بازگشايي ايام فرارسيدن با همزمان
آماده وروداوليها
براي مدرسهها:مدارس
ميشوند
;اشاره
خود پنداشتههاي با ايراني نوآموز هزار صدها ساله همه
خاطر به آنان از برخي.ميگذارند مدرسه محيط به قدم
با سازگاري توانايي ، محدود تربيت و خانوادگي باورهاي
براي را دشواريهايي بنابراين ندارند ، را مدرسه محيط
.ميزنند رقم مدارس اولياي
اين با برخورد در مدرسه و خانه اولياي رفتار آمادهسازي
بروز براي را زمينه ميتواند اولي كلاس كودكان گونه
مدرسه بهنام جديدي باتحول مواجهه در نابهنجار رفتارهاي
تحصيلي سال وآغاز تابستان پايان به هماينك.دهد كاهش
خود خانوادهها از عظيمي خيل بنابراين.ميشويم نزديك
است بهتر لذا ميكنند ، آماده مهر جشن برگزاري براي را
زمينههاي اولي ، كلاس كودكان نگرش و رفتار باارزيابي
شيوههاي با را خانواده از جدايي از آنان وترس اضطراب
ملاحظه كه را گزارشي كنيم ، دنبال هماينك از آموزشي
چنين تربيتي دلايل به روشن گونهاي به دارد سعي ميكنيد
پي را آن هم با بپردازد آموزشي عرصههاي در پديدهاي
.ميگيريم
اميري محمد
محيط به اوليها مدارس ، زنگ دنگ ، دنگ ، صداي اولين با
والدين اينك هم از.گذاشت خواهند پا مدرسه نام به جديدي
.ميكنند آماده پرشكوهي روز چنين براي را خود كودكان اين
لوح و معلم چهره مدرسه ، فضاي تاكنون كه بچههايي براي
و شاد چند هر پندارهايي نديدهاند ، را يادگيري سفيد
كلاس از برخي.ميگيرد شكل آنها اذهان در وهمآور
كودكان ايندارند خاصي شور مدرسه به رفتن براي اوليها
مخصوص لباس و كتاب كيف ، سراغ مادرخود و پدر از روز هر
از جدايي ترس هنوز ديگر برخي اما ميگيرند ، را مدرسه
مدرسه به ورود لحظههاي مضطرب ، و نگران و دارند را خانه
.ميكنند شماري ثانيه را
آنان.است دشوار بسيار مورد اين در والدين وظيفه
آموزشي ، و تربيتي مختلف شيوههاي از استفاده با ميبايست
معمولا كنند ، تشويق مدرسه رفتن به را بچههايي چنين
اداره آموزشي استاندارد شيوههاي با كه مدارس از برخي
خاصي برنامههاي اولي ، كودكان از دسته اين براي ميشوند ،
چنين با آنان اغلب بنابراين.ميبينند تدارك را
اخت آن محيط و مدرسه به شده تعيين پيش از برنامههاي
مديران تمامي آيا است اين اساسي پرسش اماميكنند پيدا
بچههايي چنين براي ابتدايي مقطع مدارس اولياي و
نه؟ يا ديدهاند تدارك را برنامههايي
برخورد نحوه كه هستند باور اين بر تربيتي علوم كارشناسان
از را آنان ترس و اضطراب كودكان ، والدينبا گفتوگوي و
.ميبرد بين از تحصيلي سال آغاز و مدرسه فضاي ورودبه
و مدرسه مساله كودكان اينكه از قبل ميبايست بنابراين
روشهاي با والدين سازند ، مطرح را آن گوناگون ابعاد
شيوهاي به و آرام زبان با را موضوع غيرتهديدآميز
.بگذارند ميان در آنان با كودكانه
كودك بودن ناآشنا مدرسه ، با برخورد از "شگفتي" و "هيجان"
و روحيه در ميتواند معلمان چهره حتي و مدرسه فضاي با
از مدرسه ، به رفتن مورد در.باشد تاثيرگذار او رفتار
.كنيد صحبت او برادران و خواهران و خودتان قبلي تجربههاي
مدرسه فضاي به نسبت وي ترس كه بدهيد اواطمينان به اگر
ميكند ، برقرار ارتباط شما با راحتتر او است ، طبيعي
در ويژه به را اضطراب اين با برخورد راههاي بنابراين
.دهيد ياد او به دوستانش كنار در و مدرسه فضاي
مدرسه اضطراب ;اوليها كلاس
اشاره با آموزشي كارشناسبرنامهريزي "ياوري احمد"
والدين":ميگويد اوليها كلاس آمادهسازي مشكلات به
چون بدهند ، نشان خاصي توجه اولي كلاس فرزندان به بايد
مهدكودك يا آمادگي تجربه كه كودكاني اغلب براي مرحله اين
.است پراضطرابي دوران نداشتهاند ، را
گرفت ، خواهد را مادر جاي كه معلمي با ارتباط ياددادن
از برخي رفع در استقلال همچنين باهمسالان ، برخورد نحوه
