كارگاه يك در موردي مطالعه نتايج بررسي
وزارت اگر;مدارس مديران
باحضور آموزشي
؟...شود منحل پرورش و آموزش
و 400 ميليون يك شكوفهها جشن در ديروز
رفتند مدرسه به اولي كلاس هزاركودك
در جمهوري رئيس حضور با مراسمي طي
دانشگاهها جديد تحصيلي سال تهران دانشگاه
ميشود آغاز مهر چهارم
كارگاه يك در موردي مطالعه نتايج بررسي
وزارت اگر;مدارس باحضورمديران آموزشي
؟...شود منحل پرورش و آموزش
گذشته تابستان كه مدارس مديران ويژه آموزشي كارگاه يك در
ودر وبلوچستان سيستان پرورش و آموزش كل اداره همت به
براي كارگاه مدرسان شد ، برگزار زاهدان شهرستان
به آنهاخواستند از و كردند مطرح را پرسشي شركتكنندگان
"محوري مدرسه"سياست راستاي در كه پرسش اين.دهند پاسخ آن
قرار اگر:بود گونه بود ، اين شده طرح وپرورش آموزش وزارت
با مهرماه ، فرارسيدن و جديد تحصيلي سال آغاز از باشد
استانها كل ادارات وپرورش ، آموزش وزارت دولت ، هيات مصوبه
كار و شوند منحل شهرستانها و مناطق و نواحي ادارات و
فرادستان ، سوي از بخشنامهاي هيچ ارسال بدون مدارس ، اداره
مدير يك عنوان به شما ;شود واگذار مدارس مديران به
خود براي تحصيلي سال طي در كه را مهمي كار پانزده مدرسه ،
و كرده شناسايي ميدهيد ، تشخيص اولويت داراي و پراهميت
.كنيد تهيه آنها از فهرستي
و آموزشي كارگاه كاري گروههاي از رسيده پاسخهاي
اجراي زمينههاي هنوز ميداد نشان كننده ، شركت مديران
وحذف متمركز انديشههاي رسوخ دليل به محوري ، مدرسه تفكر
براي مكرر دستورهاي ارائه سبب به مدارس از عنصرخلاقيت
لازم و است نشده مهيا عملياتي ، امور همه انجام چگونگي
آن ملزومات از بسياري محوري ، مدرسه نظريه طرح از قبل است
توانمندي و خلاقيت برروز شاهد تدريج به تا كرد فراهم را
.شد آموزشگاهها امور اداره در مدارس مديران
از عمدتا كه آموزشي كارگاه در شركتكننده افراد نظرات
و زابل و زاهدان شهرستانهاي مدارس معاونان و مديران
:آقايان كارگاه ، مدرسان توسط بودند ، آنها اطراف روستاهاي
مجدفر مرتضي و حسيننژاد غلامرضا دكتر عشايري ، حسن دكتر
همشهري اختيار در انتشار براي و شده جمعبندي و تدوين
از بسياري كارگاه ، مدرسان گفته به.است گرفته قرار
آنها ، تحقق كه بودند داده ارائه پاسخهايي پرسشدهندگان
نواحي ، مناطق ، پرورش و آموزش اداره وجود صورت در صرفا
اين جهت ، اين واز بود امكانپذير كل شهرستانوادارات
خود ، اين البته.نشدهاند آورده جمعبندي در پاسخها
ترتيبي بايد وپرورش آموزش ارشد مسئولان كه است آن نشانگر
محوري مدرسه شعار تحقق عيني زمينههاي كه كنند اتخاذ
ميتوان راستا اين در كه كارهايي از يكيشود فراهم
كه است ادارات به مدارس وابستگي تدريجي كاهش داد ، انجام
.گيرد صورت مفصلي بحث مقوله اين به راجع خود جاي در بايد
موردي مطالعه يك جمعبندي ، اين كارگاه ، مدرسان گفته به
