فراگيري در اساسي گامي ;پيشدبستاني دوره
تربيتي
تجربههاي
بينالمللي نمايشگاه نهمين گشايش
فرهنگ و اطلاعرساني
است محقق براي "قلم" حكم در "اينترنت"
فراگيري در اساسي گامي ;پيشدبستاني دوره
تجربههايتربيتي
مناطق در پيشدبستاني دوره كردن الزامي ضرورت بررسي
عشايري
سطح" عشايري ، جامعه عمومي مشخصه اظهارداشت بتوان شايد
جمعيت" و "گسترده بيسوادي" ،"آموزش به دسترسي پايين
توسعه راهبردهاي اولين در دليل همين به.است "روبهرشد
بهبود" ،"كشاورزي بهرهوري افزايش" چون اهدافي قشر ، اين
امكانات توسعه" و "ولد و زاد كاهش" و "بهداشت و تغذيه
.گيرد قرار توجه بايدمورد "آموزشي
از جداي كه مادري زبان به كودكان اكثر عشايري جوامع در
كودكي دوران در تكلم البته.ميكنند تكلم است فارسي زبان
در شديدي تحصيلي افتهاي (غيرمادري) دوم زبان به
زبان همين ولي.ميگذارد برجاي دبستان آغازين پايههاي
.است پرورشي ظرافتهاي و نكتهها از انباشته كه است مادري
ديني و شخصيتي تكامل و رشد كه كنيم اتخاذ ترتيبي اگر
كمتر ديگر شويم ، باعث مادريشان زبان با را كودكانمان
بيانديشيم ، آنها پرورشي مسائل به جداگانه كه داريم نياز
شرف ، نيايش ، همچون واژههايي از مادري زبان زيرا
و است آكنده..و جوانمردي مهربانيو عشق ، پاكدامني ،
قصهها ، در غيرمستقيم و مستقيم بهصورت واژهها اين
.است مشهود مادري زبان...و لالاييها
مشكلات عشايري ، مناطق در زبان و لهجه كثرت و پراكندگي
و آورده بهوجود ابتدايي دوره پرورش و آموزش در زيادي
جامعه و خانواده در مادري زبان به اگر طرفي از.ميآورد
ميشود ستم كودكان به آنكه بر علاو شود ، بيتوجهي عشايري
رواني رفتار و كودك دروس يادگيري بر بسياري منفي تاثير
از كه را آنچه نباشد ، قادر كه كودكي.داشت خواهد او
زبان به راحتي به ميفهمد ، خود ادراكات و عواطف و احساس
بر تحصيلي موفقيت.ميشود متحمل را زيانهايي چه آورد
زبان و ميگيرد صورت دانشآموزان و معلم بين ارتباط پايه
.است ارتباطات اين وسيله
با كه دانشمنداني تحقيقات از حاصل نتايج و مطالعات از
خانم -فروبل) بودهاند ارتباط در كودكان تربيت و تعليم
استنباط چنين (ديگران و پياژه ژان آرنولدگزل ، سوري مونته
بر نهتنها (مدرسه در) زباني دوگانگي كه ميشود
اثر (املاء و فارسي) زبان درس به مربوط فعاليتهاي
.تاثيردارد نيز ديگر دروس يادگيري بر بلكه ميگذارد ،
دبستان ، آغازين دوره در كودك زباني بيگانگي و دوگانگي
در دفاعي -عاطفي واكنش يك و داده سوق خاموشي به را كودك
.ميكند ايجاد او
عشايري مناطق لهجههاي و زبان
و591 ايل به101 نزديك سال 1377 تيرماه آمار طبق
ميشود برآورد.دارد وجود كشور سراسر در عشايري طايفه
زبانهاي تركيب در لهجه تا60 به50 نزديك احتمالا
...و تركمني بلوچي ، لري ، تركي ، عربي ، كردي ، ازجمله مختلف
.دارد وجود
بين زباني فاصله عشايري جوامع زبانهاي و لهجه بين در
و مدرسه زبان يكي.است بعد دو شامل دانشآموزان و مدرسه
.است متفاوت زبانشناسي لحاظ از كه دانشآموزان زبان
يكي آموزش و مدرسه زبان با دانشآموزان مادري زبان يعني
