فعاليتهاي و يادگيري - ياددهي فرآيند
فراگيران تكميلي
گشايش كريم قرآن المللي بين نمايشگاه
يافت
شد ترجمه ميانه ايلام دوره آجرهاي
شد منتشر گذشته هفته در كتاب عنوان 757
سر پديكلوز با مبارزه بسيج عملياتي طرح
ميشود اجرا كشور مدارس در
فعاليتهاي و يادگيري - ياددهي فرآيند
فراگيران تكميلي
پاياني بخش - نميشويم سيراب ميچشيم ، فقط
دكتر سخنراني شده خلاصه متن نخست بخش ديروز:اشاره
ارتباط در كه دانشگاه علمي هيات عضو سركارآراني ، محمدرضا
انتشارات نقش و جامعه انتظارات مدرسه ، كاركردهاي با
.شد منتشر بود ، شده ايراد علمي نشست يك آموزشي ، در كمك
تجربه).ميخوانيم هم با را نوشته اين پاياني بخش امروز
مولف ، كه است زماني به نوشته ، مربوط متن در شده اعلام هاي
.(است كرده مي طي ژاپن كشور در را خود دكتراي دوره
مهرباني ، و فروتني ديگران ، حقوق رعايت نفس ، به اعتماد
زندگي اجتماعي ، و فردي زندگي در نفس انضباط به توجه
صلح ، مباني به توجه بينالمللي ، و ملي سطح در مسالمتآميز
با اجتماعي و فردي فرهنگ رشد بومي ، فرهنگ ساختن غني
...و جامعه اداره در مشاركت و سالاري مردم گسترش بر تاكيد
اين.است ژاپن در ابتدايي آموزش دوره اوليه هدفهاي از
كلاس رياضي درس در است؟ ترتيب چه به رياضي درس در هدفها
پايه مفاهيم آموزش مبحث در مثال عنوان به ابتدايي پنجم
مساحت ميتوان چگونه كه اين عنوان تحت است درسي هندسه ،
محاسبه هستند ، خاص شكل يك در و هم با كه را ذوزنقه چند
از معلم ديدم و بودم ابتدايي پنجم سركلاس روز يك.كرد
داده نشان ذوزنقه چند آن در كه كرده تهيه مقوايي قبل
فكر.بود داده قرار سياه تخته روي را مقوا او.ميشود
ما مثل آيا بود؟ چه كلاس شروع براي اولش جمله ميكنيد
حواستان خوب !داريم ذوزنقه بحث امروز":ميگوييم كه بود
..و !است هندسه ديگر اين !است مهمي خيلي بحث !كنيد جمع را
:گفت بچهها به او.نزد حرفها اين از معلم اصلا !نه ".
"ديدهايد؟ را اين شبيه شكلي كجا چيست؟ اين ميكنيد فكر"
جايي يك ميروم ، كه كودك پارك من":گفت كودكان از يكي
بعدي دانشآموز ".دارد تفاوت يك فقط شكل ، همين مثل هست
(ذوزنقهها) و است پيادهرو (شده موزاييك قسمت)":گفت
رايانهاي بازي يك من":گفت ديگري دانشآموز "هستند چمن
".دارد شكل اين مثل شكلهايي كه دارم
شكل اين توصيف و مساله طرح به فقط كلاس ، وقت از دقيقه 6
مثل مختلف ، زمينههاي از كودكان تجربههاي با ارتباط در
تماشاي رايانهاي ، بازي كودك ، پارك در كودكان بازيهاي
:كرد سوال دانشآموزان از معلم سپس ، .گذشت...و فيلم
قدر چمنچه اين مساحت كه ببينيد بخواهيد شما اگر"
كارگر به و كنيد محاسبه را آن مساحت بخواهيد و است
دانشآموز ، چهار جز "ميكنيد؟ چه...و بگوييد شهرداري
:گفت آنها به معلم.بودند فهميده بخوبي را سوال بقيه
"!كنيد فكر"
سياه تخته پاي تا خواست دانشآموز چهار آن از معلم سپس ،
به را مساله و داد توضيح آنها براي دوباره و بيايند
فكر تا داد فرصت دقيقه همه 12 به بعد.كرد تفهيم آنها
كلاس وقت از نيمي تقريبا و دقيقه نزديك 20 يعني.كنند
تخته پاي تا خواست دانشآموزان از معلم ادامه ، در.گذشت
:گفت يكيدهند توضيح را خود راهحلهاي و بروند سياه
يكي هم را آن قسمت چهار و برداريم را پيادهرو اين اگر"
