مفرح و متفاوت بستري
كردند تماشا را غريب آشناي نمايش نفر هزار 20
مفرح و متفاوت بستري
چيست؟ درماني موسيقي
:آمد در
براي موسيقي كه است كرده ثابت امروزه دانشروانشناسي
مناسب انسان ، بيماريهاي و رنجها و آلام از بسياري درمان
درماني موسيقي نام به دانشي پايه ، همين بر و است مفيد و
تربيت و تعليم مبحث در و روانشناسي دانش دل در
چرايي و چيستي به دارد نگاهي زير نوشته.است سربركشيده
.آن مناسبات و فوايد و درماني موسيقي
موسيقي اصول براساس درماني موسيقي براي راهبردهايي
حضور فرهنگها تمامي در و است فراگير و نافذ موسيقي*
.دارد
رفتار از شكلي و انسان ذات و ماهيت از جزيي موسيقي *
نحوه بلكه ميكند ، خلق را موسيقي انسان تنها نه و ;اوست
.ميآفريند نيز را آن با ارتباطش
منجر اي يافته پالايش احساسات به موسيقي با موفق تجارب *
وجودي مفهوم با كه ميشود لذتي و خشنودي باعث كه شود مي
.است مرتبط انسان
قرار شعاع تحت موسيقي توسط نيز زمينهها ساير در رفتار *
.ميگيرد
.است بدني پاسخهاي ظهور براي كنندهاي تسهيل موسيقي *
پيشبرد منظور به فرصتهايي و بوده لذتبخش منبعي موسيقي *
.ميسازد فراهم را رقابتي غير موفقيتهاي و اهداف
به دادن گوش از انسانها.است كننده سرگرم موسيقي طبيعت *
موسيقي با همراه و ميآيند وجد به آن با ميبرند ، لذت آن
.ميپردازند بازي به
را انسان ميان ارتباط و پيوند براي مناسب محيطي موسيقي *
را آرامي محيط محبوب ، و آشنا موسيقي يك.ميآورد وجود به
ايجاد آدمي در مطبوعي احساس سرعت به و ساخته فراهم
مورد درماني موسيقي درفرآيند موضوع اين كه ميكند
.ميگيرد قرار استفاده
كه اوقات پارهاياست هيجان بيان از شيوهاي موسيقي *
از نيست كلام طريق از خود هيجانات بيان به قادر انسان
.ميجويد سود خود هيجان بيان براي موسيقي
يك موسيقي چند هراست انساني ارتباط از شكلي موسيقي *
برقراري در را انسان اما ;نميشود محسوب جهاني زبان
.ميسازد توانا ديگران با ارتباط
ماهيت و است زمانبندي و ساختار واجد موسيقي *
مشغوليت و همكاري اضطراب ، كنترل اساس آن ، تعيينكننده
.ميسازد فراهم را مفهوم و محتوا با همراه
تجارب تا ميشود سبب و ميبخشد سرعت را حافظه موسيقي *
مطالب ضبط و ثبت هنگام در و آيد خاطر به سريعا گذشته
را ديگران با تعامل موسيقي.ميكند كمك آنها حفظ به نيز
مهيا ديگران و فرد هدايت جهت را بستري و نموده آسانتر
موجب حافظه ، موسيقيو ميان متقابل فعاليتهاي.ميسازد
.است پيشبيني قابل تجارب كسب
وجود به فرد در را بودن ديگران با نياز احساس موسيقي *
و دسترس قابل فرصتهاي نيز احساس اين كه.ميآورد
.ميكند فراهم را بودن ديگران كنار در پذيرفتني ، براي
چيست؟ درماني موسيقي
ايجاد جهت ديده تعليم درمانگر يك توسط درماني موسيقي
با و كودك رفتاري و يادگيري الگوهاي روي بر موثر تغييرات
تجويز و تدارك موسيقي اصول و راهبردها از بهرهگيري
