در تجسس عمليات از گزارش تازهترين
سپيدكوه ارتفاعات
ميكنيد؟ قضاوت خود درباره چگونه
كودكان پرخاشگري و خشونت
نشريات جشنواره به پيامي در جمهوري رئيس
نشريات
:اسلامي آزاد دانشگاه دانشجويي
جامعه رشد در قابلتوجه سهمي دانشجويي
دارند
احضار به نسبت ارشاد وزير هشدار
روزنامهنگاران
مطبوعاتي امور در دخالت حق اماكن اداره
ندارد را
انداز چشم
اجتماعي - فرهنگي كوتاه اخبار
در تجسس عمليات از گزارش تازهترين
سپيدكوه ارتفاعات
دارد استاندارد كشورتجهيزات فرودگاه دو:مظاهري
هواپيماي سقوط از روز چهار گذشت وجود با:اجتماعي گروه
سپيدكوه ارتفاعات در ايرتور ايران شركت توپولوف 154
و قربانيان اجساد يافتن براي جستجو عمليات خرمآباد ،
در پايدار غليظ مه و دارد ادامه همچنان هواپيما لاشه
كند را امدادگران كاوش باران ، و برف بارش و ارتفاعات
منطقه از ايرنا ديروز عصر گزارش براساس.است كرده
از نفر شش جسد تنها تاكنون خرمآباد ، سپيدكوه عملياتي
.است شده شناسايي آنها بستگان توسط قربانيان
لرستان استان غيرمترقبه حوادث ستاد اطلاعرساني مركز
نامهاي به حادثه اين قربانيان از نفر اجساد 6:كرد اعلام
غلامرضا باكان ، صديقه نويد ، رشدي محمد پور ، هاشم مهناز
تاكنون آريا شيدا و آباد تورانيام هوشنگ آقاخاني ،
همكاري با افراد اين شناسائي.شدهاند شناسائي
جواهرات ، چون مشخصاتي روي از و قربانيان خانوادههاي
شده ميسر آنها بدن روي بر باقيمانده نشانههاي و لباس
.است
هوائي حادثه قربانيان شناسائي روند:كرد اعلام مركز اين
در كه اسلامي جمهوري ارتش لشگر 84 تيپ 2 در خرمآباد
خانوادههاي اعضاي حضور با است سانحه محل نزديكي
ديروز صبح از لرستان دادگستري و قانوني پزشكي قربانيان ،
.است شده آغاز
هواشناسي اعلام رغم به است كرده گزارش ايرنا ديگر سوي از
وجود اما هواپيما سقوط منطقه در هوا بودن مساعد بر مبني
سانحه اجساد بقيه انتقال روند باران بارش و غليظ مه
.است كرده مواجه مشكل با را خرمآباد هوائي
لرستان استان غيرمترقبه حوادث ستاد اطلاعرساني مركز
سانحه قربانيان اجساد انتقال و جستجو كار است داده گزارش
به اعزامي نيروهاي توسط و زميني طريق از تنها هوائي
عمليات فرمانده گزارش همين پايه بر.ميگيرد صورت منطقه
به:گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري به منطقه امدادرساني
محل به بالگردها پرواز امكان باران بارش و شديد مه دليل
.ندارد وجود اجساد انتقال براي هواپيما سقوط
بالگرد هوا 6 شدن مساعد صورت در:افزود بلالي سردار
توسط شده يافته اجساد تا آمادهاند منطقه در حاضر
به.دهند انتقال ارتفاعات از پائين به امدادگررا نيروهاي
ارتش زميني نيروي تيپ 65 نيروهاي حاضر حال در وي گفته
صخرهنوردان و لرستان لشگر 84 تكاوران اسلامي ، جمهوري
پاسداران سپاه سيدالشهداء لشگر 10 نيروهاي و ملي تيم
اجساد بقيه جستجوي مشغول ارتفاعات در اسلامي انقلاب
.هستند حادثه اين قربانيان
توپولوف 154 هواپيماي سقوط پرونده قاضي
قاضي لرستان استان دادگستري كل رئيس سوي از حكمي طي
ايران هواپيمائي شركت توپولوف 154 هواپيماي سقوط پرونده
ستاد اطلاعرساني مركز.شد تعيين خرمآباد در ايرتور
:كرد اعلام جمعه روز لرستان استان مترقبه غير حوادث
كل رئيس سوي از كاكولوند يارالله حكم اين براساس
پرونده به كننده رسيدگي قاضي عنوان به لرستان دادگستري
اين گزارش اين براساس.است شده تعيين هواپيما اين سقوط
رسيدگي دادرسي ، عوامل تمامي همراه به بلافاصله نيز قاضي
.كرد آغاز را پرونده به
سقوط حادثه در پرورش و آموزش كارشناسان از تن سه درگذشت
هواپيما
با 117 كه توپولف مسافربري هواپيماي سقوط حادثه در
سه پيوست ، وقوع به لرستان استان سپيدكوه منطقه در سرنشين
به پرورش و آموزش وزارت بدني تربيت كارشناسان از نفر
بدني تربيت دفتر ارزشيابي كارشناس درويش ، فاطمه نامهاي ،
تربيت هنرستانهاي مسئول كارشناس يوسفي فرحناز دختران ،
بدني تربيت دفتر مسئول كارشناس حيدري محمود و كشور بدني
اجراي ارزشيابي براي نامبردگانباختند جان نيز پسران
و تاليف دفتر طرف از بدني ، تربيت درسي كتابهاي آزمايشي
.بودند شده اعزام استان اين به درسي كتب برنامهريزي
ميكنيد؟ قضاوت خود درباره چگونه
قابليت ، توان ، داراي فردي هر روانشناسان ديدگاه از
اين بر علاوه حال عين در است ، حافظه و هوش استعداد ،
وجود با رابطه در نيز باور و برداشت پندار ، يك داشتهها
واقعيات با اوقات اكثر در كه داريم امكانات اين نقصان يا
.ميگويند پنداره خود برداشت اين به.است متفاوت ما وجودي
فرد كه پنداري و تصور از است عبارت پنداره خود پس
ابعاد تمام پندار و تصور اين.دارد خود وجود كل درباره
.دربرميگيرد را عاطفي و ذهني جسماني ،
(اسميت كوپر)
مبناي آيا" كه است آن رابطه اين در اساسي سوال يك
"ميپنداريم؟ كه خودي يا است ما واقعي خود ما رفتارهاي
برداشت و خودپنداري ما رفتارهاي مبناي بدانيد است جالب
اين بر.ما حافظه و هوش قابليت ، توان ، نه است خويشتن از
استعداد از سرشار واقعي و ذاتي نظر از فردي بسا چه اساس
گفته بعدا كه دلايلي به ولي باشد تحصيلي توانمندي و
و تحصيل در ناتوان و بياستعداد را خود همواره شد خواهد
تحت شدت به او رفتارهاي تاسف كمال با و كند احساس مطالعه
