عصرجهاني در عمومي زندگي و مذهب
انجمن سالانه كنفرانس سيامين گزارش شدن
مسلمان دانشورزان
گزارش
است تكگويي برخلاف هرمنوتيك
ضيمران محمد دكتر سخنراني
معناي همايش در اسلامي عرفان بررسي
زيبايي
دكتر بنياد در فلسفه و حكمت كلاسهاي
فرديد
ميكنند؟ چه ناشران
تازه كتابهاي
عصرجهاني در عمومي زندگي و مذهب
انجمن سالانه كنفرانس سيامين گزارش
شدن
مسلمان دانشورزان
اجتماعي علوم
محمدي كيومرث
اجتماعي دانشورزان انجمن سالانه كنفرانس سيامين
الي جهاني 4 عصر در عمومي زندگي و مذهب عنوان با مسلمان
.ميشود برگزار ميشيگان دانشگاه در ماه آبان 6
Association of) مسلمان اجتماعي دانشورزان انجمن
شد تاسيس ميلادي سال 1972 در (Muslim Social Scientists
براي سازماندهي در موجود كمبودهاي ساختن برطرف هدفش و
دانشگاهي مختلف رشتههاي در اسلامي مواضع ترفيع و تعيين
فعاليتهاي است كرده سعي ابتدا از (AMSS) انجمن اين.بود
انديشههاي توسعه كه برد پيش عقيده اين اساس بر را خود
.است ضروري اسلامي جهان مجدد احياي و رونق براي اسلامي
آوردن فراهم با ميكند تلاش انجمن اين حاضر حال در
دانشمندان و عالمان بين ارتباط ايجاد براي لازم امكانات
ديدگاههاي ترويج براي همايشهايي برگزاري با و مسلمان
اين خدمت در اسلامي جوامع مسائل زمينه در اسلامي
نيز امسال انجمن ، اين اساس اين بر باشد دانشمندان
در كه مسائلي.ميسازد برگزار زمينه اين در كنفرانسي
:قرارند بدين ميشوند ، واقع بررسي و بحث مورد كنفرانس اين
هزاره در عمومي زندگي و شدن جهاني با مسلمانان برخورد
است؟ بوده چگونه اخير
به مسلمانان روي مقابل در امكاناتي چه و چالشها چه
دست به تفوقهايي غربي جوامع در كه افرادي عنوان
عصر در عمومي زندگي شكلگيري آيا ميباشد؟ ميآورند ،
بود خواهد غربي اخلاقيات و فرهنگها از متاثر فقط جهاني
دخيل آن در نيز انسانيت از ماخوذ تجارب و انديشهها يا
به جهاني هماهنگي و تلفيق به فعلي گرايش آيا بود؟ خواهد
همه ، از بيش اينكه يا انجاميد خواهد خوشبختي و سعادت
خواهد اجتماعي زندگي در اليناسيون و بيگانگي خود از باعث
شد؟
با مقابله براي اخص ، طور به اسلام و اعم طور به دين
راهكارهايي چه است ديندار مردم پيشروي در كه چالشهايي
اين از ديگري پرسشهاي و پرسشها اينميكند پيشنهاد
.ميدهند تشكيل را كنفرانس اين محوري پرسشهاي قبيل ،
:از عبارتند كنفرانس اين فرعي موضوعات اما
نهادها تاسيس دولت ، متمدن ، جامعه - 1
جامعه و سياسي حركت - 2
عمومي جو و زنان - 3
و تعهد) ارزشها و مهارتها موازنه آموزشي ، اصلاحات - 4
(تخصص
از فراروي ;سازنده هنرهاي و جمعي رسانههاي - 5
تكبعدي و لذتگرايانه نمايشهاي
آمريكا عمومي فضاي در اسلام - 6
غيردولتي و دولتي عوامل بين روابط تغيير - 7
عقلاني سنتهاي و اسلامي فلسفه - 8
فرهنگها بين تفاوت و بشر حقوق - 9
ايمان دروني گفتوگوي و ديني پلوراليسم - 10
لباس يا رشد براي مقدمهاي:اقتصادي آسانگيري - 11
