كتاب بازار به سال 78 برگزيده كتابهاي
يافت خواهد راه جهان
و آموزش در شده فراموش پديدهاي پرسش ،
ما پرورش
پژوهشهاي معرفي دوره چهارمين برگزاري
بينالمللي بخش در سال فرهنگي
اينترنت و اطلاعات عصر در سنجش سازمان
آموزش در توجهات محور مدرسه:حاجي مرتضي
است پرورش و
اثر تربتجام در خرگرد باستاني شهر محوطه
شد ملي
ميشود ايجاد كشور در مساجد انجمنهاي
كتاب بازار به سال 78 برگزيده كتابهاي
خواهديافت راه جهان
سال 1378 ، ادبي برگزيده آثار خلاصه:علميفرهنگي گروه
محمدعلي.شد خواهد معرفي جهان كتاب بازار به و ترجمه
وزارت فرهنگي فعاليتهاي و مجامع دفتر مديركل شعاعي ،
طرح دو:گفت خبر اين اعلام ضمن اسلامي ارشاد و فرهنگ
ويژگيهاي واجد كتابهاي شناسايي و گزينش بر مبني فرهنگي
پرداخت آئيننامه جهان ، كتاب بازار در حضور براي لازم
براي آنها از حمايت و امر اين تحقق براي ناشران به وام
ارتقاي آموزشي دورههاي و جهان سطح در آثارشان بازاريابي
فعاليتهاي و مجامع دفتر سوي از بينالملل نشر دانش
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي معاونت و فرهنگي
آثار خلاصه اينكه بر علاوه همچنين.است شده ارائه
برگزيده آثار از برخي خلاصه هم و سال 78 ادبي برگزيده
و انتخاب كارشناسان از جمعي همت با نوجوان و كودك ادبيات
سال 79 ادبي آثار خلاصه ترجمه و انتخاب است ، شده ترجمه
.كردهايم آغاز نيز را
تحقق در ناشران پيگيري و همكاري ضرورت به اشاره ضمن وي
درباره بحث و مطالعه پيش سال دو از":گفت طرحهايي چنين
و كردهايم آغاز را جهاني بازار به ايراني كتابهاي عرضه
.است شده شناسايي عرصه اين در بسياري مشكلات امروز ، به تا
پر پيشنهادي ، آئيننامههاي و طرحها از ما هدف درواقع
در حضور براي ايراني ناشران فراروي در موجود خلا كردن
".است نشر بينالمللي بازار
و آموزش در شده فراموش پديدهاي پرسش ،
ما پرورش
ميگيرد سرچشمه اجتماع از كه موانعي
در يادگيري مطلوب و موثر شيوههاي از يكي همواره:اشاره
سوي از "مستمر پرسشهاي" فرايند به توجه آموزشي نظامهاي
يادگيري انواع در ميتواند كه است دانشآموزان و معلمان
خود نهايي اهداف به پرورش و آموزش راهيابي در نتيجه در و
از ميتواند كه مطلوب ، فرايند اين.باشد سودمند بسيار
انجام معلم به دانشآموزان ويا دانشآموزان به معلم طريق
چندان جايگاه از ما پرورش و آموزش در متاسفانه پذيرد
عامل چندين در ريشه كاستي اين.نيست برخوردار مناسبي
ميگيرد ، سرچشمه اجتماع از كه است موانعي شامل كه دارد
خود در كه مشكلاتي است ، معلمان از منشعب كه مشكلاتي
پرورشي و آموزشي نظام در ريشه كه مشكلاتي و است فراگيران
اجمالي بررسي به يك ، هر درباره گذرا شرحي با.دارد ما
.ميپردازيم موضوع اين
به خانوادهها بيشتر اجتماعي نظام امروزه متاسفانه
يا خودآگاهانه بهطور آنها از بسياري كه است گونهاي
اين سرپرستان زيرا هستند ، "ستيز پرسش" ناخودآگاهانه
در.كردهاند زندگي ستيز پرسش جامعهاي در خانوادهها
محدويتهاي:چون دلايلي بنابه فرزندان خانوادهها بين
خود از پرسيدن حق...و شرم كشيدن ، خجالت ديني ، اخلاقي ،
شديدي عكسالعملهاي با دارد احتمال چون ميكنند ، سلب را
برخوردهاي با است ممكن مواقع بعضي در حتي و شوند مواجه
نامطلوب ، شيوه اين متاسفانه كه شوند روبهرو فيزيكي
اصطلاح به و زير به سر و منفعل انسانهايي را نوجوانان
خانوادهها اغلب در نمونه عنوان به !ميآورد؟ بار مودب
