زائد مواد زمينه در تهران دبستان 10
ميبينند آموزش
مدارس در اصلاحات اصلي محرك انگيزه ،
مركز به ديگران از كمتر روزنامهنگاران
ميكنند
مراجعه آمار
خوزستان در باستانشناسان شگفتانگيز كشف
نمايشگاه نهمين برگزيدگان معرفي
فرهنگ و اطلاعرساني بينالمللي
ايران ابررايانه نخستين از بهرهبرداري
زائد مواد زمينه در تهران دبستان 10
ميبينند آموزش
مديريت زمينه در تهران دبستان فرهنگي10 علمي گروه
اين محور.ميبينند آموزش شهري ، جامد زائد مواد
دانش بين در مصرف صحيح الگوي شناساندن ها ، آموزش
طرح اين اول مرحله در.است مقطعابتدايي آموزان
بهمنظور ميشود ، اجرا شده ياد دبستانهاي در كه
محيطي ، زيست مسائل به توجه براي كودكان تشويق
آنان بين نقاشي و شعرخواني جمله از فرهنگي مسابقات
.شد خواهد اهدا جوايزي برندگان به و برگزار
مدارس در اصلاحات اصلي محرك انگيزه ،
نيازها -----> انگيزهها ----->هدفها
(محروميت)(جهتدار محروميت)(كاهشفشارانگيزهها)
;اشاره
است ، مديريتي بحثانگيز مضامين از يكي انگيزش گمان ، بي
به نيروبخشي در سازوكار اين از مناسب استفاده بنابراين
براي را زمينه ميتواند آموزشي مراكز سازماني مجموعه
.كند فراهم آموزشي اهداف در پويايي
طرح با "آموزشي مديريت ارشد كارشناس" سپهوند ناصر
در انگيزش اهميت به مديريت ، علم نظريهپردازان نگاههاي
را مطلب اين هم با.است پرداخته آموزشگاهها سطح
.پيميگيريم
رواني و روحي امور كه معتقدند تربيتي علوم صاحبنظران
كار انجام كيفيت در بلكه روزمره ، زندگي در نهتنها افراد
صاحبان رو اين از دارد ، انكارناپذيري و شگرف تاثير نيز
به حاضر حال در خصوصي و عمومي موسسات و شركتها مديران و
در و ميدهند زيادي اهميت كار روانشناسي به مربوط مباحث
با كاركنان تا كنند فراهم را شرايطي كه هستند تلاش
وظايفشان به و شوند حاضر خود كار محل در مناسب روحيهاي
طي كه موضوعاتي از يكي.نمايند عمل مطلوب نحوي به
علوم انديشمندان اظهارنظر و بحث كانون در اخير ، دهههاي
نظام در امر اين.است "انگيزش" موضوع گرفته ، قرار انساني
برخوردار فوقالعادهاي اهميت از مدارس بخصوص آموزشي ،
.كرد تعريف بروني رفتارهاي برحسب ميتوان را انگيزش.است
ديگران به نسبت كردن ، كار هنگام انگيزش ، داراي افراد
.ميدهند نشان خود از بيشتري فعاليت
ميدانند دروني حالت را "انگيزه" "استاينر" و "برلسون"
كشاندن موجب و است جهتدهنده و فعالكننده انرژيبخش ، كه
يك انگيزه ديگر عبارت بهميشود اهداف بهسوي رفتار
نيازها ، چوناميال ، مفاهيمي مجموعه به كه است عام اصطلاح
مدير وقتي صورت اين به.ميشود اطلاق كششها و آرزوها
بدان برميانگيزد را خويش مسئوليت تحت سازمان كاركنان
تمايلات و كششها ارضاء موجبات خود اقدام با كه معناست
فراهم را مطلوب جهت در رفتار به آنان ترغيب و كاركنان
.ميآورد
رفتار كه ميدانند دروني نيرويي را "انگيزه" روانشناسان
را او و ميدهد سوق معيني جهت در و ميكند تحريك را شخص
در تاثير لحاظ از انگيزه.واميدارد خاصي فعاليت به
انگيزه داراي كه فردي.است خاصي هدف متوجه هميشه رفتار ،
و فعاليت به است ، نرسيده خويش هدف به كه مادامي تا است
