زلزله سراسري مانور آذر ، هشتم مناسبت به
را زلزله از ناشي چگونهپيامدهاي ايمني و
دهيم كاهش
:اشاره
آلپ ، لرزهخيز نوار در گرفتن قرار دليل به ايران كشور
باخطر كشورهاي از يكي ساختي ، زمين فعال منطقه و هيماليا
از 130 بيش گذشته قرون در كه است جهان در زلزله بالاي
كرده تجربه را بزرگتر و ريشتر مقياس 5/7 در شديد زلزله
باعث ايران در بزرگ زلزله بيست بيستم ، قرن در تنها و است
و دهكده و شهر چندين ويراني نفر ، هزار شدن 140 كشته
.است شده فراوان اجتماعي و اقتصادي آسيبهاي
!جمعيت ميليون با 12 شهري تهران ،
از يكي جمعيت نفر ميليون حدود 12 با تهران شهر كلان
روي بر شهر اين ميشود ، محسوب جهان شهرهاي پرتراكمترين
احتمال دليل به و است گرفته قرار بزرگ و كوچك گسل چند
پيگير و درست آموزش ضمن بايد شهر اين در زلزله وقوع
غيرمترقبه حوادث با مقابله براي لازم آمادگي شهروندان ،
و آتشنشاني سازمان كارشناسان از يكي.شود ايجاد نيز
كه سازماني تنها بزرگ تهران در است معتقد ايمني خدمات
از غيرمترقبه حوادث وقوع هنگام به خدماترساني براي
است ، آتشنشاني سازمان ميباشد ، برخوردار لازم آمادگي
داشته را لازم كارايي ميتواند هنگامي سازمان اين اما
اختيار در كارآمد انساني نيروي و لازم ابزار كه باشد
سازمان امكانات حاضر حال در كه آن حال.باشد داشته
.ندارد همخواني تهران شهر نيازهاي با آتشنشاني
طبيعي پديدهاي
امري آن رخداد و طبيعي پديدهاي زلزله
موفق هنوز نيز بشري امروز دانش است ، اجتنابناپذير
رو اين از نشدهاست زلزله دقيق زمان پيشبيني به
برابر در آمادگي براي ويژهاي تمهيدات است ضروري
.شود انديشيده پديده اين
ارتقاي زلزله از ناشي خطرهاي كاهش راههاي از يكي
مختلف قشرهاي بين در آمادگي ايجاد و آگاهي سطح
.است جامعه
و اساسي گذاريهاي سرمايه است لازم خصوص اين در
به پرورش و آموزش ساختار در آموزشي و علمي زيربنايي
بنيادي صورت به كشور آموزشي مجموعه بزرگترين عنوان
.گيرد صورت
گذشته تجارب به توجه
كه است آن مبين گذشته زلزلههاي تجارب
از يكي دانشآموزان
و ميشوند محسوب جامعه قشرهاي پذيرترين آسيب
مدرسه در آنان حضور ساعتهاي در زلزلهاي چنانچه
را آن با رويارويي جهت لازم آمادگيهاي و دهد رخ
را قابلجبراني غير تلفات جامعه شك بي باشند ، نداشته
.شد خواهد متحمل
با درسي كتب از برخي در آموزان دانش كه ازآنجا
صورت به آن برابر در ايمني و زلزله با مقابله مباني
آموختههاي اجراي با است ضروري ميشوند ، آشنا تئوري
نيز را زلزله با مقابله عملي و علمي راهكارهاي خود
.فراگيرند
آمادگيهاي ايجاد در آن مهم نقش "مانور" اجراي حسن
سريعدر و صحيح عكسالعملهاي انجام جهت در لازم
كاهش موجب آن از حاصل نتايج كه است زلزله برابر
.ميشود زلزله از ناشي تلفات
در كنجكاوي حس برانگيختن "مانور" اهداف از ديگر يكي
جامعه آيندهسازان عنوان به آموزان دانش بين
.است كشور ايمنسازي براي
"مانور" در پيام يك عنوان به هميشه كه آنچه
بياموزيد عزيز دانشآموزان" جمله هست ، و بوده مطرح
نهايتا كه است "دهيد آموزش ديگران به و
موجب ميتوانند آموختههايشان انتقال با دانشآموزان
.باشند مهم امر اين در خانوادهها بيشتر مشاركت
مانور برگزاري روز آذر ، 8
بهرهگيري و سراسري "مانور" دوره چند اجراي پي در
در پرورش و آموزش وزارت كارشناسان ديدگاههاي از
كارشناسانه ، نظريات ارائه و مانور اجراي زمان مورد
مانور برگزاري روز عنوان به "آذرماه هشتم" روز
.ميشود اجرا روز اين در مانور ساله همه و شد تعيين
پايان ، 5 تا شروع زمان از كه ايمني و زلزله "مانور"
پناهگيري مرحله دو شامل ميكشد ، طول دقيقه تا 10
(باز فضاي به رفتن و تخليه)محل از خروج و صحيح
.است
:است زير شرح به مانور اجراي نحوه
سيماي و صدا سازمان با شده انجام هماهنگيهاي با
جاري سال آذرماه هشتم در ايران اسلامي جمهوري
بين "زلزله برابر در ايمني زنگ" عنوان تحت آژيري
و سراسري راديوي طريق از صبح ، تا 3010 ساعت 309
