جهان در آموزش تحول سير با گام به گام
امروز تا پيش سال هزار از
ميشود ثبت داخلي مبتكران اختراعات
در فكري مالكيت ارشد كارشناسي دوره
ميشود راهاندازي ايران
ميبينند حقوق آموزش دبيرستاني دختران
راهنمايي مدارس آزمون برگزاري زمان
شد اعلام دولتي نمونه
كتابهاي ترخيص براي خارجي ناشران
شدند معاف سود پرداخت از نمايشگاهي
جهان در آموزش تحول سير با گام به گام
امروز پيشتا سال هزار از
ثبات با و مرفه جامعهاي تحصيلكرده جامعه كه باور اين
است ، ملت هر براي مطلوب هدفي مردم آموزش رو اين از و است
.ميگردد كنفوسيوسباز دوره و پيش سال به 2500 كم دست
تا كشيد طول گذشته هزاره اوايل تا نيز چين در حتي اما
حد از رسمي آموزش و شود اجرا مرحله وارد درست اينعقيده
دربر را سايرين و رود فراتر برگزيده اندكيافراد تعداد
يكي عنوان به آموزش كه كشيد طول اواخر همين تا و بگيرد
در زيادي اهميت آموزش حال هر به.شود محسوب بشر حقوق از
.دارد اقتصادي رشد
تقريبا 10 بچهها تمام جهان ثروتمند كشورهاي در امروزه
را آنها در حضور دولت ميگذرانندكه كلاسهايي در را سال
در.است رايگان آموزش اين معمولا.است كرده الزامي
در بچهها از نيمي حدود ثروتمند ، بسيار كشورهاي
و سوم يك بين و ميشوند رسمي آموزش دوره وارد چهارسالگي
.هستند خواندن درس مشغول هنوز سالگي تا 20 آنان از نيمي
حدودا)سونگ سلسله روزگار در ميلادي گذشته هزاره آغاز در
سواد با كاملا جامعه يك شرايط تمام چين (تا 1120 از 960
با سونگ دوره در و بود شده اختراع متحرك تايپداشت را
عالمان ، متمركز ديوانسالاري زمامداري تحت شهري جامعه رشد
اندازه به سونگ حكومت اهميت.كرد گسترش به شروع آموزش
موثر باسوادي به اشتياق افزايش در چاپ به فزاينده دسترسي
صورت امتحان طريق از دولتي قدرتمند دستگاه به ورود.بود
دولتي دستگاه به ورود سوداي كه كساني بنابراين.ميگرفت
و استانها شهرهاي.بودند تحصيلكرده بايد سرداشتند ، در را
بر داشتند دوست كه آنها بازرگانان گسترش به رو طبقه
بودند مايل باشند ، داشته نفوذ مركزي ديوانسالاري دستگاه
.يابند دست آن در مناصبي به محلي افراد از شماري
نيابت به كه را پولي از بخشي داشتند اجازه شهرداريها
نتيجه در.دارند نگه ميكردند ، جمعآوري مركزي حكومت
برخوردار مدارس تاسيس ابزار و انگيزه از محلي زمامداران
.بودند
بوستون ، دانشگاه در چين تاريخ استاد گلدمن مرل گفته به
حدي تا احتمالا چين جمعيت ميليون درصد 100 حدود 30
خوشنويسي ، شامل مدارس درسي برنامهبودهاند باسواد
.بود كنفوسيوس آثار البته و نقاشي
رفاه روزگار كه ادو دوره آغاز يعني سال 1603 از ژاپن در
اين بود ، مقتدر مركزي حكومت لواي در فزاينده باسوادي و
.بود حاكم ساموراييهاي دسترس در فقط آزاد آموزش گونه
آن نوشتن ، و خواندن درحد سواد عمومي آموزش از عادي مردم
بر عوض در اما.بودند برخوردار شهريه پرداخت ازاي در هم
آخر تاميشد افزوده كلاسها در حاضر عادي افراد شمار
كوچك روستاهاي در حتي مدارس سال 1868 ، در ادو دوره
در سواد عمومي سطح ميشود تصورداشت وجود نيز ماهيگيران
كه بود انگليس در سواد سطح به نزديك سالها اين در ژاپن
چهارم سه نوزدهم ، قرن نيمه در مدارس گسترش دنبال به
.بودند انجيل خواندن به قادر آن بچههاي
به حركت در تدريجا ونزديك دور ملل ساير مرحله ، اين تا
روند اگر.ميگرفتند پيشي چين بر همگاني باسوادي سوي
غيرقابل سطح به حال به تا ميشد ، حفظ چين آموزشي پيشرفت
اين در سواد ميزان واقع در.بود رسيده فرهيختگي از تصوري