ميكنيم سعي لذا.گرفت خواهد قرار غلط باور اين تاثير
تحصيلي موفقيت و مطالعه مساله به كه تاحدي را مفهوم اين
.نماييم بررسي است مربوط
:تحصلي خودپنداره انواع
قابليتها درباره پندار و تصور نوع دو افراد كلي طور به
.دارند خود استعدادهاي و هوشي و ذهني توانمنديهاي و
و توانمنديها به كه افرادي:مثبت خودپنداره (الف
اعتماد كاملا موفقيتآميز تحصيل براي خود قابليتهاي
زبان و هستند مسلط خود انديشههاي و افكار بر دارند ،
قوي و بااستعداد باهوش ، توانا ، من كه است اين حالشان
جهت آن از نه نشدهام هم موفق تحصيل در گاهي اگر هستم ،
كه است دليل اين به بلكه بودهام كمهوش و ناتوان كه است
.نگذاشتهام كافي وقت و نكردهام مطالعه واقعا
نسبت كه هستند كساني افراد تيپ اين:منفي پنداره خود (ب
را خود و ندارند اعتمادي خود قابليتهاي و توانمنديها به
توان كه ميدانند بياراده و بيحوصله تنبل ، كمحافظه ،
آن افراد اين حال زبانندارند را تحصيل ادامه و مطالعه
و بدبخت دادهام ، دست از را حافظهام و هوش من ، كه است
گذشته ديگر من از هستم ، بيهنر و بياستعداد بداقبال ،
هست واقعا كه آنچه از كمتر خيلي را خود فرد اين.است
.ميكند ارزيابي
ميخواهيم سطور اين گرامي خواننده از بحث ادامه از قبل
خودكاوي دقيقه چند با و نشسته خود درباره قضاوتي به
فردي را خود آيا.ميدهد جاي گروه كدام در را خود ببيند
كمهوش ، يا ميداند زرنگ و بااراده حافظه ، قوي باهوش ،
تنبل؟ و بياراده حافظه ، كند
برداشت هر بازدههاي
خويشتن از پندار و
است اساسي اهميت مقاله ، اين در بحث اين انتخاب اصلي علت
يا ادامه با رابطه در خود از برداشت هر بازده و نتيجه كه
را انسانها برداشت يك.دارد تحصيل و مطالعه كردن رها
تضمين را فرد موفقيت و ميكند كوشش و تلاش نوع هر آماده
گنجينه تباهي و ركود باعث ديگر برداشت و مينمايد
.ميشود فرد استعدادهاي و هوشي توانمنديهاي
تعالي و ترقي نردبان در و ميكنند زندگي گونه آن انسانها
همواره و ميپندارند را خود كه ميروند پيش اندازه آن به
.ميدانند آن قابل را خود كه ميپذيرند را شرايطي
ساخت خانه خود همت قدر به كس هر
تاخت ويرانه به وجغد باغ به بلبل
واقع در مينگرد ، خود به بدبينانه ديدي با فردي اگر
را خود چون فرد اين است ، ناكامي و شكست نوع هر آماده
بيهوده را كوشش و تلاش اصولا نميداند باهوش و توانمند
هستند منفي پنداره خود دچار كه دانشآموزاني.ميانگارد
به را آنها توان كه شدهاند گرفتار باطل چرخه يك در
آنها از را مطالعه و برداشتن قدم قدرت و ميبرد تحليل
پايه ناتواني احساس معيوب فرآيند اين در.مينمايد سلب
نميتواند يا نميگيرد ياد ميكند احساس كه كسي.است
تلاش به تن طبيعي طور به است ضعيف حافظهاش يا بخواند
فرد وقتي نميگيرد ، ياد نكند تلاش كه كس هر و نميدهد
شكست همين باز و ميكند تجربه را تحصيلي شكست نگرفت ياد
و ميزند خود ناتواني بر تاييدي مهر مانند ناخودآگاه را
به منجر نهايتا و ميشود محكمتر مرتب باطل چرخه اين
.ميشود مطالعه و درس كردن رها
حق را موفقيت آن بشود افراد اين نصيب هم موفقيتي گاه هر
شانس يا مطالب بودن آسان از ناشي را آن و نميدانند خود
!خود تلاش و قابليت و توان نه ميدانند اقبال و
اثرات پيرامون بحث به جالب بحثي در داير.ووين دكتر
عنوان تحت خويشتن از منفي سوءبرداشتهاي
هستم......من هر ميگويد او.است پرداخته هستم....من
به و ميزنيم خود به كه است منفي برچسبي واقع در منفي
ميشود باعث منفي هستمهاي.......من اين مداوم كاربردن
ما حافظه و هوش و قابليت شخصيت ، كه برسيم باور اين به
كسي.ندارد وجود تغيير براي راهي ديگر و است ضعيف واقعا
من هستم ، بياستعداد من هستم ، ضعيف من:ميگويد مرتب كه
پندار اين به هستم ، كمحافظه و كمهوش من هستم ، خسته
آويختن ضرر اوليناست بيهوده او تلاش كه ميرسد خود از
از اجتناب منفي هستمهاي....من بر تكيه و گذشته به
لذا نميگيرد صورت رشدي نباشد تغييري تا چون و است تغيير
را خود ذهن كه دانشآموزي.ميكنند سد را خود رشد راه
به تن ميتواند چگونه كرده منفي انديشههاي از مخزني
معتقدند روانشناسان بدهد؟ درسي برنامه و مطالعه
هوشي نظر از رسيدهاند متوسطه دوره به كه دانشآموزاني
كنند تلاش اگر و هستند متوسط بالاي يا متوسط نوعا
درسي افت علت كردهايد فكر آيا.آنهاست حق تحصيلي موفقيت
دانشآموزان اين با مصاحبه در چيست؟ در شما شايد و آنها
من هوش:كه است اين آنها اوليه حرفهاي ميشويم متوجه
شكست بارها بخوانم ، درس نميتوانم ديگر من است ، شده ضعيف
نموداري مفاهيم اين همه و نميشوم موفق ديگر پس خوردهام
.است آنها منفي خويشتنپندار از
خودپنداره شكلگيري در موثر عوامل
امكانات تولدداراي هنگام انسان معتقدند روانشناسان
مبناي بالقوه تواناييهاي و امكانات آن كه است بالقوهاي
خود از پندار عامل ، اين كنار دراست او خودواقعي تشكيل
عوامل به انسان استعدادهاي و تواناييها از برداشت نوع و
نحوه:از عبارتند محيطي عوامل اين است ، وابسته محيطي
و شكست و...معلمين دوستان ، والدين ، ارزيابي و قضاوت
نظريه اساس بر.درسي تكاليف انجام در فرد خود پيروزيهاي
به خود توانمنديهاي مشاهده براي ما "خودنما آيينه"
آن در را خود تصوير و كرده توجه ديگران واكنشهاي
