براي مونترال جشنواره جايزه بهترين
"باران"
مفهومي هنر نمايشگاه نخستين باره در
تملكگرايي با مخالف
نگارخانهها برديوار
و نقاش عيوضي ، الهام با گفتوشنودي
اميد ، و بيم از آكنده
كودك كتاب تصويرگر
غم و شادي
براي مونترال جشنواره جايزه بهترين
"باران"
جايزه ايران ، از مجيدي مجيد ساخته "باران" فيلم
كسب را كانادا مونترال جهاني سينمايي جشنواره بزرگ
.كرد
پس مجيدي مونترال ، از فرانسه خبرگزاري گزارش به
فيلمهاي با و 1999 سالهاي 1997 در جوايزي كسب از
يك ساخت با اينك ،"خدا رنگ" و "آسمان بچههاي"
تشريح ايران در افغانها زندگي آن در كه سياسي فيلم
جشنواره پنجمين و بيست بزرگ جايزه ، شده
.آورد بدست را مونترال بينالمللي
باران ، فيلم بر علاوه جشنواره ، از دوره اين در
پوست زير" و "صلح تركشهاي" ،"آزادي تو" فيلمهاي
.داشتند شركت نيز "شهر
همراه به نيز "سوپسيتز آرپاد" ساخته "تورزوك" فيلم
جهاني جشنواره بزرگ جايزه دريافت به موفق ،"باران"
.شد كانادا مونترال
مفهومي هنر نمايشگاه نخستين باره در
تملكگرايي با مخالف
صبري كامبيز اثر "باران "
ظريف ، تابلوهاي با حال به تا كه تهران معاصر هنرهاي موزه
تزئين پيكرهها و بعدي سه بعضاحجمهاي سادهيا و زيبا
بار اين قرارگيرد ، هنردوستان ديد معرض در تا مييافت
كشورهاي و اروپا در است چندي كه پرداخت نمايشآثاري به
خيلي جمعي گسترده رسانههاي مدد به و گرفته پا شرق بلوك
هنرها قبلكه برخلاف.است يافته انتقال هم ايران به زود
ايرانمطرح در واژگونه و بيات صورت به هنري سبكهاي و
هنر نمايش دوره اولين اين ميگذاشت ، عرصه به پا و ميشد
به كه شباهتهايي با و است ايران در گروهي صورت به مفهومي
حتي فووئيستيو و دادائيستي تابلوهاي چيدمانو هنر
واقع در آثار اين كه گفت بتوان شايد) سوررئالدارد
توانسته(است تابلوها همان بعدي سه گرفته شكل احجام
.كند پيدا گسترده طور به را مخاطبانخود و بينندگان
هنرمندانايراني و بود هنر اين آمدن منتظر ايران انگار
.گمارند همت هنري سبك اين شناساندن به تا داشتند آمادگي
نو و جديد به نسبت نمايشگاه در كنندگان شركت تعداد
ايدهها و خوب بسيار هنري ، سبك اين بودن ناشناخته وحتي
قابل و چشمگير بسيار نمايشگاه اين در اجرايي طرحهاي و
.بود تامل
چاقويآويزان دهها زير گذراز هنگام كه هيجاني و شور
شدن رد هنگام ترسيكه ميداد ، دست بيننده به سر بالاي
سفيد پاهاي ديوارهايشبا طرف واز دالانيگرد از
اضطرابي و بود ، هيجان يافته شكل ديوار زدهاز بيرون