سلطه براي مبدلي
ديني خودآگاهي و سكولاريزم با مخالفت سكولاريزم ، - 12
گزارش
است تكگويي برخلاف هرمنوتيك
ضيمران محمد دكتر سخنراني
با ايران در ادبي نقد وضعيت بررسي همايش نشست چهاردهمين
و هرمنوتيكي نقد" عنوان تحت ضيمران محمد دكتر سخنراني
استادان ، گسترده حضور با مهرماه 24"بنفكنانه
و ادبيات ماه كتاب همت به علاقهمندان و صاحبنظران
.شد برگزار كتاب خانه در فلسفه
هرمس اسطوره به اشاره با ضيمران دكتر نشست ابتداي در
نويد هميشه يونان ، ايزدان پيامآور هرمس:كرد تصريح
گاهي بلكه است نبوده مسرتبخش و خوش خبرهاي دهنده
همراه خود با بوده منفي شرايط از ناشي كه را پيامهايي
نوعي خود يونان تراژديهاي صحنه در او ظهور.است داشته
در اساطيري روايات به بنا بنابراين ميشود محسوب پيام
در كه جايي ژرفاي به را آدمي روح او موارد پارهاي
مردگان با را آن و ميبرد بود ، معروف هادس به اساطير
كراتولس ، به موسوم پرسه همه و مكالمه يك در.ميكرد محشور
گفتار كه است ايزدي هرمس كه ميكند اظهار صريحا سقراط
.آفريد را زبان كلي طور به و
هرمنوتيك اينكه به اشاره با ضيمران دكتر ادامه در
دارد ، نهفته خود دل در را هرمس اسطوره كه است واژهاي
در كه است ترفندي هرمنوتيك گفت بايد تعبيري به:افزود
.ميرود كار به زبان كلي طور به و متون تاويل و تفسير جهت
اشغال الهيات در را حوزهاي هرمنوتيك ، كه روزگاري
هدف بنابراين.داشت سروكار مقدس كلام با همواره ميكرد ،
.بود مقدس كلام تفسير و فهم حوزه اين اصلي
چهرههايي معروفترين از يكي:گفت ادامه در ضيمران دكتر
شاگرد اواست گادامر كرده ، پرجاذبه را هرمنوتيك كه
است ، هايدگر استادش انديشههاي حامل كه است مهمي بسيار
ضمن است نپذيرفته كامل صورت به را هايدگر فلسفه اما
او از منظمتر و دقيقتر كس هيچ كرد اشاره بايد آنكه
فلسفي هرمنوتيك در او.است نداده تعميم را هايدگر مباحث
زمينه فهم متضمن خود تفسيري نوع هر كه كرد بيان خود
گادامر.است مولف نظر مورد مخاطب نيز و اثر يك ايجاد
و ميداند حال و گذشته ميان زنده شنودي و گفت را تاريخ
از.ببرد بين از را تعامل اين موانع ميكوشد همواره
در.نيست سازگار ايدئولوژي با هيچگاه هرمنوتيك اينرو
خبري گفتوگو از و است حاكم تكگويي گونهاي ايدئولوژي
با ايدئولوژي.است هرمنوتيك ذات خلاف اين و نيست
و تاويل هيچ و دارد سروكار شده بندي بسته پاسخهايي
مضموني مهمترين پرسه هم يا مفاوضه.نميپذيرد را تفسيري
در.ميبرد كار به هرمنوتيك از بحث در گادامر كه است
افق با و ميگذرد خود ذهني افق از انسان كه است مفاوضه
.ميكند ايجاد زباني هم و همدلي متن
به هايدگر زندگي ادوار تقسيم به اشاره با ضيمران دكتر
تحت شدت به نخست هايدگر:گفت واپسين و نخست دوره دو
مورد در صحبتهايي بنابرايناست هوسرل استادش تاثير
اينكه از پس اما ميخورد چشم به او اوليه آثار در ذهنيت
هوسرلي ساحت از ميشود ، نيچه انديشههاي به علاقهمند