همسايگان كه حالي در است ، درصد حدود 80 اكنون كشور
سواد سطح از جنوبي كره و ژاپن مانند آن نوخاسته
سال 1200 حدود در.هستند برخوردار درصد تقريبا100
با آنان از برخي كه وجودي با و شدند چين وارد مغولها
به ديگري اولويتهاي ديگران شدند ، همگون كشور اين جامعه
تا چين كهن مدرسهاي نظام از عناصري.داشتند آموزش جز
بين از آنها رشد محرك نيروي اما بود ، پابرجا نوزدهم قرن
.بود رفته
خارجي انگيزه
نبوده بد آموزشي استانداردهاي براي هميشه خارجي تهاجم
و اسكانديناويايي سربازان ورود از پس كوتاهي مدت.است
كشور اين به لاتين اسناد از سيلي انگليس ، به فرانسوي
سقوط زمان از كه دانشي منبع ترتيب اين به و شد سرازير
بود ، شده انباشته قاره اين مختلف نقاط در روم امپراتوري
خلافي اعمال از نظر وصرف گرفت قرار دانشمندان اختيار در
آنان دادند ، انجام بعدا اروپايي سازان امپراتوري كه
به خود فرودستان از برخي براي كم دست را آموزش از سطحي
حتي امر اين.بودند بيگانه آن با پيشتر كه آوردند همراه
صادق بودند ، پيشرفته قبلا كه اسلامي ازجوامع شماري در
مدرسه وسطي قرون اروپاي مانند به جوامع اينگونه در.بود
هند دربود ديني علوم يادگيري معني به رفتن
معتبرترينها جزو هنوز مايو و سوفيا مانند دانشكدههايي
گوشه با سال 1875 در نيز عليگره اسلامي دانشگاه.هستند
.شد تاسيس غربي الگوهاي به آگاهانه چشمي
پروس بر سال 1806 در ناپلئون كه شكستي نوين ، اروپاي در
فراگير نوسازي به دست واداشت را كشور اين كرد ، تحميل
در حتي كه آموزشي نظام جمله از بزند ، حكومت اصلي نهادهاي
.ميشد محسوب پيشرفته وقت ، استانداردهاي به نسبت موقع آن
و مدارس:داد را خودش ثمره اصلاحات برنامه بعد دهه چند
محركه موتور و بود اروپا غبطه مورد پروس مدرن دانشگاههاي
از را آلمان سال 1900 تا كه ميرفت شمار به صنعتي انقلاب
.انداخت جلو انگليس يعني صنعت ، قبلي پيشتاز
گسترش باعث بيستم قرن پايان تا دانشگاهها و مدارس اين
اين بر مردم انگليس در.شدند تحصيل كيفيت و كميت فزاينده
روسيه با مقايسه در كشور اين ضعيف نمايش كه بودند اعتقاد
علت اين به پاريس در سال 1867 بزرگ نمايشگاه در پروس و
فراهم نوجوانان براي را بهتري آموزش كشورها اين كه بود
كه رسيدند نتيجه اين به انگليسي كارشناسان.بودند كرده
كه همانگونه كند ، ايفا آموزش در فعالتري نقش بايد دولت
در.بودند كرده بعد به سال 1800 از اروپايي دولتهاي ساير
ابتدايي مدارس سراسري نظام جديد قانوني اساس بر سال 1870
با محلي هياتهاي را مدارس اين.شد برقرار انگليس در
.ميكردند اداره ماليات از استفاده
ژاپن الطوايفي ، ملوك نظام پايان با هنگام ، همان تقريبا
مردم اقشار براي آموزشي فرصتهاي گسترش رغم به گرفت تصميم
آموزش اصول اقتصادي ، پيشرفت تسريع باهدف ادو ، دوره در
وزارت سال 1871 در.كند اخذ ازغرب را انگارانهتر برابر
تحصيلات سپس.شد تاسيس كشور اين در اروپايي سبك به آموزش
كه امري شد ، اجباري دختران جمله از همگان براي ابتدايي
.نبود مرسوم كشورها ساير و ژاپن در زمان آن تا
.است داشته پيشبيني غيرقابل وقايع تاريخ ، اخير ، دوران در
مورد در آلمان در گسترده پژوهش يك سال 1996نتايج در
آموزشي معيارهاي دادكه نشان دانشآموزان علمي تواناييهاي
و ندارد جهان سطح در را لازم مقبوليت ديگر كشور اين
را علوم و رياضي اصول آسيا شرق كشورهاي و ژاپن مدارس
در روزگار ، قضاي از.ميدهند درس بهدانشآموزان بهتر
