تجربه و جواني جمع
به تهران تالارهاي در بهمن تا 12 اول از
بيستمين در نمايشي گروه
ميروند100 صحنه
فجر تئاتر جشنواره
دي تا 28 جوان 23 موسيقي جشنواره سومين
ميشود برگزار ماه
تجربه و جواني جمع
ايران نواحي موسيقي جشنواره سومين به نگاهي
(كرمان -ماه دي دوازدهم تا هشتم)
ميتوان جشنواره اين برپايي براي كه هدفي مهمترين *
ضبط و ثبت داد ، قرار مدنظر
نواحي موسيقي (جوان و پير از اعم) شاخص چهرههاي معرفي و
است ايران
نجوا -الف
ضعف و قوت نقاط كه دارند را ويژگي اين تخصصي جشنوارههاي
نمايان جشنوارهها ساير از افزونتر شتابي با آنها
و نقد فضاي اگر كه دارند هم ديگري ويژگي البته و ميشود
اهداف و برنامهريزيها هرساله و نشود حاكم برآن نظر
تكرار و تقليد دام در نشود ، تعريف آن براي تازهاي
به رو روند اين متوجه فن اهل جز كسي ، كمتر و آيد گرفتار
.شوند نزول
عليرغم و كرمان نواحي موسيقي جشنواره سومين برگزاري با
شاخه مهمترين نيز و سازي ردههاي از برخي هنوز آنكه
قرار داوري و بررسي مورد (آواز شاخه يعني) نواحي موسيقي
اين برگزاري روند از ناقص هرچند تصويري ميتوان نگرفته ،
نظر در آن براي كه اهدافي به دستيابي چگونگي و جشنواره
.يافت دست شده ، گرفته
مدنظر ميتوان جشنواره اين برپايي براي كه هدفي مهمترين
پير از اعم) شاخص چهرههاي معرفي و ضبط و ثبت داد ، قرار
به توجه با هدف اين.است ايران نواحي موسيقي (جوان و
داريم ، ذهن در خود فرهنگي هويت از ما كه كلاني تعريف
هر به آن ، برپاي افشاندن آب و است مطلوب و مقدس امري
و موسيقي.دارد فراواني خيرات و بركات باشد ، كه ميزاني
نغمه چند جز چيزي اوليه ، نگاه يك در اگرچه هرساز اصولا
اعتقاد به اما نيست ، "پوستي خشك و سيم خشك و چوب خشك" و
نغمهها ، و سازها اين از كدام هر پشت بر فرهنگ اهل اكثر
و تعب و رنج و درد و است خوابيده فرهنگ و تاريخ از كوهي
سراغ آن ناشاد و شاد نغمههاي در ميتوان را تاريخ الم
.كرد
سوم جشنواره همين در كه نغماتي و آثار به نگاهي با
اجرا به جوان و پيشكسوت چهرههاي سوي از نواحي موسيقي
روحيات با را آن هماهنگي و همخواني ميتوانستيم درآمد ،
ايراني
پيشكسوت) محمدي سهراب كه آنچه.باشيم شاهد راحتي به
،(بجنورد قشمهنوازي پيشكسوت) آبچوري علي ،(خراسان دوتار
يا و (- شمشال - كردي ني پيشكسوت) عبداللهزاده قادر
محمد شير ،(مازندران نوازي للهوا پيشكسوت) طيبي حسين
كه بود نغماتي نهادند ، اجرا به.و (دونينواز) اسپندار
را سال هزاران و صدها تركيبي چنين به دستيابي براي شايد
صافي مردان پير اين مبارك نفس از تا گذاشته سر پشت
چهرهها اين عمده كه درد و دريغ.تراود بيرون به اعتقاد
ضبط و ثبت براي عاجل فكري اگر كه دارند قرار سنيني در
نغمههايشان از گنجينهاي و خود نگيرد ، صورت آنها آثار
.بود خواهند دستنايافتني ديگر
لباس و "للهوا" با طيبي حسين استاد كه لحظهاي شايد
