مدارس در شده اجرا برنامههاي به نگاهي
;كشور روزي تحصيليشبانه راهنمايي
طرحيدرجهتشكوفايياستعدادها ;خوداتكايي
!نفر چند اين
تغيير مربيان و اولياء انجمن اساسنامه
ميكند
توسعه:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
گسترش باعث اسلامي كشورهاي ميان جهانگردي
همگراييميشود
است ملي اثر لرستان چغاخندق تپه
درگذشت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
گفت تسليت را
"آخوند حاج" آيتالله
مادريد در "حافظ انديشه و شعر" همايش
شد برگزار
قزاقستان در فارابي بزرگداشت مراسم
شد برگزار
مدارس در شده اجرا برنامههاي به نگاهي
;كشور روزي تحصيليشبانه راهنمايي
استعدادها شكوفايي جهت در طرحي ;خوداتكايي
وزارت آن دنبال به و دولت مهم طرحهاي و اقدامات از يكي
در التعليم افرادواجب آموزش زمينه در پرورش و آموزش
مدارس توسعه و تاسيس كشور ، محروم مناطق و روستاها
از يكي كه است (متوسطه و راهنمايي مقطع در) شبانهروزي
.ميشود محسوب اجتماعي عدالت بسط بارز مصاديق
ساكن دانشآموزان براي كه هستند مدارسي شبانهروزي مدارس
كه محروم مناطق صعبالعبور و پراكنده جمعيت ، كم روستاهاي
و ميشود تاسيس ندارند ، را عادي مدارس به دسترسي امكان
و وسايل خوابگاه ، داراي تغذيه و آموزشي امكانات بر علاوه
مدارس نخستين تاسيس سابقه.هستند نيز شبانهروزي تجهيزات
نزديك سال مرز 26 به ما كشور آموزشي نظام در شبانهروزي
با تحصيلي 5554 سال در را خود كار مدارس اينميشود
و كردند آغاز دانشآموز نفر و 1288 آموزشگاه باب تعداد 9
و هزار از 287 بيش آموزشگاه ، باب از 1850 بيش با اكنون
.دارند خود پوشش تحت را دانشآموز 616
استقبال با روستائيان سوي از همواره شبانهروزي مدارس
تحصيل ادامه براي روستائيانميشود روبهرو زيادي
بخشهاي و شهرها به آنها ساختن روانه به مجبور فرزندانشان
بودند ، ازآن ناشي تبعات و هزينهها تحمل و نزديك و دور
.ميكردند صرفنظر آنان تحصيل ادامه از عملا اينكه يا
عشايري روستايي جامعه ميان مستحكمي پيوند مدارس اين
اميد بارقههاي و كرده ايجاد كشور آموزشي نظام با محروم
.است كرده زنده آنها دل در فرزندانشان آينده به نسبت را
بسط و توسعه در بسزايي نقش شبانهروزي مدارس هماكنون
ايفا عادي مدارس فاقد و پراكنده روستاهاي در آموزش
اين.است آموزشي نظام بالندگي موجب امر اين كه ميكنند
تحصيلي ، پوشش افزايش در عمدهاي سهم همچنين مدارس
خانوادههايشان و روستايي دانشآموزان مهاجرت از جلوگيري
و روستايي مناطق در دانشآموزي تراكم افزايش شهرها ، به
در و مختلط و دانشآموزي نصاب فاقد مدارس برچيدن محروم ،
در آنان خانوادههاي و دانشآموزان دلگرمي افزايش نهايت
.دارند برعهده مناطق اين
اتكايي خود طرح اجراي ضرورت
و آموزش نظام براي شده تعيين اهداف و سياستها راستاي در
ارتقاي بر مبني توسعه سوم ساله پنج برنامه طي پرورش
منعطف و فراگير آموزشي نظام ايجاد و پرورش و آموزش كيفيت
از جلوگيري جمله از شبانهروزي مدارس تاسيس اهداف نيز و
مدارس ، اين دانشآموزان تواناييهاي و استعدادها رفتن هدر
براي مناسب زمينههاي كردن فراهم و تحصيلي افت كاهش
و آنان فراغت اوقات از بهرهگيري با دانشآموزان تربيت