نام كردي و تركي زباهاي از ميتوان قسمت اين در نيست ،
.برد
يك از دانشآموزان زبان و مدرسه زبان كه اين ديگر نكته
استفاده واژههاي در تفاوت ولي بوده ، زبانشناختي ريشه
.دارد خانوادهها فرهنگي و اجتماعي ويژگيهاي نسبت به شده
مورد مسئلهدر اين كه داشت اظهار ميتوان قسمت اين در
.ميكند صدق بيشتر باصري طوايف و لري زبانهاي
پرورش و آموزش سياستهاي در پيشدبستاني دوره
كودكان3 براي برنامهاي ، پيشدبستاني پرورش و آموزش
.دارند قرار دبستان از پيش دوره در كه است ساله تا6
به دورافتاده و روستايي مناطق در پيشدبستاني دوره اما
.ميشود محدود ساله سن56 در سال يك
ملي سياستهاي در دبستان از پيش دوره پرورش و آموزش
تاكيد مورد ميلادي سال 1986 از (هند ازجمله) كشورها
.است گرفته قرار فراوان
و بود كودكستان بنيانگذار (م (18521781 ، فرويل فردريك
پلكان در اساسي گامي دبستان ، از پيش مرحله كه داشت عقيده
.است تربيتي تجربه
كشور آموزشي برنامههاي در پيشدبستاني دوره وجود ضرورت
كه كودكي اوليه سالهاي حساسيت و اهميت به توجه با
است ، مطرح كودكان سريع ذهني و فيزيكي رشد دوره بهعنوان
بهعنوان پيشدبستاني دوره برنامههاي كه است سالها
برنامههاي انساني ، منابع رشد تدابير در مهم دادههاي
بهعنوان نيز و ابتدايي آموزش براي حمايتي و تغذيهاي
تاكيد مورد محروم بخشهاي شاغل زنان براي حمايتي خدمات
.گرفتهاند قرار
حمايت مورد را كودك همهجانبه رشد ميتواند دوره اين
.باشد داشته مهمي نقش آينده نسل سلامت در و داده قرار
بر تربيت و تعليم بزرگان و دانشمندان نظريههاي وجود
سوري مونته خانم جمله از ميافزايد ، دوره اين اهميت
مورد دقت به را كودكان اعمال و رفتار (م (19521870 ،
رفتارها آن با مطابق را كلاس محيط و ميداد قرار مشاهده
معتقد خردسال كودكان پرورش در و ميديد تدارك علايق و
كردن شكوفا به معطوف رشد ، دوره اين به توجه بود
.است دانش كسب و يادگيري براي كودك ذاتي تواناييهاي
پيشدبستاني دوره به عشايري جامعه نياز علل بررسي
تبليغي ، امكانات لحاظ از محروم جامعهاي عشايري ، جامعه
تقويت به كه آنچه هر و آموزشي جزوات گروهي ، رسانههاي
در بسياري معضلات وجود رو اين از.است ميكند كمك فرهنگ
.ميشود مشاهده جامعه اين
به است ، كودكان پرورش ، و آموزش بحث مقوله كه آنجا از
.نداريم كاري اجتماع اين جوانب و عقبماندگيها ساير
كوچك جامعه ميگيرد ، قرار آن در كودك كه جامعهاي اولين
در لازم آگاهيهاي از كه عشايري خانواده.است خانواده
نيست برخوردار كودك جسمي و اخلاقي ديني ، ترتيب زمينه
تحويل فعال و نشاط با و سالم كودك يك ميتواند چگونه
.دهد جامعه
است ، او همبازيهاي كودك براي غيررسمي گروه و جامعه دومين
در و شدهاند ترتيب مشابه خانوادهاي در كه همبازيهايي
الگوهاي نميتواند نيز همبازيها رفتار گيرودار اين
.باشند ديگر كودكان براي مناسبي
بزرگي نعمت طبيعت ، در عشايري كودكان بازي و فعاليت البته
از كه محور كودك روش با خدادادي ، نعمت اين از بايد و است