قيد از رهايي براي هنر عامل متوجه و ميگيرد فاصله
وجه هيچ به علم كه ميگويد اوميشود نيهيليسم استيلاي
تنها بنابراين نيست كافي مدرن جهان نيهيليسم نفي در
غربي جامعه در مسلط نيهيليسم اين بر را ما كه وسيلهاي
.است هنر ميكند ، فائق است ، مدرنيته ظهور از ناشي كه
ادبيات در هرمنوتيك گونهاي:گفت خود سخنان پايان در وي
گفت بايد كه طوري به.دارد وجود اسلام از بعد و قبل
كه است بوده هرمنوتيك نوعي حقيقت در پازند و زند گرايش
كه هركس دليل همين به.داشت حضور اسلام از قبل فرهنگ در
به موسوم داشت ، هرمنوتيكي گرايش اسلام از پيش دوران در
دوم اول ، قرون نويسندگان اسلام از پس حتيميشد "زنديك"
متهم زنديق نوعي به را اسماعيليه مثل كساني هجري سوم و
ايراني نويسندگان از پارهاي دليل همين بهميكردند
آگاهي زند به را آن هرمنوتيك واژه با مواجهه هنگام
.كردند ترجمه
معناي همايش در اسلامي عرفان بررسي
زيبايي
زيبايي ، معناي بينالمللي همايش برپايي از هفته دومين
اسلامي عرفان درباره بحث به اختصاص مهرماه ، چهارشنبه 25
ايراني پژوهان دانش و محققين از تن سه بوسيله كه داشت
.گرفت قرار بررسي و بحث مورد
برنامه اين در هنر فرهنگستان عمومي روابط گزارش به
عرفان در خيال عالم مورد در بحث به كريميان آقاي ابتدا
با 4 خود بيرون و درون در انسان:گفت و پرداخت اسلامي
كه مثال عالم.است مواجه تجرد و عقل مثالي ، طبيعت ، عالم
عالم گونه دو شامل دارد ، بستگي او روح و انسان درون به
كه است مثالي عالم از شكلي خواباست منفصل و متصل مثالي
.ميشود برابر چند ناراحتي و لذت آن در
معناي بينالمللي همايش برگزاري هفته دومين سخنران
صورتهاي با اسلامي فلسفه اينكه به اشاره با زيبايي
صورتهاي:گفت دارد ، تنگاتنگي و مستقيم ارتباط سمبليك
دنيايي از حكايت ميبينيم ، مختلف شكلهاي به ما كه خيالي
زندگي بر اينكه از جداي اشكال و صورتها اين.دارد ديگر
ميشود جدي فعاليتي به تبديل ميگذارد ، تاثير ما معنوي
ميتوانيم معماري و هنر عرصه در ما را آن تاثير كه
زيبايي و هنر از تعريف نوين شيوه در كه اين با ببينيم ،
ميكنيم ، پرهيز خيالي صورتهاي مستقيم ارتباط بيان از ما
چگونه ما كه است اين مهم.نيستند بيهوده اشكال اين اما
.ببينيم
دكتر زيبايي معناي همايش دوم هفته برنامه سخنران ديگر
به فارض ابن آراي در زيبايي خصوص در كه بود اصفهاني نصر
همان به ابتدا از:گفت و پرداخت سخنراني و مقاله ارائه
و نظر مد زيبايي بوده ، فيلسوفان دغدغه حقيقت ، كه اندازه
اندازه يك به عارفان اما است ، داشته قرار هنرمندان دقت
براي خود طريقت در و داشتهاند توجه مقوله دو اين به
رو ، اين از.ميپرداختند مبحث دو هر به وصال به رسيدن
اصفهاني دكتر.است حقيقت با مساوي معنا يك به زيبايي
مصري برجسته و عارف شاعر فارض ، ابن زندگي شرح به سپس
در وياست ششم قرن حكماي از فارض ابن:گفت و پرداخت
عرفاني شخصيتهاي ظهور و بروز نظر از كه ميزيسته قرني
