غرب فلسفه آموزش تاثيرات و اسلامي فلسفه
معارف كتابخانه
غرب فلسفه آموزش تاثيرات و اسلامي فلسفه
يك از جزيي هم آن و "غرب انديشه" از بخشي غرب فلسفه
تعبيري در -لذا ميباشد "غرب"نام به بزرگتر مجموعه
كليت واقعبينانه و منصفانه شناخت بدون -ساختارگرايانه
بود نخواهد كامل آن ، فلسفه شناخت غرب ،
و فلسفه بر جدي تاثيري غرب ، فلسفه با آشنايي:جستارگشايي
امر ، اين دليل.است نهاده ايران اسلامي فرهنگ و تفكر
آن در مطروحه عظيم پرسشهاي مجموعه و جديد عصر چالشهاي
يكي نيز ايران دانشگاههاي در غرب فلسفه آموزش.است حوزه
ما فرهنگ و تفكر بر آن تاثيرگذاري جدي عرصههاي از ديگر
زير مقاله در.است "اسلامي فلسفه" بر خاص طور به و
تاثير حوزههاي و ايران در غرب فلسفه تدريس بايستههاي
فلسفه بيترديد.است گرفته قرار بررسي و توجه مورد آن
عام حوزههاي با عميق و دقيق تعامل پرتو در تنها اسلامي ،
اقتداري و شكوفايي به ميتواند معاصر جهان در فلسفه
.دستيابد تمدني اهميتي و درخور
معارف گروه
غرب جديد فلسفه با ايرانيان آشنايي اولين از قرن يك حدود
كشور وارد ترجمه راه از ابتدا كه تفكر اين (1).ميگذرد
فرهنگي و علمي مجامع در را خود جاي زمان مرور به شد ما
حوزههاي در امروزه و -دانشگاهها از برخي در و كرد باز
يك صورت به و گرفت قرار توجه مورد جدي طور به -علميه
حوزههاي و شاخهها اينك كه گونهاي به درآمد درسي رشته
قبيل عواملياز.ميگردد تدريس موسسات اين در آن مختلف
منابع ازدياد ما ، كشور فرهنگي -اجتماعي شرايط تغيير
روزافزون اقبال باعث (2)باره اين در شده ترجمه و تاليف
اين با برخورد ميرسد نظر به لكناست شده غرب فلسفه به
و لازم دقتهاي با همراه اگر آن تحصيل و تدريس و فلسفه
كه است سهل نرسيده سامان به كار نباشد ، صحيح برنامهريزي
.شد خواهد هم غرض نقض موجب گاه
در غرب فلسفه تحصيل و تدريس كه است آن نوشتار اين مدعاي
آنها به بيتوجهي كه است نكاتي رعايت مستلزم ما جامعه
و استاد زحمات از كمتر استفاده چون پيآمدهايي باعث
حيراني و بيانگيزگي امكانات ، رفتن هدر دانشجو ،
آن مانند و تحقيقي كارهاي كيفيت و كميت افت دانشجويان ،
نكات اين از برخي رعايت كه است ذكر به لازم.شد خواهد
توجه مورد -فلسفه -رشته اين تحصيل ابتداي همان در بايستي
.گيرد قرار
لازمالرعايه موارد بيان به مختصر گونهاي به اينك
:ميپردازيم
انسان مشوق و محرك عوامل انگيزهها ، :انگيزه ايجاد -1
ايجاد براي.هستند هدف سوي به مداوم و پرشتاب حركت براي
اين براي.دارند موثري نقش اساتيد دانشجويان ، در انگيزه
فايده و هدف كه شود مشخص تحصيل ابتداي در است لازم كار
به.داشت بايد توقعاتي چه آن از و چيست غرب فلسفه تحصيل
ميتواند را ما از نيازهايي چه فلسفه اين ديگر عبارت
رشته اين در تحصيل آينده و مسير چقدر هرنمايد برآورده
خواهد بيشتر هم تحصيل براي دانشجو انگيزه باشد ، روشنتر
دلگرمي موجب تحصيل ، در دانشجو شوق و شور كه علاوه به.شد
صاحب مستمع":گفتهاند كه شود مي نيز استاد بيشتر نشاط و
. "آورد حرف سر بر را سخن
هم آن و "غرب انديشه" از بخشي غرب فلسفه:غربشناسي -2
در -لذا ميباشد "غرب"نام به بزرگتر مجموعه يك از جزيي
واقعبينانه و منصفانه شناخت بدون -ساختارگرايانه تعبيري
وقتي تا و (3)بود نخواهد كامل آن ، فلسفه شناخت غرب ، كليت
با تكليفمان نكنيم مشخص "غرب" برابر در را خود تكليف ما
نظر به لذا.شد نخواهد مشخص -فلسفهاش جمله از -آن اجراي