براي را زمينه خود خودي به خانه ، از جدايي نيازها
اين براي.ميكند آماده حادثه بروز زمان در او يادگيري
كه است باري اولين مدرسه ، آغازين روزهاي كودكان ، از دسته
در بازي چون كارهايي به مادر يا همراه حضور بدون بايستي
استفاده بالاخره و معلم به دادن گوش تفريح ، زنگ مدرسه ،
".بپردازد آموزشي ساعات از
را مدرسه به ورود اوليها ، كلاس از گروهي:ميافزايد وي
ميكنند ، تلقي خانواده محيط وترك خانه از جدايي معني به
مورد در بيشتر روانشناسان ، تحقيقات به بنا مشكل اين لذا
كردن ، گريه چون عارضههايي شكل به مادر به وابسته كودكان
نمود مدرسه محيط در ناهنجار رفتارهاي و ترس شدن ، منزوي
.ميكند پيدا
ميتواند او مدرسه ، در كه كودك توسط مساله اين پذيرش
ياد دوستانش و معلم از را جديدي چيزهاي يا و شود باسواد
كودكان از عدهاي ولي.ميگردد باز او شخصيت به بگيرد
انس جديد شرايط و محيط با ميتوانند راحتي به اولي كلاس
عاطفي تعامل مدرسه محيط و افراد راستيبا وبه بگيرند
.كنند پيدا
مراكز از يكي وتحصيلي خانواده مشاور "عليدوست علي محمد"
براي اوليها كلاس آمادگي زمينه در پرورش و آموزش مشاوره
تحصيل دوران تمام سرنوشت":ميگويد مدرسه فضاي به ورود
به ورود ابتداي در كه است نگرشي تاثيرمستقيم تحت فرد ، يك
يك دلزدگي و علاقه ميزان و ميگيرد شكل او در مدرسه
.است دوران همين مستقيم تاثير تحت مدرسه فردبه
كه دارد زيادي خلاقيتهاي و استعداد مرحله اين در كودك
.است مدرسه و خانواده توامان عهده به آنها پرورش و حفظ
به يك هر مدارس اولياي و خانوادهها":ميافزايد وي
به نوآموزان دلبستگي و علاقه ايجاد در مهمي نقش تنهايي
تدريجي طور به ميبايد خانوادهها.دارند مدارس محيط
ورود زمان در تا ;كنند آشنا مدرسه محيط با را خود كودك
اصولا كه چرا نكنند فرض بيگانه محيط يك را آن مدرسه به
و اضطراب با افراد بيشتر براي جديد محيط يك به ورود
ميتواند كودكان در موضوع اين البته كه است همراه نگراني
همراهي.باشد شبادراري همچون علايمي بروز با همراه
مدرسه به آنان وبرگشت رفت مسير درطول بچهها اولياي
".باشد موثر بچهها اضطراب كاهش در ميتواند
!تعطيل مشق و درس
در حضور براي بچهها انگيزه درميزان معلمان برخورد نحوه
دارد ، دنبال به را قابلتعمقي نقش وفراگيري ، مدرسه
بهكارگيري و لبخند و گشاده روي با ميتوانند اوليا
.كنند برقرار كلامي ارتباط نوآموزان با صميمي كلمات
معلمان كه ميكنند توصيه آموزشي كارشناسان اغلب بنابراين
از تحصيلي سال ابتداي روزهاي در است بهتر اول كلاس
با آنها ، بهجاي و كنند پرهيز درسي موضوعات به پرداختن
قبيل از بچهها پسند مورد و جذاب برنامههاي اجراي
به نزديكي احساس كلاس محيط در آنها با بازي و قصهگويي
ايجاد است آموزش امر و يادگيري لازمه كه را مدرسه محيط
مدرسه در مربيان و اوليا به كه مسايلي ديگر از.كنند
و مدرسه بامحيط دانشآموزان ميشود ، آشناكردن توصيه
اولياي است بهتر لذا است ، آنان در تعلق و علاقه ايجاد
با را اولي كلاس كودكان مختلف زمانهاي در مدرسه
از استفاده با آن بر علاوه و كنند آشنا مختلف مكانهاي
چيدن نحوه مدرسه ، محيط رنگآميزي در شاد رنگهاي
و درختان آبخوريها ، تزئين دركلاس ، لوازم و نيمكتها
.بخشند شادي اولي كلاس كودكان به مدرسه حياط
مربيان جدي مشكلات از اوليها ، گذشته عادات گذاشتن كنار
كه شود رفتار آنان با طوري بايد بنابراين است ، آموزشي
دچار آموزشي محيط در را آنان احساسي و خانوادگي عواطف
.نسازند خدشه
مشاركت به اشاره با ابتدايي دوره معلم يك "صميمي -ع"
:ميگويد مدرسه براي شدن آماده و يادگيري در كودكان
رفتارهاي همان براساس و دستوري شكل به والدين اغلب"
