مفهومي هنرهاي نمايشگاه نخستين بر نقدي
نمايشگاه اين تهران معاصر
هنرهاي درموزه
!است ديدني واقعا
ها ديوارنگارخانه بر
تصحيح و توضيح
مفهومي هنرهاي نمايشگاه نخستين بر نقدي
نمايشگاه اين تهران هنرهايمعاصر درموزه
!است ديدني واقعا
را كلمه نقش و ميدهد دست از را خود متعارف مفهوم صندلي
آشنازدايي از نمونهاي ;ميگيرد خود به جديد درجملهاي
مفهومي هنر در
،(س)بهشتزهرا در كه يادمانهايي مجموعه كه شده گفته
شده ساخته شهدا خانواده طرف از و دارد وجود شهدا قطعه
طور به مردم كه است (كانسپچوال) مفهومي هنر از نمودي
اما (1).هستند مدرن تجسمي هنري آثار اين خلاق ناآگاهانه
نمونههايي و ميكنيم مراجعه مفهومي هنر تعاريف به وقتي
در ميبينيم ، معاصر هنرهاي موزه در را هنري سبك اين از
.درمييابيم را نقايصي مذكور ادعاي
تعريف
يك است قرار كه دارد تاكيد نكته اين بر مفهومي هنر اساس
انتقال مخاطب به شده فكر پيش و مشخص انديشه يك يا مفهوم
.يابد
ميخورد ، چشم به موزه ديوارنوشتههاي در كه قولهايي نقل
"است سرسري اجرا و است فكر در چي همه".مدعاست اين گواه
دهنده نشان ،"است انديشه از انتزاعي شكل مفهومي هنر" و
در و ميكند فكر هنرمند اول ، .است كانسپت در اثر خلق روش
است روشي دنبال به عقلاني فكر اين انتقال براي خود ذهن
و ساخت از استفاده با دوم ، .كند عيني و تجسمي را آن تا
درآوردن نمايش به براي اجرايي شيوههاي و ساده سازهاي
آنكه سوم و است مخاطب با ارتباط جستجوي در معمولي اشياء
به منحصر خاصيت ميكنند تلاش تملكگرايي ، از پرهيز با
طور به را مخاطب و گرفته ناديده را هنري اثر بودن فرد
.كنند هنري اثر درگير "عقلاني و حسي"
شيوه نوعي حس يك يا و مفهوم پيام ، انتقال روش چنين
مسائل و "زبان" در آن شكل بهترين كه است ارتباط انتزاعي
نه مفهومي هنر در اين بنابر.دارد نمود "زبانشناسي"
در هنرمند ديگرالهام و شهود نه و است محاكات از خبري
احساس يك ظهور منصه منتظر كه نيست بيخود خود از حالت يك
عرقريزي مثابه به برايش هنري اثر خلق و باشد دروني
ديالكتيكي فعاليتي بلكه (3)ملكوتي زايش يا باشد (2)روح
يك واسطه به كه انديشه و است تز يك منطقي نتيجه كه است
اثر)ميرسد سنتزي نتيجه يك به (هنري خلق شيوه)آنتيتز
.(هنري
نگرش
موزه در درآمده نمايش به هنري آثار از يكي به نگاهي با
قرار معنايي نگرش و بررسي مورد را فوق تعاريف ميتوان
من ، مشترك فصل" نام به يكديگر كنار مجموعه دو.داد
سزارين ، چون مسائلي كتابچي ، افشان كار "اورليا و رودابه
مفهومي كاملا شكل به مادر با آنها ارتباط و مرگ تولد ،
.است كانسپت شيوه به اثرهنري خلق با
بدانيم ، هنري اثر متعارف خلق مثل را طبيعي زايمان اگر
از انديشه يك تجسم ;است خلاقيت عقلاني زايش نوعي سزارين
(رستم يا سزار اگر حتي)ميميرد فرزند وقتي شده ، طراحي پيش
