روزه اجتماعي آثار
آميختن شيوههاييبراي پي در زنان
هستند خود شغلي و خانوادگي
مسئوليتهاي
محاكمه فردا "نوروز" روزنامه مسئول مدير
ميشود
وكلاي كانون انتخابات دومين و بيست
ميشود برگزار دادگستري
تاپايان كشور معلولان حقوق جامع قانون
ميشود تدوين امسال
برگزار اسفندماه دانشجويان فيلم جشنواره
ميشود
شد منتشر آفتاب ماهنامه
نگاران روزنامه صنفي انجمن رئيس اعتراض
مطبوعات موقت توقيف به
ساز فرهنگ نهاد بزرگترين:خسروجردي حسين
شود روبرو اضمحلال با نبايد كشور
روزه اجتماعي آثار
روابط در كه است روزهدار نفس تهذيب روزه هدف اولين
روابط حفظ در و است موثر بشربسيار افراد اجتماعي
ميكند شاياني كمك افراد اجتماعي
روزه ، .است "صوما" و "صياما" و "صوم" عربي در روزه لغت
خداي با من (1)"صوما للرحمان نذرت اني" سكوت ، خاموشي ،
به اصل در صوم و (2)كنم خاموشي كه كردهام پيمان خود
.است راهرفتن يا و كردن صحبت يا خوردن از خودداري معني
شده بيان روزه شدن كامل و تمام براي كه شرايطي در اما
بلكه نيست نوشيدن و خوردن از پرهيز فقط روزه است آمده
بايد و بگويند دروغ نبايد روزهداران پس.است داخل سكوت
نورزند ، رشك نكنند ، ستيزه و پوشانند فرو را ديدگانشان
نكنند ، (جنسي)آميزش نكنند ، مجادله ديگران با نكنند ، غيبت
به نسبت (دليل بدون البته)نورزند ديگران با مخالفت
به نگويند ، ناسزا ندهند ، دشنام نشوند ، خشمگين ديگران
از نكنند ، ستمگري نكنند ، جدال ندهند ، (زشت) لقب ديگران
و خدا ياد از نكنند ، طرد را ديگران نكنند ، بدگويي ديگران
دوري و صدق و صبر و حلم و سكوت همواره نورزند ، غفلت نماز
و خصومت و تهمت و دروغ و ناروا سخن از پرهيز و بدان از
.كنند رعايت را خبرچيني و غيبت و بدگماني
روزهاي چنين انسان اگر كه است آمده نيز اين دنبال به و
و خداوند فرمان جايآرنده به و است حقيقي روزهدار بگيرد
همان به نكند رعايت را شده ياد موارد اين از كدام هر اگر
.ميشود كاسته روزهاش از مقدار
:كه شده نقل (ع)صادق امام از روزه فلسفه درباره همچنين
و توانگر آن وسيله به تا فرمود واجب را روزه خداوند"
نچشيده را گرسنگي رنج توانگر زيراگردند برابر تهيدست
اراده را چيزي گاه هر توانگر زيرا آورد ، رحمت فقر بر تا
كه خواست خدايتعالي رو اين از.مييابد دست آن به كند
و گرسنگي رنج هم توانگر و كند برقرار برابري خلقش ميان
(3)".آورد رحمت گرسنه بر و رقت ضعيف بر تا بچشد را درد
روزه اجتماعي اثرات
برابري روزه فلسفه كه ميبينيم روايات و آيات به توجه با
را اجتماع در مهم حقيقتي كه است شده بيان غني و فقير
نسبت افرادي جامعه در كه ميبينيم ميكند ، بيان ما براي
و هستند بهرهمند بيشتري ثروت و مال از ديگر اشخاص به
اين به.است زياد خيلي غني و فقير بين فاصله اوقات گاهي
را بعضي ما":كه است شده اشاره نيز قرآن آيات در مطلب
آنان تا داديم برتري (ثروت و مال در) ديگر بعضي به نسبت
فقر و ثروت البته (4)".دربياورند خودشان استخدام به را
از يكي و هستند افراد امتحان و آزمايش مايه دو هر
ثروتمند اشخاص كه است همين نيز روزهداري فلسفههاي
