نظام در اصلاحات براي ضروري گام پنج
آموزشي
چهار سوم ساله پنج برنامه پايان تا
ميكنند ديدن ايران
از گردشگر ميليون
جنگل نهضت بازشناسي همايش نخستين برپايي
گوي و گفت " موضوع با مقالهنويسي مسابقه
عربستان در "تمدنها
و آموزش موزه به اروميه "انصاري خانه"
ميشود تبديل پرورش
برگزار "خسرو ناصر" حكيم هزاره كنگره
ميشود
ابلاغ دبيري تعهد معلمان استخدامي رديف
ميشود

نظام در اصلاحات براي ضروري گام پنج
آموزشي
وتمامي است تغيير برنامه يك اصلاحات برنامههاي از يك هر
و وطراحان پردازان نظريه نزد در بايد تغيير برنامههاي
نمايند طي را معيني مراحل برنامهريزان ،
از دفاع ايرانهنگام اسلامي جمهوري محترم رياست:اشاره
وزير مورد در اسلامي ، شوراي مجلس به خود پيشنهادي كابينه
اگر كردندكه تاكيد نكته اين به پرورش و آموزش منتخب
راي حاجي آقاي به هستيد ، وپرورش آموزش در اصلاحات خواهان
نكته چند مجريه ، قوه رئيس زبان از نكته اين بيان.دهيد
فرايندها ، كه ، ساختارها ، اين نخست:دربردارد را
پرورش ، و آموزش در آنها بين مناسبات و روشها و برنامهها
متحول جويانه مشاركت و سالارانه مردم اصلاحات با هماهنگ
آموزش كه ، اين دوم.دارد جدي بازنگري به نياز و است نشده
برخوردار اهميتي چنان از جمهوري رياست نزد در پرورش و
گرفتنيكي نظر در و نكته اين بيان با ايشان كه است
حقيقت ، در پرورش ، و آموزش براي خود ياران ازنزديكترين
درگير مستقيما بيشتري مراتب به عمق و شدت با را خود
كه ، اين سوم بالاخره و ساختهاست پرورش و آموزش مسايل
ضرورت به راي جمهوري رياست منتخب وزير به نمايندگان راي
.است پرورش و درآموزش اصلاحات
در اصلاحات جريان برقراري جديد ، دولت كار شروع با و اينك
توجه مورد كه است مقولهاي پرورش و آموزش ابعاد همه
و جامعه آحاد اسلامي ، شوراي مجلس محترم نمايندگان
تربيت و تعليم صاحبنظران و رسانهها و مطبوعات فرهنگيان ،
گرفتهووزير قرار ريزي برنامه و توسعه و مديريت و
مقايسه اساس ويبر منتخب مديريتي تيم و پرورش و آموزش
برنامههاي واولويتهاو شاخصها با برنامهها و عملكردها
.گرفت خواهند قرار ارزيابي مورد اصلاحات
تحت مطلبي اين از پيش يادداشت اين نگارنده
تير كه)پرورش و آموزش در"سياسي توسعه آسيبشناسي"عنوان
از برخي به(رسيد چاپ به همشهري وزين روزنامه در ماه 78
ارتباطات آمرانه ، رهبري و مديريت سبكهاي جمله از آسيبها
مداري رابطه گروهي ، و مسلكي معيارهاي مبتنيبر انساني
سياسي توسعه با متناسب تغييرنگرش عدم مديران ، انتصاب در
جويي مشاركت نياز و تقاضا به پاسخ از غفلت مديران ، در
فنون و روشها بكارگيري از غفلت فرهنگيان ، و معلمان
بود كرده اشاره يادگيري و آموزش جريان در مشاركتجويانه
كلي محور كه اين به توجه با كند مي تلاش نوشتار اين در و
است ، "پرورش و آموزش در اصلاحات" جديد ، وزير برنامههاي
پرورش و آموزش در آن تحليل و تجزيه و اصلاحات موضوع به
.بپردازد
پرورش و آموزش در اصلاحات مفهوم است ضروري گام نخستين در
و روشن تعريف ارائه شود ، عدم تعريف دقت به و درستي به
سرنوشت به را آن سرنوشت اصلاحات ، از مانع و جامع نسبتا
