ميكند بارور را دانشآموزان خلاقيت انشاء ،
نظر و خبر
:(رئيسانجمنايرانشناسيفرانسه)كريستفبالايي
ايرانيانبه اندازه به ملتي كمتر
ميدهند اهميت خود ملي فرهنگ
تهيه ماهيها از كه آنتيبيوتيكهايي
ميشوند
آموزان دانش :فروردين 81 دوم از
آغاز را تحصيلي جديد سال افغانستان
ميكنند
"صلح شهر" جايزه دريافت نامزد "بخارا"
شد يونسكو
مبناي:شد اعلام مسجدجامعي احمد توسط
از حمايت سال 81 در ارشاد وزارت سياستهاي
است ناشران و نويسندگان
ميكند بارور را دانشآموزان خلاقيت انشاء ،
كشور آموزشي نظام در انشاء درس اهميت به دوباره نگاهي
علمي نگرههاي خلاف بر كشور آموزشي نظام در:اشاره
و نيست برخوردار مناسبي جايگاه از انشاء درس موجود ،
عنوان به انشاء درس اصولا معلمان ، و والدين اغلب براي
قرار مدنظر تحصيلي سال معدل مكمل درسهاي از يكي
افرادي از نيز درس اين آموزشي كادرهاي اغلب و ميگيرد
دانش و تجربه با موارد بيشتر در كه ميشوند انتخاب
از برخي نيز گاهي البته.ندارد وجود تجانسي آنان
در ميكنند تلاش و هستند واقف درس اين اهميت به معلمان
دانشآموزان خلاقيت پرورش به محدود ساعات همان
عبدالحسين دكتر".نيست اينگونه هميشه ولي.بپردازند
ارائه انشاء درس اهميت زمينه در را مطلبي "حسيننيا
:پيميگيريم را آن هم با كه است كرده
والدين از بسياري كه آنچه خلاف بر انشاء درس
كنيم اعتراف بايد درس ، مهمترين نگوئيم اگر ميپندارند
و تخيل قوه درس اين.درسهاست مهمترين از يكي كه
پايه بدان تا ميپروراند دانشآموز ذهن در را خلاقيت
اين با ميتوان را دانشآموز استعداد و هوشي ضريب كه
توسط شده نوشته انشاء موضوع اندازه هر زد ، محك درس
او ميتوان باشد برخوردار نوآوري و ابداع از دانشآموز
.دانست مستعدتر و هوشتر با را
انشاء براي را موضوعاتي بايد تربيتي ، روانشناسي نظر از
نوآفريني و انديشه گونهاي به تا كرد ارائه نگارش و
مبناي بر او و دهد پرورش نوجوان و كودك ذهن در را
انشاء تكراري موضوعات به تازه جهتي خود نبوغ و استعداد
.دهد
دانشآموزان نسل به نسل ثروت؟ يا است بهتر علم
حالي در برشمردهاند ، ثروت از برتر را علم كليشهوار
ثروت زائيده علم امروزي ، دنياي معيارهاي به توجه با كه
بنابراين.است جهاني فناوري و علوم تمام در ما ثروت و
و جهان واقعيتهاي براساس كه ميدارد وا را دانشآموز
در را اين و شمارد ارجح علم بر را ثروت آرماني نه
دانشآموز و معلم خشم آنكه ولو كند مطرح خود انشاء
كه جهت آن از او ولي برانگيزد را درس كلاس در مخاطب
كليشهاي مطالب جايگزين را قديمي موضوعي بر تازه نگرشي
.بود خواهد تقدير خور در نموده ،
از يكي در كودكان ادبيات نويسنده ، كرماني مرادي هوشنگ
موضوع را اجتماعي شغل مفيدترين "مجيد طنز "قصههاي
دانشآموزان تمام كه آنچه قبال در.ميدهد قرار انشاء
قبيل اين از مشاغلي و خلبان قاضي ، مهندس ، دكتر ، مزاياي
را استدلالاتي مجيد انشاء ميكنند ، تكرار طوليوار را
به خادم را او نهايتا و ميآورد "شور مرده" براي
تداعي معلم بر دانشآموزان خنده ميكند ، معرفي جامعه
غضب معلم ، خشم اين و ميكنند مسخره را او كه ميشود
مجيد اخراج به حكم كه دارد پي در را مدرسه مدير و ناظم
.مييابد فيصله"بيبي" وساطت با كه ميدهند مدرسه از
لذا ،"هنر" مثابه به است كيفي و توصيفي درس يك انشاء
انشاء.كرد مقايسه رياضي درس همچون را آن نميتوان
هنري اثر يك و شعر يا قصه از اعم ادبي اثر يك همچون
انشاء.است سليقهاي نقاشي تابلوي و موسيقي قطعه همچون
تحسين ولي نزند ، چنگي انشاء معلم دل به ميتواند خوب
گزينش در سياق و سبك همين برانگيزدبه را ديگري معلم
سرويس دبير عنوان به فرد يك نوين ، مطبوعات در مقاله
عنوان تحت جمعي عهده ، بر تصميم بلكه نميگيرد ، تصميم
براي موقعيتي چنين.ميشود گذاشته نويسندگان شوراي