عادت چون مسايلي درباره نميتوانند پسران و دختران
در هم آنها آموزشهاي جزو كه ارضايي خود مضرات يا ماهانه
سوال خود مربيان يا اوليا از هست پرورشي و آموزشي نظام
و خطيرتر آموزشي نظام مسئوليت خاطر همين به كه كنند
پرورش و آموزش عمدتا را خلا اين چون.ميشود مهمتر
.كند پر ميتواند
گرفته نشات كه مشكلاتي
است معلمان از
به معلمان اتفاق به قريب اكثريت ميشود باعث كه مسايلي
:زيرند شرح به نكنند ، شايستهاي توجه فرايند اين
در كه ميكنند تدريس شيوهاي همان به معلمان بيشتر -1
و متروك كهنه ، اطلاعاتي با هم آن ديدهاند ، آموزش گذشته
.علمي غير
مشكلات مخصوصا معلمان اجتماعي گوناگون شديد مشكلات -2
امروزه نمونه براي.است موثر امر اين بر رفاهي و معيشتي
به زندگي ضروري هزينههاي تامين براي معلمان اغلب
با سنخيتي و همخواني هرگز كه ميپردازند فعاليتهايي
عواقب خود مسئله اين كه ندارد آنها انبيايي خطير رسالت
.است آورده بار به را وخيمي
جهاني نوين پرورشهاي و آموزش از آگاهي و مطالعه عدم -3
ارائه پيشرفته بسيار تكنولوژي با كه جديد علوم يا و
.ميشود
مقدس وظيفه به عشق و انگيزه نداشتن و بيعلاقگي -4
ديدي با معلمان از عدهاي زيرا(شغل نه)معلمي
مقدس كار اين به درآمد كسب براي صرفا و شغلگرايانه
.رويآوردهاند
فشارهاي و اهرمها از معلمان امنيت عدم و هراس -5
.اجتماعي
علمي اطلاعات فقدان دليل به معلمان از عدهاي ناتواني -6
.مستمر پرسشهاي به پاسخگويي در
برميگردد فراگيران خود به كه مشكلاتي
اجتماعي گوناگون دلايل به دانشآموزان از بسياري -1
ميهراسند ، پرسش از و نميبينند خود در را پرسش جسارت
درسي نمرات در را نامطلوبي اثرات كه ميدهند احتمال زيرا
.آورد بار به آنها انضباط و
مثل ديگري گوناگون دلايل به دانشآموزان از بعضي -2
تعدادي زيرا.ندارند پرسش به علاقهاي بودن ، بيانگيزه
مورد رشته در يا ميآيند ، مدرسه به اجبار به يا آنها از
علاقهاي درس فلان به يا و نشدهاند پذيرفته علاقه
پيدا شيوع امروزه كه مفرطي افسردگيهاي به يا و ندارند
...و شدهاند دچار است ، كرده
جلوترند بسيار درس كلاس از هم دانشآموزان از عدهاي -3
بسيار افراد اين تعداد نميكنند ، پرسش احساس خود در و
آگاهي هيچگونه تدريس موضوع از اصلا برعكس يا است اندك
.نكردهاند كسب
منفعلانه آنها با زيرا منفعلند دانشآموزان از بعضي -4
.ندارند پرسش به ميلي نتيجه در و است شده عمل
اين از مجموعهاي زير كه ديگري مشكلات مجموعه و -5
.است مشكلات
ريشه كه مشكلاتي
دارد پرورش و آموزش در
موجود مشكلات به نسبت پرورش و آموزش وزارت بيتوجهي -1
تعليم مشكلات با معلمان بودن ناآشنا و پرورش و آموزش در
.تربيت و
.پرورش و آموزش مشكلات با مواجهه در بيبرنامگي -2
و آموزش توسط اجتماعي مصونيتهاي از بعضي ايجاد عدم -3
.ميطلبد را آزادانهتر محيطي پرورش و آموزش چون پرورش
سطوح در كشور مدير تغيير با مثلا:مديريتها تغيير -4
تغيير پايينتر سطوح در مجموعه زير مديران كليه كلان
در.آموزشي مديريتهاي گرفتن نظر در بدون هم آن ميكنند
دل خون هزاران و سابقه سال چندين با مدير يك كه صورتي
بسيار ميتواند كه است كرده كسب ارزندهاي تجارب خوردن
و غيرضروري مديريتهاي تغيير با اما شود واقع سودمند
مديران تجارب تمام به غيرمرتبط انگيزههاي خاطر به صرفا
.ميشود كشيده بطلان خط قبلي
ملاك موارد بيشتر در چون.موفق مديران كارگيري به عدم -5
سنخيتي هيچگونه كه است مسايلي و موضوعات مديران انتخاب