پيش دورههاي در ميكند پيروي فعاليت و بازي رويكرد
.كرد استفاده عشايري دبستاني
ميگيرد ، قرار آن در غيررسمي بهطور كودك كه جامعه سومين
ارتباط عدم دليل به نيز اجتماع اين.است عشايري اجتماع
-تلويزيون) گروهي ازرسانههاي استفاده عدم و شهرها با
پذيرش فرهنگ سوادي ، كم و بيسوادي دليل به (...و روزنامه
ملاحظهاي و ندارد را اخلاقي و علمي صورت به كودك يك
به را كودك گاهي و ندارند كودكان به نسبت خود دررفتارهاي
توقعات ميدانند ، بزرگسال انسان پياژه ، مينياتور ژان قول
بهداشت و كودك جستجوگر روح بر خود اين و دارند بيجا
.ميگذارد تاثير او رواني
دبستان ميشود ، آن وارد عشايري كودك كه رسمي جامعه اولين
دبستان محيط وارد يكباره به قبلي آمادگي بدون كودك.است
تكلم (رسمي)غيرمادري زبان يك با ميشود مجبور و ميشود
خود كه ميشود همان ميآيد او برسر چه.بينديشد و كند
صباحي چند از بعد و ميگيرد پيش را انزواگزيني و سانسوري
.ميكند راحت را همگان و معلم خيال و نموده تحصيل ترك
ابتدا عشايري كودك كه شود اتخاذ ترتيبي بايد رو اين از
و بگذراند را (آمادگي يكساله حداقل) پيشدبستاني دوره
برنامههاي از يكي آموزي زبان و شود دبستان وارد سپس
.شود برآن بيشتر تاكيد و گشته محسوب دوره اين اصلي
عشاير در دبستاني پيش دوره كردن الزامي جهت توجيهي دلايل
زبان كردن برملي تاكيد با بومي زبان به نهادن ارج -
سالهاي منفي نتايج از جلوگيري منظور به عشايري كودكان
كتب و رسمي متون و مكاتبات و اسناد:پانزدهم اصل طبق آتي
از استفاده ولي باشد ، خط و فارسي زبان اين به بايد درسي
و گروهي رسانههاي و مطبوعات در قومي و محلي زبانهاي
آزاد فارسي زبان كنار در مدارس ، در آنها ادبيات تدريس
.است
دولت:آن سوم بند و اساسي قانون سوم اصل به توجه -
شده ذكر اهداف به نيل براي است موظف ايران اسلامي جمهوري
:برد بكار زير امور براي را خود امكانات همه دوم اصل در
در همه ، براي عادلانه امكانات ايجاد و ناروا تبعيضات رفع
.معنوي و مادي زمينههاي تمام
اين كاهش و منطقهاي آموزشي نابرابريهاي كاهش -
.مناطق اين پسران و دختران بين نابرابريها
به توجه با ملي و فرهنگي ، اسلامي هويت با بيشتر آشنايي -
.دارد را مطالب پذيرش لازم آمادگي كودك ذهن اينكه
كسب علمآموزي ، و يادگيري به نسبت مطلوب نگرش كسب -
.ابتدايي دوره به ورود جهت آموزشي مناسب رفتار
آمادهسازي در ميتواند دبستاني پيش مراكز ايجاد -
دبستان به ورود براي عشايري كمدرآمد خانوادههاي كودكان
.باشد داشته بسزايي نقش
سوءتغذيه جبران براي غذايي تكميلي روشهاي از استفاده -
بيماريهاي و شنوايي بينايي ، نارسائيهاي شناسايي كودكان ،
.است دبستاني پيش دوره اهداف از محيطي
مشكلدار و استثنايي كودكان شناسايي منظم سيستم نبود -
تا پيشدبستاني دوره طريق از شناسايي اين كه عشايري ،
.ميشود مرتفع حدودي
دورههاي طريق از آموزش به دسترسي فرصتهاي برابرسازي -
پيشدبستاني
سالهاي در را تحصيل انگيزه و شوق پيشدبستاني دوره -
ترك آمار ميشود باعث امر همين و داده افزايش كودكي نخست
