ميگويند سخن نشانهها
ميشود برگزار باران فيلم جشنواره نخستين
شد منتشر سگكشي
سپتامبر حادثه 11 از مستند فيلم
ميگويند سخن نشانهها
احمد كيومرثپور ساخته يلدا شب به ديگر نگاهي
تعميمپذيري و نمادين برداشتهاي تمام رغم به يلدا ، شب
است فيلمي.است سادهاي فيلم كرد ، آن از ميتوان كه
شب.است شده گرفتار ويژه موقعيت يك در كه مرد يك درباره
او به عشقش كه است دلداده و عاشق مرد يك داستان يلدا
كار اشكال و است درگير گذشتهها با حالا او و كرده خيانت
و تنهايي حديث فيلم ، .ميكند جستجو گذشتهها در را
.است خورده شكست موجود اين نااميدي
.است متفاوتي فيلم پوراحمد فيلمسازي كارنامه در يلدا شب
وقايع همه تقريبا و دارد محوري بازيگر يك تنها كه فيلمي
رايج قواعد از دور هم فيلم قصه.ميگذرد آپارتمان يك در
يلدا شباست فرود و اوج بدون داستاني و داستانگويي
هم كنار يكييكي نشانهها همين.است "نشانهها فيلم"
.ميدهند شكل فيلم ، از را ما كلي دريافت و ميآيند
و نيستند ذهن از دور و پيچيده اصلا كه نشانههايي
اين از بعد حامد مثلا.سهلالوصولند هم بسيار اتفاقا
ميكشد را پردهها ابتدا ميآيد ، خانه به فرودگاه از كه
تعبيري به و ميكند قطع بيرون دنياي با را خود ارتباط و
پريا كه فيلم انتهايي سكانس در.ميشود شروع يلدايش شب
شمعها و ميكشد كنار را پردهها همان ميشود ، خانه وارد
تمام خانه اين در يلدا شب واقع در.ميكند روشن را
فرزند عكس تابلوي پريا.ميتابد نور آن درون به و ميشود
ندارد قصد يعني كه ميكند صاف شده كج كه هم را حامد
"شده فشرده انار" يا.بگيرد ناديده را حامد گذشته زندگي
و حامد عاطفي رابطه روند و سير از تمثيلي نوعي به كه
طبيعي شكل و شده فشرده انار ، اول شب همان در.است همسرش
حد تا انار اين بعد روزهاي در و داده دست از را خود
پناهندگي جريان همزمان ، كه ميرود پيش شدن سياه و پوسيدن
عشق حامد وقتي هم نهايت در.ميآيد پيش خيانتزن بعد و
زباله سطل داخل به را انار ميكند ، بيرون دل از را همسرش
.مياندازد
فرزندش و حامد ميان عاطفي واسطه يك نوعي به "صورتي خرس"
در هم است ، نازي بازمانده كه عروسك اين نقشاست نازي
و ميشود تاكيد ميكند پر دخترش براي حامد كه آوازي نوار
براي صورتي خرس ارسال با.آنان ميان تلفني مكالمه در هم
.ميشود قطع هم ارتباطشان نازي ،
ميافتد ، حامد ماشين شيشه روي كه "پاييزي برگ"
به ورود از پس حامد كه آن براي است مناسبي زمينهچيني
.داشت خواهد نابساماني و مايوسكننده وضعيت خانه ،
و دخترش با او تلفني مكالمه هنگام درست ،"خورده ترك سقف"
هفتسين سفره روي ميشود ، مطرح ،"شريف" نام كه موقعي
زمين روي كه نيمهجاني ماهي و ميريزد فرو او غريبانه
.اوست خود وضعيت از كنايهاي ميزند پرپر
كه حالي در است ، تدريجي ويراني حال در حامد عاريتي خانه
با كاملا اين.است نوشدن و بازسازي حال در "پريا" خانه
حامد كه وقت همان.است مرتبط آنها خانوادگي و روحي وضعيت