به كه گذشته در شده مطرح اولويتهاي و محورها از بسياري
كاركنان و مديران نزد در مشترك مفهوم وجود فقدان دليل
و فراوان انساني و مالي و مادي هزينههاي اتلاف موجب
شد ، وپرورش درآموزش وسردرگميها ابهامات بيشتر انباشتگي
پرورش ، و آموزش بروندادهاي به نگاهي.كرد خواهد تبديل
-فرهنگي رويكردي با آموزشي ، نظام دانشآموختگان يعني
اين كيفيت مقايسه نيز و روانشناسي و جامعهشناسي
سيستمهاي ساير اوليه نياز مورد مهارتهاي با برونداد
جمله از ميپذيرند ، درونداد عنوان به را آنها كه اجتماعي
وابتكار ، خلاقيت حلمساله انديشيدن ، و تفكر مهارتهاي
خواهي مشاركت مسئوليتپذيري ، پاسخگويي ، و پرسشگري
فردي رشد براي تلاشگري و نشاط و اميد ومشاركتجويي ،
از پرورش و آموزش محصولات كه است آن از حاكي واجتماعي
تعالي و توسعه روبه دائما و متنوع ضرورتهاي و مهارتها
نيستند بهرهمند جامعه و بازار دانشگاه ، مختلف سيستمهاي
اجتماعي ، سيستمهاي ساير كاستيهاي و مشكلات از بسياري و
توليد در كشور پرورش و آموزش نظام كاستيهاي از ناشي
پاسخگويي و مسئوليتپذيري و شهروندي طراز دانشآموختگان
.است ابتكار و خلاقيت و
نيروهاي و پرورش و آموزش وجوددستگاه فلسفه كه آنجا از
و است نوجوانان و كودكان تربيت آن ، مالي و مادي و انساني
است ، بيمفهوم پرورش و آموزش وجود فراگيران ، وجود بدون
دانشآموز محور بر بايد اصلاحي برنامه هرگونه بنابراين
توجه كانون ديگر عبارت بهشود بنا او يادگيري بهبود و
طرح هرگونه و دانشآموزاست آموزشي ، نظام در اصلاحات
ساختارها ، از اعم آموزشي ، نظام اجزاي كه وبرنامهاي
ميدهد ، قرار نظر مورد را عمليات و روشها و فرايندها
فراگيران نسلهاي پرورش بهبود مبناي بر بايد نهايتا
دانشآموزان رفتار در مطلوب تغييرات به و شده استوار
سالاري شايسته اداري ، تشكيلات و ساختار اصلاح.شود منجر
اصلاح كارشناسان ، و برنامهريزان و مديران انتصاب در
تامين جامع نظام برقراري فرهنگيان ، خدمت ضمن آموزش نظام
آموزشي ، درسي برنامههاي در بازنگري فرهنگيان ، اجتماعي
هرگونه و نشاط با و مناسب آموزشي فضاهاي توسعه و تجهيز
فراگيران پرورش و آموزش بهبود هدف با ديگر برنامه و طرح
.است حمايت و توجيه قابل
با ارتباط در ما آموزشي نظام ديگر زاويهاي از هم باز
به كه دارد وقدري توانمند بسيار رقباي خود فراگيران
و دانش بيشتر مراتب به جذابيت و تنوع با و وسهولت راحتي
قرار آنها اختيار در را فراگيران نياز مورد اطلاعات
شبكههاي رايانهاي ، آموزشي متنوع برنامههاي ميدهند ،
آموزشگاهها وسيما ، صدا داخلي ، و جهاني اطلاعرساني
فناوري و تكنولوژي بابكارگيري آزاد آموزشي وموسسات
به توجه و عاطفي و رواني نيازهاي گرفتن نظر در و پيشرفته
را رسمي پرورش و آموزش فراگيران ، سني هيجانهاي و عواطف
.است داده قرار جدي چالش در كشور از وسيعي حد در
آموزشي و درسي برنامهريزي نظام در بازنگري فوق توصيف با
با وموادآموزشي كتب محتواي و وتركيب تعداد متناسبسازي و
كه جهاني در زندگي براي دانشآموزان نياز مورد مهارتهاي
فراگيران در قابليت ايجاد و است آن ثابت تنهاعامل تغيير