ميتوان كه ميآورد دست به را خامي اطلاعات تنها و است
سامان را پژوهشهايي و كرد طرح را فرضيههايي آن اساس بر
مديران از كه آن جهت به همچنين اطلاعات ، اين.داد
ويژگيهاي از و شده اخذ زابل و زاهدان شهرستانهاي
اقتصادي و اجتماعي سياسي ، فرهنگي ، اقليمي ، جغرافيايي ،
در تنها و ندارد تعميم قابليت است ، متاثر شهرستان دو اين
در.است طرح قابل ديدگاهها جمعآوري و سنجي نظر حد
و خرد بسيار پيشنهادهاي ذكر از نظريات ، جمعبندي و ارائه
خودداري...و امتحان برگزاري غياب ، و حضور همچون عملياتي
پانزده از بيش شده ، ارائه پيشنهادهاي همچنين.است شده
شده خواسته معاونان و مديران از پرسش در كه است مهم كار
و شده جمعبندي ديدگاهها ، استكه آن سبب به واين بود
اقدامات اهم هم ، باميشود ارائه تلخيصي صورت به
:راميخوانيم شده پيشنهاد
دارند ، قرار ما آموزشگاه حوالي در كه مدارسي با ابتدا*
تجارب ، از ميكنيم وسعي ميكنيم برقرار ارتباط
آموزشي امور كليه در آنها وراهحلهاي اندوختهها
.كنيم استفاده
نظردر اهل و كارآمد نيروهاي از آموزشگاه ، محيط در *
ستادها ، اين در.ميدهيم تشكيل ستادهايي زمينهها ، كليه
و مدرسه اجرايي اداري كادر معلمان ، نمايندگان بايد
.باشند داشته حضور آنها اولياي و دانشآموزان نمايندگان
مدرسه ، كار به آغاز از قبل و تحصيلي سال ابتداي در*
علمي ، هيات اعضاي كليه حضور رابا ستاد جلسه اولين
دانشآموزان نمايندگان اجرايي ، اداري كادر فرهنگيان ،
يك طي كه را كارهايي كليه و ميدهيم تشكيل آنها واولياي
از يك هر براي سپس و ميكنيم مطرح ميگيرد ، انجام سال
است ، نياز مورد كه را قوانيني مصوب ، برنامههاي و طرحها
.ميكنيم مسئوليت تقسيم و تصويب
ستادها ، كليه اعضاي پيشنهادهاي و انتقادها نظريات ، به *
اعضا منطقي پيشنهادهاي و پرهيز ازخودرايي و داده اهميت
كاركنان بين در را مشاركت وحس قبول راهكار عنوان به را
.ميكنيم تقويت خويش رفتار با
و داده تشكيل ستاد مالي شوراي اعضاي حضور با جلسهاي*
فعاليتهاي از يك هر براي لازم هزينههاي و بودجه مقدار
از آموزشگاه ، مالي بار حل در.ميكنيم مشخص را مدرسه
بهره آموزشگاه تعاوني هميارو نهادهاي خير ، افراد
.ميگيريم
كادراجرايي نيز و آنان نماينده و حضوردفترداران با*
بخشنامههاي و قوانين آئيننامهها ، با ارتباط در مدرسه ،
مكرري جلسههاي...و ثبتنام امتحانات ، به مربوط
عالي وشوراي دولت هيات كه رهنمودهايي از و ميگذاريم
مناطق پرورش و آموزش وزارت غياب در) پرورش و آموزش
داد ، خواهند مصوبههايي صدور با (شدهاند حذف كه آموزشي
.ميكنيم استفاده
اعضاي جلسات و يكبار ماهي حتما را عمومي شوراي جلسات*
با و ميدهيم تشكيل باجديت يكبار ، روز هر 15 را ستاد
نقاط شده ، واگذار خودمان به كار از بازرسي اينكه به توجه
