شدن جهاني و فرهنگي ارزشهاي
فوكوياما فرانسيس با گفتوگو در
انجام "لينچ مريل" با كه گفتوگويي در فوكوياما فرانسيس
اينكه و (Globalization) "شدن جهاني"درباره داده ،
و بحث ميگردد ، فرهنگي اشكال منجربه اقتصادي جهاني توسعه
جهاني كه است نكته اين معترض فوكوياما.است كرده گفتوگو
كه ميكند استدلال و ميشود فرهنگي تجانس منجربه شدن
اقتصادي ، فشارهاي تمامي وجود با خودشان هويت از جوامع
كه دارد تاكيد فوكوياما ديگر عبارت به ميكنند ، پاسداري
و تجارت انجام چگونگي موارد بيشتر در فرهنگي ارزشهاي
قضيه اين منكر نيز و ميكند معين و مشخص نيز را دادوستد
دست از را خويش نفوذ شدن جهاني فرآيند در جامعه كه است
اقتصادي و سياسي ايدئولوژي همگرايي يك وي نظر به ميدهد ،
شدن متروك و انزوا از مانع عناصر اين كه دارد ، وجود
.ميخوانيم را گفتوگو اين.ميگردد فرهنگي عناصر
انديشه و فرهنگ
ميشود؟ محقق چگونه شدن جهاني گستره*
صورت به هنوز "شدن جهاني" جنبهها بيشتر در من نظر به-
در زيادي بحثهاي اخيرا چه اگر ميباشد ، مايه كم و سطحي
جهاني اقتصاد كه است نهفتهاي حقيقت است ، شده مورد اين
با شدن ، جهاني واقعي لايه نظرم به و است محدود هنوز
اين مناطق بيشتر در حتي و است شده كنترل سرمايه بازارهاي
.است مانده باقي محلي صورت به نهاد
اين از كمي نسبت و است منطقهاي هنوز تجارت فيالمثل ،
تجارت چنانكه.است جريان در محلي مناطق از فراتر تجارت
لاتين آمريكاي تجارت و آسياييها با عمدتا آسياييها
بيشتر در حتي ميگيرد ، صورت قاره اين داخل در بيشتر
در حتي نميكند ، تفاوت زياد نسبت اين يافته توسعه مناطق
انجام قاره اين داخل در اروپائيان تجارت درصد حدود 60
ملي نيز حكومتها و هستند ملي نيز شركتها عمده و ميگيرد
ملي تنها نه مصرفكننده بازارهاي همچنين ميمانند ، باقي
نيز مناطق داخل در است ممكن آينده در بلكه هستند ،
.شوند تكهتكه
بيشتر تجانس منجربه كه شدن جهاني در جنبههايي آيا *
دارد؟ وجود گردد ،
طور به فرهنگي هويتهاي تفاوت تاييد و تجانس من نظر به -
و اقتصادي نهادهاي اصطلاحات در داد ، خواهد رخ همزمان
.دارند تمايل هماهنگي به بيشتر فرهنگها بزرگ ، سياسي
رخ عميق سطح در هماهنگي و يكپارچگي آيا شما نظر به *
داد؟ خواهد
همچون بود ، اميدوار آينده در كامل تجانس به ميتوان -
انجام حال در آرامي به فرآيندي چنين اما.سياسي نهادهاي
تكنولوژي صاحب ما افراد اكثريت باور به گرچه ميباشد ،
هماهنگي به قادر آينده در و هستيم پيشرفتهاي ارتباطاتي
بود ، خواهيم جهاني پروژه يك عنوان به جهاني سطح در فرهنگ
زيادي عوامل البته نشدهايم ، عمل اين به موفق هنوز اما
و اعتماد عدم همچون هستند ، همسانسازي اين مانع نيز
در فرهنگي تفاوت مثلا.فرهنگي تفاوتهاي بر زياد تاكيد
است ، مشهود قبل سال به 40 نسبت آسياييها و متحده ايالات
عنوان به را متحده ايالات آسياييها ، و 1960 دهه 1950 در
به رسيدن صدد در و مينگريستند نوگرايي و تجدد الگوي
هماكنون كه حالي در بودند ، متحده ايالات جايگاه
خانوادههاي زوال و شهرها ويراني و انحطاط به آسياييها
ديگر آمريكاييها كه احساسي نيز و ميانديشند آمريكايي
ارتباطات تكنولوژي نتايج از امر اين و نيستند ، جذاب