.ميدهد تشكيل را ذوزنقه شكل ، آن.ميشود شكل يك كنيم ،
چهار بر تقسيم و ميآوريم دست به را ذوزنقه مساحت
".ميآيد دست به ذوزنقه تا چهار مساحت و ميكنيم
"شدي؟ متوجه":پرسيد دوم نفر از معلم
"!بله":گفت
".بده توضيح بقيه براي و بيا تو حالا":گفت معلم
تخته پاي نوبت به خواست ، دانشآموزان همه از آنگاه
شده ، ارائه راهحل به نسبت را خود نظر و بيايند سياه
و مخالف نظرات و آمدند يكييكي دانشآموزان.بنويسند
اين.كردند بيان شده ارائه راهحل به نسبت را خود موافق
دانشآموز براي.كنيد تصور را اجتماعي رواني ، فضاي
با تعامل يعني ذهن؟ شكوفايي يعني اين ابتدايي ،
رياضي درس گرچه.راي اظهار تمرين يعني ;مختلف راهحلهاي
مختلف راهحلهاي و روشها مقايسه حال ، عين در اما است ،
كمك انتشارات با ما..و است ديگري بر يكي ترجيح.است
دانشآموزان ، براي را روشهايي چنين ميتوانيم ، آموزشي
تمرين در را آنها و دهيم توضيح دستاندركاران و معلمان
.كنيم ياري روشها اين
فقط آموزشي كمك انتشارات در كه است بهتر اين ، بنابر
رياضي به را دانشآموزان بلكه ;نكنيم حل رياضي مساله
سيراب يعني علاقهمندي ، ايجاد يعني اين.كنيم علاقهمند
سال پنج اگر ما":ميگويد ژاپني معلم.چشاندن نه و كردن
ما.نميشود تمام رياضي مساله بدهيم ، درس رياضيات فقط هم
است ، كم هرچند.ميكنيم انتخاب را موضوع محدودي تعداد
.ميدهيم پرورش دانشآموزان ذهن در عميق بهطور را آن ولي
طوري ميكنيم ، علاقهمند رياضي به را دانشآموزان يعني "
علاوه ، به.نكنند خلاصه كلاس به را خود يادگيري كه
و بينديشند كه اين به انتقادي ، تفكر به را دانشآموزان
.ميكنيم ترغيب كنند ، پيدا را درست انديشه راهكارهاي
اساس ولي است ، گرفته شكل رياضي درس در اينها البته
و خلاق انتقادي ، تفكر براي لازم مهارتهاي ايجاد آنها
.است روشنگر
شما ، نظر به":پرسيديم بچهها از اجتماعي علوم درس در
كلاس در مواد بازيافت درس به توجه با ميتوانيم چگونه
مدرسه استخر روي بتوانيم تا بسازيم قايق يك ابتدايي ، سوم
كمتر وزن با بچههاي حداقل ، يا.شويم آن سوار و بگذاريم
"بشوند؟ آن سوار
فكر درس طرح براي جلسه پنج معلم با.بود ما هدف اين ،
دانشآموزان همه كه جلسه هر وقت آخر.بوديم كرده
فكر درس طرح مورد در و مينشستيم معلم و من ميرفتند ،
كه خواستيم دانشآموزان از اول ، جلسه درميكرديم
يك از بعد ميماند؟ آب روي چرا و چيست قايق بگويند
و كنند فكر كه خواستيم آنها از بعد كلاس در جمعبندي ،
دور زباله عنوان به ما كه زائدي مواد ميان از بگويند ،
قايق ساخت در ميتوانند ، آنها از يك كدام ميريزيم ،
باشند؟ مفيد ما براي
هم بعضي.آمدند يادداشت با و كردند فكر بچهها بعد ، روز
پلاستيكي ظرفهاي جمله از ;آوردند خودشان با چيزهايي
تكه شير ، خالي پاكت.ميشود يافت جا همه در كه نوشابه
:گفت و آورد پرچم آنها از يكي...و كاغذ نايلون ، چوب ،
ديدم آن عكسهاي در و خواندم قايقها درباره كتابي من"
".بود آنها از كدام هر بالاي پرچم يك كه
درد چه به مواد اين كه كردند بحث دانشآموزان كلاس ، در
دفاع خود نظرات از آنها.ميخورد كردن درست قايق
نتيجه خودشان دانشآموزان چهارم ، جلسه در.ميكردند
و ندارند ما هدف به ربطي مواد ، اين از بعضي":كه گرفتند
