سختي كوران در زندگي جريان نمايش
نگارخانهها ديوار بر
طراحي ايران در طنز فشرده لوح اولين
شد ومنتشر
نيست بافته جدا تافته مجسمهسازي ، هنر
سختي كوران در زندگي جريان نمايش
در "افغان آوارگان" عكس نمايشگاه برپايي مناسبت به
ابريشم راه نگارخانه
افغانستان موضوع با سليماني زهره عكس آثار از نمايشگاهي
ابريشم راه عكس تخصصي نگارخانه در اسفند تا 27 از 15
عكسها بار ، اولين براي نمايشگاه اين در.است شده برگزار
و زيرنويس تهيه.شدهاند صداگذاري و هستند زيرنويس داراي
فرانسه راديو خبرنگار مينويي دلفين توسط نيز صداگذاري
.است شده انجام
عكاسي استاد و سي.بي.بي شبكه فيلمبردار گلستان كاوه
كمپ بزرگترين "مسلخ" از ويديويي نسخهاي نيز هنر دانشگاه
اين در و كرده تهيه است هرات نزديكي در كه دنيا آوارگان
.است گذاشته نمايش به عكسها كنار در نمايشگاه
و xابعاد 2436 در رنگي عكس قطعه مذكور 40 نمايشگاه در
نمايش به افغانستان و افغان آوارگان از x10070
.درآمدهاند
به سفرشان در خبرنگار سه اين تلاش حاصل آثار اين
سليماني زهره عكسهاياست گذشته ديماه در افغانستان
در زابل شهر نزديكي در افغانستان مرز به سفر حاصل 3
استان ماهككي منطقه در كه) ماككي (بحران) موقت كمپهاي
موقت كمپ و ميل 46 كمپ و (است شده واقع افغانستان نيمروز
موضوع.است هرات وشهر افغانستان و زاهدان اربابي شهيد
در افغان آوارگان روزمره زندگي محور حول بيشتر عكسها
نمايش به عكسهاي برخلاف و ميباشد هرات شهر در و كمپها
كردهاند ، عكاسي مناطق اين در كه عكاسان ديگر درآمده
و مشكلات تمام با.ندارد فلاكت و بدبختي و جنگ از بويي
از كه است جالب و.دارد جريان كه است زندگي سختيها
كودكان و زنان هم عكسها بيشتر و نيست خبري تفنگ و سرباز
.هستند
هرات ، در:ميگويد مناطق اين در عكاسي درخصوص سليماني
چهره بود سال شش كه مردمي براي نبود ، آساني كار عكاسي
كه دوربين با زن عكاس يك حضور بودند ، نديده را زني هيچ
يك حدود كه زمان آن در) نداشت برقع ديگر زنهاي برخلاف
برقع هرات در زني هيچ ميگذشت ، هرات آزادي از هفته
ماه كره از كه داشت را فضايي آدم يك حكم (بود برنداشته
جمع گردمان نفر صد اغراق بدون دقيقه دو عرض در.بود آمده
جلب بيشتر آنان توجه كه زنان و كودكان بهخصوص.ميشدند
انزوا سال شش از بعد كنجكاوي اين شايد البته.ميشد
.مينمود جلوه طبيعي بسيار
كار هم با و بودم مينويي دلفين همراه به سفر اين در
دلفين ميگرفتم عكس من كه فضاهايي در بنابراين.ميكرديم
به.بود راديو براي زنده گزارش مشغول و برميداشت صدا
صدايشان با را عكسها از برخي كه گرفتيم تصميم دليل همين
شكل به حرفهاي امكانات نبود دليل به البته.كنيم همراه
صدا عكس براي 3 فقط و شد انجام كار اين جزيي بسيار
كه او براي و نبود راضي صدا از دلفين هم آن كه گذاشتيم
حرفهاي و مطلوب اصلا صدا كيفيت است حرفهاي صدابردار
.نبود
كمپ از نمايشگاه عكسهاي ديگر بخش:ميگويد ادامه در وي
هفتم تاريخ در افغانستان مرز در آوارگان كمپهاي.است
بودند خارجي اغلب كه خبرنگاراني گروه همراه به آبان 1380
گروهي اولين ميكردند ، كار خارجي رسانههاي براي يا
دست در زمان آن در كه ماككي كمپ به ورود مجوز كه بوديم
كار اجازه ساعت دو فقط آنها.گرفتيم بود طالبان نيروهاي
.نبود خارجي نيروي هيچ كمپ در زمان آن در.دادند ما به
و ميكردند كار بيوقفه كه ايران احمر هلال بچههاي فقط
از آواره هزار پنج.بودند جديد آوارگان به كمك مشغول
.بودند آمده شريف مزار حتي و فراه قندهار ، قندوز ، نواحي
كمپ اين به تا بودند راه در هفته دو ميگفتند برخي