طور به تا است داده را فرصتي چنين مردم به كه ميباشد
نظامهاي فاحش تفاوت متوجه و كنند ارزيابي را همديگر مشخص
.گردند خويش ارزشي
در را جهاني موسسات شركتهاو نقش ميتوان آيا *
دانست؟ موثر جهاني فرهنگ يكپارچگي
شركتهايي توسط متداول جهاني مصرفي فرهنگ يك من نظر به -
است ، يافته گسترش و نشر "كوكاكولا" و "دونالد مك" همچون
در مردم بياندازيم ديگر مناطق به نگاهي اگر وجود اين با
شمال خاموشكشورهاي و علائقخنثي به مختلف كشورهاي
اقتدار در تفاوت اينكه يا و مينگرند خانواده به نسبت
بررسي به افرادي كه زماني.است چشمپوشي غيرقابل كشورها
كالاهاي انواع به آنها توجه ميپردازند ، فرهنگي مطالعه و
جنبههاي نشاندهنده ميخرندكه مردم كه مصرفيميشود
بر مبتني واقعي فرهنگ يك كه حالي در است ، فرهنگ يك ظاهري
را آنها ارتباط چگونگي و شده نهادينه اخلاقي هنجارهاي
هنجارهاي عميق و ظريف ويژگيهاي از يكي.ميكند عيان
فعاليتهاي بر نيز زيادي تاثير كه است ، اعتماد اخلاقي
معاملات بر مبتني "چيني" فرهنگ فيالمثل دارد ، اقتصادي
اين.گسترده خانواده تا است خانوادگي محدوده در تجاري
گرايش تجارت در چينيها.است متناوبي پيامدهاي داراي عمل
استخدام به اينكه براي دارند ، خانوادگي معاملات به
شايد هستند ، معترض خويش خانوادگي حوزه از خارج مديراني
مفيد تجارتي بزرگ ايجادسازمانهاي كه باشد معني اين به
نهادهاي ايجاد كه باشد معني اين به شايد ويا نيستند
مثال در نميماند ، پايدار آتي نسل سه يا دو براي بادوام
هدايت را آنها اقتصادي فعاليتهاي فرهنگي چنين چين ،
.ميكند
را فرهنگي هويتهاي چنين ساختارهايي چه شما نظر به *
ميسازند؟ عميقتر
سازنده مهمترين نژاد و مذهب زبان ، بديهي طور به -
آن من ويژه علاقه وجود اين با ميباشند ، محلي هويتهاي
اين ناميدهام ، "اعتماد شبكههاي" را آن من كه است چيزي
واقعيت اين فهم و هستند زياد دنيا مختلف قسمتهاي در شبكه
و ميكند مشخص را دنيا از منطقه هر در آن اداره چگونگي
همين هستيد ، حوزه آن در اعتماد شبكههاي فهم نيازمند شما
.ميشود ايجاد نيز تجاري روابط شد ، ايجاد اعتماد روابط كه
بزرگ ، شركتهاي بيشتر لاتين آمريكاي كشورهاي در فيالمثل
ميشود ، كنترل بانفوذ خانوادههاي از گروهي توسط هميشه
و تركيه همچون است ، صادق نيز ديگر كشورهاي در امر اين
كشورهايي چنين در تجاري فرصتهاي كسب مشخص طور به و چين
است ، اجتماعي شبكههاي اين شيوههاي فهم به زيادي بستگي
شبكههاي كه ميشوند آنها با كار به موفق افرادي تنها
.كنند پيدا را آنها
و ملتها تمامي كه دارد وجود عمومي انساني ويژگيهاي آيا *
برگيرد؟ در را فرهنگها
عمومي همهجانبه تلاش يك مادي ، رشد براي علاقه بله ، -
دارد وجود شواهدي كافي اندازه به من نظر به است ، آشكار
و است انساني عام ويژگي يك بازار در مبادله به تمايل كه
موارد اكثر در نيست ، مبادله براي بازاري جاهايي در اگر
كتاب فيالمثل است ، شده آن مانع حكومت از شكلي يا دولت
تمايل از خوبي مثال "پرو" كشور درباره فرناندودستو
تمايل كتاب شواهد است ، بازاري مبادله بر انساني
طرف به كه است نگاشته را "پرويي" فقير زارعان فوقالعاده
نشان پاياپاي مبادله و معامله براي (پرو پايتخت) "ليما"