زمان اين در.ميرود شمار به استثنايي كاملا دورهاي
يا رازي فخر امام سعدي ، عربي ، ابن مانند شخصيتهايي
عرفان و ادبيات عرصه به پا نظامي و خاقاني نظير شعرايي
تصوف به عرفان از كه آنجايي از فارض ابن.گذاشتهاند
شاعري وي.دارد اشراف اينها دو هر به نسبت است رسيده
بيان سمبليك و نمادين زبان اوج در را اشعارش كه است
ميكند ، سير آثارش در آسمان و زمين چون و است ميكرده
.مييابد حافظ به نيز شباهتهايي اشعارش
كلمات در انقلاب شعر كه اين بيان با اصفهاني نصر دكتر
باشد ، داشته وجود آشناييزدايي بايد شعر در:گفت است
.ميشود روح تحير موجب كه است عنصري شعر ، زيرا
بينالمللي همايش برپايي دوم هفته سخنران ديگر نعيمايي
به اسلامي فلسفه در موسيقي درباره كه بود زيبايي معناي
جمله از موسيقي كه اين بيان با وي.پرداخت سخنراني
بحث آن جايگاه درباره دور زمانهاي از كه است هنرهايي
و متوسط اعلا ، قسمت سه به را علوم قدما:گفت است بوده
از يك كدام در موسيقي كه اين.ميكردند طبقهبندي پايين
اما است بوده زيادي بحثهاي ميگرفته جاي بخشها اين
نتيجه در و نغمات تعداد با ايراني موسيقي چون ميگفتند
.است متوسط علوم جزء بنابراين دارد ، كار سرو رياضيات
بوده شريفي علوم جزء موسيقي اينها همه با:افزود وي
و سينا بوعلي از قديم حكماي و دانشمندان بيشتر كه است
آن و پرداختهاند آن به ارسطو و افلاطون تا گرفته فارابي
با خلقت از درك در انسان كه دانستهاند وجود از بخشي را
شكل به ابتدا موسيقي ايران در.است بوده روبهرو آن
به يا محلي گونه به مقامي موسيقي امروز.است بوده مقامي
مختلف نواحي در كه ميشود گفته موسيقي فولكلوريك عبارتي
كامبيز مراسم اين پايان درميشود نواخته كشور يك
موسيقي از قطعاتي اجراي به تنبور وسيله به محيطمافي
.پرداختند كرمانشاه مقامي
دكتر بنياد در فلسفه و حكمت كلاسهاي
فرديد
يك برگزاري به اقدام فرديد دكتر فلسفي و حكمي بنياد
اين.است نموده فلسفه و حكمت آموزشي كلاسهاي دوره
بنياد محل در آبان پنجم و بيست تا چهاردهم از كلاسها
شركت براي ميتوانند علاقهمندان و ميشود برگزار مذكور
صباي خيابان انقلاب ، خيابان در بنياد اين محل به آن در
مراجعه شماره 46 مهربان ، كوچه ،(مظفر برادران) شمالي
ذيل شرح به كلاسها اين برگزاري زمان و ترتيب.كنند
تا ساعت 4 از شنبه قمي ، حجالاسلام نظري ، عرفان:ميباشد
شنبه عليزاده ، آقاي اسلامي هنر و حكمت.ظهر از بعد 6
دكتر عربي ، زبان نحو و صرف ظهر ، از بعد تا 8 ساعت 6
فلسفه تاريخ ظهر ، از بعد تا 7 ساعت 5 از يكشنبه طبيبيان ،
ظهر ، از بعد تا 6 ساعت 4 از دوشنبه صادقي ، آقاي غرب ،
ساعت از دوشنبه نائيجي ، آقاي ،(منظومه شرح) اسلامي فلسفه
هيدگر ، "هنري اثر منشا" رساله شرح ظهر ، از بعد تا 8 6
ظهر ، از بعد تا 6 ساعت 4 از شنبه سه ريختهگران ، دكتر
از بعد تا 8 ساعت 6 از سهشنبه جوزي ، آقاي هيدگر ، آراي
ميتوانند علاقهمندان بيشتر اطلاع كسب براي ضمنا.ظهر
