پژوهش آينه در معلمان اجتماعي منزلت
!است دردي عجب
برنامهريزي و مديريت سازمان همكاري با
استثنايي دانشآموزان
ويژه بانكي حساب
ميشود افتتاح كشور
از ديگر سال سه تا اينترنت مشتركان شمار
گذشت خواهد نفر ميليارد يك
و اطلاعرساني بينالمللي نمايشگاه نهمين
ميشود برگزار فرهنگ
ديدار براي معلمان و دانشآموزان از دعوت
علمي دستاوردهاي نمايشگاه از
تشكيلات ايجاد به موظف پرورش و آموزش
شد ايثارگران براي
و كامپيوتر المپيادهاي آزمون ي برگزار
زيستشناسي
حوزه در بايد را مختلف گروههاي صداي
شنيد فرهنگ
پژوهش آينه در معلمان اجتماعي منزلت
مطلوب وضع تا موجود وضع از
سرآغاز
ميليون حدود 19) كشور جمعيت سوم يك به نزديك سرنوشت
اجراي اصلي عاملان كه معلمان عملكرد به(دانشآموز
.است خورده گره هستند ، پرورش و آموزش مدون برنامههاي
براي و دارند كليدي نقش پرورش و آموزش فرآيند در معلمان
از بايستي كنند ايفا خوبي به را خود نقش بتوانند كه آن
.باشند برخوردار شايستهاي اجتماعي موقعيت و منزلت
زمينه در كه كشورهايي ميدهد نشان شده انجام مطالعات
شدهاند ، نايل توجهي قابل پيشرفتهاي به تربيت و تعليم
به.هستند برخوردار بالايي اجتماعي منزلت از آنها معلمان
ديگر مشاغل از بيشتر حرفه ، اين داوطلبان شمار كه گونهاي
تمام در تقريبا.است جديتر آن احراز رقابتبراي و است
از دريافتي حقوق از صرفنظر معلمان اروپايي ، كشورهاي
.(براهني ، 1354)برخوردارند بالايي اجتماعي منزلت
باز سخن باب دور گذشتههاي از معلم ، بزرگداشت خصوص در
وسخنان احاديث)ما ملي و اسلامي منابع و متون در و بوده
(ايراني وشاعران نويسندگان آثار دين ، بزرگان
چشم به معلم بزرگداشت واهميت ضرورت درباره شواهدفراواني
نشان آمده دست به دلايل و شواهد اين ، وجود باميخورد
صاحبان اوليا ، دانشآموزان ، نزد ايران ، معلمان كه ميدهد
برخوردار شايسته منزلت و احترام از مردم عامه و مشاغل
كه شده ايجاد اذهان دربعضي تصور اين همچنين ، .نيستند
تصدي در كه ميآورند روي معلمي حرفه به افرادي غالبا
براي سرمايهاي يا و نيافته توفيقي ديگر مشاغل
.تجارينداشتهاند فعاليتهاي
تربيت و تعليم وضع به معلمان اجتماعي منزلت بودن پايين
ما تربيت و تعليم معاصر ، دوران در.برميگردد ما كشور در
از نتوانسته وقت هيچ و است بوده روبهرو متعدد مشكلات با
و حجم بر زمان گذشت با حتي.يابد رهايي مشكلات اين چنگ
و آموزش نظام كارآيي و شده افزوده مشكلات اين پيچيدگي
منزلت افت وضعيت ، اين.است كرده پيدا نزولي سير پرورش
افراد كمتر استقبال سبب و داشته پي در را معلمان اجتماعي
با اينك و است شده معلمي حرفه از انگيزه وبا مستعد
:هستيم مواجه دورباطلي
استقبال معلمعدم منزلتاجتماعي افت
معلمي حرفه از شايسته و مستعد افراد
بايد پرورش و آموزش مسئولان اول ، وهله در كرد؟ بايد چه
بشوند متاثر آن از و كنند درك درستي به را مساله اين
وضع حاضر ، پژوهش در.برآيند حل راه يافتن درصدد وسپس ،
آمده دست به شواهد كمك به معلمان اجتماعي منزلت موجود
اساسي راه چند منزلت اين ارتقاي براي و شده توصيف
.است شده پيشنهاد
موجود شرايط در معلمان اجتماعي منزلت