گرفته كار به شيوههاي از يكي عنوان به روش اين.ميشود
در ناتواني ، به مبتلا افراد پرورش و آموزش منظور به شده
داده تشخيص مناسب آمريكا ، ايالتي و كشوري قوانين فهرست
.است گرديده لحاظ و شده
موسيقي يك يافتن درپي (آمريكا كشور در) والدين اغلب
به فرزندشان كه شدهاند متوجه زيرا ;ميباشند درمانگر
مثبت واكنش آن به نسبت و ميشود برانگيخته موسيقي وسيله
موسيقي كه بدانند اگر ميشوند متعجب والدين.ميدهد نشان
مهارتهاي يادگيري در ناتوانشان كودك به كمك براي شيوهاي
موثر يادگيري ابزار يك موسيقي واقع ، در.اوست نياز مورد
انواع از يكي به نوعي به كه است كودكاني از برخي براي
كودكان روي بر ابزار اين تاثير.هستند مبتلا ناتوانيها
تمامي برروي درماني معجزه يك درماني موسيقي.است متفاوت
گفتار ، به نسبت موسيقي كه دليل اين به بلكه ;نيست كودكان
كودكان مينمايد ، عمل مغز متعدد و مختلف بخشهاي در
را موسيقي با همراه شده ارائه مهارتهاي و اطلاعات آسانتر
نيز مفرح و مشوق موسيقي علاوه ، به.ميكنند هضم و جذب
.ميباشد
رشد فرآيند در كه كودكاني روي بر موسيقي با درمانگري
از عيني نمونه يك انتخاب شدهاند ، ناتواني و آسيب دچار
كودك روش اين توسط تا ;است (انفرادي آموزش طرح) IEP شيوه
بهرهگيري با و مهارتها و مطالب آموختن خلال در بتواند
توسط و شده برخوردار جنبي كمكهاي از موسيقي ، اصول از
آهنگها ، درمانگر ، موسيقي نتيجه در.بگيرد پاداش موسيقي
و حركتي فعاليتهاي ساز ، با همراه موسيقايي فعاليتهاي
رويكرد با رابطه در كه را فعاليتهايي و اعمال ساير
را استIEP موضوعات و مواد طراحي بيانگر و موسيقي
يكموسيقيدرمانگر ، است ممكن مثال ، براي.برميگزيند
خاص موضوعات از كه باشد داشته اختيار در را ناتواني كودك
.ميكند پيروي انفرادي ، آموزش طرح در خود به مربوط
و مناسب نيز درماني موسيقي ابزار و شيوه بايد بنابراين
:مثلا.شود انتخاب و طراحيIEP با مطابق
.ده تا يك از اعداد بازشناسي -
.ترتيب به هفته ايام بيان -
.تقاضا ابراز منظور به كوتاه عبارت يك از استفاده -
.بخش حيات و ايمني علامت پنج حداقل خواندن -
به درمانگر موسيقي فوق ، موضوعات خصوص در دارد امكان
بر كه كارتهايي ارائه با اعداد ، همراه بازشناسي منظور
براي است ، بسته نقش ده تا يك از اعداد آنها از يك هر روي
يا و نمايد پخش اعداد از يك هر درباره نيز آهنگي كودك
كه كاستي نوار اعداد ، مطلوبتر بازشناسي منظور به حتي
يا و بدهند كودك به است اعداد خصوص در ترانهاي حاوي
آن ، ترتيب رعايت و هفته ايام درست بيان جهت به اينكه ،
است ، شده آورده ترتيب به هفته ايام آن در كه آهنگي
مداوم طور به درمانگر موسيقي است ممكن يا و شود خوانده
از خود تقاضاي بيان براي تا كند تشويق و ترغيب را كودك
اوقات اغلب.كند استفاده (آهنگين) ريتميك كوتاه عبارت يك
كه را آنچه واقعا كه ميشود متوجه دانشآموز كه هنگامي