".ساخت قايق نميتوان آنها با
خود.داريم نياز چيزهايي چه به كه كردند بحث بعد
كند ، ديكته آنها به بخواهد معلم كه آن بي دانشآموزان
دو يكي در اگر كه رسيدند نتيجه اين به غيرمستقيم طور به
آب در و ببنديم را نوشابه خالي ظرفهاي اين از تا
را آنها اگر كه گفتند بعدآبميمانند روي بيندازيم ،
بگذاريم ، آنها روي چيزي و بزنيم گره هم به نخ با
پروژه يك فكري ، تعاملات اين.بسازيم قايق يك ميتوانيم
سعي همه كه پروژهاي.است اجتماعي علوم درس در تحقيقي
انتخاب و بررسي را آن سازند ، فراهم را آن وسايل ميكنند ،
را آن آنگاه و سازند مربوط هم به را آنها اجزاي كنند ،
كه پروژهاي.كنند ارزيابي را نتيجه و بگذارند اجرا به
را آن فقط نه.است فهم قابل كودكان براي و ساده خيلي
چه اگر ;ميبينند دخيل آن ساخت در را خود بلكه ميفهمند ،
يكبار قايق اين البته.ابتدايي و ساده خيلي وسايل با
بچه يك.نرفت استخر سر آن به استخر سر اين از بيشتر ،
كه خالي بطريهاي اين از تا حدود 40 روي را جثه كم خيلي
تكه يك بطريها روي.گذاشتيم بودند ، شده زده گره هم به
از يكي پرچم و چوبي حصار يك.بوديم گذاشته پلاستيك
واقع ، درداديم قرار آن روي نيز را دانشآموزان
چندپايه ، روستايي مدرسه يك امكانات با متناسب پروژهاي
.بوديم كرده تعريف
درسي طرح ما اجتماعي ، علوم درس در ابتدايي ، سوم كلاس در
.كنيم آشنا جامعه با را روستا بچههاي تا كرديم تهيه
چوببري ، از بازديد براي مدرسه ، از خارج به را بچهها
براي را كارش پليس آقاي.برديم..و پليس دكه پمپبنزين ،
يا و پليس دكه در آنچه از هم بچهها.داد توضيح بچهها
وزن تا آنها ، لباس رنگ تفاوت از بودند ، ديده بنزين پمپ
كه گفتم بچهها به.كردند تهيه گزارش...و آنها لباس
اين ;است ضخيمتر اين جنس مثلا ;بكنند لمس را لباس
را اينها همه..و است سنگينتر مقداري اين ;است نرمتر
اجتماعي نقش ترتيب ، اين به.گذاشتيم بحث به درس كلاس در
.شدند مطرح كلاس در جامعه ، نهادهاي اجتماعي كاركردهاي و
تعامل و نهادها اين نقش چگونه كودك پروژه ، اين در ببينيد
را شغل انتخاب به مربوط نگرشهاي و ميفهمد را آنها با
رياضي درس در هم ميتوانيم ، ترتيب اين به ما.ميكند درك
به فارسي ، زبان درس در هم و اجتماعي علوم درس در هم و
خارج جهان به را خود يادگيري حوزه كه بدهيم ياد بچهها
اين به بايد ما ، ابتدايي دوره مدارس در.دهند گسترش
هدفهاي ميتوانند ، روشها اينشود توجه بيشتر روشها
شوق.كنند دنبال بسيارمشخصي بهنحو را ابتدايي دوره مهم
و جذاب را درس كلاس و مدرسه و آورند وجود به يادگيري
ابتدايي مدارس در اكنون روشها ، اين اگر.كنند شوقانگيز
كمتر اگر.كنيم تقويت را آنها خوب ، بسيار هستند ، مطرح ما
به را آنها كه است اين ما وظيفه پس شده ، توجه آنها به
.كنيم طرح آموزش سطوح همه براي موثر روشهاي عنوان
آموزشي كمك انتشارات نقش
كه محدوديتهايي با دليل ، هر به مدرسههايمان ، كه حالا
زمينههايي در نقش ايفاي و كاركرد از دارند ،
آموزشي كمك انتشارات طريق از بايد ما پس بازماندهاند ،
را كاستيها بتوانيم ، تا بياوريم وجود به را فرصتهايي
را آن داريم ، مشخصي محتواي اگر.كنيم جبران حدودي تا
كاركردهايي آياآن ببينيم ، .كنيم بررسي و دهيم ارائه
