معلمان جايگزين را تكنولوژي ميتوان آيا
كرد؟
صحبت پوستكنده و رك كودكان با بايد آيا
كنيم؟
شدند معرفي برترينهايجشنوارهطنز
و مهندسي زمينشناسي كنفرانس دومين
ميشود برگزار ايران محيطزيست
معلمان جايگزين را تكنولوژي ميتوان آيا
كرد؟
تكنولوژي با امروزي كودكان سازگاري
راه بهترين آموزش است ، تغيير حال در مدام كه دنيايي در
وجابجايي تحولات با.است يافتن تطبيق براي آمادگي كسب
كافي آموزش متفاوت زمينههاي در كه جوامعي مردم اقتصادي ،
سرانه پرداخت.برد خواهند را استفاده بيشترين ديدهاند ،
كسب نيز ما كشور در.است يافته افزايش آموختن براي جوامع
كرده پيدا گذشته از بيشتري اهميت غيررسمي مجاري از دانش
دوره گذراندن بعداز كه دارد ضرورت همه براي پس.است
زندگي طول تمام در و دهند ادامه آموختن به رسمي ، تحصيلات
.بگيرند ياد تازه مهارتهاي و مطالب
مدارس در انبوه آموزش
شيوههاي كشورها اكثر مدارس در آموزشي مشكلات از يكي
در.ميباشد دانشآموزان همه براي انبوه و يكنواخت آموزش
با بايد را متفاوت كودكان كه است شده مشخص حاضر حال
به را دنيا گوناگون ، افراد زيرا.داد آموزش مختلف روشهاي
توليد انبوه بهطور كه آموزشي.ميبينند مختلف صورت
.بگيرد درنظر را كودكان گوناگون روشهاي نميتواند ميشود ،
كارآموزيها ، از را مدرسهها بايد كنوني متحول دنياي در
نوع هر تا كرد پر تكنولوژيها و تحقيقي مطالب پروژهها ،
.دهد آموزشتطبيق با را خود بتواند شاگردي
جمله از جامعه ، عضو هر اطلاعات انفجار عصر در و جهان در
اختيار در است ، ممكن امروز آنكه از بيش اطلاعاتي كودكان ،
تخيل و كنجكاوي اطلاعات ، بودن دسترس در صرف.داشت خواهد
كاملا موضوعي انگيختوآموزش برخواهد را مردم از بسياري
.شد خواهد فردي
تكنولوژي و كودك
نشان سازگاري تكنولوژي مظاهر با راحتي امروزيبه كودكان
را خود اولياي كودكان خانوادهها ، برخي در حتي.دادهاند
كامپيوتر با بچهها.ميكنند آشنا كامپيوتر دنياي با
خو قديمي روشهاي به ذهنشان زيرا ميآيند ، كنار خوب بسيار
واكنش خود اطراف در كه دارند دوست كودكان.است نگرفته
و پدر.است واكنشي وسيله يك كامپيوتر و كنند ايجاد
متعجب كامپيوتر به خود كودكان علاقه از گاهي مادرها
تا كودك يك كه كنيم توجه نكته اين به اگر ولي ميشوند ،
با بازي هنگام در چه -ميبرد لذت متقابل تاثير از حد چه
كانالهاي دور راه از كنترل دستگاه با وقتي چه مادر و پدر
هم چندان علاقه اين -ميدهد تغيير را تلويزيوني
.نيست شگفتانگيز
معلمان وضعيت و تكنولوژي
معلمان جايگزين تكنولوژي كه ميشود عنوان ترس اين غالبا
اتفاقي چنين كه گفت ميتوان قاطعيت با ولي شد ، خواهد
انسان آموزشي نبوغ توانست نخواهد تكنولوژي.افتاد نخواهد
كنار بود ، خواهد نياز مورد آينده رقابتهاي براي كه را
آتي نقش در حال بههر اما.بكاهد آن ارزش از يا بزند
.داشت خواهد دخالت آموزگاران
در فقط يادگيري كه ميدانستهاند هميشه بزرگ معلمان
امروزه.نميگيرد صورت آموزگاران نظارت تحت يا و كلاسها
از يا كند ارضاء را خود كنجكاوي ميخواهد كه كسي براي
به دستيابي سردربياورد ، شده او سردرگمي باعث كه موضوعي
