پيچيده دنياي در معاصر هنر
هنري و فرهنگي جشنواره برگزيدگان معرفي
مهر
جهاننخستين كشور حضور 13 با آبان از 7
برگزار كيش در دريايي فيلمهاي
جشنواره
ميشود
در مذهبي -آييني موسيقي جشنواره نخستين
وحدت تالار
پيچيده دنياي در معاصر هنر
باب وجه هيچ به البته هنر به او نگرش ونحوه گمبريچ لحن *
گمبريچ زيرا نيست ما استادانوسخنوران از بسياري طبع
است فلسفي شعر نيست بلد كه چيزي
"كاندينسكي واسيلي " اثر
:اشاره
گذشته با متفاوت كاملا نگاهي با چيز ، همه امروز دردنياي
مستثني قاعده اين از نيز هنر.ميگيرد قرار بررسي مورد
اين در را مختلفي بحثهاي صاحبنظران و ومنتقدان نبوده
به خود كتاب در گمبريچ ، ارنست.وميكنند كرده مطرح باره
مدرن هنر تحليل به است داشته سعي "هنر تاريخ" نام
.دهد قرار مطالعه مورد را آن بر موثر وعوامل پرداخته
در خود سخنراني در هنر منتقد طباطبايي محمد علي مهندس
و كتاب اين گرگان ، شهر گرگاني اسعد فخرالدين تالار
ميخوانيد آنچه.گذارد بحث به را آن در مطرح موضوعات
.است سخنراني اين خلاصه
.نيست جديدي امر كنوني جهان در نقد جايگاه و نقش اهميت
زندگي آن در كه وصنعتي پيشرفته جهان در كه ميدانيم همه
فكري وساختههاي نظريهها به برخورد بدون اصولا ميكنيم
مورد موضوع كه نميكند فرق.نميبريم پيش از كاري يكديگر
و هنري يا باشد سياسي و اجتماعي مسائل قلمرو در نظر
و آرا تضارب مسئله ما كشور فعلي وضعيت در خصوص بهورزشي
گفتوگو و نقد طرق از فقط كه راهحلهايي به رسيدن
در شب هر.نيست پوشيده بركسي رسيد بدانها ميتوان
ديدگاههاي با كارشناسان و مسئولين كه ميبينيم تلويزيون
نظري اتفاق آنها در كه درمواردي تا ميآيند گردهم مختلف
و موافقان كه رويدادهايي درباره بخصوص و ندارد وجود
طرف نظريات خود ، ديدگاههاي طرح ضمن دارند ، جدي مخالفان
خودي جبهه براي بتوانند بلكه تا كشند نقد به نيز را ديگر
نيز نشريات و روزنامهها در.كنند كسب بيشتري طرفداران
بيشتر اشاره به نيازي و است حاكم وضعيت همين دقيقا
بررسي و نقد بدون كه كردهايم درك خوبي به همه.ندارد
.نميبريم جايي به راه خودي نظرات حتي و ديگر طرف نظرات
در روز هر تقريبا است؟ چگونه هنر دردنياي نقد اما
در البته كه ميكنيم پيدا هم هنري نقد دو يكي روزنامهها
.ميباشند تئاتر و موسيقي سينما ، به مربوط موارد اغلب
كه كساني تعداد حوزهها اين در.است روشن هم دليلش
كه شخصي و دولتي سرمايههاي و است بيشتر بسيار فعالاند
حوزه در كه آنچه از است افزونتر بسيار هستند گردش در
ميآيد نفر يك اينجا دراست تنديسسازي و مثلانقاشي
را فيلم كلي موضوع.ميدهد قرار بررسي رامورد فيلم يك و
و قبيل اين از و را بازيها كيفيت را ، كارگرداني نحوه و
شده آنها متوجه كه اشكالاتي گرفتن با ميكند سعي آخر دست
براي بهتري راهكارهاي كرد پرهيز آنها از ميشد و
در ببينيم حالا اما.باشد داده گروه آن بعدي فيلمهاي
همچون ميتوان آيا.است چگونه وضع تجسمي هنرهاي قلمرو
دو يكي ميشود يافت سينما يا سياست حوزه در كه نقدهايي
.كرد نميتوان فكر اينگونه نظر به كرد؟ پيدا اينجا هم تا
نقد يعني.داريم مختلف نقد نوع دو ما تجسمي هنر قلمرو در
هم نمايشگاهها نقدهاينظري مبناهاي نقد و نمايشگاه
