به مختاباد سيدعبدالحسين با گفتوگو
موسيقي
;وحدت تالار در
كنسرت اجراي انگيزه
سربلند سختتر طوفانهايي از ايراني
برآمدهاست
!پريوش تا بتهوون از
ايران نواحي موسيقي جشنواره سومين
ميشود بينالمللي
به مختاباد سيدعبدالحسين با گفتوگو
موسيقي
;وحدت تالار در
كنسرت اجراي انگيزه
سربلند سختتر طوفانهايي از ايراني
برآمدهاست
;درآمد
سيدمحمد آهنگسازي و سرپرستي به "باربد" سنتي موسيقي گروه
و 14دي روزهاي 13 در مختاباد ، سيدعبدالحسين آواز و ساعد
مختاباد.پردازند مي برنامه اجراي به وحدت تالار در ماه
انگليس در را آهنگسازي تحصيل دوران اكنون هم كه
درباره ما پرسشهاي برخي به گفتوگو اين در ميگذراند ،
و موسيقي بر حاكم كنوني فضاي ايراني ، سنتي موسيقي وضعيت
از بخشي است قرار وي:ميگويد پاسخ خود تازه فعاليتهاي
محسن ايراني آشناي نام فيلمساز طرح به را كنسرت درآمد
است ، افغاني كودكان ساختن سواد با درپي كه مخملباف ،
.بخوانيد وي با را همشهري گفتوگوي.دهد اختصاص
بگوييد؟ خود تازه فعاليتهاي از ابتدا!مختاباد آقاي *
بودم ، انگليس در سپس و كانادا در كه سالي سه مدت در -
ما دانشگاههاي برخلاف و است گذشته تحصيل به وقتم عمده
انتها در و نميگيرند جدي چندان را آن افراد برخي كه
متوسل ديگر بهانه هزار و استاد به گرفتن نمره براي
براي بايد واقعا ميكند ، تحصيل كه فردي غرب در ميشوند ،
از صورت اين غير در بگذارد ، وقت دانشگاه و استاد و درس
است ، سنگين قدري به درسها واقع در.آمد برنخواهد درسها پس
فرصتي و وقت كه است ، عمل كار عمده كه موسيقي در خصوص به
و ترم ميان ازفضاهاي من اما.نميماند كارها ديگر براي
آمريكا ، در اجرا چند كردم سعي و كرده استفاده تابستان
داشته ديگر اروپايي شهر چند و اتريش انگليس ، و كانادا
.باشم
است؟ چگونه ايراني موسيقي از اروپا مردم استقبال *
اول.ميشود عرضه دوگونه به اروپا در ايراني موسيقي -
مقيم ايرانيان خود جز كه ايراني لسآنجلسي يا پاپ موسيقي
چندان آن از آمريكا و اروپا مردم آمريكا ، يا اروپا
.نميكنند استقبالي
چرا؟ *
در حتي و اروپا و آمريكا در كه امروزي پاپ موسيقي چون -
است ، جاري و ساري كشور داخل پاپ خوانندگان اعظم بخش
طبيعي و است غرب پاپ موسيقي از ناشيانهاي گرتهبرداري
موسيقايي و شنيداري فرهنگ كه اروپايي شهروندان كه است
ميتوانند نتها ، اولين شنيدن با دارند ، بالايي بسيار
اين و است تقلبي و بدلي اجراي يك كار ، كه دهند تشخيص
داشته وجود نزدش در اصلي جنس فردي وقتي كه است طبيعي
و اروپا مردم همين اما.نبندد دل تقلبي جنسهاي به باشد
شرق نخورده دست و بكر نغمههاي و ملوديها شيفته غرب
در ايراني محلي موسيقي و سنتي موسيقي جهت همين به.هستند
هواخواهان دانشگاهي و نخبه قشر ميان در خصوص به غرب
و محلي موسيقي آثار كه است بنياد برهمين.دارد فراواني
حاج چون چهرههايي و ميگيرد قرار توجه مورد ايراني سنتي