ايجاد عامل انگيزهها ، بنابراين ;ميدهد ادامه خود تلاش
.ميشوند انسانها ازجمله و زنده موجودات در تحرك و انرژي
رابطهاي رضايت و انگيزش بين موارد از بسياري در هرچند
اشتباه يكديگر با را موضوع دو اين نبايد اما وجوددارد ،
انگيزش نيست ، رضايت مفهوم به انگيزش ديگر عبارت به گرفت ،
درحاليكه است ، هدف يا خواسته يك ارضاي براي كشش و تلاش
انگيزش.است خواسته يك ارضاي از پس راحتي احساس رضايت ،
ازنتايج رضايت درحاليكه است ، كار نتيجه سوي به كشش
.ميآيد بهوجود تجربهشده
.است مهم شغل براي افراد انگيزش و شغلي رضايت سطح تناسب
انگيزش ولي بالا ، شغلي رضايت است ممكن افراد از بعضي
نيز اشخاصي برعكسباشند داشته كاري انجام در پائين كاري
باشند كم شغلي رضايت داراي زياد انگيزشهاي با است ممكن
اما و برآيند ديگري شغل يافتن درصدد دليل اين به و
دارند كاربرد يكديگر جاي به "نياز" و "انگيزه" واژههاي
حركت ، سبب كه است انسان درون در چيزي كدام ، هر از مراد و
است ، انگيزش اساسي منبع "نياز"ميشود رفتار يا و فعاليت
.است فرد نيازهاي انگيزش به مفهوم نزديكترين بنابراين ،
آنها تامين براي راههايي يافتن به فرد تحريك سبب نيازها
و شناخت آموزشي ، مديريت در انگيزش مطالعه از هدف.ميشود
و معلمان دانشآموزان ، شخصيت و رفتار نيازها ، درك
مطلوب رفتارهاي سوي به آنها رفتار هدايت و كاركنان
عدالت خودآگاهي ، شناخت ، خودپنداري ، ارزش ، احترام ، براساس
از.است آنان در نهفته نيروهاي و استعدادها به بردن پي و
دانشآموزان معلمان ، به ميتواند آموزشگاه مدير طريق اين
است ممكن كه را خود استعدادهاي تا نمايد كمك كاركنان و
شخصيت و نيازها درك با و بشناسند باشد ناشناخته برايشان
اهداف به نيل و كمال مسير در حركت براي را زمينه خويش
از ميتوانند آموزشي مديران درواقع.نمايند فراهم آموزشي
كاركنان و دانشآموزان معلمان ، در انگيزه ايجاد طريق
منطقي شكلي به را آنان پنهان و سرشار انرژيهاي آموزشگاه ،
.گيرند بهكار مناسب و
انگيزش فراگرد
و سائقها نيازها ، بين رابطه انگيزش ، فراگرد فهم براي
تحقق براي نيازهاميدهيم قرار توجه مورد را هدفها
كه است چيزي همان اين و ميسازند فعال را سائقها هدفها ،
عنصر سه متقابل وابستگي.ميشود ناميده انگيزش فراگرد
:داد نشان زير شكل به ميتوان را فوق
به.است كمبود نياز ، كلمهاي يك تعريف بهترين:نيازها
يا فيزيولوژيك تعادل عدم هرگاه حياتي تعادل نظريه موجب
;ميآيند بهوجود نيازها ميآيد ، پديد ارگانيسم در رواني
ميشوند ، محروم غذا و آب از بدن سلولهاي كه وقتي مثلا
در ميشود ، محروم خود آشنايان و دوستان ديدار از آدمي يا
.ميآيند پديد نيازهايي محروميتها ، اين با ارتباط
وجود به نيازها تخفيف براي انگيزهها يا سائقها:سائقها
كمبودي عنوان به ميتوان را سائق يا انگيزه.ميآيند
هدفي تحقق براي و است عمل به ناظر كه كرد تعريف جهتدار
تشنگي انگيزههاي غذا ، و آب به نياز.ميكند ايجاد نيرو
وابستگي و تعلق انگيزه دوستان ، ديدار به نياز و گرسنگي و
.ميآورد بهوجود را
و تخفيف را نيازي كه چيزي هر بهعنوان را هدف:هدفها
بنابراين.كرد تعريف ميتوان ميدهد ، تسكين را انگيزهاي
