شكسته و آجري خسروآباد ، پل
ايلخانيان سرزمين در قيدار حضرت
در پيشكسوت استادان و ممتاز هنرمندان
شركت كريم قرآن بينالمللي
نمايشگاه
ميكنند
شكسته و آجري خسروآباد ، پل
در ايراني معماري عامالمنفعه بناهاي از يكي به نگاهي
صفويه دوران
;اشاره
هستند ، پرارزشي فرهنگي ميراث كشور هر تاريخي ابنيه و آثار
سامان آن مردم تاريخي هويت و فرهنگي تطور سير معرف كه
از دريچهاي واقع در باستاني آثار اين.ميروند شمار به
فاش را تاريخي رازهاي از بسياري ميتواند ، كه است تاريخ
گنجينههاي نيز زمين ايران باستاني ابنيه و آثار.سازد
ايرانيان هويتي و فرهنگي غناي با آميخته هستند ، ارزشي با
هويت نتوانسته هنوز قدرتش ، همه با روزگار حوادث تاراج كه
.بازستاند آنها از را تاريخي
آثار اما بوده ، زياد ايراني قوم بر حوادث جور كه هرچند
نوعي نشانگر ادوار ، تمامي در ايرانيان از مانده جاي به
از بعضي نيز امروز تا كه است پايدار و مستقل فرهنگ
ضرورت.است مانده باقي پرطمطراق فرهنگ آن نشانههاي
در آنها نقش و ملل تاريخ در فرهنگي ، تحول سير با آشنايي
تحقيقات كه ميكند ايجاب فلسفي ، اعتقادات و انديشهسازي
صورت فرهنگي ميراث روي زمان با مطابق و گستردهتر هرچه
.گيرد
عامالمنفعه بناهاي از يكي مقاله اين در اينرو ، از
سير پيرامون مختصري توضيح از پس و شده معرفي پيشين ادوار
بررسي به همدان استان در واقع اسدآباد دشت منطقه تاريخي
شده پرداخته گرفته قرار منطقه همين در كه خسروآباد ، پل
.است
خسروآباد پل
در چه و تاريخ از پيش دوران در چه اسدآباد دشت محدوده
مهم نقاط از يكي همواره اسلام ، از بعد و باستان دوران
حاصلخيز دشتهاي.است بوده مرور و عبور و زندگي براي
كشيده كنگاور و نهاوند طرف به ملايم شيب با كه اسدآباد
از و بوده اوليه تمدنهاي استقرار براي مناسبي محل شده ،
تاريخي تپههاي مانند بيشماري باستاني تپههاي زمان آن
جنتآباد ، موسيآباد ، سهگاوي ، وندرآباد ، حسامآباد ،
پل) خسروآباد پل نزديكي در شكسته پل تپه و خاكريز كوانج ،
.است مانده باقي (شكسته
نيز بعد دورانهاي و هخامنشي ماد ، دوران در منطقه اين
كه چنان بوده ، ايراني مختلف اقوام توجه مورد همواره
مهم ، مسيرهاي از يكي منطقه ، اين معتقدند باستانشناسان
پس مزبور راه و بوده پارسي دوران در شاهي معروف راه براي
و الوند دامنه كنار از گذر و منطقه اين از گذر از
خود راه به كنوني تويسركان جاده از گنجنامه ، كتيبههاي
از بارها نيز اسلامي كتيبههاي در.است ميداده ادامه
كه است تذكر به لازم البته.است شده برده نام اسدآباد
.است نشده مشخص آن دقيق محل هنوز
خسروآباد ، 20 روستاي كنار ،(شكسته پل) خسروآباد پل
-اسدآباد جاده مسير در اسدآباد ، غربي جنوب كيلومتري
بنا (قرهچاي) شهاب رودخانه برروي جاده چپ سمت كنگاور ،
.است شده
عرض و 37 و 34 شرقي طول مدار 57 ، 47 در خسروآباد روستاي
پل ، اين كنار در گرفتن قرار سبب به و دارد قرار شمالي
در پل كلي موقعيت.شود مي خوانده نيز ، روستايپلشكسته
پل.شده داده نشان نقشه روي در همجوار مناطق ساير بين
ريخته و ديوارها شكستگي سبب به مرمت از قبل خسروآباد
اكنون هم اما بود ، معروف شكسته پل به بنا روي آجرهاي شدن