آگاه فقرا حال از و بچشند را تشنگي و گرسنگي طعم مقداري
فقرا به بيشتر تشنگي و گرسنگي با آشنايي نتيجه در و شوند
كمتر نيز فقرا تا كنند انفاق بيشتر نتيجه در و كنند توجه
همه اين وجود با امروز جهان در و بچشند را گرسنگي طعم
مردم تغذيه سوء و گرسنگي شاهد هم هنوز تكنولوژي و پيشرفت
آسيايي كشورهاي و آفريقا در هستيم ، امروز جهان در زيادي
مردمي هستند نيز وآمريكا اروپا در حتي و افغانستان مثل
.نان تكهاي محتاج و هستند گرسنگي و تغذيه سوء دچار كه
روزه تشريع عامل تنها كه نميگوييم را اين ، البته
از يكي ميگوييم بلكه است يكديگر با غني و فقير برابري
.است عامل اين روزه تشريع عوامل
در كه است روزهدار نفس تهذيب روزه هدف اولين كه ديديم
روابط حفظ در و است موثر بسيار بشر افراد اجتماعي روابط
در روزه مزيت اولين.ميكند شاياني كمك افراد اجتماعي
وقتي روزهدار شخص كه است اين افراد اجتماعي روابط كنترل
به و ميكند دوري شيطان از پرداخت خود نفس تهذيب به
داريم روايات در همچنانكه نميرود ، شيطاني كارهاي دنبال
كوبيدن در":فرمودند عايشه به كه شده نقل پيامبر از كه
با:دادند جواب چگونه؟:گفت عايشه.كن مداومت بهشت درب
روزهدار شخص خود در روزه تاثير اولين پس.(5)"گرسنگي
نفس تهذيب و شدن پاك به دعوت را وي و ميشود متبلور
را تهمت و غيبت و دروغگويي حق روزهدار شخص زيرا ميكند ،
بشري اجتماع در آفات بزرگترين از كه ميدانيم.ندارد
و غيبت و دروغگويي كه زيرا هستند ، زشت اخلاقهاي همين
از شدهايم آنها ترك به دعوت نيز (6)قرآن در كه تهمت
دامنگير كه هستند رذيلتهايي شايعترين و عموميترين
غيبت كس هر شده گفته قرآن در.هستند بشري جوامع تمامي
عمدا شخصي اگر.ميخورد را مردهاش برادر گوشت گويي كند
روزهاش بدهد دروغي نسبت (ع)ائمه و (ص)رسول و خدا به
و دهد نسبت دروغي ديگري شخص به اگر ولي (7)ميشود باطل
ارزش و شده كاسته روزهاش اعتبار از كند وارد تهمتي يا
عامل اين و ميآيد پايين پروردگار نزد در روزه واقعي
دروغگويي سمت به كه روزهدار شخص براي ميشود انگيزهاي
ماه يك مدت به شخصي اگر و نرود كردن غيبت و زدن تهمت و
نفس ملكه رفتار اين بگذارد كنار را زشت عادات اين تمام
اصلاح و گذاشته كنار را زشت عادات اين تدريج به و شده وي
چنداني مشكل نيز خويش اجتماعي درروابط نتيجه در و ميشود
.داشت نخواهد
شخص كه بود اين بود شده ذكر روايات در كه ديگري موارد از
را كردن ستيزه و دادن دشنام و گفتن ناسزا حق روزهدار
جامعه افراد كنترل در زيادي تاثير نيز حكم اين.ندارد
كم زيادي مقدار به رمضان ماه در جنايت و جرم درصد و دارد
روزمره زندگي به بيشتري آسايش با مردم نتيجه در و ميشود
كه نيست شايسته":گفته دانشمندان از يكي.ميپردازند خود
آوردن دست به يا و نشدن مجازات فقط روزهدار هدف و نيت
به دو اين روزه با گرچه ;باشد نعمت و ناز و بهشت پاداش
نزديكي روزه نيت و هدف است سزاوار بلكه.ميآيد دست
اين از حتي.باشد او خشنودي و همسايگي و خداوند به انسان
انسان اينكه خاطر به را عمل اين خود و آمده بالاتر هم حد