اين سوي از كه پيامهايي اگر حال.واكنشهاميجوئيم
خوب رفتارهاي تاييد از حاكي و مثبت ميكنيم دريافت افراد
ما تحقير از و كرده اشاره ما قوت نقاط به آنها و باشد ما
احساس توانمند و موفق و مثبت را خود نيز ما كنند خودداري
و باشد تحقيرآميز آنها پيامهاي اگر برعكس و كرد خواهيم
كنند متهم ناتواني و تنبلي بيعرضگي ، به را ما همواره
فرد اگر ديگر سوي ازميگيرد شكل ما در منفي پنداره خود
خود ، هوشمندي و توان به نسبت اول شود شكست دچار بار چند
خود حافظه و هوش از منفي پندار به نهايتا و ميكند شك
تحصيلي تكاليف انجام در فرد اگر برعكس باز و ميرسد
.ميگيرد شكل او در مثبت پنداره خود شود موفق بار چندين
خود شكلگيري در موثر عوامل از مورد چند به زير در
:مينماييم اشاره فرد در پنداره
آدمي شخصيت تكوين و رشد پايههاي كه آنجا از:والدين -1
رفتارها ميشود گذاشته خانواده درون در اوليه سالهاي در
ذهني ، عقلي ، مختلف جنبههاي از والدين ارزيابيهاي و
نام به خاصي رواني مكانيسم طريق از كودك جسماني عاطفي ،
مقدار به واقع در و شده كودك شخصيت جزو (درونفكني)
اين از ميشود انعكاسي فرد آينده رفتار و زندگي زيادي
ديد باعث كودك با والدين مثبت برخوردهاي.برخوردها
و ميشود استعدادش و هوش زندگي ، به او خوشبينانه
زندگي به نسبت بدبيني احساس موجب والدين منفي برخوردهاي
.شد خواهد فرد در استعداد و هوش و
خود به شكلدهنده اركان از ديگر يكي معلمين:معلمين -2
و شكستها مقابل در معلمين برخورد نوع.هستند فرد پنداره
از بخصوصي نوع شكلگيري موجب دانشآموزان موفقيتهاي
تحصيلي شكست با برخورد در معلم اگر.ميشود پنداره خود
كند متهم حافظهاي كم و هوشي كم به را آنها دانشآموزان
موجب بدهد مشكل تكليف مجددا ميخورند شكست كه هنگامي و
و شد خواهد مذكور دانشآموز در منفي پنداره خود شكلگيري
دانشآموز بعدي موفقيت زمينه تكليف در شكست از بعد اگر
ضعف و كمهوشي با مساوي را تحصيلي شكست و كند فراهم را
در منفي پنداره خود گيري شكل از نداند او حافظه
.است كرده جلوگيري خود دانشآموز
از يكي نوجواني دوران در خصوصا:همسالان و دوستان -3
ارزيابيهاي و قضاوت فرد ، پنداره خود در موثر عوامل
هوشي قابليتهاي و توانمنديها به نسبت همسالان و دوستان
دوستي طرح ناموفق افراد با كه كسي.است فرد حافظهاي و
.گرفت خواهد قرار آنها انتقادهاي مقابل در همواره ميريزد
نگرش تحصيل و مطالعه به نسبت و است ناموفق خود كه كسي
و كرد خواهد منتقل شما به را منفي پيامهاي دارد منفي
به.ميكند سست را شما مثبت پندارهاي سمي چون او كلام
به شروع بدبين افراد اين ببريد كتاب به دست كه اين محض
شدهاي؟ درسخوان حالا تا كي از:كه كرد خواهند شما تمسخر
از بسياري "تلقين" مكانيسم طريق از فرد هر:فرد خود -4
در كه آنچه همه ميبخشد تداوم خود در را بد و خوب حالات
و ماجراست سوي يك شد ، گفته ديگران بد يا خوب تاثير مورد
بعد نيز فرد خود توسط ديگران منفي افكار و گفتهها تلقين
هر.ميانجامد فرد در باور يك تثبيت به كه است ديگري مهم
از تاثيرپذيري خطر باشد بالاتر فرد تلقينپذيري چقدر
بود خواهد بالاتر نسبت همان به نيز ديگران گفتار و افكار
باشد بالاتر فرد شخصي استقلال و عزتنفس چقدر هر برعكس و
از تلقينپذيري باشد نيرومندتر "فرد من" اصطلاح به و
نوجواني دوران در مساله اين بود ، خواهد پايينتر ديگران
مقابل در ميتواند نوجوان يك لذا و ميرسد خود اوج به
مثبت پندار معقول عملكرد با و كند مقاومت ديگران تلقينات
يك كه مينمايد رخ آنجا مشكل كند ، حفظ را خويشتن از
اين در.دهد قرار دوستان تاييد گرو در را هويتش نوجوان
ديگران بيانات و خواستهها از انعكاسي او شخصيت صورت
منجربه و دارد تحقيرآميز بار عمدتا كه شد خواهد
.ميشود فرد در منفي خودپنداره
خودپنداره در تغيير
ميآيد پيش خودپنداره مفهوم با رابطه در كه اساسي سوال
خير؟ يا است تغيير قابل فرد خودپنداره آيا كه است اين
ذاتي خودپنداره چون است ، مثبت سوال اين جواب خوشبختانه
ميگيرد شكل فرد در محيطي عوامل يا تعامل اثر در و نيست
يك خويشتن از برداشت و پندار چونهست نيز تغيير قابل پس
دوستان معلم ، والدين ، تاثير تحت كه است خود به نگاه نوع
به آگاهي با ميتوان پس آمده وجود به خود آمادگيهاي و
.كرد اقدام خويشتن از منفي برداشتهاي تغيير به امر اين
بعد و است تغيير امكان باور اول مهم امر اين لازمه البته
.خودپنداره دادن تغيير به جدي تصميم
وضع اصلاح و زندگي در تغيير مقابل در افراد از خيلي
تصوير تغيير به تصميم شما اگر و ميكنند مقاومت موجود
امر اين متوجه شما نزديكان و باشيد داشته خودتان قبلي
كه گفت خواهند زيرا.كرد خواهيد تعجب آنها نظر از بشوند
از نبايد شما !بودهايد اينطور هميشه چون نميتوانيد شما
حرفها اين كه چرا شويد دلسرد و آزرده حرفها گونه اين
تغيير پذيرش.آنهاست قبلي منفي پيامهاي ادامه
سلامت نشانههاي از يكي لازم مواقع در وانعطافپذيري
.است آدمي روان
به واقع در خود قابليتهاي و توانمنديها از منفي پندار
بر تكيه با لحظه اين تا كه بوده انتخابي ناخودآگاه صورت
پس داشتهايد ، ديگران ارزيابيهاي و ذهني سوابق
كه بگيريد آگاهانهاي تصميم اكنون هم از ميتوانيد