نمايشگاههاي درباره نقدي اگر.هستند گونه سه دو اغلب
.هستند گلهگزاري عمدتا باشد قبيل اين از و دوسالانه
آثار تعداد از جوايز ، تقسيم از داوري ، نحوه از گلهگزاري
هيچ البته.قبيل اين از و آثار گزينش روش و شده انتخاب
چرا كه بياورند هم روشني استدلالات كه نديدم من هم وقت
آثار كه بگويند نديدم وقت هيچ.نبود درست نمايشگاه اين
هيچ در هرگز.شوند راضي هم آنها تا باشد ميبايست چگونه
واقعي اشكال بگويدكه كسي كه نميبينيم نقدها اين از كدام
.نكند تكرار را آنها كسي تاديگر بود چه دقيقا نقاشيها
از كه است اين آنها مسئله ظاهرا.است كليگوئي همهاش
فكر آدم گاهي.نيستند خرسند ديدهاند كه نقاشيهايي
آنها ميبود آنجا كه هم ديگري نقاشي هر حالا كه ميكند
.ميزدند را حرفها همين
همه ديدن سياه و بودن بدبين ضمن كه هست هم ديگر نقد نوعي
.است فلسفي شعر يك به شبيه بيشتر چيز
از شخصي.است روايتگرانه كه هست هم ديگر نقد يك
سفرنامه يك همچون و ميآورد عمل به بازديد نمايشگاهي
آنكه براي حالا.ميدهد گزارش را است ديده آنچه معمولي
وجملات نقاشي بزرگان قصار كلمات هم كمي بكند پيچيدهترش
ميكند چاشني هم را فيلسوفان گفتههاي به ارجاع و فلسفي
خواننده فقط فلسفي مطالب افزودن اين كه است اينجا جالب و
نشان روشنفكر باشد داشته اگر حسني و ميكند گمراهتر را
اين جاي به چرا كه نيست معلوم.است نويسندهمقاله دادن
نوع آن نظري مبناهاي فيلسوفان ، به حواله و اشاره همه
بر و نقادانه ديدي با را شده داده ارائه هنري كارهاي
قرار كندوكاو مورد ديگران ياحتي خودش فلسفي نظريات اساس
.نميدهد
ساير با مقايسه در ميبينيم تجسمي هنر حوزه در كه نقدي
است روايت شرح بيشتر تقريبا و دارد بسيار تفاوت حوزهها
روشن است شده انتخاب كه موضوعي برابر در خواننده تكليف و
توجيه نمايشگاهها نقد مورد در اگر كوتاهي اين.نيست
بيستم قرن هنر نظري زيربناهاي نقد مورد در باشد داشته
ارنست سر برويم اما.نقد موضوع از اين.ندارد توجيه ديگر
است؟ هنري ناقد او آيا چيست؟ ديگر اينجا او نقش.گمبريچ
اين روي آثارش تمامي در و است تاريخنگار يك گمبريچ
سراسر او كتابهاي و نوشتهها اما.است حساس بسيار مسئله
به نسبت خود خودبه خواننده كه است سرنخهايي از انباشته
ديدگاه هنري نظريههاي در موجود ادعاهاي از بسياري
كتاب همين كتابش معروفترين.ميكند پيدا انتقادي
استكهمنبيشترترجيحميدهمآنراسرگذشتThe Story of Art
ترجمه آن مترجم رامين علي آقاي آنچه تا كنم ترجمه هنر
كه كردهاند انتخاب را هنر تاريخ واژه همان ايشانكرده
درست گمبريچ كه ميدانيم لكن.نيست آن در اشكالي البته
همين در.است تاريخگرا ضد يك پوپر كارل نزديكش دوست مثل
خواننده ياد به را نكته اين مرتب هنرش تاريخ كتاب
در چقدرميتوانند تاريخ كتابهاي اين امثال كه ميآورد
تاريخي كتاب هر زيرا باشند ، موثر خواننده كردن گمراه
.است گزينش نوعي بالاخره
باب وجه هيچ به البته هنر به او نگرش ونحوه گمبريچ لحن
گمبريچ زيرا.نيست ما استادانوسخنوران از بسياري طبع
يك كه است اين او هنر.است فلسفي شعر نيست بلد كه چيزي
در ضمنا.كند حلاجي روشن زبان وبا بگيرد را موضوع
ده توانستهام اينجا تا من.است مطلعي شخص نيز روانشناسي
.كنم تهيه انگليسي زبان به را او كتابهاي از تا دوازده
