خانواده شبه
الگوهاي از يكي تنها (كودكان خانههاي) شبانهروزي مراكز
يافتههاي.ميدهد تشكيل را كودكان شبانهروزي مراقبت
مدت نمودن كوتاه اهميت به اشاره جهان و ايران در علمي
.دارند خانواده در مراقبت الگوهاي تقويت و كودكان اقامت
عوامل از شبانهروزي مراكز در كودكان درازمدت نگهداري
.ميگردد تلقي كودكان سالم پرورش و رشد به آسيب مهم
در كودكان درازمدت اقامت از پيشگيري راهكارهاي ازجمله
به مربوط مددكاري فعاليتهاي تقويت شبانهروزي مراكز
طرحهاي تقويت و بستگان و خودي خانواده به مناسب انتقال
صاحب و داوطلب خانوادههاي نزد كودك مراقبت به مربوط
.ميباشد صلاحيت
كودكان از حمايت شكل عمدهترين عنوان به خانواده شبه
در. ميباشد مطرح ما كشور در و جهاني سطح در بيسرپرست
جهت فعاليت بستگان ، خانواده به كودك انتقال اولويت عين
از صلاحيت واجد داوطلب خانوادههاي به مربوط بخش تقويت
.است برخوردار خاص اهميتي
هدف
مراكز در كودكان درازمدت اقامت از پيشگيري ، اصلي هدف
كودكان ، عاطفي مشكلات از همينطورجلوگيري و شبانهروزي
تكيه با شبانهروزي مراكز موسسهزدائي ، تداوم و پيشبرد
.است شده مطرح علمي تجارب و يافتهها بر
در كودك سه تا يك مراقبت طرح اين در همينطور
ميباشند صلاحيت واجد كه داوطلب و بستگان خانوادههاي
.است شده پيشبيني
تعريف
بر علاوه كه ميشود اطلاق خانوادهاي به:خانواده شبه
يك پرورش و مراقبت و پذيرش متقاضي خود ، كودكان نگهداري
خود درخانواده بهزيستي سازمان سرپرستي تحت كودك سه الي
.ميباشد
مخاطبين
مناسب زمينهسازي با كه شبانهروزيها مقيم كودكان
به زندگي جهت درازمدت يا كوتاه بهصورت و انتخاب مددكاري
.ميگردند منتقل صلاحيت واجد داوطلب خانوادههاي و بستگان
***
براي را لازم شفافيت بحث مورد موضوع آنجاييكه از
گزارش اين اصلي محور بدانيم و بياورد بههمراه خوانندگان
و معاونين از تن دو يكي با چيست ، پي در و آغاز كجا از
.است بهزيستي ، گفتگوشده سازمان مددكاران
شد؟ پيگيري جدي بهصورت زماني چه از شبهخانواده بحث *
و موضوع:(شبهخانواده امور كارشناس) معرفيانپور خانم
هفتادونه سال دوم نيمه از تقريبا خانواده شبه بحث
در يكسال گذشت بعداز و گرديد مطرح اوليه طرح بهصورت
بعضي در و درآمد بهاجرا تهران استان منطقه چهار
بهصورت اصفهان و خراسان فارس ، مانند استاني ازمراكز
.دارد ادامه آزمايشي
منطقي و اصول چه پايه بر طرحي چنين راهاندازي انگيزه *
است؟
اقامت و شبانهروزي مراكز در كودكان شده ثابت تجربه به -
شخصيتي و رواني و روحي لحاظ از (اردوگاهي) درازمدت
اقامت از پيشگيري براي و ميبينند فراواني آسيبهاي
اداره اردوگاهي بهشكل كه مراكزي چنين در كودكان بلندمدت
تقويت جهت به طرح اين در را راهكارهايي ميشود ،
به فرزندان مناسب انتقال به مربوط مددكاري فعاليتهاي
طرح تقويت مهمتر همه از و "بستگان" ،"خودي خانواده"
مطرح صلاحيت با و داوطلب خانوادههاي براي شبهخانواده
.است كرده
تضمين را خانواده يك صلاحيت شاخصي و ابزار كدام با شما *
ميكنيد؟ رد يا
نوع اسلامي ، موازين رعايت شرعي ، و اخلاقي تعهدات -
.زوجين سن تحصيلات ،