نزديك روحاني صفات به و خارج حيواني صفات از را
وسيلهاي نه بداند خداوند به شدن نزديك با ;ميگرداند
در نيز سجاديه صحيفه در كه (8)"او به شدن نزديك براي
پروردگار مرحمت و رحمت كسب را روزه هدف كه ديديم بخشهايي
افراد روي بر اجتماعي تاثيري نيز اين كه بود كرده معرفي
تهذيب دنبال به اجتماع افراد كه شكل اين به دارد ، بشر
سعي نتيجه در و هستند ناپاكيها چنگال از شدن پاك و نفس
تعالي جهت در گامي خود كردار و اعمال اصلاح با ميكنند
مسائل رعايت بايد مسير اين طي در كه بردارند خود معنوي
و نكردن حسادت و ديگران به نكردن تعرض مثل زيادي اجتماعي
كنترل در زيادي تاثير كه بكنند را نكردن نيرنگبازي
.دارد اجتماعي
و نفس كف و قناعت فرهنگ روزه اجتماعي تاثيرات ديگر از
مردم كه ميشود باعث اجتماعي فرهنگ اين و است خويشتنداري
مصرف روزه هر كه را غذايي از مقداري روزهداري با
اين نتيجه در و كرده مصرف كمتر و كنند قناعت ميكردند
از حدي تا مردم زيرا.ميشود اجتماع پيشرفت باعث فرهنگ
در را خانواده يك فقط ما اگرميشوند خارج شدن مصرفي
اقتصاد در تاثيري آنان غذاي وعده يك شدن كم بگيريم نظر
يك خانواده ميليون چندين كه وقتي وليكن ندارد كشور يك
قابل مقدار كنند صرفهجويي را خود مصرفي غذاي از وعده
به جويي صرفه اين وقتي و ميشود خيرهكنندهاي و توجه
در حتما و ميشود بيشتر مقدارش بكشد طول ماه يك مدت
همين با و ميگذارد موثري و مثبت تاثير كشور اقتصاد چرخه
كنند كمك كشورهايشان اقتصاد به ميتوانند مسلمانان فرهنگ
.كنند ياري بيشتر چه هر پيشرفت در را آنان و
عموما كه است اين اجتماع كنترل در روزه ديگر مزيتهاي از
عصيانگري اين و هستند عصيانگري و سركش نفس داراي افراد
در زيرا.ميكشاند منكرات و وحشيانه اعمال سوي به را شخص
را اختيار عنان ديگر باشد صفات اين به متصف شخص كه صورتي
كنترل توان ديگر و ميشود خود نفس بنده و ميدهد دست از
و ميگيرد را سركشي اين جلوي روزه ولي ندارد ، را خويش
خدمت و نيكوكاري انديشه جز كه ميكند تربيت طوري را شخص
عمل هر از را وي و نميكند خطور مغزش در چيزي همنوع به
كه است شد ، بديهي اصلاح خود اگر و ميدارد باز ناشايستي
از همه و ميآيد بوجود فاضله مدينه و انساني اجتماع
برخوردار فضيلت و اخلاق انسانيت ، عالي نعمتهاي و بخششها
راه خود به را ديگران حقوق به تجاوز فكر گردند ، همچنين مي
.نميدهند
فوايد از كه است اين است ذكر به لازم كه ديگري موارد از
روزهداران عايد كه است سودي خود اين كه تقواست روزه
هر زيرا.ندارد شك كسي تقوا بودن سودمند در.ميشود
اگر كه ميكند درك را مطلب اين خود فطرت با انساني
و كمال مقام وبه شود متصل رفعت و طهارت عالم به بخواهد
ملتزم بدان است لازم كه چيزي اولين يابد ، ارتقا روحانيت
بدون و كند جلوگيري خود گسيختگي افسار از كه است اين شود
و نباشد بدني شهوات و جسمي لذتهاي سرگرم شرطي و قيد هيچ
بپندارد هدف را عادي زندگي كه بداند آن از بزرگتر را خود
پروردگار از را او كه چيزي هر از كه آن كوتاه سخن و
