و بسته موسيقي نوار پخش سيستم
است غيرحرفهاي
نويسنده مراد به بيتوجه
و بسته موسيقي نوار پخش سيستم
است غيرحرفهاي
موسيقي نوار توليد درباره وگويي گفت
شعر تعامل حاصل كه آثاري توليد گذشته سال چند در:درآمد
.است شده گرفته جدي موسيقي ناشر چند سوي از باشد موسيقي و
موانع و مشكلات درباره انتشاراتيها اين از يكي مدير با
.ميخوانيد كه است شده گفتوگويي كار
آغازكرديد را موسيقي نوارهاي توليد كار شما كه زماني *
داشتند؟ وجود زمينه اين در ديگر شركت چند
آن شركت تنها 10 البته كه (خصوصي همه) شركت حدود 30 -
.بودند فعال
بود؟ چه عرصه اين به ورود از شما هدف *
توجه يعني داشتيم كتاب زمينه در كه هدفي همان نوعي به -
.شنيداري كتاب انتشار ديگر بهعبارت يا ادبيات و شعر به
موسيقي و شعر از تلفيقي هم ما نوارهاي تمام رو اين از
.تنها ترانه نه و است
كاست عنوان تنها 20 خود فعاليت سال اين 8 طي در چرا*
كرديد؟ منتشر
را زيادي وقت وبهعلاوه نميپذيريم را كاري هر چون -
.ميدهيم اختصاص نوار هر تهيه براي
چيست؟ موسيقايي اثر يك توليد براي شما معيارهاي *
امروز انسان كهبتواند شعري منتها شعر ، نخست درجه در -
ميخواهد مضمونيكه و فرم هر حال كند ، درگير خود با را
.ميخواند را شعر كه كسي و موسيقي باشد ، سپس داشته
است؟
دارد؟ اهميت شما براي حد چه مخاطبانتا نظرات *
نظر كاست هر انتشار از پيش ما كه بهنحوي زياد ، خيلي -
و دانشجو و دانشآموز از مخاطبانرا گوناگون اقشار
درباره سرشناش و معروف شاعران تا گرفته ماشين تعميركار
باشد اظهاراتشان در هم مفيدي نكته اگر ميگيريمو آن
.لحاظميكنيم حتما
به داشتيد تاكنون كاستيكه اين 20 موفقيت ميزان كل در *
بوده دربازارچطور موسيقي متوسطتيراژكاستهاي نسبت
داشتيماما هم معمولي فروش داشتيم بالا خيلي فروش -
.است بوده بالاتر ميانگين از آنها همه درمجموع
چيست؟ دارد وجود موسيقي نوار توليد زمينه در كه مشكلاتي *
ميكند عمل بسته و سنتي بسيار توزيعكه نامناسب سيستم -
با اگر نتيجه در هستند خودشان مادي منافع فكر به تنها و
كارت راحتي به باشي بستاننداشته بده و نبوده آشنا آنها
.ميكنند بايكوت را
كه تبليغاتي ميكنيد فكر شما پخش مساله از صرفنظر *
است؟ كافي ميدهند انجام كارهايشان براي ناشران
و پرتيراژ روزنامههاي در مناسب تبليغات هزينه چون خير -
و كم تيراژش هم ديگر روزنامههاي گراناست بسيار رنگي
.ندارد اثري بنابراين و است سفيد و سياه
چطور؟ سيما و صدا *
ميكنند مطرح نجومي چنانقيمتهاي.نزنيد را حرفش اصلا -
غالب نتيجه در و تبليغبگذريد خير از ميدهيد ترجيح كه
.نميكنند فروش و دارند پاييني تيراژ موسيقي نوارهاي
موسيقي كارهاي توليدكنندگان از حمايتهايي ارشاد آيا *
ميكند؟
.معنوي حمايت فقط و فقط-
ارقام وآيا دارد وجود مشكلاتي چه مالي مسائل درزمينه *
دارد؟ صحت ميشود مطرح خوانندگان دستمزد درمورد كه كلاني
.بله متاسفانه -
ميآيد بازار به كه نوارهايي فروش ترتيبآيا بدين *
ميكند؟ را هزينهها اين جبران
خوانندهها يا نوارها برخي شايد اما خير مجموع در -
.باشند داشته خوبي استثنائافروش
ميدهند؟ ضرر همه يعني پس*
شدهاند كار اين ديگرآلوده برخي منتهي تقريبا ، -
و تازهكارند هم برخي.بروند كنار نميتوانند وديگر
به جواني خواننده از كاستي مثلااخيرا ندارند تجربه
چند شامل) آن تبليغات و نوار توليد هزينه كه بازارآمده
ميليون حدود 50 (... و بيلبرد روزنامه در آگهي نوبت
عدد هزار حدود 15 تنها تاكنون كه حالي در است شده تومان
حتي 200 را كاست هر سود اگر كه است رفته فروش به آن
تومان ميليون حدود 3 -نيست كه -بگيريم نظر در تومان
ديگري بزرگ معضل خود هم غيرمجاز تكثير اينكه ضمن.ميشود
.است