عنوان به مرادي شاميرزا مرحوم يا سليماني قربان
ديگر سوي از.ميشوند شناخته شرق هنر درخشان مرواريدهاي
غرب موسيقي محققان و موزيسينها رويكرد اخير دهه چند در
ديگر اكنون هم و است نهاده فزوني به رو شرق موسيقي به
خارج نت عنوان به زمان اين از پيش تا كه "پرده ربع" بحث
حساب به مطبوع بسيار پردهاي و نت ميشد ، مطرح فالش و
.ميآيد
سه با مقايسه در شما نگاه آمديد ، ايران به كه مدتي در*
داخل در را ايراني موسيقي وضعيت و است چگونه قبل سال
ميبينيد؟ چگونه كشور
مسئولان و استادان از برخي با كوتاه ، مدت همين در -
جلب كه چه آن متاسفانه و داشتهام جلساتي ايراني ، موسيقي
بزرگان در كه است انفعالي و سرخوردگي كرده ، را نظرم
.است آمده وجود به سنتي موسيقي
به برميگردد ما ، نظر به حدودي تا انفعال اين البته *
و قديمي نغمههاي از سنتي موسيقي اهل تكراري اجراهاي
نوآوري؟ به بيتوجهي
و درآيند به انفعال حالت از بايد آنها ميكنم فكر من -
هم را اين از سختتر طوفانهايي ايراني موسيقي كه بدانند
از انتقاد جاي به آنها من نظر به.است سرگذاشته پشت
مردم و اجتماعي بستر اقناع به بايد تلويزيون ، يا موسيقي
وقتي تا ميگويد دموكراسي و عقلاني آموزههاي.بپردازند
به نميتوانيد غضب و قهر با شما نخواهند ، را چيزي مردم
براي است طبيعي.بطلبند را چيز آن كه بقبولانيد آنها
اصيل و سنتي موسيقي خواستاران كه هدف اين به دستيابي
چرا كه كنيم طرح را پرسش اين بايد كنيد ، زياد را ايراني
جوانان چراشدهاند دلزده سنتي موسيقي از مردم از برخي
قرار اصولا آيا و آوردهاند روي پاپ موسيقي به بيشتر
سوالات اين دهند؟ گوش سنتي موسيقي به مردم تمام است
كه آن ضمن.باشد چارهجويي براي ما عزيمت نقطه ميتواند
دارد وجود جامعه در مختلفي سليقههاي كه بپذيريم بايد ما
و دارند را خودشان خاص انتخابهاي سليقهها ، اين و
ديگر ، سوي از.كرد تحميل برآنها زور به را چيزي نميتوان
عنصر سنتي موسيقي در چه و پاپ موسيقي در چه من نظر به
در و آنها از تاثيرپذيري و اجتماعي رخدادهاي به توجه
در ميتواند هم رخدادها آن خاص هنري آثار آفرينش نهايت
شما.باشد تاثيرگذار موسيقي به اقبال افزايش و بالندگي
و خوانندگان همين انقلاب اوايل در بگيريد نظر در
درخشانترين از مجموعهاي توانستند ايراني نوازندگان
برخي جنگ ايام در يا و كنند عرضه مشتاقان به را تصانيف
هم هنوز كه شد ساخته تصانيف و ترانهها ماندنيترين از
اما.ميكند فراهم را خاطرهانگيزي اسباب آنها شنيدن
جنبش و خرداد دوم چون رخدادهايي درباره موزيسينها همين
مناسب هيچشعر شما برنداشتند ، قلمي و قدم هيچ دانشجويي
گويي نداريد ، ذهن در مهم رخداد دو اين از يادماندني در و
ديگر سوي از.است نداده روي ايران در اتفاقات اين كه
ميشود ، يافت وفور به ما ادبيات در كه عشق همانند مضموني
موسيقي اهل استفاده مورد اشعار يا و سراها ترانه شعر در