بخواهيم ، كه جا هر و زمان هر در نامحدودي ، ظاهرا اطلاعات
و اميدواركننده بسيار دورنما اين.آورد خواهد ارمغان به
براي تكنولوژي اين از استفاده زيرا است ، هيجانانگيز
زمينههاي تمام در تصاعدي پيشرفت به آموزشي ، وضع بهبود
.انجاميد اجتماعي
و كامپيوتر با كردن كار از بيش چيزهايي آينده خوب معلمان
خواهند كودكان به بزرگراه اطلاعات به دستيابي راههاي
بچهها به را گفتن سخن و نوشتن بايد هم باز آنها.آموخت
استفاده شروع نقطه بهعنوان تكنولوژي از و بياموزند
.كرد خواهند
آموزش محتواي و تكنولوژي
اما خواهدماند ، باقي كلاس همچنان درس كلاسهاي چه اگر
در يادگيري.داد خواهد تغيير را بسياري جزئيات تكنولوژي ،
بر علاوه خانه تكليف و رسانهاي چند تدريس شامل كلاس
الكترونيكي سندهاي در اكتشاف و جستجو شامل جزوه ، و كتاب
.بود خواهد نيز
كامپيوتر ، طريق از اطلاعات بررسي به وقتكلاس اعظم قسمت
آن از پس.گذشت خواهد منفرد يا گروهي بهصورت
براي كه پرسشهايي و دريافتهاند آنچه با دانشآموزان
او و بازميگردند معلم نزد است ، آمده بهوجود ايشان
كلاس تمامي براي بايد پرسشها كدام كه ميگيرد تصميم
خود كامپيوتر با دانشآموزان كه درحالي شوند ، عنوان
صرف را خود آزاد وقت ميتواند آموزگار هستند ، سرگرم
گفتن ، طرفه يك سخن بهجاي و كند ديگر افراد يا گروهها
.بپردازد مسائل حل به بيشتر
انسانيتر آموزشي محيط
را آموزشي شكل تكنولوژي ، كه ميترسند مردم بعضي
در را متفكر يا شاد بچه تعدادي كس هر اما كند غيرانساني
تبادل شاهد يا باشد ديده كامپيوتر يك اطراف كردن كار حال
فاصله آنها بين اقيانوسها كه دانشآموزاني بين اطلاعات
محيط ميتواند كهتكنولوژي ميداند باشد دارد ، وجود
.كند انسانيتر را آموزشي
فرصتهاي با خود تطبيق و بازسازي مشغول آموزشي موسسات
آورده فراهم آنها براي اطلاعات تكنولوژي كه هستند جديد
.بيابند تغييراتي بايد نيز درس كلاسهاي بنابراين است ،
امتحان اضطراب كاهش
طرز تغيير كامپيوتر بهكمك يادگيري فوايد از ديگر يكي
براي آزمونها امروزه.آزمونهاست درباره دانشآموزان تلقي
ميگويند بچهها معمولا.اضطرابآورند كودكان از بسياري
."نداشتم آمادگي" يا "آوردم كم وقت" يا "بدگرفتم نمره"
است بهتر ميگويند ، خود به دانشآموزان اين مدتي بعداز
هيچوقت چون.نيست مهم من براي امتحان كه كنم تظاهر
نظر ميتوانند امتحانها.باشم موفق آنها در نميتوانم
.كنند منفي آموزش كل به نسبت را دانشآموزان
دغدغه بدون كه ميدهد اجازه دانشآموزان به دوطرفه شبكه
كس هر كه امتحاني.كنند امتحان را خود بخواهند وقت هر
امتحان آنگاه است ، خودآزمائي نوعي ميدهد ترتيب خودش
به سرزنش اشتباهشد خواهد آموزش فرايند از مثبتي بخش
دانشآموزانكمك به سيستم بلكه داشت ، نخواهد دنبال
به خودآزمائيها چون.آيد بيرون اشتباه از تا ميكند
رسمي امتحانات در ميداند ، چقدر كه ميفهماند دانشآموز
.خواهدشد واهمه و ترس دچار كمتر نيز
نتيجهگيري
شتاب زمينهها كليه در تغييرات كنوني متحول دنياي در
اقسام و انواع توليد و تهيه موارد از يكي.است گرفته
بررسي به ويژه نرمافزارهاي.است كامپيوتري نرمافزارهاي
انتظارات و علايق پيشرفت ، مهارتها ، به مربوط اطلاعات