همين به خسروآباد روستاي در گرفتن قرار سبب به بنا اين
.است شده معروف خسروآباد يعني نام
صفوي دوره در احتمالا كه گفت بايد پل بناي مورد در
راه سازهاي و ساخت ادامه در ميرود گمان و شده ساخته
اهالي و زايرين مرور و عبور براي عاليات عتبات معروف
برروي كه پل ايناست شده ساخته نقطه اين در منطقه ،
مرمتهاي از پس شده ، بنا ،(آب شاه) شهاب فصلي رودخانه
و منطقه مردم استفاده مورد همچنان فرهنگي ، ميراث سازمان
كشاورزي ماشينآلات و تراكتورها افراد ، دايمي عبور محل
پيها ، ساخت در ايراني معماري بالاي كيفيت از نشان كه است
بسيار و است پيشين ادوار در بنا ساخت كلي بهطور و بدنه
اين در و فشار همه اين برابر در تاكنون كه است جالب
نريخته بهم پل كلي ساختار و است كرده مقاومت زماني فاصله
و كرمانشاهان كتاب در گلزاري مسعود آقاي گفته به.است
و سالهاي 1344 حدود تا كرمانشاه ، -همدان جاده كردستان ،
اين كه رودخانهاي اما.است ميگذشته پل اين روي از 45
است جنوب به شمال از آن جهت و شده ساخته آن برروي پل
ندارد معيني سرچشمه ،(چاي ياقره شهاب ، ) آب شاه به موسوم
شعباتي.ميشود تشكيل اطراف زمينهاي آب نشت از عمدتا و
.ميگردد رودخانه اين وارد نيز ، قرهچاي ازرودخانه
ويالدره زاغه گردنه ارتفاعات از كه قرهچاي رودخانه
شمال رودخانههاي جزو ميگيرد ، سرچشمه همدان و ملاير بين
خصوصيات به توجه با و ميآيد حساب به الوند شرق و شرق
شمار به نيز فصلي رودخانههاي جزو رودها از دسته اين
از كه را پرآبي شاخه ارتفاعات همين از رود اين.ميرود
و سيمينهرود فرفرجين ، بيگ ، مراد دره خاكو ، رودهاي اتصال
.ميشود ناميده قرهچاي و كرده دريافت شده ، تشكيل كسي همه
لحاظ از شده ، بنا رود همين برروي كه خسروآباد آجري پل
فرعي دهانه دو و ميانه در اصلي دهانه دو داراي معماري
جناغي قوسهاي با مساوي دوبدو چشمه چهار آن پلان نوع.است
آنها طاق تيزه ارتفاع و متر اصلي 2/6 دهانههاي عرضاست
كه است متر نيز 20/1 طاق قطر.است متر آب 86/4 سطح تا
.ميرسد متر حدود 6 به آب سطح از پل ارتفاع كل ترتيب بدين
سطح تا آنها طاق تيزه ارتفاع كوچك 2/4 ، دهانههاي عرض
پل بناي هنگام.است متر آنها 03/1 طاق قطر و متر آب 62/3
به لاشه سنگهاي تخته از سانتيمتر بلندي 155 تا ابتدا
سنگها روي سپس و شده استفاده ساروج ملات با مختلف ابعاد
دو در طاق زدن براي است ، شده چيده چهارگوش آجر رج سه
ضخامت به نر آجر رج ده پل قطر وسط در ابتدا اصلي ، چشمه
دو در سپس و شده زده طاق ، تيزي تا طرف دو از سانتيمتر 77
گچ ملات و آجر با چشمه هر طاق بقيه آجر ، رج ده اين طرف
عمل طريق همين به نيز كوچكتر چشمههاي در.است شده ساخته
رج هفت ابتدا چشمه دو اين در كه تفاوت اين با.است شده
طاق بقيه بعد و شده زده طاق سانتيمتر ضخامت 53 به نر آجر
ساختن از بعد كه ميرسد نظر به چنين.ساختهاند را
و زدهاند را چشمهها طاق مركزي قسمتهاي ابتدا پايهها
چون.ساختهاند را پل و چيده را افقي آجرهاي آن از پس
سطح.نشدهاند بست و قفل هم در طريقي هيچ به قسمت دو اين
.است ملايمي شيب داراي طرف دو به مياني پايه روي از پل