كه چون نميدانند ، را تجارت رسمي ساختار زارعان ميدهد ،
تطميع براي زيادي پول نيز و مجوز اخذ جهت روز 25
.ميخواهد حكومتي كارمندان
كم مبلغ با وام ارائه از جهاني بانك قبل ، سالهاي در
و مركزي بانكهاي به وام پرداخت سياست يا.ميكرد حمايت
شكست از جلوگيري براي كشورها يا بود ، بزرگتر نهادهاي
كمك آنها به انحصاري حق يك يا و وام تخصيص با شركتها
.ميكردند
شد؟ خواهد فرهنگي يكپارچگي به منجر شدن جهاني آيا*
بيشتر كه فرهنگي ويژگيهاي از مجموعهاي من ، نظر به -
اين.دارد ميكند ، وجود همراهي را اقتصادي نوگرايي
آنچه اما ميشود ، فردگرايي از زيادي ميزان شامل ويژگيها
ميرسد نظر به (شدن جهاني اخير بحثهاي)مورد اين در كه
يكپارچه صدد در شدن جهاني ميكنند فكر مردم كه است اين
خلاف بر امر اين واقع در است ، دارد وجود كه آنچه نمودن
و اقتصاد متقابل وابستگيهاي كه چرا آنهاست ، تلقي طرز
بر كه ميدهد مردم به را فرصت اين آزاد ، تجارت روش
خوبي مثال "كبك"باشند ، استوار خويش فرهنگي تفاوتهاي
بود موضوعي ازكانادا ، "كبك" جدايي ميباشد ، پديده براين
اقتصاد با كبك اقتصاد امروزه نميكرد ، باور فردي هيچ كه
آنها اگر.كانادا با تا هستند وابسته هم به بيشتر امريكا
بهايي اقتصادي صورت به كه نبود معني بدين شدند ، جدا
اقتصادي رونق بستر آزاد تجارت ديگر عبارت بهبپردازند
شد ، آنها شكوفايي سبب شدن جهاني.كرد آماده آنها براي را
.كرد حمايت آنها يكهتازي از شان فرهنگ كه آنگاه
فرهنگها ، ديگر با وتطابق متقابل كنش با ميتوان آيا *
برد؟ بالا را فرهنگي ظرفيت
سود بيشترين فرهنگي مبادله با كه آمريكايي فرهنگ همچون -
.كرد خودجذب به را فرهنگي و مثبت جنبههاي نيز و
بيشترين ديگر فرهنگهاي با تعامل وسيله به آمريكايي فرهنگ
تركيب و امتزاج با آنهااست كرده خويش عايد را نفع
يافتند ، دست مهم اين به مختلف فرهنگهاي و خودشان تجربه
به خاص شباهت كه فرانسه همچون ديگري دركشورهاي عمل اين
من نظر به ميرسد ، نظر به مشكل دارد ، متحده ايالات
بودم ، آنجا مدتي من هستند ، خردمندي انسانهاي فرانسويها
ايالات با تفاوت چگونگي كرد جلب خود به مرا توجه كه چيزي
هستند ، هم با تعامل در كشور دو اينكه با بود ، متحده
درك آزادسازي ايدهآلهاي و فرهنگ از اروپائيان بيشتر
است ، بوركراتيك و متمركز كشوري هم فرانسه.ندارند درستي
كردند ، خصوصيسازي به شروع دهه 80 اواخر در سالي چند آنها
پا به فرانسوي كارگران ميان در جرقهاي چنان عمل اين
كه حالي در گرديد ، وضعيت تغيير به مجبور حكومت كه كرد ،
عمومي رفاه خطمشي از موجي كه آمريكائيها تفكر بزرگترين
.بود خصوصيسازي آورد ، همراه به را
است؟ چگونه شدن جهاني عصر در اطلاعاتي تكنولوژي نقش *
بسزايي نقش تنهايي به تكنولوژي كه ادعا اين درباره من -
است ، "اعتماد"اصلي مسئله.هستم مردد دارد ، شدن جهاني در
است ضروريتر تجاري روابط در اعتماد كه است اين من احساس
توسط افراد است ، اجتماعي پديدارهاي بنيان اعتماد نيز و
و ميدهند قرار خويش كار سرلوحه را اعتماد متقابل ارتباط
و صداقت اعتماد ، قابليت رفتار ، هويتها ، با طريق اين از
اعمال اينميگيرند ياد را همديگر با نقش انجام توانايي
.است ديجيتالي شبكه از وبالاتر فراتر