كافي اطلاعات معلمان وقتي.كرد خواهند كمك دانشآموزان
كارهاي از بسياري از باشند ، داشته دانشآموز يك مورد در
براي بيشتري زمان و انرژي و شد خواهند معاف خستهكننده
.داشت خواهد دانشآموز خواستههاي ارضاء
مراقبت ، تا كرد خواهند كمك آموزگاران به كامپيوترها
آنها.دهند انجام دقيقتر را شاگردان راهنمايي و ارزيابي
بهزودياين اما خواهندداد تكليف دانشآموزان به هم باز
.بود خواهد الكترونيكي مرجع متون به مراجعه شامل تكليفها
و فرض كشور آموزشي برنامهريزي مديران و مسئولين بر پس
داشته مدنظر را سطوح كليه در روزمره تحولات كه است واجب
و دانش با امكان حد تا را مملكت جوانان و كودكان آموزش و
.سازند هماهنگ روز مهارتهاي
مهرياري حجتالله
صحبت پوستكنده و رك كودكان با بايد آيا
كنيم؟
كنند؟ صحبت كنده پوست و رك كودكانشان با بايد والدين آيا
باشد ممكن اگر حتي شود گفته كودكان به بايد حقايق آيا
حقايق معيني سن تا بايد اينكه يا باشد؟ دردآور برايشان
.نيست آسان سوالها اين به پاسخ پوشاند؟ را
حقايق افشاي زمان
برابر در را كودكانمان داريم دوست والدين ، عنوان به ما ،
ممكن حد تا را آنها و كنيم محافظت زندگي ناخوشايند حقايق
در زود يا دير اما.داريم نگه كودكانهشان وجهه همان در
به مجبور والدين كه ميرسد زماني خانوادهاي هر داستان
عاطفي لحاظ از كودكان است ممكن كه ميشوند حقايقي افشاي
.است سختي انتخاب واقعا اين.باشند نداشته را آن آمادگي
فرزندانمان ، با بودن رك آيا است؟ خطرناك حد چه تا اطلاعات
ميدهد ، روي را آنچه دلايل بايد كه دارد اين بر دلالت
و پدر جدايي دليل كه اين مثل) كنيم؟ بازگو آنها براي
را است داده دست از را شغلش پدر چرا اينكه دليل يا مادر
(.كنيم بيان
.گرفت اوج نامه يك خواندن با من ذهن در سوال اين
رحم سرطان معالجات تحت همسرم":بود نوشته نامه نويسنده
يافتن بهبود شانس كه گفتهاند پزشكان و است گرفته قرار
را آخر ماههاي اين او.است ضعيف بسيار كامل ، طور به او
دو من بگويم؟ چه فرزندانم بهاست بوده بيمارستان در
يا بگويم را حقيقت بايد آيا.دارم ساله و 10 كودك 16
"بمانم؟ ساكت
اين.شود گفته بايد زياد يا كم چقدر بگوئيم كه نيست آسان
و كودكان سن پيشامدها ، به بستگي زيادي ميزان به مساله
هيچوقت والدين.دارد (ارتجاعيت مثل) شخصيتي تفاوتهاي
اما.كنند پنهان كودكانشان از را رازهايي ندارند دوست
كودكان خاص ، شرايطي تحت زيرا كنند ، چنين هستند مجبور
وضعيتهاي در.باشند پذيرا را كامل حقيقت نميتوانند
به حقيقت از بخشي بايد نامه نويسنده وضعيت مثل تاسفباري
عمق كه ندارد ضرورتي احتمالا اما.شود گفته كودكان
در.كند افشا كودكانش براي را همسرش مورد در نگراني
به.شود داده بيماري مورد در اطلاعاتي بايد لزوم موارد
(عقبماندگي مثل) خاصي مشكل با كودكي وقتي مثال عنوان
:كه كند سوال است ممكن برادرش يا خواهر ميشود ، متولد
سعي بزرگتر فرزند آنچه "نميكند؟ صحبت من مثل او چرا"
چطور مسالهاي چنين":كه است اين كند مطرح سوالش در دارد
من با ميتواند او آيا گذاشت؟ خواهد تاثير من زندگي در
"شد؟ خواهد اذيت آيا كنم ، بغلش اگر كند؟ بازي
