خانواده با همراه مشهد تا كازرون از
هاشمي آقاي
الفبا شهرك معلم از پرورش و آموزش وزير
كرد عيادت
دانشگاه سراسري آزمون در نام ثبت مهلت
شد تمديد آزاد
شهر ساله بافت 4500 نمونه يك كشف با
خود كهن روزگار هنرهاي
از ديگر يكي سوخته
كرد آشكار را
:فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت هشدار
"هاوايي بينالمللي دانشگاه" فعاليت
است غيرقانوني
خانواده با همراه مشهد تا كازرون از
هاشمي آقاي
ابتدايي سوم سال اجتماعي تعليمات كتاب بر نقدي
جذابيت و عاطفه عنصر كودكان مسائل به پرداختن در:سرآغاز
براي دستورها و شعارها هضم.است نكتهها مهمترين از يكي
مورد در حتي مساله اين كه آن ضمن نيست ساده كودك
خبري كه آن براي.است طرح قابل مسالهاي نيز بزرگسالان
آن واسطه بدون و مستقيم بيان شود ، انسان شعور و ذهن ملكه
زودي ندارد ، به نيز كششي و جذابيت چون و است فرار
.ميدارد باز متن تعقيب از و كرده خسته را شنونده
به كه شيرين متني قالب در را خود پيامهاي آگاه نويسنده
ميريزد است ، كرده ايجاد آن در كششي و هيجان لطايفالحيل
ناشي هيجان از كه آن ضمن كند ، رسوب شنوندهاش ذهن در تا
.ميبرد لذت هم داستان از
شر و خير كه آنجايي از طرفي از.است ممتنع و سهل كاركودك
به توجه با آنها با برخورد شيوههاي و هستند تفكيك هم از
ظرافت علت به ديگر طرفي از ;است سادهتر بودنشان شناخته
قطع به منجر زود خيلي است ممكن نوجوانان ، و كودكان
كودك كه چرا شود ، نوشته يا و داستان با كودك ارتباط
يك نگارش بين اين در...و ميكند فرار پيچيدگي ، از مثلا
داستان يك صورت به دبستان سوم تحصيلي پايه در درسي كتاب
اما است ، تقدير شايسته كه است جالبي طرح دنبالهدار
عدم.است زده دامن را ناهمگوني نوعي آن ناقص اجراي
داستانهاي مخصوصا داستان مختلف عناصر از استفاده
يك تحميل مفرط ، بودن شعاري كشش ، عدم سريالي ، دنبالهدار
اين در كه است مواردي...و حكومتي خاص تقريبا سليقه
.شد خواهد بررسي و مطرح نوشته اين در و دارد وجود كتاب
كليت به مربوط و كلي برخي شد ، خواهد بررسي كه مسائلي
خواهند كتاب متن از قسمتهايي بهانه اين به و هستند كتاب
بهاين و قسمت هر در جزيي مسائل به ديگر برخي و آمد
نقد ، اين.بود خواهد آن درسهاي و كتاب صفحات صعودي ترتيب
كتاب ، از سريع مروري در ناقد چه آن از است بازتابي صرفا
.است يافته دست آن به
:متن از قسمتهايي نقد
هاشمي خانواده -1
هاشمي خانواده معرفي به اول درس در و اول صفحه از
يك:است مثالي گروه يك هاشمي خانواده.است شده پرداخته
نوعي كه بزرگ مادر يك با پسر يك و دختر يك مادر ، يك پدر ،
با اما باشد ، بزرگ پدر ميتوانست و است گذشته با پيوند
داشته ميتواند خانواده در بزرگ مادر كه كاركردي به توجه
از كه شرطي به باشد ، عمدهتر ميتواند او نقش باشد ،
شود ، مفيد و مطلوب استفاده كاراكتر اين قابليتهاي تمامي
