نژادگرايي تكوين
سياهپوستان اغتشاش و تظاهرات قبيل از رويدادهايي:اشاره
اروپا ، شرق غمانگيزدر وقايع آمريكا ، متحده ايالات در
و ايذاء اخيرا و جنوبي آفريقاي در سياهپوستان وضعيت
مهاجر اقليت به نسبت اروپايي كشورهاي از بعضي در خشونت
در مذهبي و نژادي و قبيلهاي درگيريهاي يا و پوست رنگين
آن مهمترين كه سرزمين يك در ساكن مختلف اقوام ميان
دست به فلسطين مردم غمانگيز كشتار و رويارويي
تعارضات يا و اشغالي فلسطين در صهيونيست نژادپرستان
ديده بسيار امروز جهان در است ، آفريقا قاره در قبيلهاي
خوانندگان است شده سعي زير مقاله در رو اين از.شود مي
و نژادگرايي نظريههاي نژادگرايي ، مفهوم با محترم
.شوند آشنا امكان حد در آن سيرتطور
انديشه گروه
آن انواع و نژاد مفهوم
تاريخي ادبيات در شانزدهم قرن اوايل از نژاد كلمه
ملتها تشكيل با رابطه در اروپا تاريخ توضيح جهت انگلستان
مبدا و منشا مشترك ، برصفات تكيه منظور و ميرفت كار به
بر و ميساختند را ملت يك هم با كه بود انساني گروههاي
در صليبي جنگهاي.نداشتند تاكيدي رواني و جسمي مشخصات
شهرت بيتالمقدس تصرف سر بر اگرچه ميلادي (1311) قرن
از كه بود تجاوزكارانهاي جنگهاي حقيقت در اما يافت ،
مردم به كاتوليك كليساي و فئودالها و پادشاهان جانب
را خود اروپايي متجاوزان.شد تحميل اسلامي سرزمينهاي
مقاومت و ميدانستند ايمان و تمدن طلايهدار و مروج
.ميكردند معرفي خشونت و برخونخواري دليلي را مسلمانان
بر ميلادي پانزده قرن تا صليبي جنگهاي رواني بازتاب
تثبيت با بود مصادف قرن اين آغاز.بود افكنده سايه اروپا
سرزمينهاي به آنان توجه و غربي اروپاي قدرتهاي تحكيم و
انحراف توجه اين دلايل از يكي شايد.بود اروپا از خارج
هر به بود ، فئودالها و داخلي امور به نسبت عمومي افكار
منظور به اكتشافي مسافرتهاي جغرافيايي ، اكتشافات دوره رو
به نوعا سفرنامهها.گشت آغاز طبيعي منافع به دستيابي
كه طوري به ميشد ، تحرير غيرواقعي داستانهاي صورت
متفاوت و غيرعادي صورت به اروپا مرزهاي از خارج انسانهاي
جسماني و ظاهري شكل از ميشدند شرححالنويسي و تعريف
از غلوگويي و اغراق سنتها ، و رسوم و آداب تا گرفته
كه طوري به بود نويسيها سفرنامه اين در رايج شيوههاي
نسبت منفي تصورات از انباشته تدريج به اروپا مردم افكار
قرون طول در آنكه جالب.ميشد كشورها ديگر اقوام به
هم يكسان و همگون سفرنامهها هفده و شانزده پانزده ،
كشورهاي با رابطه در كه سفرنامههايي كه طوري به نبودند
جسماني وضع به راجع مييافت تحرير مركزي وآسياي روسيه
عمده طور به و نميدادند ارائه مفصلي توضيح مردم ظاهر و
معرفي بيدين و كافر و ظالم وحشي ، را مناطق اين ساكنان
مركزي آمريكاي و آفريقا به مربوط سفرنامههاي.ميكردند
يك عنوان به جسماني خصوصيات ساير و پوست رنگ به بالعكس
و وحشي مناطق اين مردم كلا و داشتند تاكيد اصلي پديده
به آفريقا مردم از مثال عنوان به.ميشدند معرفي آدمخوار