وغير سادهتر همه از "هنر سرگذشت" كتاب اين آنها بين
بسيار آنرا نيز مترجمآن و است شيرينتر البته و تخصصي
بسيار كه او ديگر كتاب دو.است برگردانده فارسي به خوب
حالا."نظم حس"وديگري است "توهم و هنر" يكي مهماند
سخنراني ، اين موضوع انتخاب دليل كه دهم توضيح ميخواهم
كتاب اين در.چيست معاصر هنر نقد و گمبريچ ارنست يعني
كه هست صفحهاي سه دو فصل 28 در صفحهاي پانصد حدودا
تا او اينكه از پس.است كرده جلب خودش به خيلي مرا نظر
ميدهد ، توضيح يك به يك را مهم سبكهاي تمامي كتاب اينجاي
كمتر زمان مدت طي شدكه چطور كه ميكند مطرح را سوال اين
در ومسئولين منتقدين و مردم موضع ناگهان به قرن نيم از
هم دست به دست عواملي چه.كرد تغيير معاصر هنر برابر
اين تا جماعت با وغيرهمرنگ شورشي هنرمندان آن تا دادند
نجومي قيمتهاي چنين وآثارشان گردند وخاص محبوبعام حد
و شناخت من نظر به كه برد مي نام عامل اواز 9كند پيدا
من جا هر اين از پيش تا.دارد اهميت بسيار آنها بررسي
به نقاشان آوردن روي دليل تا شخصيخواسته كه ديدهام
معاصر هنر شدن مطرح شدنيا محبوب اين و جديد شيوههاي
از و زمان ضرورت مبهميچون اصطلاحات به دهد توضيح را
كهنه هنر كه بود زمان ضرورتاست كرده اشاره قبيل اين
ارائه جديدي حرف نميتوانست ديگر زيرا شود ، گذارده كنار
شبيه بيشتر.كافي نه و است روشن چندان نه توضيح اين.دهد
آن از هم زمان ضرورت.تاتولوژياست همانگويييا يك
دوطرفهضرورت خيابان اين كه ميگوييم وقت يك.حرفهاست
و تاسيسشده دبستاناينجا يك چون.شود طرفه يك تا دارد
ترافيكي بار كه ميكند حكم كوچك بچههاي امنيت تامين
جاي به مدرسه آن كه هم ديگر روز يك.شود تر سبك خيابان
اعلام دوطرفه را خيابان باز كند مي مكان نقل ديگري
مي زندگي خيابان اين توي كه موشهايي نظر از.ميكنيم
رفت ماشينها طرف دو هر از كه بود اين ضرورت روز يك كنند
بود اقتضاكرده ديگري جور زمان ضرورت روز يك و كنند آمد
از ديگر كه آنها.ديگر نحوي به بازروزديگري و
باشند ، ميگفتند مطلع نميتوانستند تصميماتانسانها
آمد و رفت امنيت خاطر به ميگفتيم ما و است زمانه ضرورت
كرده تعيين ما ضرورتراخود اين.دارد ضرورت بچهها
اگر هم ما حالا.كنارشگذاشتيم هم ما خود و بوديم
بيزباني زبان با است ضرورتزمانه بگوييمهنرمعاصر
هم ما.بوده چه تغيير اين علت نميدانيم كه گفتهايم
هستما كه چيزي هر خلاصه.موشها همان مثل درست ميشويم
خلاص را خود زمان ضرورت گرفتن فرض با و نميدانيم
سادگي همين جملهگمبريچبه از خيليها اما.ميكنيم
كه ما بين از آنهايي ميگويد او اينجا در.نميشوند قانع
مساله خصوصاين به و آورند خاطر به را سالها ميتوانند
امروز داشتند دشواري شرايط نقاشانانقلابيچه آن كه را
ميبينند وقتي كنند اطمينان خود چشمان به نتوانند شايد
نسبت موضعشان مسئول مقامات هم منتقدينو هم مردم ، هم كه
اين ديگر وحالا كرده تغيير درجه آنها 180 به
.ميشوند رسميبرگزار پشتيباني و حمايت با نمايشگاهها
نظريعنيپروفسور صاحب دو از بيشتر اطمينان براي بعد
ميآوردكه نقلقولهايي هارولدروزنبرگ و كوئينتنبل
اشاره دومي به فقط من.ميكنند تاييد را او نظر دو هر
هنر پرشور مدافعان از روزنبرگ هارولد.كوتاهيميكنم