گاهي نيست گزافه و شود اعمال بايد نيز نگارش و انشاء
نتيجه به نسبت معلمان از شورايي كه كند پيدا ضرورت
.دهند نظر انشاء امتحان
در تربيتي روانشناسي ارشد كارشناس "ثاني عنايت محمد"
دوره كودكان خلاقيت پرورش در انشاء درس تاثير" مقاله
:مينويسد "ابتدايي
علوم يا رياضي چون درسهايي در فرزندانشان اگر والدين"
كوشش و ميدهند نشان زيادي حساسيت بياورند تجديد
خداي كهاگر حالي در ميكنند درخواست وي از بيشتري
دانشآموز اصلا بياورند ، تجديد انشاء درس در ناكرده
مياندازند معلم بهگردن را تقصير و نميدانند مقصر را
پيش درس از ميشود مگر.است نداده قبولي نمره وي به كه
معلمان ديدگاه از !نگرفت نمره انشاء مثل افتادهاي پا
بيشتر كه طوري به نيست ، والدين نگاه از بهتر اوضاع نيز
دروس كاستي و كم جبران براي درس اين ساعات از معلمان
معدل در اگر كه اين مهمتر.ميكنند استفاده ديگر
انشاء نمره در تغيير با شود ايجاد مشكلي دانشآموز
در كه است طولاني ساليان "!ميكنند رفع را معدل نقيصه
دستكاري و تغيير براي دستاويزي انشاء ما ، مدارس فرهنگ
.ميشود پايين معدلهاي در
متعادل آياميشود مطرح آموزشي پرسش چند اينجا در
تا ابتدايي مقاطع از اعم دانشآموز كارنامه كردن
و رياضيات مانند نمراتي بودن ممتاز حساب به دبيرستان
انشاء ، درسهاي ميانه اين در معمولا كه تجربي علوم
پاسخ است؟ پسنديدهاي روش ميشوند فدا ورزش و انضباط
همچون ديگر درسهاي ازطريق اعتدال اگر حتي.است منفي
قبول قابل غير بازهم پذيرد انجام كاردستي و نقاشي -خط
به كه خواست هنر و ادبيات معلمان از بايد البته.است
و فيزيك و رياضيات اندازه ، به نامبرده دروس از يك هر
.بدهند اهميت شيمي
استعداد با و هوش با دانشآموز يك آيا اينكه دوم پرسش
ممتاز نمره مستمر طور به رياضيات از ميتواند خلاق و
بياورد؟ كم انشاء درس از ولي كند ، كسب
دانشآموز يك كه است استثنايي و عادي غير معمولا
درس از ولي بگيرد بالايي نمره رياضي درس از باهوش
دو در چند هر درس دو اين.كند دريافت كمتري نمره انشاء
انديشه در ولي دارند قرار "كيفيت" و "كميت" متقابل قطب
دست پيوند يا تبديل نوعي به دانشآموز يك پوياي
سوي از دروس دادن جلوه بيبها به بايد البته.مييابند
براي كه همانطور كرد توجه والدين يا و مدارس آموزش
گذاشته تقويتي كلاسهاي تجربي علوم و زبان و رياضيات
تقويتي كلاس هم نگارش و انشاء براي كه است لازم ميشود
.بگذارند
نظر و خبر
تربيتي مربي هزار 30
!آموزشي معلم هزار مقابل 700 در
پرورش ، و آموزش در اصلاحات" پرورش و آموزش وزير گفته به
رفع و حل براي تلاش و موانع و مشكلات شناخت معني به
متوقف زمان زيرا نيست ، خاصي زمان براي اين و است آنها
معاونان گردهمايي نخستين در "حاجي مرتضي" ".شود نمي
:گفت كشور سراسر استانهاي تربيتي امور و عمومي آموزش
دنيا با فاصلهمان روز هر نكنيم ، حركت درست ما اگر"
".ميشود بيشتر
است ديني و اجتماعي علمي ، سياسي ، تربيت تربيت ، از هدف
از انزوا از آن كردن خارج و تربيت امر گرفتن جدي و
".است پرورش و آموزش وزارت در تلفيق اين اصلي اهداف
برابر 700 در تربيتي مربي هزار وجود 30":افزود وي
امر بودن منزوي بيانگر و است كوچكي رقم معلم هزار
سمت به وزارتخانه توجه عمده زيرا است ، بوده تربيت
كل اداره سه و معاونت يك فقط و بوده آموزشي مسائل
".بودند تربيت امر عهدهدار
تربيتي مربي هزار عهده 30 به پرورشي كار سپردن:نظر *
خطاي كشور ، يك سراسر در دانشآموز نفر ميليون براي 5/18
هزار هماينك 700 كه چرا است ، زيانبارآموزشي و بزرگ
ارايه از تربيتي ، كادر برابر آموزشي ، 20 كادر
كادر ادغام حال اين با هستند ، ناتوان آموزشي راهكارهاي
تاثير نزديك درآيندهاي ميتواند پرورشي و آموزشي
دانشآموزان حال هر به باشد ، داشته دنبال به را مثبتي