خلاق تفكر و مساله حل و انديشيدن مهارتهاي بكارگيري براي
و تغييرات جريان با توفيقآميز همراهي براي وگروهي
آموزش در اصلاحات بنيادي ضرورتهاي جريان ، اين متاثرسازي
به پرورش و آموزش در اصلاحات موضوع اما.است پرورش و
درسي برنامهريزي نظام تغييردر چراكه است ، پيچيده مراتب
و محتوا و كتب تركيب و تعداد سازي متناسب و وآموزشي
متخصص انديشمندو نيروهاي بهكارگيري نيازمند موادآموزشي ،
نيروهايي چنين كارگيري به.است مذكور تغييرات به متعهد و
انتخاب و پرورش و آموزش مديريتي نظام در بازنگري مستلزم
انديشمنداني چنان جذب قابليت و شايستگي كه است مديراني
مستلزم مديريتي نظام در بازنگري.باشند داشته را
اصلاحات مقوله در آنها وفاق و ارشد مديران در تغييرنگرش
نيز و ارشد مسئولان در وفاق ايجاد و نگرش تغيير.است
در گروههايي حساسيتهاي وكارآمد ، شايسته مديران انتخاب
و رابرميانگيزد پرورش و آموزش از خارج و داخل
را مخالف و همراه گروههاي و داده شكل را مقاومتهايي
گروهي ارتباطات طريق از جريان اين تداوم.ميدهد سازمان
مجلس و پرورش و آموزش دولتي فراسيستمهاي به شبكهاي و
منفي يا مثبت شكل به را جامعه عمومي افكار و شده كشانده
و پيچيده فرايندي آموزشي اصلاحات خلاصه ، و ميسازد متاثر
،"برنامه" با آن با مواجهه براي بايد كه است چندبعدي
.كرد"برنامهريزي"
و تجزيه و تعريف از پس اصلاحات ، برقراري بعديبراي گام
شناسايي آن ، كليدي عناصر و عوامل تعيين و كلي تحليل
برنامههايي طراحي و اصلاحات بازدارنده موانع و عوامل
براي مناسب بسترسازي و موانع رفع و عوامل تقويت براي
از استفاده مرحله اين در مناسب روش.است اصلاحات اجراي
ضرورتا كه روش اين در.است "نيرو ميدان تحليل" شيوه
توانا و شايسته وانديشمندان صاحبنظران بوسيله بايد
مخالف نيروهاي و پيشبرنده و همگام نيروهاي پذيرد ، انجام
و شناسايي پرورش ، و آموزش در اصلاحات برابر در مقاوم و
خصوص در نيروها اين توان تحليل اساس بر و شده طبقهبندي
پيشبرنده عوامل تقويت و موانع و مقاومتها كاهش روشهاي
برنامه به اصلاحات برنامه است وممكن ميشود تصميمگيري
مواجه كمتري دشواري با را نظر مورد تحول كه سادهتري
اصلاحات بازدارنده نيروهاي از برخي.شود مبدل ميسازد ،
غلط وسنتهاي عادات":شامل ميتواند پرورش و آموزش در
خانوادهها ، و معلمان و كاركنان و فراگيران نزد در گذشته
در فشار غيررسمي گروههاي وجود موجود ، وضع حفظ به تمايل
در تغييرات از مردم نامطلوب خاطرات و تجارب سازمان ، درون
،"آموزشي نظام ضعيف كارشناسي بدنه و پرورش و آموزش گذشته
در اصلاحات پيشبرنده و تقويتكننده عوامل مورد در.باشد
و جمهوري رياست جدي عزم:از ميتوان پرورش و آموزش نظام
تحول براي مردم تقاضايروبهتوسعه پرورش ، و آموزش وزير
تحولات و تغيير و جهاني گسترده تحولات آموزشي ، نظام در
به تمايل كشور ، در اخير سالهاي در اجتماعي جدي
پرورش و آموزش در قوي رقباي جامعه ، آحاد در مشاركتجويي
و خود اعتبار و بقا حفظ براي آموزشي نظام تلاش در
.برد نام اصلاحي برنامههاي از اصلاحات مجلس حمايتهاي
در حساسي نقش مرحله ، اين در جامعنگري و سرعت دقت ، معهذا