شخص حتي وقتها گاهي و ندارد مدير آن فعاليتي حوزه با
.است ناهمگون ايشان فعاليتي حوزه با نيز مذكور مدير
و آموزش نظام كه اميدواريم مسايل اين به توجه با حال
و علمي قوانين با كه علمي و مناسب راهكارهاي با ما پرورش
درباره بتواند باشد داشته همگوني آموزشي درآمده روز به
.يازد دست شاياني موفقيتهاي به مستمر پرسشهاي فرايند
فاطمي حبيبالله سيد
پژوهشهاي معرفي دوره چهارمين برگزاري
بخشبينالمللي در سال فرهنگي
معرفي دوره چهارمين اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
برگزار را بينالمللي بخش در سال فرهنگي پژوهشهاي
.ميكند
اخير سنوات ارتباطات ، طبق هنرو فرهنگ ، پژوهشي موسسه
به و معرفي را ايران به مربوط فرهنگي پژوهشهاي بهترين
فرهنگي انقلاب عالي شوراي رئيس تقدير لوح آنها از يك هر
.كرد خواهد اهدا نفيس جايزهاي و
بخش در سال فرهنگي پژوهشهاي معرفي دوره چهارمين
فرهنگي پژوهشهاي معرفي دوره ششمين با همزمان بينالمللي
پژوهشي ، و مطالعاتي مراكز.ميشود برگزار داخلي بخش در
كه كشور از خارج دانشگاههاي فارغالتحصيلان و پژوهشگران
ميكنند ، فعاليت اجتماعي و فرهنگي زمينههاي از يكي در
آثار از نسخه يك برنامه اين در شركت براي ميتوانند
آثار كليه و دكتري پاياننامه پژوهش ، از اعم) پژوهشي
تاريخ تا را خود (ترجمه و مقاله ، تاليف از غير تحقيقاتي
ميدان پايينتراز تهران ، نشاني به جاري سال مهرماه 8
ارسال نمابر 8901298 يا شماره 11و دمشق ، خيابان وليعصر ،
.كنند
اجتماعي ، ادبي ، :از عبارتند پذيرش مورد موضوعي حوزههاي
تاريخ ، باستانشناسي ، رسانهها ، مردم ، فرهنگ ، هنري ، ديني ،
.روانشناسي و تربيتي علوم جغرافيا ،
برگزار ماه دي در دوره اين جوايز اهداي و معرفي مراسم
.ميشود
اينترنت و اطلاعات عصر در سنجش سازمان
عموم اختيار در را اطلاعات اين بايد دولتي سازمانهاي *
سودجوييها از مختلف بهرههاي بر علاوه تا دهند قرار
.شود جلوگيري
.كردند شركت ورودي آزمون در نزديكم بستگان از نفر امسال 4
اين برگزاري جزئيات به كه بود سالها بسياري ، مانند
فقط دانشگاهي يك عنوان به و نميكردم چنداني توجه آزمون
امسال ، ولي.ميكردم دنبال را مهم علمي اتفاق اين دور از
اجراي و آمادهسازي مختلف مراحل در نزديك از حدودي تا
نحو به خصوص به و گرفتم قرار سنجش سازمان توسط آزمون اين
نيم و ميليون يك به نزديك به سازمان اين اطلاعرساني
.شدم حساس اينترنت عصر و اطلاعرساني زمانه اين در داوطلب
:كرد ترغيب يادداشت اين نگارش به مرا امر اين
بر آزمون نتايج صبح پنجشنبه روز از كه بود شده اعلام (1
اين چهارشنبه عصر ازميشود داده قرار سنجش سايت روي
كه شدم متوجه شب ساعت 10 در و ميكردم بررسي را سايت
اولين جزء بود ممكن كه اين با.است استفاده قابل سايت
يك تنها استخراج باشم ، سايت اين از كننده استفاده افراد
آن سيستم.انجاميد طول به بعد روز بامداد ساعت 3 تا جواب
توان كه بود شده طراحي ناكارا وضوح به و بود كند قدر
مشكل همين همه.نداشت هم را پرسوجو يك حتي به پاسخگويي
هم از آموزشي گروههاي حتي نظر مورد سيستم در.داشتند را
از بگذريم دهد ، جواب سريعتر شايد تا بودند نشده تفكيك
پذيرفته اطلاعات فقط كه بود شده گفته اول صفحه در كه اين
.بود موجود اطلاعات همه واقع در ولي است ، چاپ قابل شدگان
در بايد كه را سيستم اين كارايي سنجش سازمان مسئولين آيا
تحليل دهد ، سرويس فراواني متقاضيان به روز چند اين