كه والدين براي باشند نشانهاي ميتوانند غالبا سوالها
باز كودك آن نهفته ترسهاي مورد در را بحثي است ضروري
.دهند پاسخ سوالش به مستقيما اينكه جاي به كنند
بگوييم؟ را حقيقت كودكان به حد چه تا
"بگوييم را حقايق كودكان به چقدر":كه سوال اين البته -
حال هر به اما دارد كودك ادراكي بلوغ و سن به بستگي
ظرافت با بايد و است سخت هميشه مورد اين در تصميمگيري
مهم سالتر ، و سن كم فرزندان مورد در.گيرد صورت خاصي
حد تا و شود مطرح درك قابل بهگونهاي حقيقت كه است اين
تصورات در كه است دليل بدان اين.باشد اطمينانبخش ممكن
.ميشود جلوهگر هست ، كه آنچه از بدتر امور كودك ،
در توموري ساله ، كودك 12 "ويلسون ادي" كه شد گفته وقتي
به مادرش ميگيرد ، او از را خواندن توانايي كه دارد مغز
تو مغز در چيزي و است سادهاي بيماري اين -ادي":گفت او
"بخواني بتواني نميدهد اجازه تو به كه دارد وجود
را خبر خوب خيلي ادي كه رسيد نظر به چنين بلافاصله
كه شد متوجه مادرش هفته چند از پس اما.است كرده دريافت
شروع ميكند پيدا مشكل لغات نوشتن يادگيري در وقت هر او
:گفت گريه با ادي روز يك.مينمايد خلقي كج و گريستن به
ميشوم؟ ديوانه دارم من آيا چيست؟ من مغز مشكل مادر ، "
دريافت ادي مادر كه بود لحظه آن در تنها "مرد؟ خواهم آيا
بهگونهاي و ادي زبان به را بيماري اين ميبايست كه
.ميداد توضيح او براي درك قابل
كودكان ميآيد ، پيش مشكلاتي خانواده امور در وقتي همچنين
مادر و پدر وقتي مثال عنوان به.ميشمارند مقصر را خود
يك ميكند ، ترك را خانه عصبانيت با پدر و ميكنند دعوا
او اينكه بخاطر پدرش كند فكر است ممكن ساله كودك 5
وقتي بخصوص).است عصباني نكرده ، جمع را اسباببازيهايش
بچهها با بايد كه باشد كرده اعتراض مادر به پدر
(.كند رفتار سرسختانهتر
و كنشها رفتارها ، سالگي ، و 5 سنين 4 بين بخصوص كودكان
است مهم بنابراين.ميكنند تعبير اشتباه را والدين زبان
مادر و پدر چرا كه شود داده توضيح سادهاي عبارات با كه
او به را توضيحات همه بار كه نيست نيازي.كردهاند دعوا
.بسپارند
تصميم ما وقتي كردكه بيان چنين "سيلوا -دو -مارك"
چرا ، بداند ميخواست سالهام دختر 6 و بگيريم طلاق گرفتيم
بيشتر كارش به مادرش كه بگويم او به شدم وسوسه اول
خيلي او براي مساله اين كه ديدم بعد اما ميدهد ، اهميت
.شود متنفر مادرش از او نميخواستم من و بود خواهد پيچيده
آشكار كودكان براي را خانوادهتان از رازي وقتي "
اين ميخواهيد آيا دهيد توضيح كه است مهم اينهم ميكنيد ،
.نميكند فرقي يا بماند مخفي ديگران از مساله
پس.باشند خوبي رازداران نميتوانند سال و سن كم كودكان
به است بهتر بداند ، همسايه نميخواهيد كه هست چيزي اگر
راز بيان كه است مهم كودكان اين مورد در.نگوييد كودكان
كودكان كه باشيد داشته خاطر به و باشد ساده بسيار
هم ، از متفاوت بنابراين و دارند متفاوتي اخلاقي خصوصيات
.ميدهند نشان واكنش
حس را خانه در تنش وجود خجالتي كودكان اوقات گاهي
.ميترسند بپرسند ، چيزي مستقيما اينكه از اما ميكنند
اتفاقي چه ميفهمند كودكان كه كنند تصور نبايد والدين
است اين مهم حساس ، و خجالتي كودكان مورد در.است افتاده