غرب آموزشي نظام به حسرت با كشورها اين در زمان همين
در را ابتكار و خلاقيت ظاهرا كه ميشد نگريسته
نظام كه چيزهايي يعني ميگذاردند ، يادگار به دانشآموزان
.است آن فاقد شرقي آموزشي
چرا؟ و چه تدريس
روي كاربرد مورد در نگرانيها قبيل اين كه زماني تا
آموزش بود ، نگذاشته تاثير آموزشي دورههاي محتواي
در اخلاق و فرهنگ شخصيت ، پرورش مورد در بيشتر مدرسهاي
بسياري در كه چند هر مهارتها ، انتقال تا بود جوانان
براي كارآموزي مراكز عنوان به اساس در مدارس كشورها
نهادهاي خدمت وارد ميخواستند بودكه شده تاسيس كساني
اين كسب براي تلاش در شرقي مدارس.شوند ديني يا دولتي
.بودند دوخته چشم بودا وگفتههاي كنفوسيوس آثار به فضايل
چشم رومي و باستان يونان فلاسفه به عوض در غرب نخبگان
.ميدانستند اصلي درس كتاب را انجيل سايرين.بودند دوخته
گسترش كه بگيرد ريشه غرب در فكر اين آنكه از پيش مدتها
بخشي را آن كليساها است ، حكومت وظيفه تودهها براي آموزش
در اروپاييان آنكه با همزمان.ميدانستند خود ماموريت از
و كشيشها شدند ، پراكنده جهان سراسر در جديد سرزمينهاي
طريق از سرزمينها اين ساكنان كيش تغيير اميد به راهبان
آمريكا قاره در دبستان نخستين.كردند تاسيس مدرسه آموزش ،
رشد باوجود.كرد تاسيس مكزيك در سال 1523 در راهبي را
افرادي يا كليساها بعد ، به هجدهم قرن اواخر از عقلگرايي
مهم نيروهاي از همچنان بودند ، بسته دين ترويج به كمر كه
.بودند فرودست طبقات به آموزش گسترش
حق عنوان به آموزش موضوع بعد ، به روشنفكري دوره از
وشامل يافت گسترش درسي دورههاي محتواي و پاگرفت تدريجا
فرايند اين اما.شد مدرن زبانهاي و علوم همچون درسهايي
ژانژاك.بود نسبي مفهومي بودن كاربردي.ميگرفت زمان
حوزه در روشنگري دوره انديشمندان مهمترين از يكي روسو
و همسر عملي اصول بر بايد دختران آموزش بود معتقد آموزش
امر اين با نيز ناپلئون.باشد متمركز بودن خوب مادري
.بود موافق
به نسبت وظيفه اداي براي عجلهاي دولتها حال ، اين با
قانون به سال 1789 در كه حقوق لايحه.نداشتند آموزش
و بيان آزادي ضامن شد ، الحاق آمريكا متحده ايالات اساسي
نوشتن و خواندن آموزش حق از اما بود ، عادلانه دادخواهي
قرن در كه اساسي قوانين از دسته آن امانبود خبري آن در
جنگ از پس آمريكاييها كه قانوني جمله از شد ، نوشته بيستم
حكومت كه ميدانست بديهي نوشتند ، ژاپن براي دوم جهاني
.كند حاصل اطمينان بچهها همه آموزش از دارد وظيفه
اين انجام به قادر هنوز حكومت كشورها ، از بسياري در
يا فاسد دولت عهده به تقصير اوقات گاهي.نيست وظيفه
آنهايي حتي فقير كشورهاي از بسياري در.است بيسروسامان
آنها كردن اداره و مدرسه ساخت ميشوند ، اداره خوبي به كه
رشد و مالي منابع كمبود مانع دو با آموزگار تربيت و
چشمگيري پيشرفت بيستم قرن اواخر در.است روبهرو جمعيت
سالهاي 1980 خلال در ملل سازمان محاسبه اساس بر.شد حاصل
در سال بالاي 15 افراد ميان در بيسوادي ميزان و 1995
هنوز حال اين با.يافت كاهش درصد به 23 درصد از 31 جهان
هند ساكن آنان از نيمي بودندكه بيسواد نفر ميليون 900
قادر نفري ميليارد يك كشور اين جمعيت از نيمي فقط.هستند
.هستند ونوشتن خواندن به
نوشتن و خواندن به قادر همه تقريبا ثروتمند كشورهاي در
محقق گذشته سال ظرف 300 بيشتر بزرگ دستاورد اين.هستند
مطالعهاي سال 1997 در.است نسبي عبارتي سواد اماشد
در حتي داد نشان سواد اندازهگيري مورد در بينالمللي
يك حدود سوئيس ، مانند فراوان تحصيلكرده باافراد كشوري