نگاههاي از آموزشي ، فعاليتهاي كنار در ميتوانند
.بگيرند بهره نيز آنان پرورشي
مدارس آموزشي روشهاي از كودك روانشناس يك انتقاد
مدارس در امروزه كه آنچه كودك روانشناس يك گفته به
بر تاكيد با غالبا ميشود ، داده آموزش كودكان به كشور
و مشاهده شيوه از كمتر و است كودك محفوظات و حافظه
.ميشود استفاده تجربه
"كودكان رشد از مراقبت"ميزگرد در "قاسمزاده فاطمه"دكتر
ميشود ، آموخته كودك به كردن حفظ طريق از كه آنچه:گفت
فراموش زودي به و ندارد روزمره زندگي در علمي كاربرد
.ميشود
نقش بيشتر والدين كشور فعلي آموزشي نظام در:افزود وي
براي فرصتي كمتر و ميكنند ايفا را سرخانه معلم
.دارند قصهگويي و كردن بازي مانند غيررسمي آموزشهاي
خانوادهها از توانبخشي و بهزيستي علوم دانشگاه استاد
فعالتري نقش خود كودكان يادگيري و آموزش در كه خواست
.گيرند عهده بر
با مناسب رفتار چگونگي مورد در خانوادهها از بسياري
ندارند ، كافي آگاهي غيررسمي آموزش روشهاي و كودكان
به غيردولتي و دولتي سازمانهاي است ، لازم بنابراين
.دهند اهميت خانواده آموزش
نظام است؟ مقصر كسي چه ميان اين در راستي به:نظر *
طور به كسي تاكنون البته !معلمان؟ و والدين يا آموزشي
و نقد مورد سالها اين طول در را آموزشي نظام جدي
خاطر به نيز والدين اغلب و است نداده قرار بررسي
اين نقد به كمتر مشغله ، تعدد و اقتصادي مسئوليتهاي
جمعيت افزايش خاطر به هميشه كه چرا.پرداختهاند نظام
است ممكن كه دارند را نكته اين واهمه دانشآموزي
اميد حال هر به شود ، خرابتر نيز فعلي شرايط از كارها
وضعيت ساماندهي كنار در آموزشي نظام مسئولان است
بزنند دست نيز آن در موجود اصلاحات و نقد به آموزشي ،
يكديگر آموزشي شيوههاي از معلمان و والدين دوگانه ترس
.كنند تحمل را همديگر كه شده باعث
قوانين آموزش كلاسهاي برگزاري
تهراني دانشآموزان براي رانندگي و راهنمايي
بزرگ تهران رانندگي و راهنمايي انتظامي معاون گفته به
ماهه سه در رانندگي و راهنمايي قوانين آموزش كلاس 20
حسن سرهنگ.شد برگزار تهراني دانشآموزان براي اخير
و مدارس مسئولان باتقاضاي كلاسها اين:گفت اكبرزاده
در ونكاتي تشكيل رانندگي و راهنمايي كارشناسان همكاري
قوانين و عمومي معابر در دانشآموزان تردد مورد
.شد داده آموزش آنان به رانندگي و راهنمايي
در كلاسها اين تشكيل براي ميتوانند مدارس مسئولان
معاونت بزرگ ، تهران رانندگي و راهنمايي به آموزشگاهها
.كنند مراجعه آزادي خيابان در واقع انتظامي ،
چنين برگزاري از مسئولانآموزشي مطمئنا:نظر *
معمولا نكته يك اما ميكنند ، استقبال آموزشي كلاسهاي
اجرايي ضمانت كه اين آن و ميدهد آزار را دانشآموزان
است؟ كسي چه عهده به آموزشها اين
و راهنمايي قوانين دانشآموزان كه زماني تا حال هر به
با عادي مردم مثل شايد نگرفتهاند ، ياد را رانندگي
شكل به يادگيري از پس اما كنند ، برخورد قوانين موضوع
بنابراين ميدهند ، قرار نظر مد را ترافيكي رفتار جدي
بر منفي تاثير ماموران يا مردم سوي از تخلف نوع هر
كه پذيرفتهاند آنان.داشت خواهد آنان آتي رفتار
تابع شرايطي هر در رانندگي و راهنمايي پليس ماموران
آموزشي قوانين نيفتد اتفاقي چنين اگر حال هستند قوانين
مدارس در رايج آموزشهاي مثل نيز رانندگي و راهنمايي
!شد خواهد خدشهدار
دانشآموزي سازمان
ميشود پرورشي امور معاونت جايگزين
سازمان اين خراسان ، دانشآموزي سازمان رئيس گفته به
.ميشود مدارس پرورشي و تربيتي امور معاونت جايگزين
مربيان و مديران جمع در محمدطاهريان حجتالاسلام
واحدهاي تشكيل با دانشآموزي سازمان:گفت مدارس تربيتي
جوان رهبران احمر ، هلال فرزانگان ، پيشتازان ، پيشگامان ،
و درون تربيتي و پرورشي امور برنامههاي جوان مديران و
.ميگيرد عهده بر را دانشآموزان مدرسهاي برون