با آشنايي بر باشد مقدم "غربشناسي" مباحث ارائه ميرسد
.غرب فلسفه
از برخي كه است مطرح گوناگوني مباحث غربشناسي اين در
:از عبارتند آنها
...و غربزدگي غربشناسي ، غرب ، تعريف -1
جهان يا -جهان امروز مناسبات عرصه در غرب جايگاه -2
.-امروز
امكان يا است تنيده هم در و پارچه يك مجموعه يك غرب -3
صنعت يا -فلسفه ميتوان آيا مثلا هست؟ هم تفكيك و گزينش
فرهنگي ، پيآمدهاي از و كرد اخذ را غرب -تكنولوژي و
نمود؟ اجتناب آن سياسي و اجتماعي
است؟ كدام غرب با برخورد نوع بهترين -4
و ملي و ديني سنن و رسوم آداب ، روي بر غرب تاثير -5
.ما فرهنگي
و فرهنگي تكنولوژي ، فني ، علمي ، دستاوردهاي آيا -6
در -است ديار آن ويژگيهاي و شرايط زاده كه -غرب اجتماعي
اجرا و پياده قابل نيز ما كشور چون ديگري شرايط و جوامع
است؟ شدن
فلاسفه ميان در و ديرباز از:غرب فلسفه تعريف بيان -3
يا علم يك تحصيل ابتداي در كه بوده اين بر رسم اسلامي ،
به كه ميكردند مطرح را مقدماتي مباحث كتاب ، يك تصنيف
كه مهمتر مورد سه تعداد اين از.است معروف "ثمانيه رئوس"
:از بودند عبارت ميگرفت قرار توجه مورد بقيه از بيش
آن كار اين انجام از مقصود.علم آن هدف و موضوع تعريف ،
علم آن با كلي آشنايي يك مسير ، ابتداي در مخاطب ، كه بود
مورد در مطلب اين رعايت ميرسد نظر بهكند پيدا كتاب يا
كه معنا اين به.است ضروري و لازم نيز غرب فلسفه تدريس
از مقصود كه نمود مشخص دانشجو براي بايستي ابتدا در
را -انديشه و تفكر اصولا و -فلسفه آيا چيست؟ غرب فلسفه
اين قسيم و مقسم داد؟ نسبت خاصي مكان يا زمان به ميتوان
يك هر كه - اسلامي؟ يا است شرق فلسفه چيست؟ فلسفه
پس باشد ، اسلامي فلسفه اگر -دارد مخالفاني و موافقان
قرار گروه كدام در...و ابنطفيل ابنرشد ، چون فيلسوفاني
غرب ،"غرب فلسفه" عبارت در "غرب" از ميگيرند؟مقصود
متمايز -وجوه يا -وجه چرا؟ كشورها؟ كدام است؟ جغرافيايي
چيست؟ ديگر فلسفههاي از فلسفه اين
ويژگيهايي چه داشتن:او وظايف و غربي فيلسوف تعريف -4
وظيفه شود؟ ناميده غربي فيلسوف شخص ، يك كه ميشود باعث
و غربي نگرش بين تفاوتي چه چيست؟ فيلسوف يك وظايف يا
دارد؟ وجود اينباره در غيرغربي
و اساسي مباحث از يكي:غرب فلسفه تحصيل فوايد و علل -5
مشخص دانشجو براي بايد غرب فلسفه آموزش ابتداي در كه مهم
ديگر عبارت به.است فلسفه اين تحصيل فوايد و علل شود
-ما براي دستاوردهايي چه فلسفه اين يادگيري اينكه بيان
رسوم ، آداب ، داراي و غربي غير و اسلامي جامعهاي عنوان به
دارد؟ -فلسفه اين خاستگاه از متفاوت اعتقاداتي و فرهنگ
:ناميد دستاوردها اين جمله از ميتوان را زير موارد مثلا
حضور و معاصر جهان علمي فكريو جريانهاي با آشنايي -1
.انديشهها هماوردي عرصه در فعال
به بازنگري در نوين بينش و فكري جديد افقهاي يافتن -2
.خود فرهنگ و رسوم آداب ، اعتقادات ،
فلسفه ، اين تحول سير و نشيب و فراز از عبرتآموزي -3
...و افراطي (گريزي عقل يا)عقلستيزي و عقلگرايي مثل
مواردي به توجه با اسلامي ، فلسفه شناسي به و بازشناسي -4
.غرب و اسلامي فلسفه متقابل تاثيرات چون
يا توقع چه غرب فلسفه از:فلسفه اين از توقع ميزان -6
مشخص ابتدا از انتظارات اين اگر داشت؟ بايد (هايي)انتظار
روشن بينانه واقع طور به فلسفه اين تواناييهاي حدود و
و ابهامات دانشجو براي ميتواند كار ادامه در نشود ،
و توقعات است ممكن كه چرا كند ، ايجاد سرگردانيهايي
اين كاركردهاي و توانايي به نسبت دانشجو اوليه انتظارات