در.است كتاب نويسنده يا مولف بودن قصهنويس آن لازمه كه
خاص ذهنيتي كه است همانگونه چيز همه هاشمي خانواده
شود ، خواننده سردرگمي باعث است ممكن اين و باشد ميخواهد
خير.ميكند مقايسه بيرون با را قصه درون شخصيتهاي وقتي
بين موجود اختلاف ميگيرد ، قرار شر با تقابل در وقتي
اما ميشود كشش ايجاد و داستان كليت شدن قطبي باعث آنها
پيروزي و خير تقابل در تا ندارد وجود شري مجموعه اين در
صورت به داستان اين اگر.آيد وجود به داستان خير سمبوليك
شايد گاه آن ميشد ، بيان هاشمي علي زبان از خاطرهنويسي
نيست اينگونه اما نبود ، لازم دست اين از بررسياي ديگر
از را هاشمي خانواده سفرنامه است كرده سعي نويسنده و
.درآورد تحرير رشته به نيشابور تا كازرون
داده پاسخ موقع به كودك سوالات به اگر كجاست؟ كازرون
نخواهد نوشته ديگر قسمتهاي صحيح درك به قادر او نشود ،
.رفت خواهد آمده وجود به سوال كشف پي در ذهنش كه چرا بود ،
آن كوچك شهرهاي از يكي در و شمال در مثلا كه كودكي
پست اداره هاشميدر آقاي ميفهمد ، وقتي ميكند زندگي
در كازرون كه بپرسد خود از دارد حق ميكند كار كازرون
آقاي زندگي و كار شهر ، بيان چرا و دارد قرار ايران كجاي
درس در حتي مساله اين و دارد كماهميت اينقدر هاشمي
در محدود حتي اطلاعات يك دادن.نشدهاست بيان هم بعد
.نيست لطف از خالي كازرون جغرافيايي موقعيت مورد
(كتاب پنجم صفحه)مهم خبر -2
هاشمي خانواده.است هاشمي خانواده سفر آغاز پنجم درس
با مسافرت ميكند ، حركت اتوبوس با بنابراين ندارد ، ماشين
به كتاب كه است قرار اما دارد ، محدوديتهايي اتوبوس
تا كند كمك جامعه متوسط زير و متوسط خانوادههاي بچههاي
حيث اين از.بگيرند فرا را امكانات بدون بودن خوشبخت
از نمونهاي كه چرا گرفت ، نويسنده به ايرادي نميتوان
به اما است ، كرده ترسيم را جامعه اتفاق به قريب اكثريت
مقابل در جبههگيري انتخاب اين تا بود مواظب بايد شدت
منفي ، قناعت حس نوعي القاي با و نباشد اجتماعي ديگر انواع
در البته.نگيرد را شرايط بهبود براي تلاش جلوي
و است مشهود مسائل اين هم...و طاقچه و اتاق دكوراسيون
از اما ميرسد ، نظر به مصنوعي و غيرعادي هم مواقع بعضي
پشت اول صفحه نقاشي در.است شده استفاده خوبي رنگي تنوع
سه صفحه نقاشي در اما دارد ، وجود طاقچه يك بزرگ مادر سر
.است شده حذف
(صفحه 8) شيراز سوي به -3
اتفاقات برايشان باشند ، داشته مشخصي برنامه خانواده اگر
مادر كه شد گفته اول درس در مثلا نميافتد ، تكراري
هم باز وكيل بازار در ميبينيم اما.است خريده پارچه
آقاي خانواده سطح در متوسطي خانواده براي.ميخرد پارچه
مساله اين البته.ميشود محسوب ناپرهيزي كارها اين هاشمي
تفكر درنمايم گوشزد را ديگري مساله تا كردم عنوان را
آشپزي ، محدوده در كه دارد مشخصي وظيفه مادر اجتماعي ، سنتي
دلبستگي كه كسي و ميزند دور خياطي و سبزي و پارچه خريد
تبليغ را زندگي از نوع اين باشد داشته تفكر نوع اين به