ضمنا.ميكنيم ارزيابي را خودمان و بررسي را ضعف و قوت
.كرد خواهيم تقويت بيشتر را آموزشي گروههاي فعاليت
جلساتي هم ديگر مدارس ستادهاي اعضاي با حتيالامكان *
انتقال خود مدرسه به را آنها مفيد تجارب كه داشت خواهيم
.ميدهيم
برقرار والدين كليه براي را مستمري عمومي جلسات*
معلمان نيز و دانشگاهها مدرسان و مشاوران از و ميكنيم
سيستمي همچنين.ميبريم بهره خانوادهها آموزش براي خود
و نظريات از مستمر طور به كه ميكنيم طراحي را
.شويم بهرهمند اوليا پيشنهادهاي
همكاران بين در ورزش مربيان توسط را دوستي ورزش روحيه*
و جسم سلامت باعث امر ، اين.ميكنيم تقويت دانشآموزان و
مدرسه در فراگيران و همكاران شادابي و نشاط و روان
.ميشود
در مدرسه همكاران نيز و آنها اولياي و دانشآموزان از*
خاطره همواره ميكنيم سعي و استقبال خوبي به سال ابتداي
.باشند داشته مدرسه مديريت با برخورد از خوشي
جدي را مربيان و اوليا انجمن با مرتبط جلسات برگزاري*
به مدرسه اداره امناي هيات كه اين به توجه با و ميگيريم
بود ، خواهند انجمن همين اعضاي وجوداداره ، عدم دليل
را آنها و ميدهيم آنها به را كافي شخصيتي و معنوي بهاي
.ميآوريم شمار به مدرسه اصلي ادارهكنندگان عنوان به
و تهيه و آموزشي مناسب فضاي ايجاد در اوليا ، كمك با*
براي اردويي و تفريحي ورزشي ، آموزشي ، امكانات توسعه
.ميكنيم تلاش دانشآموزان
ترويج مدرسه در را آموزشي كمك وسايل از استفاده*
براي هم دانشآموزان ، ساخته دست وسايل به و ميكنيم
مدرسه در نمايش براي هم و معلمان تدريس امر در استفاده
.ميدهيم بها
را آن و ميدهيم قرار خود آموزشگاه قلب را كتابخانه*
پر مفيد جملات و كتابها اقسام و انواع از بغض ، و حب بدون
.ميكنيم
واحدهاي مراكزيادگيري ، كارگاهها ، آزمايشگاهها ، *
كنترل همواره را مدرسه در موجود بصري سمعي و كامپيوتر
را واحدها اين توسعه براي جديد امكانات كشف و ميكنيم
.ميدهيم قرار مدنظر
خاص و ويژه تكاليف درسي ، كمك درسي ، كتابهاي انتخاب در *
ويژهاي ستاد نوروزي ، پيك يا و هفته آخر تكليف همچون
آنها به را زمينه اين در تصميمگيري و ميدهيم تشكيل
.ميكنيم واگذار
مهارتهاي پرورش موجب كه را مفيدي پرورشي برنامههاي*
دانشآموزان در مذهبي و اجتماعي معنوي ، عاطفي ، اخلاقي ،
آنها ماهيچههاي مهارت و دستورزي افزايش نيز و ميشود
.ميكنيم اجرا مدرسه در دارد ، پي در را
خود نظر مورد آموزشي اهداف و ميكنيم تهيه دفترچهاي*
به همواره و ميكنيم وارد دفترچه آن در تدريج به را
هدفهاي تبيين براي لازم اطلاعات كه هستيم آن دنبال
مناسب زمانهاي همچنينكنيم جمعآوري را مذكور آموزشي
هم را آموزشي هدفهاي و برنامهها از يك هر اجراي
.ميكنيم پيشبيني
بهداشتي ، از اعم مدرسه امور كليه در را دانشآموزان*
ميدهيم مشاركت...و ورزشي ، هنري فني ، خدماتي ، نظافتي ،