به پنجره ميبيند ، نازي دخترش كاغذهاي روي را "شريف" اسم
كه وقت همان درست و ميشكند شيشه و ميشود بسته شدت
رويش به خانه در ميبيند ، را طلاق براي همسرش وكالتنامه
.ميشود بسته
.ميخورد چشم به فراوان فيلم ، در دست اين از نمونههايي
ذهن در صحنهها برخي ميدهد اجازه يلدا شب در پوراحمد
افتاده اتفاق چشمش جلوي كه بيآن بگيرد ، شكل تماشاگر
از صحنهها برخي دلپذير ابهام و غيرعريان بيان.باشد
سوي از و كند كشف خود ، كه ميكند كمك تماشاگر به سويي
را تماشاگر كار اين با پوراحمد.ميانجامد ايجاز به ديگر
را همه نميبيند ملزم هم را خود و نميگيرد كم دست
از حامد برگشتن از بعد خانه وضعيت مثلا.كند شيرفهم
جشن گذشته شب در كه است آن گوياي كاملا فرودگاه
گرفته -حامد زن -مهناز براي آن شبيه چيزي يا خداحافظي
ميكند ، بو را ادوكلن خالي شيشه حامد وقتي يا.شده
او به همسرش توسط مناسبتي به ادوكلن اين زد حدس ميتوان
صحنهاي در بوده ، سالم ابتدا كه آينهاي.شده داده هديه
از يكي حامد احتمالا و است شكسته آن از نيمي ديگر
.است كوبيده آن بر مشتي ايستاده ، آن روبهروي كه دفعاتي
روي دندان خمير با را پريا تلفن شماره حامد وقتي يا
آنان ارتباط براي را خوشي پايان ميتوان مينويسد "آينه"
.بود متصور
صداي و آلمان مقيم دوست صداي روي شوفاژ هواگيري صداي
درباره كه هنگامي حامد دايي سخنان هنگام به هواپيما عبور
حاكم خشونت كه آن بر علاوه ميزنند ، حرف حامد با مهناز
ميدهد اجازه هم نوعي به ميكنند ، تشديد را صحنه بر
را قضايا اصل خود ، بشنود ، را جملات عين كه بيآن تماشاگر
.بزند حدس
مشخصي توضيح كه بيآن حامد پشت روي شلاق جاي ديدن با
مادرش با حامد صحبت به عطف ميتوان شود ، داده آن درباره
.برد پي ماجرا اصل به ،"دهان بوي" درباره
بريده شيشه با "پريا" دست وقتي فيلم پاياني سكانس در
اتودي روي اين از پيش كه را حامد دست خون قطرات ميشود ،
پريا تازه خون قطرات قاعدتا و ميبينيم چكيده ساز يك از
آغاز و دلپذير آشنايي يك نويد و چكيد خواهد آن روي نيز
پاياني "چكيدن" اين ما البته كه ميدهد را جديد زندگي يك
.نميبينيم را
را حامد افراطي احساسات ابراز فقط تماشاگر فرودگاه ، در
به كه آنهايي حامد درمييابد است بديهي و ميبيند
گريه اولي طريق به دارد دوست ديوانهوار آمده ، بدرقهشان
با نيز ازفرودگاه بازگشت هنگام اتومبيل ، در حامد غيرعادي
رفتهاند كه آنها كه آنند گوياي هردو و است هدف همين
.نيست عادي رفتن يك آنها رفتن و گشت نخواهند باز ديگر
حامد.دارد محوري شخصيت يك تنها يلدا شب در پوراحمد
فرزندش و همسر چرا ، بداند بدرستي خود بيآنكه احمدزاده
ويديويي فيلمهاي ديدن با او.است داده دست از را
-كردهاند پر فيلم در را فلاشبك جاي كه -خانوادگي
و كند رها را او داد ترجيح همسرش چرا بداند ميخواهد
.برود
ملاحظهاي قابل فيزيكي حضور نيز او مادر حامد ، كنار در