واقعيتهاي براساس كه انتخابي.باشيد داشته جديدي انتخاب
و ديگران تلقينات از گريز نوعي واقع در و بوده شما وجودي
قابليتهاي به بگيريد تصميم.باشد خويشتن به بازگشت
را خودتان قوت نقاط كنيد سعي كنيد ، اعتماد خودتان
برايتان گذشته انديشههاي تغيير اگر ببينيد ، روشنتر
از و كنيد اقدام روانشناسان از خواستن مدد به است مشكل
كلامي با را بحث اين.نماييد استفاده آنها ياورانه خدمات
.ميبريم پايان به (ره)خميني امام حضرت از
پيدا اعتقاد اگر هستيم ، چيزي كه شود باورمان بايد ما"
."هستيم توانا دهيم انجام را كاري هر ميتوانيم كه كرديم
فهلي ابراهيم
روانشناسي ارشد كارشناس
:منابع
شاملو سعيد دكتر -رواني بهداشت -1
عبدالله دكتر -درماني روان مشاوره نظريههاي -2
شفيعآبادي
عبدالله دكتر -مشاوره و راهنمايي روشهاي و فنون اصول -3
شفيعآبادي
جلد 15 نور صحيفه -4
ترجمه:داير.و.وين دكتر -بيابيم سالمتر شخصيت چگونه -5
.فطرت نيك زمان بدر
شرفي محمدرضا دكتر -كنيم رفتار چگونه خود فرزند با -6
سيده:ترجمه:شيلنيگد لوئيس نوشته -مشاوره نظريههاي -7
آرين خديجه
كودكان پرخاشگري و خشونت
از پر صدايي با و آمد بالا پلهها از زنان نفسنفس دخترم
را ديگر گربه يك مرتضي هم امروز مادر ، ":گفت هيجان و ترس
"!بود سربريده
بزرگترش برادر كمك با كه بود ساله دوازده پسركي مرتضي
بريده سر و ميبريد سر خانه زيرزمين در را محله گربههاي
.ميداد نشان ديگر بچههاي به شادماني و غرور با را آنها
رفتم ، بيرون خانه از خريد براي وقتي روز همان عصر
و بودند زده حلقه درختي دور كه ديدم را همسايه بچههاي
شاخههاي به معصوم چندان نه چشمهاي و باز دهانهاي با
كه را طنابي بچه ، پسر چند.ميكردند نگاه درخت بالايي
از يكي بالاي از و بودند بسته كثيفي و لاغر سگ گردن دور
در مفلوك سگ.ميكشيدند بودند ، كرده رد درخت شاخههاي
و وحشت از حاكي خشكي صداهاي و ميزد پا و دست هوا
پسرها":گفتم خودم پيش.ميكرد خارج گلويش از بيپناهي
چنين به دست هرگز دخترها ولي هستند خشن و بيرحم واقعا
بچههاي دختر ياد به حال همان در و نميزنند اعمالي
شهر از خارج گردشهاي در هفتهها آخر كه افتادم فاميل
بالهاي و ميكردند پروانهها دنبال كه ميديدم را آنها
سنگ با بودند كرده پهن زمين روي كه را آنها نازك
.ميشكستند
بيهيچگونه و صفا و خلوص كمال در -انسان حقيقي نيروي"
هيچ كه ميشود آشكار موجوداتي مورد در فقط -تكلف و قيد
بشريت اخلاق حقيقي آزمون.نميگذارند نمايش به را نيرويي
كه حيواناتي بخصوص است ، حيوانات با انسان روابط چگونگي
بزرگترين كه اينجاست و هستند او تسلط و اختيار در
كه بنيادي ورشكستگي هم آن.است يافته تحقق بشر ورشكستگي
(1)".ميشود ناشي آن از نيز ديگر ناكاميهاي
نوازش ، حال در را كودكان كه داريم انتظار طبيعي بهطور ما
عاملي چه پس ;ببينيم حيوانات با بازي يا و دادن غذا
سوي از بيرحمانهاي و خشن رفتارهاي چنين بروز موجب
خاطر به ميتوان را كودكان اين والدين آيا آنهاست؟
كدام كرد؟ سرزنش آنها تربيت در اشتباهاتيبارز ارتكاب
كودكان اين وجود در نشده بازگو رنج يا و برده فرو خشم
ميكند؟ بيدفاع موجودي از انتقام به وادار را آنها
پس.ميشود محسوب پرخاشگري نوعي واقع در حيوانات آزار
در رفتار اين ريشههاي و چيست پرخاشگري كه بدانيم بايد
است؟ اصلاح قابل كودكاني چنين رفتار آيا و كجاست؟
چيست؟ پرخاشگري
آسيب ديگران به كه ميدانند رفتاري را پرخاشگري بعضي
پرخاشگري.برساند آسيب ميتواند بالقوه يا ميرساند ،
لفظي يا (گرفتن گاز لگدزدن ، زدن ، ) باشد ، بدني است ممكن
پرخاشگري ديگر ، تعريف يك طبق بر.(رنجاندن زدن ، فرياد)
چيزي به رساندن آسيب يا كسي آزار قصد به كه است رفتاري
متمايز جراتورزي از بايد را پرخاشگري.ميشود ابراز
مانند) متعلقات يا حقوق از دفاع ورزي ، جرات.دانست
يا (بگيرد را اسباببازيش كسي كه اين از كودك ممانعت
تقي دكتر.ميگيرد بر در را آرزوها و اميال بيان
اطفال رواني عصبي ، تكامل و رشد تخصص فوق اسماعيلي
حيوانات ، اشيا ، به نسبت ميتواند پرخاشگري":ميگويد
عموم به كه چيزي يا و شخص خود حتي يا ديگر انسانهاي
با اتوبوس صندليهاي كردن پاره مانند) دارد تعلق مردم
".شود ابراز (چاقو
پرخاشگري در كودك جنس و سن تاثير
مدرسه ، با از قبل سالهاي در دستكم پرخاشگريلفظي ،
اوليه سالهاي در كه كودكاني.مييابد افزايش سن افزايش
بزرگسالي و جواني در زياد احتمال به پرخاشگرند ، شدت به
به نيستند ، پرخاشگر كه كودكاني و بود خواهند پرخاشگر هم
پسرها.بود نخواهند پرخاشگر هم بزرگسالي در زياد احتمال
فرهنگها غالب در تفاوت اين.هستند دخترها از پرخاشگرتر
ديده حيوانات غالب در نيز و سنين همه در تقريبا و
.دارند لفظي و بدني پرخاشگري دخترها از بيش پسرها.ميشود
تاييد متفاوت بياني با را مطلب اين هاشمي سيدرضا دكتر
دو هر اين و است خشم سمبل مرد و عشق سمبل زن":ميكنند
از را موانع كه است اين خشم كار.هستند كارساز و رفيق
".بردارد عشق پاي پيش
كودك پرخاشگرانه پاسخهاي شدت و تكرار دفعات سبك ، شكل ،
بستگي تجربياتش و اجتماعي يادگيري با وسيعي ميزان به
.دارد
ظاهر را خودش پرخاشگري چگونه ميدهد ياد طفل به اجتماع
نشان به تشويق دخترها از بيش پسرها جوامع اكثر در.سازد