آويزان رويشيشهاي پاره طنابي با كه سنگي ديدن از ناشي
قاب داخل سفيد و تنها پرنده ديدن از كه غربتي بود ،
به ورود هنگام كه ميداد ، افكاري دست انسان به شيشهاي
به(سر بالاي انسانهاي)كفشها ديدن پيشساختهو قبرهاي
واحساس شكستهشيرهكشخانه و خراب در ميكرد ، خطور ذهن
سربذوب از ظرفهايپر وجودميآمد ، به آن از كه تنفري
(تجريدي) آبستره نقاشي يك از كم خود براي كدام هر كه شده
زمين ، روي افتاده سفيد پاي تكه روي لاتين جمله و نبودند
.وتفكراتشانبود حرفها بيان در آنها خالقان قدرت نشانگر
ميشد ، سردرگميعجيبي دچار اول نگاه در ايراني بيننده
هم خواب در حتي را هنري گونه اين حال به واقعاتا چون
در حتي كه بعدي سه آثار هجوم از موجي با حالا و نميديد
دارد ، مواجه وجود معمولياش زندگي در هم او خود كنار
.ميشد
راحتتر به نيز وخارجي ايراني مطرح هنرمندان وجود
وقتي.ميكرد كمك آثار اين به كردن اطمينان و پذيرفتن
برميخورديد ، مميز مرتضي تصوير با بروشورزردرنگي به
هنر معني اثرشبيشتر ديدن با و ميكرديد غرور احساس
.ميكرديد درك مفهوميرا
آثارشان عرضه بر علاوه هنرمندان نمايشگاه جاي جاي در
(مفهومي هنر) كانسپچوال موردهنر در وتوضيحاتيهم جملهها
و آثار بهتراز درك به و بودند نوشته هنرچيدمان و
كمك بيننده توسط آثار كردن قبول راحتتر و آرامشخاطر
.ميكردند
هنري مفهومي ، هنر:آرت كانسپچوال":مانند جملههايي
مينيماليستها برضد كه مفاهيمعقلاني و ادراك مبتنيبر
اخير دوران در هنر از كلي مقولهاي عنوان و آمد بوجود
".است
بيشتريميدهند اهميت فرم ظاهرابه ماليستها ميني"
تصور نوع يك به خام عناصر آثارتوسط طريقخلق از اما
".يافتهاند عقلانيدست
ميكنند استفاده زياد پيشساخته عناصر كانسپچوالهااز"
".هستند تملكگرايي آنهامخالف اما
ارزش و داده قرار ماوراءشيء را هنر كانسپچواليستها"
".رساندهاند حداقل به را آثار در اجرا
".ميدانند كانسپچوال مدرنرا پست هنر شروع برخي ، "
هنري محتوايآثار عنوان به (مفهوم) با مفهومي هنر"
".است متفاوت
شعارها ، اشعار هم آثار اطراف فضاهاي و بروشورها روي
هستمچون":مانند بود شده نوشته نظرياتي و وجملهها
".گرسنهام
"برابرند؟ هفتها تمام آيا.است يكسان همه براي عدد 4 آيا"
بهترونمعاصر ما از موزه از چگونه نميدانم هنوز و.."
".سردرآوردم
".اورليا رودابهو و من مشترك وجه"
جنبش به را طبيعت تمام كه انسان طغيانگر روح از وتصويري"
".درآورده
".بود اينجا رويايباران"
".آسايش نه است زندگيآزمايش"
آزمايش اين در انسان گذرزندگي نمايش من وكار.."