خزايي ، ;كاردان ، 1354 مثال ، براي)موجود پژوهشي شواهد
همكاران ، و آغاجي قره ;حضرتي ، 1379 پناهي ، 1373 ، ;1379
به اسكنداني ، 1373 ، رضوي ;ياري ، 1375 ;مختاري ، 1372 ;1367
دست به را استنباط اين (ابيضي ، 1376 ;واد ، 1374 جي از نقل
از ديگر مشاغل دارندگان به نسبت ايران معلمان كه ميدهد
پژوهش يافتههاي.برخوردارند پايينتري اجتماعي منزلت
نشان آمده دست به نتايج.ميكند حمايت نظر اين از حاضر
اجتماعي منزلت مطالعه مورد نمونه درصد كه93/63 ميدهد
ارزيابي پايين ديگر مشاغل دارندگان به نسبت را معلمان
اعتقاد مطالعه مورد معلمان از درصد حدود 55كردهاند
باارزش و مهم مشاغل از يكي معلمي ما جامعه در كه دارند
كه كردهاند بيان نمونه افراد درصد و 47/58 نميشود تلقي
البته ، .نميدانند مناسب خود فرزندان براي را معلمي شغل
ميدهيم ، افزايش را اجتماعي منزلت شاخصهاي كه وقتي
سوال يازده وقتي كه طوري به.ميشود تعديل مقداري نظريات
و شد داده اختصاص معلمان اجتماعي منزلت ارزيابي براي
هم با سوال يازده اين به آماري نمونه افراد پاسخهاي
منزلت بودن پايين موافق كه افرادي فراواني شد ، ادغام
درصد تنها 71/23 يعني ، يافت كاهش بودند معلمان اجتماعي
جنبههاي از معلمان كه داشتند اعتقاد مطالعه مورد افراد
نظر بههستند ديگر مشاغل دارندگان از پايينتر مختلف
منزلت از هنوز معلمي شغل معنوي جنبههاي كه ميرسد
قوي چندان حمايت اين ولي ميكند ، حمايت شغل اين اجتماعي
معلمان نظريات مجموع مطالعه.مينمايد آسيبپذير و نيست
معلمي شغل كه ميدهد دست به را استنباط اين موردمطالعه
پندار.نيست برخوردار بالايي اجتماعي منزلت تهراناز در
و نيست مثبت چندان خودشان شغل درباره مطالعه مورد معلمان
ارزيابيهاي بازتاب افراد پندار كه اين به توجه با
منزلت كه گرفت نتيجه ميتوان است ، آنان درباره ديگران
تنها 12.است پايين تهران در حداقل معلمي ، شغل اجتماعي
يكي معلمي شغل كه كردهاند اظهار مطالعه مورد افراد درصد
.بالاست اجتماعي منزلت داراي مشاغل از
پايين را معلمان اجتماعي منزلت نيز مصاحبهشوندگان
جامعه در معلمي شغل دارند اعتقاد آنان.كردهاند ارزيابي
جايگاه اين حتي و نيست برخوردار آن شايسته جايگاه از ما
كه ميرسد نظر بهمييابد تنزل فزايندهاي طور به
كه معني بدين.است شده ايجاد باطلي دور معلمي شغل درباره
مستعد جوانان شغل ، اين اجتماعي منزلت بودن پايين اثر در
افراد اين نشدن وارد و نميشوند آن وارد علاقهمند و
نظريات براساس.ميدهد كاهش را معلمي شغل اجتماعي منزلت
منزلت بودن پايين نشانههاي و دلايل مصاحبهشوندگان ،
:است شده خلاصه زير شرح به معلمان اجتماعي
استقبال معلمي شغل از علاقهمند و مستعد جوانان -1
روي از ميآورند ، روي شغل اين به هم اگر و نميكنند
.است جامعه در بيكاري وجود و ناچاري
مردم رفتار بينفردي ، روابط و اجتماعي تعاملات در -2
تحقيرآميز گاهي و آميز ترحم بامعلمان دانشآموزان وحتي
.است
مردم افكار واقعي نماينده كه گروهي رسانههاي در -3
تصويري معلمان از سيما و صدا ويژه به ميشوند ، محسوب
.مييابد انعكاس محروم و فقير حال عين ودر محبوب
و تخصص دانش ، تحصيلات ، سطح)اجتماعي منزلت شاخصهاي -4