طريق از تنها راه اين و بپرهيزد كند دور تعالي و تبارك
راه نزديكترين و ميآيد دست به شهوات از خودداري و روزه
همه كه طوري به آن عموميترين و معنوي رژيم موثرترين و
هم نيز و شوند بهرهمند آن از بتوانند اعصار همه در مردم
دنيا ، اهل بارگان شكم هم و ببرند سود رژيم آن از آخرت اهل
همه در مردم همه كه شهوتي از خودداري از است عبارت
خوردن از شكم شهوت از است عبارت آن و بدانند مبتلا اعصار
پرهيز چيز سه اين از مدتي اگر كه جنسي شهوت و آشاميدن و
نيروي تدريج نمايند ، به تمرين را ورزش اين و كنند
تدريج به نيز و ميگيرد قوت آن در گناهان از خويشتنداري
گناهي هر برابر در وقت آن ميشوند ، مسلط خود اراده بر
سبحان خداي به تقرب در نيز و نميدهند كف از اختيار عنان
در را خدا كه كسي است واضح پر چون نميگردند ، سستي دچار
امري كه جنسي عمل و نوشيدن و خوردن از اجتناب به دعوتش
اجتناب به دعوت اجابت در قهرا ميكند ، اجابت است مباح
.بود خواهد مطيعتر و شنواتر نافرمانيها و گناهان از
لو توحيد اكبر
:پاورقيها
مريم 26 -1
-خليلجر دكتر -الحديث العربي المعجم ترجمه -لاروس -2
تهران 1373 -اميركبير انتشارات -طبيبيان حميد سيد ترجمه
/الصوم كتاب -ص 24 -جلد 1 -صدوق -الحديث يحضره لا من -3
-الشرايع علل -ص 271 -جلد 1 -القرآن تفسير في مجمعالبيان
حديث 7 -ص 2 -الصوم كتاب -جلد 7 -الشيعه وسايل /ص 132
زخرف 32 -4
-بيروت -بحراني ميثم كمالالدين -نهجالبلاغه شرح -5
خطبه 107 -لبنان
و 12 حجرات 11 -6
المطبوعات -الحلي بنالحسن جعفر -النافع المختصر -7
قم -الديني
ابراهيم ترجمه -تبريزي ملكي جواد ميرزا -المراقبات -8
قم -اخلاق انتشارات -محدث
آميختن شيوههاييبراي پي در زنان
هستند خود شغلي و خانوادگي
مسئوليتهاي
بيشتري و بيشتر زنان اخير دهههاي طي:اجتماعي گروه
(بچهدارشدن)باروري سالهاي طول در جهان سراسر در
يك گذشته ، در.ميمانند باقي كار نيروي در همچنان
بدينترتيب بود ، حاكم كار بازار در "دوگانه اوج" الگوي
بازار اين وارد سالگي اوايل 20 در زنان اكثر كه
كردن بزرگ و زايمان براي سال چند از پس ميشدند ،
سالهاي پايان در سپس ميكردند ترك را خود كار فرزند ،
.بازميگشتند كار بازار به مجددا بچهداري ،
سالهاي الگوهاي اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
يافتن پي در زنان كه دارد آن از نشان اخير
خانوادگي مسئوليتهاي تركيب و آميختن براي شيوههايي
.هستند خود شغل با
براي كار نيروي در مشاركت ميزان سال 1990 ، در
سنين در بوده ، بالا به سالگي حوش 20 و حول در زنان
بعد فقط ميزان اين و يافته افزايش نيز سالگي و 40 30
سالهاي در كه زناني شمار.است يافته كاهش سالگي از 50
كار بازار در همچنان آنان كردن بزرگ و فرزندان تولد
.است فزوني به رو ماندند ، باقي
و اروپا در ميتوان را تحول اين ميزان بيشترين
فعاليت الگوهاي كه كرد مشاهده شمالي آمريكاي
.است شده مردان الگوهاي همانند زنان براي اقتصادي
آمريكاي در زنان براي اقتصادي فعاليت روندهاي
توسعه مناطق در روندها با مشابه كارائيب و لاتين
