فيلم كارگردان "كاظمي بهرام" با گفتوگو
مقصر كه بيگناهي آدمهاي
"قلب صميم از"
!ميكنند جلوه
فعاليت توقف:جوان سينماي انجمن مديرعامل
است نادرست تصوري جوان سينماي
سينماي جشنواره دبير طوفاني
فجر جشنواره از مصلحانه سينماي:مصلحانه
است مردميتر
فيلم بينالمللي جشنواره در 44 دايره
روز مدت 7 به و موسيقي گروه حضور 9 با
موسيقي جشنواره سومين ميشود برگزار
وحدت تالار در بانوان
فيلم كارگردان "كاظمي بهرام" با گفتوگو
مقصر كه بيگناهي آدمهاي
"قلب صميم از"
!ميكنند جلوه
بسيار كه عاشقانه مثلث يك به پرداختن از شما انگيزه *
كه چند هر بود؟ چه فيلم اين در است ، تكراري و كليشهاي
به و ميبريد پيش را مثلث اين "قلب صميم از" و دل ته از
.ميرسانيد نتيجهاي
و شده استفاده مضمون يك مضمون ، اين كه دارم قبول -
كرد ، جلب را من توجه قصه اين در كه چيزي.است كليشهاي
گرفتار شرايطي در آدم نفر سه مثلث اين در كه بود اين
اين ميكنند ، جلوه مقصر اما بيگناهند سه هر ميشوند ،
تم اين به كه كردم سعي من.بود جذاب من براي كه بود تمي
ميشوند گرفتار آن در نفر سه آن كه چالشهايي و بپردازم
تجسم را چالشها اين طريقي به خواستم ميكنند ، برخورد و
و بود جذاب من براي قصه از بعد اين واقع در ببخشم ، عيني
براي مثلث اين خود و بود شرايط اين بررسي بيشتر من قصد
.نداشت جذابيتي هيچ من
بيبستر و سريع رويدادها ندارد ، مستحكمي پيكره شما قصه *
خطي داستان يك در را رويدادها شما ميافتند ، اتفاق
محملي و بستر كه كنشهايي به پرداختن از و آوردهايد
چرا؟ بودهايد غافل رخدادهاست ، براي
فينفسه وقايع شرح جهت به كه بوديم مواجه قصه يك با ما -
"ثريا" با "مهرداد" كه است اين منظورم است ، طولاني
به دختر خبرنگار است ، اين خبرنگار كه ميكند ازدواج
هليكوپتر از آنجا در و ميشود فرستاده بوسني ماموريت
روحي بحرانهايي در "مهرداد" او مرگ از بعد و ميكند سقوط
اول ميكند ، همسر ازدواج دوباره بعدها ميشود ، گرفتار
اين شرح جهت به خلاصه و برميگردد مدتي از بعد (ثريا)
آن دربرميگيرند ، را طولاني زماني سير يك كه وقايع
كه سينما در ما و كردم تعريف خطي را وقايع و داستان
قصهاي تا نداريم ، زماني فرصت دقيقه حدود 100 از بيشتر
به را وقايع از بسياري كه بوديم ناچار پس كنيم ، تعريف
ايجاز با جاها خيلي ما اين بنابر كنيم ، تعريف موجز طوري
اين به آنها به و ميكنيم مطرح را رويدادها و مسائل اين
در كرديد مطرح شما كه نكاتي اين همه و ميپردازيم صورت
فرض.شدهاند داده توضيح منطقي دلايلي با جاها از بسياري
كات فرودگاه از ما و ميكند ازدواج "مهرداد" كنيد
تلفني را "ثريا" مرگ خبر فرودگاه ، نماي از بعد و ميزنيم
و ميكنيم اعلام "هادوي مهرداد" دكتر به بيمارستان در
سري يك كه آنجا از ندارد ، مشكلي منطقي جهت به اين
"مهرداد" مجدد ازدواج از قبل را رواني روحي ، بحرانهاي
منطقي لحاظ به اين و ميشود آنها دچار او كه داديم نشان
چون ميكند ، ازدواج مجددا چرا آدم اين كه شد داده توضيح