مصنوعي دندان من":كه گفت و آمد صحنه به مازندراني محلي
را "للهوا" ساز قبل همانند نميتوانم لذا و گذاشتهام
زدن كف به جمعيت و "!ندهيد قرار تمسخرم مورد لذا بنوازم ،
جهت چند از كه فاقهاي و فقر ميتوانستيم پرداخت ،
را هست آن هنرمندان و موسيقيايي گونه اين دامنگير
ديگر خود نوع در تقريبا كه طيبي ، استاد ازدريابيم
دو نصب و كردن هزينه با ميتوان ندارد ، منطقه در نظيري
نه اما كرد ، اخذ را نوازندگي كيفيت بهترين ثابت ، دندان
از نه و دارد را !ناقابل تومان ميليون يك پرداخت توان او
سرمايههايي چنين رفتن كف از متوجه كسي موسيقيايي ، مراكز
صاحب و مركزنشين هنرمندان براي كه است حالي در اين.است
گرفته نظر در تسهيلاتي و امكانات سنتي ، موسيقي در عنوان
تن چندين زندگي ميتواند ، امكانات اين دهم يك كه ميشود
و كرده رو آن به رو اين از را نواحي موسيقي پيشكسوتان از
رهايي گرفته را دامنشان كه شگفتانگيزي كاستي از را آنها
جشنواره روزهاي در كه است هنرمندي ديگر آبچوري علي.بخشد
پژوه موسيقي و محقق) توحدي كليمالله با صحبت هنگام و
ادبار فلاكتو در زندگياش شديم متوجه (خراسان منطقه
محمدي سهراب يا.است خانهبهدوش عملا و است وحشتناكي
هتل در بسياري نواحي هنرمندان شب در را درخشانش اجراي كه
را حاضران ذهن سازش با چگونه كه شنيدند و ديدند گواشير
قبل 4 سال سيل.دارد وضعيتي همچنين درآورد ، تسخير به
اما داد ، فنا باد به را زراعياش زمين هكتار از 5 هكتار
جوابهاي با بگيرد ، ميخواهد بلاعوض وام كه هنگامي
.ميشود روبهرو خود مناطق مسئولان سربالاي
مركز مسئولان نشود ، كلام اطاله كه آن براي و حال هر در
تحت براي كه طرحي و وعده به را هنري معاونت و موسيقي
و ميدهيم ارجاع دادهاند ، هنرمندان ، اين دادن قرار پوشش
اين از كلاهي و گيرد تحقق صورت وعدهها آن كه اميدواريم
.گردد نواحي موسيقي هنرمندان نصيب نمد
پيش.آن برگزاري چگونگي و امسال جشنواره به بازگرديم اما
دبير كه نكتهاي.ميدهيم تذكر را نكته يك سخني هر از
اين شاخص متخصصان از خود كه (درويشي محمدرضا) جشنواره
نهاد ميان در ما با جشنواره از پيش است ، موسيقيايي گونه
موسيقي منطقهاي جشنوارههاي كه زماني تا" اينكه آن و
نخواهد خود هدف به سراسري جشنواره نشود ، برگزار نواحي
مورد را درويشي آقاي سخن اين كه آن براي حال "رسيد
طرح را سوال اين است بهتر دهيم ، قرار دقيق تحليل و تجزيه
جشنواره كه ، دارد ويژگيهايي چه منطقهاي جشنواره كه كنيم
.نيست برخوردار آن از نواحي سراسري موسيقي
از بيشتري افراد حضور منطقهاي جشنواره ويژگي نخستين
بارها.است جشنواره در ناحيه هر خوانندگان و نوازندگان
دليل به نواحي موسيقي شاخص چهرههاي از برخي كه است شده
جشنواره در حضور از روزمره مشغلههاي يا و راه دوري
اكثر درآمد آنكه دليل به واقع درزدهاند سرباز كرمان
از بسياري و ميشود تامين راه همين از نوازندگان اين