است ، آمده ابتدايي آموزش هدفهاي در مدرسه براي كه
جاي چيست؟ ما وظيفه نميشود ، اگر نه؟ يا ميشود برآورده
كه ميشود مشخص آنگاه...و كدامند؟ چالشها كجاست؟ خالي
رويكردهاي چه و بدهيم معلم به را انديشهاي چه بايد ما
نقد دارد ، جريان كه را آنچه بايد ما.كنيم مطرح را جديدي
كلي ، طور به و بگذاريم بحث به را ايران تجربههاي كنيم ،
.كنيم مطرح را نويني سوالهاي
تامل به را معلمان نويني ، رويكرد با ميتوانيم ما آيا
بايد رابطه ، اين در چيست؟ رابطه اين در ما نقش واداريم؟
آموزش از مشخصي نمونههاي كه كرد اشاره جديد نكته چند به
رويكردهاي زمينه ميتواند و است ژاپن در ابتدايي دوره
بطن در رويكردها ، اين از يكي.دهد نشان ما به را جديدي
آموزش مورد در آمريكايي پژوهشگران كه است نهفته پرسشي
است چگونه":ميپرسند آنها.كردهاند مطرح ژاپن ابتدايي
انساني روابط و اجتماعي پرورش ابتدايي ، آموزش اهداف كه
اين حال ، عين در ولي ميدهند ، قرار اول اولويت در را
سطوح در را قبولي قابل رقابت توانايي است ، توانسته كشور
"آورد؟ دست به علوم و رياضي در بينالمللي
:است چنين ژاپنيها پاسخ.است تاملي قابل پارادوكس اين ،
از سوم يك ".معتقديم چشيدن نه و كردن سيراب به ما"
مربوط اموري به ژاپن ابتدايي دوره در درسي برنامههاي
براي مدرسه در را شوقانگيز يادگيري امكان كه ميشود
به روز سي سال ، در مثال ، برايميسازد فراهم كودكان
موسيقي ، ورزش ، بعلاوه ، .دارد اختصاص مختلف جشنوارههاي
به را فعاليتها اين.هست نيز...و ويژه فعاليتهاي هنر ،
را موفقيت زمينههاي و ميدهند گسترش كلاس از خارج جهان
.ميسازند فراهم
درس ژاپن ، در ابتدايي دوره آموزش برنامههاي جمله از
درس كلاس در مشخص ، و اساسي محور چهار كهحول است اخلاق
مثل ;دارد بستگي فرد به كه است اموري اول ، .ميشود اجرا
امروزه ، .زندگي در ارزيابي خود و خودانديشي خوداتكايي ،
آموزش بحث به كه آنچه بهويژه و دنيا در مباحث از بسياري
خودآموزي ، مثل ;برميگردد (Self)خود به ميشود ، مربوط
خود نفس ، به اعتماد داشتن محوري ، مدرسه خودانضباطي ،
مثل برديم ، نام كه انگيختگيهايي خود اين...و اتكايي
...و انديشي خود ارزيابي ، خود اتكايي ، خود انضباطي ، خود
چيزهايي همان واقع ، در و ما مذهبي ارزشهاي بزرگترين از
را ما اسلامي جامعه و ملي فرهنگ اساسي عنصر كه هستند
بايد.كنيم پيدا را روش و بگيريم ياد بايد ولي ;ميسازند
ببينيد.باشد موثر ميتواند روش يا تمرين كدام كه ببينيم
.چيست زمينه اين در آموزشي كمك انتشارات نقش
در:داريم را ديگران با ارتباط بحث اخلاق ، درس در دوم ،
ديگران ، محبت جلب ديگران ، به توجه ديگران ، گرفتن نظر
بحث در كه انساني روابط در خصوص به ;ديگران به كردن محبت
آموزش واقع ، در.است بخش انسانيترين و ميگنجد اخلاق
ديگران به سازد ، قادر را شما كه ميكوشد ابتدايي دوره
زندگي به كنيد ، پيدا اعتماد ديگران به كنيد ، محبت
اميد زيرا ;باشيد داشته اميد زندگي به و باشيد علاقهمند
كنارهگيري اما.ميآيد وجود به تعاملات اين در زندگي به
و نفس به اعتماد عدم همان نتيجهاش بودن ، بدبين و كردن
.است نااميدي
محيط به كه است اموري به مربوط اخلاق ، درس در مورد سومين
طبيعت ، با گلها ، با صميميت احساس مثل ;برميگردد زيست
