شود گرفته جدي بايد مدارس در ورزش
مرمت فرحآباد تاريخي مسجد شمالي ايوان
شد
تكرار در مانعي ;عملكرد ارزيابي سازمان
پرورش
و آموزش خطاهاي
خواستار تهران ناشران تعاوني و اتحاديه
تهران كتاب نمايشگاه برپايي زمان تغيير
شدند
شود گرفته جدي بايد مدارس در ورزش
و بدني تربيت مديران همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
وزير حاجي مرتضي حضور با پرورش و آموزش وزارت تندرستي
تهران آزادي ورزشي مجموعه المپيك هتل در پرورش و آموزش
.يافت گشايش
علمي ، توانايي:گفت همايش اين در پرورش و آموزش وزير
فرهنگي و اجتماعي ديني ، درست تربيت و جسمي فكري ،
همه و است پرورش و آموزش اصلي اهداف از دانشآموزان
.كنند تعقيب را هدف اين به رسيدن بايد وزارتخانه در منابع
دانشآموزان جسماني و بدني تربيت مشكلات به اشاره با وي
تقويت تربيتي امور وزارتخانه ، جديد تشكيلات در:افزود
درسي ، كتب تاليف و درسي برنامهريزي كنار در و شده
.شد تقويت نيز درسي پژوهشهاي
مناسب ورزشي برنامههاي دادن سازمان با كرد پيشنهاد وي
دانشآموزان ، فراغت اوقات بهينه پركردن و مدرسه درون
عنوان به جدي بطور را ورزش زنگ و كنيم نشاط با را مدرسه
.درآوريم دانشآموزان علاقه مورد زنگ
مدارس ، در صبحگاهي ورزش اجراي نحوه دوروزه ، همايش اين در
تجهيزات و اماكن بدني ، تربيت در آموزش و تحقيقات و پژوهش
و مديريت و ورزشي مسابقات برگزاري جديد روشهاي ورزشي ،
مديران حضور با تابعه مناطق تغذيه و بهداشت بر نظارت
قرار بررسي و نقد مورد كشور سراسر تندرستي و بدني تربيت
.ميگيرد
مرمت فرحآباد تاريخي مسجد شمالي ايوان
شد
مسجد شمالي ايوان سال گذشت 100 از پس:فرهنگي علمي گروه
فرحآباد قديمي شهر بناهاي از ساري فرحآباد تاريخي
.شد مرمت مازندران فرهنگي ميراث سوي از صفوي عصر به مربوط
ميراث فني كارشناس و مسجد اين مرمت مسئول مصلحي رضا
ايوان كامل تعمير:گفت خبر اين اعلام با مازندران فرهنگي
غربي و شرقي حجرههاي از بخشهايي نيز و جنوبي گنبدخانه و
.ميشود محسوب قبل سالهاي در مسجد اين مرمتي موارد از بنا
وسعتي در ق. _ه سال 1020 در فرحآباد قديمي شهر بناي
.شد نهاده صفوي عباس شاه فرمان به هكتار تا 40 حدود 30
يك از قسمتهايي مدرسه ، مسجد ، يك از بقايايي حاضر حال در
تقريبي فاصله در حمام و قصر يك از باقيمانده ديوار پل ،
فاصله 2 به و فرحآباد به ساري اصلي راه كيلومتري 28
.ميخورد چشم به خزر درياي ساحل از كيلومتري
شده آغاز پيش دهه سه از تقريبا بنا اين بازسازي و مرمت
.است
تكرار در مانعي ;عملكرد ارزيابي سازمان
وپرورش آموزش خطاهاي
- پرورش و آموزش نظام پيشنهادي لايحه باره در تاملاتي
پاياني بخش
پور خامسي مسعود:از عكس
روز ذكر فقط نه) واقعي روزآمد برنامههاي به بيتوجهي
آن ، ابعاد و توسعه شناخت متخصصان از استفاده عدم (آمد
دست به فردا نسل دستي دو كردن تقديم جز نيست چيزي
رايانهاي تربيتكنندگان