.است شده بدل نايافتني دست و كور عشقي به
با مناسبي رابطه نتواند كه موسيقيداني من نظر به
جامعه با نتواند اثرش كه است طبيعي باشد ، داشته جامعهاش
به ميبايد موسيقي اهل ديگر سوي از.كند برقرار رابطه
در و بينديشند وفاق به يكديگر با نزاع و درگيري جاي
موسيقي خانه كه است سالي الان 2.بكوشند هم از حمايت
بيوجه ، اختلافات برخي دلايل به هنوز اما شده ، تشكيل
غرب در بگيريد ، نظر در يا.است نگرفته شكل آن عمومي مجمع
آواز ساله كودك 10 يك كنار در "پاواروتي" همانند هنرمندي
تشويق كارش از هنري ، جامعه به وي معرفي ضمن و ميخواند
دو درجه هنرمندان از برخي اينجا در اما ميآورد ، عمل به
يا بخواند و بنشيند كنارشان در نفر يك اينكه از هم
سبب كارها همين كه است درحالي اين ميكنند ، دريغ بنوازد
مردم ميشود سبب و شده آنها شدن شكوفا و استعدادها بروز
.كنند اقبال آن به و بشناسند را جديد و تازه چهرههاي
اين كه اين و بگوييد وحدت تالار در خود تازه اجراي از *
دارد؟ سنتي موسيقي اجراهاي ساير با تفاوتهايي چه اجرا
موسيقي كنسرتهاي ساير با مقايسه در كنسرت اين ويژگي -
آسياي موسيقي فضاهاي و ملوديها از استفاده ديگر ، سنتي
.است ايراني سنتي موسيقي ساختار با آن تركيب و ميانه
و تصانيف مجموعه اين آهنگساز ساعد محمد سيد آقاي
آسياي و تاجيكستان موسيقي درباره را گستردهاي پژوهشهاي
زورق نوار) ما مشترك قبلي كار در و دادهاند صورت ميانه
و ملودي اين از متنوعي جلوههاي "رودكي" تصنيف و (مهتاب
خصوص به و مجموعه اين در اما.نهاديم اجرا به را تنظيم
فضاسازي اين متوجه نيز شنونده خود كوهي ، آهوي تصنيف
شفيعي محمدرضا استاد از آن شعر كه تصنيف اين در.ميشود
هزاره" نام به ايشان شعر آخريندفتر از برگرفته و كدكني
شده ساخته آهنگ ،"كوهي آهوي" شعر روي است "كوهي آهوي دوم
نظر در شعر با متناسب نيز را آهنگ كرده سعي آهنگساز.است
مكانها برخي از خود شعر در شاعر كه همچنان و بگيرد
جغرافيايي منطقه در اكنون كه "فرخار" و "فرغانه" همانند
ملوديهاي از نيز وي ميگويد سخن ندارند ، قرار ايران
.است كرده استفاده تاجيكي
كسانياند؟ چه گروه نوازندگان *
سخت سيامك آقاي جمله از نوازنده از 12 اجرا اين در -
،(كمانچه)بابايي بهداد ،(تار)دلنوازي محمد ،(تار)ناصر
اشرفالسادات ،(دف)رضايي مهدي ،(تمبك) بزرگپور كورش
استفاده...و (عود) ساناحمدي سهيل ،(دايره)دهقاني
.كردهايم
داريد؟ اجرا دست در هم تازهاي كارهاي آيا *
سال تكريم ستاد براي ميرزماني آقاي همكاري با را كاري -
كه آن عليرغم متاسفانه كه دادهايم انجام (ع)علي امام
هنوز آن پخش از اما رسيد ، پايان به گذشته زمستان كار ضبط
آوازهايي و تصانيف از مجموعهاي همچنين.نيست اثري و خبر
آهنگسازي با و ضمير خوش مجتبي آقاي از قطعاتي برروي را
انگليس در كه هم ايامي در.خواند خواهم ساعد آقاي