قايل امتيازهايي آنان ، مشاركتهاي از بخش هر براي و
.ميشويم
درك را دانشآموزان و معلمان عاطفي مشكلات و مسائل*
مدرسه امكانات حد در را تلاشهايي آنها رفع جهت در و كرده
.ميآوريم عمل به
طراحي معلمان افزايي دانش براي را فراواني طرحهاي*
زمينه در معلمان كه طوري به ميگذاريم ، اجرا به و كرده
هيچنوع همكاران ساير با تجربه تبادل و آموزشي كلاسهاي
.باشند نداشته نيازي
و شخصيت پرورش براي را متعددي برنامه فوق برنامههاي*
:همانند.درميآوريم اجرا به دانشآموزان اجتماعي روحيه
هنري ، و درسي تقويتي كلاسهاي مسابقهها ، اردوها ،
...و بازديدها
تحقق براي و ميكنيم مدرسه امور سرلوحه را بهداشت*
زمينه در را فراواني اقدامات بهداشتي ، مدرسه يك بهينه
مدير).درميآوريم اجرا به مدرسه در روحي و جسمي بهداشت
از يكي عنوان به سالم آب از زابلي ، پيشنهاددهنده
(است كرده ياد خود مدرسه در تربيت و تعليم عوامل مهمترين
براي را جامعي نظام مدرسه ، مشورتي ستادهاي همكاري با *
آموزشگاه سطح در دانشآموزان و همكاران تنبيه و تشويق
.ميكنيم اجرا و طراحي
رسيدگي مامور را گروهي مدرسه ، مشورتي ستادهاي بين از*
.ميكنيم بيبضاعت و بيسرپرست دانشآموزان وضعيت به
طور به كه ميكنيم طراحي آموزشگاه در را سامانهاي*
گروهي ، رسانههاي فرهنگي ، موسسات با بتوانيم مستمر
آنها خدمات از نوعي به ميتوان كه سازمانهايي و نهادها
.كنيم برقرار ارتباط برد ، بهره تربيت و تعليم امر در
سرلوحه در را مدرسه سطح در دانشآموزي گروههاي تشكيل*
.ميدهيم قرار خود اصلي كارهاي
ميكنيم عمل دقت با مدرسه كاركنان و دبيران انتخاب در *
در كار از و است نامطلوب آنها كاري كيفيت كه را افرادي و
.نميكنيم انتخاب هستند ، ناراضي و متنفر پرورش و آموزش
به مذهبي ، مسائل از غير به معلمان گزينش در همچنين
توجه نيز آنها علمي اطلاعات و رواني بهداشتسالم
.ميكنيم
تشويقي گروه و برجستگي حق اعطاي و ارزشيابي فعلي طرح*
زمينه در را طرحي لذا شده ، خاص عدهاي سوءاستفاده موجب
حتما كه ميگذاريم اجرا به و طراحي كاركنان ارزشيابي
.باشد تفاوت غيرفعال و فعال نيمه فعال ، كاركنان بين
قرضالحسنه صندوق و دانشآموزي تعاون صندوق مدرسه در*
.ميكنيم راهاندازي را همكاران
و مطالعه شيوههاي زمينه در را خاصي آموزشي دورههاي*
.برقرارميكنيم دانشآموزان براي وقت از بهينه استفاده
شده ، اشاره آنها به گذرا صورت به كه اموري همچنين
:عبارتنداز
پروندهها ، دقيق دانشآموزان ، بررسي نام ثبت*
پرونده كلاسي ، تكميل برنامه تنظيم كاركنان ، سازماندهي
بهينه اجراي و برنامهريزي بر نظارت كاركنان ، پرسنلي
دانشآموزان ، با مرتبط برنامههاي ساير و صبحگاهي مراسم
كمك دانشآموزان ، غياب و حضور كنترل جماعت ، نماز برپايي
و مكانها از بيسرپرست و بيبضاعت دانشآموزان به مالي