مجددا را رواني يا فيزيولوژيك تعادل هدف ، يك تحقق
ميان از يا داده تخفيف را آن انگيزه و ميسازد برقرار
هدفهاي فوق مثالهاي در دوستان ديدار و آب غذا ، .ميبرد
.ميشوند محسوب نظر مورد
و است پيچيده بسيار مفهوم و ماهيت لحاظ از انگيزش فراگرد
.نيست سادهاي رابطه يقينا رفتار و انگيزش ميان رابطه
مديران كه گرفت نتيجه ميتوان انگيزش فراگرد به توجه با
(انگيزه ايجاد) زمينه اين در ميتوانند زماني آموزشي
نيازهايي بهصورت را آموزشي هدفهاي كه نمايند حاصل توفيق
براي آموزشگاه كاركنان و دانشآموزان معلمان ، كه درآورند
هدفهاي تحقق صورت اين در.شوند آنهابرانگيخته تحقق
فردريك".ميشود منجر نيز كاركنان شغلي رضايت به آموزشي
كارشان در افراد ميخواهيم اگر":است معتقد "هرزبرگ
بازشناسي ، توفيق ، نظير مواردي به بايد باشند داشته انگيزش
صفات اينها زيرا بدهيم ، اهميت رشد و مسئوليت كار ،
پاداش دروني نظر از كاركنان براي كه هستند مشخصهاي
".ميروند شمار به دهنده
و رواني نيازمنديهاي بايد خود رهبري نقش ايفاي در مدير
و نمايد سازمانهماهنگ مقاصد با را افراد اجتماعي
تحقق جهت در همكاري براي كارمندان در موثر انگيزههاي
نگرش ميتواند آموزشگاه مدير.آورد بهوجود سازمان اهداف
نمايد ، هدايت آموزشي هدفهاي به دستيابي جهت در را كاركنان
كه است نگرش اين ايجاد رابطه ، اين در مهم نكات از يكي
دست نظر مورد هدفهاي به ميتوان كوشش و تلاش صورت در
دانشآموزان و معلمان نمودن اميدوار ديگر عبارت به يافت ،
لازم انگيزه فعاليتهايشان ، و تلاشها بودن نتيجهبخش به
بهوجود اهداف تحقق مسير در حركت براي آنان در را
مردم" كه هستند باور اين بر "ادانل" و "كونتز".ميآورد
برانگيخته هدفي به حصول در كاري انجام براي حد آن تا
خود تلاش برحسب را هدف آن به رسيدن انتظار كه ميشوند
هر به حصول جهت در كاري هر انجام يعني ".باشند داشته
.باشد همراه موفقيت به اميد با بايد هدفي
زمان هر و كار هر در فرد انگيزه":مينويسد نيز "وروم"
يا مثبت نتايج از او پيشبيني حاصلضرب از ميتوان را
نتايج به دستيابي از او اطمينان ميزان در كار آن منفي
به انگيزش يعني "آورد بهدست خود معين هدف با متناسب
پيشبيني خود هدف براي فرد كه است ارزشي محصول وي ، نظر
ملاحظه خود اهداف به حصول براي كه است احتمالي و ميكند
و فرد براي نتيجه يك اولويت ميزان از عبارتست "جاذبه"
مطلوب نتيجه به منجر خاص عملي كه است احتمالي "انتظار"
نسبت شخص كه زماني.است فرد انگيزش ميزان "نيرو" و گردد
.منفياست و صفر نيز "جاذبه" باشد ، بيتفاوت هدف به
او اينصورت در برسد ، هدف به نخواهد شخص كه وقتي
فرد انتظار اگر ترتيب همين به.ندارد كار براي انگيزهاي
فرد در انگيزهاي كه ميدهد نشان خود باشد ، منفي يا صفر
انجام براي نيرو بنابراينندارد وجود هدف به وصول براي
.دارد فرد در مناسب انتظار و جاذبه به نياز كار ، هر
و معلمان براي آموزشي هدفهاي تبيين با مديران
جهت در آنها اولويت و اهميت بر تاكيد و دانشآموزان
اين تحقق براي را جاذبه ميتوانند جامعه توسعه و تكامل
را دانشآموزان و معلمان بايد همچنين دهند ، افزايش اهداف