وهرگونه دارد پرورش و آموزش در اصلاحات برنامههاي تحقق
ميتواند مرحله ، اين در علمي غير تحليل و سادهانديشي
.يامليشود درونسازماني عمومي منجربهآشفتگيوبحرانهاي
تبديل پرورش ، و آموزش اصلاحات برقراري براي سوم ، گام
عملياتي پروژههاي و برنامهها به كلي برنامههاي
به كلي برنامههاي تبديل در.است شده زمانبندي
بايد ضرورتا خاص ، پروژههاي و عملياتي برنامههاي
و مسئول نظر ، مورد برنامه اهداف با پروژهها اين ارتباط
سطوح انساني عوامل نياز مورد آموزشهاي پروژه ، مجريان
و شيوهها انساني ، و مادي و مالي منابع پروژه ، مختلف
اصلاح و بازخورد الگوي و كارآمد ، زمانبندي روشهاي
از يك هر تبديل در است بديهي.شود مشخص وضوح به پروژه ،
چندين بايد طرحها و پروژهها به اصلاحات كلي هاي برنامه
تخصصي كارشناسي گروههاي طريق از متنوع پروژه و طرح
غير در گردد ، انتخاب اجرا براي آنها بهترين شدهو طراحي
از اجباري انتخاب طريق از اصلاحات اهداف پيگيري صورت اين
تمامي است ممكن رقيب ، بدون و معدود گزينههاي ميان
.نسازد فعال را بالقوه ظرفيتهاي
در تغيير مراحل مفهوم بودن مشترك و بودن مشخص بعدي ، گام
برنامههاي از يك هر.است آموزشي ارشدنظام مديران نزد
تغيير برنامههاي وتمامي است تغيير برنامه يك اصلاحات
برنامهريزان ، و وطراحان پردازان نظريه نزد در بايد
تغيير اجراي در ساده الگوي يك.نمايند طي را معيني مراحل
:است زير مراحل از مركب مرحلهاي سه الگوي
عادتها شكستن موجود ، رفتارهاي و نگرشها و باورها تغيير *
.چفتوبستها و
.تغيير اجراي و ارائه *
.سازماني فرهنگ در شده اجرا تغيير سازي نهادينه *
برقراري پرورش ، و آموزش در اصلاحات اجراي در پنجم گام
اصلاح براي "بازخوردها" و "پيشنهادها ارائه" نظامهاي
نظام"برقراري.است تغييرات اجراي با همزمان و تدريجي
خيل كه آن ضمن آموزشي ، برنامهريزي نظام در "پيشنهادها
با فعال صورت به را جامعه آحاد ساير و فرهنگيان بيشمار
ظرفيتهاي و ساخته مرتبط پرورش و آموزش تصميمگيري نظام
بهبود براي متنوع پيشنهادهاي ارائه به را آنها سرشار
تعلق حس ايجاد طريق از ميكند ، جلب تربيت و تعليم جريان
پشتيبان و حامي نيروهاي به را آنها پرورش ، و آموزش به
تقويت و تحكيم به و ميسازد مبدل برنامهها و طرحها
نظام علمي برقراري.ميكند كمك اصلاحي برنامههاي
ظرفيت نيز برنامهها اجراي و طراحي جريان در "بازخورد"
كارآمدترساختن و اصلاح و بازنگري براي مطلوبي
.ميآورد فراهم را آنها اجراي با همزمان برنامهها ،
برنامههاي همزمان و تدريجي اصلاح بر بازخوردهاعلاوه
نقش بعدي ، برنامههاي مطلوبتر طراحي در نظر ، مورد اجرايي
.كرد خواهند ايفا را اوليه تحليلي اطلاعات و دادهها
و تضمين و اصلاحات تحقق كه ميسازد نشان خاطر خاتمه در
و اجرا به وابسته گوناگون طرق از جامعه در آن استمرار
مردم.است پرورش و آموزش در آن استمرار و اصلاحات تحقق
برنامه تحقق مردمي ، جانبه همه مشاركت توسعه ديني ، سالاري
پرورش نسلي ، ميان فرهنگي شكاف كمكردن ملي ، توسعه
با بتوانند كه خلاق و پاسخگو و متعهد و مسئول شهرونداني