با پل پهناي متر ، برگردان 44 سيل ابتداي از پل درازاي
پناهها 45 جان از هريك پهناي و متر طرفين 70/5 پناه جان
پل اين خصوص در را توصيفاتي كه منابعي.است سانتيمتر
ميباشد ، آن از قبل و سالهاي 1357 به مربوط نوشتهاند
مورد در و بود نگرفته صورت پل روي مرمتي موقع آن در لذا
در اما.نكردهاند ارايه نظري هيچ پناه جان بلندي
حدود در پناه جان داشتيم اخيرا محل اين از كه بازديدي
بافت كه است ذكر به لازم.بود شده مرمت سانتيمتر 75
روستاييان تعميرات اثر در و رفته بين از كاملا پل اوليه
هيچ كه سيمان نظير مصالحي با فرهنگي ميراث مرمتهاي و
پل معبر ندارد ، پل در رفته كار به ساروج ملات با سنخيتي
.است داده دست از را خود سنتي بافت كاملا
آن 50/6 نقطه بلندترين تا آبرو سنگفرش كف از پل بلندي
نيمه برگرداني سيل پل پايههاي درطرفين.است متر
.است شده اضافه پايهها بر آب ، فشار شكستن جهت شكل مخروطي
بوده يكسان يكديگر با تقريبا پل گانه سه پايههاي قطر
قسمت در مخروطها نيم پيرامون.است متر حدود 4 در هريك و
بالاي طرف به هرچه كه است متر پل 55/6 پايين يعني سنگچين
ناقص مخروط نيم يك به كه جايي تا ميشود كمتر ميروند پل
طرف از چه پل طرف دو در.ميگردد ختم پل بالايي سطح در
با برگرداني سيل جنوب ، طرف از چه و است آب مسير كه شمالي
برگرداني سيل تنها.است شده ساخته ساروج ملات و لاشه سنگ
شمال برگردان سيل است ، مانده باقي سالم اندازهاي تا كه
.است متر درازاي 50/13 به شرقي
و بوده تزئيناتي هرگونه فاقد كلي حالت در خسروآباد پل
راسته شيوه به سنتي آجركاري نوعي چشمهها وسط در فقط
.ميشود ديده خفته ،
لاشه ، سنگ:از عبارتند بنا در رفته كار به ساختماني مصالح
با آجر و پايهها در سنگ قلوه مكعبي ، تراشدار سنگهاي
پل اين ساختمان در كه آجرهايي ابعاد بدنه ، و طاق در گچ
شد گفته كه همانطور.است سانتيمتر xxرفته 21215 كار به
كه بود داده صورت پل روي مرمتهايي فرهنگي ميراث سازمان
:است قرار بدين مرمتي اقدامات اين
سنگچين مرمت پل ، آجري شده تخريب پايه و ستونها مرمت
پل ، روي طرف دو دستانداز تكميل پل ، كنار ديوارهاي
پل ، طرف دو و زير در شده جمع خاكهاي جمعآوري و لايروبي
كف چيني قلوه پل ، سطوح شمالي سنگچين و آجرها بندكشي
.نوشته سنگ نصب و پل معبر
تاريخ 21 در تاريخي 1875 ثبت شماره به خسروآباد پل
.است رسيده ثبت به ملي آثار دفتر در ارديبهشت 1376
ايلخانيان سرزمين در قيدار حضرت
آغوش در كه است الهي انبياي از بسياري مدفن ايران سرزمين
بن اسماعيل بن قيدار حضرت جمله آن از و خفتهاند آن
(خدابنده) قيدار شهر در ايشان مقبره كه است (ع)ابراهيم
.است گرفته قرار زنجان شرقي جنوب كيلومتري هشت و هشتاد در
پيامبر اجداد درمورد بحارالانوار در مجلسي علامه مرحوم
اكرم رسول سيام جد قيدار حضرت كه است نوشته اسلام گرامي
.است
و داشت پسر اسماعيل 12 حضرت":است آمده يعقوبي تاريخ در
به را مردم پدر از پس كه بود قيدار حضرت آنها بزرگترين
از نفر استشهاد 62 با مساله اين ".ميكند دعوت توحيد
ترتيب بدين و است گرفته قرار تاييد مورد اول طراز علماي
مغول خان غازان زن خاتون بلغار قبر به بنا اختصاص شايعه
.ميشود شمرده مردود
