نظام اصلاح بر ناظر ساختار تغيير
است تصميمگيري
به ايراني ناشران آثار كتابشناسي انتشار
خارجي زبان
خارج به اعزام آزمون در شركت شرايط
شد اعلام فرهنگيان
نظام اصلاح بر ناظر ساختار تغيير
است تصميمگيري
و عمومي آموزش معاون موسوي سيدمختار دكتر با گفتوگو
اول بخش- پرورش و آموزش وزارت تربيتي امور
دوران ابتداي در پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي;اشاره
و تعليم اصول بر مبتني و منطقي تصميم يك در خود وزارت
دستور ،"پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي تلفيق با تربيت ،
را "تربيتي امور و عمومي آموزش" در جديد معاونت ايجاد
دنبال به را فراواني نظرهاي اظهار تصميم اين.كرد صادر
و پرورش و آموزش وزارت ساختاري تغييرات خصوص در.داشت
موسوي مختار سيد دكتر با جديد معاونت فعاليتهاي
از موسوي دكتر.ميآيد پي در كه دادهايم صورت گفتوگويي
تربيتي امور در كه است سابق پرورشي معاونت كلهاي مدير
دلايل از يكي امر همين و كرد ايجاد بهينهاي تغييرات
در تربيتي امور و عمومي آموزش معاون سمت به وي انتخاب
با را گفتوگو اين.بود پرورش و آموزش وزارت جديد ساختار
.ميخوانيم هم
تغييرات باره در لطفا پرورشي ، معاونت حذف به توجه با*
است پذيرفته صورت پرورش و آموزش بدنه در كه ساختاري
.دهيد توضيح
بلكه.نيستم موافق اصلا "پرورشي معاونت حذف" جمله با -
كه هم تغييراتي.است مطرح "پرورش" و "آموزش" تلفيق بحث
حقيقت در.است ساختاري تغيير يك واقع در آمده ، وجود به
معاونت با "بدني تربيت و پرورشي" معاونت ادغام با
متولي كه "تربيتي امور و عمومي آموزش" معاونت ،"آموزشي"
ايجاد راهنمايي و ابتدايي دوره در گشايشي است عمومي دوره
.است شده
.است تصميمگيري نظام براصلاح همناظر ساختار تغيير اين
نظام در تمركز عدم سمت به دولت سياست كه اين به توجه با
و مناطق و استانها به كافي اختيارات ارائه و تصميمگيري
صورت ساختاري تغييرات چنين دارد گرايش محوري مدرسه سياست
.است گرفته
آموزش" معاونت جديد ، معاونت در كه نداديد توضيح اما *
است؟ گرفته صورت تغييراتي چه "تربيتي امور و عمومي
معاونت جديد مديريت تربيتي ، و تحصيلي ارزشيابي مديريت -
اين هدف با مديريت اين.است تربيتي امور و عمومي آموزش
تاثير دانشآموزان سرنوشت بر بتواند تربيتي ارزشيابي كه
.است شده ايجاد باشد ، داشته مثبتي
برفرايند بتوانيم مديريت اين ايجاد با ميكنم تصور
از پيش بخشها ساير.باشيم نوداشته نگاه يك ارزشيابي
مديريت كه تفاوت اين با.داشتهاند وجود نيز تلفيق
مديريت يك تحت اكنون آن "پرورشي" و "آموزشي" بخشهاي
راهنمايي دوره ابتدايي ، دوره مانند.شدهاند متمركز
توسط هركدام كه روستايي و عشايري پرورش و آموزش و تحصيلي
.ميشوند اداره متمركز مديريت يك
،"آموزشي" و "پرورشي" معاونتهاي ادغام بحث از پيش *
كه ميداشتند اظهار تربيتي مسايل كارشناسان از بسياري
و مذهبي تربيت زمينه در تربيتي امور مستقيم تبليغات
مذهبي مسايل خصوص در تربيتيها امور عملكرد شيوه اساسا
اين شاهد و است بوده تاثيرگذار دانشآموزان گريزي دين در
امور چه آن با و آمده وجود به كه است وضعيتي نيز مدعا