است؟ جدي حد چه تا غيرمجاز تكثير قضيه اين *
قوه در واحدي پيش سال يك تقريبا كهاز حدي تا -
فعاليتهاي كه شده تشكيل مساله اين به رسيدگي براي قضاييه
هم را افراد اين از خيلي و است داشته ثمري مثمر
.گرفتهاند
موسيقي نوارهاي تيراژ نبود ، مساله اين اگر شما نظر به *
ميكرد؟ فرق چقدر
چون تهران ، در تنها البته ميشد برابر كم 5/1 دست -
به كاري براي زماني مثلاميكند بيداد كه شهرستانها
ازمغازهاي را "بيبيجان" نوار صداي كه بودم رفته اراك
بود هم متشرعي ظاهر با كهفرد آن صاحب از و شنيدم
بدون داد من به او كه نواريكردم را نوار اين درخواست
."بيبيجان" بود شده نوشته آن روي خودكار با فقط و برچسب
خيلي او و است؟ درست نظرت به كار اين آيا پرسيدم او از
.ميكنيم هم ما ميكنند را كار اين همه:گفت فقط راحت
آيا ميكنند فعاليت غيرمجاز تكثير زمينه در كه كساني *
منفرد؟ افرادي يا سازمانيافتهاند گروههايي و باندها
به منتظرند كه سازمانيافتهاند نه ، عمدتاگروههايي -
يا آغازكنند را آن تكثير كار نوار آمدن بازار به محض
ميدان حوالي از كارگري پيش چندي ديگر نمونهاي بهعنوان
روي از دارند الان همين:گفت و گرفت تماس ما با شهدا
.ميزنند كپي هزار حدود 50 نوار فلان
تاثيريدر آيا اخير ساله چند در پاپ موسيقي رواج *
است؟ داشته لسآنجلسي نوارهاي به جوانان گرايش كاهش
البته است بوده درصدهم تا 40 حتي موارد دربرخي و بله -
.مشخص خواننده ، 5 مورد 4 در مگر
صداي و تنظيم ملودي ، نظر از فعلي نوارهاي از خيلي اما *
.دارد لسآنجلسيها كارهاي به زيادي شباهت خواننده
تقليدها گونه اين اما ندارد وجود امر اين شكيدر بله ، -
به مردم علاقه چون ميشود خوانندهها آن خود زيان باعث
پايدار و زودفروكشميكند كه است صداهاييتبي چنين
.نيست
استقبالمردم و پاپ نوارهاي بازار وضعيت حاضر حال در *
است؟ چطور آنها از
از پس موسيقيسنتي اگر كه بگويم ميتوانم را اين تنها -
ديگر كه رسيد جايي به انقلاب سالاز ، 18 حدود 17
فعلي پاپ نبودموسيقي -جوانان بويژه -مردم نياز پاسخگوي
.است رسيده نقطه اين به سال ، 5 حدود 4 از پس
...كه پاپ گوناگون خوانندههاي و نوار همه اين پس *
همراه موفقيت لزومابا ولي است زياد خيلي علاقه خب ، -
با اثرشان يك و پيشروبودند كه هم خوانندگاني.نيست
خبري موفقيت آن از بعديشان كار در شد روبهرو استقبال
.نيست
فهميزي سيدمحمدرضا:از وگو گفت
نويسنده مراد به بيتوجه
كارگرداني به"برناردوآلبا خانه" نمايش به نگاهي
"چولي روبرتو"
آلبالو ، باغ نمايشهاي كارگردان "چولي روبرتو"
دوره سه در آنتيگونه و كاسپار پينوكيوفاوست ، سفيدبرفي ،
نيز جشنواره بيستمين در و داشت حضور فجر تئاتر جشنواره
ايراني بازيگران همراهي و "برناردوآلبا خانه" نمايش با
فجر تئاتر جشنواره از دوره چند در حضور با وي.يافت حضور
و شود آشنا ايراني تماشاگران عقايد و سلايق با توانست
البته و كشورمان تئاتر امكانات فرهنگ ، از اطلاعاتي
با نيز ايراني تماشاگران.آورد دست به آن تئاتر مديريت
ويژگيهاي ديدند ، آلماني كارگردان اين از كه نمايشهايي
.شناختند را او آثار
جمعي رسانههاي توجه "چولي"كنار در ايراني بازيگران حضور
اين رغم به اماساخت خود معطوف قبل مدتها از را
را ايراني تماشاگران انتظار نتوانست "چولي" جنجالها
اجراي انتظار ايراني تماشاگران كه چرا.سازد برآورده
امر اين كه داشتند را "يوركا" نمايشنامه از جذاب و محكم
ذيل موارد به ميتوان آن دلايل مهمترين از كه نشد محقق
.كرد اشاره
و زنها تمام.است مردان حضور از عاري "برناردو" خانه -1
به بنا كدام هر و ميكنند زندگي تنها خانه دخترهاي
نيازمند است شده طراحي برايشان نمايشنامه در كه شخصيتي
اجرا در "برناردو"دختران متاسفانه اما.هستند مردان حضور