اما ميكرد ، ازدواج ميبايستي كه بود رسيده مرحلهاي به
را "مهرداد" ،"دنيا" شب آن در كه هنگامي كه دارم قبول
بهتري پرداخت ميتوانست كشيد بالا پرتگاه از و داد نجات
داراي فضا اين دارم قبول را شما حرف مورد اين در.شود
.است پرداخت در ضعفي
كه سريعي تصميمهاي و شخصيتها عملكرد نميكنيد فكر *
سوال زير را آدمها اين عملكرد و قصه باورپذيري ميگيرند ،
ميبرد؟
مربوط بيشتر ميكنيد ، اشاره آن به شما كه ماجرايي اين -
هتل در ديالوگ يك قالب در "ثريا".است مهرداد ازدواج به
،"كني صبر ماه نتونستي 6 حتي تو":ميگويد "مهرداد" به
يعني آدم اين كه روحي بحرانهاي به توجه با اين بنابر
متوجه كه هم"مهرداد مادر" و ميشود گرفتار "مهرداد"
بايد و است شده روحي تلاطمات دچار پسر اين ميشود
ازدواج به وادار را او پس انديشيد ، او براي چارهاي
شرايط اين وجود با كه است منطقي اين بنابر و ميكند
.بدهد ازدواج به تن "مهرداد"
داشت؟ لزومي چه "بوسني" به "ثريا" فرستادن *
تا شود خارج كشور اين از "ثريا" كه ميخواستيم چون ما -
كه است قصه منطق اين.باشيم نداشته او از اطلاعي هيچ
براي اتفاقات اين تا برود كشور از خارج به ما "خبرنگار"
لازم من نظر به ندارم ، آن باورپذيري به كاري.بيفتد او
.بگيرد صورت كار اين بود
مردشان عشق دلباخته و ذليل را زنان فيلم اين در *
وجود يا و آن از اميد قطع و فروپاشي محض به كه ميبينيم
به ميشوند ، اخلاقي و روحي نابسامانيهاي دچار ديگر رقيبي
است؟ جامعه زنان واقعي سيماي اين شما خود نظر
آن در ناخواسته آدم سه كه است شرايط يك بررسي ما قصه -
به متعلق زن كه اين از نظر صرف ميگيرند ، قرار شرايط
خصوصيات به توجه با است اجتماعي طبقه يا و پايگاه كدام
بروز است زن هر وجود در كه را حساسيتهايي زنانهاش
واكنشها سري يك باعث طبيعتا حساسيتها اين ميدهد ،
نسبت "ثريا" واكنشهاياوليه ميكنم فكر من شد ، خواهند
يك كه اين به توجه با است آمده پيش برايش كه ماجرايي به
خبرنگار يك خصوصيتهاي در و مينمايند منطقي است خبرنگار
.ميگنجد
مقايسه يك متوجه هتل در صحنههابهخصوص از بعضي در *
از "ثريا" كه "آمنه" يعني بوسنيايي دختر با "دنيا" ميان
مقايسهاي چنين يك آيا ميشويم ، ميكند تعريف آن
است؟ بوده مدنظرتان
شرايط آن در "ثريا" وقتي اما ندارم ، مقايسه قصد من نه -
در كه را شرايطي ناخودآگاه كه است طبيعي ميگيرد ، قرار
را "دنيا" جواب حقيقت در او.كند مطرح گرفته ، قرار آن
تا كشيدم زجري چه من كه ميدوني تو:ميگويد كه ميدهد
او جواب در بلافاصله "ثريا" و كردم جمعوجور را "مهرداد"
:ميگويد
صحبتهايش به "ثريا" و "چه؟ يعني زجر ميدوني ، اصلا تو"
حقيقت در هم من كه ميگويد و ميدهد ادامه خصوص اين در
را "بوسني" جنگ شرايط از برخي ناچار به و كشيدهام زجر
.ميدهد توضيح
با "ثريا" مثلا ميلنگد؟ جاها بعضي در شخصيتپردازي*
اما افتاده زندگياش در تلخي و مهم رويداد كه اين
همان از رگههايي هنوز و نيافته را لازم تغيير و شكنندگي
.كرد مشاهده ميشود را قبلياش روحيه