صورت به شده ياد دانشآموزان اينكه به توجه با همچنين
ضرورت اين دارند ، حضور شبانهروزي مراكز در ساعته 24
براي مناسب طرحي و برنامه است لازم كه شده احساس
و تدوين دانشآموزان اين فراغت اوقات از مفيد بهرهگيري
"خوداتكايي طرح" عنوان تحت طرحي خاطر همين به.شود اجرا
دفتر شبانهروزي برنامهريزيمدارس كارشناسي توسط
اجرا به و شده تهيه پرورش و آموزش عموميوزارت آموزش
.است درآمده
چيست؟ خوداتكايي طرح
زمينه در دانشآموزان آموزش خوداتكايي ، طرح از منظور
مدارس امكانات به توجه با آنان علاقه مورد حرف و مشاغل
بومي دستي صنايع و حرف اقليمي ، ويژگيهاي و شبانهروزي
شده گرفته نظر زيردر اهداف تحقق طرح ، اين در.است منطقه
:است
در مسئوليتپذيري و تعاون تلاش ، كار ، روحيه تقويت *
;دانشآموزان
حرف و فعاليتها خصوص در مهارت كسب زمينه ايجاد و آشنايي*
;دانشآموزان علاقه مورد
استعدادهاي پرورش و فراغت اوقات از مفيد استفاده *
امكانات از بهينه استفاده نيز و دانشآموزان بالقوه
.ميشود دنبال مدارس اين در موجود
عمومي آموزش دفتر در تدوين و بررسي از پس خوداتكايي طرح
معاون تقديم استانها ، با رايزني و لازم اصلاحات انجام و
.شد پرورش و آموزش وزارت آموزشي
شده انجام هماهنگيهاي براساس و آموزشي معاونت تاييد با
با شد مقرر جمهوري رياست نهاد زنان مشاركت امور مركز با
مدرسه در 41 طرح ريال 41 ميليارد يك بر بالغ اعتباري
ميليون دويست اعتبار با و دخترانه شبانهروزي راهنمايي
مدرسه در 11 طرح همچنين 11 و آموزشي معاونت از ريال
اساس براين.شود اجرا پسرانه شبانهروزي راهنمايي
وبه تهيه پيشنهادي طرحهاي به مربوط فرم و بخشنامه
ارسال و بررسي به نسبت استانها تا شد منعكس استانها
.كنند اقدام خويش نظر مورد طرحهاي
رسيده طرحهاي جمعبندي بررسيو از پس عمومي آموزش دفتر
و كرده اقدام طرحها انتخاب و استانها با رايزني به نسبت
عناوين ذكر با موافقتنامهاي طرحها ، دقيقتر اجراي براي
طرحها اجراي زمان تخصيصيو اعتبار ميزان مصوب ، طرحهاي
و آموزش كل ادارات و عمومي آموزش دفتر امضاي به و تنظيم
.رساند استانها پرورش
استانها ، نياز مورد اعتبار اختصاص و هماهنگي اين متعاقب
وزارت ذيحسابي و مالي كل اداره توسط آن ابلاغ به نسبت
واريز از پس بلافاصله نيز استانها و شد اقدام متبوع
عمل به را طرحها اجراي جهت لازم اقدامات مربوط اعتبارات
.آوردند
گليمبافي ، قاليبافي ، شامل فعاليت قالب 52 در طرحها اين
پرورش زعفران ، دوزي ، كشت سوزن و گلدوزي خياطي ، بافي ، گبه
استانهاي در..و خيار گلخانهاي كاشت زنبورداري ، ماهي ،
از بيش كه است درآمده اجرا به شهرتهران از غير به كشور
اوقات در مربي نفر از 90 بيش كمك به دانشآموز نفر 2150
.گرفتهاند قرار حرفهآموزي آموزش تحت خويش فراغت
طرحهاي از بازديد بر علاوه شده انجام برنامهريزي براساس
تمامي عمومي ، آموزش دفتر كارشناسان توسط شده اجرا
گزارش ارائه با تا شدند موظف نيز طرح مجري استانهاي
آموزش دفتر به را طرحها پيشرفت ميزان عكس ، و فيلم مكتوب ،
.كنند اعلام عمومي
با طرحها بيشتر اجراي ميدهد نشان شده انجام بررسيهاي
خيار گلخانهاي كشت طرح جمله از است بوده همراه استقبال