جنابعالي نظر به.است تضاد در بودند آن دنبال تربيتيها
آيا و كرد اجرا مدارس در را مذهبي تربيت ميتوان چگونه
دانشآموزان براي كه ميكنيد پيشنهاد را راهي اساسا
باشد؟ برخوردار جذابيت از و مناسب
براي.است پرورش و آموزش مهم كاركردهاي از ديني تربيت -
تعليم براي كه هدفهايي به دستيابي و ديني تربيت به توجه
را مختلفي راههاي بايد است ، شده گرفته نظر در ديني
و مختلف شرايط در مستقيم شيوههاي چون.كنيم پيشبيني
باعث وقتها خيلي حتما و نميدهد جواب مختلف جاهاي
در را موردي ما ميشود ، دانشآموزان دينگريزي
مستتر اهداف يا "پنهان اهداف" نام به برنامهريزيهايمان
شايد ديني تربيت با مرتبط ازفعاليتهاي بسياري كه داريم
بخشي البته.است تعريف و توجيه قابل اهداف اين قالب در
ما ولي است ديني تربيت با مرتبط هم ديني آموزشهاي از
به.دهيم آموزش را مسائل اين مستقيم بهطور كه ناچاريم
تلاش و داريم توجه مسئله اين به جدي بهطور خاطر همين
و ابتدايي دوره در ديني تربيت از دقيقي تبيين ميكنيم
و دين آموزههاي با مطابق و باشيم داشته راهنمايي
واقع در.برويم پيش نوجوانان و كودكان ويژگيهاي
ميبايست ميكنيم ، پيشبيني كه را روشهايي و راهكارها
.باشد استوار ويژگيها برهمين
و داشتهايم قم در عظام آيات با ديداري راستا ، همين در
آموزش مستتر و پنهان هدفهاي روي بر روحانيون از بسياري
در كه اصلاحاتي در كرد خواهيم سعي.كردند تاكيد پرورش و
به داشت ، خواهيم "پرورشي" و "آموزشي" برنامهريزي نظام
.باشيم داشته توجه جدي بهطور مسئله اين
بدهيد؟ انجام ميخواهيد كارهايي چه پنهان اهداف طريق از *
صورت به كه هستند هدفهايي مستتر ، و پنهان هدفهاي -
.نميشوند بيان درسي كتابهاي در مستقيم
بدانم ميخواهم ولي هستم ، آشنا پنهان هدفهاي تعريف با *
بدهيد؟ انجام كه داريد نظر در را ويژهاي و خاص چيز چه
.داريم پنهان اهداف زمينه در گذشته از تجاربي و مطالعات -
پذيرفته صورت كرامت طرح نام به طرحي ابتدايي ، دوره در
در آزمايشي بهطور طرح اين كه است سال هفت حدود و است
اين كنيد توجه طرح اين به اگر.ميشود اجرا ابتدايي مقطع
ديني ترتبيت به را ما كه است مستتر هدفهاي از مملو طرح
و ديني و فرهنگي حوزه در گرهگشايي و اجتماعي تربيت و
طريق از ميخواهيم چگونه كه اين ولي.ميرساند ملي
.است برنامهريزي گروههاي كار برويم ، جلو پنهان هدفهاي
داشته وجود رابطه اين در خاصي ديدگاههاي است ممكن يعني
در و برنامه يك قالب در ميبايست ديدگاهها اين ولي باشد ،
.شود اعلام و بگيرد قرار برنامهريزي گروههاي كار چارچوب
خود به عملياتي شكل كه است قرار چگونه پنهان هدفهاي *
است؟ چگونه طرحها اجراي روش و بگيرد
و آموزش سيستمهاي خرده در نوعي به طرحها اجراي روش -
سيستمهاي در مثلا.ميگيرد قرار توجه مورد پرورش
فوق نظام معلم ، تربيت نظام ارزشيابي ، درسي ، برنامهريزي
است سيستمهايي خرده از موارد اين همه كه غيره و برنامه
تعريف خردهسيستمها اين در طرحها اجراي روش ميبايست كه
.شود
و هدفها برنامهها ، از مكعب يك نوعي به بتوانيم اگر
مكعب اين كوچك قطعات بتوانيم بايد كنيم فرض ماموريتها
حوزه در مثلا.كنيم تعريف درستي به دوره هر براي را