ميمون و انسان ميان موجودي يا انسان شبيه حيواني عنوان
اين مردم از آنان تعريف آبرومندانهترينميبردند نام
توسط بار اولين كانيبالها اصطلاح.است "نجيب وحشي" مناطق
ساكنان از بخشي به (15061451)آمريكا كاشف كلمب كريستف
گوشت عادي طور به بود معتقد كلمب كه شد گفته آمريكا بومي
آفريقاييها مورد در لفظ اين بعدها (1)!ميخورند انسان
مفهوم ميلادي هيجدهم قرن در تدريج به.شد گرفته كار به
نظر از انسانها ردهبندي براي و يافت ديگري تعريف نژاد
.شد گرفته كار به توامان طور به فكري و فرهنگي جسمي ،
و فرضيهها نمودند سعي دانشمندان هيجدهم قرن اواخر
ميشد بيان شفاهي صورت به قبلا كه نژاديرا نظريههاي
.بنمايند آن بودن علمي در سعي و درآورند مكتوب طور به
موجودات ردهبندي به زمان آن تا كه زيستشناس دانشمندان
به انسان از و ميپرداختند جانوران و گياهان از اعم
جسماني خصوصيات از ميبردند ، نام موجودات هرم راس عنوان
لحاظ از بشر بندي رده به و نهادند فراتر را پا انسانها
اين جمله از پرداختند ، ...و ذكاوت هوش ، فرهنگي ،
لامارك ، ،((لينه17781707م كارل از ميتوان دانشمندان
علم.برد نام...و ((فرانسواولتر17781649م ژرژبوفون ،
شكل روي از فردي تواناييهاي از بعضي تشخيص و چهرهشناسي
به و گشت رايج چشم و مو رنگ قد ، صورت ، اجزاء جمجمه ،
با نژادگرايي نظريههاي فوق مطالعات مبناي بر تدريج
ارائه جامعه به هدف هم كاملا لكن متفاوت ظاهر به كلمات
در مساعد زمينههاي پيش آوردن فراهم با البتهگرديد
غيرواقعي داستانهاي وسيله به مردم عمومي اذهان و افكار
و آسيا سكنه بخصوص كشورها ديگر مردم از تحريفآميز و
.گرديد ميسر امر اين آفريقا
:نژادها تقسيمبندي
ظاهريو خصوصيات لحاظ از نژادها تقسيمبندي معتبرترين
:ميباشد طبقه حاوي 5 محيطزيست
قفقازي يا اروپايي نژاد -1
سياه يا آفريقايي نژاد -2
مغولي يا آسيايي نژاد -3
آمريكايي نژادسرخپوستان -4
استراليايي نژاد -5
سينژاد حدود جزييتر صورت به و است كلي طبقهبندي اين
جزييتر معيارها چه هر البته است ، شده شناسايي جهان در
و زرد سياه ، نژادمييابد فزوني هم نژادي تعدد باشد
و دارند خارجي طبقهبنديهاعينيت اين در سفيد
كس هيچاست آمده صرفادركتابها "نژادآريايي"بالعكس
اسكلت يك يا و نكرده ملاقات خيابان در را آريايي نفر يك
مذهبي ، جمعيتي هم يهوديان.است نيافته حفاريها در آريايي
هيچ هرگز نميدهند ، تشكيل را نژادي ولي هستند فرهنگي
.است نياورده ميان به يهودسخن نژاد از زيستشناسي
يك غيروراثتي و وراثتي خصائص كه ميدهد نشان بررسيها
مختلف ، ملت دو يهوديان تا است نزديكتر بسيار هم با ملت
با اعصار و قرون طي نژادها از بسياري همانند يهود نژاد
باعث متنوعتر اختلاط و است خورده گره نژادها ديگر
(2).است شده آنها بيشتر پراكندگي
نژادي فرضيههاي *
گروههاي فرهنگي و فكري برتري مدعي نظريهها و فرضيه اين