در فاتح مهندس پسرانه شبانهروزي راهنمايي مدرسه در
مدرسه در قزلآلا ماهي پرورش طرح يزد ، استان مهريز
نيز و كرون و تيران منطقه صادق امام شبانهروزي راهنمايي
خرداد پسرانه 15 شبانهروزي مدرسه در زنبورداري طرح
راهنمايي مدرسه گليمبافي طرح اصفهان ، استان از خوانسار
طرح نيز و سامن منطقه كريمان شهيد دخترانه شبانهروزي
شهرستان كرزان فرقاني دخترانه شبانهروزي مدرسه قاليبافي
مدرسه گلسازي و سازي عروسك طرح همدان ، استان از تويسركان
منطقه شيروانه حجاب دخترانه شبانهروزي راهنمايي
سوزندوزي و گلدوزي طرح كردستان ، استان از كامياران
مريم حضرت دخترانه شبانهروزي راهنمايي مدرسه بلوچي
....و بلوچستان و سيستان استان از ايرانشهر شهرستان
آن دستاوردهاي خوداتكاييو طرح
در طرحها اجراي دستاندركاران با كه مذاكراتي براساس
گزارشهاي همچنين و گرفته صورت دانشآموزان و استانها
:است ذيل موارد شامل طرحها اجراي بر مترتب نتايج واصله ،
و دانشآموزان در خودباوري و نفس به اعتماد ايجاد*
;طرح مجري مدارس مسئولين
از يكي به دانشآموزان تسلط بعضا و فراگيري آموزش ، *
;آنان علاقه مورد مشاغل
;مدارس اين آموزشي كيفيت ارتقاي *
همچنين و منفعل دانشآموزان براي مناسب فرصت ايجاد *
مديران و معلمان دانشآموزان ، براي مناسب زمينه ايجاد
;خلاق
ضريب افزايش و تحصيل به نسبت دانشآموزان انگيزه تقويت *
;آموزشي نظام در ماندگاري
مدارس ساير در طرحها اجراي جهت مناسب زمينه ايجاد*
;تحصيلي راهنمايي
پيشين ، طرحهاي توسعه بر علاوه ، 80-تحصيلي 81 سال در
توجه با شبانهروزي راهنمايي مدارس ساير در جديد طرحهاي
با استانها توسط موجود ، امكانات و رغبتها زمينهها ، به
.است شده راهاندازي عمومي آموزش دفتر هماهنگي
كل ادارات توسط جديد طرحهاي اجراي جهت لازم اعتبار
و امكانات حد در آموزشي معاونت مساعدت نيز و استانها
استمرار و توسعه براي.شد خواهد تامين موجود اعتبارات
توسط مربوطه اعتبارات پيشبيني آينده سالهاي در طرح
.گرفت خواهد صورت استاني بودجه در كردن لحاظ براي استان
برقراري طريق از تا بود خواهد براين استانها تلاش همچنين
نظير ديگر وسازمانهاي نهادها با مستمر جلسات و ارتباط
صنايع ، وزارت كار ، وزارت كشاورزي ، وزارت سازندگي ، جهاد
جلب زمينه اين در را آنان مساعدت و حمايت..و بانكها
.كنند
قوانيني شكوه
!نفر چند اين
نكته
كنكور آموزشي موسسات واقعي غير تبليغات به نگاهي
علوم آزمايشي گروه اول رتبه جلاييپور ، دارنده محمدرضا
هفته با گفتوگو در سال 1380 سراسري آزمون در انساني
كه داشته اعلام (مهرماه 1380 9-شماره 26)سنجش پيك نامه
وي.است نكرده استفاده كنكور كلاس از هم ثانيه يك حتي
چه نكردم ، استفاده هم مدرسه كلاسهاي از حتي من:ميگويد
خودم به متكي هميشه من.كنكوري موسسات يا كلاسها به برسد
زماني وهيچ ميخواندم را درسهايم خودم هميشه.بودهام
...و باشم متكي معلم به كه نبوده
فيزيك رياضي رشته در دبيرستان دوم سال تا كه وي
يا آخر سال و داده رشته تغيير سوم سال از درسخوانده ،
غيرحضوري صورت به را انساني علوم رشته پيشدانشگاهي
درسي برنامهريزي من موفقيت رمز:ميگويد است ، گذرانده
