علمي انقلاب از پس سال چهل
ميكنند؟ چه ناشران
فلسفي گردش
اديان تاريخ علم موسس مولر ماكس
اسلام جهان خوشنويسي همايش
علمي انقلاب از پس سال چهل
كردهاند عقل نهادن پا زير به متهم را او كوهن منتقدان
كه شدهاند مدعي و
مطلق نسبيگرايي پذيرش به وادار را ما او نظريات پذيرفتن
است مخالف نظر اين با شدت به او چه گر ميكند
ردولف چون فيلسوفاني توصيههاي به هيچگاه دانشمندان
و تحولات اساسا بلكه ننهادهاند وقعي پوپر كارل و كارنپ
بوده دلايل به مدلل كه آن از بيش علمي انقلابهاي
بودهاند علل به باشندمعلل
ابك حميدرضا
انقلابهاي ساختار" تولد سال چهلمين ميلادي سال 2002
.است (The Structure Of Scientific Revolution) "علمي
عرصه در رايج تحولات و انقلابها موضوع به كه كتاب اين
مانيفست به تبديل سرعت به بود ، پرداخته تجربي علوم
رهيافتهاي از كه شد انقلابياي علم فيلسوفان
ستوه به علمي اكتشافات و علم به متدولوژيك و عقلگرايانه
.بودند آمده
تبيين كه داشتند مدعا اين نشاندن كرسي به در سعي آنها
علم حوزه در داده رخ اساسي موضعهاي تغيير و عظيم تحولات
يا و اثباتگرايانه رويكردهاي بر مبتني تنها نه تجربي
مفاهيمي از استفاده با اساسا بلكه نيست ، گرايانه ابطال
فلسفه در موجود مفاهيم عرصه از آنقدر كه ميپذيرد صورت
حوزه به متعلق را آنها بايد كه گرفتهاند فاصله علم
.دانست علم جامعهشناسي
(19961992) ساموئلكوهن تامس كتاب ، نويسنده اصلي هدف
چه تحت علمي نظريه يك كه بود اساسي سوال اين به پاسخ
و ميشود عوض ديگر علمي نظريه يك با چگونه و شرايطي
دولت كارگزاران كه دانشمندان ، كه ميشود چگونه
حوزه در گرفته صورت تغييرات اين به علمتجربياند ،
يكسره را پيشين دولت اساسي قانون و ميدهند در تن حاكميت
نجوم نظريه كه ميشود طور چه مينهند؟ پا زير به
اتفاقي چه و ميشود بطلميوس تئوري جايگزين كوپرنيكي
نظريه درگاه بر نيوتني فيزيك چاك سينه عاشقان كه ميافتد
ميآورند؟ فرود ارادت به سر اينيشتين ، خاص نسبيت
مورد در كوهن ، تامس از پيش علم ، فيلسوفان كه تبيينهايي
كه بود نظريه اين بر مبتني بودند كرده ارائه علمي تحولات
نظر مورد امور از بيشتري مصاديق بتواند تئوري يك هرگاه
بيشتري پيشبيني قدرت و بگنجاند خود سايه ذيل در را
خود دهد ، قرار دانشمندان اختيار در قبلي تئوري به نسبت
يك يعني اين و شد خواهد قبلي رايج نظريه جايگزين خود به
كارآمدي شما است كافي يعني.عقلگرايانه كاملا رهيافت
تا كنيد ثابت بطلميوس نظريه به نسبت را كوپرنيكي نظريه
خورده شكست نظريه جايگزين اتوماتيك صورت به اول نظريه
بودن يكسان به نادر بسيار شرايطي در هم اگر.شود دوم
را خود راي پيبرديد علمي معضلات حل در نظريه دو هر قدرت
.كنيد صادر سادهتر تئوري نفع به
علاوه كه كوهن ، ميگويد؟ چه علمي انقلابهاي ساختار اما
ميكشد يدك نيز را برجسته فيزيكدان لقب بودن فيلسوف بر
تجربي علم تاريخ در غور و سير كه ميدهد نشان اثر اين در
به هيچگاه دانشمندان تنها نه كه داد خواهد نشان
وقعي پوپر كارل و كارنپ ردولف چون فيلسوفاني توصيههاي
از بيش علمي انقلابهاي و تحولات اساسا بلكه ننهادهاند