كودكان آمار و يافته كاهش آتي سالهاي تحصيلكنندگان
.كند پيدا كاهش لازمالتعليم
...و فرهنگي آموزشي ، محروميتهاي پيشدبستاني دوره -
را كودك و ميكند جبران را خانه محيط كمبودهاي از ناشي
.ميدهد ياري استعدادهايش كردن بارور در
و عموميت ابتدايي دوره تحصيلي پوشش افزايش به دوره اين -
.ميبخشد بيشتري جامعيت
بيسواد و كمسواد اكثرا والدين عشايري مناطق در -
را خود كودكان با مفيد و موثر تعامل توانايي لذا هستند ،
و گفتار مناسب و مطلوب رشد به نميتوانند و ندارند
از قبل رشد سنين در خود كودك ذهني و شناختي مهارتهاي
.كنند كمك دبستان ،
دوره نياز مورد آموزشي مواد و وسايل و تسهيلات فقدان -
محروميتهاي به..و بازي امكانات كتاب ، مانند كودكي
.ميافزايد كودكان
سني گروههاي هستند مجبور عشاير ، معلمان كه اين علت به -
وقت لذا باشند داشته كلاس يك در يكديگر با را مختلف
آموزش و زبانآموزي و آموزي صوت تدريس تا ندارند زيادي
ليكن دهند ، ارائه اول پايه در عالي كيفيت با را لوحهها
پايان تا (خط و انشاء املاء ، فارسي ، ) ملي زبان درس مشكل
.ميماند باقي تحصيلات
بالاي آمار با عشايري پايه دبستانهاي 5 آموزشي شيوه -
نداشته را كودك جسمي رشد با لازم هماهنگي دانشآموزي ،
مورد دبستان آغاز از قبل بايد كودك جانبه همه رشد لذا
آغازين پايههاي دبستانها ، در اگر تا گيرد قرار جدي توجه
.نيايد بوجود حادي مشكل گرفتند قرار كمتوجهي مورد
و اجتماعي پرورش و مطلوب عواطف و مفيد عادات پرورش -
در امنيت و بهنفس اعتماد حس پرورش كودكان ، استعدادهاي
سوادآموزي پايه مهارتهاي توسعه و خلاقيت پرورش كودكان ،
و سرنوشت تعيين در كه ميباشد دبستاني پيش دوره اهداف از
.است موثر بسيار سالم اجتماع و كودك شخصيت
و تشابهات درك همانند پايه مهارتهاي دوره اين كودكان در
و پرورش...و عدد مكان ، فضا ، عيني ، مفاهيم تمايزات ،
در مهارتها اين پرورش و توسعه عدم و مييابد توسعه
و اجتماعي انزواي كمرويي ، صورتهاي به تحصيل دورتر سالهاي
صورت به حتي و شخصيت تزلزل سخنراني ، و خطابه ارائه عدم
بالاتر ، سنين در تحصيلي رشتههاي تعيين در موفقيت عدم
زمانها آن در رفتار اصلاح و داد خواهد نشان را خود فقدان
.ميرسد بهنظر انتظار از دور و بعيد بسيار
نتيجه
طريق از بيشتر كشور عشايري محروم مناطق با ارتباط امروزه
همين به.ميگيرد صورت مناطق اين در پرورش و آموزش حضور
فرهنگي ، زمينههاي در پرورش و آموزش مسئوليت خاطر
ساير از سنگينتر مراتب به...و بهداشتي اجتماعي ،
و آموزش طريق از كودكان نيازهاي به اگر.است ارگانها
گذشته ، سنتهاي بين عميق شكاف يك نشود داده جواب پرورش
خود از به كه شد خواهد ايجاد جديد نسل ارزشهاي و عقايد
و شهرها به مهاجرت افزايش.شد خواهد منجر كودكان بيگانگي
تحقق عدم دليل به اقتصادي اجتماعي ، نابرابريهاي افزايش
ناهماهنگ و نامناسب سياستهاي براساس پرورش و آموزش اهداف
جهت لذاميگيرد صورت مناطق با آموزشي نابرابر و
بايد...و پرورشي و آموزشي ناگوار پيامدهاي از جلوگيري