.شد خواهد پخش استانها مراكز راديوهاي
ايمني زنگ" آژير پخش از قبل دقيقه دو راديو گوينده
مدارس مسئولان لذا ميكند ، اعلام را"زلزله دربرابر
موقع به آژير تا كنند آماده را بلندگو بايد سرعت به
.شود پخش
به آژير صداي و است ثانيه حدود 30 آژير زمان مدت
و دانشآموزان است ، فرضي زلزلهاي وقوع منزله
مدرسه از مكان هر در آن شنيدن با محترم معلمان
(...و دستشويي ، كتابخانه راهپله ، راهرو ، كلاس ، حياط ، )
.كنند پناهگيري درست صورت به بايد
در بايد دانشآموزان ميشود ، پخش آژير كه زماني تا
به) آژير پايان از پس بمانند ، باقي پناهگيري حالت
و آرامش با دانشآموزان (فرضي زلزله پايان منزله
را (مدرسه حياط به رفتن) دوم مرحله هجوم بدون
.دهند انجام
مديران آگاهي
مورد در گروه اين معلمان و دبيران مديران ، آگاهي
تسريع در ميتواند آن با مقابله راههاي و زلزله
.باشد توجه قابل زمينه اين در فرهنگسازي و آموزش
در زلزله ، مانند حادثهاي در كه اين به توجه با
مطرح دگرامدادي و خودامدادي بحث اوليه ساعتهاي
از ميتوانند معلمان و مديران رابطه دراين است ،
و علمي تعاليم ارائه با دانشآموزان آگاهسازي طريق
مدرسه آمادگي موجبات تئوري ، آموزشهاي كردن كاربردي
.نمايند فراهم را زلزله پديده با مواجهه در
امن مكانهاي به بردن پناه زلزله وقوع هنگام در
.است ضروري و لازم بسيار
وقوع زمان در كه ميشود گفته جاهايي به امن اماكن
از ناشي خطرهاي كاهش موجب آنجا در پناهگيري زلزله
ميز ، زير در ، چهارچوب شامل مكانها اين ميشود ، زلزله
دارد ، فاصله شيشهها و پنجرهها با كه جاهايي
گلدانها مانند ميكنند سقوط كه وسايلي از كه مكانهايي
.فايلهاست و قفسهها و است دور به
زمان در كه ميشود گفته جاهايي به غيرامن اماكن
ديگر مكانهاي از آنجا در خطر بروز احتمال زلزله وقوع
ديوارهاي كنار سقفي ، پنكههاي زير" مانند است ، بيشتر
.و پنجرهها شيشهها ، كنار سقوط ، قابل اجسام زير خارجي ،
"..
به غيرامن و امن نقاط تمامي كه است لازم
.شود شناسانده دانشآموزان
ويژهاي اهميت مدرسه داخل در ايمني اصول رعايت
ساختمان زلزلهها از برخي در است ممكن زيرا دارد ،
وسايلداخلي شكستن و پرتاب سقوط ، ولي نشود ، ويران
.كند خطر ايجاد دانشآموزان براي
ايمنسازي اصول رعايت با است لازم راستا اين در
.شود كاسته آن از ناشي خطرهاي از
چسبهاي توسط بايد بزرگ شيشهاي درهاي و پنجرهها
با امكان صورت در و ضربدر صورت به بيرنگ
.شوند تقويت چسبي سلفونهاي
قفسهها فايلها ، سياهها ، تخته تابلوها ، آويز ، چراغهاي
.شوند محكم خود جاي در..و
و كليد آب ، گاز ، لولهكشيهاي يا و برق سيمكشيهاي
متخصصين توسط احتمالي نواقص و بررسي آنها اصلي شيرهاي
.شود برطرف
در آزمايشگاه در احتراق قابل سمي و شيميايي مواد
.شود داده قرار پايين طبقات و قفلدار قفسههاي
به بستهايي با قفسهها كتابخانه ، و آزمايشگاه در
ميله بوسيله كتابها جلو امكان صورت در و محكم ديوار
.شود بسته نرده يا
با نظايرآن و تكثير و چاپ دستگاههاي كامپيوترها ،
.شوند محكم مناسب بستهاي
ممكن كه غيرضروري وسايل از راهپلهها و راهروها
تخليه كنند ، مسدود را راه زلزله وقوع زمان در است
.شوند
ناهماهنگ عملكرد
اصول رعايت ولي غيرمترقبه است حادثهاي زلزله چند هر
يك وقوع از پس.ميكاهد آن عوارض و ضايعات از ايمني
و دولتي نهادهاي و مردمي نيروهاي زلزله ، مثل طبيعي حادثه
ديده آسيب منطقه وارد خود باامكانات خيريه سازمانهاي
كمكهاي و دارند ناهماهنگي عملكرد اغلب اما ميشوند ،
انجام ناهماهنگ و پراكنده صورت به آسيبديدگان به آنان
نيروهاي ميان هماهنگي ايجاد كه آن حال.ميگيرد
فوقالعادهاي اهميت از مواقعي چنين در امدادرسان
.است برخوردار
از پس روز چند طبيعي حوادث از ناشي بحرانهاي و مسائل
بنابر.ميدهد بروز را خود ناخوشايند نشانههاي واقعه
به خونسردي با مواردي چنين در كه ميكند ايجاب ضرورت اين
.شود پرداخته خدماترساني انجام
|