انتظار والدين غالب.ميشوند پرخاشگري و خشونت دادن
.شوند پيروز ديگر اطفال با خورد و زد در پسرهايشان دارند ،
پسنديدهتر خشونت ازاي در لطافت و ظرافت دخترها براي
به پسرها كودكي دوم دوره در روي اين از.ميشود تلقي
حملات.هستند دخترها از ستيزهجوتر و خشنتر مراتب
در جسارت و تخريب دروغگويي ، پرخاشگري ، جسماني ، نزاع ،
سن قدر هر.ميشود ديده دخترها از بيش مراتب به پسرها
در پرخاشگرانه دررفتار بيشتري تفاوت رود ، بالاتر پسر
كه اين ترس از دخترانميدهد نشان دختر با مقايسه مقام
درصدد كمتر دهند ، دست از را خود محبوبيت و موقعيت مبادا
كه ميكنند تصور آنها.برميآيند خود عصبانيت و خشم بروز
دوستان ويا دارند ، مادر بيان را خود واقعي احساسات اگر
آنان سوي از خود طرد موجب كرده ، ناراحت خودرا نزديك
دختران عصبانيت و خشم به نسبت بايد بنابراين.ميشوند
آماده خشم با مقابله و درمواجهه را آنها و بود حساستر
به خشم بيان هرگونه كه درمييابند سرانجام آنان.كرد
.نيست واجتماعي شخصي مناسبات و روابط تمام ترك منزله
پرخاشگرانه رفتارهاي پيامدهاي نگران چندان پسران معمولا
اين.نيستند خود سالان و همسن و دوستان ساير با خود
دوستيهاي به دختران از كمتر آنان كه است دليل بدان
با.هستند جمع در بيشتر و ميدهند اهميت خود انفرادي
از بيشتري خشونتآميز رفتارهاي پسران اكثر اينكه وجود
و ميكنند بيان خودرا خشم راحتتر ولي ميدهند ، نشان خود
گرايش پسران با مقايسه در دختران.مياندوزند تجربه
ميدهند ، نشان خود از پرخاشگرانه رفتارهاي تقليد به كمتري
تقويت ديگران سوي از رفتارهايي چنين دليل به كه آن مگر
خاطر به دختران ندرت به ما اجتماع در البته و شوند
.ميشوند تشويق و تقويت پرخاشگري
گروهي رسانههاي نقش و پرخاشگري
خشونتهاي زيانبار آثار نگران پيش ، از بيش امروزي ، جوامع
چندين در.هستند كودكان رفتار بر جمعي ارتباط وسايل
كودكان تماشاي مورد موضوعات است شده سعي آزمايشي پژوهش
گروهي آزمايشها ، اين از يكي در.شود كنترل تلويزيون در
فيلمهاي تماشاي به معيني مدت براي روز هر كودكان از
فيلمهاي مدت همان در ديگر گروه و پرداختند خشن كارتوني
فيلمهاي كه كودكانيكردند تماشا غيرخشن كارتوني
خويش همسالان با روابطخود در بودند ، ديده خشن كارتوني
ميزان در كه حالي در.دادند نشان بيشتري پرخاشگري
تماشا غيرخشن كارتوني فيلمهاي كه كودكاني پرخاشگري
.نشد ديده تغييري بودند ، كرده
مستقيمي رابطه كه ، دارد اين از حكايت متعددي تحقيقات
استفاده و تلويزيون خشونتآميز برنامههاي تماشاي بين
شخصيشان اختلافهاي حل براي پرخاشگرانه اعمال از كودكان
خشن برنامههاي زياد تماشاي بين همچنين.دارد وجود
نيز دربزرگسالي پرخاشگري ميزان و كودكي در تلويزيوني
بين كه اين توجه جالب نكته.دارد وجود مثبتي همبستگي
در بعدي پرخاشگرانه رفتارهاي در تلويزيون تماشاي عادات
اين از.است نيامده دست به معناداري رابطه هيچ دختران
مقايسه در دختران كه گرفت نتيجه ميتوان طور اين موضوع
پرخاشگرانه رفتارهاي تقليد به كمتري گرايش پسران با
والدين جانب از رفتارهايي چنين خاطر به كه آن مگر دارند ،
.شوند تشويق خاص طور به خود اطرافيان يا و
خانواده نقش و پرخاشگرانه رفتارهاي از پيشگيري روشهاي
آن در
چيز ازهر بيش ميآيد ، دنيا به كودك كه زماني از والدين
در را خود دقت نهايت آنها.ميدهند اهميت او سلامت به
مواد و داروها ميآورند ، عمل به اسباببازي انتخاب
هرگونه از ميدهند ، قرار كودكان دسترس از دور را شوينده
مراقبت اماوغيره ميدارند محفوظ را او ارتفاعي و بلندي
آسيبهاي و خطرات از را كهاو نيست اين تنها كودك از
آن بر علاوه بلكه داريم ، نگه امان در جسماني و فيزيكي
نيز تشويش و اضطراب گونه هر از دور به و آرام محيطي بايد
احساس ميتوانند زماني كودكان.آوريم فراهم او براي
هيجانات كنترل به قادر آنها والدين كه كنند وامنيت آسايش
.باشند خود عصبي و تند
و است منزل از خارج در والدين عصبانيت و خشم منبع گاهي
باعث امر اين.مييابد انتقال خانه محيط به نوعي به
يكي كه زماني مثلا.ميگردد خانه در ناآرام جوي ايجاد
توبيخ مورد خود اداري سرپرست يا مدير سوي از والدين از
خانه به كه زماني تا را خود ناراحتي ميشود ، واقع
يا و تخلف كمترين با آنگاه و ميدارد پنهان برميگردد ،
اوقات به شروع و شده عصباني خود فرزند سوي از اشتباهي
جابهجايي ديگر ، عبارت بهميكند ازاو انتقاد و تلخي
كودك كه او و يافته انتقال شما فرزند به راحتي به خشم
تلافي درصدد نميتواند طريقي هيچ به است ، بيدفاعي
از كه زماني باشيد ، داشته دقت بنابراين.برآيد وجبران
از ناشي شما احساس اين شايد ميشويد ، عصباني خود فرزند
ورويدادهاي واكنشها قبال در شما زودرنجي يا و بودن حساس
باعث كه را اتفاقاتي بتوانيد اگرباشد خودتان روزمره
خواهيد قادر بشناسيد ، ميشود شما در حالاتي چنين بروز
.كنيد جلوگيري خود خشن و تند عكسالعملهاي از بود
بچهها پرخاشگري كه نيست اين والدين واقعي و اصلي وظيفه
اين تا كنند كمك آنها به كه است اين بلكه كنند ، سركوب را
آن سالمي و موثر شيوه با و بشناسند را خود دروني هيجان
خود خشم جلوي ابتدا است خوب منظور بدين.دارند ابراز را
ميشوند ، جدي بحث وارد خود فرزند با كه زماني و بگيرند را