تربيتي مربيان پرورش ، و آموزش جديد سازماني نمودار در
سطح در فقط پرورشي معاونت حذف و نميشوند حذف مدارس از
ادارات و استانها پرورش و آموزش سازمانهاي وزارتخانه ،
.ميشود ادغام آموزشي معاونت با و شده اعمال شهرستان
با گذشته سال در 20 پرورشي معاونت عملكرد:افزود وي
آن ، اداري جايگاه و امكانات انساني ، نيروي به توجه
.بود انتظار حد از بيش و موفق
از پس پرورشي معاونت كه ندارد انتظار كسي البته:نظر *
از يكباره به پرورشي حوزههاي در مستمر تلاش سال 20
در كه رود نمي انتظار هم باز ولي شود ، حذف آموزشي صحنه
جاي مشابهي سامانه جديد ، روشهاي ارائه و ادغام صورت
.بگيرد را آن
معاونت پرورش ، و آموزش مسئولان گفته به اگر بنابراين
موفق تربيتي عرصههاي در مفيد ، سابقه سال با 20 پرورشي
سازمان" كردن جايگزين به لزومي چه است ، بوده
آموزش كارشناسان است اميد دارد ، آن جاي به "دانشآموزي
خطا آزمودن را آزموده" ضربالمثل ، مصداق به پرورش و
داشته تاملي خود اصلاحي نگاههاي در ديگر بار "است
.باشند
:(رئيسانجمنايرانشناسيفرانسه)كريستفبالايي
ايرانيانبه اندازه به ملتي كمتر
اهميتميدهند خود ملي فرهنگ
نظر از دنيا در كشوري هيچ ادبيات نميكنم فكر *
مثل (نثر بهصورت چه و نظم صورت به چه) قصهنويسي
باشد رسيده اوجي چنين به ايران
ايران در سنتي رمان نمونه آخرين نامدار ارسلان امير*
شده وارد آن در مدرنيسمنيز عناصر برخي البته كه بود
بود
در تحصيل سال از 3 پس را فارسي زبان كريستفبالايي
وي.گرفت فرا سال 1979 در (پاريس) شرقي زبانهاي موسسه
فرهنگ به زيادي علاقه ارشد كارشناسي دوران در كه
تز دو هر موضوع بود ، كرده پيدا فارسي زبان و ايراني
براي.برگزيد ايران ادبيات درباره را خود دكتراي
و بود دانشگاهي تحصيلات پايان به مربوط كه نخست دكتراي
P.H.D همان معادل -گفتند مي سوم سيكل آن به فرانسه در
كتاب اين.كرد انتخاب را روز يك و هزار كتاب -آمريكايي
گرفته صورت شب يك و هزار از كه شديدي استقبال از پس
و شده منتشر-شد تجديدچاپ هم بار حتيچندين و -بود
اصل كه بود تركي و عربي فارسي ، قصههاي از مجموعهاي
از پس منتهابود شده گرفته "شدت از بعد فرج" از آن
هم زيادي خيلي وفروش شد ترجمه فرانسه به تغييراتي
بر.بود ترجمه هنگام تغييرات اين بررسي دنبال وي.كرد
كوتاه داستان سرچشمههاي" كتاب تحقيقات اين مبناي
به سال 83 كه نوشت (دوستان از يكي كمك به) را"فارسي
دكتراي تز عنوانشد منتشر فارسي سال 88به و فرانسه
اعطاي براي و ميگويند دولتي دكتراي آن به كه دوم
در رماننويسي پيدايش است ، دانشگاه تدريسدر اجازه
.كرد دفاع آن از سال 88 كه بود ايران
معين انتشارات سوي از و ترجمه كتابها اين دوي هر
مي پي در كه گويي و گفت در بالاييشد نشر بازار روانه
.دارد موشكافانه تحليلي ايرانيان فرهنگ از آيد
شديد؟ علاقهمند ما فرهنگ و ادبيات به چگونه و كي از *
ادبيات از كم خيلي فرانسه دبيرستانهاي در متاسفانه -
رشته غيراز هم دانشگاهها در.ميشود صحبت خارجي
سطح تا حتي-شرق ادبيات به توجهي كمتر خارجي ، زبانهاي
دوره در بار نخستين من بنابراين.دارد وجود -دكترا
به-ميخواندم تطبيقي ادبيات كه -ارشد كارشناسي
يوناني و لاتين ادبيات بويژه و خارجي معاصر زبانهاي
شدم بيشترآشنا شرق ادبيات تدريجابا.شدم علاقهمند
قصهنويسي و قصهگويي دريافتم داشتم مطالعاتيكه با و
ايراني فرهنگ اصلادر بلكه فارسي ادبيات در تنها نه
نظر از وقتي مثلاايرانيها.دارد بسزايي اهميت هم
ضربالمثل يا قصه به ميآورند كم زمينهاي هر در فكري
جوك در آنها عجيب استعداد شايد حتي.ميشوند متوسل
البته باشد ، داشته قصهگويي ذوق همين در ريشه هم گفتن
از.نهاينقدر اما ميگويند ، جوك هم فرانسويها
نظر از دنيا در كشوري هيچ ادبيات نميكنم فكر اينرو
چنين به (نثر بهصورت چه و بهصورتنظم چه) قصهنويسي