مرتب كنترل و نوشتن تهيه ، داريم ، سراغ خود كه نهادهايي
كنترل مختلف ، امتحانهاي برگزاري مدرسه ، قانوني دفاتر
افت علل بررسي و امتحانها به مربوط كيفي و كمي آمارهاي
اولياي و معلمان حضور با امتحان دوره هر پايان در رشد و
دادن قرار و دانشآموز هر از اطلاعاتي تهيه دانشآموزان ،
در بهويژه تدريس موقع كه طوري به معلمان ، اختيار در آن
;كنند استفاده آن از خوبي به بتوانند آغازين هاي ماه
ارتباط سيستم ايجاد مدرسه ، براي نياز مورد خريدهاي انجام
اختصاص يا و ساخت ديگر ، مدارس اولياي با مدرسه اولياي
مدرسه ، در معلمان فرزندان نگهداري براي مهدكودك به واحدي
وضعيت بر نظارت دانشآموزان ، ذهاب و اياب سرويس بر نظارت
كار تقسيم در دقت مدرسه ، و كلاسها فيزيكي نارساييهاي و
برنامههاي ساختن متنوع در همكاران ، كوشش بين صحيح
اسامي نصب مدرسه ، بهداشتي سرويسهاي بر نظارت پرورشي ،
رفت آنها در كه راهروهايي و درس كلاسهاي در دانشآموزان
دوره هر انتهاي در دانشآموز از نظرخواهي ميكنند ، آمد و
ابعاد ، همه در مدرسه كار محاسن و معايب مورد در تحصيلي
رمضان مبارك ماه از استقبال جهت دانشآموزان كردن آماده
تكليف جشن برگزاري قدر ، شبهاي از يكي در افطاري تهيه و
درباره امداد كميته با ارتباط پسران ، تشريف جشن و دختران
مدرسه ، سرايدار به اموال تحويل بيبضاعت ، دانشآموزان
آموزشگاه ، ارزشيابي هيات تشكيل كلاسها ، مناسب نامگذاري
اول فراگيران براي شكوفهها جشن مشابه مراسمي برگزاري
تهيه زمستاني ، سوخت تهيه ;دبيرستان اول و راهنمايي
نماز برگزاري اينترنت ، از استفاده آموزشگاه ، ترازمالي
...و مدرسه رنگآميزي مدرسه ، در جماعت
كارگاه در كنندگان شركت
آنها ديدگاههاي از نظريات ، تدوين در كه افرادي*
دائمي ، زهرا جهانتيغ ، طاهره:عبارتنداز شده ، استفاده
قهرمان قورزائي ، نصرتپناه ، زهرا زهرا درويشي ، علي
شهرياري ، سلطان ضمر ، فرحناز رخشانيفر ، زهرا قومدوست ،
ياسينزاده ، حسين قرائتيپور ، شهناز كيانيان ، زهرا
پارسا ، موسي رستمپور ، فاضلي احمدعلي پودينه ، حسينعلي
مهين كرمپور ، اختر سعيد اربابي ، سبزپري اسلامي ، سعيده
عزيزي ، خانم ياري ، خانم جوان ، كوهستاني عليرضا طاهري ،
مطهري ، قرباني ، محمد حسن واعظي ، حسين محمد بيرجندي ، مهناز
هما ملاشاهي ، جانعلي ريگي ، كادر صورتيزاده ، حسينيه
پودينه ، مهري نارويي ، رضا كنيز زابلي ، مهين مفرد ، آذري
مرضيه زراعتگري ، پروين مقدم ، حسابي احمد نبئي ، فرشته
ماهاني ، صابر ميري ، زهرا مليحه عزيزي ، نصرت اللهرادي ،
كيانيان ، حميدرضا فكوري ، رحمتالله مير ، خالص مرضيه
مير ، عليرضا خانجان ، فريبا شب ، عمراني نيرهالسادات بيبي
مهرعلي پهلوان ، شيراحمد پودينه ، موسي سنجراني ، غلامعلي
راهداري ، رضا محمود قهري ، يوسفعلي گلمحمدي ، رضا پودينه ،