هم كه است اين ديگر روش.باشند داشته برخود كافي كنترل
سالم رقابتهاي داشتن به تشويق را خود پسران هم و دختران
در شركت.نمايند فرهنگي انجمنهاي در وعضويت ورزشي
قبيل اين از و جمعي بازيهاي نقاشي ، موسيقي ، گروههاي
.كند تقويت كودك در را گروهي روحيه و آرامش ميتواند
رفتارهاي برابر در ونوجوانان كودكان مقاومسازي روشهاي
خشونتآميز
.دهيد نشان علاقه و عشق خود فرزندان به نسبت -1
داشتن خواهان آنها.هستند محبت و عشق نيازمند كودكان
خود خانواده واعضاي والدين با صميمانه و گرم روابطي
خود خانواده جمع در بودن از دارند دوست كودكان.ميباشند
نفس به اعتماد تابتوانندبا كنند ، آرامش و امنيت احساس
نشان چندي پژوهشهاي نتايج.بردارند گام زندگي در كافي
در كودكان رفتاري ناهنجاريهاي و مشكلات كه ميدهد
.است كمتر وضوح به صميمي و سالم خانوادههاي
.نكنيد دريغ كودكان از را خود حمايتهاي هيچگاه -2
راهنماييهاي و تشويق حمايت ، نيازمند همواره كودكان
مختلف مطالعات.هستند خود خانواده اعضاي ساير و والدين
رفتاري مشكلات اغلب بيسرپرست كودكان كه ميدهند نشان
نميتوانند والدين كه است طبيعي همچنيندارند گوناگون
مورد را او دوستان تمام و بيفتند راه بچهها دنبال هميشه
را آنها نميتوانيد كه شرايطي چنين در.دهند قرار شناسايي
داريد ، اعتماد او به كه فردي از كنيد ، كنترل نوعي به
به فرزندتان چنانچهباشد فرزندتان مراقب كه بخواهيد
مدرسه مربيان و اوليا از ميتوانيد ميرود ، مدرسه
.باشند هوشيار مدرسه در او فعاليتهاي به نسبت كه بخواهيد
خشن و تند رفتارهاي مقابل در كه بياموزيد خود كودكان به
آنها بهدهند نشان خود از عكسالعملي چه خود ، دوستان
نيست كس هيچ تاييد مورد خشونتآميز رفتارهاي كه بفهمانيد
.داريد برحذر پرخاشگر افراد با دوستي از را آنها و
.ندهيد خرج به خشونت خانه در هيچگاه -3
به جبرانناپذيري آسيبهاي ميتواند خانه محيط در خشونت
هرگونه از عاري و امن محيطي به كودكان.آورد وارد كودكان
خانه ، در كه كودكي.دارند احتياج رشد براي خشونتي و خشم
نمي پرخاشجو و خشن الزاما است ، پرخاشگري و خشونت شاهد
مشكلات حل براي را عصبانيت و خشم از استفاده ولي شود ،
.كرد خواهد قلمداد وطبيعي عادي امري خود ، آينده زندگي
در وي پرخاشگري ميزان و خانه در كودك بدني تنبيه بين
كه كودكاني ديگر ، بيان بهدارد وجود نسبي همبستگي مدرسه
.دارند ديگر كودكان بهتنبيه گرايش ميشوند ، تنبيه
.دهند پاسخ پرخاشگري با را پرخاشگري نبايد والدين
.بايستند خشونت و خشم تاجلوي كنيد كمك كودكان به -4
با مقابله نحوه خود فرزندان حمايت با ميتوانند والدين
چگونه دهندكه ياد آنها به و بياموزند آنان به را خشونت
ديگران تهديدآميز رفتار جلوي خود وجدي محكم پاسخهاي با
برابر در مقاومت كه بياموزيد آنها به كنيد سعي.بايستند
والدين است خوب.است انساني برجسته صفات از يكي خشونت
به را كردن عقيده ابراز چگونه و كردن انتقاد چگونه
كه باشيد داشته دقت.كنند تمرين آنها وبا ياددهند كودكان
واژگان و كلمات از و باشند كرده درك را شما منظور آنها
.كنند استفاده صحيح و مناسب
.كنيد صحبت خشم درباره خود كودك با -5
اين نيز كودكان و ميشود عصباني خاص شرايطي در فرد هر
بيان نحوه مربيان و والدين است خوب.درمييابند را موضوع
.بياموزند كودكان به صحبتكردن از استفاده با را خشم
بگيرد ، ياد تازه كلمه چند كه اين از هم كودك برآن ، علاوه
رنجاندن ، اذيتكردن ، مثل ، كلماتيشد خواهد خوشحال
پدر ، غيره و برانگيختن مزاحمشدن ، ظالمانه ، بيعدالتي ،
بيان ونحوه خود عصبانيت علت شناخت با فرزندان و مادر
ابراز را خود دروني احساسات ميتوانند بهتر آن سالم
.دارند
.بياموزيد خود كودك رابه خشم برونريزي ساده روشهاي -6
سواري ، دوچرخه دويدن ، آهسته مثل سبك ورزشهاي انجام با
.كنيد تنظيم بهتر خودرا افكار ميتوانيد پيادهروي و شنا
آرميدگي مراقبه ، يوگا ، مثل انجامنرمشهايي با همينطور
خود هيجاني پاسخهاي شدت ميتوانيد اعصاب آرامسازي و
تحمل روزمره ناكاميهاي به نسبت و برسانيد حداقل به را
.دهيد افزايش را خود
است؟ قبلي نسلهاي از خشنتر امروز نسل آيا
نسل":ميگويد سوال اين به پاسخ در هاشمي سيدرضا دكتر
گرفتارتري نسل بلكه.نيست پيشين نسلهاي از خشنتر امروز
به او.است گريبان به دست بيشتري رواني بافشارهاي كه است
طرف از اطلاعاتي بمباران و طرف يك از فشارها اين خاطر
اين با انطباق براي كه است درماندهتري نسل واقع در ديگر
".دارد نياز بيشتري تواناييهاي به وضعيت
خرمي فريده
:منابع
سلحشور ماندانا-كودكان در پرخاشگري -
عظيمي سيروس دكتر -كودك شناسي روان -
ياسائي مهشيد:ترجمه-كودك شخصيت و رشد -
.كوندرا ميلان اثر "بارهستي" رمان -1
نشريات جشنواره به پيامي در جمهوري رئيس
نشريات
:اسلامي آزاد دانشجوييدانشگاه
جامعه رشد در قابلتوجه سهمي دانشجويي
دارند
آزاد دانشگاه دانشجويي نشريات جشنواره:اجتماعي گروه
با ماه بهمن ديروز 26 "ندا جشنواره" عنوان با اسلامي ،
.شد آغاز كشورمان جمهوري رئيس خاتمي ، پيام
پيام اين در خاتمي ايران ، دانشجويان خبرگزاري گزارش به
انقلاب دستاوردهاي از يكي بيترديد:است كرده تصريح
در بهخصوص مطبوعات ، كيفي و كمي توسعه ايران ، اسلامي