را ترسشان بدهيد فرصت آنها به و برويد سراغشان خودتان كه
ساله شش و پنج كودكان.بپرسند را سوالاتشان و كنند بيان
اما كنند احساس را بزرگترها مشكلات حجم نميتوانند
خودشان زندگي روي مشكلات اين تاثير نگران ميتوانند
همچنين كودكان ، از اساسي رازهايي كردن پنهان.باشند
بفهمند را حقيقت بعدا اگر زيرا باشد خطرناك ميتواند
پدرش ، كه بفهمد پسري مثلا اگر.كرد خواهند آزردگي احساس
او به را مساله اين قبلا مادرش و نيست او واقعي پدر
سخت بسيار مجدد ، اعتماد برگرداندن باشد ، بوده نگفته
در كودكانتان به بخشيدن اطمينان و حقيقت گفتن.ميشود
پيوندهاي و كرده متحد را خانواده ميتواند حتي مواردي
.كند ايجاد مستحكمي
صادقي عاطفه:ترجمه / فرايدي مجله:منبع
شدند معرفي برترينهايجشنوارهطنز
در 19 كه جوان تابستاني جشنواره طنز شعر شب:اجتماعي گروه
بر پاياني شد برگزار مطهري شهيد سالن در ساعت 17 مهرماه
از بيشماري استقبال با بود ، كه جشنواره اين طنز بخش كار
.شد روبرو علاقمند جوانان و طنزپرداز شاعران هنرمندان ،
سيدعباس شكروي ، سيدمحمدحسين شادمهري ، نيلوفر احمدي ، عباس
اين پنجم تا اول نفرات ترتيب به انصاري راشد تربن ،
.شدند اعلام مسابقات
و قزوه عليرضا نصرآباد ، زرويي ابوالفضل گزارش بنابراين
.بودند طنز شعر مسابقه بخش داوران بختيار علي
جشنواره (طنز شعر) بخش دبير نصرآباد زرويي ابوالفضل
در ايران در متاسفانه:افزود مطلب اين اعلام با سراسري
كه حقيقي معناي به نامآور طنزپرداز ، شاعر اخير دهه دو
معاصر طنزپردازان عنوان به آنان از گونهاي به بتوانيم
.نداشتهايم ببريم نام
ميشناسيم طنز نام به امروزه كه چيزي آن:كرد بيان وي
كه برميگردد شمسي و 40 دهههاي 30 به سابقهاش عملا
اصفهاني حبيب ميرزا و دهخدا چون كساني بنيانگذارانش
.بودند
شركت مسابقه اين در طنز آثار ارسال با نفر گفت90 وي
بيست تا ده حدود شركتكنندگان تعداد اين بين از كه كردند
كه.داشتند قرار طنز شعر از خوبي جايگاه در آنان از نفر
اميدهاي خود نوبه به شود سرمايهگذاري آنان روي بر اگر
.شد خواهند طنز شعر برتر شاخصهاي و واقعي
و مهندسي زمينشناسي كنفرانس دومين
ميشود برگزار
ايران محيطزيست
كنفرانس دومين:تهران - ايران دانشجويان خبرگزاري
تجربيات تبادل منظور به زيست ، محيط و مهندسي زمينشناسي
مهندسي ، دانشزمينشناسي پيشرفتهاي ارائهجديدترين و
و روستايي و شهري مناطق زمينههاي در توسعهپايدار گسترش
تا از 24 زيستمحيطي ، و زمينشناسي خطرات كنترل و كاهش
.ميشود برگزار مدرس تربيت دانشگاه در جاري مهرماه 26
همايش ، اين در ،"ايسنا" مهندسي فني گروه گزارش به
محلي ، بررسي در تازه فناوريهاي زمينههاي در مقالههايي
فني ، ابنيههاي مهندسي زمينشناسي زمينشناسي ، خطرات ،
و مهندسي زمينشناسي مصالح ژئوتكنيكي ويژگيهاي
و ژئوتكنيك و زيرزميني آبهاي مسايل محيطزيست ،
صاحبنظران ، و پژوهشگران سوي از مهندسي ، ژئومورفولوژي
.شد خواهد ارائه
از علمي بازديد و كاربردي و تخصصي نمايشگاههاي برگزاري
برنامههاي ديگر از نيز تهران زمينلغزههاي و ميلاد برج
.است شده اعلام علمي كنفرانس اين
|