كسب درآمدي عزا و بزم مجالس و عروسيها در نواختن با آنها
هفته يك طول در كه نوازندهاي است لذاطبيعي ميكنند ،
حضور از متصور ، برايش درآمدي و است دعوت عروسي مجلس سه
وقتي نيز گذشته سال در كه همچنان زند ، سرباز جشنواره در
آن از را دوم جشنواره نخست جايزه كه نوازندهاي جوان از
پاسخ آمدهاي؟ جشنواره به چه براي بود ، پرسيديم كرده خود
ازدواجم هزينه تا بگيرم سكه و شوم اول آنكه براي":داد
كه است پيشينهاي چنين به توجه با ".كنم تامين را
سوي از.كرد توجيه را نواحي جشنواره برگزاري ميتوان
هر ارشاد كل ادارات ناحيه ، هر در جشنواره برگزاري ديگر
و هنرمندان تا ميدارد وا تحرك به را استاني يا منطقه
اسباب شايد.كنند گسيل جشنواره به را خود خوب نوازندگان
كه مازندران همانند استاني از كه بگوييم اگر باشد تاسف
حضور للهوا ، و دسركوتن و كرنا و سرنا فراوان نوازندگان
كه اين توجه جالب و نبود حاضر جشنواره در فردي هيچ دارند
گفتند ، پرسيديم ، جشنواره مجريان و مسئولان از را علت وقتي
ادارات اطلاع به را جشنواره قبل ، برگزاري ماه دو حدود"
پاسخ هيچگونه پياپي تماسهاي عليرغم اما رساندند ، كل
ميتوان دقيقتر تعبير به ".نشد دريافت مناسبي و دقيق
محكي سنگ ميتواند خود طبيعي شكل در جشنواره اين گفت ،
هر ارشاد كل ادارات بيفعاليتي يا فعاليت براي باشد
برخي تا شده سبب پيچيده بوروكراسي متاسفانه منطقه ،
شوند بيتوجه خود ناحيه فرهنگ و موسيقي به ارشاد ادارات
ملي هويت نصيب را فراواني زيان و خسران بابت اين از و
.سازند خود منطقه و كشور
مسابقه بخش
بخشهاي ديدنيترين از يكي بايد را مسابقه بخش اجراهاي
مدت 5/2 به اجراها اين.نهاد نام نواحي موسيقي جشنواره
صبح) يكشنبه و شنبه روزهاي شد ، برگزار عماد سالن در روز
روز در جشنواره ترتيب اين با.(صبح) دوشنبه روز و (عصر و
صورت دقيقتري برنامهريزي اگر و رسيد پايان به سوم
را اختتاميه مراسم سوم روز پايان در ميتوانستيم ميگرفت
قرار از اما.كنيم معرفي را بخش هر برگزيدگان و برگزار
تا هنرمندان شد سبب جنبي برنامههاي دادن ترتيب و تمهيد
.بمانند كرمان در (بعد روز سه يعني) پنجشنبه روز
از استفاده ميتوان آتي سالهاي در ميرسد ، نظر به
تاريخي ديدنيهاي از ديدار همانند) جنبي برنامههاي
در.نهاد هنرمندان انتخاب و اختيار به را (كرمان فرهنگي
صورت مهمي صرفهجويي جشنواره بودجه در وضعيتي چنين
هنرمندان خود به را بودجه اين از بخشي ميتوان و ميگيرد
.داد اختصاص دقيقتر پژوهشي كارهاي يا و
خالي يا سالن مسابقه ، بخش برگزاري روزهاي در ديگر سوي از
در هنرمندان داشتند حضور سالن در كه آنهايي عمده يا بود
اين.بودند نواحي موسيقي جوان هنرمندان يا و اجرا نوبت
استان اسلامي ارشاد و فرهنگ كل اداره كه است حالي در
پرورش ، و آموزش ادارات با هماهنگي با ميتوانست كرمان
اين ديدن به را دبيرستانها و مدارس برخي دانشآموزان
.بياورد اجراها