آهنگين عبارت يك بيان وسيله به ميتواند ميخواهد ،
به تشويق را كودك آساني به مزبور عبارت دارد ، دريافت
.مينمايد گفتار
حياتبخش و ايمني علائم درخصوص خواندني مطالب كه هنگامي
سبب ميشود ، عرضه كودك به آنها خاص ترانه يك با همراه
در عميقتر و مطلوبتر بسيار دريافتي اطلاعات تا ميگردد
.بندد نقش او ضمير
ميكند؟ عمل چگونه درماني موسيقي
قواي روي بر آهنگها ضرب.است موسيقايي مغز يك آدمي مغز *
كه را خاطراتي اكثر.دارند قوي بسيار تاثير انسان شناختي
خاطراتي ميآورند ، ياد به خود زمانكودكي از بزرگسالان
.هستند آهنگها و ريتمها با همراه
درماني موسيقي.است موثر يادگيري كليد هيجاني ، اشتغال *
گشوده را مغز بنابراين و برميانگيزد فرد در را هيجانات
.ميسازد آماده را آن يادگيري ، براي و
وجود انساني هر در هوشي مشخص و متمايز حيطه هفت حداقل *
.است موسيقي به مربوط هوشي حيطههاي اين از يكي كه ;دارد
فرا بهتر موسيقي با همراه ويژه ، نيازهاي داراي افراد
عمل موسيقي با رابطه در كه مغز پسين بخش زيرا.ميگيرند
قرار...و سوانح تولد ، زمان آسيبهاي مورد كمتر مينمايد
.ميگيرد
عملكرد بهبود و تغيير به منجر دقيقا محيط غنيسازي *
مغزي ياختههاي.نيست ايستا پديدهاي هوش.ميشود مغزي
محركات بعد از) ضعيف و محتوا كم محيطهاي در دانشآموزان
لازم محرك آنها در كه كلاسهايي و (آموزشي متعدد و متنوع
مشوقهاي و محركها فاقد و ندارد وجود مغزي تحريك جهت
حالي در اين و ميروند دست از هستند ، فراگيري براي ضروري
آموزشي محيط درآن كه است شيوهاي درماني موسيقي كه است
.ميسازد غني ويژه ، نيازهاي داراي دانشآموز براي را
ميشود دانشآموزاني آرامش موجب خواندن آواز و زدن دست *
.هستند زبان يادگيري مناسب وضعيت در كه
و قوي بسيار اثر شناختي مهارتهاي برروي آهنگها ضرب *
موسيقي راهبردهاي داردبهكارگيري احتمال و دارند شديدي
مهارتهاي ويژه ، نيازهاي داراي دانشآموزان جهت درماني
بيشتري استحكام آنان در را ثبت و حافظه به مربوط شناختي
.بخشد
حفظ نوشتن ، و خواندن مهارتهاي پيشرفت و رشد هنگام به *
.است سودمند دانشآموز براي وآهنگها ريتمها كردن
كمك دانشآموز به آهنگ و ريتم با همراه مطالب تكرار *
.سازد دروني را زباني الگوهاي و اصوات تا ميكند
شعري با همراه واژهها ، صحيح تلفظ و طويل كلمات اگر *
.ميآيند خاطر به آسانتر شوند ، ارائه دلپذير و موزون
را يادگيري زبان ، و موزون حركات سلسلهوار ، آوازهاي *
.ميدهند افزايش
.هستند حافظه براي خوبي قلابهاي موسيقي و ريتم *
كه هيجانانگيزي خاطرات خود ، كودكي دوران از بزرگسالان
.ميآورند خاطر به بهتر را باشد ترانه و آواز با همراه
از درصد تا 90 كه 80 است آن بيانگر تحقيقي مطالعات *
به موسيقي به ،(درخودماندگي) اوتيسم به مبتلا افراد
.ميدهند نشان مثبت واكنش يادگيري ، سايق و مشوق يك عنوان