ماموريتها در.هستيم پنهان و صريح هدفهاي داراي هدفها
كدام و صريح هدف ما ماموريت كدام كه كنيم توجه بايد
فوقبرنامهها در.است گرفته نشانه را ضمني هدف ماموريت
هدف كدام براي را ماموريت كدام كه كنيم روشن بايد نيز
مكعبي چنين بتوانيم تا كرد خواهيم تلاش.ميدهيم انجام
و هدف ماموريت ، مكعب يعني.بدهيم شكل تلفيق بحث در را
شكل مكعبي چنين اگر كه معتقديم.بدهيم شكل را برنامه
تحقق براي را عملي كاملا مدل يك آن كوچك قطعات بگيرد
.داد خواهد تربيتتشكيل و تعليم هدفهاي
"پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي ادغام به توجه با *
يا نهادها چه به تربيتي امور سابق كل ادارات وظايف
كل اداره وظيفه مثال عنوان به ميشود؟ محول بخشهايي
يا و مدارس كتابخانههاي تجهيز زمينه در هنري -فرهنگي
انجام بخش كدام را هنري و فرهنگي مسابقههاي برگزاري
داد؟ خواهد انجام نهادي چه را بازديدها و اردوها ميدهد؟
بخش اثر در همه كه تربيتي امور مثبت فعاليتهاي واقع در
شد؟ خواهد چه جديد ساختار در دارند نظر اتفاق آنها بودن
معاونت حوزه در سابق پرورشي معاونت وظايف از بخشي -
نيز بخشي.است شده پيشبيني تربيتي امور و عمومي آموزش
بخش و است شده پيشبيني مهارتي و نظري پرورش و آموزش در
معاونت به سابق پرورشي معاونت فعاليتهاي از ديگري
ديگري بخش همچنيناست شده منتقل تندرستي و تربيتبدني
بخشي و ميشود واگذار دانشآموزي سازمان به فعاليتها از
شد ، خواهد واگذار استانها به اساسا نيز وظايف اين از
از بخش يك متمركز ، نيمه يا غيرمتمركز سيستم در يعني
.است شده واگذار استانها سازمان به فعاليتها
از محوري مدرسه سياست به توجه با مدرسهها آيا *
ميشوند؟ برخوردار بيشتري اختيارات
از يكي محوري مدرسه كه اين به توجه با ادامه در -
اختيارات اين بايد تدريج به است پرورش و آموزش سياستهاي
و بينش در كه است مهمي نكته اينشود واگذار مدرسهها به
هر از برنامهها فوق اساسا كه دارد وجود مسئولان نگاه
مدرسه هر از حتي و بهمنطقه منطقه ديگر ، استان به استان
اين به بايد يعني.متفاوتباشد ميتواند ديگر مدرسه به
فوق فعاليتهاي اعظم بخش بخواهيم اگر كه كنيم حركت سمت
بايد شود پرورش و آموزش در اثربخشي افزايش باعث برنامه
شوراي و هيات و مدرسه يعنيبشويم "محور مدرسه" تدريج به
و امكانات با مطابق و كند طراحي و تصميمگيري مدرسه
در وضعيت همين.بنويسد برنامه فوق نظام خودش نيازهاي
صورت به بخواهيم اگر.دارد وجود نيز درسي برنامه نظام
چون كنيم اثربخش را پرورش و آموزش و برويم جلو اصولي
صورت به بخشي ملي ، صورت به درسي برنامههاي از بخشي
نيز بخشي حتي كه گفت ميتوان جرات به حتي و منطقهاي
منطقهاي جنبه كه درسي برنامههاي آن بايد است مدرسهاي
مدرسه و منطقه به پرورش و آموزش از دارد ، مدرسهاي حتي و
.شود واگذار
قرار چگونه معلمان ، به پرورشي فعاليتهاي تعميم طرح *
ميشود گفته كه اين عبارتي به برسد؟ اجرا مرحله به است
مربيان فقط كه نيست ويژه و اختصاصي وظيفه يك تربيت
پرورشي كار معلمان همه بايد و شوند آن عهدهدار پرورشي
اين ضمن شد؟ خواهد مدرسهاي و عملياتي چگونه دهند ، انجام