عميق و دقيق صورت به دروس تمامي مطالعه و خودم توسط شخصي
...بود
مورد در كه پرسشي پاسخ در را صحبتها اين پور ، جلايي
شده پرسيده او از كنكوري موسسات و كلاسها گسترده تبليغات
و جلاييپور محمدرضا نام هماكنون.ميدهد ارائه است ،
آگهيهاي در كنكور ممتاز رتبههاي دارندگان ساير
در و ميخورد چشم به وفور به آموزشي موسسات تبليغاتي
و كمبودها ضعفها ، تمام كه ميرسد نظر به طور اين حقيقت
مرتفع موسسات اين كمك با ممتاز ، رتبههاي دارندگان نواقص
هزارنفر ، از نفر و 325 نفر از 30 نفر چند.است شده
.ميشنويم روزهازياد اين كه است شعارهايي
آزمايشي كنكور دو يكي در فقط من:ميگويد دانشآموز اين
تنها و كردم شركت ميكردند ، برگزار موسسات اين از يكي كه
هم ثانيه يك حتي و رابسنجم خودم وضعيت و سطح ميخواستم
.نكردم استفاده موسسات اينگونه كلاسهاي و آموزشي خدمات از
به را كار كنكور ، موسسات ناهنجار وضعيت و آشفته تبليغات
پنج آگهي در همزمان دانشآموز يك نام كه رسانده جايي
موسسات ، اين از بسياري.ميخورد چشم به آموزشي موسسه
كلي صورت به مثلا و مطرح هم را ديگري دروغين ادعاهاي
در هزار زير دارندگانرتبه از نفر ميكنند 420 عنوان
از كنكور 80 ، در تجربي علوم يا انساني علوم آزمايشي گروه
اين 420 شناسايي.بردهاند بهره موسسه اين آموزشي خدمات
اسامي اعلام مرحله در كه اين به توجه با نفر ،
اعلام داوطلبان رتبه روزنامهها ، در پذيرفتهشدگان
به موسسات اين آيا است؟ پذيرفته صورت چگونه نميشود ،
دسترسي سنجش سازمان تحليلي و شده تحليل و تجزيه آمارهاي
هزار زير شدگان پذيرفته به موسسهها اين آيا دارند؟
بزنيد سري ما موسسه به قبولي از لطفاپس سپردهاند كنكور
نياوريم؟ كم تبليغات در ما تا كنيد اعلام را خود رتبه و
وفعاليت كار در نظارتي سازمانهاي نقش ميرسد نظر به
شده سپرده فراموشي به كنكور با مرتبط آموزشي موسسههاي
به چاپ ، از قبل موسسات اين تبليغاتي آگهيهاي مفاد.است
ميتوان ادعايي ، هر صرف به آيا ميرسد؟ نهادي چه تاييد
ادعاها اين با را كنكور جوان داوطلبان ميليوني خيل
نهاد مهمترين عنوان به پرورش و آموزش ساخت؟ اميدوار
كلاسهاي و آزاد آموزشگاههاي فعاليت مجوز صادركننده
اين كار به بخشي كيفيت براي نظارتي اهرمهاي چه از كنكور ،
ميبرد؟ بهره موسسات
وخانوادههاي كنكور در شركتكننده داوطلب دانشآموزان
باشند ، داشته اعتماد رسانهاي تبليغات به ميخواهند آنان ،
.دهيم ياري راه اين در را آنها
مجدفر.م
تغيير مربيان و اولياء انجمن اساسنامه
ميكند
و پرورش و آموزش وزير مقام قائم:علميفرهنگي گروه
براي:گفت مربيان و اولياء انجمن مركزي سازمان رئيس
تغيير آن اساسنامه انجمن ، اين فعاليتهاي بهينهسازي
.كرد خواهد
گفتگو در پيوند هفته فرارسيدن آستانه در احمدي اصغر علي
و اولياء انجمن هزار از 90 بيش:افزود خبرنگاران با
.ميكنند فعاليت كشور سراسر مدارس در مربيان
.است شده نامگذاري پيوند هفته عنوان به مهرماه ، تا 30 24
انجمنهاي سازمان ، اساسنامه اين كارشناسان:افزود وي
انجام از پس كه كردند تهيه را مدارس مربيان و اولياء
و آموزش وزارت لوايح و طرحها كميسيون در جاري كارهاي
شد خواهد ارسال اسلامي شوراي مجلس به تصويب براي پرورش ،