يا مطمئن كوششهايشان تلاشهاو شدن واقع موثر به
در و يابد افزايش آنان "انتظار" درجه تا نمود اميدوار
يا "نيرو" ،"جاذبه" در "انتظار" اين حاصلضرب از نهايت
و معلمان در آموزشي هدفهاي ساختن محقق براي لازم انگيزه
.آيد بهوجود دانشآموزان
نتيجهگيري
در بسزايي نقش "پرورش و آموزش" كه ميبريم سر به عصري در
.مينمايد ايفا آن
از اعظمي بخش جهان ، عمده ممالك حاضر حال در
تربيت و تعليم امر متوجه را خود سرمايهگذاريهاي
آموزش در سرمايهگذاري پندارها ، برخي برخلاف نمودهاند ،
نيست ، برگشتناپذير و مصرفي سرمايهگذاري يك پرورش ، و
به رسيدن در آموزشي نظام كه مهمي نقش به توجه با بلكه
اين در سرمايهگذاري مينمايد ، ايفا پيشرفت و توسعه
روند حال عين در اما باشد ، زمانبر است ممكن هرچند زمينه
يك داشتن ديگر جانب از اما و ميكند تسريع را توسعه تحقق
و معلمان وجود بدون كارآمد و پويا آموزشي نظام
زيرا نيست ، امكانپذير انگيزه ، با دانشآموزاني
در فعاليت و حركت عامل انگيزه ، شد گفته كه همانطور
انگيزه داشتن بدون نيز دانشآموزان و معلمان و انسانهاست
عدم و سازند محقق را آموزشي نظام اهداف نميتوانند كافي ،
سرمايههاي از بزرگي بخش شدن تلف مفهوم به هم انگيزه
.است جامعه معنوي و مادي
خاصي اهميت از آموزشگاهها در انگيزه عامل به توجه
ارتباط مديران توفيق ميزان با مساله اين و است برخوردار
خطير ، امر اين به آنان توجه لذا و دارد نزديكي بسيار
.است انكارناپذير و آشكار ضرورتي
مركز به ديگران از كمتر روزنامهنگاران
ميكنند مراجعه آمار
درصد كمترين كشور مطبوعات و روزنامهنگاران
.ميدهند تشكيل را ايران آمار مركز به مراجعهكنندگان
آمار مركز آماري و اطلاعرساني مركز سرپرست فرهي كوروش
روزنامهنگاران متاسفانه:افزود مطلب اين بيان با ايران
.دارند آمار مركز با را ارتباط ضعيفترين كشور مطبوعات و
مراجعه مركز اين به آماري ، گزارشهاي تهيه براي حتي آنان
آنچهكه يا خود شنيدههاي و ديدهها به بلكه نميكنند
بسنده خواندهاند ، مقالات و كتب در پراكنده صورت به
.ميكنند
بايد ايران آمار مركز ميكنند گمان بعضي:كرد اضافه وي
هر با كشور در مربوط آمارهاي تمام از دايرهالمعارفي
خود وظايف شرح براساس مركز اين كه آن باشد ، حال گرايشي
از هرگز اما ميكند عملي را طرح يكصد از بيش سالانه
ويژه به افراد و سازمانها به اطلاعات ارائه
خودداري آنان نياز مورد آمارهاي ساخت و روزنامهنگاران
.است نكرده
به را كارگاهها و افراد به مربوط آمار و اطلاعات كسب وي
در:افزود و كرد عنوان ممنوع ديگر كارگاههاي و افراد
آمار از استفاده حدود كه ايران آمار مركز قانون هفت ماده
مالياتي ، قضائي ، سازمانهاي شده تصريح حتي است ، شده مشخص
آمار اين از استفاده حق نيز نهادها ديگر و اطلاعات وزارت
آمار تنها آمار بلكهمركز ندارند ، قانوني صورت به را
اطلاعات تقسيمبندي براساس را جامعه كلان سطح به مربوط
.ميدهد قرار مختلف افراد و بخشها اختيار در نياز مورد
خوزستان در باستانشناسان شگفتانگيز كشف
پژوهشهاي ازسرگيري پي در:فرهنگي علمي گروه
آبگير دهانه بويژه و شوشتر مياناب دشت در باستانشناسي