ذهن به خلاقيت روند اين از تراژيك مفهوم نوعي باشد ،
را اساسي پرسش يك هنرمند پروسه ، اين درميشود متبادر
انتقال را مرگ مفهوم تا ميكنيم خلق ما آيا.ميكند مطرح
فصل" تجسمي مجموعه از بازديد از پس احساس شروع اين دهيم؟
از پس و ميآيد وجود به "اورليا و رودابه من ، مشترك
زندگي از مختلف تصاويري و هنرمند سزارين ، فيلم تماشاي
"رستم" و "سزار" به مربوط ديوارنوشتههايي خواندن و دخترش
دو برابر در را بيننده انتزاعي طور به و اندك اندك
كه انديشه اين و ميدهد زندگيقرار و مرگ متعارض احساس
پي در را زودرس مرگي باشد ، غيرطبيعي تولدي اگر شايد
بحث است ، مهم انتزاع اين از بيش آنچه اما.باشد داشته
از آشنازدايي و انديشه در زدايي آشنا.است آشنازدايي
.ما پيرامون اشياء و اجسام
خود متعارف معني اشياء كانسپچوال ، از متاثر هنري آثار در
به خود كليشهاي معاني همان با اگر ميدهند ، دست از را
كار يعني نمايشگاه اثر بهترين در.شدهاند گرفته كار
دست از را خود كاربري هم (نوشابه نيهاي)"عبدالرضا صفا"
مفهوم با جديد پديده يك به را معنايشان هم و دادهاند
.يافتهاند تحول و تبديل (ابري آسمان شبيه چيزي)جديد
تحليل
آشنازدايي نگرش دريافت و فوق تعاريف دادن قرار ملاك با
تحليل از قبل است لازم مفهومي هنر بخصوص مدرن هنر در
تشابه و افتراق بهوجه نمايشگاه برگزيده آثار برخي
آرت ، پرفورمنس مانند مدرن هنر مشتقات ديگر با كانسپچوال
"فلاوين دان" كار در.كرد اشاره آرت پاپ و مينيمال
سادگي ، است ، آرت نئون آثار مبدع كه مينيماليست هنرمند
كه فضايي بودن تجريدي و اشياء بيهويتي احساسات ، انتقال
تاثيري بيشتر مخاطب و است محسوس ميشود "آغشته" نئون با
نمايش دستگاه" آن ، برابر در اما.عقلايي تا ميپذيرد حسي
به توسل با" انفرادي طبيعت آزمايش دستگاه "و "طبيعت ضد
روابط) فيزيكي قوانين ، كاربري مشابهسازي عقلاني ، دلايل
فيزيكي امور پيچيده مفهوم با را انسان (معلولي و علت
گسترش برابر در احساسات آشنازدايي به و كرده آشنا
كافكا خلاقانه روند مشابه تقريبا.ميپردازد تكنولوژي
و تواما را حسي و عقلي مفهوم دو كلمه ، از كه ادبيات در
كلمه مانند.است كرده برداشت يكديگر متعارض
و بردارد در را استحاله معناي هم كه (4) Metamorphosis
بيننده ذهن در دو اين تركيب كه حشرات براي دگرديسي هم
دروني دنياي به جذبه و بيروني واقعيت به نسبت مسخ نوعي
آيا خلاقانه ، تفكر اين تجسم.ميكند متبادر همزمان را
علمي ميكروسكوپ زير آن ذهني تصوير و واقعي سوسك ديدن
نيست؟
ارتباطي پلي و است مدرنيست پست آغاز كانسپچوال شده گفته
آنها مشترك وجه.ميباشد آرت پاپ و مينيماليست پست بين
بر "گروه 30" كار.است مفاهيم و اشياء از آشنازدايي اول
تجديدنظر به را بيننده مختلف روشهاي به همگي صندلي ، روي
در گاهي.ميكند دعوت "صندلي" واقعيت و مفهوم درباره