روبهرو معيشتي مسائل بويژه فراواني مشكلات با معلمان كه
.هستند
معلمان تربيتي نقش منكر نميتواند كسي نيز الان همين -
بويژه.هستند تربيتي نقش داراي صددرصد معلمان چون.شود
اين.است بارز كاملا معلمان تربيتي نقش ابتدايي دوره در
به موضوع اين و درآوريم سازماني صورت به بايد را نقش
نوع اين اگر بلكه.نيست معلمان كاري بار افزايش معناي
را آن بايد شود ، معلم كاري بار افزايش به منجر طرحها
تربيتي و آموزشي وظايف در نوعي به بايد يعني.دهيم كاهش
به را جديدي وظايف كه آن بدون و كنيم ايجاد تعادل معلم
سازمان ، در را معلم تربيتي نقش كنيم ، تحميل معلم
در كه مطالعاتي به توجه با ميكنم تصور.كنيم معنادار
آزمايشي شكل به كه طرحهايي و پذيرفته صورت گذشته دهه يك
كاملا معلمان توسط پرورشي امور انجام است ، شده اجرا
طرح مثلااست شدني چيزي چنين و دارد اجرايي جنبه
در طرح اين كه آموزگاراني استقبال با شدت به "كرامت"
اين واقع در.است شده روبهرو ميشود ، اجرا مدرسههايشان
تربيتي نقش كه است آمده وجود به آموزگاران ميان در احساس
به پرداختن اگر.است گرفته قرار سيستم توجه مورد آنها
را معلم كار بايد شود معلم كار افزايش باعث اموري چنين
.دهيم كاهش ديگر جاي در
سالهاي در پرورشي مربيان فعاليتهاي از شما ارزيابي *
چيست؟ گذشته
درباره.است شده انجام زمينه اين در مختلفي تحقيقات -
و خشك حالت از را مدارس محيط توانستهاند مربيان كه اين
با آنها.نداريم ترديدي هيچ كنند خارج يكنواخت
مانند مدرسه بيرون و مدرسه سطح در كه پرورشي فعاليتهاي
مجموعا دادهاند ، انجام بازديدها و اردوها برگزاري
مدرسه محيط در نشاط و شور ايجاد در مثبتي تاثير
دهه دو در مربي نقش بر زيادي تكيه چون ولي.داشتهاند
است ، پذيرفته صورت داخل در تربيتي مسئول عنوان به گذشته
گذاشته آنها عهده بر كه وظايفي به توجه با مربيان اين
دار عهده را مسئوليتها اين همه نتوانستهاند است ، شده
پرورشي مربيان كمك به مديران و معلمان كه هنگامي شوند ،
وقتي وليبودهاند موفق و است بوده خوب وضعيت آمدهاند ،
تحقق در نيامدهاند ، پرورشي مربيان ياري به معلمان كه
امكان البته.بودهايم مواجه مشكل با پرورشي هدفهاي
واسطه به پرورشي مربيان از محدودي بخش كه دارد
و سختگيريها داشتهاند كه شرايطي و اجتماعي موقعيتهاي
باشند كرده دانشآموزان تربيت حوزه در بيتوجهيهايي يا
ضمن.نيست مربيان عموم به تعميم قابل نيز مسئله اين كه
و اجتماعي مسائل تاثير تحت ما مدرسههاي و مربيان كه اين
باشد ، بسته فضاي يك جامعه فضاي اگر.اند بوده سياسي
از جامعه اگر.بود خواهند آن از متاثر نيز مدرسهها
اين از متاثر نيز مدرسهها باشد ، برخوردار "باز" فضايي
.ميگيرند ديگري شكل فضا ،
كرديد اشاره آن به كه موضوع اين كه ميكنم تصور البته *
.است بوده برعكس ما مدرسههاي در اخير سالهاي در بهويژه
اكثريت نزد و جامعه فضاي در كه چيزي آن همواره يعني
مدرسهها چارچوب در كه چيزي آن با داشت ، وجود خانوادهها
مدرسه ، يعني.است بوده تعارض در و متفاوت داشت جريان
كاملا كه است داده قرار چارچوبي در را دانشآموزان
است شده اين هم نتيجه.است بوده اجتماعي محيط با متفاوت