را خود نقاشيهاي دانشآموزان.حيوانات حتي و گياهان با
ميآورند انشا كلاس به كردهاند ، تهيه مدرسه محيط از كه
دارند ، نقاشي درس كه دوباره بعد هفته.ميكنند توصيف و
انشا كلاس سر و ميكنند نقاشي را گل همان و ميروند
ميگذرد ، كه سال يك وقت ، آن.ميكنند توصيف
در.دارند شده ، توصيف خود انشاي دفترچه در را گياه رشد
آفتاب ، آب ، ميزان محيطي ، شرايط با را آن ارتباط ضمن ،
تا ميكند كوشش معلم و ميفهمند..و توفان باران ،
دنبال را زيستمحيطي مسائل طريق ، همين از دانشآموزان
.كنند
زندگي به كه است اموري شامل اخلاق ، درس در مورد ، چهارمين
مثل ;ميشود مربوط گروهي فعاليتهاي در مشاركت و اجتماعي
-اجتماعي ارزشهاي قلبي باور اجتماعي ، قواعد پذيرش
براي كه مهارتهايي و -شوند نهادينه كه قلبي باورهاي
لازم يكديگر با همكاري و مسئوليت قبول اجتماعي ، مشاركت
.است
نتيجهگيري
تقابل ، در كه بگوييم ميتوانيم بحث ، اين جمعبندي براي
چند جامعه ، انتظارات و مدرسه كاركردهاي تعامل و ارتباط
.بگيريم ميتوانيم زير شرح به مشخص نتيجه
آن بار اين و كنيم تعريف ديگر يكبار را خودمان نقش اول ،
.كنيم توصيف مدرسه هدفهاي به توجه با را
نشريات كيفيت تا باشيم ساختارحمايتي يك دنبال به دوم ،
حيث از بيشتر ساختار اين.بخشند بهبود را ما كمكآموزشي
تحريريه هيات هر در و شود غني بايد مختلف تخصصهاي تركيب
.باشند داشته حضور برجستهاي متخصصين
محتوايي و موضوعي ساختار دنبال به بايد كه اين سوم ،
لحاظ از را ما آموزشي كمك انتشارات تا باشيم متفاوتي
نوبا موضوعهاي به بيشتر ساختار اين.بخشد بهبود كيفي
.دارد توجه نوين رويكردهاي
گشايش كريم قرآن المللي بين نمايشگاه
يافت
روز نظام مصلحت مجمعتشخيص رئيس:علميفرهنگي گروه
فردي ، زندگي حيات محور بايد كريم قرآن:گفت شنبه
.باشد اسلامي جامعه خانوادگي و اجتماعي
نمايشگاه نهمين گشايش مراسم در رفسنجاني هاشمي آيتالله
فرهنگي آفرينشهاي مركز در كريم قرآن بينالمللي
محور بر كاري هر:افزود فكري پرورش كانون هنري
از و است ستايش قابل و سازنده گيرد صورت مجيد قرآن
.است كريم قرآن نمايشگاه برگزاري كارها بهترين
قرآني حركت گذشته سال در 9 اينكه بيان با وي
اظهار است ، كرده پيشرفت كيفي و كمي نظر از ما جامعه
تا كودكان از همه دربين جامعه در كريم قرآن:داشت
.است كرده پيدا راه خانهها در و پيران
كريم قرآن:گفت نظام مصلحت مجمعتشخيص رئيس
سند ماندگارترين و ترين جامع عميقترين ، محكمترين ،
مبدا به انسان مجيد قرآن با و است اسلام دنياي
.ميشود متصل آفرينش
وجود تحريفي هيچگونه كريم قرآن در:كرد خاطرنشان وي
.است كرده تضمين را مجيد قرآن خداوند و ندارد
مفاهيم اينكه به اشاره با رفسنجاني هاشمي آقاي
دارد ، لفظ و مضمون لحاظ از زيادي استحكام كريم قرآن
آخر تا و است كريم قرآن پيامبر معجزه مهمترين:گفت
.است خالق معجزه هم
شرايطي هر در كريم قرآن مطالب اينكه بر تاكيد با وي
علومش بشريت كه زماني در:افزود است ، استفاده قابل
قرآن هم آنروز ميشود بيشتر هم امروز از مراتب به
.است تفكرات جوابگوي كريم
اگر:گفت ادامه در نظام مصلحت مجمعتشخيص رئيس
مجيد قرآن بايد باشد عزيز دنيا در ميخواهد اسلامي امت
.باشد عزيز آنها بين در