.بودهاند علل به معلل باشند ، بوده دلايل به مدلل كه آن
اينيشتيني فيزيك شدن جا به جا كه است اين كوهن كلام ملخص
فيزيك بيشتر كارآيي دليل به تنها نه نيوتني فيزيك با
تاريخي ، شرايط معلول صرفا بلكه نيست اينيشتيني
او تعبير به يا الگو ، تغيير هنگام در كه است اجتماعياي
ممكن.ميراندهاند حكم علمي جامعه بر شيفت ، پارادايم
اين به.است همين دقيقا قضيه اما بيايد نظر به عجيب است
اجتماعي تاريخي ، سياسي ، شرايط كه است محتمل كاملا ترتيب
يك كه بدهند سوق سويي و سمت به را علمي تحولات روند
شود ديگري نظريه جايگزين طولاني بسيار مدتي براي تئوري
عالمان ، اذهان سرزمين بر حاكميت كه شود معلوم بعدها اما
در كه اتفاقي مانند ;است بوده نخست تئوري همان مسلم حق
وقوع به گياهشناسي در وراثت مساله حوزه در نوزدهم قرن
عقل نهادن پا زير به متهم را او كوهن منتقدان.پيوست
را ما او نظريات پذيرفتن كه شدهاند مدعي و كردهاند
شدت به او گرچه.ميكند مطلق نسبيگرايي پذيرش به وادار
تا ميكوشد آثارش جاي جاي در و است مخالف نظر اين با
علل حرمت هم و داشته جاي به را خرد شان هم كه دهد نشان
چارچوب بعد سالهاي در او نظرات اما است ، داشته نگاه را
تا را فلسفي آنارشيسم كه داد تشكيل را فيلسوفي تفكر اصلي
فايرابند ، پل يعني من براي شد مدعي كه برد پيش بدانجا
شان از برتر وجه هيچ به تجربي علوم جديد تئوريهاي منزلت
.نيست پيشاتمدني دوران قبايل ساحران جادوگريهاي
آرام احمد توسط بار يك تاكنون "علمي انقلابهاي ساختار"
و كارشناسان از بسياري اما است شده برگردانده فارسي به
حق بايد كه چنان ترجمه اين در كه معتقدند انديشمندان
كلام ، زيبا سعيد گويا.است نشده ادا آن نويسنده و كتاب
ترجمه با دارد قصد شريف ، صنعتي دانشگاه علم فلسفه استاد
فيزيكدان _ فيلسوف به ديني اداي اثر اين مجدد
نانوشته كتاب در مدتها تا نامش كه كند آمريكاييتباري
.درخشيد خواهد فلسفي ركوردهاي
ميكنند؟ چه ناشران
گفتار نشر *
ميلان "زمان هنر" پنجم چاپ تازگي به كه گفتار نشر
جوي و جست" عنوان با كتابي كرده عرضه بازار به را كوندرا
زندگينامه كه كتاب اين.است كرده منتشر "باقي همچنان
فيلسوف پوپر ، رايموند كارل پسر نوشت خود و فكري
است بيستم ، قرن انگليس بيشتر و الاصل اطريشي بلندآوازه
بلند عمر طول در پوپر كه ميكند ارائه آرايي از خلاصهاي
آراي ;است كرده مطرح را آنها مقالاتش و كتابها در خود
ما علم ، فلسفه چون موضوعاتي كه گستردهاي و متنوع
و رياضيات تجربي ، علوم اجتماعي ، معرفتشناسي بعدالطبيعه ،
از كدام هيچ شايد واقع در.برميگيرد در را معرفتشناسي
اين تيررس از بيستم قرن فلسفي و فكري متعدد حوزههاي
به تنها نه كتاب اين در پوپر.نماندهاند دور به فيلسوف
برخي در كه است نپرداخته خود افكار و آرا خلاصه ارائه
موضوعاتي مورد در بيسابقه يا و كمسابقه نحوي به موارد
.است كرده اظهارنظر نيز خاص
كنار بر را ممالك تحليلي فيلسوفان كه كساني براي شايد
گوشت انسانهاي روزمره زندگي در ساري و جاري موضوعات از
كتاب ، اين موسيقي" فصل مطالعه ميدانند ، واقعي پوستدار و
مطالعه ديگر طرف از.باشد عبرتآموز و تازه تجربهاي