مدارس جوانهاي اكثر ذهن كه اين به توجه با اجراها اين
نوع از هم آن) پاپ موسيقي با ما دبيرستانهاي و راهنمايي
در را تازهاي نظرگاه ميتواند ، است ، شده پر (درجه 3
فرهنگي هويتهاي با آنهارا و بگشايد آنها ديدگان برابر
وسيعتر سطح در را كار اين اگرچه.سازد آشنا خود اصيل
را جشنواره برنامههاي عمده و ميداد صورت كرمان سيماي
كرمان سيماي اينكه توجه جالبميكردند پخش محلي شبكه از
و تمام را نوازنده و ساز كه بود محلي شبكههاي معدود از
.ميداد نمايش صفحه بر كمال
;گفت مسابقه بخش درباره ميتوان كه را نكتهاي آخرين
تكنيك لحاظ به عمدتا)آن نفوذ و شهري موسيقي حضور
در نمونه براي.است نواحي موسيقي اجراهاي در (نوازندگي
را ساز اين مختلف ، مناطق ني ساز نوازندگان اكثر كه حالي
در حاضر جوانان از برخي مينوازند ، لب از استفاده با
از استفاده) شهري موسيقي تكنيك با را ساز اين جشنواره
در تكنيك اين كه حالي در.مينواختند (دندان و دهان
كسايي ، استاد چون چهرههايي سوي از) رديفي ني نواختن
اين به آوري روي.ميرود كار به (...و موسوي محمد استاد
نواحي موسيقي در آن نفوذ و شهري موسيقي از استفاده گونه
تعامل و موسيقي دوگونه اين ميان ارتباطات كه ميدهد نشان
كه است فن براهل و است گرفته فزوني پايه چه تا آنها ميان
محتواي به تا دهند قرار بررسي مورد دقت به را تعامل اين
.نشود وارد آسيبي نواحي موسيقي
پژوهش گروه
كه ميگردد باز پژوهش گروه به نوشته اين نكته آخرين
را گروه اين.حاضربودند جشنواره در گذشته سال همانند
تشكيل موسيقيايي پژوهش جوان و تجربه با چهرههاي از جمعي
اين دستاوردهاي درباره كه باشد زود هنوز شايد.ميدهند
به و گروه اعضاي ميرسد ، نظر به اما بگوييم ، سخن گروه
از دقيقتري اطلاعات ميبايست آن سرپرستي تيم خصوص
به علاقهمندان اختيار در را خود كار كيف و كم و چگونگي
با گروه ، اين كه اميد.دهند قرار گروهي رسانههاي خصوص
پژوهش اتاق شكلگيري درباره كه زمزمههايي به توجه
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت هنري معاونت در نواحي موسيقي
پژوهشگران برخي تربيت بناي سنگ است ، بتواند درگرفته
جامعه براي را خود كار به عاشق و عالم و مصمم و جدي
.نهد بنا موسيقيايي
به تهران تالارهاي در بهمن تا 12 اول از
بيستمين در نمايشي گروه
ميروند100 صحنه
فجر تئاتر جشنواره
بيستمين در خارجي و داخلي نمايش گروه هنري100 گروه
در بهمن تا 12 اول از كه فجر تئاتر بينالمللي جشنواره
.پردازند مي برنامه اجراي به ميشود ، برگزار تهران
دبير و نمايشي هنرهاي مركز رئيس خدايي ، شريف مجيد
جمع در گذشته روز فجر تئاتر بينالمللي جشنواره بيستمين
خبر امسال جشنواره مختلف بخشهاي از و شد حاضر خبرنگاران
.داد
از نمايش و 14 تهران از نمايش حضور 21 به اشاره با وي
در نمايشي متون كيفي ارتقاء از مسابقه بخش در شهرستان
اين از پيش تا كه حالي در:گفت و داد خبر گذشته سال چند