عميق طنزي در زماني ،(جهاني شرف رزيتا) رويايي فضايي
حافظ) !گستاخانه حالتي در شايد و (اميدي فريدون)
احساس خود پشت در را اره تيغههاي بيننده (ميرآفتابي
پشتي و پايهها كه ميبيند را بيهويتي صندلي و ميكند
جديد شكل آزادانه و شده قرارداديشانمبرا هويت از آن
يدك را آن نام بودن صندلي از و گذاشته نمايش به را خود
.ميكشد
آمده "وينر لارنس" از نقل به نوشتهاي ديوار در چه اگر
سرسري اجرا و است فكر در همهچي (آرت كانسپچوال در) است
و نبوده ساز و ساخت در سادهانگاري منظور است ، اما
.ميرسد نظر به برعكس
موشكافانه و منتقدانه بيننده است ، ميان در عقل پاي وقتي
نمايش به بيشترآثار كلمه يك در.مينگرد هنري آثار به
از درست استفاده و ساز و ساخت و اجرا در ضعف درآمده
بيننده تا است عاملي عارضه اين.داشتهاند را مصالح
.نبيند بابكتوسلي كارهاي و خود انباري بين تفاوتي
چسبهاي اگر ميشد تاثيرگذارتر مراتب به اثري "باران"
.ميشدند نصب دقت با كمي آينهها بين درزهاي و "سي وي پي"
دقت كمي با اگر ميشد ديدنيتر تيمورپور ناصر كار
بسياري و ميشدند تميز و بريده نئون لامپهاي شيشههاي
و ساخت در دقت عدم از اساسا نمايشگاه در نيز ديگر آثار
.ميبرند رنج ساز
يك تشكيلدهنده اجزاي بعضي هماهنگي عدم بارز نمونه
موسيقي.است مشهود يداللهي آرش كار در هنري اثر مجموعه
فوقالعاده تركيب و است آشنازدايي اوج در خلعتبري فردين
با البته كه است مفهومي موسيقي يك تشكيلدهنده عناصر
دمدستي اشياء سمبوليكترين در پخش شرايط بدترين
به كاملا "اينستاليشن" لفظ كه آورده بوجود را مجموعهاي
.است نچسب آن
ديگر مانند مفهومي هنر نمايشگاه عمده مشكل شايد
ميشود برگزار ساله چند اين در كه موضوعي نمايشگاههاي
با.است آن نبودن "مانع" و نمايشگاه عنوان بودن "جامع"
بعد مدرن سبكهاي همه مادر مفهومي هنر كه ساده تعبير اين
هنر با متضاد حتي را كاري هر ميتوان است ، مال ميني از
خسرو تيرافكن ، صادق كارهاي.كرد مجموعه وارد مفهومي
از مميز مرتضي و جعفرينژاد رضا احمدي ، شهريار حسنزاده ،
.ميباشند دست اين
را مفهومي هنر نمايشگاه و ميطلبد مضاعف دقت اثر ، يك اما
احمد اثر "دارد ماهي هنوز رودخانه".ميكند اعتبار داراي
"پلور" اطراف رودخانههاي در بفرد منحصر اتفاقي نادعليان ،
هنرهاي موزه به دامنهاش كه است (هراز جاده اطراف)
و ميرا ماهي از كردن آشنازدايي.است شده كشيده معاصر
به رو طبيعت در جاودان ماهي سمبل كنار در جاودان حيات
مفهوم يك منتقلكننده شده ، منقوش سنگي روي بر كه زوال
حس آنرا كاملا امروزي انسان كه است منطقي و فلسفي عميق
.معاصر انسان شده ساخته فسيلهاي ديدن احساس.ميكند
هنري اثر يك روي بر زندگي و مرگ همزمان و دوگانه احساس
.دارد را آن بروز امكان هنري حادثه كمتر كه
حاشيه در
حساب بسيار بار اولين براي آثار قرارگيري ريتم و روند -