جاهاي به شيراز در گذارشان و گشت طي در.كرد خواهد
و بازار به درس اين سطرهاي بيشتر اما رفتند ، مختلفي
از تن دو آرامگاه براي اما گذشت ، ...و حنا و پارچه خريدن
اين فقط دانشگاه همچنين و شيراز و كشور ادبيات مفاخر
:داريم را پاراگراف
ديدن به تا شدند تاكسي سوار "بازار تماشاي از بعد"
.بروند سعدي و حافظ ايران ، بزرگ شاعران از تن دو آرامگاه
".گذشتند شيراز دانشگاه برابر از خود راه سر در
شيراز دانشگاه و سعدي و حافظ معرفي براي درس تمام در
ميتوانست كه را نويسندهجايي.است آمده جمله دو همين
داشته دانشآموز به آموختن و گفتن براي را حرف بيشترين
كنارش از توهين گفت بتوان شايد و سادگي اين به باشد ،
بچهها براي كتاب جلد چند ميتوانست مادر مثلا.گذشت
جلد يك نيشابور و تهران در دوستانش براي پدر يا و بخرد
...و بخرد يادگاري عنوان به حافظ ديوان
(صفحه18) كوتاه توقف يك -4
مبسوطي نسبتا توضيحات صفحه 18 در كوتاه توقف يك درس در
.است شده داده آن بودن شكسته و مسافر نماز مورد در
در بعدا و ميكنم گوشزد را مساله يك اينجا در
اين آن و كرد خواهم بحث مورد اين در تفصيل به نتيجهگيري
ساختار و قصه اصل دست ، اين از كاري در كه آنجايي از كه
با نفر چندين توسط تيمي كار نيست ، مشكل و مهم چندان آن
و تنوع به بود خواهند دارا را مختلفي عقايد آنكه به توجه
دفتر هم باز چند ، هر كرد خواهد كمك كتاب در عقيده تكثر
نظارت محتوا در درسي ، كتابهاي تاليف و برنامهريزي
در حرفهاي قصهنويس يك حضور البته.كرد خواهد استصوابي
استفاده و قصهنويسي تكنيك و اهميت به احترام كتاب تاليف
خود پيرامون از كودك شناخت به كمك در ادبيات توانايي از
انتهايي پاراگراف در و صفحه18 در مثلا.ميباشد
شده جذابيت براي صحنه توصيف و فضاسازي از درستي استفاده
بنابراين.است برخوردار بالايي بسيار اهميت از اين و است
مهم و لازم امري مشاور حد در قصهنويس يك نظارت و حضور
.است
اصفهان از عبور - 5
نوشته و شده گذاشته خواجو پل عكس صفحه 22 در درس اين در
باشد ، سهوي اشتباه يك است ممكن اين.پل سه و سي است شده
دليل اصلاباشد گرفته ديگرينشات علت از شايد ولي
ذهن از كه چيزي هر آيا چيست؟ خواجو يا پل سيوسه وجودي
كه را آنچه هر يا ميشود طرح بگذرد ، هاشمي خانواده
جزو نميتواند خواجو پل كه ميبينيم ولي ميبينند ،
از كه چرا هاشميميبينند ، خانواده كه باشد آنهايي
اصفهان شهر داخل از كنيد حركت تهران سمت به كه شيراز
كه نميگذريد نيز پل دو اين نزديك از حتي و ميكنيد عبور
جزو بنابراين كرد تماشا اتوبوس پنجره از را آن بتوان حتي
از نبود لازم ديگر كه اين.است هاشمي خانواده ذهنيات
هاشمي خانواده كه بود بهتر شود ، گفته تا بگذرند اصفهان
حالت تا ميكردند صحبت ميديدند كه چيزهايي مورد در
لطمه آن نگارش يكدستي به و شود حفظ كتاب گونه گزارش
شهر بزرگترين:است آمده سوالها قسمت در همچنيننخورد