دنياي به ورود قصد كه ميآيد كساني كار به كتاب اين
.دارند را پوپر انديشههاي
ني نشر *
حميد از را "جامعه و گفتمان" گذشته روزهاي در ني
امروز بشر كه است مدعي كتاب اين.است كرده منتشر عضدانلو
خود خواستههاي و نميداند خود درباره چنداني چيز هنوز
نظير مفاهيمي ماهيت به هنوز.است نشناخته خوبي به را
نميداند و است پينبرده "فرهنگي" و "اجتماعي" و "طبيعي"
قرار عواملي چه تحتتاثير او مختلف و متفاوت رفتارهاي كه
تحليلهاي ارائه با دارد قصد دليل همين به.دارد
"گفتمان" و "جامعه" ،"تاريخ" نظير موضوعاتي از موشكافانه
اميل چون انديشمنداني افكار و آثار بررسي و نقد و
تطبيقي بررسي يك به فوكو ، ميشل و هريس زليگ ، بنونيست
همچنين و مدرنيته فرا و مدرنيته انديشه ويژگيهاي ميان
روشنفكران و غربي روشنفكران ميان تطبيقي مطالعه يك
.يابد دست ايراني
ميلتون نوشته "آزادي و سرمايهداري" ني نشر ديگر كتاب
مكانيسم طرفدار فريدمن.است برجسته اقتصاددان فريدمن ،
پولي مكتب" بنيانگذار عنوان به را او و است بازار اقتصاد
جدا سياست از اقتصاد كه است معتقد اوميشناسند "نوين
سياسي ، آزادي برقراري براي ضروري و لازم شرط و نيست
سياسي آزادي دليل همين به.است آزاد و باز اقتصاد
جامعهشناسي".بماند پابرجا اقتصادي آزادي بدون نميتواند
دانشجويان به كه است ني انتشارات ديگر كتاب نيز "زنان
.ميشود توصيه جامعهشناسي رشته
تاكيدهايي همه وجود با كه دهد نشان دارد قصد كتاب اين
فرهنگ عرصه در فمينيستي نگرشهاي بر اخير سالهاي در كه
جدي مردسالار جامعه سوي از چندان پژوهشها اين ميشود ،
ناقص از ناشي خلا نتوانستهاند هنوز و نشدهاند گرفته
افراد از نيمي موضع از كه مردمحورانه ، نظريههاي بودن
نيز ني كتاب آخرين.بپوشانند را شدهاند ، مطرح جامعه
شرح كتاب اين.است آرتوركوستلر نوشته "مرگ با گفتوگو"
كه است اسپانيا داخلي جنگ دوران در كوستلر رفتن زندان
پژوهش آن در موجود تاريخي واقعيات از صرفنظر
به منحصر و خاص موقعيتهاي مورد در روانشناسانه
.ميرود شمار به اعدام ، جمله از فردانساني ،
و جذاب كوستلر ، كتابهاي همه زبان مثل كتاب ، زبان
.است خواندني
يگانه فصلنامه *
و پژوهشي _ آموزشي فصلنامه پاييز ويژهنامه
واحد سوي از زودي به يگانه انساني علوم اطلاعرساني
اين.شد خواهد منتشر اسلامي آزاد دانشگاه شمال تهران
استاد دادبه اصغر دكتر عهده به آن سردبيري كه فصلنامه
است ، اسلامي آزاد دانشگاه و علامهطباطبايي دانشگاه فلسفه
يك حدود حاضر حال در اما است ميشده منتشر نيز قبلا
جديد دوره شمارههاي.ميگذرد آن شدن تخصصي از نيم و سال
و فلسفه به متناوب صورت به كه ميشوند منتشر صورت اين به
.دارد اختصاص ادبيات و زبان
شماره سه و ادبيات و زبان به مربوط شماره چهار تاكنون
فصلنامه.است شده منتشر نشريه اين از فلسفه به مربوط
نگارندگان و ميرود شمار به آكادميك نشريه يك يگانه
كشور دانشگاههاي علمي هيات اعضاي از معمولا آن مقالات
در نشريات قبيل اين بيشتر و مناسبتر توزيع شايد.هستند
فكري فضاي با كشور دانشگاهي فضاي بيشتر چه هر ارتباط
خلايي رفتن ميان از به منجر و باشد موثر دانشگاه از خارج
از مختلف دلايل به است مدتها كشور ، فرهنگي فضاي كه شود
