرمت:فرهنگي و علمي گروه
در واقع زنديه دوره از مانده جاي به بناهاي از محتشم
.شد آغاز شيراز در زند خانم كريم ارگ نزديكي
اين فارس فرهنگي ميراث مدير بحرالعلومي محمدحسين گفته به
به آينده سال در و شده آغاز پيش سال از آن مرمت كه بنا
آن تزئينات و معماري نوع به توجه با رسيد خواهد اتمام
بهصورت كه است قاجار دوره اوايل و زنديه اواخر به مربوط
ساده قابهاي فقط آن نماي تزئينات و شده ساخته غربي -شرقي
.پنجرههاست بالاي
اسلامي كشور جهانگردي 50 وزيران گردهمايي
تهران در
اسلامي كشورهاي جهانگردي وزيران:علميفرهنگي گروه
مشتركي راهكارهاي تا ميآيند گردهم ايران در بزودي
درآمدهاي از كشورها اين سهم افزايش براي را
.كنند جستجو جهانگردي ، صنعت روزافزون
تهران در شهريورماه پنجم روزهقراراست دو نشست اين
نيز مهرماه 79 دوازدهم اسلامي ايران.شود برگزار
كشورهاياسلامي جهانگردي وزيران نشست نخستين ميزبان
اين برنامههاي حقيقت در تهران نشست.بود اصفهان در
گرفته قرار تاكيد مورد اصفهان نشست در كه را كشورها
در جهانگردي جهاني سازمان.ميكند هماهنگ است ،
از664 بيش سالانه كه كرد اعلام آمار تازهترين
قرار جهانگردي و سفر و سير چرخه در انسان ميليون
دلار ميليارد گذشته 455 سال در بخش اين و دارند
همچنين حاضر حال در جهانگردي صنعت.است داشته درآمد
است شده تبديل جهان در اقتصادي فعاليت نخستين به
خود به را جهان شغلي فرصتهاي درصد بر 6/10 افزون و
صنعت جهان ، كشورهاي درصد است380 داده اختصاص
مبدل خود ارزي درآمد منبعاصلي به را جهانگردي
بيشترين از برخورداري وجود با اسلام جهان.كردهاند
يعني درصد ، تنها 7 جهانگردان ، جذب و جلب براي توان
صنعت اين جهاني درآمدهاي كل از ناچيزي بسيار سهم
.است ساخته خود آن از را
عربستان و ايران حج مسئولان مشترك نشست
شد برگزار
حج مسئولان مشترك نشست اولين:علميفرهنگي گروه
شنبه روز سعودي عربستان و ايران اسلامي جمهوري
.شد آغاز تهران در ماه مرداد بيستم
و اهتمام نشست دراين زيارت و حج سازمان رئيس
براي تلاش و آگاهسازي به عربستان كشور حساسيت
صحيح شناخت از ناشي را حجاج آموزش شيوه يكسانسازي
آسايش و آرامش تامين به نسبت كشور آن حج مسئولان
ذكر راستا اين در آموزش و فرهنگ موثر نقش و حجاج
يكنواختسازي برنامه:افزود حال عين در رضايي.كرد
از اعزامي حجاج بين در آموزشي نظر مورد شيوههاي
بر استمشروط جالبي و زيبا طرح سو يك از مختلف ممالك
آراي و آداب و علائق و فرهنگ براي هم جايي اينكه
راهبري ترديد بدون:اظهارداشت وي.شود باز ملل بومي
به ناآشنا نوعا و بيآلايش زائران انبوه هدايت و
و مفرط خستگي با معمولا كه عربستان مقررات و محيط
فقط و است دشوار بس كاري است همراه اضطراب احتمالا
محيط آن عظمت و عبادي سفر اين معنويت بر تكيه با
طراحي پيش از مدون آموزشهاي به تمسك با و الهي
.است ميسر شده
|