فعاليت ميزان كه تفاوت اين با شده ، اعلام يافته
در.است كمتر مجموع در كارائيب و لاتين آمريكاي در
در همواره اقتصادي فعاليتهاي در زنان مشاركت كه آفريقا ،
-فرزندان كردن بزرگ سالهاي در حتي -زندگي دوران تمام
.است يافته تغيير اندكي ميزان به بوده ، بالا
كه فرق اين با آفريقاست ، الگوي مشابه آسيا الگوي
مختلف ، كشورهاي در آسيا اقتصاديدر فعاليت سني نرخ
.است گونهگون
محاكمه فردا "نوروز" روزنامه مسئول مدير
ميشود
،"ميردامادي محسن" اتهامات به رسيدگي جلسه:اجتماعي گروه
در جاري هفته دوشنبه روز ،"نوروز" روزنامه مديرمسئول
حضور با و علني صورت به تهران ، عمومي دادگاه شعبه 1410
.شد خواهد برگزار مطبوعات منصفه هيات اعضاي
و صدا تهران ، استان كل دادگستري عمومي روابط گزارش به
اتهام به كيفري شكايت چهار با ايران اسلامي جمهوري سيماي
تشويش منظور به غيرواقع امور انتساب و اهانت توهين ،
بر نظارت هيات و اكاذيب نشر بهاتهام بسيج عمومي ، اذهان
مقررات از روزنامه اين متعدد تخلفات بهاتهام انتخابات
نوروز روزنامه مسئول مدير از انتخابات ، قانون ماده 68
.كردهاند شكايت
تهران استان دادگستري كل رئيس معاون:حاكيست گزارش اين
اين از شكايت مورد سيصد از بيش مدعيالعموم عنوان به
نظام اركان عليه تبليغ -"الف" با رابطه روزنامه ، در
مجازات قانون ماده 500 موضوع) ايران اسلامي جمهوري مقدس
قصد به غيرواقع امور انتساب و اكاذيب نشر -"ب" ،(اسلامي
آنها به دامنزدن و شايعات انتشار و عمومي اذهان تشويش
قانون ماده 6 و اسلامي مجازات قانون ماده 698 موضوع)
و نظام با معاند و مخالف افراد از دفاع - "ج" ،(مطبوعات
توهين - "د" ،(مطبوعات قانون ماده 6 بند 1 موضوع) مذهب
قانون ماده 513 موضوع) مردم ديني باورهاي و مقدسات به
غرب منحط فرهنگ و ابتذال ترويج -"_ه" ،(اسلامي مجازات
-"و" ،(مطبوعات قانون ماده 28 و ماده 6 بند 2 موضوع)
كه خاص كانديداي عليه تبليغ و تخريب و انتخاباتي تخلفات
تطهير -"ز" است ، شده تلقي جرم انتخابات قانون ماده 68 در
موضوع) خياباني آشوبهاي در آنها تشويق و اوباش و اراذل
سياست عليه اقدام -"ح" ،(اسلامي مجازات قانون ماده 512
ماده 2 _ه بند موضوع) مطبوعات رسالت با مغاير كشور خارجي
.است نموده اعلام ،(مطبوعات قانون
منتشر شماره تاكنون 196 نوروز روزنامه است ذكر به لازم
.است شده
وكلاي كانون انتخابات دومين و بيست
برگزارميشود دادگستري
كانون هياتمديره انتخابات دومين و بيست:اجتماعي گروه
و انتخابات بر هياتنظارت نظارت با مركز دادگستري وكلاي
.ميشود برگزار مركز دادگستري يك پايه وكلاي شركت
دادگستري وكلاي كانون رئيس كرمانيپور جندقي سيدمحمد
و بيست كه اين دليل به:افزود خبر اين اعلام با مركز
انقضاء شرف در مركز وكلاي كانون هياتمديره دوره يكمين
فروردين تاريخ 18 در فعلي هياتمديره فعاليت دوره و است
قانون ، براساس اين بر بنا مييابد پايان سال 1381 ماه
انتخابات اين لذا.شوند انتخاب بايد جديد هياتمديره
.ميشود برگزار بزودي
انتخاب در دادگستري وكلاي پرشور و فعال حضور:افزود وي