و مزايا و حقوق طبقهاجتماعي ، حرفهاي ، صلاحيتهاي
ميان در (مختلف فرصتهاي و زندگي امكانات از برخورداري
.است پايين نسبتا معلمان
به كه خويشتن پذيرش و نفس به اعتماد مثبت ، پنداره خود -5
مرد معلمان ميان در است ، اجتماعي منزلت بازتاب نوعي
.است پايين نسبتا
مطلوب وضعيت در معلمان اجتماعي منزلت
نقش حساسيت و اهميت درك حاضر شرايط در كه ميرسد نظر به
و زيرزميني منابع كه زماني تا و است دشوار ما براي معلم
روي انساني منابع به كه است بعيد داريم ، اختيار در طبيعي
تحقق امر اين كه زماني تا و بدهيم بها آن به و بياوريم
.يافت نخواهند را خود شايسته منزلت ما معلمان نكند ، پيدا
كشورهاي از بسياري در اقتصادي نوين رويكرد وجود ، اين با
كشورهاي در رويكرد اين.است انساني منابع به توجه جهان ،
داشته دنبال به چشمگيري موفقيت ژاپن ، ويژه به پيشرفته ،
.است پايانناپذير آورده ، روي آن به ژاپن كه منبعي.است
نوين ، ژاپن بنيانگذاران از يكي تعبير به منبع اين
انساني منابع اهميت و ارزش كه زماني.است مردم ذهنهاي
منزلت و شان كه درمييابيم آنگاه كرديم ، درك درستي به را
شغل اهميت و ارزشباشد بايد چگونه جامعه در ما معلمان
.است شده بيان زيبايي به ملي و اسلامي ادبيات در معلمي
اسلام ، ارزشي نظام در معلم والاي نقش و تربيت و تعليم
و است داده اختصاص خود به را منيع جايگاهي و رفيع پايگاه
هدف با پيوند در را معلم منزلت بلنداي ژرف ، نگاهي با
در.كرد جستوجو بايد او خلقت نهايي علت و انسان آفرينش
زيرا است ، حق اقدس ذات خود معلم ، والاترين و اولين حقيقت
او قامت به كه حليهاي نخستين آفريد ، را آدمي كه آنگاه
حقيقت اين بيان در قرآن.است تعليم و علم آراست ،
رحمان خداوند(1)"البيان علمه خلقالانسان":ميفرمايد
در نيز و.داد تعليم او به را "بيان" و آفريد را انسان
وجودي ارزش نخستين اول ، آدم و پيامر نخستين منزلت تبيين
رساتر ، عبارتي به.ميفرمايد معرفي "علم" را او فضيلت و
ارزاني وي به او آفرينش از بعد كه تحفهاي اولين
.اوست به"تعليم"ميدارد
تبيين گذشت آنچه از نيز معلمي شغل و معلم مرتبت و شرافت
برخوردار والا جايگاهي از معرفت و علم آنگاهكهگرديد
معلم كه است روشن يافت ، پيوند خلقت متعالي هدف به و شده
يافت خواهد خطير بس منزلتي هماهنگي ، و سنخيت حكم به نيز
و پيامبران وشغل حق حضرت ازشان گرفته نشات او شغل و
.(اطلاعات ، 12/2/1379 روزنامه)بود خواهد رهبرانالهي
برزگر محمود -نويدي احد
و 4 آيات 3 سورهالرحمن ، -1
!است دردي عجب
اين بر اجتماعي صاحبنظران و روانشناسان از بسياري
و صبح ساعات دراولين نشاط با و شاد شروع كه عقيدهاند
خوب روزي داشتن مستلزم ملال ، و ناراحتي هرگونه از فارغ
و است اداره و كار محيط يا خانه محيط در دلانگيز و
و اجتماعي روابط در كاري شرايط بهبود در بسزا تاثيري
بخشهاي از يكي.دارد يكديگر با مناسب برخورد و فرهنگي
برخوردي نظيرخوش متعددي عوامل بر علاوه بالطبع امر اين
صبحگاهي ، مختصر نرمش خواب ، از برخاستن در خانواده افراد
و خوب محيط دارابودن ،...و ودلانگيز پاك هوايي
كه است چيزي اين و است خيابان و كوچه در اجتماعي ايدهآل