دارند قصد نشريه اين پديدآورندگان.ميبرد رنج آن
فكري مختلف موضوعات از مانندي جنگ مجموعههاي هرازگاهي
تنوع ايجاد با تا كنند منتشر ويژهنامه عنوان تحت نيز را
دست است تخصصي مقالات نشر كه خود اصلي هدف به هم بيشتر ،
حوزههاي به ورود قصد كه عامي مخاطبان سلايق هم و يابند
.سازند برآورده را دارند فكري مختلف
فلسفي گردش
اخلاق دايرهالمعارف
ادبي محمدجواد
شامل ميپردازد ، اخلاقي اصول به كه اطلاعاتي حوزه اين
استدلالي و روشمند طور به و ميشود نيز اخلاق فلسفه
معاصر فلاسفه.ميكند معرفي را بد و نيك اخلاقي مفاهيم
تقسيم عمومي بخش به 3 را اخلاقي تئوريهاي معمولا
اخلاق علم - 2(meta ethics) اخلاقشناسي - ميكنند1
كاربردي اخلاق - 3(normatire ethics) هنجارگذار
.(applied ethics)
اصول منشاء سر كه ميپردازد امر اين به اخلاقشناسي
اخلاقي اصول معناي ميشوند؟ ناشي كجا از و چيست اخلاقي
...و هستند؟ اجتماعي ابداعات صرفا آنها آيا چيست؟
كه دارد عهده به زيادي عملي وظايف هنجارگذار اخلاق علم
معين غلط يا صحيح رفتار با كه اخلاقي معيارهاي توسط
موضوعات بررسي به كاربردي اخلاق.ميآيد دست به ميگردند
حيوانات ، حقوق كودككشي ، جنين ، سقط مثل بحثانگيزي
جنگهاي حيات ، سالب مجازاتهاي محيطي ، نگرانيهاي
Meta) اخلاقشناسي بخش در.ميپردازد غيره و هستهاي
در متافيزيكي موضوعات مثل مدخلهايي در (ethics
وجود اخلاقشناسي در روانشناسانه موضوعات و اخلاقشناسي
تئوري مثل مدخلهايي هنجارگذار اخلاق علم بخش در.دارد
تئوريهاي فرجامشناسانه ، اهميت پر تئوري فضيلت ،
هم كاربردي اخلاق بخش در.دارد وجود غيره و تكليفشناسانه
اصل صداقت ، اصل فردي ، سودمندي نظير متعددي موضوعات
.دارند وجود غيره و قانونمندي
راجع كه مختلفي توضيحات از پس سايت اصلي صفحه پايان در
مدخلهاي با كاربر است ، شده نوشته شده ارائه موضوعات به
در را اطلاعاتخاصي مجزا طور به كه ميكند برخورد ديگري
حيوانات ، حقوق كاربردي ، اخلاق.ميدهند قرار وي اختيار
اخلاقيات الهي ، فرمان تئوري اخلاقي ، استدلالهاي بهترين
قانون اخلاقي ، شكگرايي اخلاقي ، واقعگرايي فمينيستي ،
ديگري بسيار مدخلهاي و فضيلت تئوري حقوق ، تئوري فطري ،
آنها از كدام هر روي كردن كليك با كه دارند وجود نيز
با كه ديگري بخش در.شد خواهد دريافت مربوطه اطلاعات
است شده مشخص Interet Encyclopedia of philosophy علامت
اطلاعات نظرش مورد فيلسوف نام اساس بر ميتواند كاربر
مورد نام بايد كار اين براي او.نمايد دريافت را خاصي
Time بخش در اين بر علاوه كند وارد Search بخش در را نظر
بخشي وارد ميتواند كاربر دارد قرار اصلي آيكون كنار كه
از فيلسوفان افكار و زندگي مورد در اطلاعاتي كه شود
و ميدهد قرار اختيارش در معاصر دوره تا باستان يونان
مهيا برايش نيز را فيلسوف آن به راجع مطالعاتياي منابع
فردي _ علمي اطلاعات از كاملي نسبتا مجموعه كه ميكند
.ميدهد قرار كاربر اختيار در را فيلسوف آن پيرامون
WWW:utm.edu/research/iep/e/ethics.htm
اديان تاريخ علم موسس مولر ماكس
كايت كليم هانس
پورناجي كامبيز:ترجمه