دو به را انساني جامعه اساس اين بر و هستند انساني خاص
و گردها كله)جسماني مشخصات اساس بر پست و برتر نژاد بخش
و...و چشم و مو و پوست رنگ بدن ، فيزيك ،(درازها كله
سعي و مينمايند تقسيم جغرافيايي درمنطقه اقامت
كه نيست عجيب.بدهند علمي رنگ نظريهها اين به ميكنند
بهدنبال و هيجدهم قرن اواخر از فرضيهها اين پيدايش
آغاز استعمارگري بر مبني اروپا طلبانه توسعه افكار
فرضيههاي بر تكيه بدون غربي حكام است بديهي.ميشود
برده بازار جهت آفريقا مردم شكار به قادر نژادپرستي
يا و نوپا آمريكاي مزارع در كاراجباري و فروشان
پيشبرد جهت كشورها اين خام و طبيعي منابع از بهرهگيري
علميدر توجيه نوع يك به دستيابي بدون صنعت موتورهاي
تا سال 1815 از كه طوري به نبودند ، نژادي نظريه لفاف
از 35 زمين كره در استعمارگران سلطه تحت بخش ميلادي 1914
تا سالهاي 1820 فاصله در و يافت افزايش درصد به 85 درصد
اروپايي جديد سرزمينهاي به اروپايي پنجاهميليون 1930
دوره 30 اين در.نمودند مهاجرت درياها ماوراء در شده
كه كردند تصرف سفيدها را زمينها از مربع كيلومتر ميليون
ميليون آمريكا 50 يا و (3)".دارند كنترل در هم هنوز
كه داد انتقال مزارع در كار جهت ماوراءبحار از را انسان
اين.نمودند فوت آنان از نفر ميليون مسافرت 25 هنگام
روحاني بويژه انگلستان كشيشهاي توسط حتي نژادگرايي
درسواحل سياه بردههاي بازرگاني" گفت كه شد دفاع تومسون
محترم را مبين دين قوانين و انسانيت اصول آفريقا ،
(4)"ميشمارد
تطور بوته در نژادي فرضيههاي *
جينش خوآن ، نژادگرا نظريهساز نخستين معتقدند دانشمندان
توصيف با وي.ميباشد ميلادي سال 1550 در دهاسپولودا
آنان كه كرد اثبات آمريكا بوميهاي تباهيهاي و فروتري
با همانقدر" گرفتكه نتيجه و !عقلانينيستند موجودات
ميمونهاباانسانها كه دارند تفاوت اسپانياييها
".متفاوتند
نژادپرستي پديده به نسبت وسيعتر تحقيق جهت معالوصف
برگرديم ، مسيح ميلادحضرت از در 469پيش سقراط عصر به بايد
راجع و است شده مكتوب افلاطون شاگردش توسط سقراط افكار
از مسخرهتر چيز هيچ":است گفته سقراط حكومت به
هوس و هوي وتابع باشند مسلط آن بر عوام كه دموكراسي
كه بود دستجمعيتي در حكومت.ندارد وجود باشند اشخاص
از بايد شهروندان":بود معتقد يا و "بودند شور در دائم
(4)".نمايند پيروي باشد غيرعادلانه آنكه ولو قانون
به دولت واژه با رابطه در سقراط رهرو و شاگرد افلاطون و
مردم ميكند حكمراني متعدد شهرهاي بر كه قدرتي معناي
عنوان رابه آن است معتقد لكن ميداند ، آگاه را يونان
.، ميشناسند ميكند ظهور وحشيان ميان فقط كه پديدهاي
تمام به و داشت خاصي مفهوم آنها قاموس در "بربر" يا وحشي
كه (هلن)نژاد بر تاكيد.ميگرديد اطلاق غيريوناني ملل
بود يونان افسانه خداي باشد ، هلن اعقاب از و نژاديوناني
برتر جهان اقوام ساير از را نژاد اين كه ميشد موجب
(6).بدانند
عنوان به را كهن اعصار خدايان پرستش و مسيحيت مذهب ظهور