پرورش و آموزش نظام پيشنهادي لايحه پيش چندي: اشاره
و كارشناسان از پرورش و آموزش وزارت مسئولان و شد ارائه
تا خواستند جامعه نخبگان و تربيت و تعليم امر متخصصان
گاههاي ديد نخست بخش ديروز. دهند نظر لايحه اين درباره
در لايحه اين مختلف هاي بنده باره در اللهي نعمت مسرور
پاياني و دوم قسمت در امروز.رسيد چاپ به همشهري روزنامه
پي را تربيت و تعليم مسائل خصوص در نظر صاحب اين نظريات
.گيريم مي
بتواند كه علمي سازماني تشكيل:عملكرد ارزيابي سازمان -7
ارزيابي را سياستها و برنامهها و طرحها نتايج دقيقا
سرعت به نتايج از علمي هرروش مانند ميشود باعث كند ،
روشهاي كنيم سعي و بپرهيزيم خطا تكرار از شويم ، آگاه
چنين هنوز اما دارد تعجب گرچه ;كنيم تقويت را مفيد ،
ناتواني و توانايي دليل همين به و نداشتهايم سازماني
و ارزش از صرفنظر برنامههايشان و طرحها و مديران
توسط يا ميشود اجرا همچنان تاثير ، و اعتبار
تصحيح كمي تعارف و جزئينگري با ضعيف ارزشيابيهاي
.ميگردد
حتي و راهنمايي و ابتدايي دوره در:كتابها شكل -8
و جذاب صفحهبندي و تدوين و كتاب جلد و ظاهر دبيرستان ،
تاثير يادگيري در خطها بين در فاصله رعايت و مناسب خط
.دارد زيادي
يادگيري نتيجه از مثلا و شود تشكيل ارزيابي سازمان اگر
نمايد ، تهيه آماري جديدش خط با "راهنمايي فارسي كتابهاي"
دفع يا جذب و فارسي زبان به خدمتي چه كه شد خواهد معلوم
.است گرفته انجام دانشآموزان
آموزش" دبستان اول سال آموزش روش:الفبا آموزش تغيير -9
تجربههاي و يادگيري روشهاي با كه است قديمي "الفبا
.دارد زيادي فاصله ميكند پيشرفت روزه هر كه اخير دهههاي
و آن تغيير به تشكيل از بعد "علمي بزرگ مغز" دارد جا
.بپردازد نيز بعد سالهاي كندخواني در آن تاثير ارزيابي
ورزشهاي ويژه به ورزش مقوله به بيتوجهي يا حذف -10
نسبت به و مدرسه موقعيت و شرايط هر در بتواند كه فكري
دبستان ، در بازي تاكيد با همراه شود ، اجرا سني دوره
پرش ، دو ، مثل ساده ورزشهاي ، صف سر صبحگاهي ورزشهاي
دليل به همچنيننميخواهد بزرگي محيط كه طناببازي ،
حتي رواني بهداشت و روحي و جسمي سلامت در ورزش اهميت
ميگرديد تاكيد آن بر لايحه در داشت جا استعدادها پرورش
انتقال سرعت و تفكر تنظيم در بالعكس بدن حركات زيرا
استعدادهاي و بزرگان از بسياري ديگر سوي از و موثرند
رشد جنبه ديگر سوي از.شوند كشف بايد مدارس از ورزشي
.ميگيرد قرار توجه مورد نيز جسمي
تعليم فرآيند در رشد جنبه چهار اگر كه است مهمي امر اين
كمك رشد تعادل ايجاد به گيرد ، قرار توجه مورد تربيت و
.نميشود ممكن لازمه شخصيت كسب تعادل اين بدون و ميكند
داشت جا:سال به 5 سال كاهش 6 با دبستاني پيش توسعه -11
قانون 6 به توجه با.ميشد توجه دبستاني پيش توسعه به
ميفرستد مدرسه به ديرتر را مشمولان از بخشي كه تمام سال
تقويت در دبستاني پيش دوره فراوان تاثير به توجه با و
اينكه به توجه با و مغزي قابليتهاي و استعداد و هوش