.نميكند جدا هم از را آنها تفاوتي هيچ و يكديگرند شبيه
نياز يك نمايشنامه در را اشخاص اين نياز كارگردان كه چرا
نمايش اين اشخاص كه آن حالاست نموده تلقي جنسي صرفا
"آدلا" مثال ، عنوان بهنيستند مرد يك نيازمند جبر روي از
پايان در كه است "پهپه"عاشق آنچنان خانواده كوچك دختر
ظريفي نكته.ميكشد معشوقهاش دادن دست از غم در را خودش
و دارد وجود نمايشنامه اين و "لوركا" آثار در كه
.است كرده عبور آن از راحتي به كارگردان متاسفانه
آثار اصلي خصيصههاي از يكي "عشق" براي هم آن "مرگ"
ديگر نمايشنامه) "خون عروسي" درميشود محسوب لوركا
را مرگ نمايش انتهاي تا ابتدا از قدم به قدم عشق (لوركا
و يكديگرند مكمل "لوركا"آثار در عشق و مرگ.ميكند تعقيب
خانه" اجراي در اماسنجيد بدونديگري را يكي نميتوان
مادي و جنسيتي جنبههاي "چولي" توسط "آلبا برناردو
است شده تصوير آنان سركش و سوزان عشق از فراتر شخصيتها
دختران عاشقانه نيازهاي است شده موجب امر وهمين
.شود آنان جنسي و مادي نيازهاي به تبديل برناردو
"برناردو" خانه در مادي احتياجهاي از غير كمبودهايي
مادر يا و ست"آدلا"درون در كه چيزي همان مثل.دارد وجود
.ميكند صحبت آن از خانه بزرگ
مقوله اين از كه تعاريفي از كارگردان كافي اطلاعات عدم
مقوله به نسبت شرقي نگرش و دارد وجود ايرانيان ميان در
نمايش اين در نگرشي چنين براي روشني سخن ميتواند عشق
ميدهد قرار يكديگر كنار در را مرگ و عشق"لوركا".باشد
و واضح امر چنين وجود با و بسنجد را آن اندازه و ارزش تا
است مادي نياز يك نيازها ، اين كه پذيرفت نميتوان روشني
و مرگ كنيم ، حذف نويسنده انديشه از را فرضي چنين اگر و
مورد دو اين كه كردهايم ، انكار را "پهپه"به آدلا عشق
.ميشوند محسوب نمايش فرود و نقطهاوج
پرقدرت و كارآمد بازيگراني نمايش ، اگرچه بازيگران -2
.بدرخشند صحنه روي شايستهاي طور به نتوانستند اما هستند
ميتواند كه داد نشان "روهر"گروه با "چولي"اگرچه
آشنايي عدم اما كند ، خلق صحنه روي را درخشاني بازيهاي
زماني محدوديتهاي و ايراني بازيگران تواناييهاي با وي
سلب بازيگران از را توجه درخور اجراي يك اجازه مكاني و
مناسب چندان هم بازيگران انتخاب ميرسد نظر به.است كرده
باشد ، كرده انتخاب را بازيگران اين چولي اگر حتي و نيست
تئاتر در فرديمطلع عنوان به "چولي" از نميتوان هم باز
.كرد ياد ايران
اجرا اين در كه است مواردي ديگر از صحنه و لباس طراحي -3
خانه ، دخترهاي كه مساله اين.نگرفت قرار توجه مورد چندان
مطلوبي شكل چندان اجرا در باشند "برناردو" كارگرهاي شبيه
تركيب همراه به لباس طراحي كه دليل اين به شايد.نيافت
.ميكرد خنثي را رنگها صحنه ، بصري
دارد ، قرار صحنه انتهاي در كه فلزي عظيم ديوار و درخت
بر تاكيدي و ميكند تقويت را صحنه زيباشناسي جنبه تنها
طراحي.هستند اجرا در تصويرسازي به چولي وافر علاقه
كدام هر و نميدهند را ديگري به حضور اجازه لباس و صحنه
ايجاد جاذبه جاي را دافعه ونوعي ميكنند خنثي را ديگري
.ميكنند
محسوب نمايش اين ضعفهاي از بخشي شد ، اشاره كه مواردي
اجرا ساحت بر ميتوانست آنها به توجه كه ميشوند
يك حضور كه كرد فراموش نبايد اما.بگذارد تاثيرزيادي
كوتاه زمان در ايراني بازيگران كنار در آلماني كارگردان
برآورده را ايراني تماشاگران انتظار نميتواند فشرده و
و ارتباط منشا ميتواند حركت اين حال اين با.سازد
امري البته كه شود ديگر سرزمينهاي تئاتر با دادودهش
به توجه با كشور تئاتر مديريت كه است شايسته.نيكوست
نسلي پيدايش موجب رخدادها ، اين هدايت و موجود حساسيتهاي
روز دانش با همگام كه نسلي.شود كشورمان تئاتر در جديد
.ميكند حركت جهان تئاتر
حبيبي عباس
|