عنوان به (غذا)اوليه تقويت با همراه ميتواند موسيقي *
به دانشآموز وابستگي تا شود ، گرفته كار به ثانويه تقويت
.يابد كاهش واكنشهايش ، بهبود در كمك براي خوردني پاداشهاي
براي موقتي جايگزين ميتواند موسيقي ارتعاشات و اصوات *
.باشد خودانگيخته صورت به دانشآموز در مناسب رفتار بروز
مينيستر كولبي
از اواست جذاب و اجتماعي ساله ، هفت پسربچهاي كولبي
رفتن موزون ، حركات كلاس در شركت شامل كه زندگياش تمام
ميشود ، كتاب خواندن و دوستان با بازي ماهيگيري ، اردو ، به
عادي مدرسه اول كلاس به او امسال.ميبرد لذت بسيار
.است برخوردار نيز مرجع اتاق معلم دهي سرويس از كه رفته ،
ميشود سبب كه است (مونگليسم)دان سندرم به مبتلا كولبي
بيشترين او زمانيبياموزد همسالانش از كندتر وي تا
و متنوع شيوههاي با جدا ، مطالب كه دارد را يادگيري
خواندن و نوشتن كه حالي در.شود عرضه او به مكرر و متعدد
رياضي درس مهارتهاي اما ;است آسان بسيار كولبي براي
حافظه.ميباشد دشوار خيلي برايش جمع و عدد مفاهيم مانند
او كه مهارتهايي در تا ميكند كمك او به كولبي خوب بسيار
.گردد ماهر ميكند ، حفظ و ميآموزد
هم را درماني موسيقي تا گرفتند تصميم كولبي والدين
نشان علاقه موسيقي به كولبي هميشه زيرا كنند ، امتحان
مهارتهاي كسب دوره يك گذراندن حال در چون و است داده
نيز درماني مراحل طي به نياز بود ، رسمي آموزش و زباني
سودمند كولبي براي درماني گفتار گذشته در چند هر.داشت
يا وسيله هر از آموزش مسير در ميتوانست او اما ;بود
شيوه درماني موسيقيشود بهرهمند نيز ديگري مفيد شيوه
نظر بهاست انفرادي آموزش طرح اهداف تقويت براي متفاوتي
مهارتهاي يادگيري با درماني موسيقي همراهي كه ميرسيد
كمك كولبي به اطلاعات بيشتر فراگيري و تمركز در خاص ،
.ميكند
تنها كرد ، شروع را درماني موسيقي كولبي كه وقتي
او.كند صحبت كوتاه عبارت چند و مقطع كلمات با ميتوانست
وافري علاقه خود درماني موسيقي تكاليف انجام به هميشه
انجام در كولبي تشويق و ترغيب نتيجه در و ميداد نشان
اولين.داد نشان موفق موسيقي تمرين كنار در تكاليف ساير
در پيشرفت و توسعه كولبي براي درماني موسيقي هدف و تمركز
سرعت به كولبي.بود او سخنگويي زمان افزايش و لغات خزانه
سازها بردن نام و گرفت فرا را موسيقي آلات و اسباب نام
داشت نياز كه را آنهايي و علاقهاش مورد سازهاي از را
به و گرفت فرا نيز را نامتعارفي اسامي حتي.نمود آغاز
يا رنگ مانندميكرد بيان نيز كوتاهي ساده جملات تدريج
با حروف درماني ، موسيقي خلال در كه هنگامي و اشياء شكل
ميشد ، داده نشان او به متفاوت سازهاي و متنوع آهنگهاي
كولبي براي كاستي نوار.ميآموخت را آنها سرعت به كولبي
آن به اتومبيل يا و منزل در او تا بود شده گرفته نظر در
با درماني موسيقي راهبردهاي حاوي كاست نوار اين.كند گوش
موسيقي كلاس تدريج ، به.بود ترانه و ساز از استفاده