.بگيرند تماس و 6402730 تلفنهاي 6412643 شماره با
ميكنند؟ چه ناشران
دادار پژوهش و نشر *
منتشر را نوجوان و كودك فارسي فرهنگ دادار پژوهش و نشر
تبريز ، دانشگاه استاديار اميرقاسمي مينو.كرد خواهد
عبدالرحيم ترجمه.است كرده كار اين انجام صرف سال چهارده
منتشر دادار توسط سيسال از پس هم شكسپير مكبث از احمدي
.شد خواهد
به تصميم كه است اين دادار نشر مهم كارهاي از يكي اما
سيدحسين تاليف "اسلامي فلسفه تاريخ" كتاب ترجمه انتشار
به كتاب اين از فصل هر.است گرفته ليمن اوليور و نصر
نه مجموعا و شد خواهد منتشر صفحهاي سيصد مجلد يك صورت
ترجمه زنديه داوود را كتاب اين.داد خواهد تشكيل را مجلد
جانپلامناتز جلدي چهار اثر "جامعه و انسان".است كرده
قرون دوره از فلسفه تحليلي تاريخ به واقع در كه مشهور ،
بازار به ناشر اين توسط هم ميپردازد ماركس تا وسطي
ترجمه دادار ، آتي كتابهاي از ديگر يكي.آمد خواهد
.بود خواهد "راسل برتراند اساسي نوشتههاي"
عظيم دايرالمعارف به را او ايران در كه ادواردز ، پل
جمعآوري به راسل حيات زمان در ميشناسند ، فلسفياش
راسل كه زد دست مهمي موضوع در 57 راسل نوشتههاي مهمترين
چون موضوعاتي.بود كرده تاليف و انديشه آنها حوزه در
برتراند.رياضي فلسفه و منطق فلسفه ادبيات ، سياسي ، فلسفه
كاظم نظر زير كتاب.است نوشته كتاب اين بر مقدمهاي راسل
.ميشود ترجمه انقلاب ، دو بين ايران كتاب مترجم فيروزمند ،
مارشال "اسلام ماجراي" جلدي سه دوره دادار ، ديگر كتاب
عربستان از اسلامي تمدن تاريخ به كتاب اين.است هاجسون
زبان ، چون موضوعاتي به و دارد اختصاص چين و اندلس تا
"فلسفه آينده".ميپردازد عامه ادبيات و فرهنگ
فلسفه تاريخ تاليف در نصر دكتر دستيار اوليورليمن ،
عالي محمدرضا و زندي غراياق داوود ترجمه به هم اسلامي ،
فرهنگ" كتاب هم ادبيات حوزه در.شد خواهد منتشر
به كه ميشود منتشر شميسا سيروس ي"الشعرا مصطلحات
كلاسيك شعراي اشعار در رفته كار به واژههاي و اصطلاحات
آخرين.است يافته اختصاص مشروطه دوره تا چهارم قرن از
دكتر كه است استرنبرگ جي "تفكر سبكهاي" هم دادار كتاب
.كردهاند ترجمه را آن خسروي دكتر و اهري
نگار و نقش &
امانوئل اثر سه ترجمه تازگي به نگار و نقش انتشارات
نام به دارد كتابي كانت.است كرده بازار روانه را كانت
."اخلاق الطبيعي بعد ما مبادي"
بعدالطبيعي ما مبادي" آن اول بخش.دارد بخش دو كتاب اين
الطبيعي بعد ما مبادي" هم آن دوم بخش و است "حق تعليم
كتاب دو صورت به را كتاب اين نگار و نقش"فضيلت تعليم
فضيلت فلسفه" و "كانت حقوق فسلفه" عنوان تحت و مستقل
دانشگاه مدرس درهبيدي ، صانعي منوچهر ترجمه به ،"كانت
درسهاي" ترجمه هم سوم كتاب.است كرده منتشر بهشتي شهيد
.است او دانشگاهي درسهاي تقرير كه است كانت "اخلاق فلسفه
آينده ماه در.است كرده ترجمه صانعي هم را كتاب اين
شناس جامعه بورديو پير آثار از يكي ترجمه نگار و نقش
كنش ، نظريه" كتاب اينكرد خواهد منتشر را فرانسوي مشهور