به باستانشناسان خوزستان ، استان در داريون تاريخي نهر
.يافتند دست آبرساني سيستمهاي عظيم شگفتيهاي
باستانشناسي پژوهشهاي هيات سرپرست مقدم عباس گفته به
كه است آن بيانگر خوبي به اخير يافتههاي شوشتر ، مياناب
درباره فراگير دانشي به باستان دوران در ما نياكان
جريان بر حاكم نظام از و بودند يافته دست آبي سيستمهاي
.داشتند كامل آگاهي آن بكارگيري و مهار چگونگي و آب
سيستم يك داريون دهانه سر در ميدهد نشان پژوهشها اين
كه شده تعبيه سنگي ماسه بستر در شگفتانگيزي خودتنظيم
ميباشد دوران آن سازندگان ظرافت و دقت بيانگر
نمايشگاه نهمين برگزيدگان معرفي
فرهنگ اطلاعرسانيو بينالمللي
نمايشگاه نهمين اختتاميه مراسم:فرهنگي علمي گروه
علياصغر حضور با ديروز فرهنگ و رساني اطلاع بينالمللي
و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي امور معاون رمضانپور
برگزار تلفن و تلگراف و پست وزير معاون جهانگرد نصرالله
معرفي اطلاعرساني نمايشگاه مختلف بخشهاي برگزيدگان و شد
.شدند
در اطلاعرساني نقش همايش بخش در داوران هيات نظر براساس
برگزار اطلاعات فناوري و كتاب عنوان با كه فرهنگي توسعه
بررسيتمايل" مقاله نويسنده سميرميزاده مينا شد
كوشا ، كيوان"اهواز شهر دبيرستاني دانشآموزان مطالعاتي
نوين چالشهاي و فرصتها اينترنتي ، نشر" مقاله نويسنده
مسعود دكتر و "وب جهاني شبكه محيط در كتاب نشر براي
اجتماعي عوامل بررسي" مقاله نويسنده ميمندي حاجيزاده
برگزيدگان عنوان به "ايران در كتاب مطالعه ميزان بر موثر
كاظم نيز آموزشي كارگاههاي بخش در.شدند معرفي بخش اين
.شدند معرفي برگزيده عنوان به كوشا كيوان و رضوي حافظيان
شركت داوران هيات راي براساس نيز نرمافزاري بخش در
تهران دانشگاه انتشارات و چاپ سازمان سبز ، انديشه نگاشت
دوره برگزيدگان قم اسلامي علوم كامپيوتري تحقيقات مركز و
جمهوري خبرگزاري سازمان همچنين.بودند نمايشگاه نهم
پايگاههاي بخش در الهه نگارخانه و ايران اسلامي
دريافت شايسته نمايشگاه ، برگزيده عنوان به اطلاعرساني
خدمات بخش در.شدند شناخته نمايشگاه تنديس و تقدير لوح
فرهنگي اطلاعرساني موسسه داوران هيات نيز اطلاعرساني
برگزيده را پارسا سراسري اطلاعرساني پايگاه و سرچ شيعه
.كرد اعلام نمايشگاه
اطلاعرساني شبكه غرفه اطلاعرساني ، نمايشگاه نهمين در
شايسته و معرفي دولتي بخش در برتر غرفه عنوان به رشد
.شد شناخته نمايشگاه تنديس و تقدير لوح دريافت
برتر غرفه عنوان به تهران فني مجتمع نيز خصوصي بخش در
.شد انتخاب
ايران ابررايانه نخستين از بهرهبرداري
سال ده از پس ايراني ابررايانه نخستين:فرهنگي علمي گروه
ارشد كارشناسي و دكترا دوره دانشجويان و استادان تلاش
به اميركبير صنعتي دانشگاه كامپيوتر و برق دانشكده
طرح دانشگاه اين عمومي روابط گزارش به.رسيد بهرهبرداري
معتمدي سيداحمد دكتر سرپرستي به كه ابررايانه اين ساخت
با سيستمي به دسترسي اهميت به توجه با است ، شده انجام
و مهندسي و علمي امور پيشرفت در بالا پردازش توان
امري موفقيت اين به دستيابي داخلي ، فناوري محدوديتهاي
.ميشود محسوب كشور براي راهبردي
|