تطبيقي مطالعه و اديان آلماني مورخ مولر ، ماكس فردريش
ويلهلم فرزند وي.بود آكسفورد دانشگاه استاد و اديان
غنايي اشعار خاطر به كه بود آلمان نامي شاعر مولر ،
.بود معروف دوستانهاش يوناني
ديني متون بررسي و مطالعه صرف را خويش عمر مولر ماكس
و اسطوره ، و اديان تاريخ تطبيقي مطالعه باستان ، هند
فلسفه ، تحصيل از پس.نمود جهان اديان تاريخ آثار انتشار
در (سانسكريت الخصوص علي) گوناگون زبانهاي و زبانشناسي
سبب مطالعاتش كه _ پاريس و برلين لايپزيك ، دانشگاههاي
1844) هيتوپادشاه قصههاي از آلماني زبان به ترجمههايي
"ودا ريگ" انتشار به و رفت لندن به _ شد (1847) كاليداسا
و رفت آكسفورد به سال 1848 در.پرداخت انگليسي زبان به
.ماند باقي آنجا در عمر آخر تا
تكميل "ودا ريگ" از را خود ويرايش آكسفورد ، در مولر
1849_ جلد ، 1873 سامهيتا ، 6 ودا ريگ عنوان تحت كه) نمود
زبانها آنجا ، در اقامت سال بيست طي در و ;(گرديد منتشر
از سال 1860 در.نمود تدريس را اروپايي ملل ادبيات و
سال در.گرديد مايوس سانسكريت زبان كرسي به شدن منصوب
آن از.پذيرفت را تطبيقي اللغه فقه در استادي سمت 1868
بهطور تطبيقي كار به فقهاللغه در صرف پژوهش عوض به پس
موضوعاتي به بازنشستگي ، از پس سال 1875 در.زد دست وسيع
.پرداخت اديان تطبيقي بررسي و تاريخ باب در
علاوه.است گسترده و وسيع مولر پژوهشهاي و آثار حوزه
درباره آلمان ، كلاسيك شعر و ادبيات پيرامون نوشتن بر
انديشه بررسي يعني) "دانشتفكر" و تطبيقيزبانها بررسي
هندي ، ادبيات و زبانشناسي باب در و ،(زبان تاريخ منظر از
و هندويي متون.زد دست هندي فلسفه و دين در تحقيق به
سوكهه ذمهپده ، اوپانيشادها ، ودا ، ريگ جمله از بودايي
حاصل.نمود ترجمه و ويرايش را غيره و وايتوييوهه
آثاري چنين بر مشتمل هندي سنتهاي باب در مطالعاتش
با دين ، تكامل و منشا درباره سخنرانيهايي:ميباشد
چه هند ، ،(1878) هندي اديان از نمونههايي بر تاكيد
و زندگي راماكريشنا ، ،(1883) بياموزد؟ ما به ميتواند
.(1899) هندي فلسفه نظام شش و ،(1898) گفتارهايش
ترجمههاي ويرايش انتشار صرف را خود هم مولر عليالخصوص
عظيم و ماندگار مجموعه يعني آسيا ، ملل اديان اصلي متون
در نموده (1879_ 1894) جلد پنجاه در "شرق مقدس كتب" وي
آغاز مولر ، نظارت تحت "بودايي مقدس كتب" مجموعه سال 1895
.نمود انتشار به
اسطورهشناسي و دين تطبيقي بررسي باب در مولر عمده آثار
در "تطبيقي اسطورهشناسي":ميباشد عناوين اين شامل
كارگاه يك از برادههايي ،(1856) آكسفورد پژوهشهاي
،(1878) دين علم بر درآمدي ،(1867_ 1875) جلد آلماني ، 4
مادي دين ،(1889) طبيعي دين ،(1878) دين تكامل و منشا
يا متعاليه حكمت ،(1893) انسانشناختي دين ،(1891)
اسطورهشناسي ، دانش پيرامون مقالاتي ،(1893) روانشناختي
زندگينامه باب در مقالاتي اين بر علاوه ،(1897) جلد 2
با "من زندگينامه" عنوان تحت مرگ ، از پس كه ،(1884) خود
شده ذكر كتب.گرديد منتشر (1901) مولر ماكس.ج.و ويرايش
به كتاب يكصد از بيش وي كل ، در.ميباشند عمده آثار تنها
.نمود ويرايش و درآورد نگارش
محققان ، ساير و مولر بين مباحثي نوزدهم ، قرن اواخر در