مقايسهاي اوست ابداع هم "كنشي نقاشي" اصطلاح كه معاصر
ميگويد.و 1963 سال 1913 در نمايشگاهي بين ميدهد انجام
هيچ و ميپذيرند را هنري اثر نوع همه ديگر حالا مردم
در مسئولينگالريها و دلالاننيست عجيب برايشان چيزي
سفت گچتنديسها و نشده خشك تابلوها رنگ هنوز كه شرايطي
برايشان يا بگذارند نمايش به را آنها تا آمادهاند نشده
كه ميگويد هم بعدكنند پيدا خوب مشتريهاي
يك نكند آمادهاندتا دست به هنر ، دوربين تاريخنگاران
گير احتمالا و كند فرار ازچنگشان نوظهوري چيز وقت
اين هم كه تلويحيميگويد طور به يعني.رقيبشانبيفتد
بدون هنري ، همگي مسئولين و منتقدين هم و تاريخنگاران
بمانند عقب ديگري از ميترسند چون انتقادي بررسي هرگونه
روزنبرگرا سخن گمبريچهم ، .راميپذيرند هرنوآوري
به امانيست بيتقصير نگار تاريخ بالاخره كه ميپذيرد
هنر تاريخ كتاب مانند كتابي نويسنده يك اگر حتي وي عقيده
نگرشي تغيير چنين به طورناخواسته بنويسدبه هم او خود
از معمول طبق ترتيبكه اين چگونه؟به.است زده دامن
نقاشي سبكهاي به و ميكند آغاز غارها درون نقاشيهاي
اين نتيجهاش و ميرسد پايان به كتابش ميرسد كه مدرن
وميكل رنسانسمثلاداوينچي در زمان يك اگر كه ميشود
ماتيس و پيكاسو بيستمهم قرن بودنددر مطرح آنژ
هنر و دارد هنرمنداني و هنر خودش براي قرني هر.مطرحاند
باعث بسيار گمبريچآنچه نظر از.هست كه است همين هم ما
.است ابداع و تغيير به اعتقاد همين ميشود گمراهي
سرعت تغيير به كه است تغيير به جديد علاقه اين ميگويد
اشاره مطلب اين از پس صفحه چند.است داده سرگيجهآوري
هنرمند يك به كسي زماني يك اگر ميگويد.دارد جالبي
حال به تا كسي كه كن درست قالي يك كه ميگفت ايراني
.نميكرد درك مارا اصلامنظور باشد نديده را نظيرش
بلكه باشد؟ كاملانوظهور كه ميبافت بايدچيزي چه براي
بين اختلافي نتواند كسي كه كند درست چيزي ميكرد اوتلاش
.است امروزهمينطور.بگيرد قديميترش نمونههاي و آن
كارش سبك بخريدبايد تبريز فرش يك ميخواهيد شما اگر
در اما.تبريزاست تشخيصدادكار بتوان كه باشد هماني
نمايشگاهها چقدردر.نيست ديگراينگونه نقاشي
قبليها با شماكه جديد آثار اين:ميگويند كه ميشنويم
ديده را آنها گذشته سال كه ما خوب.ندارد تفاوتي هيچ
.ببينيم شما از جديدي كار كه بود اين بوديمواميدمان
هاون آبدر را سال يك اين شما اينكه يعني ديگر عبارت به
جا همين از.ندارد ارزشي ساختهايد آنچه و كوبيدهايد
تنگاتنگي رابطه در كه ميپردازد عامل اولين گمبريچبه
به بشر تاريخ به اعتقاد يعنيدارد قرار تغيير فلسفه با
ميگويد.زمان روح واعتقادبه جبري محتومو امري عنوان
گويا كه شد متداول اينانديشه مرور نوزدهمبه قرن از
حالت و بيان عنوان به هم هنر و است جبري عصرهاامري گذر
اعلام فقط كه است كافي حالا خوبشد تلقي عصر ويژهيك
آن از گريزي كه ماست زمان روح همان هنر ، از سبك فلان شود
محسوبگرديد ما زمانه هنر عنوان به وقتيچيزي و نداريم
.ندهيم قرار پذيرش مورد را آن كه است نابخردانه بسيار
قرن مال هم پيكاسو بود رنسانس آنژمال ميكل كه همانگونه
بكشيم؟ نقد به را او هنر بايد چه براي ديگر.است بيستم
بمانيم؟ وفادار گذشته شده عقايدمنسوخ به ميخواهيم آيا
همين طريق از ميگويد برويم؟ پيش زمان با خواهيم نمي آيا