ايران در همواره نوشتن و قصهگفتن.باشد رسيده اوجي
و مدرنيسم دوران در وچه سنت دوران در چه داشته ، وجود
شاملو ، ثالث ، اخوان:مثل معاصري شاعران ازجمله تجدد ،
گلشيريهم ديگر سوي از ،(كوچيكه علي قصه)فرخزاد فروغ
ازسنتهاي داستانهايي در بود ، مدرن نويسندهاي كه
استفاده... و انبياء داستانهاي بيهقي ، تاريخ قديمي ،
گلشيري خاطرات از سرشار احتجاب شازده مثلا.ميكرد
اثري واقع در و خوانده كه است گوناگوني كتابهاي از
چاپ سوئد در كه او "سياهپوشان شاه" يا است بينامتني
داستان تدريس دوران در كه است زنداني معلمي قصه و شد
و ميكرد شاگردانشتعريف براي را شاهسياهپوشان
شباست يك و هزار مشابه آن داستان در داستان ساختار
.ميآمد بيرون ديگري قصه قصه ، هر دل از كه
سنتي قصه بين پلي ساختن در نفر دو ميان اين در البته
نقشي بيستم سده اوايل ايراندر در مدرن و
نخستينمجموعه كه جمالزاده يكي.انكارناپذيرداشتند
داستان شامل 6 را"نبود يكي بود يكي" نام به داستان
"است شكر فارسي" نام به آنها از يكي كه كرد منتشر كوتاه
وي."پرند و چرند" با دهخدا هم ديگري.شد معروف خيلي
در و ميكرد مطبوعاتي كار ايران در جمالزاده از پيش
مقالات داشت تندي سياسي مشي كه صوراسرافيل روزنامه
نبوي سيدابراهيم طنز كارهاي امروزه كه مينوشت طنزي
گسترش باعث نفر دو اين.دارد آنها به زيادي شباهت
و سنت بين گرچهگسستي.شدند فارسي كوتاه داستان جريان
توانايي و استعداد ايرانيها چون نداشت مدرنيسموجود
روي مدرنيسم به سنت كردن رها بدون كه داشتند را آن
.بياورند بهوجود دو آن بين تلفيقي واقع در و بياورند
فارسي ادبيات زمينه در تحقيقاتم ادامه در دهه 80 اواسط
پيدايش چگونگي بررسي به دومخودم دكتراي رساله براي
ادبي سنت در ناشناختهاي ادبي نوع كه -فارسي رمان
بدانم ميخواستم كار اين در.پرداختم -بود ايران
نهضتهاي كدام تاثير تحت عمدتا ايراني نويسندگان
نويسندگان برخي آثار وچرا بودند سياسي و اجتماعي
مورد ايران در دوما الكساندر ورنو ژول:مثل فرانسوي
شدم متوجه كار طول در.بود گرفته قرار بيشتري استقبال
كه كردهاند ايجاد رماننويسي در جديدي سبك ايرانيها
و است"شبستري كرد حسين":سنتيمثل كارهاي تكرار نه
آخرين نامدار اميرارسلان واقع در.غربي آثار تقليد نه
عناصر برخي البته كه بود ايران سنتيدر رمان نمونه
سال 1941 نهايتادر.بود شده وارد آن در مدرنيسمنيز
اثر"دارالمجانين" نام به ايراني نوي رمان نخستين
.ميشود منتشر جمالزاده
با بيشتر را ما فرهنگي نظر از دنيا در امروزه *
تاريخي پيشينه كه ادبيات تا ميشناسند سينمايمان
دليل شما داريم ، آن در -شعر زمينه در بويژه -درخشاني
ميدانيد؟ چه در را امر اين
:باشد دخيل ميتواند زمينه اين در عامل چندين -
.نيست زبان به وابسته ادبيات اندازه به سينما
متوجه غالبا نداني هم خارجي زبان اگر مثلاشماحتي
مورد در اما ميشوي ، افراد روابط و فيلمها داستان
و دقيق ترجمه نمونه وبهعنوان نيست گونه اين ادبيات
ديدن ميبرد ، وقت سال يك كم گلشيريدست از رماني درست
مطالعه اما ميبرد زمان ساعت يا 2 سينمايي 5/1 فيلم يك
دارد ، بيشتري خيلي دقت و وقت روز چند به نياز كتاب
و ميشود كمي خيلي استقبال شعر از كه فرانسه برخلاف
افراد حتي ايران ميداننددر حرفهاي كاري را شعر سرودن
از برخي حتي و دارند حفظ از را زيادي اشعار هم بيسواد
حول ايران ادبيات سنت اينكه ضمن.ميگويند هم شعر آنها
هم ايراني منثور آثار بنابراين.است شده بنا شعر محور
آنها ترجمه كار همين و دارد نقدگونه و آهنگين ساختاري
.ميكند دشوارتر را
ايران ادبيات نبود ترجمه مشكل اگر ميكنيد فكر شما *
داشت؟ را بينالمللي سطح در گسترده عرضه قابليت
زيادي افراد آثار هم حاضر حال در البتهصددرصد -
.ميشود هم شديدتر روند اين روزبهروز و است شده ترجمه