داده جاي خود بطن در را بسيار جمعيتي كه تهران در خصوصا
در اجتماعي ناهنجاريهاي و شود مي توجه بدان كمتر است ،
تهراني شهروند هر كه زماني مدت.دارد قرار مسائل اين راس
گاهي و ناطق سينمايي دارد ، خود كار محل به رسيدن به نياز
بسياري تحمل بر علاوه ميان اين در كه است شاهد را صامت
خود روحيه تكدي ، وزشتيهاي چهرهها انواع با مشقات ، از
است ، ديروز مختص نه كه است دردي اين و !!ميبرد بالا را
...فردا نه و امروز نه
به مزين كه را خود پاي كشانكشان ، و لنگان و لنگ يكي
با است ، پزشكي جراحات اغلب از كلكسيوني و ضايعات انواع
و را خويش دستان ديگري و جلوميراند به مصيبت هزاران
آيا.تكدي جهت ميكند بهانهاي را ناتوانش بچه يكي آن
روزه همه كه است تكدي با مبارزه و زدايي تكدي رسم اين
به با شدهاند ، شناخته مردم براي نيز حدي تا كه كساني
روزي مردم ، آه درآوردن و ترحمبرانگيز حربهاي كارگيري
!...نو از روزي و نو از روز باز و آورند دست به را خود
بايد فقط آيا كرد؟ بايد چه اما كسان ، اينگونه نيستند كم
به را تهجيب سكههاي فرهنگي ، مهمتر مسائل به توجه بدون
اينگونه مناظرو اين آيا !هيچ ديگر و بخشيد افراد اين
روان و روح و بيننده روي بر تاثيري هيچ فرهنگي تابلوهاي
ندارد؟ او
فرهنگي معضلات اين از خالي پايتخت ميادين از يك هيچ
!خود تكامل مرحله تا نيز را صعودي روند كه بسا چه و نيست
اين تمامي و كرد تحمل بايد فقط واقعا آيا.بپيمايد
و است لطيف آدمي روح و دل كرد؟ فرض طبيعي را حالات
را زجرها و شكوهها نالهها ، قسمها ، و دردمند و پراحساس
رابا فرزندانش كه مادري آيا.ميكند ودرك ميفهمد
پدري ميگذارد ، تماشا معرض در ناتوان و بيمار چهرههايي
درماندگي و عجز احساس ديد فاقد و سو كم چشماني با كه
اتاق بسان را خيابان از گوشهاي كه بچهاي پسر ميكند ،
را خود كوچك دست بيپيرايه و كودكانه و مينگرد خود بازي
كه نوجوان پسري و دختر ميكند ، دراز مردم سوي به
با و درآورده نگارش به مقوايي تكه روي بر را نوشتهاي
افتاده كار از و پير مادر به كمك قصد ملايم آهنگي و سرود
و چيست چاره نميآورد؟ درد به را انسان دل دارند ، را خود
موثر گويا و خشك شعار نيز بار اين شايد است؟ كدام حل راه
خود حتي و عده اين درد بر درماني "كنيم كن ريشه را تكدي"
...است دردي عجب...واقعا !باشد بوده ما
رزمگيري فريد دكتر
برنامهريزي و مديريت سازمان همكاري با
استثنايي ويژهدانشآموزان بانكي حساب
ميشود افتتاح كشور
از كشور استثنايي دانشآموزان براي:فرهنگي و علمي گروه
.شد افتتاح آتيه بانكي حساب آينده سال ماه فروردين
برنامهريزي و مديريت سازمان همكاري با بانكي حساب اين
مديريت سازمان توسط سال تا 10 مدت 5 به و ميشود افتتاح
به مبالغي دانشآموزان اولياي مشاركت با و برنامهريزي و
.ميشود واريز حساب اين
پرورش و آموزش سازمان پشتيباني معاون معين عليرضا
جمهوري خبرگزاري به مطلب اين اعلام با كشور استثنايي
هزار در استثنايي دانشآموز هزار از 70 بيش:گفت اسلامي
.هستند تحصيل به مشغول كشور آموزشي واحد
ناشنوا ، گروه هفت در استثنايي پرورش و آموزش:افزود وي
حركتي ، و جسمي يادگيري ، اختلالات ذهني ، كمتوان نابينا ،