از رفسنجاني هاشمي آقاي افتتاحيه ، مراسم از پيش
قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين مختلف قسمتهاي
.كرد بازديد كريم
بينالملل روابط قرآنيمبناي ديپلماسي
قرآني ديپلماسي":گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
قرار مسلمانان ويژه به ملتها بين روابط مبناي ميتواند
".گيرد
نهمين" گشايش مراسم در شنبه عصر كه "مسجدجامعي احمد"
هم":افزود ميگفت ، سخن "كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
ايران اسلامي جمهوري ارتباط مبناي قرآني ديپلماسي اكنون
موفق ضمن وي".است اسلامي كشورهاي بخصوص كشورها ساير با
در كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه عملكرد كردن ارزيابي
است توانسته نمايشگاه اين":كرد تصريح گذشته ، دوره هشت
كشورهاي و جهان سطح در را قرآني ارتباطات از شبكهاي
".كند ايجاد اسلامي
هم كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه":گفت جامعي مسجد
و انديشمندان همانديشي و تجمع مركز مهمترين به اكنون
".است شده بدل كشور خارج و داخل در قرآني هنرمندان
را نمايشگاه اين ديگر دستاورد اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
و كرد ذكر قرآني محتواي و صورت با فرهنگي فعاليتهاي رشد
ثابت بينالمللي و داخلي عرصه در نمايشگاه اين":گفت
مدرن هنرآفريني و فرهنگ سرچشمه ميتواند قرآن كه كرده
".باشد نيز
كه داد نشان كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه":افزود وي
بلكه.نيست گذشته به متعلق ميراث قرآني علوم و فرهنگ
صورت تصويرگر ميتواند كه است فرهنگ از صورتهايي داراي
".باشد بشر دنياي فرهنگي
توليد رشد و كرده توصيف "پويا" را قرآني فرهنگ مسجدجامعي
از را زمينه اين در برنامهنويسي و قرآني نرمافزارهاي
.كرد اعلام گذشته سال در ايران فرهنگي فعاليتهاي جمله
گفتگو آيين آموزگار قرآن ،
نمايشگاه نهمين رئيس رمضانپور اصغر علي مراسم اين در
امسال ، :داشت اظهار سخناني طي كريم قرآن بينالمللي
قرآن ، شعار با كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين
بينالملل ، چون مختلفي بخشهاي در گفتگو آيين آموزگار
و كودكان تصويري ، و صوتي رايانهاي ، هنري ، مكتوب ،
سراي بانوان ، كريم ، قرآن خادمان جوانان ، نوجوانان ،
برنامههاي فروش ، دانشجويي ، ،(قلم اهل سراي) رهپويان
هشتم قرن بزرگ كاتبان همايش و فلسطين و افغانستان ويژه
.ميشود برگزار
خوشنويسان ، قرآني ، هنرمندان برجستهترين از جمعي امسال
هاي شخصيت و اسلامشناسان نيز و تذهيبكاران خطاطان ،
نمايشگاه در مختلف كشورهاي از قرآني مترجمان و قرآني
قرآن بينالمللي نمايشگاه نهمين:افزود وي.دارند حضور
ژاپن ، كشورهاي از گرانقدري ميهمانان حضور شاهد كريم
افغانستان ، سوريه ، آذربايجان ، روسيه ، بلغارستان ، تايلند ،
تركيه ، سودان ، مصر ، بنگلادش ، جنوبي ، آفريقاي بوسني ،
پاكستان ، اردن ، لبنان ، هندوستان ، عربستان ، ليبي ، فرانسه ،
.است فلسطين و تونس ، اندونزي انگليس ، مالزي ،
نمايشگاه نهمين برنامههاي درباره خود گزارش در وي
تصويري و صوتي رايانهاي ، بخش:گفت كريم قرآن بينالمللي
مردم خوب استقبال با سال هر كه است بخشهايي ديگر از نيز
نيز و شركت امسال 27.ميشود روبهرو قرآن نمايشگاه در