پايينتر سنين براي حتي زيادي اهميت توسعه روبه كشورهاي
بهرهدهي بيشترين بر سرمايهگذاري ارزانترين عنوان به
بودن ، بر هزينه بهانه به نبايد لايحه اين در قائلند ،
حتي.ميكرد برگزار سكوت به را پيشدبستاني توسعه
قائل خصوصي بخش و نهادها ساير براي امتيازاتي ميتوانست
دبستاني پيش آساني به دبستان هر در نميتوان اگر و شود
انجام با را تمام سال آييننامه 6 لااقل كرد ، ايجاد را
ميشود قبول كه كسي تا شد قائل استثنا ميتوان هوش تست
يك عنوان به و شود مدرسه وارد بتواند سن سال پنج با ولو
.گيرد قرار توجه مورد انساني سرمايه
بند در (ماده 3 بند 5 ، ) حقجويي و پرسشگري -12
با و است مستتر تقريبا آزادگي ، مشاركت ، عدالتخواهي ،
در نميدهد ، رخ شخصيتها در تحولاتي كلمات ، اين تكرار
در خلاق تفكر تقويتكننده اصل عنوان به پرسشگري كه حالي
و ايدهپردازي و اجتماعي فرهنگي ، هنري ، فني ، علمي ، عرصه
كه دارد اهميتي چنان آن براي تازه پاسخهاي كشف
.ميكند پيدا تعميم هم حقجويي موارد به خواهناخواه
مينوشت اگر بنابراين (ماست نزد هم نود آمد ، صد كه چون)
سوالات براي تازه پاسخهاي كشف و علمي پرسشگري تقويت"
اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي ، علمي ، زمينههاي تمام در جالب
نثري با البته) بود ، بهتر شايد "اصلاحگرايي و حقجويي
(.بهتر
پيشنويس مواد بررسي
بررسيهاي نتيجه حتما كه ارزشمندي بسيار و مترقي مواد
ميشود ، ديده لايحه در نيز دارد تشكر جاي و است علمي
اگر ويژه به) و 29 ماده 28 ماده 14 ، ماده 13 ، مانند
اگر) ماده 31 ،(شود افزوده آن به خلاق تفكر توسعه
افزوده آن به ارشد مديران برنامههاي و طرحها ارزيابي
اهداف عنوان تحت ماده 3 و اصول عنوان به ماده 2 ،(شود
حول بايد كه است نامنسجمي ولي پيشرفته ، بندهاي حاوي نيز
.گردد عملگرايانهتر تا شود هماهنگ علمي نگرش يك
با سنخيتي اهداف ، و اصول بر حاكم كلي روح متاسفانه اما
كه ارتباطات و رباتها جهان سوم ، هزاره كنوني ، جهان
به موبايل اندازه به دستگاهي با دانشآموزي هر بهزودي
توسعه لايحه در.ندارد شد ، خواهد وصل زبانه چند اينترنت
است نشده ديده جدي طور به علمي تحولات شگرف سرعت و جهان
فنون و علوم دستاورد نيم و سال يك هر ظرف كه آن بويژه و
ذهن پرورش كه ميبود چنان برنامه وگرنه ميشود برابر دو
مورد اينترنت و رايانه از مفيد و خلاق استفاده براي خلاق
و جذب موجب برنامهاي چنين نبود زيرا ميگرفت ، قرار توجه
سوي آن ناشناس مربيان از دانشآموز كامل تاثيرپذيري
سادهگرايانه ، آرزوخواهيهاي از جهان.شد خواهد رايانه ،
به بيتوجهي.است يافته گرايش هوشيارانه زيركيهاي به
عدم (آمد روز ذكر فقط نه) واقعي روزآمد برنامههاي
نيست چيزي آن ، ابعاد و توسعه شناخت متخصصان از استفاده
تربيتكنندگان دست به فردا نسل دستي دو كردن تقديم جز
.رايانهاي
از بتواند كه متفكري و خلاق هوشمند ، مغز پرورش بود لازم
استفاده جامعه پيشرفت و خود نفع به نوين ارتباطي وسايل