مطالعهاي فيالمثل دارم ، خويش مدعاي براين زيادي شواهد
بر دور راه از ارتباط بازتاب روي بر دهه 60 اواسط در كه
در كه بود ، آتلانتيك دور راه از تجاري معاملات ميزان
شركتي شركت ، گرچهاين بود ، ضعيف خيلي روابط عامل اينجا
.بود قوي اجتماعي روابط فاقد اما بود ، مطمئن و قوي
ملموس سياسي تغييرات ميزان بر شدن جهاني نتايج آيا *
بود؟ خواهد
اقتصادي يافتگي توسعه سطح بين ارتباطي من ، نظر به -
توسعه و شدن جهاني دارد ، وجود موفق دموكراسي با كشورها
وجود با نميكند ، توليد دموكراسي اتوماتيك طور به سرمايه
شدن جهاني از نوعي به اقتصادي يافتگي توسعه سطح اين ،
مدني جامعه خلق با شدن جهاني عبارتي به ميشود ، منتج
نيز دموكراسي به منجر كه قدرتمند متوسط طبقه با و پيچيده
كه است معتقد "هانتينگتون ساموئل".است مرتبط ميگردد ،
ايالات با آينده دهه دو در بنياني توسعه با نيز چين كشور
خويش سياسي نهادهاي آنكه بدون بود ، خواهد همتراز متحده
اين به اعتقاد هانتينگتون سازد ، همتراز كشور اين با را
مشاركت به نسبت مردم مطالبه به منجر توسعه كه ندارد امر
خواهد مدني آزاديهاي ديگر يا و مطبوعاتي آزاديهاي سياسي ،
فكر من بهطوركلي ، ندارم ، قبول را حرفها اين من شد ،
توسعه كه ميشود ايجاد سياسي تغييرات زماني ميكنم
.گيرد شكل اقتصادي
ابراز اطمينان قابل شيوههاي به نوعي به من ديگر طرف از
خويش خاص فرمهاي و شيوهها با كه دارم باور فرهنگ وجود
كشورهاي در متفاوت فرهنگهاي و ميدهد ادامه حيات به
نهادهاي مثال براي دارند ، منحصربهفردي تجارتهاي صنعتي
فرد به منحصر است منظم كه نسبت همان به ژاپنيها مالي
وجود منظمي سياست چنين جهان جاي هيچ در و ميباشد نيز
براي شديد فشار تحت جهاني ، رقابت قوس و كش در اما ندارد ،
.هستند جهاني تجارت معيارهاي با همنوايي
را شهروندان و دولت بين روابط شدن جهاني تغييرات در*
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه
اكثر در كه بزرگ فرهنگي تفاوتهاي از يكي من نظر به -
به نسبت مردم نگرش همين دارد ، وجود شده صنعتي كشورهاي
كه "ليپيست مارتين" نام به من همكاران از يكي است ، دولت
آمريكائيها استثنائات صرفشناخت را خويش عمر بيشتر
ايالات بين عظيمي فرهنگي تفاوت كه است معتقد است ، نموده
مثل متحده ايالات به شبيه و نزديك كشورهاي و متحده
و دولت اقتدار به نسبت مردم نظر چگونگي در بريتانيا
تكنولوژي همه اين بادارد وجود دولتي نهادهاي تاثير
خواهد بادولت شهروندان روابط در زيادي تاثير ارتباطي
.داشت
حسن ميتواند شدن آمريكايي آيا سوال ، آخرين عنوان به *
باشد؟ شدن جهاني براي تعبيري
را خود فرهنگها ديگر مردم كه آمريكا الگوي من نظر به -
استو پيش نسل سه يا دو به مربوط ميكنند ، هماهنگ آن با
ميآيد ، ميان به نوگرايي و شدن جهاني از سخني كه زماني
به را انسان آنها".ميكنند تداعي را و 60 دهه 50 آمريكاي
آمريكا لسآنجلس شورشهاي به و "رساندند ماه كره
يافت اشاعه و 60 دهه 50 در كه فرهنگي نميانديشند ،
كه حالي در شد ، عرضه جهان به خوبي به و بود ايدهآل
است بدبينانه ميشود ارائه ما از حاضر حال در كه فرهنگي
.شد خواهند فرهنگي چنين جذب كمتر ديگر فرهنگهاي و
رحيمي استاد رضا:ترجمه
|