و دانش توليد شوند ، مواجه خوبي به ملي و جهاني چالشهاي
جهان در ملي عزتمند حيات تداوم اطلاعات ، و انديشه
ديني فرهنگ و دوستي نوع و آزادي سازي نهادينه پيشرفته ،
.است اصلاحات اهداف و مولفهها از ملي و
و تحقق راه تنها وپرورش آموزش نظام در جدي اصلاحات انجام
اصلاحات و تحول با كه چرا است ، كشور در اصلاحات استمرار
محيط و درسي كلاسهاي آموزشي ، نظام در اصولي و سنجيده
كه ميشوند تبديل پويايي و بالنده كانونهاي به مدارس
و انديشيدن مهارتهاي به تجهيز طريق از را آينده نسلهاي
نيز و ورويدادها پديدهها به علمي رويكردهاي و مساله حل
به مشاركتجويانه ، و مسالمتآميز زندگي مهارتهاي
اصلاحات استمرار و تحقق براي توانا و شايسته شهرونداني
وزير چه اگر راه اين در.سازند مي تبديل ملي فراگير
ايشان كارشناسي و مديريتي تيم و پرورش و آموزش محترم
و فراگير ملي عزم اما ميگيرند ، قرار نقادي و توجه كانون
و اقتصادي و سياسي نهادهاي و دستگاهها تمامي بسيج
منشاء و عامل غيردولتي ، صنفي و مردمي تشكلهاي و فرهنگي
.بود خواهد پرورش و آموزش در اصلاحات توفيق
مكتبي حبيب سيد
چهار سوم ساله پنج برنامه پايان تا
ميكنند ديدن ايران
از گردشگر ميليون
:گفت جهانگردي و ايرانگردي سازمان رئيس:فرهنگي علمي گروه
براي توريست جذب ميزان سوم ساله پنج برنامه پايان تا
نفر ميليون چهار به كشور زيارتي و ديدني اماكن از ديدار
.رسيد خواهد
"بيبي هتل" افتتاح مراسم در پنجشنبه روز "معزالدين محمد"
ارائه براي شده انجام اقدامات با:افزود قم ، استان در
با خليجفارس كشورهاي بويژه خارجي جهانگردان به خدمات
درصد توريست 50 جذب ميزان استانها ، اكثر در رواديد صدور
.است يافته افزايش
از حمايت و گردشگري توسعه ملي طرح تصويب از همچنين وي
با:گفت و داد خبر زمينه اين در داخلي سرمايهداران
.است شده آماده تخت هزار ساخت 17 زمينه طرح ، اين اجراي
جنگل نهضت بازشناسي همايش نخستين برپايي
شهادت سالگرد هشتادمين بمناسبت:فرهنگي علمي گروه
نهضت بازشناسي دبيرخانه همت به جنگلي ، ميرزاكوچكخان
.ميشود برگزار تهران در آينده آذرماه در همايشي جنگل ،
دعوت علاقمند دانشجويان و محققان اساتيد ، از دبيرخانه
ارسال و تهيه زمينه اين در را تحقيقي مقالات است كرده
.كنند
و 8747799- تلفنهاي 8895654 بوسيله بيشتر اطلاعات
.است دريافت قابل همايش دبيرخانه از دورنگار 8902725
گوي و گفت " موضوع با مقالهنويسي مسابقه
درعربستان "تمدنها
عربستان دانشآموزان و دانشجويان:فرهنگي علمي گروه
چگونه" عنوان با مقالهنويسي بينالمللي مسابقه در سعودي
بويژه و ملتها آمادگي به منجر تمدنها ميان گوي و گفت
شركت "ميشود؟ آينده دشواريهاي با مقابله براي جوانان
.ميكنند
دبيرخانه توسط مسابقه اين عكاظ ، سعودي روزنامه گزارش به
دانشجويان و دانشآموزان فرهنگ و تربيت ملي كميسيون
برگزار است ، كشور اين آموزش وزارت به وابسته كه سعودي
.ميشود
از يك هر به وارده مقالات مجموعه از گزارش ، اين براساس
مركزي اداره به و انتخاب مقاله سه سعودي آموزش ادارات
مجموعه بررسي با نيز اداره اين.ميشود ارسال آموزش