نكردني باور.رفتم كمپ اين به دوباره بعد هفته.رسيدند
هيچ آنها براي كه بودند آمده آواره هزار حدودسه بود ،
زمين كندن با برخي و خود وسايل و پارچه با و نبود چادري
.بودند ساخته روز گرماي و شب سرماي از گريز براي سرپناهي
منطقه در ما كه زمان همان در و بودند زخمي و بيمار همه
از پر روي و سر كه آوارگان از مملو كاميونهاي بوديم ،
به ميداد آنها دراز و دور سفر از خبر غبارشان و گرد
آنها سمت به موجي مانند خبرنگاران گروه و رسيدند كمپ
دست از غصهدار و سفر از خسته كودكاني و زنان.رفتند
.آمريكا حملات در نزديكانشان دادن
نگارخانهها ديوار بر
زيبا هنرهاي موزه
با اسكندري عليرضا نقاشي و خوشنويسي آثار نمايشگاه
/تا 30 ساعت 30/8 /اسفند تا25 /مذهبي و متنوع موضوعات
.سعدآباد فرهنگي مجموعه /16
كمالالملك گالري
/اسفند تا27 /معاصر هنرمندان از گروهي نقاشي نمايشگاه
:تلفن /يك شماره ساختمان سوم ، گلستان نبش پاسداران ،
.2565434
ابريشم راه نگارخانه
نوشته سليماني ، زهره:عكس نگاه ، سه:افغانستان نمايشگاه
تا27 /گلستان كاوه:ويدئولوپ مينويي ، دلفين:صدا و
شرقي ، تابان خيابان آفريقا ، خيابان /تا 19 ساعت 11 /اسفند
. تلفن8788259 /شماره75
افرند نگارخانه
مطهري ، خيابان /اسفند تا28 گروهي/23 نقاشي نمايشگاه
. تلفن8304944 /پلاك10 اورامان ،
سيحون نگارخانه
و تا13 ساعت10 /اسفند تا23 /مرغ گل تذهيب نمايشگاه
شماره چهارم ، كوچه اسلامبولي ، خالد خيابان/تا19 15
.تلفن8711305 /30
جهان نقش نگارخانه
ساعت10تا12و /اسفند تا 27 /تزئيني ميزهاي نمايشگاه
:تلفن /شماره 12 پرزين ، نبش زعفرانيه ، /تا19 16
.2418490
طراحي ايران در طنز فشرده لوح اولين
شد ومنتشر
لوح نخستين قالب در"آقا گل" فعاليت سال ده از چكيدهاي
.شد منتشر و ايرانطراحي در طنز فشرده
اعلام با ايسنا با گفتوگو در آقا گل اذناب از "پلخمون"
صورت به كه فشرده لوح اين در:كرد خاطرنشان مطلب اين
و فيلم دقيقه بر 50 علاوه شدهاست ، تهيه كارتون تمام
،"گلآقا" زندگينامه قبيل از متنوعي بخشهاي موسيقي ،
از منتخبي ،"آقا گل" اذناب و اصحاب عكس و زندگينامه
در گلآقا حضور آقا ، گل مسابقههاي و جنبي فعاليتهاي
از اسراري ;طنزپردازان با وگو گفت خارجي ، جشنوارههاي
گل فعاليت سال ده در وگذار گشت ،"شاغلام" خصوصي زندگي
داخلي ، يادداشتهاي و مكاتبات آقا ، گل صحنه پشت آقا ،
شخص با خوانندگان ارتباط گلآقايي ، اتفاقات و حوادث
شده آقاگنجانده گل اذناب و اصحاب وگزارشهاي گلآقا
.است
فعاليت سال ده از بيش به اشاره گلآقابا طنزپرداز
و ماهنامه هفتهنامه ، انتشار قالب موسسهدر مطبوعاتي
استقبال ميزان درباره سوالي به پاسخ در گلآقا سالنامه
واسطه به خرداد دوم از بعد:گفت آقا گل از مخاطبان فعلي
به پاسخ براي زيادي نشريات مطبوعات ، پايگاه گسترش و تنوع
كه سياسي طنز به خاصي وگرايش آمد وجود به مردم ذهني نياز
جامعه در ميشد نوشته نبوي ابراهيم توسط عمدهآن بخش
بهرغمفترت گلآقا نيز مقطع آن در حتي اما ;شد ايجاد
.كرد حفظ را خود مخاطبان و علاقهمندان طيف صعودي ، سير در
آقا گل انتشارات تيراژ حاضر حال در:افزود وي
آن مخاطبان بر روز هر و است كرده پيدا صعودي مجدداسير
.ميشود افزوده
نشان خاطر گلآقا موسسه آتي فعاليتهاي درباره پلخمون
A از خنده" طنز كتاب عنوان با جديد كتاب سه انتشار:كرد
آموزش" و (گلآقا)زيست محيط مسابقه آثار مجموعه ،"Z تا
بتوانيم كهاميدواريم داريم كار دستور در را "كاريكاتور
.كنيم عرضه علاقهمندان به را آنها سال پايان تا