آن مرديها مرتضي و دارد نام "عقلاني انتخاب و عملي دلايل
در انسان كه است اين كتاب مسئله.است كرده ترجمه را
چيزي چه هدايت تحت و اساسي چه بر و چگونه اجتماع ،
ميتوان را پرسش اين.ميدهد سامان را خود ساده كنشهاي
اجتماعي رفتار كه كرد مطرح صورت بدين سادهتر گونه به
چه تا و است انتخاب و آگاهي بر مبتني پايه چه تا انسان
سه ناشر اين.ميپذيرد تاثير بيروني موجبيتهاي از مايه
جسم":كرد خواهد منتشر "زن روانشناسي" حوزه در هم كتاب
;تمدن توراندخت ترجمه نورتراپ ، كريستين نوشته "زن جان زن ،
مهدي ترجمه ويدكين ، جرجيا نوشته "زن بر رواني فشارهاي"
پائولا نوشته "مكن سرزنش را مادرت" ; قراچهداغي
نگار و نقش ديگر كتاب.قراچهداغي مهدي ترجمه جيكاپلان ،
تحليل به كه دارد نام "سينما طعم به ياد ، رنگ به" هم
انتظامي الله عزت وثوقي ، بهروز بازيگري و تكنيك و شيوه
ميرميراني علي را كتاب اينميپردازد فنيزاده پرويز و
.است كرده تاليف
قصيده&
دوم جلد غرب ، فلسفه تاريخ مجموعه انتشار ادامه در قصيده
محمدسعيد ترجمه به را "وسطي قرون در تفكر" عنوان با آن
دارد مجلد هشت مجموعه اين.كرد خواهد منتشر كاشاني حنايي
معاصر فلسفه تجربهگرايان ، عقلگرايان ، چون موضوعاتي به و
با مجموعه اول جلد.ميپردازد زبان انگليسي فلسفه و
.بود شده منتشر قبلا "باستان عهد در تفكر" عنوان
و اسلام" عنوان تحت مجموعهاي انتشار دستاندركار قصيده
مسلمان روشنفكران و نويسندگان توسط كه است "اومانيسم
دارد نام "لائيسيته" مجموع اين اول جلد.است شده تاليف
امير ترجمه با و است نگاشته را آن انصاري فيلالي كه
ترتيب به بعدي مجلدات از برخي.است شده منتشر رضايي
و عبدالرزاق علي نوشته "قدرت مباني و اسلام":از عبارتند
محمد نوشته ،"بيان آزادي و اسلام" ;رضايي امير ترجمه
;كاشاني حنايي محمدسعيد ترجمه و مالزيايي نويسنده كمالي
."مدرنيته و اسلام" ;"اسلام عليه اسلامگرايي"
خواهد منتشر جامعهشناسي حوزه در قصيده ديگر كتاب دو
مورد در تحقيقي كتاب اين.دارد نام "ضعيفه" اولي.شد
حجازي بنفشه تحقيقات حاصل و صفويه دوره در زنان وضعيت
كه است "اطلاعاتي جامعه تئوريهاي" هم دوم كتاب.است
جامعه انديشههاي نقادي به و وبستراست فرانك نوشته
.ميپردازد گيدنز آنتوني چون شناساني
متون بازخواني به و است ادبيات حوزه در قصيده ديگر كار
.دارد اختصاص عرفاني كهن
تازه كتابهاي
استوتلماير هري كشف
IAPC:ناشر ليپمن ، متيو:نويسنده
كه بود كودكان به مربوط رمان اولين استوتلماير هري كشف
كتاب اين.شد نوشته كودكان براي فلسفه حلقه و برنامه در
وقتي و دارد دانشگاهي سنتي فلسفه با قوي بسيار رابطهاي
برخورد انديشههايي با مكررا ميخوانند را آن بزرگسالان
آن با ميپرداختند فلسفه مطالعه به وقتي كه ميكنند
.بودند كرده برخورد موارد
فلسفه راهنمايي مدارس برنامه در مقدماتي متني كتاب اين
ابزارهاي ارائهكننده كتاب اين.است كودكان براي