بيبي يك پوراحمد ، سينماي معمول طبق او.دارد فيلم در
پسرش صداي از كه است نگران هميشه و تجربه با مهربان ،
دور حامد كه را آرامبخش قرصهاي ميفهمد ، را حالش
دوغ سفالي كاسه در برايش ميدارد ، نگه برايش مياندازد ،
حامد به كه اوست هم و ببرد خوابش تا ميكند ، درست
اين از نه است ، رفته "خانه" اين از زنش ميكند يادآوري
.مملكت
او.است "يلدا شب" شخصيت پاكترين نظر به "فردوسي پريا"
.است خورده شكست مشترك زندگي در يكبار و است موسيقي معلم
در تلفن پشت از صدايش با تنها نهايي سكانس از قبل پريا
در دست در گلي دسته با آخر سكانس در و داشت حضور فيلم
صحنه اگر شايد.ميشود ديده خيابان برفي و سفيد زمينه
آن منطقيتر نبود ، پردهها زدن كنار و شمعها كردن روشن
.ميرسيد پايان به "پريا" فيزيكي حضور بدون فيلم كه بود
مقيم كه همسرش و ناهيد دايي ، همانند فيلم ديگر شخصيتهاي
آلماني كه حامد ايراني دوست و حامد خواهر آلمانند ،
را صدايشان تنها و دارند حضور تلفن طريق از تنها ميداند
شده تعريف شخصيتهايي محدود حضور همين با اما.ميشنويم
.دركند قابل و
را او حامداست پاكي مظهر نيز -حامد دختر - نازي
و است مادرش دست در ديگر حالا او سرنوشت.ميپرستد
.داشت خواهد روشن چندان نه البته و مبهم سرنوشتي
نقش فيلم فضاسازي در "صدا" عنصر از پوراحمد دقيق استفاده
صداي.مييابد دراماتيك كاركرد گاه حتي و دارد بسزايي
از آب كردن چكه رعد ، صداي ننويي ، صندلي صداي تلفن ، زنگ
عبور صداي پنجره ، شدن بسته و باز سقف ، ريختن فرو سقف ،
فضاسازي در را پوراحمد كه هستند نمونههايي...و هواپيما
به كه تولدي جشن در حامد رقص سكانسكردهاند ياري
درآمده ، آب از فوقالعاده گرفته ، فرزندش براي تنهايي
آن در عشق و تنهايي و درد كه چهرهاي با فروتن عالي بازي
حس و تاثيرگذار فضايي موزيك ، همراه به ميزند موج
كمك ريتم به صحنه اين كاتهاي جامپ.ساخته برانگيز
حامد سوي از عاطفي فكني نوعيبرون و ميكند
.ميافتد اتفاق
همه اضافه ، پلان يك حتي بدون است دقيقي فيلم يلدا ، شب
به موجز و شده فكر چيز همه گرفته ، قرار خودش سرجاي چيز
.ميشود معنا فيلم دروني منطق در واقعهاي هر.ميرسد نظر
كار بسته لوكيشن يك در نفره يك تقريبا فيلم يك ساختن
سينماي تاريخ در بار نخستين براي كه است دشواري بسيار
ديگر خانه به حامد ورود هنگام از.ميافتد اتفاق ايران
را حامد وقتي حتي نميشود خارج او آپارتمان از دوربين ،
خريداران بدرقه براي او هم بار يك و ميبرند زندان به
آپارتمان دوربين ، ميرود ، بيرون در از قدمي چند ماشينش
.نميكند ترك را
و قديمي تصنيفهاي مهربان ، بيبي هم پوراحمد فيلم اين در
به يلدا شب ميرسد نظر به گرچه.دارند حضور كودكي ياد
.ندارد اهميتي چندان اين ولي است فيلمساز نفس حديث نوعي
تاثيرگذار ، ساخت ، خوش فيلم يك پوراحمد كه است اين مهم
از يكي ميتواند كه است ساخته لذتبخش و ديدني