با مراكزي چنين در روانشناسان و مسئولان و مددكاران
به باتوجه داوطلب خانواده روي به ودقتنظر بررسي
در خانواده محيط و تربيت و تعليم به نسبت كه حساسيتهايي
دريغ را خود دلسوزانه حمايت و كنترل ميشود ، گرفته نظر
از پيشگيري "موقت امين" طرح اصلي هدف چون نميكنند ،
به ميباشد ، شبانهروزي مراكز در بچهها طولاني اقامت
و ميشود تكيه نيز داوطلب خانواده سوي از مادي مسائل
هستند برخوردار مناسبي مالي توان از عزيزان اين چنانچه
كه دارندچرا را فرزندانمان از حمايت صلاحيت ما نظر از
خدمات ارائه و سرويسدهي به قادر مقوله اين در بهزيستي
معنوي انگيزه البته و نميباشد داوطلب والدين به اقتصادي
.ميباشد نظر مورد طرح از حمايت اصلي مبناي خانوادهها
داوطلبين شرايط به شباهت بيشتر كرديد اشاره كه مواردي *
حائز خانوادهاي اگر مثال بهطور آنها ، صلاحيت تا داشت
را كشور از خارج براي مسافرت تصميم ولي بود يادشده شرايط
را كودكان محيط تربيتي فضاي و محل چگونه شما باشد ، داشته
ميكنيد؟ تضمين غربت ديار آن در
است ضروري دادگستري از مجوز كشور از خارج براي البته-
اخلاقي تعهدات به بستگي حاكم ، فضاي و مكان آن صلاحيت ولي
امين اينكه از قبل كه دارد خانوادهها شرعي و ديني و
صلاحيت ، احراز بعداز و شده تحقيق و بررسي بشوند ، موقت
.ميدهند قرار خويش حمايت تحت را كودكان
يا ميكنند ، راهنمايي چگونه را "موقت امين" كارشناسان*
تنظيم كودكان پذيرش اطلاعات اساسي برچه ساده بهعبارت
ميشود؟
طبق و كرده شناسايي را بچهها كارشناسان ابتدا -
رقم آنها بر اوليه بررسيهاي در كه مسائلي و محروميتها
كه معيارهايي براساس ميشودو تهيه اطلاعاتي بانك خورده ،
داشته (موقت امين) داوطلب والدين خواسته نوع با سنخيت
.ميسپارند آنها نزد امانت به را كودكان
نميشود؟ محسوب فرزندخواندگي همان روش اين آيا *
بهحساب موقت امين از پيشرفتهتر مرحله فرزندخواندگي -
.شود اخذ بايستي سرپرستي اداره از مجوز درواقع كه ميآيد
اقتصادي فقر وليبهعلت داشته خانوادهاي كودك است ممكن
لازمه شرايط اين در باشد رانداشته فرزند اداره قدرت
.ميباشد سرپرستي اداره مجوز به منوط فرزندخواندگي
.باشد بايستي چگونه "موقت امين" جنسيت و سني شرط *
اعضاي تعداد باشد سال حداكثر50 و حداقل25 زوجين سن -
فاقد كه خانمهايي.نباشد بيشتر نفر هفت از خانوادهها
شبه كميته تائيد شرط به هستند ، مجرد يا و ميباشند فرزند
ميتوانند را دختر كودك سه الي نگهدارييك حق خانواده
.باشند داشته
ميتوان راهكارهايي چه از "موقت امين" طرح تبليغ براي *
كرد؟ استفاده
هدف پيشبرد نداريم ، براي نظر در را خاصي سازمانهاي -
خانوادهها در كودكان رواني روحي سلامتي بر نظر مورد
.ميشود تكيه بيشتر
به كه نظارتي و مسئوليت به توجه با بهزيستي سازمان نقش *
بود؟ خواهد كارساز چقدر طرح اين در دارد عهده
ولي.دارد بچهها برابر در قانوني مسئوليت بهزيستي -
چنين آمدن بوجود باعث اجتماعي پديدههاي از بسياري
حوادث از ناشي اجتماعي آسيبهاي ميشود ، مانند مسائلي
عدم اجتماعي ، مفاسد اعتياد ، فرهنگي ، اقتصادي ، فقر طبيعي ،