داشتهايد؟ زمينه اين در تلاشي تاكنون هم شما خود *
ساعدي ، كارهاي بهرنگي ، قصههاي بيشتر مثلا بله ، -
ناشري هيچ كه كردم ترجمه را ترقي گلي و پارسيپور
كارهايشان بودند معتقد چون كند ، چاپ را آنها نپذيرفت
ترجمه كوتاه داستاني مجموعه هدايت از اما ندارد بازار
چون (گلشيري) مغان فتحنامه همچنان يا شد ، چاپ كه كردم
البته.ميرفت فروش بهتر كارهايشان و داشتند اسم اينها
چون دارد كه دشوارتري زبان وجود با ژاپني معاصر ادبيات
موفقتر كرده پيدا فرانسه در را خود ارتباطي كانالهاي
همبهخاطر ايران معاصر ادبيات اينحال است ، با بوده
.ميكند پيدا را راهش قطعا دارد كه بالايي كيفيت
حد در نويسندههايي ما ادبيات در شما نظر به يعني *
توجه مورد جهاني سطح در آثارشان كه...و بورخس ماركز ،
دارد؟ وجود گيرد قرار
نظر از چه ايران در كوتاه داستان مثلا چون.قطعا -
.است فرانسه از قويتر خيلي كيفيت نظر از چه و كميت
غرب ، رمان در ميكند ، تعريف را مدرنيته كه آنچه درواقع
ادبيات اصلي مشكل منتها.است كوتاه داستان ايران در و
هنرمند ميشود باعث كه است خودسانسوري ايران ، مسئله
زبان با آثار برخي شاهد ما بدهدو دست از را خود جسارت
چون نميپذيرند ، را آنها خارجي ناشران كه باشيم مصنوعي
هست كه آنگونه را واقعيت كه ميخواهند را كارهايي
در توفيق قدرت اينرو از استعاري ، زباني به نه بگويند
حتي كه اينجاست جالب.ندارند را جهاني عرصه
اين درگير هم كشور از خارج در ايراني نويسندههاي
خارجي زبان به وقتي بنابراين و هستند خودسانسوري پديده
گلي:مانند ميشوند ديگري نويسنده اصلا مينويسند
چون اما دارد ، خوبي و قوي بسيار قصهگويي قدرت كه ترقي
ناشران توجه مورد كارهايش ميكند سانسور را خودش
.نميگيرد قرار فرانسوي
چگونه كشور از خارج در ايران ادبيات به توجه ميزان *
است؟
و داخل در هم ايران معاصر ادبيات متخصصان متاسفانه -
سيستم در مثلا.است كم بسيار كشور از خارج در هم
در.ندارد وجود ديگري كس من ، از غير فرانسه دانشگاهي
حضور لطف به آلمان درهستند نفر ، 3 تنها 2 ايتاليا
كمي معاصر ادبيات حضور علوي بزرگ مثل ايرانيهايي
.است پررنگتر
اينحضور ايراني مهاجران حضور بهخاطر هم سوئد در
كمتوجهي اين برابر در خوشبختانه اما.است چشمگيرتر
در متعددي مراكز ايران ، معاصر ادبيات به دانشگاهها
كتابهاي چاپ به ايرانيها خود توسط آمريكا و اروپا
ميتوانم جرات به من كه حدي ميپردازند ، به ايراني
براي اينقدر كه ديدم را ملتي كمتر دنيا تمام در بگويم
.باشند قائل اهميت و ارزش خودشان فرهنگ
كمتري رشد داستان به نسبت شعر انقلاب ، از پس چرا *
است؟ داشته
خيلي جنگ زمينه در اتفاق اين و ميگوييد درست بله ، -
پيشينه عليرغم بهنحويكه است داشته نمود هم بيشتر
جنگ شعر اما شعر ، زمينه در شما درخشان بسيار تاريخي
بسيار كيفي نظر از هم و كمي نظر از هم داستان ، به نسبت
نشاندهنده من نظر به اين و است بوده ضعيفتر
.است راه در كه است مدرنيتهاي
از پيش به نسبت ايران ادبيات شما نظر به كل در *
است؟ نشده ضعيفتر انقلاب
بخش ترقي گلي و محمود احمد گلشيري ، مثلا نه ، -
نوشتهاند انقلاب از پس را آثارشان از عمدهاي
بهعنوان چه) ايران ادبيات در زن حضور بهعلاوه
قويتر بسيار انقلاب از پس (شاعر بهعنوان چه و نويسنده
اجتماعي و سياسي ريشههاي امر اين البته كه است شده
.دارد
...و سهراب ، فروغ شهريار ، نيما ، انقلاب ، از پس چرا پس *
.نداريم
آينده در تا داريم زمان به نياز اما داريم هم شايد -
بااستعداد جوان همه اين الان مثلا بشناسيم را آنها
حاضر ناشري كمتر متاسفانه اما مينويسند كه هستند
.كند چاپ را آنها كارهاي ميشود
هستيد؟ درارتباط جوانان اين با چقدر شما *
كه مطمئنم اما ندارم زيادي مستقيم ارتباط متاسفانه -