كلاس نوآموزان با همچنان عادي رفتار يك بهصورت خانوادگي
آشنايي وظيفه اين كه دارند انتظار و ميكنند برخورد اولي
شوند ، عهدهدار مدرسه اولياي را آموزشي فضاي و مدرسه با
و خانه توامان وظيفه يك انسانسازي و تربيت كه حالي در
.است مدرسه
سال آغازين روزهاي به اولي ، كلاس كودكان آمادهسازي
پيش ماه الي 2 يك از بايد والدين لذا برنميگردد ، تحصيلي
اين به را آنان ذهن بچهها رفتن مدرسه مسائل طرح با
مدرسه ، لباس خريد در بچهها مشاركت كنند ، معطوف موضوع
اين رابه آنان ميتواند تحصيلي ملزومات ساير و كفش كيف ،
كوتاهي زمان اينكه با.سازد بيشترمتوجه تحصيلي جشن
نمانده باقي مدارس در اوليها حضوركلاس و بازگشايي براي
.نيست دير هم آنقدرها باز ولي است ،
روان سلامت جسم ، سلامت
جسم ، تغذيه ، روان ، بهداشت رعايت و روحي جسمي ، سلامتي
پيرامون مسائل به نسبت كودكان آشنايي و مادري زبان تكلم
اولي كلاس كودكان بهتر حضور براي را زمينه ميتواند خود
براي را متفاوتي تعريفهاي مدارس ، اغلب.كند فراهم
ساكت دانشآموزان مدارس از برخي دارند ، خود دانشآموزان
ميكنند ، مطرح نمونه دانشآموز بهعنوان را صدا و بيسر و
با رفتار طرز مدرسه اولياي از ديگر برخي كه حالي در
برخورد و همكلاسيها با آمدن كنار چگونه و مدرسه مسئولان
.ميدهند قرار دانشآموزان ارزيابي مبناي را معلمان با
آمد ، و رفت مسيرهاي به نسبت اولي كلاس كودكان كردن آشنا
شناخت ميتواند مدرسه اولياي و مدرسه سرويس مدرسه ، فضاي
.كند بيشتر آموزشي فرهنگ به را آنان
تحصيلي ، سال آغاز از قبل بايد مدارس مديران آن بر علاوه
سطح و آنها والدين اولي ، كلاس ازدانشآموزان نسبي شناخت
تحصيل حين در تا باشند داشته آنان درآمد و فرهنگ
.باشند نداشته نابجايي انتظارات
بر يادشده موارد توصيه ضمن نيز آموزشي كارشناسان البته
تنقلات از پرهيز و مناسب تغذيه كه هستند باور اين
با را آنان ميتواند اولي كلاس كودكان ميان در شكمپركن
سلامت ارزيابي.سازد روانه درس كلاسهاي به متعادل جسمي
به شده توصيه عوامل ديگر از سال طول در آنان رشد و جسمي
.است آنها والدين
كلاس دانشآموزان است بهتر تحصيلي ، سال آغاز شروع از پيش
به نياز صورت در تا شوند معاينه دندانپزشك توسط اولي
ايجاد مشكلي برايآنان تحصيل زمان در دندانها ترميم
طريق از درس ، كلاس به رفتن از قبل بايد آنان.نشود
دست ماهيچههاي كاغذ ، روي نقاشي و رنگي مداد با كاركردن
روحيه حفظ ضمن توپ با بازي و ورزش با و كنند قوي را خود
.دهند افزايش را خود جسمي رشد و بدني قدرت خود شادابي و
وزارت آموزش و ارتباطات مديركل "پوراسلامي محمد دكتر"
جهت در موثر نهادي بهعنوان را مدرسه درمان و بهداشت
آگاهي با:ميگويد و ميداند بهداشتي آگاهيهاي ارتقاي
سلامت سطح بردن بالا جهت در ميتوان دانشآموزان به دادن
.كوشيد جامعه
و فكري سلامتي بر ميتواند مدرسه بهداشتي محيط بودن سالم
مهمترين مدرسه.بگذارد اساسي تاثير كامل انسان يك پرورش
آغاز براي مختلف مهارتهاي توانايي آموزش مركز
اعتماد مسئوليتپذيري ، ايجاداست اجتماعي فعاليتهاي
اطرافيان ، با سازگاري و محيط با تطابق توانايي و بهنفس
قسمت آنكه به توجه با مدرسه و است اجتماع در حضور لازمه
كه است قادر دارد برعهده را افراد پرورش و آموزش اعظم
.كند تامين افراد براي را نيازها اين
بهداشتي مراقبتهاي با دانشآموزان آشنايي:ميافزايد وي
تندرستي حفظ مهم عوامل از يكي تغذيه زمينه در بهخصوص
زمينه بهداشتي مسائل از دانشآموزان آگاهي.است آنان
ايام در ساله هر كه را سودجويي افراد سوءاستفاده
غيربهداشتي خوراكي مواد عرضه توليدو با مدارس بازگشايي
.ميدهد كاهش مياندازند خطر به را آنان سلامتي
|