ساختهام "صبا" سمفوني نام به سمفوني قطعه يك بودهام ،
و سمع به نيز كار اين تا شود فراهم فرصتي اميدوارم كه
.برسد نظر اهل و علاقهمندان نظر
داريد؟ برنامه اجراي هم ديگر شهرهاي در تهران بر علاوه *
ماه اواخر است قرار آمده عمل به برنامهريزيهاي طبق -
ساري از نيز دوستانيباشم داشته كنسرتي هم زنجان در
كه كنم اجرا برنامهاي هم شهر اين در كه گرفتهاند تماس
در گذشته سال بيبرنامگي از كه تلخي خاطره به توجه با
اجراي به راضي ميدانم بعيد است ، مانده ذهنم در شهر اين
اهل از كه مسئولاني كه آن مگر بشوم ، آنجا در برنامهاي
به ملزم را خود حداقل ميكنند ، دعوت اجرا براي موسيقي
.بدانند هم آنها از حمايت
!پريوش تا بتهوون از
شاهد تهران وحدت تالار در فراوان تبليغات از بعد اخيرا
روحاني شهرداد رهبري به تهران سمفونيك اركستر از كنسرتي
دور كلاسيك موسيقي به علاقهمندان از گروهي زماني.بوديم
به را كلاسيك موسيقي آهنگسازان آثار تا شدند جمع هم
بود دشوار چقدر تهران در كار واين كنند معرفي ايرانيها
.ميشد انجام تمرينها اولين مشقتي چه با كه اين و
موسيقي آشنايي براي مركزي به فرهنگ تالار كنسرتهاي كمكم
اركستر كه هنگامي.شد تبديل كلاسيك آثار با دوستان
انجام براي دوراتي آنتال رهبري به آمريكا ميناپوليس
كه شدند متوجه موسيقي متوليان تازه آمد ، تهران به كنسرت
جلوي شد مجبور دوراتي آنتال.است كوچك فرهنگ تالار صحنه
و كند اجرا را خود برنامه آزاد فضاي در و گلستان كاخ
كه افتادند (فعلي وحدت)رودكي تالار احداث فكر به حضرات
بود ، شده ذكر تالار از بيشتر آن داخلي فضاي حجم البته
اركستر براي چه و اپرا اجراي براي چه كماكان صحنهاش اما
اجراي محل تالار اين صحن جهت هر به.است حقير بسيار بزرگ
هم تهران اركستر و شد تهران سمفونيك اركستر برنامههاي
و حرفهاي اركستر يك به تدريجا مشكات فرهاد از دعوت با
"بهار پرستش"مانند اثري كه جايي تا شد ، تبديل قوي
مانند ونوازندگاني شد اجرا صلابت با آن در استراوينسكي
بعداز.كردند اجرا (تكنوازي)سولو اركستر با كلاديوآراير
سروساماني اركستر دوباره ناصري فريدون همت با انقلاب
سعي نقدي ، قابل كيفيت هر با و بود زحمتي هر به و گرفت
موسيقي از كه بود اين بر اركستر اعضاي و ناصري آقاي
در البته كه بدهند علاقهمند ايرانيان به شناختي كلاسيك
دعوت با تدريجا اما.بود دخيل نيز سنجري مرحوم مسير اين
اركستر ، برنامهريزي ، فقدان و ميهمان رهبران از بعضي از
در تفريحي آثار تعداد و داد دست از را خود اوليه هدف
شد ، كاسته جدي آثار تعداد از طبيعتا و بيشتر برنامهها
حد در اركستري به اركستر گذشته زمستان در كه جايي تا
برنامهها عمده شدو تبديل وين شهر در كافهاي اركسترهاي
آن مثل بود ، اشتراوس خانواده (رقص ريتم) والسهاي شامل
گروه از دعوت با وحدت تالار در گذشته زمستان در كه چه
براي شد بابي فتح كار اين والبته افتاد اتفاق اتريش