دست از را كردن نقد منتقدينشجاعت كه بود فلسفهتغيير
زيرا.هنري رويدادهاي نگار وقايع به شدند تبديل و دادند
را امپرسيونيستها هنر پيشتر منتقدينيكه آن خود ديدند
اگر.ميكنند جلوه سفيه حالا بودند ، بادتمسخرگرفته به
آن بوداز منتقدينتوانسته آن از يككدام زمان آن
.جاويدانميماند هنر تاريخ در نامش كند حمايت هنرمندان
يا گوگن نقاشانيمثل براي كه وقايعي به توجه با ميگويد
بزرگ هنرمندان كه شد باورشان اينگونه همه داد روي سزان
زمانه هنري رايج آنهاازتصورات زيرا ميشوند ، طرد ابتدا
نميتواند كسي ديگر عبارت به و هستند جلوتر بسيار خود
رويدادي چنين از كامل وقوف با اكنون و كند درك را آنها
ناكردههيچ خداي كه است اين سعيشان همه گذشته در
خوب ، باشد نابغه يك او كه نكند نكنند ، طرد را هنرمندي
برد ، مي نام آن از كتابش گمبريچدر كه عاملي اولين پس
نقش معاصر هنر موفقيت در بلاقصد طور به كه عاملي يعني
به واعتقاد تاريخ جبريبودن به اعتقاد است داشته موثر
.است دگرگوني و تغيير
آينده هفته چهارشنبه را مطلب ادامه
بخوانيد صفحه همين در
هنري و فرهنگي جشنواره برگزيدگان معرفي
مهر
رئيس كروبي حجتالاسلام حضور با مراسمي طي:هنري گروه
هنر و فرهنگ زمينه در آثار برترين اسلامي شوراي مجلس
مهر هنري و فرهنگي جشنواره دومين برگزيدگان معنوي و ديني
.شدند معرفي
و تنظيم موسسه سوي از كه جشنواره اين اختتاميه مراسم در
اجتماعي امور معاونت همكاري با و (س)خميني امام آثار نشر
همايشهاي مركز محل در تهران شهرداري فرهنگي و
در آفرينشها بهترين گرديد ، برپا سيما و صدا بينالمللي
و تذهيب گرافيك ، نقاشي ، شامل تجسمي هنرهاي بخشهاي
سينما ، شعر ، داستان ، نيز و خوشنويسي و عكاسي نگارگري ،
(مديا مالتي) چندرسانهاي نرمافزارهاي و موسيقي نمايش ،
.شدند انتخاب شرح اين به
كيومرث محمودي ، اكرم:نگارگري و تذهيب گرافيك ، نقاشي ،
اسكندري ، عليرضا خدابنده ، بابك پورقديري ، عليرضا قورچيان ،
وافر مختاري اردشير منفرد ، فخار مهرزمان بدرالسما ، رضا
.ناييج محمد و
مرادي هاشم:عكاسي
كاشاني ، ستارپور ، وليزاده ، محصص ، پور ، جواهر:خوشنويسي
و قرباني نوعپرست ، مقدم ، پيلهچي ، جزايري ، طبري ، توحيدي
.عطار موحديان
شهيد سرهنگ به را جشنواره افتخار ديپلم داوران هيات
نجفي فرامرز نامور ، زهرا مهدوي ، سالك نيز و نويدي پيمان
.كرد تقديم شاملو بابك و
آب شعلههاي در -اميرخاني20 رضا نوشته او من -داستان1
زنوزي جلالي فيروز نوشته مخلوق -مرديها30 مرتضي نوشته
انتشارات) امينپور قيصر اشعار گزينه - اول جايزه:شعر
محمدرضا اشعار گزيده - دوم جايزه.(سال 78 - مرواريد
- سوم جايزه.(سال 79 - نيستان انتشارات) نيكو محمدي
روزبه محمدرضا اثر نگفتن براي حرفهايي
(سال79- قو انتشارات)
جهاننخستين كشور حضور 13 با آبان از 7
برگزار كيش در دريايي جشنوارهفيلمهاي
ميشود
كيش دريايي هاي فيلم بينالمللي جشنواره:هنري گروه
زيست محيط موضوع با تخصصي جشنواره نخستين عنوان به
.شود برپامي دركيش آبان دهم تا هفتم دريايي
بينالمللي جشنواره نخستين دبير بخش درم كيومرث
كه جشنواره اين مطبوعاتي نشست در دريايي فيلمهاي
كم به اشاره با شد برگزار درجمعخبرنگاران ديروز