اهداف از و ميشد مطرح اساسي و مهم بند يك عنوان به كند ،
آن به توجه با زيرا ميگرديد ، تلقي پرورش و آموزش اصلي
كه مغزي تربيت است ، شده آسان جهاني دانش به دسترسي كه
.بگيرد قرار كار اساس بايد كند استفاده بتواند دانش آن از
و كامپيوتر به جوانان و نوجوانان از بسياري هماكنون
ارتباطي اينترنت كه آنجا از و دارند دسترسي اينترنت
بسيار ذهني قابليتهاي پرورش ميكند ، برقرار دوطرفه
ما غيرخلاق و تحميلي و يكطرفه آموزش و ميكند پيدا اهميت
جلوه مانده عقب بسيار آن روزآمدي و سرعت و قدرت مقابل در
ما كار اساس خلاق ، و برتر مغز پرورش كه آن مگر:ميكند
در را آن اجرايي و علمي روشهاي متخصصان و گيرد قرار
.كنند تدوين برنامهها
اصول ماده 2
مدارس به مربوط و 9 و 8 بند 3 مثلا.است نامرتب بندها
.حرفهاي فني توسعه و معلمان درباره و 11 بند 10 و است
برنامهها و سياستها و روشها كردن علمي) اصل جاي
اصل همينطور.است خالي بسيار (علمي بزرگ مغز يك زيرنظر
و روشها در روانشناس بهويژه گوناگون متخصصان مشاركت"
بندها كلمات و عبارتها از برخي در"برنامهريزيها
نشانهاي مجددا و نيست لايحه شايسته كه دارد وجود ابهام
مطالعه تربيتي روانشناس يك اگر حتي است ، متخصصان غيبت بر
ماده 2 بند 2 در.نميداشت وجود ايراداتي چنين مينمود ،
كيفيت با پرورش و آموزش) ماده همان بند 4 و است مواردي
.است همينطور نيز (همه براي
و ميشده تعريف آموزش لايحه ، اول در بود بهتر كه بگذريم
تا ميگرديد بيان تربيت با پرورش يا پرورش با آن فرق
واحدي تعريف ديگران ، به پاسخ در و بدانند فرهنگيان لااقل
روشن مفهوم نيز "كيفيت با" لفظ هرحال به.دهند ارائه
يا تدريس كيفيت يا است علمي كيفيت مراد آيا ندارد ، علمي
خلاقيتهاي و قابليتها كيفي پرورش جهاني معناي است قرار
يابد؟ تحقق ذهني
بيايد ، هم با نبايد علمي و اجتماعي اعتلاي نيز بند 10 در
ارتقاي ديگري و است اجتماعي جايگاه به مربوط يكي زيرا
.علم و تجربه و دانش
امكان و جهان پيشرفت سرعت و رايانهاي تحول به توجه با
تدريس نظر از معلمان اعتلاي روز اطلاعات دانش به دسترسي
ميگيرد بر در را مهمي بسيار موارد دانشآموزان پرورش و
فقط و نيست آن جوابگوي اجتماعي و علمي اعتلاي ابدا كه
را خود كه است پيشنويس كنندگان تدوين سردرگمي از حاكي
ضرورت كه حالي در كردهاند ، راضي مبهمي و كلي عبارت در
دقيقتر معلمان يعني لايحه تحقق و ارتباط مهم عامل دارد
و عملكرد به ناظر علمي برنامه و سياست و شوند بررسي
ايجاد چگونگي ويژه به.گردد تدوين آنان اعتلاي
معضلات از يكي كه كرد فراموش نبايد را لازم انگيزههاي
عدم برنامههايش ، از بسياري ماندن عقيم و پرورش و آموزش
و لازم انگيزه زيرا است ، فرهنگي همكاران واقعي مشاركت
بند 5 و بند 3.است نشده گرفته نظر در آنها شايسته اهميت
و هستند ارزشمندي اصول اگرچه نيز و 14 و 13 و 12 و 9 و 8
نباشند ، علمي انسجام چارچوب در تا ليكن تقدير ، قابل