در مثلا است اشتباه سوال ، اين دارد؟ نام چه استان هر
شود جدا آن از گلستان استان آنكه از قبل مازندران
.بود ساري استان اين مركز اما بود گرگان شهرش بزرگترين
(صفحه 24)قم در سحرگاه - 6
براي و شد صحبت كتاب بر حاكم تفكر نوع مورد در قبلا
بهترين از يكي درس اين شود ، زده كاربردي مثال آنكه
توضيحات شدهو ذكر آن جمعيت قم براي مثلا.مثالهاست
.است شده آورده مبسوطي
است شده چاپ (س)معصومه حضرت مطهر حرم از عكسي صفحه 25 در
زيارت براي جا همه از مردم":است شده نوشته آن زير و
هم نمونه براي حتي اما "ميآيند قم به ارجمند بانوي اين
ميدهد نشان اين و نميشود ديده عكس در مردم از نفر يك
استفاده بيشتر تاثيرگذاري براي موجود پارامترهاي از كه
.است نشده
(صفحه 28) قانون از اطاعت - 7
پيشبرد به كردن كمك فرعي شخصيتهاي وجودي علتهاي از يكي
بيشترين فرعي شخصيتهاي از متبحر داستاننويس است ، قصه
هر.ميبرد داستاني خط كشش و حركت بهبود در را استفاده
است ، خاطرهنويسي يك حد در آن داستان و فوق كتاب كه چند
موقع به طرح به ملزم نويسنده هم حد همين در اما
.نشوند حذف داستان پيشرفت روند از تا است قصه شخصيتهاي
كارا بسيار شخصيتي كودكان با رابطه در بزرگ ، مادر شخصيت
شايد و رازش و رمز از پر دنياي علت به بزرگ مادر.است
پيوسته ارتباط يك عمر لحاظ از كودك مقابل نقطه در حضور
در.است قصهگو بزرگ مادردارد نوجوان و كودك دنياي با
با را ارتباط بيشترين بزرگ مادر كه ميبينيم خانهاي هر
.اوست هم خانواده در كودكان صبور سنگ و دارد بچهها
و فراز در ميتواند و دارد پتانسيل همه اين كه شخصيتي
. باشد داشته را كاربرد بيشترين خاطره حتي و قصه فرودهاي
در.شد معرفي فقط اول صفحات در ما ، بحث مورد كتاب در
اسمش حد اين در نيز صفحه 30 در و آمده اسمش فقط صفحه 11
:شد آورده
بزرگ مادر و مادر و پدر با همراه مريم و علي -تهران در"
را بيشتر توضيحات.همين فقط و همين ".شدند تاكسي سوار
آورده بزرگ مادر اسم دوباره كه وقتي براي ميگذاريم
صفحه پنج طي در قانون از اطاعت درس ادامه در.ميشود
شده آورده رانندگي و راهنمايي تابلوهاي و تصاوير برخي
يكنواختي حالت شكلها اما است خوبي كار كار ، اين.است
با كه آن جاي به تصاوير نيز خطر علامت شكلهاي در و دارند
كشيده سفيد رنگ با شوند كشيده برساند را خطر كه رنگي
كتاب در كه رنگهايي از استفاده براي البته شدهاند ،
اين و آورد منطقي توجيهات ميتوان نيز است ، شده استفاده
يك فقط ميتواند كردهايم مطرح را آن اينجا در ما كه
متاسفانه كه -ما نظر به اينكه اما باشد سليقه اختلاف
تا.نيست شكي است كسلكننده -نيستيم كودكي دنياي در ديگر
.ميكند برقرار ارتباط آن با چقدر كودك ببينيم
(صفحه 37) صنعتي كارگاه -8
است ، بوده اصل هميشه نقد اين در كه ديدگاههايي از يكي
بر حاكم كه است اجتماعي خاص تفكر نوعي رگههاي كردن پيدا