فضاي دو در است ، او عكس بر دقيقا ميكنم فكر من -
دو اين هم بازي لحاظ از و ميبرد سر به متفاوت كاملا
فيلم ، اول بشاش و شاداب خبرنگار آن ميدهد ، ارائه را فضا
ميشود ، تبديل مايوس و دلمرده موجود يك به دوم قسمت در
كاملا فضا اين لباس و گريم لحاظ از كنيد دقت اگر حتي
"ثريا" نقش در "پطروسيان ماهايا" بازي در و است شده رعايت
كه ميبينيم و ميكنيم مشاهده عينه به را تغيير اين
البته.نيست فيلم اول شاداب و بشاش آدم آن ديگر "ثريا"
از خارج كه ميافتد اتفاقاتي آدمها بيشتر زندگي در
آدمها انگار كه ميآيد بوجود شرايطي يعني.آنهاست اراده
كه ميبيند شرايطي ضمن در.ندارند تصميمگيري قدرت
وجه همان اين.ميكنند جلوه مقصر اما بيگناهند آدمها
در كه آدمهاست شخصي عملكرد و تقدير تقابل يا تقديري
.رفت كلنجار خيلي آن با ميشود سينما
فيلم آدمهاي قصه با ارتباطي چه "آمنه" ماجراي و قصه *
اينجا در "آمنه" شخصيت به كه داشت لزومي اصولا دارد؟
بپردازيد؟
يعني دارد ، فيلم قصه با منطقي ارتباط يك "آمنه" وجود -
توضيح فيلم اول نيمه در را "ثريا" شدن كشته دليل مابايد
در اما.شده كشته "ثريا" دليلي چه به بگوييم و بدهيم
خاصي شرايط يك قرباني هم "آمنه" واقع در است ، زنده واقع
كشته بيگناه هم او و ميافتد اتفاق "بوسني" در كه است
به هم "آمنه" مورد در تقدير مسئله كه گفت بايد و ميشود
.ميافتد اتفاق نوعي
وجهي خواستهايد "آمنه" ماجراي به پرداختن با شايد*
و "بوسني" جنگ انعكاس به يعني ببخشيد ، فيلم به هم سياسي
بوده نظرتان مورد كاري چنين آيا بپردازيد ، آن پيامدهاي
است؟
قصدي چنين واقعا اگر است ، نبوده اين من قصد نه ، اصلا -
او زندگي در و ميدادم گسترش بيشتر را "آمنه" قصه داشتم
از سريع كه ميكنيد ملاحظه شما اما ميكردم ، كنكاش
پل يك عنوان به فقط آن از ميكنيمو عبور او ماجراي
استفاده ميبرد پيش را قصه و است قصه خدمت در كه ارتباطي
.ميكنيم
شكريپور مختار:از گفتوگو
فعاليت توقف:جوان سينماي انجمن مديرعامل
است نادرست جوانتصوري سينماي
در مطروحه مطالب و اخبار جوان سينماي انجمن مديرعامل
.كرد تكذيب را انجمن اين دفاتر تعطيلي زمينه
عكس و فيلم هفته ششمين پاياني آيين در مقدم صانعي جعفر
ارشاد وزارت سينمايي معاونت سياست:گفت اردبيل استان
جوان سينماي انجمنهاي فعاليت رونق و تقويت اسلامي
معاونت مديران از يكي اخيرا ميشود گفته.ميباشد
انجمن دفاتر فعاليت توقف از اسلامي ارشاد وزارت سينمايي
اين:كرد تاكيد مقدم صانعي.بود داده خبر جوان سينماي
به همچنان انجمن و نيست انجمن رسمي سياست اظهارات گونه
وي.ميدهد ادامه جوان سينماگران از خود حمايتي فعاليت
عنوان به جوان سينماي انجمنهاي اكنون هم:گفت
آنها از بايد و هستند مطرح سينمايي تشكلهاي منسجمترين
بخش از حمايت بهانه به اينكه وي ، گفته به.شود حمايت
ناصحيح تصوري شود متوقف جوان سينماي انجمن فعاليت خصوصي
براي و بوده متفاوت هم با نهادها اين كاركرد زيرا است
حركت مقدم صانعي.نميكنند ايجاد محدوديت همديگر