اشتراوسهااگرچه زيراعامهپسندي و سطحينگري
مردم تفريح آنها اوليه هدف اما بودند توانايي آهنگسازان
نيز اشتراوسها از كار اكنون اما ديگر ، چيزي نه و بود
پدران اگر كه رسيده تازهتري مرحله به و كرده تجاوز
هنري فعاليتهاي نوع اين از سمفونيك اركستر پايهگذار
اركستر ايجاد فكر به گاه هيچ بودند ، مطلع آيندگان
فرهنگي نظر از ميدانندكه بهتر رموز آگاهان.نميافتادند
اين و نيست وجدي شوخي درآميختن از بزرگتر غيرفرهنگي كار
متاسفانه و افتاد اخير اركستر در كه است اتفاقي دقيقا
حال در ايراني هويت با موسيقي براي هدفدار جرياني در
از جديدي اجراي شاهد زودي به احتمالا.است شكلگيري
شما سمع به پريوش مهوش قطعه و بود خواهيم همتي جلال آثار
!است؟ طور چه رسيد خواهد گرامي خوانندگان
سميعي بهمن
ايران نواحي موسيقي جشنواره سومين
ميشود بينالمللي
نواحي موسيقي جشنواره چهارمين آينده سال در:هنري گروه
مركز رئيس.ميشود برگزار بينالمللي صورت به ايران
جشنواره اين افتتاحيه مراسم در مطلب اين بيان با موسيقي
را شدن بينالمللي توانايي ذاتا ما محلي موسيقي:گفت
نوازندگان موفق حضور به اشاره با مرادخاني علي.دارد
در:گفت جهاني جشنوارههاي در ايران بومي و محلي سازهاي
صاحب كشورهاي از بسياري در ايران محلي موسيقي حاضر حال
موسيقي اساتيد و پژوهشگران از بسياري و شده شناخته فرهنگ
مرادخاني.دارند موسيقي نوع اين به خاص توجهي جهان سطح در
و فرهنگها مسير در ايران گرفتن قرار به اشاره با
ارتباط ايران محلي موسيقي بر حاكم روح:گفت كهن تمدنهاي
رئيس.دارد مختلف اقوام و فرهنگها موسيقيهاي با نزديكي
اين شدن بينالمللي با اميدواريم:كرد تصريح موسيقي مركز
ايران محلي موسيقي احياي و حفظ براي بلندتر گامي جشنواره
.برداريم
نواحي موسيقي دائمي پژوهشگاه تاسيس
از 10 متشكل نواحي موسيقي جشنواره سومين پژوهشي گروه
با و محور پنج براساس را خود تحقيق كار امسال پژوهشگر ،
و موزيكولوژي نگاه و بينش بر مبتني گردآوري روش
نواحي موسيقي مولفههاي ديگر و ساختار به اتنوموزيكولوژي
.ميگيرند پي (كوبهاي و بادي سازهاي) ايران
نگاه خواستار نواحي موسيقي تحقيق تيم رئيس رستمي فريبرز
اظهار و شد پژوهش بخش به برگزاري مسئولان جديتر
يك تاسيس براي اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت كرد اميدواري
و بررسي ضبط ، ثبت ، براي جدي جايگاهي كه دائمي پژوهشگاه
.كند سرمايهگذاري باشد ، نواحي موسيقي از حمايت
نواحي موسيقي جشنواره سومين پديده ساله ، نوازنده 4
ساله كودك 4 يك ايران نواحي موسيقي جشنواره سومين پديده
كمالي علياست كرمانشاه غرب كرند از دهل نوازنده
در خود اجراي با ديروز شركتكننده نوازنده كمسالترين
حاضران حيرت الف سنتي گروه از كوبهاي سازهاي مسابقه بخش
يك از وي هنرمند ، كودك اين پدر گفته بنابه.برانگيخت را
.است كرده آغاز را دهل نوازندگي تمرين قبل سال
|