اجتماعي جايگاه يك زنان براي تفكر نوع اين دراست كتاب
كار آشپزخانه در كه زني.است شده گرفته نظر در مشخص
خريد پارچه و حنا و سبزي ميرود بازار به وقتي ميكند ،
روزي و ميكند هم خياطي خانه كارهاي بر علاوه ميكند ،
پاك در و ميگويد قصه نوههايش براي و ميشود مادربزرگ
دخيل اجتماعي تحولات در زن اين.ميكند كمك سبزي كردن
فقط و باشد داشته بيرون جامعه در سهمي نميتواند و نيست
و درو هنگام كه است كشاورزي و عشاير هم آن و جا چند در
زن اينميشود مطرح كارش گلهداري و شير دوشيدن
از بسياري در كه حالي در.شود مهندس مثلا نميتواند
موفقيتهاي به زنان مهندسي رشتههاي اكثر در دانشگاهها
ابتدايي دوم پايه بچه دختر چرا يافتهاند دست چشمگيري
.برود ريختهگري كارگاه به برادرش با همراه نميتواند
همراه به او تنها كه شود مهندس ميتواند علي فقط مگر
همين انتهاي در كه مخصوصا ميرود؟ كارگاه به آقا جواد
نصف و است شده صحبت كشور صنعت خودكفايي مورد در درس
آنها اينكه از دارند حق باشند دختران كه كتاب خوانندگان
لايق را مردان فقط و ندانستهاند امر اين در سهيم را
.باشند گلهمند دانستهاند ، خودكفايي به كشور رساندن
(صفحه 51) طاغوت كاخهاي -9
تماشاي به تصميم بستگان و هاشمي خانواده جمعه ، روز عصر
سياسي مواضع و يكدستند همگي.ميگيرند طاغوت كاخهاي
ديدن و درآمدن بزرگ مادر فقط.دارند مشتركي اجتماعي
در.ميشود رفع مبسوط توضيحات با هم آن كه دارد شك كاخها
داده توضيح محوري شخصيت يك عنوان به بزرگ مادر نقش مورد
شخصيت در كه بالايي پتانسيل وجود با كه اين و شد
آخرين.است شده ظاهر بار چند فقط است ، موجود مادربزرگ
صفحه 51 در اكنون و بود آمده اسمش فقط صفحه 28 در بار
به مايل او.ميشود ظاهر منفي هم آن.مكالمه چند درحد
چند كه است بزرگ مادر موثر حضور نخستين ايننيست ديدن
با هم حق كه ميشود معلوم بعدا اما ميگويد ، هم ديالوگ
با كه نيست كودك براي خوبي ذهنيت البته اين كه نيست او
دانا را آنها بزرگها پدر و بزرگها مادر بالاي سن به توجه
...و ميدانند
است آن آمده ، نيز درس اين توضيحات اول در كه ديگر نكته
در همعقيدهاند هم با نفر ده از بالاتر گروه اين كه
ديگر نظريههاي كشيدن چالش به با ميتوانست كه حالي
منتقدان و مخالفان و موافقان واقعي آمار به هم نيمنگاهي
عمهاي ، خالهاي ، حال هر به نوجواني هر.باشد داشته
خود خانواده در و دارد خانوادهاي و فاميل كلا و عمويي
مختلف موارد در بسياري مخالف و موافق بحثهاي شاهد قطعا
چگونگي بايد كودك اجتماعي تعليمات كتاب يك در.است بوده
مسائل باب در را اجتماعي مختلف ديدگاههاي تحليل و برخورد
فقط را او يكجانبه بسته ديدگاه يك رواج و بياموزد مختلف
.كرد خواهد بياعتماد و سردرگم
نصيري آرش
الفبا شهرك معلم از پرورش و آموزش وزير
كرد عيادت
و پرورش و آموزش وزير حاجي ، مرتضي:فرهنگي گروهعلمي
شهرك حاجيان ، معلم فردوس از مديران و معاونان از جمعي