دين منشا باب در اندرولانگ و بيتيلور ، .اي ويژه ، به
.بود روزگار علمي مباحثات و مناقشات مهمترين از كه درگرفت
گوناگون عوامل در دين منشا كه بود باور اين بر تيلور
سوي از ;ميباشد غيره و خلسه روياها ، قبيل از روانشناختي
متعالي موجود يك به عقيده كه ميكرد استدلال لانگ ديگر ،
بررسي تاريخي منظر از آدمي باورهاي قديميترين ميان در
دين باب در قديمي علت از گفتوگو بدينترتيب ;گردد
و دين مولر ، عقيده بنابر معهذا.نميباشد معنيدار
آغاز طبيعي پديدههاي و نيرو از آدمي درك با اسطوره
بنا را آن مولر كه "طبيعت اسطورهشناسي" مكتب.ميگردد
انگليسي پژوهشگر فاكس ، و.جورج وي ، پيروان و نهاد ،
اساميشناس براون رابرت و قديم روم و يونان ادبيات
تجربه از تخيلي بيان اسطوره كه بود باور اين بر انگليسي ،
از.ميباشد است ، كرده ايجاد آدمي در طبيعت كه نامتناهي
خورشيد از الهاميافته اساطير اساطير ، مهمترين مولر ، نظر
و خدايان كه ميدهد نشان خورشيد اسطورهشناسي:است
در ريشه فيالواقع اروپايي و هند مردمان دلاوران
تغيير اين كه داشت عقيده مولر.دارد خورشيد استعارههاي
اين از استعاري بازنمايي به خورشيد قدرت مستقيم درك از
يعني ;ميهد نشان را "زبان بيماري" اسطوره ، شكل به قدرت
و شدند برخوردار تكريم و هيبت از تدريج به طبيعي اشياء
مستقيم درك از نهايتا و ماندند مخفي زباني كاربرد پس در
صرفا خدايان ، كه بود معتقد مولر.گرديدند محروم
در كه اساميبودهاند طبيعي پديدههاي براي نامهايي
بخشيده شخصيت آنها به و گرديده تفسير اشتباه به زمان طول
.شدهاند انگاشته خدا يا و شده
نزديكي ارتباط مولر مكتوبات و علمي متعدد تلاشهاي حاصل
كه ميكرد تاكيد او.داشت وي تطبيقي و وسيع رهيافت با
اساطير باب در متوني همچنين اديان ، تاريخ مقدس كتب عمده
دينشناسي ، نوين دانش و باشد محققان دسترس قابل بايد ملل
مطالعه بر مبتني بايد ميكرد ، تلاش آن بناي در خود كه
بعضي در وي تطبيقي آثار گرچه.باشد [اول دست] منابع
انتقاد مورد گستردهاي و جامع طور به دانشگاهي مراجع
اهميت زباني فلسفي ، پيشفرضهاي به همچنين و گرفته ، قرار
مانند را اديان كه عقيده اين جمله از) است داده خاصي
(.نمود طبقهبندي مختلفي خانوادههاي در ميتوان زبانها
اوج در بسيار خلاقيت سبب به انگلستان در وي آوازه ليكن
مسائل به همچنين بل پژوهشگري كار به نهتنها وي.بود خود
با و بود ، علاقهمند نيز روزگارش فرهنگي و سياسي
به خدمت پژوهش وي براي.داشت ارتباط حكام و سياستمداران
صحيح درك به وي تلاش باره ، اين در.بود ملل ميان تفاهم
ترتيب اين به.رساند ياري غرب جهان در هندي سنتهاي از
برخوردار هند در خاصي احترام از مولر كه است درك قابل
.است بوده
"دين علم" بنيانگذاران و پدران از يكي را مولر ميتوان
كار به را "اديان دانش" آلماني معادل وي كه همانطور
ضرورت و مشروعيت بر وي تاكيد.آورد حساب به است ، برده
عنوان تحت او كه چيزي) اديان تطبيقي و تاريخي بررسي
اللغه فقه" با قياس در [تطبيقي الهيات] "تطبيقي كلام"
.است شده واقع محققان قبول مورد (نمود اشاره بدان "تطبيقي
بهطور) بود دارا را آنها مولر كه فلسفي پيشفرضهاي