كمتر دفعه اين معاصر هنرهاي موزه مخاطب و بود جذاب و شده
.شد سرگردان
فيلم نمايش هنريو اثر هر كنار توضيحدهنده بروشورهاي -
اميد و است كارآمد و جا آثاربه صاحبان سخنان از ويديويي
.يابد تداوم اقدام ، اين ميرود
حسين -سوم فرياد) هنر درباره سخنراني جلسات منتظر همگي -
.هستيم (مركزي
نامي بايد.نميشوند ديده اوليها است ، طور همين هميشه -
هنر فكني برون انگيزه كه برد تهران كانسپت گروه از هم
.كردند ايجاد ديگران براي را مفهومي
را آناست ديدني واقعا نمايشگاه اين" جمله ، يك در و -
".ندهيد دست از
شريف ماهان
:پانوشتها
همشهري -مرداد اعتمادي ، 24 پروانه با گو و گفت در -1
آمريكايي نويسنده فاكنر ويليام از جملهاي -2
انگليسي نويسنده جويس جيمز از جملهاي -3
.است كافكا فرانتس مسخ كتاب منظور -4
ها ديوارنگارخانه بر
هنرمندان خانه
/شهريور تا 6 /"خيال 2" ايران معاصر نقاشان آثار نمايشگاه
بعداز طالقاني ، خيابان:نشاني /تا 21 ساعت 17 از
.هنر باغ موسوي ، شهيد ايرانشهر ،
خط نگارستان
/نصري غني سهتار و ميرراضي امير خوشنويسي آثار نمايشگاه
انقلاب ، خيابان:نشاني /هفته يك مدت به مرداد از 29
.تلفن704211 6 /شماره61 خارك ، خيابان كالج ، چهارراه
اثر نگارخانه
تا12 /"معاصر عكاسي بر مروري" گروهي عكس نمايشگاه
دركه ، :نشاني /تا30/20 و16 تا12 ساعت 10 از /شهريور
.تلفن2407772 /شماره 7 احمدپور ، خيابان
سبز نگارخانه
از /مرداد تا 31 /بهزادي نينا باتيك نقاشي آثار نمايشگاه
وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 و15 ساعت 9تا 13
. تلفن8711311 /شماره 1068 ساعي ، پارك مقابل
گلستان گالري
از /شهريور تا 4 /چك جمهوري هنرمندان كولاژ نمايشگاه
:تلفن /شماره42 كماسايي ، دروس ، :نشاني /تا 20 ساعت 17
.2541589
برگ نگارخانه
مامك كانسپت و نقاشي ريگوليني ، لوسيانو عكاسي نمايشگاه
تا 15 از 5 / بهشتي كوهرنگ عكس نقاشي نمايشگاه و حجازي
خيابان:نشاني / تا 19 و 16 تا 12 ساعت 9 از /شهريور
/شماره 1 دامنافشار ، كوچه ميرداماد ، به نرسيده وليعصر ،
.تلفن8797927 / 12
ابراهيمينژاد نگارخانه
ساعت از / شهريور اول تا / تحريري مريم نقاشي نمايشگاه
، گلستان2 آهنگ ، خيابان ابوذر ، بلوار:نشاني /تا 19 16
.تلفن3730776/ شماره 40
سيحون نگارخانه
هشتم تا سوم از / رستمي اردشير كاريكاتور نمايشگاه
خيابان:نشاني / تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10 از / شهريور
.تلفن8711305 / پلاك 30 چهارم ، اسلامبولي ، كوچه خالد
تصحيح و توضيح
نقاشي درباره "پرتلاطم اما آرام ، " عنوان با كه مطلبي در
چاپ به صفحه همين در مرداد چهارشنبه 17 روز سقاخانهاي
به "تناوري پرويز" و "مهرابه" جاي به "محرابه" لغت رسيد ،
اين به كه بود شده درج اشتباها "تناولي پرويز" جاي
.ميشود تصحيح ترتيب
|