و آموزشي كادر هزار با 17 رفتاري اختلالات و چندمعلوليتي
.دارد فعاليت اداري
دانشآموزان فراگير آموزش آزمايشي طرح اجراي از وي
.داد خبر جديد تحصيلي سال ابتداي از استثنايي
در آزمايشي صورت به "يونيسف" همكاري با طرح اين:گفت وي
استانهاي نابيناي و ناشنوا استثنايي دانشآموزان بين
.شد خواهد اجرا اصفهان و گيلان
از ديگر سال سه تا اينترنت مشتركان شمار
گذشت خواهد
نفر ميليارد يك
سراسر در اينترنت به اتصال شمار جاري ، برآوردهاي براساس
.يافت خواهد افزايش مورد ميليارد به 2/1 سال 2005 تا جهان
در اينترنت اتصال ميليون برابر 414 سه حدودا رقم اين
.است سال 2000
براي غربي اروپاي آينده سالهاي خلال در اساس ، همين بر
از اينترنت شده ثبت كاربران شمار نظر از بار نخستين
حدود 246 اروپا زمان آن در.افتاد خواهد پيش آمريكا
.داشت خواهد ميليون آمريكا 214 و اينترنت اتصال ميليون
براي تلويزيون از استفاده مدت همين در ميرسد نظر به
.يابد افزايش اينترنت به دسترسي
و اطلاعرساني بينالمللي نمايشگاه نهمين
ميشود
برگزار فرهنگ
بينالمللي نمايشگاه نهمين:فرهنگي علمي گروه
دائمي محل در بهمن تا 29 از 24 فرهنگ و اطلاعرساني
.ميشود برگزار تهران بينالمللي نمايشگاههاي
روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي امور معاون
برپايي از هدف:افزود خبر اين اعلام با چهارشنبه
و دستاوردها آخرين با فن اهل آشنايي نمايشگاه ، اين
نيز و اطلاعات فناوري و اطلاعرساني حوزه تحولات
.است يكديگر بر فرهنگ و اطلاعات متقابل تاثير
و اطلاعرساني نمايشگاه نهمين:گفت رمضانپور علياصغر
اطلاعات ، فناوري و كتاب بخش شامل 4 فرهنگ
حوزه اين محصولات فروش و نمايش ، آموزشي كارگاههاي
.است
در اطلاعرساني نقش گردهمايي دومين همچنين:افزود وي
اطلاعات فناوري و كتاب عنوان با نيز فرهنگي توسعه
نمايشگاه اين حاشيه در بهمن و 26 روزهاي 25 طي
كتاب ، پيرامون بحث به آن در كه ميشود برگزار
.ميشود پرداخته الكترونيك نشر و نشر مسائل
كشور به 10 متعلق خصوصي شركت داد35 ادامه رمضانپور
نمايندگيهاي طريق از هستند چندمليتي آنها از برخي كه
.يافت خواهند حضور نمايشگاه اين در ايران ، در خود
موسسه از 110 بيش همچنين و اينترنتي موسسه حدود 20
در دولتي ، و خصوصي بخشهاي از داخلي اطلاعرساني
.ميكنند شركت نمايشگاه
كارفرمايان انجمن الكترونيك ، ناشران وي ، گفته به
و نرمافزار صادركنندگان اينترنت ، شبكههاي
اصناف از اسلامي نرمافزارهاي عرضهكنندگان
.هستند نمايشگاه اين در شركتكننده
تعداد افزايش اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير معاون
بحثهاي محتواي شدن تخصصيتر شركتكننده ، موسسات
اطلاعرساني دانش انتقال افزايش و آن در مطرح
ويژگيهاي از را داخلي متخصصان به تحولات با متناسب
.دانست قبل دورههاي به نسبت امسال نمايشگاه
ديدار براي معلمان و دانشآموزان از دعوت
علمي دستاوردهاي
نمايشگاه از
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت: فرهنگي - علمي گروه
نمايشگاه از ديدار براي دانشآموزان و معلمان از
دعوت تهران دانشگاه در تحقيقاتي - علمي دستاوردهاي