".است
تا است آمريكايي تكنوي و متال شبيهموسيقيهاي بيشتر
است تفاوت وجه واقعهمين در.اروپايي بزرگ سمفونيهاي
وحتي سزان كوربه ، ونگوگ ، آثاررودن ، از را اينها كه
پست يا هنرهايمدرن وجزو ميكند ماتيسجدا و پيكاسو
.ميدهد قرار مدرن فراپست شايد و مدرن
و (وحشيها)فووها به نسبت كه واكنشهايي اولين شايد
ولي.بود تفاوتها گرفت ، دراثرهمين صورت داداهاهم
ضعف يا بودن پست روي از نه تفاوتها اين كرد فراموش نبايد
و كلاسيك ، رئال سبكهاي كه قدر بلكههمان است ، داشتن
سبكهاي بعدها و دوران و زمانه آن در ناتورئالوجودشان
هنري شيوههاي و سبكها اين بود ، لازم كوبيسم امپرسيونو
بود اميدوار بايد و است امروزي زندگي و زمانه لازمه هم
مناسبخود و خوب جايگاه ايرانهم در هنر اين كرد سعي و
روي از) آن با كه مخالفتهايي وجود با و كند پيدا را
راه در دارد وجود (عادي اقشار هنري ديد فقر سطحينگري ،
شانخود ، درخور واقعيو جايگاه به دستيابي براي خود
هدفشان سوي به بيشتر سبكرا اين هنرمندان و باشد فعال
سبكهايجا تحسينمانند درخور سطحي به تا دهد سوق
.برسند افتاده
طالبينژاد بهمن
گرافيك رشته دانشجوي
نگارخانهها برديوار
لاله نگارخانه
/ تا 20 ساعت 9 از / شهريور تا 15 / طراحي گروهي نمايشگاه
:تلفن / لاله پارك شمالي ضلع فاطمي ، خيابان:نشاني
.8960492
نياوران نگارخانه
تا 15 / نگارگري دوسالانه پنجمين مقدماتي نمايشگاه
خيابان انتهاي:نشاني / تا 19 ساعت 10 از / شهريور
.نياوران فرهنگسراي نياوران ، پارك مقابل پاسداران ،
سيحون گالري
تا 15 / خيرخواه منصور اكريليك نقاشيهاي نمايشگاه
خيابان:نشاني / تا 18 و 15 تا 12 ساعت 9 از / شهريور
.شماره 30 چهارم ، كوچه اسلامبولي ، خالد
عصر نگارخانه
از / شهريور تا 27 از 21 / فروغي شهره مجسمه نمايشگاه
ساعي ، پارك مقابل وليعصر ، خيابان:نشاني / تا 19 ساعت 16
.تلفن8882085 / پلاك 24 تختي ، كوچه
جهان نقش نگارخانه
ساعت 17 از / شهريور تا 21 از 15 / نقاشي گروهي نمايشگاه
تماشاگه پرزين ، راه چهار نبش زعفرانيه ، :نشاني / تا 20
تلفن2418490 / زمان
و نقاش عيوضي ، الهام با گفتوشنودي
اميد ، و بيم از آكنده
كودك كتاب تصويرگر
غم و شادي
با را نقاشي هنر و است تهران متولد 1349 عيوضي الهام
غلامحسين چون استاداني نزد در مختلف ابزارهاي و سبكها
معمارزاده ، پازوكي ، فيروزهاي ، سليمي ، همايون نامي ،
پيش نقاش ، هنرمند اين.است آموخته...و شهوق چنگيز مرحوم
در دختران تجسمي هنرهاي هنرستان از دانشگاه ، به ورود از
دوره اتمام از پس و شد فارغالتحصيل مينياتور رشته
نقاشي زمينه در فراگيري به سال دو حدود در دانشكده ،
در شركت.است پرداخته محمدي گل فيروزه نزد آبرنگ
ايران زنان نقاشي نمايشگاه همچون مختلف نمايشگاههاي
تدوين هزاره) فردوسي بزرگداشت جهاني كنگره ،(احساس تجلي)
انفرادي نمايشگاه چندين آفتاب ، خانه نمايشگاه ،(شاهنامه
.اوست نمايشگاهي فعاليتهاي جمله از..و
زمينه در مختلف هنرستانهاي و مدارس در تدريس همچنين
با همكاري جوان ، سينماي انجمن در تدريس و طراحي و نقاشي
اخيرا و بهزيستي سازمان و سيما و صدا مختلف بخشهاي
بخشهاي يونيسف سازمان براي كودك حقوق كتاب تصويرگري