روم امپراتوري وضع اين قبال در و ميكرد تخطئه بتپرستي
به شد ناچار ميدانست مدنيت پشتيبان و حافظ را خود كه
كه زماني اما گيرد ، قرار مذهب مقابل در اجنبي نيروي شكل
پس سيصدسال حدود) گرويدند مسيح مذهب به رومي امپراتوران
ميان كه حفرهاي آن و شد دگرگون كلي به وضع (ظهور از
در بود آمده بوجود مذهبي جامعه و (سياسي) دنيوي جامعه
آن تا گرفت ، صورت عميقتر تحولي سپس.پرگشت عمل اين نتيجه
كه كنند ادعا ميتوانستند قدرتسياسي زماناولياي
در اينتمدن از و هستند باستان وتمدن فرهنگ نماينده
(مسيح مذهب پيروان و كشيشان) بيفرهنگ وحشي گروهي مقابل
اساسي ركن بعدها اروپاكه شمال پادشاهان اما.كنند دفاع
گرديدند اروپا مذهبدر اين عمده پاسدار مسيحيتو
نقش ترتيب اين به.بيفرهنگ و عامي هم و بودند هممسيحي
اولياي و مسيحيتافتاد گردن به باستاني تمدن از دفاع
سنتهاي قيم بلكه مسيحي ايمان پاسدار تنها نه مذهب اين
آثار مسيحي خانههاي تارك گرديدند ، باستانينيز تمدن
".كردند نگهداري آنها از استنساخو را باستان يونان ادبي
پايان با مصادف ايتاليا در(م) در 1469 ماكياول تولد
رفورماسيون و (نوزايش)رنسانس نهضت دو آغاز و وسطي قرون
تضعيف گرديد ، آغاز جديد دوران درواقع و بود(اصلاح)
حاكميت بهتدريجنفي علمو قدرت افزايش و كليسا حاكميت
منجر كليسا قيد از رهايي است ، عصر اين تخريبي جنبه كليسا
دراين رسيدوماكياول مرج و هرج آن اوج فرديتتا رشد به
:داد ارائه اينگونه را خود نظرات پرتنش دوره
ميتواني چه هر باش ، حريص باش ، خويش سود پي در هميشه"
ميكني ، نيكي كه كن وانمود چنان اما كن ، بدي كن ، تصاحب
را آورديديگران بدست فرصت چون باش ، خوي درنده و خشن
(8)"جوي توسل حيله زورو به مردم با رفتار در و بفريب
وقوع تا.ميكرد توصيه را قدرت به اتكا ماكياولعملا
گرايي نژاد اوج كه هيتلر رسيدن قدرت وبه دوم جهاني جنگ
دانشمندانو بود(19451933) آلمان بهخصوص اروپا
مسالهبرتري بسياريبر جامعهشناسان و زيستشناسان
غارت به كمك خود نظريات اعلام با و زدند تاييد مهر نژادي
تمامي ذكر كه نمودند واژه اين تحت چپاولاستعمارگران و
تنها و نميگنجد مقال اين در ها فرضيه اين ارائهكنندگان
:ميشود بسنده تاريخي سنوات به توجه با نمونه چند به
بنيادواساس نظراتوي:(17781707) لينه كارل -
.نمود پيريزي را سرمايهداري تجاوز فرهنگ و نژادشناسي
يك در انساني فضايل با را انسانها مشخصاتظاهري لينه
مخترع ، و آمريكاييهاتندخو او نظر بهميداد قرار رديف
ماليخوليايي ، آسياييها فرمانبردارقانون ، اروپاييها
هستند تنبل و بدجنس آفريقاييها و دوست پول و تجملپرست
.ميشود حكومت آنها بر جبر زورو به كه
وجود به فرانسوي جانورشناس:(17781707) بوفون ژرژ -
انساني گروههاي همه براي واحد و اوليهمشترك اجداد
ساليان طي نژاد صفات بود داشتلكنمعتقد اعتقاد
اين در و شد طبيعيايجاد تحتتاثيرعوامل متمادي