.كرد
بهمن تا18 از 15 تحقيقاتي علمي ، دستاوردهاي نمايشگاه
مركزي كتابخانه محل در تا 17 ساعت 9 از روز هر ماه
.است علاقهمندان ديدار آماده تهران دانشگاه
تشكيلات ايجاد به موظف پرورش و آموزش
شد ايثارگران براي
پرورش و آموزش سازمانهاي روساي:فرهنگي علمي گروه
مادي ، همهجانبه حمايتهاي و پشتيباني در بايد استانها
طرح و ايثارگران و شاهد مدارس انساني نيروي و معنوي
.كنند اهتمام خاص اولويت با شاهد پراكنده
حاجي مرتضي پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
روساي و معاونين بخشنامهاي طي پرورش و آموزش وزير
ضمن تا كرد موظف را استانها پرورش و آموزش سازمانهاي
ايثارگر ، و شاهد خانوادههاي خاص شرايط به ويژه توجه
ضروري را آنها فرهنگي و تحصيلي امور به مناسبتر رسيدگي
.شمارند
و دفاتر و معاونتها كليه از پرورش و آموزش وزير
انجام بسترسازي جهت در تا است خواسته وابسته سازمانهاي
از تجليل و شهادت و ايثار فرهنگ ترويج در فعاليتها
خود وظايف حيطه در ايثارگران و شاهد معظم خانوادههاي
نتيجه و داده قرار نظر مد را متناسب اقدامات و برنامهها
.كنند گزارش را اقدامات
ايثار فرهنگ صحيح انتقال كه است كرده تصريح حاجي مرتضي
نه والا ، ارزشهاي آن با جوان نسل تربيت و امروز جامعه به
و آموزش اصول از انفكاكناپذيري اصل وظيفه ، بلكه يك تنها
.است پرورش
و كامپيوتر المپيادهاي آزمون ي برگزار
زيستشناسي
اعلام جوان دانشپژوهان باشگاه رئيس:فرهنگي - علمي گروه
زيستشناسي ، و كامپيوتر المپيادهاي اول مرحله آزمون:كرد
.ميشود برگزار ماه بهمن جمعه 12 روز
المپياد دوازدهمين آزمون:گفت چهارشنبه روز ميرزايي حسين
در همزمان كشور زيستشناسي المپياد پنجمين و كامپيوتر
برگزار گزينهاي چند صورت به استانها ساير و تهران
.ميشود
سالهاي ممتاز دانشآموز حدود 86هزار كه كرد پيشبيني وي
كامپيوتر رشته سوم و دوم و فيزيك رياضي ، رشته سوم تا اول
كشوري المپياد اول مرحله آزمون در حرفهاي و فني شاخه
.كنند شركت
از باشگاه اين برآورد جوان ، دانشپژوهان باشگاه رئيس
را زيستشناسي المپياد اول مرحله آزمون داوطلبان تعداد
تجربي علوم رشته سوم سال ممتاز دانشآموز هزار نيز 29
.كرد عنوان
صورت به بهار 81 در اول مرحله برگزيدگان:گفت ميرزايي
رقابت به هم با استانها مراكز از تعدادي در متمركز نيمه
دوره در شركت براي مرحله ، اين منتخبان و ميپردازند
دعوت جوان دانشپژوهان باشگاه به شبانهروزي آموزش
.كنند شركت آموزشي دوره يك در تا ميشوند
حوزه در بايد را مختلف گروههاي صداي
شنيد فرهنگ
حوزه در گروهها صداي نگذاريم اگر:فرهنگي علمي گروه
بلند ديگري حوزههاي در صداها شود ، اين شنيده فرهنگ
.ميشود
اين اعلام با اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد
هنرمندان و تهران استان فرهنگي مسئولان جمع در مطلب
است اين مسئولان همه وظيفه:گفت محراب تالار در تهراني
در را هنري و فرهنگي گروههاي همه مشاركت و حضور زمينه كه
.كنند فراهم كشور
ايجاد:گفت و كرد اشاره تهران شهر جغرافيايي گسترش به وي
و فرهنگ كل اداره نخست اولويت بايد هنري و فرهنگي مراكز
.باشد تهران استان اسلامي ارشاد
|