.باشد گذشته دهه دو در ايران سينماي بهترينهاي
كثيريان كيوان
ميشود برگزار باران فيلم جشنواره نخستين
باران جشنواره نخستين اسفندماه در جوان سينماگران خانه
.ميكند برگزار تهران در را
با "زن سينماي ويژه - باران كوتاه جشنوارهفيلم" نخستين
"رياستجمهوري نهاد زنان مشاركت امور مركز" همكاري
.ميشود برگزار
هفته و جوان سينماگران همايش چهارمين از پس جشنواره اين
- جشنوارهاي فعاليت سومين دوبي در ايراني كوتاه فيلمهاي
كوتاه سينماي خصوص در جوان سينماگران خانه تخصصي و علمي
.است
شد منتشر سگكشي
انتشارات سوي از بيضايي بهرام نوشته "سگكشي" فيلمنامه
اين براساس بيضاييشد منتشر زنان مطالعات و روشنگران
جشنواره نوزدهمين در كه كشيد تصوير به را اثري فيلمنامه
بهترين عنوان به تماشاگران و منتقدين سوي از فجر فيلم
.آورد بدست نيز را متعددي جوايز و شد انتخاب جشنواره فيلم
و شد روبرو مردم استقبال با نيز عمومي نمايش در سگكشي
فيلمنامه.گرفت قرار سال 80 فيلمهاي پرفروشترين شمار در
و 24 رسيده چاپ به بهاي 1600تومان با صفحه در 112 سگكشي
به نيز را سخايي شاهرخ كار سگكشي فيلم از رنگي عكس
.دارد همراه
سپتامبر حادثه 11 از مستند فيلم
برجهاي به هواپيماها حملات كه فرانسوي فيلمساز يك
تصويربرداري ويدئويي نوار روي را جهاني تجارت مركز
و بسازد مستند يك فيلم اين از دارد قصد كه گفت كرد
.كند تقديم حادثه قربانيان خانواده به را آن
اين در نيويورك ، از آسوشيتدپرس خبرگزاري گزارش به
واكنش و شمالي برج با هواپيما اولين برخورد فيلم
دست از را خود جان آنها از تعدادي كه آتشنشانان ،
.ميشود مشاهده فاجعه اين به نسبت دادند ،
آتشنشان يك فعاليت بود ماه سه كه "نوده ژول"
از گروه يك با همراه ميكرد تصويربرداري را آزمايشي
شده گزارش گاز نشت يك مهار براي كه آتشنشانان
منطقه اين در حملات زمان در بودند رفته محل به
.داشت حضور
نيويورك چاپ "تايمز نيويورك" روزنامه به "نوده"
.است داشته حضور محل در اتفاقي طور به كه گفت
گفت آتشنشاني اداره سخنگوي يك "گريبون فرانسيس"
براي ويدئويي نوار اين از دارد نظر در اداره اين كه
حق كه كرد تاكيد ويكند استفاده تحقيقاتي اهداف
وي.است محفوظ "نوده" براي ويديويي نوار از استفاده
اداره ارشد مسئولان اختيار در مزبور نوار:افزود
حوادث مورد در تحقيق براي آن از تا است آتشنشاني
.كنند استفاده روز آن
نمايش به هنوز فيلمساز اين دقيقهاي نوار 90 كل
اولين كه فيلم اين از بخش يك اما نيامده در عمومي
از بلافاصلهپس ميكند برخورد شمالي برج با هواپيما
.شد پخش تلويزيون از حملات
در آتشنشاني اداره ماموران همچنين نوار اين در
برج همكف طبقه در فرماندهي پست يك تشكيل حال
.ميشوند مشاهده شمالي
فرمانهاي دادن حال در كه افرادي فريادهاي و صداها
نيز جنوبي برج ريختن فرو زمان در هستند راديويي
و گرد را دوربين لنز هنگام اين در كه ميشود شنيده
.ميپوشاند خاك
|