ميبيند خواب در خاتون بلغار شبي كه است آمده تاريخ در
اين شب سه تا كند ، بنا قيدار حضرت براي مرقدي بايد كه
به تا ميدهد دستور چهارم روز صبح در.ميشود تكرار خواب
سال در روز همان از و كنند حركت خدا پيامبر مطهر قبر سوي
بر ابتدا بنا اين.ميشود شروع بقعه احداث كار قه 719
كلي تركيب از و شده ساخته آجر از تراشيده سنگ رديف روي 3
درارتفاع.است يافته تشكيل هم به چسبيده طاقي دوچهار
رنگ به گوش شش كاشيهاي را داخلي ديوار اطراف متري يك
.دادهاند زينت بنفش و سياه و سفيد فيروزهاي ،
جدار كه گرفته قرار دوجداره گنبدي بقعه ، اين برفراز
سال 751 در گنبد اين.ميدهد تشكيل را بقعه سقف نخستين
گنبد داخلي پوشش ق.قرن 11ه در و است شده ساخته ق.ه
تصاويري شامل كه شده پوشيده زيبايي بسيار گچبريهاي از
درخت همان كه تزئيني درخت و ترنج و لچك و بوته و گل از
بسيار پرندگان با همراه فرشتگان خيالي تصوير و زندگي
به كه بوده طلايي و آبي رنگ به تزئينات ايناست زيبا
تزئينات شرقي جرز گوشوارههاي در و رفته بين از مرور
قسمت در.ميخورد چشم به خاتون بلغار زمان در بقعه اوليه
دوره به مربوط كه شده احداث قديمي كتيبهاي بقعه جنوبي
.است بنا احداث
مجموعهاي آن ، اطراف در قيدار ، حضرت بقعه ساخت از بعد
در طلاب حجرههاي و صحن جامع ، مسجد شامل كه ميگيرد شكل
در كه جامع مسجد.است ورودي دروازههاي و صحن فضاي اطراف
در و است شبستاني مساجد نوع از شده واقع بقعه شرقي ضلع
جهان نظارت با قاجار شاه محمدعلي دوران در ق.ه سال 1321
.است شده ساخته بقعه اعتبارات محل از افشار خان شاه
اروين فرهنگي ميراث از حمايت گروه
در پيشكسوت استادان و ممتاز هنرمندان
شركت كريم قرآن نمايشگاهبينالمللي
ميكنند
هنري مختلف رشتههاي هنرمندان:فرهنگي علمي گروه
نمايشگاه نهمين در ارائه براي را خود آثار ميتوانند
براي امسال آبان پانزدهم تا كريم قرآن بينالمللي
.كنند ارسال قرآن نمايشگاه دبيرخانه
شامل كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين هنري بخش آثار
تصويرگري تابلوهاي قرآني ، آثار و قطعات تذهيب ، تابلوهاي
قرآني ، مضامين با برجسته نقش و حجمي آثار تصويرسازي ، و
خاتم ، مشبك ، معرق ، منبت ، قلمزني ، رشتههاي در سنتي هنرهاي
.است سنتي بافتهاي و كاشي سفال ،
و باسابقه و پيشكسوت استادان بخش دو در آثار اين
.ميشود گذاشته نمايش به ممتاز هنرمندان
نمايشگاه هنري بخش در آثار ارائه براي انتخابي موضوعات
زمينهها و رشتهها كليه در و كريم قرآن مفاهيم حوزه در
تا 80 سالهاي 78 در ميبايست بخش اين آثار.است آزاد
قرآن نمايشگاه قبلي دورههاي در نبايد و باشد شده تهيه
.باشد شده گذاشته نمايش به كريم
كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه در شركت براي علاقهمندان
كريم قرآن نمايشگاه دبيرخانه به را خود آثار ميتوانند
ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي نمايشگاههاي موسسه در
.بفرستند اسلامي
مبارك ماه ايام در كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين
نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون محل در رمضان
.ميشود برگزار (حجاب خيابان)
|