.شود قانون به تبديل تا
به نهاد اين اساسنامه ، تغيير با كه كرد بيني پيش احمدي ،
خود فعاليت به انتخابات با و غيردولتي تشكيلات صورت
.دهد ادامه
:كرد خاطرنشان مربيان و اولياء انجمن مركزي سازمان رئيس
اعضاي نظر با مدارس مديران انجمن ، اين اساسنامه تغيير با
صورت به و شد خواهند تعيين مدارس همان اولياي انجمن
مديران مناطق ، روساي كه دارد وجود هم امكان اين بالقوه
انتخاب نهاد اين نظر با پرورش و آموزش وزير حتي و كل
.شوند
مدارس اولياي انجمن اعضاي انتخابات برگزاري درباره وي
تا هستند موظف مدارس مديران موجود ، مقررات براساس:گفت
.كنند برگزار را انتخابات مهرماه ، اين پايان
انجمن انتخابات آن ، در كه مدرسهاي:كرد تاكيد احمدي
نشوند ، تعيين آن اعضاي و برگزار مربيان و اولياء
.باشند داشته مالي فعاليت هيچ نميتواند
توسعه:اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
گسترش باعث كشورهاياسلامي ميان جهانگردي
همگراييميشود
ارشاد و فرهنگ جامعيوزير مسجد احمد:فرهنگي علمي گروه
را ، اسلامي كشورهاي ميان جهانگردي توسعه اسلامي ،
اسلامي كنفرانس سازمان اهداف تحقق در مناسب ابزاري
.خواند اسلام جهان همگرايي توسعه و همبستگي ايجاد و
گشايش آيين در سخناني طي جمعه ، روز جامعي ، مسجد
اسلامي ، كنفرانس سازمان جهانگردي وزيران نشست دومين
انتقال هاو فرهنگ و تمدنها گفتوگوي نهتنها:افزود
مزيتهاي بلكه ديني ، فرهنگ و حيات پرمعناي پيام
و سياستگذاريها و امروز چرخهاقتصاد در نيز نسبي
.است استوار جهانگردي بر نوين برنامهريزيهاي
كهن عضوي عنوان به ايران اسلامي جمهوري:گفت وي
گوي و گفت منادي و اسلامي امت بزرگ خانواده از
كردن نهادينه بر اسلامي مذاهب تقريب و تمدنها
و دارد تاكيد اسلامي كشورهاي جهانگردي همكاريهاي
همكاريهاي بتوانند اسلامي كشورهاي است اميدوار
.برسانند سطح بالاترين به را خود جهانگردي
ملل ميان ارتباط برقراري اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير
پيوند استحكام موجب را ، جهانگردي مجراي از مختلف ،
با مختلف ملل آشنايي گفت و دانست ملل اجتماعي
فرهنگي و تاريخي پيشينه و رسوم و آداب ها ، فرهنگ
بينالملل روابط آميز تفاهم بسط در بسزايي سهم يكديگر
.داشتهاست جهاني صلح و
پيشنهاد به سال 2001 در جهانگردي شعار:افزود وي
سازمان مجمععمومي سوي از ايران اسلامي جمهوري
براي ابزاري جهانگردي" عنوان با جهانگردي جهاني
و انسانها زيرا شد ، اعلام "تمدنها گوي و گفت و صلح
.ميشوند شكوفا فرهنگي ارتباطات جريان جوامعدر
از يكي را ملل رودرروي ارتباط و جهانگردي وي
:گفت و دانست تمدنها گوي و گفت ابزارهاي مهمترين
تمدنها گوي و گفت عملي تحقق گفت بتوان شايد
از يكديگر ، با اسلامي تمدن صاحبان و اسلامي باتمدن
.شد خواهد عملي بينالملل جهانگردي طريق
گفت خود سخنان ادامه در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
مختلف بهشيوههاي تاريخ طول در مسلمانان و اسلام
احساس متاسفانه و گرفتهاند قرار تجاوز و تعارض مورد
با متفاوت را اسلام دارد سعي نامبارك تلاشي ميشود
.دهد نشان آن اصل و ماهيت
.شود انديشيده چارهاي بايد مشكل اين براي:گفت وي