و صوري منطق انتقادي تفكر فنون يعني استدلال ابتدايي
قادر آنها شناختن و آموختن با كودكان.است غيرصوري
مسائل مورد در را آنها بعد سالهاي در تا ميشوند
بكار زباني فنون و اجتماعي پژوهشهاي علم ، پيچيدهتر
.بندند
استدلال بر مبتني گفتوگوي يك از الگويي كتاب اين در
شده ارائه بزرگسالان و كودكان بين نيز ، و كودكان خود بين
.است
را شاگردانش كه ميدهد روي كلاسي در كتاب اين داستان
و تفكر مورد در تامل به آنها.ميدهند تشكيل كودكان
.ميپردازند ميانجامد استدلال اصول كشف به كه فرايندي
بعد به اين از تا ميكند كمك آنها به اصول اين با آشنايي
آنها.كنند عمل ديگر نحوي به زندگي حوادث با رويارويي در
از خارج يا داخل در حوادثي با شدن رو روبه با آينده در
در را خود تفكر ميتوانند كه ميرسند نتيجه اين به كلاس
.بندند بهكار موثر صورت به خود زندگي خاص موقعيتهاي
ليزا
IAPC:ناشر ليپمن ، متيو:، نويسنده دوم ويرايش
همچنين و استوتلماير هري كشف كتاب تكمله ليزا كتاب
است (Ethical Inquiry) اخلاقي كندوكاو كتاب بر مقدمهاي
(غيره و عادل درست ، خوب ، قبيل از) اخلاق بنيادي مفاهيم كه
و منطقي روابط صدق ، سازگاري ، ) استدلال اوليه لوازم و
.ميكند عرضه را (غيره
در كه ميدهد نشان را دوستانش و هري ليزا ، داستان
كشف كتاب در گرفته ياد استدلالي مهارتهاي تا تلاشاند
روزمره زندگي اخلاقي مسائل مورد در را استوتلماير هري
.بندند بكار
اين از سوالاتي با داستان اين در كتاب ، اين خوانندگان
:درگيرند قبيل
هم و باشيم داشته دوست هم را حيوانات ميتوانيم ما آيا
چه معيارها و قواعد بين بخوريم؟ را آنها غذا عنوان به
دارد؟ وجود فرقي
ليزا داستان خواندن با متوسطه دوره اول سال شاگردان
وقتي و كنند روشن را سوالات اين جواب كه شد خواهند آن بر
به و نمايند مطرح را آنها دارد ، جريان كلاس در آزادي بحث
.بگذارند بحث
ارزشهاي از مجموعهاي كه نيست اين ليزا كتاب هدف
است اين هدف بلكه كند منتقل شاگردان به را اخلاقي
آنها خود تا دهد قرار كودكان اختيار در ابزارهايي
از تا نمايند تحقيق و تامل مسئله اين مورد در بتوانند
مسئله ، در عميق تفكر و تامل با بتوانند آنها طريق اين
به.بيايند بار متفكر افرادي و گرديده استدلال قدرت صاحب
اخلاقي كندوكاو عنوان با كمكي كتابي ليزا ، كتاب همراه
نيست كافي بهتنهايي ليزا كتاب خواندن.است شده عرضه
و بحث گرديده ، مطرح آن در كه مسائلي درباره بايد بلكه
معلم توسط و كلاس در گفتوگوها اين.آيد عمل به گفتوگو
.ميشود مطرح منظم طور به كتاب بحثهاي طرح به توجه با و
كه ميآورد فراهم را اطمينان اين كتاب ، منظم آزمونهاي
مورد دقيق صورتي به بحث مورد موضوع فلسفي ويژگيهاي
.است گرفته قرار مطالعه و بررسي
هماهنگ ليزا كتاب با فصل به فصل اخلاقي ، كندوكاو كتاب
آن با مناسب آزمونهاي و بحثها طرح بخش هر آغاز در است ،
بحث مورد گسترده و وسيع صورت به موضوع هر تا ميشود عرضه
.گيرد قرار بررسي و
|