در اينكه با:گفت و كرد ارزيابي موفق را جوان سينماگران
مواجه كمبودهايي با جوان سينماي انجمنهاي اعتبار زمينه
داخلي صحنههاي در آنها درخشش شاهد روز هر ما اما هستند
.هستيم بينالمللي و
سينماي جشنواره دبير طوفاني
فجر جشنواره
از مصلحانه سينماي:مصلحانه
است مردميتر
مراسمي طي شهريور شنبه 18 مصلحانه سينماي جشنواره
جشنواره دبير طوفاني ، .كرد خواهد اعلام را خود برگزيدگان
:گفت مصلحانه سينماي تعريف مورد در مصلحانه سينماي
كه است سينمايي و است اصلاحات سينماي مصلحانه ، سينماي
بر و شده بنيانگذاري (ره)خميني امام حضرت سخنان براساس
اصلاحات رسيدن هم قصدش و ميدهد ادامه را راهش اساس اين
.است بهتر فرداي براي
داشته مخاطب كه ميكند تلاش سينما اين:داد ادامه وي
.است مهم برايش مخاطب و باشد
اين:گفت مصلحانه سينماي جشنواره داوري مورد در وي
در اگرچه ;ندارد را ديگر جشنوارههاي رقابتي شكل جشنواره
داوري قالب در بيشتر ولي ;دارد وجود رقابت نوعي جا اين
.ميشود مطرح كه است
هدفهاي و جشنواره اين شعارهاي به توجه با:داد ادامه وي
در شدن خلق حال در سينما از نوعي كه ميرسد نظر به آن ،
داوري خودبهخود سينما از نوع اين و است اخير سال چند
از جشن ، اين در ما دليل همين به ;ميطلبد را مجزايي
جاي به ما.نميكنيم استفاده معمول و مرسوم داوري
عنوان به مردم مختلف اقشار از متخصص ، داوران از استفاده
.كرديم انتخاب داور
ميشوند انتخاب افرادي مردمي ، و حكومتي مختلف نهادهاي از
نظرات نتايج ، مبناي و ميدهند نظر فيلمها مورد در و
عنوان به فقط كه مردمي سينماست ، زمينه در متخصص غير مردم
.دارند حضور مخاطب
اين بودن مردمي و تمايز وجه همين دليل به:كرد اضافه وي
فيلمسازي نوع اين بزرگداشت براي مجزايي برنامه جشنواره
.ميطلبد
هزينه:گفت برگزاريجشنواره هزينه مورد در طوفاني
.نيست هم فجر فيلم جشنواره سوم يك جشنواره اين برگزاري
داده گذشته سال در فيلمها اين به كه نقدي جوايز مجموع
جشن مخارج كه صورتي در است تومان ميليون حدود 10 چيزي شد
اهدا كه جوايزي:داد ادامه وي.نميرسد رقم اين به اصلا
و كارگردان و كننده تهيه به متعلق چون ميشود ،
در توليد تداوم در مهمي بسيار نقش است ، فيلمنامهنويس
.دارد سينما نوع اين
جشنواره اين داور تن گفت236 داوران تعداد مورد در وي
پزشكان قضات ، وكلا ، كانون مثل مردمي نهادهاي از كه هستند
انتخاب زنان انجمن و بسيجيان و سپاهيها و نظاميها و
.است مردمي كاملا كه است دليل همين به و شدهاند
مردميتر فجر فيلم جشنواره از مصلحانه سينماي جشنواره
.است
فيلم بينالمللي جشنواره در 44 دايره
(سينما منتقدين بينالمللي فدراسيون) فيپرشي دبيرخانه
سال فيلم بهترين براي فيپرشي بزرگ جايزه كه داشت اعلام
.است گرفته تعلق ايران از پناهي جعفر ساخته "دايره" به
"پسر اتاق" فيلم دو با فشرده رقابتي از پس جايزه اين
معلم" و كن 2001 طلايي نخل برنده و مورتي ناني ساخته
بازيگر بهترين جايزههاي برنده هانكه ميشل ساخته "پيانو