انتظار و ميافزايد انتخابات اين براهميت خود كانديداهاي
وكلاي از تن يكصد بر بالغ ثبتنام ، مهلت پايان تا ميرود
براي را خود آمادگي نام ثبت طريق از شرايط واجد
.نمايند اعلام كانون هياتمديره كانديداتوري
يك و بيست طول در هميشه كانونوكلا انتخابات:گفت وي
تمامي از و بوده انتخابات دموكراتيكترين از گذشته دوره
قانون در مصرح قانوني شرايط واجد كه خانم و آقا وكلاي
سهشنبه 13 تاريخ تا حداكثر ميآيد عمل به دعوت باشند
عنوان به دادگستري وكلاي كانون به را خود تقاضاي ماه آذر
جديد مديره هيئت انشاءالله.كنند تسليم انتخابات نامزد
.نمود خواهد آغاز را خود كار سال 1381 ماه فروردين از 19
تاپايان كشور معلولان حقوق جامع قانون
ميشود تدوين
امسال
در بهزيستي سازمان توانبخشي امور معاون:اجتماعي گروه
قانون:گفت معلولان روزجهاني (آذرماه 12) آستانه
مجلس به امسال تاپايان كشور معلولان جامعحقوق
.ميشود ارائه اسلامي شوراي
خبرنگار با گو و گفت در شنبه ديروز كمالي محمد دكتر
بهزيستي درسازمان:ايرناافزود اجتماعي اخبار گروه
اين تهيه براي مختلف متخصصان از متشكل كميتهاي
.هستند فعاليت به مشغول قانون
وجوداعتبارات عدم همچنين سازمانبهزيستي مسئول اين
ارائه در سازمان اين مشكلات مهمترين رااز كافي
.دانست معلولان نياز مورد خدمات
حوزه اعتبارات حاضر درحال اينكه بيان با وي
است ريال ميليارد حدود 500 كشور دربهزيستي توانبخشي
به20 خدمات ارائه براي فقط كم اعتبارات اين:گفت
.ميشود هزينه كشور معلولان از درصد
توانبخشي حوزه اعتبارات پيشنهادكرد كمالي دكتر
.يابد افزايش دوبرابر به لازم خدمات ارائه بهمنظور
حدود حاضر درحال بهزيستي سازمان مسئول اين گفته به
و 600 ميليون دو بالغبر كه جمعيتكشور از درصد 3/4
سازمان كه هستند معلوليت دچار ميشوند نفر هزار
ارائه خدمت آنان از نفر هزار حدود 400 به بهزيستي
.ميدهد
حدود 10 سالانه اينكه بهرغم:افزود كمالي دكتر
كمك وسايل تامين و واردات براي اعتبار دلار ميليون
اما است نياز مورد كشور از خارج از معلولان توانبخشي
بخش اين به اعتبار دلار ميليون يك فقط اكنون ،
.است يافته اختصاص
از چگونه بهزيستي كه سئوال اين به پاسخ در وي
معلولان رفعمشكلات براي خصوصي بخش توانمنديهاي
بهاعتبارات صرفا اگر:گفت كرده ، استفاده دركشور
معلولان به شده ارائه خدمات ميكرديم بسنده دولتي
.بود كنوني وضعيت از بسياركمتر
غيردولتي خدماتي مركز پنج فقط سال 72 در:افزود كمالي
حاضر درحال رقم اين كه بود فعال دركشور توانبخشي
است يافته افزايش نفر هزار ظرفيت 35 با مركز به 600
غير بخش در بهزيستي سازمان حمايتهاي با عمدتا كه
.است شده ايجاد دولتي
معلولان جهاني روز آذر روز 12 اينكه به توجه با وي
دولت هيات و اسلامي شوراي مجلس نمايندگان از است
از جامعه پايدار و گسترده حمايت زمينههاي خواست ،
.كنند فراهم پيش از بيش را ناتوان افراد
فرد براي شهروندي حق نگرش وجود عدم كمالي دكتر
دانست جامعه كنوني مشكلات مهمترين از يكي را معلول
از برخي در حتي نگرش اين متاسفانه:گفت و