نفي براي موثر راهي را جهانگردي توسعه مسجدجامعي ،
اصول از انديشان كج تحريفات و دروغين تبليغات
وحضور شفاف جريان ما اعتقاد به:گفت و دانست اسلام
سرزمينهاي در مختلف كشورهاي از جهانگردان آزاد
اخلاق و سنن و فرهنگ با را آنها نزديك تعامل اسلامي
تاريخي و معماري هنري ، ميراث با آشنايي و اسلامي
ازغبار اسلام ، فارغ واقعيات و ميآورد فراهم اسلام
.ميشود ارائه تحريف
در كه است مسلم ضرورت يك جهانگردي توسعه كرد تاكيد وي
خواهد اسلام راستين و واقعي چهره معرفي خدمت در نهايت
.بود
گردشگري
امروز جهان نظام از بخشي
در سخناني طي جهانگردي ، و ايرانگردي سازمان رئيس
روابط ، از نظامي عنوان به جهاني گردشگري از كوالالامپور ،
بنيادهاي و افراد آن در كه كرد ياد اعمال و فرايندها
تا ميكوشند ناهمانند فرهنگهاي با كشورها ، از گوناگون
.سازند آسان را كشورها در واقامت جهاني مسافرتهاي
ارشد كارشناسان نشست از روز نخستين در كه معزالدين محمد
برشمردن با ميگفت سخن اسلامي كنفرانس سازمان جهانگردي
شود ، گرفته نظر در بايد گردشگري صنعت مورد در كه عواملي
تشكيل را امروز جهان نظام از مهمي بخش صنعت اين:گفت
از بسياري بازتابنده قابلتوجهي طور به كه ميدهد
.است متناقض موارد برخي در كه است عواملي و گرايشها
مخاطره ناامني ، و شك سو يك از جهاني نظام اين:افزود وي
گفتوگوي زمينه در پيشرفت ديگر سوي از و تروريسم حتي و
و صلح از دوسويه فهم و دريافت و فرهنگها ، و تمدنها
اين نقش گرفتن ناديده پس اين از و ميشود شامل را آرامش
.است امكانناپذير جهاني تعادل و ساختار در صنعت
موضوع اين:گفت اسلامي تعليمات به اشاره با معزالدين
درك و كند دگرگون را گردشگري صنعت ميتواند كه است ديگري
پديد ميزبان و گردشگر ذهن در گردشگري از تازهاي فهم و
.آورد
از و بوده توسعه حال در اسلامي كشورهاي بيشتر:گفت وي
رنج است شده ارائه جهان سطح در آنها از كه نادرستي تصوير
منابع كشورها همين ديگر ، سوي از كه حالي در ميبرند
.هستند "ناآزموده و آزموده فرهنگهاي" از كاملي
اصول تشنگان رساندن هم به براي راهي كردن پيدا:افزود وي
از توجهي قابل منابع كه جوامعي و انساني ارزشهاي و
ثروت ، خويش همراه به دارند ، اختيار در را بشري نيازهاي
به ملتها تمام براي تحملي قابل برابري و صلح و رضايت
.آورد خواهد ارمغان
است ملي اثر لرستان چغاخندق تپه
به مربوط (خديجه حاج) چغاخندق تپه:فرهنگي علمي گروه
خرمآباد غربي جنوب در واقع اسلامي و ساساني پارت ، دوره
به.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در شماره 3056 با
اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش
و چغاخندق به قبلا و خانهسازي محدوده داخل در كه تپه
حومه اسپستان منطقه در است ، معروف خديجه حاج به اكنون
.است شده واقع آباد خرم شهرستان
زمينهاي سطح از آن ارتفاع و متر xتپه 13125 عرض و طول
.است متر اطراف 21
سفال روي بر آمده عمل به سطحي بررسيهاي براساس تپه قدمت
و ساساني پارت ، -تاريخي دورههاي به منطقه سطحي آثار
سطحي سفالهاي.دارد تعلق (ق. _ه قرنهاي 4و 5) اسلامي
سفالهاي از آن آمده بدست سفالهاي ونوع اندك بسيار تپه