در گلآقا طنز سايت راهاندازي به اشاره با پايان در وي
سايت اين در:كرد تصريح http://www.golagha.net نشاني
از يك هر از طنز مطلب ده و كاريكاتور ده از منتخبي
صورت به آن مطلب و است دستيابي گلآقاقابل انتشارات
.ميشوند روز به هفتگي
گلآقا ماهنامه صفحه ، در 68 گلآقا هفتهنامه است گفتني
اسفند از 22 صفحه در 72 گلآقا... بچهها و صفحه در 52
.گرفت خواهد قرار عموم دسترس در
نيست بافته جدا تافته مجسمهسازي ، هنر
تمام در مجسمهسازي رشته فارغالتحصيلان از بسياري *
باآنهامجسمهسازي كهبايد موادي دانشجوييحتي دوران
نكردهاند هم لمس را كنند
با "منازل دكوراسيون در ايراني هنر" عنوان تحت نمايشگاهي
خارجي ، كشورهاي سفيران هنري ، و فرهنگي شخصيتهاي حضور
ايران سنتي هنرهاي به وعلاقهمندان كشور نامي هنرمندان
.شد برگزار "مسنگار" گالري در
مهدي اميرساعي ، چون استاداني از آثاري نمايشگاه اين در
فرهاد بخردي ، مرتضي بزرگيان ، اكبر رضاقادران ، علمداري ،
قاجار ، دوره) نقاشي قلمزني ، رشتههاي در.و ابراهيمي
مجسمهسازي ، مشبككاري ، منبتكاري ، چوب ، روي(مرغ و گل
عمومعلاقهمندان ديد معرض در..و نگارگري چيني ، گره
.گرفت قرار
با نمايشگاه شركتكنندگاناين از يكي ابراهيمي فرهاد
انبوه پذيرش جهت مناسب مكان نبود از تاسف ابراز
هنرهاي همانند رشته اين:مجسمهسازيگفت به علاقهمندان
عمدهترين و دارد زيادي نسبتا هزينههاي به نياز ديگر
كارگاه.ميگيرد بر در كارگاه تجهيز را هزينهها اين
از يك هيچ اينكه به علم با.دارد خاصي ويژگي مجسمهسازي
و نميكند تجاوز هم دست يك انگشتان از موجود كارگاههاي
رشدعلمي نميتوان نيستند ، ويژهاي خصوصيات چنين داراي
.داشت انتظار مجسمهسازي زمينه در را دانشجويان وعملي
هنر به نسبت كملطفي و نبودامكانات در:افزود وي
آستين از دستي هرازگاهي متوليانامر طرف از مجسمهسازي
در ميآفريندكه اثري خودجوش و برآمده شايسته هنرمندي
نه مگر و است اندك اين اما. است تمجيد و تقدير خور
تافته مجسمهسازي آيا.بس و است ايرانيان نزد هنر اينكه
و !است؟ گونه اين نيز مجسمهساز آيا است؟ جدابافتهاي
.نميشود داده رشته اين به اهميتي چرا نه اگر
از يكي را اوليه مواد وكمبود ابراهيمي ، گراني استاد
مطلب اين:گفت و كرد عنوان رشته اين مشكلات عمدهترين
از را مجسمهسازي اوليه مواد با كردن تجربه شانس عملا
فارغالتحصيل دانشجويان ميشناسيم.ميگيرد دانشجويان
كه را موادي اكثر تحصيل دوران در كه مجسمهسازيرا رشته
.نكردهاند لمس كنند مجسمهسازي آنها ميبايستبا
از وحمايت گسترش بر تاكيد با سوره دانشگاه استاد
تحقيقاتدر براي پشتوانهاي و حامي هيچ:گفت تحقيقات
وجود هست هم گسترده بسيار كه مجسمهسازي مختلف موارد
به يافتن دست كه اخير سال چند در خوشبختانه.ندارد
دانشجوياني معدود است ميسرشده اينترنت طريق از اطلاعات
دارند طريق ازاين دريافتاطلاعات آشناييباشيوه كه
عموميت چون نيست كافي اين و يافتهاند دست اطلاعاتي به
كه تاسيسشود هنر دانشگاه در مراكزي اينكه مگر.ندارد
دانشجويان و دهد ارائه دانشجويان عموم به را سرويس اين
هنر بر آنچه با مستمر ارتباط بتوانند هنر رشته
با بتوان شايد و باشند داشته ميگذرد دنيا در مجسمهسازي
با هنر دنياي با ارتباط و مناسب عمومي تجهيزكارگاههاي
و ساخت مورد در جديداطلاعرساني شيوههاي از استفاده
علاقهمندان دانشجويانو براي مناسب اوليه مواد تهيه
ايراني مجسمهساز هنرمند واقعي جايگاه رشتهمجسمهسازي
ايرانيان نزد هنر هم هنوز كه بازگردانيدچرا او به را
.امكانات بودن شرط به البتهاست
|