سال در 5 اما بود ، خالي تهران تئاتر سالنهاي درصد 80
از بسياري هماكنون و شود پر ظرفيتها اين شد سعي گذشته
.دارند قرار اجرا نوبت در نمايشها
اشاره شهرستان تئاتر شاخص چهرههاي از برخي حضور به وي
بالايي كيفيت از نيز شهرستاني اجراهاي متنهاي:گفت و كرد
خوب هنرمندان آثار از اجراها از برخي و برخوردارند
.است برتر نيز تهراني
در خارجي گروه حضور 8 به نمايشي هنرهاي مركز رئيس
سوريه ، تئاتري گروههاي:گفت و كرد اشاره بيستم جشنواره
افغانستان و يونان كانادا ، روسيه ، ايتاليا ، آلمان ، مصر ،
سان آن گروه و ميپردازند برنامه اجراي به جشنواره در
شمار به جهان تئاتر معتبر گروههاي جمله از كه برلين
را "ريچارد 2" تئاتر جشنواره اول روز دو در نيز ميرود
.ميبرد صحنه به وحدت تالار در
با مرتبط تعزيه آن 6 در كه علوي تعزيههاي بخش از وي
يكي عنوان به ميشود ، گذاشته نمايش به (ع)علي حضرت زندگي
بار نخستين براي:گفت و كرد ياد جشنواره بخشهاي از ديگر
.كردهايم آماده تعزيهها برخي اجراي براي را طرشت تكيه
گفته به كه است جشنواره ديگر بخشهاي جمله از مرور بخش
در شهرستان و تهران از نمايش خدايي12 شريف
هنرهاي مركز رئيس گفته به.ميشود نهاده تماشا به آن
نمايش تهراني 1000 گروه و 23 شهرستاني گروه تجسمي 15
ميادين و معابر و پاركها در جشنواره ايام در را خياباني
.ميكنند اجرا عمومي
اين در نيز جشنواره دانشجويي بخش مدير صالحپور اردشير
در بهمن تا 22 از 12 كه دانشجويي نمايش حضور 20 به نشست
در:گفت و كرد اشاره ميروند صحنه به تهران دانشگاههاي
برنامه اجراي تقاضاي دانشجويي نمايشي گروه جاري 400 سال
.داشتند را
دي تا 28 جوان 23 موسيقي جشنواره سومين
ميشود
برگزار ماه
حضور 420 با جوان موسيقي جشنواره سومين:هنري گروه
و ايراني سازهاي بخش دو در و سني گروه چهار در نوازنده
هنرمندان خانه در جاري ماه دي تا 28 غربي 23 كلاسيك
.ميشود برگزار تهران
متقاضي نوازنده ميان 900 از را تعداد اين انتخاب هيات
تا 10) "الف" سني گروه ،(سال تا 9) كودك سني گروههاي در
"ج "سني گروه و (سال تا 18 15) "ب "سني گروه ،(سال 14
و ايراني سازهاي رشته در كه برگزيدهاند (سال تا 24 19)
ايراني ، ويلن سنتور ، كمانچه ، سازهاي شامل غربي كلاسيك
ويلن ، پيانو ، تنبك ، قانون ، عود ، ني ، سهتار ، تار ،
گيتار كلاسيك ، گيتار ترومبون ، فلوت ، ويلنسل ، كلارينت ،
.پرداخت خواهند رقابت به سنتي آواز و فلامينگو
فن و هنر ارتقاي و حفظ جشنواره ، اين برگزاري از هدف
و تفكر مباني بر منطبق آموزنده و مفيد علمي ، جدي ، موسيقي
زمينهسازي درخشان ، استعدادهاي كشف اسلامي ، والاي فرهنگ
براي تخصصي و فكري سرمايههاي از حمايت و هنري خلاقيتهاي
.است شده اعلام آنان صحيح آموزش
هنرمندان خانه در ماه دي جمعه 28 جشنواره اين برگزيدگان
.ميشود اهدا جوايزي آنان به و معرفي
|