مستمر ارزيابيهاي از بسياري چنانچه بود ، نخواهند ثمربخش
.است نبوده موثر
اهداف ماده 3
به عمده بهطور برميگيرد در را اهداف تمام كه ماده اين
تمام كه آن رغم به و است پرداخته اجتماعي مهارت و رشد
رشد زمينههاي در ليكن.است ضروري شده نوشته امور
رشد اندازه به جسمي و هيجاني عاطفي رشد و (عقلاني)شناختي
و آموزش اصلي هدف حاليكه در است ، نكرده تاكيد اجتماعي
متعادل رشد بايد خلاقيت ، و ذهن باروري بر علاوه ما پرورش
اجتماعي اصلاحات ميرسد نظر به.باشد شده ذكر جنبه چهار
و است بوده موثر لايحه اجتماعي بندهاي افزودن بر
اصلاحات از كنندگان تدوين درك كه ميدهد نشان متاسفانه
.نميباشد عميق آنچنان
و آزادگي و عدالتجويي و پرسشگري روحيه بدون است ، درست
مييابد ، كاهش موفقيت احتمال...و ديگران حقوق به احترام
خلاقيتها و استعدادها پرورش به علمي توجه بدون اما
.بود مطمئن كشور و دانشآموزان موفقيت به نميتوان
صفات به متصف و صالح كه ما شاگردان اتفاق به قريب آيا
هدف و تفكر و كوشش نتوانند اگر هستند ، لايحه در شده ذكر
پيش خود اجتماعي و علمي و فردي زندگي در را خلاق جويي
بود؟ خواهند فردا جهان در موفقي افراد ببرند ،
تحقيق ، روحيه زيرا شود تبديل بند دو به بايد بند 6
اين شود ، اضافه اگر بند 7 در آن امثال و كشف پرسشگري ،
و مييابد اختصاص تخيل و تفكر و خلاقيت به مستقلا بند
ذكر قبلا كه بندي در نيز استدلالي و منطقي تفكر و تعقل
.ميگردد تكرار كرديم ،
رايانه و رايانه رشد با ميشود تاكيد اهميت دليل به
تفكر كننده ، تعيين و مهم عامل نوين ، ارتباطات و هوشمند
بر انسان برتري آنها از استفاده در افراد خلاقيت و خلاق
اگر اين بنابر بود ، خواهد آن اطلاعات و سرعت و رايانه
نكند ، درك را آينده و ورزد غفلت آن از پرورش و آموزش نظام
آنان و رانبخشند كنوني مسئولان آينده نسل هرگز شايد
پيشنويس.بدانند ايران تاريخي عقبماندگي مسئول را
بخشي و گيرد صورت جهشي آينده بهسوي كه است فرصتي لايحه
و مغز پرورش با دستكم و شود گذاشته سر پشت چالشها از
متفكران درصد "خلاق تفكر" چون حيرتانگيزي قابليتهاي
.ببريم بالا ايران پيشرفت و حركت براي را مبتكر و راهگشا
مهم پيشنهاد دو
اجازه و بگذاريم سفيد را درسي كتب سوم يك يا درصد 30-1
كه منابعي روي از خود كلاس و منطقه نسبت به هرمعلمي دهيم
تدارك را تمرينات و كتاب از بخش آن است ، شده معرفي او به
.ببيند
در.ميشود حفظ هماهنگي منابع ، معرفي با ترتيب اين به -
رعايت (كتابها يا) جزوهها در سال به سال آمدي روز ضمن
.ميشود
تحقق واقعا معلمان شده ذكر ارتقاي و علمي مشاركت -
عمل نظارتي يا مسابقاتي و سمينار برگزاري با و مييابد
.ميگردد پاداشي مشمول و ارزيابي نيز آنان
استعدادي شرايط و هوا و حال و زباني منطقهاي ، ويژگي -
.ميشود رعايت قومي تنوع با همراه ترتيب اين به كلاسها
و ميرسد حداقل به هزينه صرف و كردن عوض و كتاب تغيير -