است ، گسترده خيلي جوانان در نوشتن شوق و ذوق اين
شعر كه ميبيني را دانشجويي بهندرت كه فرانسه برخلاف
ميدانند حرفهاي كاري را آن چون بنويسد قصه يا بگويد
با لزوما كسي و است عشق گفتن شعر ايران در درصورتيكه
.نمينويسد شدن چاپ هدف
فهميزي سيدمحمدرضا:از گفتوگو
تهيه ماهيها از كه آنتيبيوتيكهايي
ميشوند
بسيار پروتئينهاي كه كردهاند كشف دانشمندان اخيرا
آبهاي در كه خاردار ماهي نوع يك)بس ماهيهاي در ريزي
.است موجود (ميكنند زندگي اروپا
پپتايدناميد نام به كه ريز بسيار پروتئينهاي اين
دانشگاه از تحقيقاتي تيم يك وسيله به ميشوند ،
-ادوارد نام به دامپزشك يك سرپرستي به شمالي كاروليناي
براي راهگشايي است ممكن و شدهاند كشف نوگا -جي
جديد آنتيبيوتيكي خانوادههاي از سري يك به دستيابي
.باشند
"سايدن پيس" نام به كه پروتئينها اين مولكولهاي
ماهيهاي و بس ماهيهاي مقاومت علت شدهاند ، نامگذاري
مشخص اقيانوسي باكتريهاي حملات مقابل در را ديگر
.ميكنند
اسكار" نام به همكارانش از يكي كمك با نوگا ادوارد
را بيو نوركاركس نام به جديدي تجربي كار "زابروسكي
.كردهاند شروع
را آنها اثرات پپتايدها تصفيه از پس كه ترتيب بدين
داروهاي اكثر مقابل در كه بيماريزا باكتريهاي روي
به لازمميكنند آزمايش هستند مقاوم بيوتيكي آنتي
در مقاوم بيماريزاي باكتريهاي امروزه كه است توضيح
مقابل
تمامي براي را عظيمي مشكلات بيوتيكها آنتي
ايجاد دنيا سرتاسر در درماني مراكز و بيمارستانها
.كردهاند
بزرگ گروه به سايدن پيس پروتئين
يكي كمك به نوگا كه دارد پپتايدهاتعلق بيوتيكهاي آنتي
سيلفادانگاين اوما نام به خود دانشجويان از
كشف ماهيها مهره ستون سلولهاي در را آنتيبيوتيكها
هستند داري مصونيت سلولهاي كلي طور به سلولها اين.كرد
.دارند وجود مهرهداران كليه در كه
در كاليفرنيا دانشگاه محققين از گروه يك گزارش بنابر
است شده منتشر نيچر مجله در كه 22نوامبر ساندياگو شهر
اين از متعددي انواع (مهرهداران عنوان به)هم انسانها
محققين.ميكنند توليد را پپتايدي آنتيبيوتيكهاي
پروتئين نوع يك ميدهد نشان تجربه كه ميدارند اظهار
تمامي بدن در كه ليسيدين كاته نام به پپتايدي
كشت در ميكروبها رشد مانع ميشود يافت پستانداران
.ميشوند آزمايشگاهها ميكروبي
Businessweek مجله:منبع
دسامبر 2001
نصرتي مانيا:ترجمه
آموزان دانش :فروردين 81 دوم از
آغاز را جديدتحصيلي سال افغانستان
ميكنند
روز افغانستان پرورش و آموزش وزير:فرهنگي علمي گروه
در افغانستان معلماندر و آموزان دانش:گفت پنجشنبه
كلاسهاي در متحدالشكل لباسهاي با جديد تحصيلي سال
.شد خواهند حاضر درس
پسر و دختر آموزان دانش براي:افزود "امين رسول"
و شده گرفته نظر در متحدالشكل لباسهايي افغاني
نيز سفيد چادري از ميتوانند آن ، بر علاوه دختران
.كنند استفاده
بين فاصله بردن بين از را اقدام اين از هدف وي ،
طرح اين اجراي با:گفت دانستو غني و فقير افراد
حاضر درس كلاسهاي در يكسان دانشآموزان همه
.خواهندشد
رنگ به لباسهايي نيز زن معلمان براي:افزود امين
نشاني با و شده گرفته نظر در مشكي چادريهايي و يشمي
مختلفآنان ، مقاطعتحصيلي دارند چادريها روي بر كه
ابراز افغانستان پرورش و آموزش وزيرشد خواهد مشخص
توزيعكتب جديد ، تحصيلي سال آغاز با كرد اميدواري
در آموز دانش ميليون هفت نياز مورد مواد ساير و درسي
.شود انجام مشكلي هيچ بدون افغانستان سراسر
ماه فروردين دوم از افغانستان در جديد تحصيلي سال
.شد خواهد آغاز
"صلح شهر" جايزه دريافت نامزد "بخارا"
شد يونسكو
ازبكستان جمهوري در بخارا شهر:فرهنگي علمي گروه
تاريخي جاده در واقع باستاني شهرهاي از يكي بهعنوان
سوي از "صلح شهر" جايزه دريافت نامزد ابريشم
شده (يونسكو) متحد ملل تربيتي و فرهنگي علمي سازمان
.است