.كردند عيادت الفبا
ديدار اين پرورش ، در و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
حاجي شد ، برگزار عاطفه و صميميت از آكنده فضايي در كه
از پس اميدوارم:گفت حاجيان تندرستي و سلامت آرزوي ضمن
مثل همچنان نقاهت ، دور طي و بيماري بستر از برخاستن
تربيت و تعليم نظام خدمت در پرتلاش و نشاط با گذشته
و تواضع از بتواند اسلاميمان كشور نوجوان نسل و باشيد
.شود بهرهمند و گرفته الگو شما اخلاص
از است تحميلي جنگ شيميايي جانبازان از كه حاجيان فردوس
;دهند اجازه كه خواست متحد ملل سازمان دبيركل عنان كوفي
را خود فعاليت شيميايي سلاحهاي با مبارزه جهاني انجمن
.سازد گسترده
هيات و حاجي مرتضي حضور از تشكر با ديدار اين در حاجيان
.كرد تقديم ايشان به را خود تاليفات از جلد همراه 2
دانشگاه سراسري آزمون در نام ثبت مهلت
شد تمديد آزاد
نام ثبت متقاضيان ، درخواست دنبال به:فرهنگي علمي گروه
(غيرپزشكي و پزشكي رشتههاي) سراسري آزمون در شركت براي
چهارم پنجشنبه اداري وقت پايان تا دانشگاه اين سال 81
.شد تمديد بهمنماه
داوطلبان دانشگاه اين آزمون مركز عمومي روابط گزارش به
سراسر پستي دفاتر به مراجعه با مقرر مهلت در ميتوانند
.كنند اقدام خود نام ثبت و دفترچه تهيه به نسبت كشور
شهر ساله بافت 4500 نمونه يك كشف با
خود كهن روزگار هنرهاي
از ديگر يكي سوخته
كرد آشكار را
رنگ دو بافت بينظير نمونه يك كشف با:فرهنگي علمي گروه
هنرهاي از ديگر يكي "سوخته شهر" پيش ، سال به 4500 متعلق
.كرد آشكار را خود كهن روزگار
اين سوخته ، شهر كاوشگر سيدسجادي سيدمنصور دكتر گفته به
از پيش سال به 2400 مربوط لايههاي از كه بافت نمونه
منشا كه است يكنواخت بافت داراي و رنگ دو شده ، كشف ميلاد
.است حيوان نوع يك پشم از آن
قلابهاي و چوبي بافتني ميلهاي كاربري نمونه ، اين كشف با
بود ، آمده بدست باستاني يادمان اين از پيشتر كه بافتني
.شد محرز
:فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت هشدار
"هاوايي بينالمللي دانشگاه" فعاليت
است غيرقانوني
و تحقيقات علوم ، وزارت حقوقي دفتر:فرهنگي علمي گروه
دانشگاه" به موسوم آموزشي موسسه:كرد اعلام فناوري
.است قانوني غير "هاوايي بينالمللي
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت حقوقي دفتر اطلاعيه در
به موسوم قانوني غير آموزشي موسسه:است آمده
شماره 208 دادنامه طي "هاوايي المللي بين دانشگاه"
عمومي دادگاه شعبه 221 سال 80 ارديبهشت مورخ 17
مورخ شماره 80/576 قطعي حكم و تهران
تجديد عمومي دادگاه شعبه 12 سال 80 ماه خرداد 31
.است شده تعطيل تهران ، استان نظر
كرد درخواست مردم از اطلاعيه اين در علوم وزارت
در كه مشابهي موسسات و موسسه اين به مراجعه از
علوم ، وزارت از قانوني مجوز بدون ايران سراسر
.كنند خودداري ميشوند ، اندازي راه فناوري و تحقيقات
|