.ميدهند تشكيل را نقاش اين فعاليتهاي از ديگري
رشته در ارشد كارشناسي دانشجوي هماكنون عيوضي الهام
.است تصويرسازي
كلاسيك نيز و مدرن شيوه به نقاشي ، زمينه در عيوضي آثار
هنرمند مدرن ، نقاشي در:است معتقد وي.شدهاند كار
.كند بيان بيشتر و بهتر را خود ذهنيات و احساسات ميتواند
شدهاند ، كار انتزاعي شيوه به كه نقاش اين آثار از تعدادي
به كه ميدهند نمايش را كودكي با همراه زنانه پيكرههاي
فضايي مستطيل ، و مربع دايره ، همچون هندسي فرمهاي مدد
زن عنصر حضور.ميكنند القاء بيننده به را حيات از سرشار
تابلوها ، اين در هستي جهان زايش و مثبت جنبه عنوان به
كدام ، هر و ميشود محسوب معنوي اثر يك ارائه براي دليلي
شادي اميد ، و بيم از آكنده كه دارند خود در را زندگي يك
سرچشمه احساسي برداشتي از آثار خلق سويي ، از.است غم و
فرم قالب در كه را نقاش دروني عواطف واقع در و گرفته
و فرم رنگ ، از زيبا ، مجموعهاي در شدهاند ، بيان طبيعي
كه چند هر فرمبررنگ ، تسلط.ميدهد نشان متعادل خطوط
آثار در برده ، بهره كافي مقدار به گرم رنگهاي از نقاش
بيننده كه ميشود باعث مسئله همين شايد و است مشهود
برقرار كارها موضوعات با بهتري و بيشتر ارتباط بتواند
و خطوط هارموني همراه به فرم به توجه واقع ، درسازد
اثر ميان ارتباطي چنين كردن برقرار براي وسيلهاي رنگها ،
.است آن مخاطب و
در كه نقاشاني آثار در مدرن هنر روند درباره نقاش اين
ميدهم ترجيح من البته:ميگويد ميكنند ، كار زمينه اين
بگويم بايد اما.كنند اظهارنظر باره اين در فن استادان
اينكه بدون هنرجويان ، يا و دانشجويان از بعضي متاسفانه
اصول فراگيري بدون و باشند داشته هنر از صحيحي درك هنوز
اصطلاح به خود ، قومي و سنتي باورهاي شناخت و اوليه
به موجب مواقع ، اغلب در كه ميدهند انجام مدرن كارهاي
معدودي ، عده از غير به اماميشود هنر شدن كشيده ابتذال
هنر راه واقعدر به كه دارند حضور هنرمنداني و استادان
را خود صعودي سير اخير دهه چند طي مدرن هنر و كوشيدهاند
.هستيم افراد اين از برجستهاي آثار شاهد ما و گذرانده
به كه خود اخير تصويرگري كار تجربه مورد در همچنين وي
است ، داده انجام "بشر حقوق و كودك" درخصوص و كتاب صورت
كودكان براي كه آن از پيش كاري ، چنين انجام":ميگويد
زندگي كه چرا.بود لذتبخش خودم براي باشد ، داشته لطفي
شيرين بسيار آنها باورهاي و روياها و كودكان دنياي در
.پرسش و هيجان و شور با توام اما ساده و پاك دنيايي ;است
كودكان براي قدمي باشم توانسته اگر خوشحالم حال هر به
قرار كه كودكاني":آغداشلو آقاي استادم قول به.بردارم
اگر.باشند ما از بيتجربهتر و محدودتر و نادانتر نيست
.ماست دنياهاي تفاوت در دارد ، وجود آنها و ما ميان تفاوتي
يونيسف توسط كه كودك حقوق پيماننامه مواد تصويرسازي كار
وصف اشتياق با وليبود سنگيني كار شد ، داده سفارش من به
".كشيدم تصوير به خستگي بدون را مواد اين ناشدني
وجود با":ميگويد آيندهاش برنامه مورد در عيوضي الهام
تصويرسازي كار دارم تصميم زندگي ، و كاري مشغلههاي تمام
در فارسي زبان دستور دربارهآموزش كه را همسرم از كتابي
".برسانم اتمام به است ، !اپيزوديك داستان چند قالب
|