در سازمان اين نمايندگي سوي از منتشره اطلاعيه در
شهر بين 76 از شهر اين انتخاب دلايل از يكي تاشكند
كه آن طولاني نسبتا قدمت و تاريخي جنبههاي جهان
ذكر بوده ، معروف ابريشم جاده مرواريد عنوان به
.است شده
هيات انتخابي فهرست در جهان ديگر شهر چهار و بخارا
برنده بهزودي و دارد قرار صلح شهر انتخاب داوران
.شد خواهد اعلام يونسكو سوي از رقابت اين نهايي
جهان قاره پنج از فرهنگي برنامه اين داوران هيات
شهرهاي از يكي بار يك سال دو هر و شده انتخاب
معرفي و انتخاب صلح شهر بهعنوان را جهان تاريخي
سوي از سال 1377 از فرهنگي برنامه اين.ميكند
اين در كه شهري به.ميشود اجرا يونسكو سازمان
براي مفيد مشاورههاي شود اعلام برنده مسابقه
امور اداره در (شهرداري) پويا سازماني ايجاد و توسعه
علاوه.شد خواهد ارائه آن فرهنگي فضاهاي توسعه و شهر
توسعه بهمنظور نيز دلاري هزار جايزه 25 يك اين بر
زمان تا كه بخارا شهر.ميشود اهدا آن به شهري امور
ماوراء در تركستان منطقه بر كمونيستها تسلط
طلاب آموزش مركز ميشد ، ناميده شريف النهربخاراي
باارزش اثر دهها داراي و بوده خطه اين ديني علوم
.است گذشته پرشكوه دوران از باستاني و اسلامي
از نيز ازبكستان جمهوري در سمرقند شهر اين از پيش
.بود شده اعلام جهاني ميراث بهعنوان يونسكو سوي
مبناي:شد اعلام مسجدجامعي احمد توسط
از حمايت سال 81 در ارشاد وزارت سياستهاي
است ناشران و نويسندگان
مبناي ناشران و نويسندگان از حمايت:فرهنگي علمي گروه
سال 1381 در اسلامي وارشاد فرهنگ وزارت سياستهاي
نويسندگان صنفي تشكلهاي موضوع دليل همين به.بود خواهد
تعيين با بتوانيم تا گرفت خواهد قرار پيگيري مورد
تامين را مولفين و نويسندگان منافع عمومي چارچوبهاي
.كنيم
روز اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير جامعي مسجد احمد
در ناشران و نويسندگان از جمعي با نشست در پنجشنبه
ما نگاه:افزود مطلب اين اعلام با هنرمندان خانه
صورت فرهنگي منظر از و نيست اقتصادي صرفا كتاب به
.ميگيرد
بينالمللي نمايشگاه به مربوط مسايل نشست ، اين در
قيمت افزايش رايتو كپي تهران ، كتاب
.گرفت قرار بحث مورد نيز كاغذ
از پس:كرد خاطرنشان اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
بررسيهاي دنبال به و اقتصاد شوراي مصوبه اعلام
بر و كاغذ قيمت افزايش تبعات پيرامون كارشناسانه
ضرورت شديم موفق جمهوري ، رياست اكيد دستور اساس
را شده قيمتتعيين در نظر تجديد
.شود منتفي مصوبه اين اميدواريم و كنيم تثبيت
موضوع بتوانيم اميدواريم:افزود جامعي مسجد
سال 1381 در نيز را كاغذوارداتي دريافتي مابهالتفاوت
.كنيم حل
نويسندگان وضعيت به رسيدگي خصوص در نشست ، اين در
.شد مطرح سئوالاتي نيز آنان بيمه و
اين مالياتها قانون مواد در همچنين:افزود وي
توسط كتاب خريد كه كرديم اضافه را موضوع
مالياتي معافيتهاي مشمول خصوصي ، و دولتي سازمانهاي
.شود
در تغييراتي اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزير گزارش بنابر
ماده 148 در جمله از.است مالياتهاصورتگرفته قانون
مالياتي حساب در قبول قابل هزينههاي موجود ، قانون
.شدهاند برشمرده
هزينههاي تنها يادشده ، ماده بند 8 در همچنين
در.بودند شده برده نام آموزشي و آزمايشي و تحقيقاتي
بند جايگزين كه جديد قانون ماده 70 بند 5
در و دارد فرهنگ حوزه به ويژه نگاهي است ، شده 8
كالاهاي ساير و كتاب هزينهخريد:است آمده آن
آنها تكفل تحت افراد و كاركنان براي هنري- فرهنگي
معافيت درصد پنج حداكثر ميزان تا
پنج نفر ، ازايهر به قانون اين ماده 84 ، موضوع
هزار مبلغ75 سال 1381 اول از بند اين موضوع درصد
هزينه صورت در كه بود خواهد نفر هر ازاي به ريال
- فرهنگي كالاهاي تواند مي كارفرمايان ، طرف از شدن
.كند افراد روزانه زندگي وارد را هنري
|