.يافت اختصاص "دايره" به كن 2001 در زن و مرد
ونيز جشنواره در داور عنوان به اكنون هم كه پناهي جعفر
افتتاحيه مراسم در و شهريور روز 29 در بايد دارد حضور
.دارد دريافت را جايزه اين سباستين سن جشنواره
در امسال شهريورماه پايان تا دايره كه است ذكر به لازم
احتساب با و داشته حضور بينالمللي رويداد و جشنواره 44
دريافت نيز بينالمللي جايزه فيپرشي ، 14 بزرگ جايزه
.است داشته
هلند ، بلژيك ، دانمارك ، نروژ ، كشورهاي در تاكنون فيلم اين
ايتاليا ، فرانسه ، آمريكا ، كانادا ، اسپانيا ، سوئيس ، يونان ،
و درآمده عمومي نمايش به آرژانتين و هنگكنگ تايوان ،
.است داشته تماشاگر نفر هزار از 650 بيش
آلمان ، مالزي ، كشورهاي در شهريورماه در دايره نمايش
جنوبي ، كره در سال پايان تا و شده آغاز سوئد و انگلستان
پرده روي به نيز برزيل و مكزيك ونزوئلا ، پرتغال ، اتريش ،
.رفت خواهد
روز مدت 7 به و موسيقي گروه حضور 9 با
موسيقي جشنواره ميشودسومين برگزار
وحدت تالار در بانوان
سومين شهريورماه تا 26 از 19 موسيقي گروه هنري9 گروه
برگزار تهران وحدت تالار در را بانوان موسيقي جشنواره
.ميكنند
سومين سخنگوي و هنري و فني كميته عضو داودي فريبا
حاضر خبرنگاران جمع در گذشته روز ياس گل موسيقي جشنواره
گذشته سال اينكه به اشاره با و مطلب اين بيان ضمن و شد
نشد برگزار بانوان موسيقي جشنواره بودجه ، نبود دليل به
براي كه ميخواهيم اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير از:گفت
.بگيرند نظر در سالانه و جدا بودجهاي ياس گل جشنواره
پيشكسوت بانوان از گروه حضور 4 با جشنواره داودي گفته به
تبريز و تهران شيراز ، شهرهاي از جوان گروه پنج و موسيقي
متقاضي گروه ميان 30 از گروهها اين.ميشود برگزار
.شدهاند برگزيده
گروهها كم انتخاب اصلي علت را مكان و زمان محدوديت وي
اطرايي ، ارفع از متشكل را داوران هيات اعضاي و كرد ذكر
.ناميد پرتو افليا اصلاني ، سوسن
دخت ولادت مناسبت به كه بانوان موسيقي سوم جشنواره در
ميشود برگزار (س) زهرا حضرت (ص)اكرم پيامبر گرامي
و مطمئن آيتك سرپرستي به تبريز از شاطريان گروههاي
گروه و سليمي فاطمه و مجيدي گلناز سرخي ، مهناز خوانندگي
در مشيري قدسيه خوانندگي و سرپرستي به "آزاد چكاوك"
.ميپردازند برنامه اجراي به روز نخستين
به "نغمه" زنگنه ، پري سرپرستي به "پريرخ" گروههاي
به "گلبانگ" غلامي ، نغمه خوانندگي و هاشمي آذر سرپرستي
روزهاي در كشاورز پروين خوانندگي و ذاكري بهناز سرپرستي
.دارند برنامه اجراي و 22 21
هوروش خوانندگي و سعيدي مليحه سرپرستي به نيريز گروههاي
ليلا خوانندگي و روستا ويدا سرپرستي به "داروك" خليلي
مهين خوانندگي و زرهگر سرور سرپرستي به "تذرو" وادي ،
خلج پوراندخت سرپرستي به "فارس محلي اركستر" و افخم
و 25 روزهاي 23 ، 24 در شيراز كر گروه خوانندگي و تهراني
.داشت خواهند برنامه اجراي
تالار گيشه محل در بانوان موسيقي جشنواره اجراهاي بليت
.ميرسد فروش به وحدت
|