معلمان ، رفتار و اعمال در فراوان تعارض شاهد ما كه
از خارج و مدرسه محيط در مدرسه دانشآموزان و مديران
مربيان عملكرد به ميتوان را موضوع اين و بودهايم مدرسه
.داد تعميم نيز پرورشي
عمل بسته نيز مدرسه محيط باشد ، بسته اجتماعي محيط اگر-
.كرد خواهد
مختلف اقشار در عملا كه چيزي آن بين بگويم ميخواهم *
ميگذرد ، مدرسه در كه چيزي آن و دارد و داشته جريان جامعه
.دارد وجود تفاوت
اجتماع فضاي اگر يعني.نيستم موضوع اين به معتقد من -
ايجاد تعارض شرايط اين باشد ، در بسته مدرسه فضاي و باز
اجتماعي شرايط گذشته ، دهه يك حداقل طي اولا وليميشود
سختگيريهاي اوقات گاهي يعني.است بوده متغير سرعت به
داده جدي آزاديهاي نيز گاهي و ميگرفته صورت تندي
هر به كه مجموعهاي يك عنوان به مدرسهها.است ميشده
ميكنند ، عمل دولت نظارت تحت سازمان يك عنوان به حال
است ممكن كه هستند خاصي نظم و مقررات يك رعايت به ناگزير
.نشود توجه آن به و باشد بيمعني جامعه در مقررات اين
.بشود دانشآموز رفتار دوگانگي به منجر موضوع اين اگر ولي
آن از بخشي در تنها است ممكن و بود نخواهد مدرسه مقصر
مقصر را خانوادهها ميتوان حتي.باشد مقصر دوگانگي
مقصر را رسانهها يا و اجتماع ميتوان يا و كرد قلمداد
.كرد قلمداد
و آموزش سهم ببينيم كه است نشده انجام هم تحقيقي هيچ
.است بوده چقدر دوگانگي ايجاد و شرايط اين در پرورش
سيدافشيناميرشاهي:از وگو گفت
دارد ادامه
به ايراني ناشران آثار كتابشناسي انتشار
خارجي زبان
ناشران آثار كتابشناسي اول جلد:فرهنگي علمي گروه
ارشاد و فرهنگ وزارت توسط خارجي زبانهاي به ايراني
اين فرهنگي معاونت عمومي روابط گزارش به.شد منتشر اسلامي
ناشران آثار كتابشناسي برگيرنده در حاضر اثر وزارتخانه ،
بعضا و انقلاب از پس كه است غيرفارسي زبانهاي به ايراني
بر 2700 بالغ و زبان شامل 21 و منتشرشده انقلاب از قبل
.ميشود كتاب جلد
خارج به اعزام آزمون در شركت شرايط
شد اعلام فرهنگيان
گزينش سال 81 آزمون در شركت شرايط:فرهنگي علمي گروه
از خارج در ايران اسلامي جمهوري مدارس براي فرهنگيان
.شد اعلام كشور
آزمون پرورش ، اين و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
پس آن نهايي نتايج و شد خواهد برگزار جمعه 6/2/81 روز در
.شد خواهد اعلام تاريخ 22/4/81 در حضوري مصاحبه از
عمومي شرايط داراي بايد آزمون اين در داوطلب فرهنگيان
تحصيلي مدرك پرورش ، و آموزش وزارت در قطعي استخدام
و راهنمايي دورههاي داوطلبان براي (ليسانس) كارشناسي
براي معلم تربيت مراكز ديپلم فوق حداقل و متوسطه
آموزش در خدمت سابقه سال حداقل 8 ابتدايي ، دوره داوطلبان
اشتغال سابقه سال خدمت ، 5 سابقه سال حداكثر 26 پرورش ، و
تماموقت بهطور تقاضا مورد رشته در متوالي يا متناوب
.باشند تاهل شرط و (باشد آزمون به منتهي آخر سال سه)
تكميلشده فرم شامل موردنياز مدارك بايد داوطلبان
تصوير عكس ، قطعه تعهدنامه ، 3 آزمون در شركت درخواست
را ريال مبلغ 25000 به بانكي فيش و كارگزيني حكم آخرين
تاريخ تا حداكثر
تحويل خود خدمت محل پرورش و آموزش سازمانهاي به 9/12/80
.دهند
|