در فعال صورت به بزرگ دارالقرآن و قرآني نهاد 10
را خود دستاوردهاي آخرين و كردهاند شركت قرآن نمايشگاه
معارف علاقمندان و مردم به قرآن نمايشگاه برپايي مدت در
.ميكنند معرفي قرآني
شد ترجمه ميانه ايلام دوره آجرهاي
ايلام دوران به مربوط آجر قطعه فرهنگي13 علمي گروه
تالار پژوهشگران توسط (ميلاد از پيش تا 1150 1157) ميانه
.شد ترجمه و نسخهبرداري ايران ملي موزه كتيبههاي
به دوران آن نامآور پادشاه دو به متعلق كه آجرها اين
چندي است ، "شوشينك اين شيلهك" و "نهونته شوتروك" نامهاي
براساس.شد گرفته بازپس فرهنگي اموال قاچاقچيان از پيش
به متعلق آجرهاي روي بر موجود متن گرفته صورت مطالعات
.ميباشد معبد يك بازسازي درباره "شوشينك اين شيلهك"
بازسازي درباره نهونته شوتروك به متعلق آجرهاي همچنين
.است "كمول" نام به كاسي خداي يك معبد
- ارفعي عبدالمجيد دكتر توسط پيش سالها "كمول ايزد" نام
.بود شده خوانده ايلامي نوشته آجر يك روي بر - ايلامشناس
شد منتشر گذشته هفته در كتاب عنوان 757
هفته در كرد اعلام كتاب خانه:فرهنگي علمي گروه
شمارگان در كتاب عنوان آبان ، 757 به 29 منتهي
.است شده منتشر نسخه و 750 هزار و 245 چهارميليون
موسسه ، اين اطلاعاتي بانك در موجود آمارهاي اساس بر
عنوان و 102 تاليف كتاب عنوان گذشته 655 هفته در
عنوان تعداد377 اين از كه شده منتشر ترجمه كتاب
كتاب عنوان و 380 رسيده چاپ به بار نخستين براي
.است بوده مجدد چاپ نيز
كتابها بيشترين كتاب ، خانه عمومي روابط گزارش به
و شد منتشر دين موضوع در عنوان با 150 موضوعي نظر از
رياضيات و طبيعي علوم موضوعهاي ترتيب به آن از پس
با اجتماعي علوم عنوان ، با 106 ادبيات عنوان ، با 117
با 69 زبان عنوان ، با 72 عملي علوم عنوان ، 102
با 43 جغرافيا و تاريخ عنوان ، با 49 كليات عنوان ،
.دارند قرار عنوان با 18 فلسفه و عنوان
سر پديكلوز با مبارزه بسيج عملياتي طرح
ميشود كشوراجرا مدارس در
وزارت بين آمده عمل به هماهنگي براساس:فرهنگي علمي گروه
طرح پزشكي ، آموزش و درمان بهداشت ، وزارت و پرورش و آموزش
و ابتدايي مدارس در سر پديكلوز با مبارزه بسيج عملياتي
.ميشود اجرا كشور راهنمايي
با طرح اين پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
و ابتدايي مدارس در بيماري موارد كليه يافتن هدف
خانوادههاي و آلوده دانشآموزان درمان و كشور راهنمايي
مشاركت جلب گزارش ، اين براساسدرميآيد اجرا به آنها
كاهش در مدارس كاركنان و خانوادهها دانشآموزان ، فعال
طول در كه است طرح اين كلي سياستهاي از آلودگي ميزان
مدرسه ، هر نهايي امتحانات پايان تا) تحصيلي 811380 سال
.ميشود اجرا (جغرافيايي شرايط حسب بر
سوي از بهداشت خانه فاقد روستايي مناطق در فعاليتها اين
مربيان سوي از شهري مناطق در و دورهديده داوطلب معلمان
دورهديده معلمان يا و پرورشي معاونان يا مربيان بهداشت ،
از پس و معلم سوي از لازم داروي.ميگيرد انجام داوطلب
آلوده دانشآموز والدين به چهره به چهره آموزش ارائه
مصرف هنگام تا دانشآموز و ميگيرد قرار آنها دراختيار
بيماري به پديكلوزسر.ميشود منع مدرسه در حضور از دارو
شايع بيماريهاي از كه ميشود اطلاق سر شپش به ابتلا
.است انگلي
|