هستند ، وجود معلول فرد داراي نيز خود كه خانوادههايي
.دارد
به نسبت تغييرنگرش برضرورت تاكيد با وي
تمامي:افزود جامعه در معلول فرد يك توانمنديهاي
معلولان ، حقوق رعايت منظور به بايد مسئولان و مردم
.قراردهند نظر مورد را معلول فرد مختلف توانمنديهاي
و وي تحصيل از ممانعت معلول ، فرد كردن منزوي وي
عوامل ازجمله را جامعه در معلولان حقوق رعايت عدم
اجتماعي كاركردهاي عادي روند در معلول فرد حضور منفي
.دانست
برگزار اسفندماه دانشجويان فيلم جشنواره
ميشود
كشور كل دانشجويان عكس و فيلمنامه فيلم ، جشنواره چهارمين
همكاري با دانشجويان عكس و فيلم كانونهاي مجمع همت به
مسابقه و جنبي بخش دو در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
.ميشود برگزار اسفندماه در
نظير متنوعي برنامههاي شامل جشنواره جنبي بخش
كانونها ، ويژه نمايشگاههاي و تخصصي آموزشي كارگاههاي
.است فرهنگي محصولات و كتب و عكس و كانونها نشريات
ويژه قسمت در كه آزاد و ويژه موضوع دو در مسابقه بخش
و تمدنها گفتگوي -تصوير آينه در علي امام موضوعهاي
مقررات كه آثار كليه آزاد قسمت در و...علم -دانشجو
.هستند شركت به مجاز شده رعايت آنها در جشنواره
در و ميگيرد صورت داوري گزينش مرحله ماه دي ضمن 15 در
اسفند در جشنواره برگزاري و اطلاعرساني مرحله ماه بهمن
.بود خواهد جاري سال ماه
شد منتشر آفتاب ماهنامه
.شد منتشر آفتاب ماهنامه شماره نهمين:اجتماعي گروه
مجتهد محمد از مقالاتي و مطالب آفتاب شماره آخرين در
دكتر اشكوري ، يوسفي حسن سروش ، عبدالكريم دكتر شبستري ،
مصطفي و علويتبار عليرضا گنجي ، اكبر پيران ، پرويز
مدرنيته ، عصر در سنت از قرائت سه عناوين با تاجزاده
شهري ، برنامه اجتماعي جنبشهاي مدرنيته ، و آزادي اسلام ،
و ما زمان در حدود اجراي خاتمي ، دولت سياسي توسعه
.ميخورد چشم به ديني مردمسالاري پيرامون پرسشهايي
نگاران روزنامه صنفي انجمن رئيس اعتراض
مطبوعات
موقت توقيف به
كلا مطبوعات توقيف قانون از ما برداشت با:اجتماعي گروه
مورد جز به) كرد تخلف مطبوعهاي اگر و است غيرقانوني
(ميداند موقت توقيف دليل را آن مطبوعات قانون كه خاصي
.نيست درست توقيف ،
و ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس مزروعي رجبعلي
ايسنا ، خبرنگار با گفتوگو در اسلامي شوراي مجلس نماينده
وجاهتي هيچ تاميني ، اقدامات و 13 مواد 12 به استناد:گفت
توقيف اينكه بر علاوه.ندارد مطبوعات توقيف زمينه در
به ميكنند استناد آن به دادگاهها حاضر حال در كه موقتي
در چه؟ يعني موقت توقيف:گفت وي.ندارد معنا فعلي شكل
مجازات نوع يك توقيف ديگر ، قوانين و مطبوعات قانون
در است ، سال يك حداقل مطبوعات براي كه است شمردهشده
ادامه از كه موقتشدهاي توقيف مطبوعات از برخي كه حالي
توقيفشان از سالونيم يك از بيش بازماندهاند كار
كشور نفع به كشور ، در مطبوعاتي و خبري انسداد. ميگذرد
.نيست نظام و
يك دچار ما مطبوعات متعدد ، توقيفهاي از بعد:گفت مزروعي
مطبوعات كه ملاحظاتي همه عليرغم و شدند خودسانسوري نوع