نمايندگي دفتر به و برگزيده را مقاله چند وارده ، مقالات
گوي و گفت مقالهنويسي بينالمللي مسابقات در عربستان
.ميكند ارائه تمدنها
و آموزش موزه به اروميه "انصاري خانه"
ميشود
تبديل پرورش
ابنيههايتاريخي از "انصاري خانه":فرهنگي علمي گروه
.ميشود تبديل پرورش و آموزش موزه به قاجاريه دوره
هم است شده ثبت ملي آثار فهرست در كه خانه اين
.دارد قرار پرورش و آموزش اختيار در اكنون
و بيروني كاشيكاري و معماري ويژگيهاي دليل به بنا اين
اواخر در كه است تاريخي ارزش با بناهاي از داخلي تزيينات
.است شده ساخته قاجاريه دوره
بنا مترمربعزير با 780 و طبقه دو در ساختمان اين
طبقه و تراشدار سنگهاي از اول طبقه كه ساختهشده
در فيروزهاي نمايكاشيهاي با و پخته آجرهاي با دوم
:گفت وي.است شده تزيين درها و پنجرهها كنار
در كه است بيروني و اندروني قسمت دو داراي ساختمان
رنگ هفت و كتيبهدار كاشيهاي از قسمت دو هر تزيين
شيشههاي از نورگيرهانيز و پنجرهها و شده استفاده
براي.شدهاند ساخته منظم هندسي اشكال با و رنگي
ريال ميليون حدود 200 ساختمان اين آمادهسازي
مورد آينده سال در كه يافته اختصاص اعتبار
.ميگيرد قرار بهرهبردراي
برگزار "خسرو ناصر" حكيم هزاره كنگره
ميشود
فارس و تاجيكان انجمن پيشنهاد به:فرهنگي علمي گروه
كنگره ايران ، اسلامي جمهوري موافقت و جهان زبانان
تاجيكستان ، در "ناصرخسرو" نامدار شاعر و حكيم هزاره
برگزار اروپايي كشورهاي برخي و ايران جمهورياسلامي
.ميشود
در ايران اسلامي جمهوري نماينده "شعردوست اصغر علي"
به پنجشنبه روز جهان زبانان فارس و تاجيكان انجمن
شوراي اخير نشست در تصميم اين:گفت ايرنا خبرنگار
"دوشنبه" شهر در تاجيكان و زبانان فارسي انجمن عالي
.شد اتخاذ تاجيكستان پايتخت
كه نشست اين در:ساخت نشان خاطر همچنين دوست شعر
تاجيكستان جمهوري رئيس "رحمانف امامعلي" حضور با
همچنين فرهنگي مشاهير بزرگداشت ضرورت بر شد ، برگزار
مشرق بزرگان انديشههاي و آثار در جانبه همه تحقيق
كشورهاي در جوان نسل براي الگوسازي جهت زمين
.شد تاكيد منطقه
:كرد تصريح اسلامي شوراي مجلس فرهنگي كميسيون مخبر
جمهوري جانبه همه و جدي مشاركت نشست ، اين در
ناصرخسرو حكيم كنگره برگزاري جهت در ايران اسلامي
.گرفت قرار تاكيد مورد
انجمن عالي شوراي نشست در:گفت همچنين وي
اسلامي جمهوري آمادگي جهان ، زبانان فارس و تاجيكان
اين اجرايي و علمي كميتههاي تشكيل براي ايران
.گرفت قرار اعضاء تصويب مورد كه اعلام كنگره
ابلاغ دبيري تعهد معلمان استخدامي رديف
ميشود
تعهد كه فرهنگياني همه استخدامي رديف:علميفرهنگي گروه
.ميشود ابلاغ زودي به دارند دبيري
شهرستانهاي پرورش و آموزش مديركل غندالي شهابالدين
روساي گردهمايي پنجمين در مطلب اين اعلام با تهران استان
همه محور:گفت تهران استان پرورش و آموزش ادارات
.هستند دانشآموزان و معلمان پرورش ، و آموزش فعاليتهاي
استان مدارس است شده انديشيده كه تمهيداتي با:افزود وي
آموزشي تجهيزات نظر از نبايد امسال مهر اول در تهران
آرامش حداقلهاي رعايت براي كار اين و باشند داشته مشكلي
.است شاگردان و معلمان
|