...و مزمن بيماريهاي والدين ، اخلاقي صلاحيت
ميباشد ، داوطلب سرپرست طرح سازمان ، طرحهاي از ديگر يكي
شبه مركز مددكاران از يكي كارشناسي نظر مورد اين در
.ميشويم جويا را خانواده
يا فرد طرح اين طي كه است شكلي به داوطلب سرپرست طرح
سازمان كودكان از نفر چند يا يك از حمايت متقاضي خانواده
سرپرستي مثلا مينمايد ، اعلام را خود حمايت نوع و بوده
حساب بازگشايي يا و زندگي مخارج يا تحصيلي ، مخارج تمام
همينطور و باشد حاضر كه خدماتي هرگونه يا و پسانداز
عاطفي بعد و بوده مهمتر همه از كه حضوري و معنوي حمايت
بعد مسئله اصليترين و بهترين ما اعتقاد به و داشته
.ميباشد قضيه عاطفي
در را فرزنداني چه "موقت امين" متقاضي والدين معمولا *
دارند؟ نظر
و سالم جسمي نظر از و سال زير 12 بيسرپرست كودكان -
از كمتر فرزندان متقاضي خانوادهها معمولا بيهويتو
.هستند ماهه چهار الي سه
انتخاب فرزند بهترين براي را موقت امين بهترين شما آيا *
ميكنيد؟
خانواده كودك هر ايدهآل بهتره ، كجا ميگوييم فقط ما -
كه متعددي مسائل لحاظ به ما ولي ميباشد ، خودش حقيقي
كه افرادي به سپس و كودك نزديكان به را اولويت دارند
.ميدهيم باشند صلاحيت حائز
چه باشد نداشته متقاضي و طرفدار هيچگونه كودكي اگر *
كرد؟ بايد
امين همين يكي.داريم پيشرو در طرح دو حالت اين در -
به توجه با كه داوطلب سرپرست هم ديگري و ميباشد موقت
حمايت نوع ميتوان مينمائيم برقرار والدين با كه تماسي
(طرفدار بدون) كودك به كه خدماتي به نسبت را داوطلب
به نسبت ميتوان صورت اين در و نمود دهند ، جلب مي ارائه
.كرد اقدام كودكان گرفتن پوشش تحت
ميبينيد؟ چگونه را داوطلب سرپرست طرح *
آمار مورد اين در.بود خواهد مفيد مطمئنا و بوده خوب -
در انگيزه و شاد روحيه ايجاد با طرح موفقيت به نسبت خوبي
شكوفايي شاهد روزي اميدوارم داريمكه كودكان يادگيري
.باشيم جامعه در دانش و تحصيل عرصه در كودكاني چنين
***
شعار با نه و انتقاد نگاه به نه گزارش ، اين نويسنده
يكي محور ، دو اين رسالت به مرحبا ، ميانديشم و احسنت
پس چشمهدار يكي و تشنه يكي امانتدار ، يكي و امين
اين با را نكتهاي طرح اين از و كرد جمع را حرفها بايستي
.كرد روشن آشنا دو
يادي ميماند آدمي از آنچه و ميگذرد لحظهها و روزها
از كه صدايي ماندگارترين و مينشيند زبانها سر بر كه است
پيوند بهم كه كلماتي توست ، گرم صداي ميماند ، ياد اين
بودنت به كه نگاهي ساخت ، تو از روزگار كه قصهاي زدي ،
دور ، فرداهاي تا امروز ، تو و بخشيد جاويد و هميشگي معناي
فصول تمام براي آدمي تو ، از كه صدايي همان پس در همچنان
سر بر تو نيستي ، تنها امروز تو ماند ، خواهي جاويد ساخت ،
پذيرايي نگاه مهربانيات ، تمام با ميشوي ياد زبانها
باصداي تو كلام ، يك در وجودت ذرات تمام با تو دلنشينات ،
از كه نيستي وقتي تو نيستي ، تنها تو ميشوي ، هميشگي گرمت
تو ياد به صميمي نگاه هيچ نباشد ، دلها در صدايي هيچ تو
.نباشد باشد ، فشرده گرمي به را تو كه دستي هيچ نباشد ،
زندگي خود با ولي هستي ، چه اگر نيستي ، آنروز ديگر تو