به پاسخگويي بر علاوه تكثر و تنوع اين.است اخير سالهاي
عرصه در جوان نسل نيازهاي مخصوصا جامعه ، نيازهاي
شعارهاي محوريترين از يكي تجلي اطلاعات ، و ارتباطات
.هست نيز آگاهيبخشي و آزادي يعني اسلامي نظام و انقلاب
آگاهي ابزارهاي عمدهترين از مطبوعات:است افزوده خاتمي
به آنها تعلق اعتبار به دانشجويي نشريات و جامعهاند
رشد در قابلتوجه سهمي دانشگاهي محيط و مطبوعاتي جامعه
كه آنجا از و دارند بهعهده علمي توسعه و اجتماعي آگاهي
و آراء تجليگاه بهترين ميشوند ، منتشر دانشگاهي فضاي در
يكديگر با آنها سودمند تعامل و گوناگون انديشههاي
.ميروند بهشمار
نويسندگان و مديران بيترديد:است كرده تصريح خاتمي
آنها سرمايه كه دانشجويي جمع همين درون از فردا مطبوعات
كه آنجا از و مييابند پرورش است ، صداقت و آگاهي
و قدرت نقد هستند ، جامعه دردآشناي و حساس بخش دانشجويان
نشريات از نوع اين در كه عرصهها همه در اوضاع ارزيابي
.است ارزشمند ميگيرد ، صورت
دانشجويي ، نشريات جشنواره برگزاري:است افزوده رئيسجمهور
و تجربه تبادل به عزيز دانشجويان تا است مغتنم فرصتي
.بپردازند يكديگر با اطلاعات
اراده اين است شده اميدواري اظهار پيام اين پايان در
رشد براي مناسبي بستر آگاهي ، و خردمندي با توام استوار
.آورد فراهم دانشجويي نشريات
مراسم در نيز اسلامي آزاد دانشگاه رئيس جاسبي ، دكتر
و تعدد ارتقا ، رشد ، :گفت دانشجويي نشريات جشنواره گشايش
اين نشاندهنده آزاد دانشگاه در دانشجويي نشريات تكثر
.دارد را آرا و افكار پذيرش آمادگي محيط كه است
اينكه ولو ;بنويسند بايد دانشجويان:كرد تصريح وي
ترغيب و تشويق زمينه بايد نيز فرهنگي شوراي.كنند اشتباه
با زيرا ;را آنها محدوديت نه آورد ، فراهم را دانشجويان
مناسبي بسترهاي نميتوانيم انتظامي و انطباقي برخوردهاي
.آوريم فراهم دانشجويي نشريات براي
حفظ نشريات ، استقلال تفريط ، و افراط از پرهيز سپس جاسبي ،
كنار در مثبت جنبههاي به پرداختن انساني ، شئون و حيثيت
جاي به دانشجويان واقعي نيازهاي به توجه منفي ، نكات
را نشريات ضوابطمندي و قانونمندي آنها ، تخيلي نيازهاي
و رشد و تداوم جهت در ميتواند كه دانست مواردي از
.شود واقع موثر شكوفايي
از خارج سياسي جريانهاي دنبال به نبايد نشريات:گفت وي
اگر كه باشند دانشگاه داخل در احزاب ابزار و دانشگاه
را كشور مطبوعات آينده شود ، حفظ دانشجويي نشريات استقلال
در فرهنگي انقلاب عالي شوراي عضو.گرفت خواهند دست در
دانشگاه ، دانش و آگاهي سطح ارتقاي به توجه:افزود ادامه
بهخصوص مطلقگرايي از پرهيز انتقادپذيري ، و كردن انتقاد
با سالم رقابت نوآوري ، و ابتكار و خلاقيت قضاوتها ، در
مواردي از امكانات در صرفهجويي و كشور حرفهاي مطبوعات
.شود لحاظ دانشجويي نشريات در بايد كه است
ضعيف بسيار آزاد دانشگاه در اطلاعرساني:كرد تاكيد وي
نشريات پردازش نقصان اين رفع روشهاي از يكي كه است بوده
.است مسئله اين به دانشجويي
در گزارشي ارائه با نيز ، جشنواره دبير مدني ، سيدمحمد
حدود 1200 هماكنون:گفت جشنواره اين برگزاري روند مورد
مجوز داراي اسلامي آزاد دانشگاه در دانشجويي نشريه
تعداد اين از دانشجويي نشريه عنوان كه 720 هستند قانوني
نشريات اين از درصد حدود 40 مسئول مديران و هستند فعال
ابتكارات از يكي:افزود وي.ميدهند تشكيل حقوقي افراد را
اين كه است دانشجويي داوري پارلمان وجود جشنواره اين
.داشتهاند سمبليك نقش جشنوارهها اكثر در پارلمان
احضار به نسبت ارشاد وزير هشدار
روزنامهنگاران
به نسبت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:اجتماعي گروه
توسط هنرمندان و نويسندگان روزنامهنگاران ، احضار
.كرد اعتراض اماكن اداره
از دفاع انجمن نامه دريافت پي در "جامعي مسجد احمد"
احضار به نسبت آن در كه مطبوعات آزادي
بود ، شده اعتراض اماكن اداره توسط روزنامهنگاران
رسيدگي خواستار اطلاعات و كشور وزيران به نامهاي در
.شد موضوع اين به فوري
احضار مسئله درخصوص":نوشت نامه اين در ارشاد وزير
روزنامهنگاران ، و نويسندگان هنرمندان ، از تعدادي
و منفي پيامدهاي داراي مسئله اين ميدارد اشعار
و بوده ملي امنيت و فرهنگي نظام براي پرمخاطرهاي
با لذا است ، آورده پديد جدي نگرانيهاي رو اين از
دستور بود خواهد سپاسگزار مسئله اهميت به توجه
".نمايند تلقي فوري را موضوع اين به رسيدگي فرماييد
در پيش روز دو مطبوعات ، آزادي از دفاع انجمن
:نوشت اطلاعات و كشور وزيران به خطاب نامهاي
نگران نشانههاي منتشره گزارشهاي برخي متاسفانه
حقوق تحديد از جديدي فرايند شروع از كنندهاي
كشور متفكران و نويسندگان عليه فشار ايجاد و مطبوعات
.است كرده آشكار را
از دفاع انجمن توسط نيز نامه اين رونوشت است گفتني
و فرهنگ وزير جامعي مسجد احمد براي مطبوعات آزادي
.بود شده فرستاده اسلامي ارشاد
مطبوعاتي امور در دخالت حق اماكن اداره
ندارد را
اداره توسط روزنامهنگاران از برخي احضار:اجتماعي گروه
.است كرده ايجاد را ابهاماتي و سئوالات اماكن
چه آنها از شدهاند؟ احضار دليل چه به روزنامهنگاران
احضار كساني چه و نفر چند دقيقا است؟ شده سئوالاتي
خبرگزاري خبرنگار سئوالات اين به پاسخ براي شدهاند؟
گفتوگويي مطبوعات اهالي از تن چند با ايران دانشجويان