محروم و افتاده دور مناطق در تحصيلي پوشش افزايش به
.كرد اقدام پيشدبستاني دوره طريق از (غيرمستقيم)
با همراه عشايري دبستاني پيش دوره در ملي زبان آموزش -
ميدهد اجازه نخست سالهاي طي مادري ، زبان بر نهادن ارج
و زباني محدوديت و شوند اصلي مفاهيم متوجه كودكان كه
.نشود آنها رشد مانع مكاني
پرورش ، و آموزش وزارت جديد آئيننامههاي در اخيرا
كلاسهاي و يافته بهتري قانوني مكان پيشدبستاني دوره
را خود خاص مكان تحصيلي مدارج مراتب سلسله در نيز آمادگي
در آمادگي ماهه يك كلاسهاي تشكيل همانند) است يافته
كنوني امكانات اما.(زبانه دو و محلي گويش داراي مناطق
خطير امر اين رسانيدن سرانجام به براي ما پرورش و آموزش
وجود بههرحال ولي نمايد پيدا بيشتري و لازم آمادگي بايد
لازم بسيار و ضروري عشايري محروم كودكان جهت دوره اين
(آمادگي يكساله) پيشدبستاني دوره ميشود پيشنهاد است ،
از سال طول در عشايري دبستانهاي ضميمه صورت به فعلا
همكاري و پرورش و آموزش وزارت بودجهاي حمايتهاي طريق
.شود تشكيل سازمانها و نهادها ساير
ايماني محمدرضا
بينالمللي نمايشگاه نهمين گشايش
فرهنگ و اطلاعرساني
و نمايشگاه نهمين افتتاحيه مراسم:فرهنگي علمي گروه
ميلاد ساختمان در فرهنگامروز و رساني اطلاع گردهمآيي
.ميشود برگزار بينالمللي نمايشگاه
آخرين با آشنايي و نمايش منظور به نمايشگاه اين
و اطلاعات فناوري و اطلاعرساني حوزه تحولات و دستاوردها
تا از 24 يكديگر بر فرهنگ و اطلاعات متقابل تاثير بررسي
نمايشگاههاي دايمي محل در روز شش مدت به بهمن 29
.شد خواهد برگزار ميلاد سالن تهران ، بينالمللي
است محقق براي "قلم" حكم در "اينترنت"
از استفاده كنوني دوران در:فرهنگي علمي گروه
و است "قلم" از محقق استفاده حكم در "اينترنت"
منزله به تحقيقات از ارتباطي وسيله اين گرفتن
.است زندانانفرادي در شخص نگهداري
:گفت فوق مطلب اعلام با علوم وزارت پژوهشي معاون
دفاعي نظر از اطلاعات از شده نگهداشته دور به جامعه
.ميپاشد هم از صدمه كوچكترين با و است ضعيفي جامعه
و فوائد پيرامون اخير مباحث مطرحشدن پي در ايرنا
تصويب اينترنت ، و ماهواره از استفاده احتمالي مضرات
از بهرهگيري محدوديت زمينه در مقررات برخي
قانون اصلاح طرح و اطلاعاتي و ارتباطي شبكههاي
مجلس ، در ماهوارهاي تجهيزات كارگيري به ممنوعيت
زمينه اين در را كشور پژوهشي و علمي مسئولان برخي نظر
.است شده جويا
اين در علوم وزارت معاونپژوهشي منصوري رضا دكتر
هم خوبيهايي بديها ، تمام با جديد دنياي:گفت ارتباط
راهها بستن سالم ، جامعه يك به رسيدن راه و دارد
فرهنگي صحيح تربيت و راهها گذاشتن باز بلكه نيست ،
ارتباطي وسيله يك از بهينه استفاده منظور به جامعه
.است
اينترنت قطعارتباط درپي "ساده" ذهنهاي:افزود وي
به مدرن دنياي "پيچيده" ذهن آنكه حال هستند ،
.است استفاده درست راههاي دنبال
برقراري فكر:گفت علوم وزارت پژوهشي معاون
مطرح كشورها از بسياري در اينترنت براي محدوديت
از قطعاستفاده معناي به اين ولي است ، شده
.نيست و نبوده اينترنت
|