سادهEmail سيستم يك با كه ميدانند آيا كردهاند؟
چند در را اطلاعات از حجم اين با پايگاه يك ميتوان
شماره براساس مشخصي پرسوجوهاي به و كرد جستوجو ثانيه
در اينترنت كنندگان استفاده تعداد گفت؟ پاسخ داوطلب
از بسياري و است شده برابر چند گذشته سال به نسبت ايران
دسترسي اينترنت به كه ميشناسند را كسي اغلب و مطلعند آن
.باشد بسياري جوابگوي بايد سيستم اين بنابراين دارد ،
اطلاعات هم ايرنا سايت در كه شدم خبر با بعد روز (2
اولين در.است شده داده قرار سراسري آزمون شدگان پذيرفته
بسياري شدم موفق ساعت ، نيم مدت در و سايت اين به دسترسي
اين در ميشود پس.كنم دريافت را نياز مورد اطلاعات از
.داد انجام هم اطلاعرساني كار كشور
با كشور سطح در نفر ميليونها كارنامهها ، دريافت روز (3
از پس و ميروند شده اعلام مراكز به زياد و كم گرفتاري
آنها بهبگيرند را داوطلبان كارنامه ميشوند موفق معطلي
دوشنبه روز رشته انتخاب فرم دريافت براي كه ميگويند
كارنامه با نيز را فرم اين كه نميشد مگر.كنيد مراجعه
بيهوده...و ترافيك كار ، قدر چه ميدانيد كرد؟ توزيع
ميكنيد؟ توليد مردم براي
دريافت با كه ميشود اعلام كارنامه دريافت محل در (4
براي (آن كاركنان تعاوني يا) سنجش سازمان تومان 2000
آزمون كه گفتم خود با.ميكند رشته انتخاب داوطلبان
نبايد اين اما خيليهاست ، براي زيادي درآمد ممر سراسري
رشته انتخاب.باشد آن كاركنان يا سازمان اهداف از يكي
در فقط گويا سنجش سازمان كه دارد اطلاعاتي به نياز
و متوسط شامل اطلاعات اين.ميدهد قرار خاصي عده اختيار
پذيرفته براي آزمون مواد درصدهاي و رتبه پايينترين
صورت به ميتواند كه است مختلف محلهاي -رشته شدگان
روي بر نيز و گيرد قرار عموم اختيار در سال هر كتابي
از يكي تنها.شود گذاشته سنجش سازمان اينترنتي سايت
;است رشته انتخاب اطلاعات اين از استفاده موارد
سودمند همه براي و كارگشاست بسيار مختلف آماري تحليلهاي
در را اطلاعات اين بايد دولتي سازمانهاي اصولا.است
از مختلف بهرههاي بر علاوه تا دهند قرار عموم اختيار
چه كه اينترنت به كنيد نگاه.شود جلوگيري سودجوييها
.است عموم اختيار در مجاني طور به ارزشمند اطلاعات مقدار
رشته انتخاب فرم دريافت براي كه دوباره دوشنبه روز (5
دفترچه ميگويند كرد ، مراجعه دست دور دانشگاه يك به بايد
چند به سركشي با.خريد پست اداره از بايد را رشته انتخاب
مردم ;شدهاند تمام دفترچهها كه ميشود معلوم پست دفتر
كار.ميگويد چيزي كس هر و عصبانياند و بلاتكليف
را مدارك اين همه نميشد مگر.دارد رواج پارتيبازي
احترام كمي استحقاق مردم اين مگر داد؟ متقاضيان به يكجا
را دفترچه حتياين ندارند؟ را درست خدمات ارائه و
يك.گذاشت فروش به روزنامهها باجههاي در ميتوان
به رشته انتخاب فرم دستي تحويل:است مانده ديگر مراجعه
.شده تعيين محلهاي
مثلا.است فراوان كشور در مردم با برخورد نوع اين از (6
در كه گرفتند تصميم امسال كه سنجش سازمان كاركنان همين
از كلان درآمد كه آنان قافله از تعاوني يك قالب
آزمون چهار و نمانند عقب ميبرند ، سراسري آزمونهاي
چهار هر براي نفر هزار ده چند.كردند برگزار آزمايشي
آزمونها اين از كدام هر براي.بودند كرده ثبتنام آزمون
هم يكبار و آزمون در شركت كارت اخذ براي يكبار بايد
رفت شهر نقاط اقصي در مختلف محلهاي به كارنامه اخذ براي
.خريد را "سنجش پيك" بايد هم محلها اين از اطلاع براي و
يا كاغذ يك اخذ براي كه ندارد پست اداره كشور اين مگر