.است داده انجام
روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب پور ، ارغنده كريم
احضارشدگان تعداد از:گفت ايسنا خبرنگار به ايران
آينده روزهاي به را مورد اين در مصاحبه او.است بياطلاع
.ميكند موكول
نيز ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو يك
تهديد سئوال ، از بيشتر احضارها اين در است معتقد
!كردهاند
به اشاره با نيز انجمن اين مديره هيات اعضاي از ديگر يكي
به آنها ميرسد نظر به:ميگويد احضاركنندگان سوابق
از و ميروند گوشهاي به روز هر كه باشند متعلق جرياني
.ميكنند برخورد روزنامهنگاران با آنجا
ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو اين
عكس چاپ درباره كه ندارد حق اماكن اداره:ميكند تاكيد
.دهد هشدار مطبوعات به خبري يا
صنفي انجمن مديره هيات عضو فياضي ، جلال سيد
روزنامهنگاران با برخورد اين نيز مسلمان روزنامهنگاران
است سال كه 15 من:ميگويد و دانسته بيسابقه را
روزنامهنگاران احضار از سابقهاي چنين روزنامهنگارم ،
يك است ممكن البته.ندارم سراغ اماكن اداره به
شده مرتكب روزنامهنگاري كار از جدا خلافي روزنامهنگار
صنفي انجمن مديره هيات عضو.باشد دليل اين به احضارها و
روزنامهنگاران از گرفتن تعهد مسلمان ، روزنامهنگاران
خلاف را خبري يا مطلب درج عدم بر مبني اماكن اداره توسط
احضار جزئيات از حال عين در و ميداند قانون
.ميكند بياطلاعي اظهار اماكن اداره به روزنامهنگاران
به را روزنامهنگاران احضار اصلا من:ميكند تاكيد وي
روال طي بدون و مطبوعات دادگاه از غير ديگري مراكز
متوقف بايد كار اين ميكنم فكر و ميدانم نادرست قانوني
.شود
انداز چشم
ديپلماسي و هواپيمايي صنعت رابطه
لرستان ، كوه سپيد به توپولف هواپيماي برخورد علت باره در
.برشمرد را اقليمي و انساني فني ، گوناگون دلايل ميتوان
كيلومتر ، پانصد كه خلبان نبود مهآلود هوا اگر شايد
گذرانده پياپي قلههاي و دشتها و درهها از را هواپيما
عبور هم خرمآباد فرودگاه از پيش قله آخرين اين از بود ،
پيشرفتهتري راهبري سيستم هواپيما اگر هم شايد و ميكرد ،
ميبود ، آسانتر خلبان براي خطر از آن رهاندن ميداشت ،
در هواپيمايي صنعت بر حاكم انساني عوامل اگر هم شايد اما
سياستگذار و برنامهريز ردهبالاي مديران از ايران ، اعم
توانمندي و كارايي خدماتي ، و فني دستاندركار عوامل تا
كمتر را دست اين از حوادث وقوع باشند ، داشته افزونتري
داشتن باور ضرورت اينباره در مهم نكته يك.باشيم شاهد
پيچيدهترين جمله از هواپيمايي صنعت كه است موضوع اين
كنار در بايد آن ردهبالاي مديران و بوده جهان صنايع
برخوردار نيز كافي تجربه از مرتبط تحصيلات و آموزشها
.باشند
كسب فعلي مديران كه تجاربي است لازم قطعا باره اين در
كساني مفيد و مرتبط تجربه البته و شود داشته پاس ميكنند
دقت به ميشوند ، گماشته صنعت اين سياستگذاري به كه نيز
نكته اين در تاملتر قابل البته صورت ، اين در.شود وارسي
مسئوليت سالها كه مديري ميبايست چرا كه نگريست خواهيم
اكنون داشته عهده به را كشور هواپيمايي شركت بزرگترين
بالعكس و ايران سفارتخانههاي از يكي مسئوليت عهدهدار
يكي مسئوليت كشوري ، هواپيمايي سازمان فعلي مدير قبلي پست
.باشد ايران سفارتخانههاي از ديگر
چه بينالملل روابط عرصه به خود با صنعت اين از مدير آن
صنعت براي خود با ديپلماسي عرصه از مدير اين و برده
حوزه به سفر براي سفرا آنكه جز است؟ آورده چه هواپيمايي
چه هستند ، هواپيما از استفاده به ناچار خود ماموريت
كرد؟ تصور ديپلماسي و هواپيمايي مابين ميتوان رابطهاي
ايران در كه كنيم گمان اگر است بيراه انگارهاي آيا
ميبايست كه آدم شماري و دارد وجود منصب و پست شماري
و شوند جابهجا نوبتي و ادواري صورت به پستها اين مابين
و دانش اقتضائات نيست ، موثر اينباره در چندان كه آنچه
است؟ تخصصي حوزههاي در مديريت تجربه
كرمي ناصر
اجتماعي - فرهنگي كوتاه اخبار
و پليسي تجهيزات و لوازم بينالمللي نمايشگاه نخستين *
همايشهاي مركز در ماه اسفند نهم تا هفتم امنيتي
.ميشود برگزار سيما و صدا بينالمللي
چك ، فرانسه ، انگلستان ، كشورهاي از شركت از 35 بيش تاكنون
در حضور براي چين و روسيه برزيل ، هلند ، آلمان ، كانادا ،
.كردهاند آمادگي اعلام نمايشگاه اين
با "آب پاي صداي" هنري و علمي فرهنگي ، جشنواره اولين*
، پرورش آموزشو و منطقه 3 فاضلاب و آب شركت همكاري
گالري بهمن ، بوستان در ديروز از بهمن فرهنگسراي توسط
شده آغاز چاپلين سينماتراس و مبارك تالار دو ، و يك شماره
.دارد ادامه بهمن ، تا 30 و
مسابقه موزيكال ، نمايش نقاشي ، نمايشگاه بادبادكها ، جشن
مسابقه و شبشعر آب ، بهينه مصرف مروجين جشن خوشنويسي ،
از "نرسد آب فرزندم به روز يك اگر" باعنوان جملهنويسي
.است جشنواره اين برنامههاي جمله
ماه بهمن بيستوپنجم جوان شعر دفتر آموزش دوره هفتمين *
.شد برگزار
را خود آثار كه شاعراني ميان از ساله هر جوان شعر دفتر
در را جوان شاعران مستعدترين از نفر ميكنند ، 100 ارسال
ميپذيرد عضويت به و انتخاب شهرستاني و تهراني گروه دو
هنري خدمات پوشش زير آموزشي ، دوره يك براي افراد اين كه
قرار (..و برگزيده آثار چاپ و بررسي و نقد آموزش ، )
.ميگيرند
|