كه كساني.هستيم برخوردها همان شاهد هم باز دادند ، نشان
افكار جلوي ميتوانند توقيفكردن و بستن با ميكنند فكر
باعث كه چرا ميكنند اشتباه بگيرند ، را اطلاعرساني و
سوي به تحليل و خبر دريافت براي مردم تا ميشود
طرق از را خود خبري نياز و بياورند روي خارجي رسانههاي
منافع نفع به وجه هيچ به فرآيند اين كه كنند برطرف ممكن
.بود نخواهد كشور ملي امنيت و ملي
توقيف كه نظر اين از روزنامهنگاران صنفي انجمن:گفت وي
و ميشود اعضا از بخشي بيكاري به منجر مطبوعهاي هر
خطر به را روزنامهنگاران حرفهاي استقلال و شغلي امنيت
موضع روزنامهها توقيف برابر در مطمئنا مياندازد
كه هستيم شرايطي خواستار ما طبعا ميگيرد ،
مطلوب نحو به بتوانند شرايط آن در كشور روزنامهنگاران
.بدهند انجام را خود اطلاعرساني وظيفه
ساز فرهنگ نهاد بزرگترين:خسروجردي حسين
شود روبرو اضمحلال
با نبايد كشور
سال در 20 اسلامي تبليغات سازمان هنري حوزه حركت مسير
به ميتواند آن تغيير كه بود درست و منطقي مسير يك گذشته
.بينجامد كشور فرهنگساز نهاد موفقترين اضمحلال
با گفتگو در كشور نامدار نقاش و خسروجردي ، هنرمند حسين
اصولا جهان تمام در حاليكه در:افزود ما خبرنگار
استفاده پي در حاكميت به وابسته فرهنگي و هنري سازمانهاي
هستند ، هنر پديده بر حكومت سلطه و هنرمندان از ابزاري
و فضا فراهمآوردن بر عمدتا هنري حوزه فعاليت خوشبختانه
امر اين كه بود متمركز خلاق هنر رشد براي لازم زمينه
در ويژه به كشور ، هنرمندان برجستهترين از شماري پرورش
آثار از تعداد بيشترين توليد و موسيقي و سينما حوزههاي
.است داشته دنبال به را گذشته دهه در كشور ماندگار هنري
شده موجب حوزه مديريت صدر سعه و منعطف روحيه:افزود وي
عرصه از ميشدند نهاد اين وارد كه جواني هنرمندان بود
شوند ، برخوردار خود خلاقيت و استعداد رشد براي لازم
از حوزه سينما ، عرصه فيالمثل ، در ميبينيم همچنانكه
به انقلاب ابتداي در شعاري و انگارانه ساده آثاري توليد
وي.ميرسد ايران سينماي آثار پيشروترين توليد به تدريج
اين و فرهنگ عرصه كلي محدوديتهاي به توجه با:كرد اضافه
كه تنگنظريهايي با ميبايست هميشه حوزه كه نكته
ميكردند متهم فرهنگي توطئه به را فرهنگي نو جريانهاي
را گذشته سال در 20 حوزه كارنامه كند ، نرم پنجه و دست
اين بخواهيم اگر ويژه به.كرد تلقي مثبت بايدبسيار
سيما و صدا و ارشاد وزارت مانند حوزههايي با را كارنامه
مقايسه داشتند ، اختيار در امكانات حوزه برابر چندين كه
مسئلهاي حوزه مديريت در تغيير من نظر به:افزود وي.كنيم
.ندارد فرهنگي مسائل با ارتباطي هيچ بودهو سياسي صددرصد
بزرگترين را شده تثبيت مديريت از برخورداري خسروجردي
تغييرات كرد اشاره و دانست گذشته سال در 20 حوزه شانس
عظيم وزارتخانه اين شد موجب ارشاد وزارت در مديريت مداوم
.شود تبديل حوزه همچون جريانساز نهادي به بتواند ندرت به
عالمانه مديريت مديون اسلامي انقلاب هنر قطعا:افزود وي
از ايشان بركناري و است هنري حوزه در زم آقاي منطقي و
حوزه اين سرنوشت نگران را هنر دلمشغولان حوزه اين مديريت
.است كرده
|