قله ، اوج در را اروپايغربي ساكنان ردهبنديبوفون
آسياو ساكنان سپس بعد ، مرحله در را اروپاييها ديگر
مرحلهدستهبنديمينمايد پايينترين در را آفريقا
اسب به الاغ نسبت مانند انسان به سياهان نسبت:وميگويد
.است
روشنگري عصر بزرگان از ((ولتر17781694م فرانسوا -
موسس بود فرانسه انقلاب پيشقراولان از و فرانسه
بود معتقد وي.ميآيد بهشمار فرانسه جديد تاريخنويسي
اگر موو از نه شده پوشيده گوسفند پشم سياهاناز سر
سرد هواي و آب با سرزمينهايي به سياهپوست زنان و مردان
نوع از حيواناتي توليد به هميشه مانند شوند فرستاده هم
.ميدهند ادامه خود
اگر":بود معتقد آلماني ((18311770م هگل فريدريش -
رابطهاي هم تاريخ با نباشد رابطه در اروپا با قومي
".است كامل انسان معيار اروپايي انسان و ندارد
تنها سفيد نژاد":بود معتقد (18821816)گوبينو آرتور -
پست نژادهاي بر حكومت براي خداوند جانب از كه است نژادي
را آن و بود نژادي اختلاط مخالف وي ".است شده تعيين
ترين پايين را سياه نژاد گوبينوميدانست نژادي فساد
را آريايي اصطلاحخون و ميدانست انساني گروههاي در رده
.ميبرد كار به (اوليه) پاك خون معني به وي
ميتوان":بود معتقد وي((19001844م نيچه فريدريش -
.آورد بوجود برتر و حاكم نژادي ، نژاد پرورش و تربيت با
نژاد ".بوده محكوم نژاد و نژادحاكم ميان دائمي جنگ تاريخ
.دارد قرار رده بالاترين در نيچه نظر از اروپايي
در يهود دولت تشكيل وي نظر به:((19041860م هرتزل -
خط و!وحشيان برابر در اروپا دفاعي ديوار از بخشي فلسطين
خواهد!وحشيگري برابر در فرهنگ از دفاع جبهه در مقدم
.بود
نظريات از تركيبي وي نظريات:((هيتلر19451899م آدولف -
وي بهنظر.بود ريشاردواگنر چمبرلن ، گوبينو ، داروين ،
آن ونگهدارنده جهاني فرهنگ و علم هنر ، خالق آريا نژاد
سلطه تحت بايد (پست نژادهاي)انساني ديگر گروههاي و است
خون.باشند آريايي فرهنگ پذيرنده و آريا نژاد رهبري و
بهداشت و پاكسازي اقدامات با بايد (برتران خون) آريايي
ميسر جهان در فرهنگ تكامل تا بماند كاملاپاك نژادي
نهايي جنگ به جهان تاريخ:داشت اعتقاد همچنين وي.باشد
پست نژادهاي با (طلايي مو و آبي چشم) برتر نژاد ميان
پايان برتر نژاد غلبه با مبارزه اين و شد خواهد منجر
(9)".يافت خواهد
طاهري معصومه
:پانوشت
عيني شاهد مورد يك حتي مورخين و نويسندگان نظر به بنا -1
.است نرسيده چاپ ادعابه اين جهت
دكتر مترجم سياسي ، جامعهشناسي دوورژه ، موريس -2
.صفحه 254 قاضي ، 1372 ، ابوالفضل
.صفحه 79 گواهي ، ترجمه شرقشناسي ، ادوارد ، سعيد -3
.صفحه 246 سياسي ، جامعهشناسي دوورژه ، موريس -4
غرب ، در سياسي انديشههاي تاريخ طاهري ، ابوالقاسم دكتر -5
.صفحه 17 1379 ،
.صفحه 21 منبع ، همان -6
.صفحه 158 منبع ، همان -7
.صفحه 1 سياسي ، 1366 ، انديشههاي پهلوان ، چنگيز -8
"127-اقتصادي 8 سياسي مجله" شاپوررواساني ، پروفسور -9
. خلاصهصفحات 80 ، 86 ، 87
|