پيدا مناسب جايي هم خلاق تمرينات و فعاليتها انواع
.ميكنند
:معادل مدرك با پارهوقت نظام يا مدارس تغيير -2
مطالب حجم از ناشي عقبماندگي يا تحصيلي افت از بسياري
شود حذف آن فصلهاي يا كتابها از برخي كه صورتي در است ،
به ميتواند بعد به راهنمايي سوم سال از خصوص به
ديپلم ارائه.دهد پايان دانشآموزان از بسياري سرگرداني
نظر از يا شوند خصوصي موسسات جذب فرضا بتواند كه معادل
نظر مورد آموزش و اطلاعات ضروري بخش يا گيرند ، آرام روحي
.ميكند حل را زيادي مشكلات گيرند ، فرا را شهروند يك براي
قرار متفرقه كلاسهاي پشت كه ديگر بسياري و شبانهها
بهويژه بروند پيش به كه شايستهاند اغلب دارند ،
حجم و تاريخ مثل درسهايي زياد اسامي اما بزرگسالان
كه است كرده بيهوده توقفي دچار را آنها ديگر درسهاي
.ميباشد توقف اين از سودمندتر بسيار آنان عبور
با معادل مدرك متفرقه امتحانات در ميتوان اين بنابر
بيسامان انبوه به ساماني و گرفت نظر در مناسبتر صفحاتي
و ملواني براي راهنمايي سوم ياقبول كنكور پشت حتي
.كرد ايجاد آن امثال
خواستار تهران ناشران تعاوني و اتحاديه
تهران كتاب نمايشگاه برپايي
زمان تغيير
شدند
پانزدهمين اجرايي كميته اعضاي:فرهنگي علمي گروه
مطبوعاتي مصاحبه يك در تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه
سال در تهران كتاب نمايشگاه برگزاري تاريخ كردند پيشنهاد
.كند تغيير ارديبهشت تا 28 به 15 ارديبهشت تا 21 از 10 81
نمايشگاه پانزدهمين اجرايي كميته عضو قدياني نادر
اتحاديه اعضاي چرا كه اين مورد در تهران كتاب بينالمللي
اجرايي كميته و تهران كتابفروشان و ناشران تعاوني و
نمايشگاه برپايي زمان تغيير خواستار يازدهم نمايشگاه
كتاب نمايشگاه داخلي بخش ناشران فروش بيشترين:گفت هستند
رو اين از.ميپذيرد صورت جمعه و پنجشنبه روزهاي در
ميشود باعث شده ياد روزهاي از يك هر در نمايشگاه تعطيلي
.كند پيدا كاهش ناشران فروش تا
شركت مسئول بايندوريان مرتضي مطبوعاتي نشست اين ادامه در
نمايشگاه پانزدهمين اجرايي كميته عضو و ناشران تعاوني
امور اجراي هزينه كه اين اعلام با تهران كتاب بينالمللي
نمايشگاه چهاردهمين در داخلي ناشران سالنهاي به مربوط
است بوده تومان ميليون حدود 122 تهران كتاب بينالمللي
كليه هزينه كه بوديم كرده پيشبيني امسال:داشت اظهار
كار پايان تا ثبتنام از داخلي ناشران سالنهاي امور
.باشد تومان ميليون حدود 157
و ناشران تعاوني و اتحاديه سخنگوي كيائيان حسن
داخلي ناشران بخش اجرايي مدير و تهران كتابفروشان
اين در نيز تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين
تعاوني و اتحاديه فعاليتهاي از گزارشي ارائه به نشست
خصوص در گذشته سال سه در تهران كتابفروشان و ناشران
چهاردهمين در:گفت و پرداخت تهران كتاب نمايشگاه برپايي
سالنهاي مديريت از درصد تا 40 حدود 35 كتاب نمايشگاه
ناشران تعاوني و اتحاديه نمايندگان با داخلي ناشران بخش
.بود تهران كتابفروشان و
|