عبث امر را آن تحصيل مدتي از پس لذا و باشد نادرست فلسفه
نگرشي ، چنين پيآمدهاي از يكي.بداند بيفايدهاي و
اين.است تحصيل انگيزه شدن ضعيف
است ، مرتبط نيز مقاله اين عناوين از ديگر برخي با مطلب
از آيا)ديني باورهاي بر فلسفه اين تاثيرات با مثلا
(داشت؟ را ديني اعتقادات تعميق توقع ميتوان غرب فلسفه
فلسفه ميرسد نظر به:غرب فلسفي تفكر ويژگيهاي تبيين -7
و مكاتب فيلسوفان ، آرا ، در كه تكثري و تنوع عليرغم غرب
خصوصياتي و ويژگيها داراي دارد ، وجود آن فلسفي نحلههاي
-اسلامي فلسفه مثلا -ديگر انديشههاي از را آن كه است
شناخت به ميتواند ويژگيها اين از آگاهيميكند متمايز
آن بررسي و نقد و فلسفه اين واقعبينانه و عميق وسيع ،
:از عبارتند ويژگيها اين از برخي.كند كمك
عقلگرايي -اجتماعي 2 واقعيتهاي و عيني امور به توجه -1
فرهنگي ميراث در بازنگري و تاثيرپذيري -محوري4 انسان -3
شكني بحران آفريني ، ساختار و ساختارشكني -خود 5 فلسفي و
اجتماعي ، فردي ، شرايط از تاثيرپذيري -بحرانآفريني 6 و
.(4)او زمان و فيلسوف فرهنگي و سياسي
دارد ادامه
رحمتي حسينعلي
:پينوشتها
زمان در دكارت "روش در گفتار" كتاب ترجمه را مبنا اگر -1
.دهيم قرار قاجار ناصرالدينشاه
هزار ده حدود تاكنون انجام ، دست در ماخذشناسي يك طبق -2
يا تاليف فارسي زبان به غرب فلسفه باره در مقاله و كتاب
.است شده ترجمه
بدون كه معتقدند ديگر گروهي نگرش ، اين مقابل در البته -3
.بود نخواهد ممكن غرب كليت شناخت اجزا ، شناخت
اين از كدام هر بروز و ظهور كه داشت توجه بايد البته -4
بوده متفاوت فلسفهغرب مختلف مكاتب و ادوار در ويژگيها
.است
معارف كتابخانه
بازتاب و قرآن و انجيل تلمود ، تورات ، در پيامبران داستان
/اول1380 چاپ /محمدلاريجاني:نويسنده/فارسي ادبيات در آن
قيمت 4500 /اطلاعات موسسه صحافي و چاپ /شمارگان2100
.تومان
سواي دارد ، اختصاص پيامبران سرگذشت به كه حاضر كتاب در
شده گفته سخن تفصيل به آنان شخصيت درباره روايات ، و آيات
.است
بخش هر كه است شده نوشته بخش چهار و بيست در كتاب اين
.ميپردازد پيامبران از يكي زندگاني شرح به
نوح ، :سوم ادريس ، :دوم آدم ، :اول:شامل كتاب اين بخشهاي
:هفتم اسماعيل ، و ابراهيم:ششم صالح ، :هود ، پنجم چهارم ،
ايوب ، :يوسف ، دهم و يعقوب:يعقوب ، نهم و اسحاق:هشتم لوط ،
:سيزدهم خضر ، و هارون و موسي:دوازدهم شعيب ، :يازدهم
سليمان ، پانزدهم داوود ، :چهاردهم داوود ، و سموئيل
:هيجدهم صادقالوعد ، اسماعيل هفدهم ، ، حزقيال:شانزدهم
ذوالكفل ، :بيستم ،(اليشع)اليسع:نوزدهم ،(ايليا)الياس
:سوم و بيست ،(عزرا)عزير:دوم و يونس ، بيست:يكم و بيست
.است مسيح عيسي:چهارم و بيست و يحيي و زكريا
:است آورده كتاب ديباچه در نويسنده
پيامبران به مربوط بخشهاي در ويژه به قرآن ، داستانهاي
پندآموز و شنيدني حكايات بيان صرف كه دارد را حسن اين
وقايع بيان مسلمانان ، قاطبه عقيده به كم دست بلكه نيست ،
.است شده عرضه خاصي قالب در كه است تاريخي مسلم
در و شده استفاده داستان از وفور به آسماني كتب در..
بسيار پيشينيان سرگذشت و پيامبران داستان نيز كريم قرآن
پندگرفتن و آنان حكايت در تامل به مردم و است گشته تكرار
ميتواند حاضر ، كتابشدهاند فراخوانده ايشان فرجام از
الهي انبياء سيره و تاريخ در برمطالعه جدي و مفيد ماخذي
زباني و مناسب تفصيلي با و تطبيقي صورت به كه باشد بوده
.است گرديده عرضه وساده روان
|