تزئينات با سفالهاي و شانهاي نقوش به منقوش و ساده
.ميدهد تشكيل را آذوقه ذخيره خمرههاي نوع از انگشتي
يا و لاجوردي رنگ يك لعاب با اسلامي دوره سفالهاي
سفالها اين.است كوچك ظروف به مربوط كه هستند فيروزهاي
.دارد تعلق پنجم و چهارم قرون به
درگذشت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
گفت تسليت را
"آخوند حاج" آيتالله
روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
مجتبي" شيخ حاج آيتالله درگذشت پيامي صدور با چهارشنبه
خبرگان مجلس در كرمانشاه استان سابق نماينده "آخوند حاج
رهبري ، معظم مقام ،(عج)وليعصر حضرت مقدس ساحت به را
.گفت تسليت مرحوم آن بازماندگان و كرمانشاه مردم
اين ارتحال:است آورده پيام اين در "جامعي مسجد احمد"
چهرههاي از و مبارزه پيشگامان از كه جليلالقدر روحاني
بود ، اجرايي و فرهنگي مختلف مسئوليتهاي در نظام درخشان
.گرديد تالم و تاثر موجب
مادريد در "حافظ انديشه و شعر" همايش
شد برگزار
پايتخت مادريد در ادبي همايش يك در:فرهنگي علمي گروه
حافظ محمد شمسالدين خواجه اثر و زندگي ابعاد اسپانيا
.گرفت قرار بررسي مورد پارسي ادب بزرگ شاعر شيرازي
"حافظ انديشه و شعر بررسي عنوان" تحت همايش اين
ايران اسلامي جمهوري فرهنگي رايزني توسط پنجشنبه ، عصر
مناسبت به "آفريقا سنيورا نوئسترا" دانشگاهي وموسسه
.شد برپا موسسه اين محل در حافظ روز مهرماه بيستم
به علاقهمند هاي اسپانيايي از جمعي نشست دراين
شركت مادريد مقيم ايرانيان و زمين مشرق فرهنگ
.داشتند
سخناني در كوبايي پژوهشگر لاليگا ، رنسولي لوردس خانم
از برخي باذكر وي.داد لقب "قلب حقيقت" شاعر را حافظ
حافظ شعر در كه حقيقتي:داد ادامه حافظ غزلهاي ابيات
آن خالق زيرا ميكند ، پيدا راه دل به ميشود بيان
مطالعات استاد خندرون چالمتا پدرو دكتر.است دل صاحب
سخنران ديگر اسپانيا دانشگاههاي اسلام و عرب دنياي
ادبيات و فرهنگ و تمدن عظمت كه بود همايش اين
:داد ادامه چالمتا.كرد توصيف نظير كم را اسلامي
ميگويند سخن براسلام غرب تمدن برتري از كه آنهايي
ميكنم توصيه گروه اين به و نيستند بيش جاهلاني
كلي آگاهيهاي به دستيابي براي تنها كه
را زمينه اين در موجود جلدي دايرهالمعارف 12
.كنند مطالعه
اقتصادي و اجتماعي سياسي ، اوضاع تشريح به سپس وي
.پرداخت حافظ حيات هنگام به شيراز شهر
كه است اين در حافظ اثر شگفتي:كرد تاكيد چالمتا
جنگ ، كه سروده دوراني در را خود غني و لطيف غزلهاي
.است داشته رواج شيراز در توطئه و غارت كشي ، برادر
قزاقستان در فارابي بزرگداشت مراسم
شد برگزار
و دانشمند فارابي بزرگداشت مراسم:فرهنگي علمي گروه
شهر در زادگاهش در جمعه روز اسلامي بزرگ فيلسوف
جنوبي ازتوابعاستان "اتراو" مركزناحيه "شااولدره"
.شد برگزار قزاقستان
سال سيامين و يكصد هزارو مناسبت به مراسم اين
كشورهاي از انديشمنداني حضور با فارابي ابونصر تولد
.برگزارشد اسلامي
شخصيتهاي كه مراسم دراين دريافتي گزارش براساس
و ازبكستان تركيه ، قزاقستان ، ازايران ، فرهنگي علمي
آبيش"داشتند ، شركت اسلامي كشورهاي ازديگر بعضي
و شخصيتي ابعاد درمورد مشهورقزاق نويسنده "كلكيبايف
.داشت بيان مطالبي فارابي فرهنگي علمي
|