شد ، مبدل هفته هر در دقيقهاي سي جلسه يك به كولبي درماني
ريتم يا آهنگ يك تكميل نظير مهارتهايي جلسات اين در كه
كه لغاتي كردن تلفظ بلند قافيهدار ، كلمات يا و ناتمام
يادگيري بود ، مصوت حروف داراي آنها انتهاي يا و ابتدا
،(سازها نام مانند)است موسيقي به مربوط اساسا كه لغاتي
و آدرس يادگيري ده ، تا يك از اعداد كميت آهنگين بيان
كولبي به ديگر ، مهارتهاي از بسياري و خود تلفن شماره
كولبي علاقه مورد تمرينهاي از يكي.ميگرديد ارائه
را او كه بود ، قافيهدار شعرهاي داراي آهنگهاي خواندن
همقافيه كلمه يك بهكارگيري با تا ميكرد ترغيب و تشويق
قطعه زودي 8 به او.نمايد تكميل را آن ترانه ، آن شعر با
گرفت فرا مطلوبي نحو به را دار قافيه ترانههاي اين از
.بود گرفته درنظر برايش درمانگر كه بود تكاليفي از بيش كه
در كه ميبرد لذت تمريني از تمريناتش همه از بيش كولبي
چاپ كارتي روي بر كه را سازي يا اسباببازي يك نام آن
داشت قرار كارتها از تودهاي ميان در و بود شده
به او كه هنگامي.ميخواند را آن كولبي و برميداشتند
اجازه و فرصت ميخواند ، كارت روي از را شيء نام درستي
اغلب و ميآورد دست به جايزه بهعنوان را شيء آن با بازي
.بخواند درست را "طبل" كلمه بود قادر هم
(IEP) انفرادي آموزش طرح فرآيند در كه معتقدند او والدين
اين اهداف به دسترسي در ويژه به درماني موسيقي كولبي ،
موسيقي":آنان گفته بنابر.است بوده سودمند بسيار فرآيند
مهيا يادگيري براي را مفرح و متفاوت بستري درماني
كسب براي كولبي كه را اضافي تمرين و تكرار و ميسازد
".ميكند فراهم دارد نياز آن به خاص مهارتهاي
كري چيول -بيانگ دكتر:نويسنده
خاتمساز صغري:مترجم
كردندتماشا را غريب آشناي نمايش نفر هزار 20
سوگواري ايام مناسبت به كه غريب آشناي نمايش:هنري گروه
حسين نويسندگي و كارگرداني به (س)فاطمه حضرت شهادت
ماه مرداد از 19 سليم فرهنگي مجتمع همكاري با و عالمبخش
برگزار جوان فرهنگسراي مطهري شهيد سالن در شهريور دوم تا
.شد مواجه شهروندان چشمگير استقبال با شد
به كه نمايش اين جوان فرهنگسراي عمومي روابط گزارش به
ناگفتههاي و (س)زهرا حضرت فضايل و مناقب زندگي ، شرح
از حراست و حرس فقرا و ايتام به كمك چون ايشان زندگي
.ميپردازد تاتر زبان از امامت و ولايت حريم
با سليم فرهنگي مجتمع در پيش سال از 6 نمايش اين ساخت
گذشته سال دو كه حسنزاده محمدجواد شهيد ذهن در جرقهاي
.شد آغاز رسيد شهادت درجه به شيميايي جراحات اثر بر
در روز مدت 15 به كه غريب آشناي نمايش از كه است گفتني
استقبال نفر هزار حدود 20 شد برگزار جوان فرهنگسراي
شهريور دوم و اول در نمايش اين است ذكر به لازم.كردند
مراسم همچنين.درآمد اجرا به عصر و صبح نوبت دو در ماه
و گروه اعضاء به يادبود لوح اهداء با نمايش اين اختتاميه
نمايش اجراي روز آخرين پايان در جوان فرهنگسراي مسئولين
.شد برگزار
|