زهرا شاهتقي ، طاهره آشتاب ، عليرضا پاسبان ، زهرا پيري ،
زهره سراواني ، گوهر افسري ، مهناز گشتهگر ، صديقه صدوقي ،
رونده ، مريم عظيمي ، مهري وظيفهدان ، نرگس كرباسكي ، سياسي
محمدرضا ذوالفقاري ، حسين شهركي ، محمدعلي سليماني ، نظر
.ژاله كيخا مومن محمدرضا و گنجي بگم كيخا ، مومن
و 400 ميليون يك شكوفهها جشن در ديروز
رفتند مدرسه به اولي
كلاس هزاركودك
دبستانهاي در ديروز شكوفهها جشن:فرهنگي علمي گروه
هزار صد چهار و ميليون يك از بيش و شد برگزار كشور سراسر
.رفتند مدرسه به اولي كلاس كودك
پسر و دختر نوآموزان كشور در تحصيلي سال آغاز با همزمان
روز اولين گل ، شاخههاي داشتن دست در با كشور سراسر در
در آنها نشاط و شادي طنين و گرفتند جشن را تحصيلي سال
.رسيد گوش به مدرسهها
ثمر به كشور نونهالان از بسياري ساله شش انتظار ديروز
مدرسهها ، در خود شادمانه حضور با پسران و دختران و نشست
.كردند تجربه را علم طلب روز اولين
راه بدرقه را گلي شاخه و قرآن سايه ديروز مادران و پدران
لبخند از استقبال در نيز معلمان و كردند فرزندانشان
.كردند هديه آنها به لبخند گل نوآموزان ،
حضور نيز مادران و پدران از كثيري جمع شكوفهها ، جشن در
را فرزندانشان مدرسه در حضور تجربه نخستين و داشتند
.ميكردند نظاره
حضور 20 با جديد تحصيلي سال آغاز سراسري جشن نيز امروز
برگزار كشور مدرسه و 210 هزار در 123 دانشآموز ميليون
.شد خواهد
در جمهوري رئيس حضور با مراسمي طي
دانشگاهها جديد تحصيلي
سال تهران دانشگاه
ميشود آغاز مهر چهارم
و دانشگاهها 80- تحصيلي 81 سال:فرهنگي علمي گروه
از رسمي طور به كشور سراسر عالي آموزش موسسات
در جمهوري رئيس سخنان با مهرماه ، چهارم چهارشنبه
.ميشود آغاز تهران ، دانشگاه
ايرنا به شنبه روز تهران دانشگاه عمومي روابط مسئول
برگزيده نفرات مهرماه ، چهارم مراسم در" كه گفت
جمهوري رئيس از را جوايزي نيز سال 80 سراسري آزمون
".ميكنند دريافت
دانشجويان حضور براي اخير روزهاي در دانشگاهها ،
با گذشته هفته از جديد دانشجويان و شدهاند آماده
انجام دنبال به تحصيل ، محل دانشگاههاي به مراجعه
امور و واحد انتخاب نام ، جملهثبت از مختلف امور
.هستند خوابگاه نظير رفاهي
جابجايي و انتقال تقاضاي به مربوط اطلاعيههاي
و تابلوها تمامي تقريبا روزها اين نيز دانشجويان
از برخي در.است كرده پر را دانشگاهها ديوارهاي
.است شده پيشنهاد هم رقم حتي اطلاعيهها
دانشجويان آشنايي براي نيز دانشگاهها از برخي همچنين
يك برگزاري دانشگاه ، مقررات و قوانين با جديد ورودي
اردوي.ديدهاند تدارك را آموزشي اردوهاي سلسله
شهريور و30 روزهاي 29 اميركبير صنعتي دانشگاه آموزشي
.شد برگزار ماه
را روزه يك اردوي يك برپايي نيز بهشتي شهيد دانشگاه
.است ديده تدارك جديد ورودي دانشجويان براي
|