هست ميگذاري جا به خود از كه مهرباني صداي با تو داري ،
...شد خواهي
را تو كه ميروي ميزباني هميشگي ميهماني به امروز تو و
خواهد آغوش به دلبندش كودك همچون تورا و شد خواهد مادر
باباي همان او.شد خواهي روبرو پدرت با امروز و كشيد
خواهد فرزندش را تو و شد خواهد تو امانتدار و مهربان
اقبالي خوش از اين بگيرد نشانه را تو تقدير اگر.خواند
...رازده ، دلت خانه در شانس كه توست
قدرشناس بايستي ميروي خانواده اين جمع به اگر تو و
گذاشتن ميدان اين در باشي ، پا خدايت شكرگزار و والدين
ميخواهد عشق دلبستگي ، و صبوري مهرباني ، و ميخواهد عشق
با نشوي ، هرگز دلخواه نباشي ، تا مهربان.شوي پذيرفته تا
اين به دلبستگي و گشود خواهي را گنج هر قفل صبر كليد
يعني ;رساند خواهد فردا روشني به را تو خانه و سايه
دوستدار تا شوي دوست كن سعي كن ، مهرباني پس.خوشبختي
صدا را تو كه خانوادهاي آرامش به تا باش آرام.كني پيدا
هر چون راضي و باش صبور دهي ، آرامش آرامي ، به ميزند
.ربالعالمين از است حكمتي بدان رسد تو به كه خيري
آدمي به انتظار هر پس در ديدار آرزوي وقتي نميداند او
در پروانه چون رسيدن تمناي در وجودش لحظه لحظه دهد ، دست
.ميزند پروبال گلستان
آغوش به را دلبندش دردانه مادر چگونه نميداند او
را داشتنش حسرت چون بداند ، نميخواهد شايد و ميكشاند
او ديگر چون بداند نميخواهد او.دارد دل در سالهاست
پدر نميداند او.بيايد تا نيست شايد يا نميآيد ،
او پيوسته كه دارد زندگي آتش و دود از حبابي در سالهاست
در پدر نميداند او.ميبرد آنسو و سو اين خود با را
...و اعتياد و جنايت و سرقت بهجرم دادگاه كدامين
ارث به او از كه ظلمي دادخواست نيز خود تا ميشود محاكمه
.كند ارائه ميبرد
خود اصلياش هويت از بجامانده تصوير كدام با نميداند او
خبر اصالتش و بودنش بوي و عطر از هنوز او كند ، نشان را
.ندارد
پايان چگونه غربتش قصه قدر ، و قضا امتداد در نميداند او
.ميگيرد
دست.گرفت خواهد را او سايه كدام و سقف كدام نميداند او
كه ميداند امروز او ولي.شد خواهد دستگيرش ياور ، كدام
ميداند او و بخشيدي ديگر تولدي و زيستن توان او به تو
او به و ساختي رها اعتياد خانمانسوز آتش ميان از را او
تفكر بنياد و عمل اصالت با را زيستن حقيقي معناي
را او وجودت درياي عميق نگاه با تو.دادي نشان ارزشمندت
.رساند خواهي نجات ساحل به
تو از لايقتر امانتداري ،"مريم يا امين" امانت ، اين
آسوده گرفتي ، عنوان موقت امين امروز كه تو و ديد نخواهد
.گرفتي عهده به عظيم بس رسالتي كه مباش
خواهد او جان و جسم زخمهاي التيام براي مرهمي تو دست
:را تو ميزند صدا كه اوست صداي اين و بود
.ميشود آغاز تولدم شما روي ديدن با امروز مادرم ، پدرم ،
و غربت از كولهباري با عمر لحظات طوفانيترين پس از من
باد به را گريههايم هقهق سنگيني نفسم ميآيم ، اندوه
شما ، آشناي چشم و نوازشگر دست ديدن با امروز من و داده
شما با ميخواهم كنيد كمكم يافتهام ، را زندگي خوش تصوير
را كشيدن نفس شما ، كنار در من.بگيرم معنا و هويت دوباره
.دارم دوست
كاتبي جمال
اجتماعي ارتباطات علوم كارشناس
|