اينكه با:افزود درياها از مناسب استفاده به توجهي
از استفاده فرهنگ ولي دارد ارتباط دريا سه با ما كشور
.است نكرده چنداني رشد ايران در منابعدريايي
براي و منظور همين به جشنواره اين:كرد تصريح وي
از استفاده درباره جامعه عمومي فرهنگ سطح بالابردن
و خسارت درباره انسانها به هشدار منابعدريايي ،
با آشنايي و دريا ويژگيهاي آموزش دريايي ، آلودگيهاي
برگزار الهي بينظير مجموعه اين شگفتانگيز جهان
.ميشود
استقبال به اشاره با دريايي فيلمهاي جشنواره دبير
جمله از جهان كشور از 13 فيلم حضور 250 و هنرمندان خوب
اين در استراليا و آمريكا انگليس ، هلند ، روسيه ،
سطح ارتقاي آموزش ، نقش بر تاكيد دليل به:گفت جشنواره
جوان ، فيلمسازان براي انگيزه ايجاد و فرهنگي
بيشتري اهميت از مستند ، فيلمهاي امسال درجشنواره
فيلمهاي از درصد كه 90 طوري به هستند برخوردار
داستاني فيلمهاي و ميدهند تشكيل را شده پذيرفته
.ميآيند در نمايش به جشنواره جنبي بخش در بيشتر
جشنواره بينالملليبودن سبب به:كرد تصريح بخش درم
لني شامل خارجي كارشناسان بخش دو از نيز هيئتداوران
از مشيري هلن فرانسه ، از وارين استراليا ، از زكين
از رولان جان و روسيه از تاركوفس ولاديمير فرانسه ،
تقوايي ، ناصر جمله از داخلي كارشناسان و اروپا اتحاديه
.است شده تشكيل شيردل كامران و بزرگنيا محمد
از فيلم جشنواره20 اين مسابقه بخش در
.ميپردازند رقابت به مختلف كشورهاي از فيلم و 15 ايران
جشنواره انتخاب هيئت توسط فيلم ميان 250 از آثار اين
.شدهاند برگزيده بخش اين براي
هوشنگ و مهرانفر فرهاد اميري ، نوشابه كرمي ، ناصر دكتر
.جشنوارهاند اين انتخاب هيئت اعضا آزاديور
در مذهبي -آييني موسيقي جشنواره نخستين
وحدت تالار
مذهبي - آييني موسيقي جشنواره نخستين:هنري گروه
(ص)اكرم رسول مبعث روز (مهرماه 23) رجب با 27 همزمان
.ميشود برگزار تهران وحدت تالار در هنرمندان حضور با
هنري فرهنگي سازمان هفتهاي يك جشنواره اين باني
ستاد موسيقي بخش مدير بختيار علياست تهران شهرداري
خبرنگاران جمع در گذشته روز (ع)علي امام سال تكريم
موسيقي با مخاطبان ارتباط هدف با جشنواره اين:گفت
(ع)اميرمومنان موضوع با آن شناساندن و مذهبي - آييني
اصفهاني ، محمد جشنواره دراين:افزود وي.ميشود اجرا
هنرمندان از جمعي و رفعتي قاسم مختاباد ، عبدالحسين
چرا كه پرسش اين به درپاسخ وي.دارند برنامه اجراي
دعوت جشنواره اين در شركت براي ديگري هنرمندان از
پس كه هنرمنداني ديگر آثار بررسي با:گفت نشدهاست
كردهاند فعاليت زمينه اين در انقلاب پيروزي از
در ولي نيافتيم قبولي قابل و مطلوب اثر متاسفانه
-آييني موسيقي زمينه در كه هنرمنداني از حال عين
.ميكنيم همكاري به دعوت دارند آثاري مذهبي
اجراي ،(ع) علي امام سال تكريم ستاد موسيقي مديربخش
تالار در را (ع)علي امام موضوع با نمايشي هنرهاي
جشنواره اين جنبي ازفعاليتهاي هنري حوزه انديشه
برپايي نينواها ، آثار تهيه درادامه وي.كرد اعلام
وصف در كه "وداع" كاست ضبط و حماسي موسيقي جشنواره
از را شدهاست آماده سراج صداي با عاشورا واقعه
موسيقي جشنواره.برشمرد بخش اين فعاليتهاي ديگر
.مييابد پايان مهرماه مذهبي 29 -آييني
|