عقيده اين قبيل از (بود آلماني ايدهآليزم بر مبتني عمده
عقايد.ميگردد آشكار آن خاستگاه مطالعه هنگام به دين كه
اين.بود وي زمان و شخصيت با مرتبط وي كلامي و شخصي
صادق نيز وي بر كانت انديشههاي تاثير مورد در مسئله
عقل نقد" از انگليسي ترجمه مقدمه در كه همانطور ميباشد
اين در وي.است مشاهده قابل نيز (1881) كانت اثر "محض
معرفي "نامتناهي دريافت استعداد" عنوان به را دين مقدمه
و شلايرماخر فريدريش انديشههاي اخذ همچنين.است نموده
كلام يك تدوين از مولر قصد.است ذكر قابل شوپنهاور آرتور
امكان شرايط و شود اديان تطبيقي بررسي جانشين كه نظري
به راجع اطلاعات كه آن از بعد) كند تبيين را دين ظهور
(گرفت قرار تحليل مورد و طبقهبندي و جمعآوري جهان اديان
.ميرود اديان تاريخ كنوني قلمرو از فراتر
كه بود باور اين بر خويش پژوهشهاي و تحقيقات در مولر
بر و نمود كشف آدمي تاريخ در را الهي عشق و خرد ميتوان
ديني قديمي متون علمي و انتقادي بررسي كه بود عقيده اين
صورت هر در دين ابدي ارزش به تكريم با همراه ميبايست
تاريخي ، بررسي هنگام به است ، ساخته آشكار را خود كه ممكن
.ميگردد آشكار دين اشكال همه بودن تاريخمند
دين ، المعارف دايره دهم جلد از است ترجمهاي مقاله اين *
الياده ميرچا
اسلام جهان خوشنويسي همايش
سال آبان تا 2 مهر ايران11 اسلامي جمهوري هنر فرهنگستان
اسلام جهان خوشنويسي بينالمللي نمايشگاه و همايش آينده
پاسداري و بزرگداشت هدف با همايش اين.ميكند برگزار را
هنر اين تاريخي ماثر و اسلامي خوشنويسي فرهنگ حريم از
و خوشنويس هنرمندان و صاحبنظران شناسايي همچنين و شريف
اسلام جهان سراسر در خوشنويسي نشده شناخته تاكنون منابع
تبادل و بينالمللي صاحبنظران ميان گفتوگو.ميشود برپا
تجربيات به آنان از هركدام دستيابي و آنها ميان تجربيات
.است همايش اين اهداف از هنرمندان و كارشناسان ساير
است كرده درخواست علاقهمندان عموم از هنر فرهنگستان
حداكثر بررسي ، جهت را ذيل حوزههاي از يكي در خود مقالات
خ هنر ، فرهنگستان آدرس به مرداد 1380 تاريخ 10 تا
فيروزكوه ، تقاطع ،(زعفرانيه) فلاحي شهيد خ وليعصر ،
دبيرخانه هنر ، فرهنگستان شماره 3 ساختمان شماره 67 ،
نقش خوشنويسي ، هنر صوري و معنوي مباني:كنند ارسال همايش
مباني خوشنويسي ، هنر تحول و شكلگيري در كلام
هنر با خوشنويسي نسبت خوشنويسي ، هنر زيباييشناسي
در اسلامي تفكر نقش خوشنويسان ، معنوي آداب اسلامي ،
و هنجارها خوشنويسي ، هنر تكامل و تحول پيدايش ،
ضرورت و خوشنويسي حاضر ، عصر در خوشنويسي هنر ناهنجارهاي
عرصه نخبگان و استادان معرفي پژوهشي ، فعاليتهاي
تكنولوژي ، عصر در خوشنويسي هنر جايگاه خوشنويسي ،
و تعامل در خوشنويسي هنر نقش خوشنويسي ، هنر اصالتهاي
در اشتراك و افتراق وجوه تمدنها ، و فرهنگها نزديكي
و سبكها مختلف ، ملل خوشنويسي هنر زيباييشناسي مباني
خوشنويسي هنر تاثيرپذيري روند و دلايل خوشنويسي ، مكاتب
خوشنويسي هنر متقابل تاثيرپذيري يكديگر ، از اسلامي جوامع
ديني ، و ملي هويت و خوشنويسي هنر هنرها ، ساير با
بازدارنده تفكرات ريشهيابي خوشنويسي ، هنر نوين جنبشهاي
.خوشنويسي هنر بسط در
|