به خيابانها در و كنند رها را كارشان بايد مردم كارت
براي حداقل را برگهها و كارت اين نميشد مگر افتند؟ راه
فرستاد؟ دانشآموزان مدارس
محل فعلياش وضعيت در سراسري آزمون اگر ميگويم خود با
چگونه است ، آن كاركنان و سنجش سازمان براي كلاني درآمد
مشكلات تخفيف و آزمون اين اجراي نحوه بهبود به ميتوان
.بست اميد دانشآموزان و خانوادهها فراوان
دانشكده دانشيار ، قدسي محمد دكتر
شريف صنعتي دانشگاه كامپيوتر ، مهندسي
آموزش در توجهات محور مدرسه:حاجي مرتضي
است پرورش و
مدرسه:گفت پرورش و آموزش وزير:علميفرهنگي گروه
و اسلامي جمهوري نظام بالنده نيروهاي پرورش مركز
.است وزارتخانه اين توجهات همه محور
و ملي نمونه كارمندان از تقدير مراسم در حاجي مرتضي
فعاليتهاي:افزود پرورش و آموزش وزارت دستگاهي
دانشآموزان و معلمان نقش و يابد سامان بايد مدرسه
عمومي روابط گزارش به.شود گرفته جدي مدرسه اداره در
است شايسته:كرد تصريح وي پرورش ، و آموزش وزارت
يك و باشند تعامل در مدارس مديران و مربيان اوليا ،
.كنند فراهم دانشآموزان براي را مطلوب آموزشي محيط
نمونهاي و الگو را فرهنگيان پرورش ، و آموزش وزير
. دانست دانشآموزان براي
اثر تربتجام در خرگرد باستاني شهر محوطه
شد ملي
از قدمتي با خرگرد باستاني شهر محوطه:فرهنگي علمي گروه
كيلومتري در 27 صفويه دوره پايان تا اسلام اوليه قرون
ملي آثار فهرست در شماره 3102 با تربتجام غرب شمال
.گرفت قرار ايران
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
بيانگر خرگرد مختلف نقاط از شده جمعآوري سفالهاي
بوده ازآن قبل حتي و اسلام صدر از منطقه اين بودن مسكوني
.است
داشته ، كيلومتر يك قطر به دايرهاي شكلي كه شهر اين
اليه منتهي و غربي سمت در حصاري و خندق از بقايايي داراي
موجود خاطرات و مانده جاي به بناهاي.است زراعي زمينهاي
تا پنجم قرن حداقل از شهر اين اهميت گوياي كتابها در
با وزير طوسي نظامالملك خواجه كه طوري به است ، دهم
نيشابور ، هرات ، بغداد ، همطراز را آن سلجوقي اقتدار
.است كرده بنا درآن را نظاميه مدرسه و ديده...و اصفهان
ميشود ايجاد كشور در مساجد انجمنهاي
فرهنگي كانونهاي عالي ستاد دبير:علميفرهنگي گروه
امسال مساجد انجمنهاي:كرد اعلام كشور مساجد هنري
.ميشود ايجاد كشور در
خبرگزاري با گفتوگو در حشمتي محمدرضا حجتالاسلام
با انجمنها اين:افزود سمنان در اسلامي جمهوري
محققان انجمن قرآن ، انجمن جمله از مختلف عناوين
خود فعاليت انفورماتيك و رايانه انجمن مسجد ، جوان
.ميكنند آغاز را
نوجوانان و جوانان جذب را انجمنها اين ايجاد از هدف وي
ذكر آنان به لازم آموزشهاي دادن و كلاس تشكيل مساجد ، به
.كرد
هنري فرهنگي كانون هزار سه فعاليت به اشاره با وي
اوقات كردن پر طرح اجراي در:افزود كشور در مساجد
از بيش امسال تابستان در نوجوانان و جوانان فراغت
بهرهمند كانونها اين برنامههاي از نفر هزار 500
.شدهاند
امسال 10 كانونها اين توسعه براي:گفت حشمتي
ميزان همين به و يافته اختصاص اعتبار ريال ميليارد
.ميشود كمك اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سوي از نيز
:گفت كشور مساجد كتابخانههاي توسعه مورد در وي
فعال كشور مساجد در كتابخانه و 100 هزار يك اكنون
ايجاد ديگر كتابخانه نيز 200 جاري سال در و هستند
.شد خواهد
كشور مساجد هنري فرهنگي كانونهاي عالي ستاد دبير
هزار از 100 بيش را كانونها اين فعلي اعضاي تعداد
.كرد اعلام نفر
|