ميتوانند آنان يعني دارند ، قرار "يك سطح در" افراد پنجم
اما بفهمند ، را دارو شيشه يك روي دستورالعملهاي فقط
.هستند ناتوان پيچيدهتر چيزي ازفهم
دولتهاي كه چند است ، هر باقي همچنان نابرابريها چنين
حدود 5 يا بودجه درصد نوعا 13 امروزه ثروتمند كشورهاي
.ميكنند آموزش صرف را ملي درآمد درصد تا 6
تقاضاي به بودكه فناوري گذشته ، هزاره سراسر در
و چين در تايپ ماشين اختراع.ميزد دامن برايآموزش
مردم از بيشتري تعداد كه شد سبب كاغذ به آن شدن افزوده
سواد يادگيري درنتيجه و باشند داشته خواندن براي مطلب
به ابتدا در صنعتي انقلاب اروپا ، در.داشت را آن ارزش
رشد با اما داشت ، نياز غيرماهر كار نيروي زيادي مقادير
در.گرفت شكل باسواد كار نيروي به فزايندهاي نياز آن ،
كاركرد آموزش سطح از تابعي صورت به اشتغال اخير ، سالهاي
.است درآمده
به اميد ميشود ، مربوط آموزشي فناوري به كه آنجايي تا
.دارد طولاني سابقه جديد سازماندهي روشهاي يا ابزار برخي
دو لانكاسترو جوزف و اندروبل نوزدهم قرن اوايل در
آموزگار كمبود با مقابله براي انگليسي كارشناسآموزش
.كردند پيشنهاد را "نظارتي روش"
يك در را دانشآموز هزار حدود آموزگاران اساس اين بر
آموزش را ناظران از منتخب گروهي و ميآوردند جمع اتاق
.ميكردند منتقل سايرين به را دانش افراد اينميدادند
و بگذاريد اختيارم در دانشآموز امروز 24":ميگفت بل
موثر روش اين اما ".داد خواهم تحويليتان آموزگار فردا 24
دهه سالهاي در روسو كه "اكتشاف با يادگيري" روش.نبود
انگليس در و 1960 دهه 1930 سالهاي در و كرد تدوين 1760
.نبود كارآمد نيز ميشد ، توصيه
راديويي برنامههاي و فيلمها با آموزگاران جايگزيني فكر
آمريكا در و 1930 دهه 1920 سالهاي خلال در كه آموزشي
آموزشي ، تلويزيون امروزه.نداشت توفيقي شد ، ترويج
همه اينترنت طريق از يادگيري و كامپيوتري برنامههاي
هيچكدام ميرسد نظر به اما.دارد را خود طرفداران
است ، شده آزموده است سال صدها كه را روشي است نتوانسته
برابرگروهي در آموزگاري اينكه يعني:كند در به ميدان از
.كند آموزش به اقدام شفاها و بايستد دانشآموزان از
نعيمي وحيدرضا:مترجم
ميشود ثبت داخلي مبتكران اختراعات
كشور ، مبتكران نوآوريهاي و اختراعات:علميفرهنگي گروه
سازمان معاهدات از يكي به ايران آتي پيوستن با
شوراي يك در ارزيابي و (پتنت) فكري مالكيت جهاني
معتبر جهاني سازمان عضو كشورهاي سراسر در داخلي ، علمي
.ميشود شناخته
و علمي پژوهشهاي سازمان نوآوريهاي و اطلاعات معاون
كارگاه برپايي آستانه در دوشنبه روز ايران صنعتي
نتايج كردن تجاري چگونگي و فناوري انتقال آموزشي
.كرد اعلام را مطلب اين نوآوري ، و تحقيق از حاصل
كشور تحقيقات گرفتن جهت ما قصد:گفت آملي حسينسالار
ثروت توليد در تحقيقاتي مراكز تاثير كه است سمتي به
و مجلس تلاش با كه كرد اميدواري اظهار وي.شود مشخص
از فكري مالكيت مهم نهادهاي به پيوستن براي دولت
در ايراني محققان نوآوري حاصل اختراعات ، ثبت جمله
معتبر فكري ، مالكيت جهاني سازمان عضو كشورهاي
سال اواخر در ايران كه ميشود يادآور.شود شناخته
.پيوست معنوي مالكيت جهاني سازمان به 1380
فناوري مديريت آموزشي كارگاه:افزود آملي حسينسالار
از نوآوريها و تحقيقات از حاصل نتايج كردن تجاري و
ثبت اداره و معنوي مالكيت جهاني سازمان سوي
در ارديبهشت 81 پنجم تا دوم از ژاپن اختراعات
آموزشي كارگاه اين در افزود ، وي.ميشود برگزار تهران
اداره و فكري مالكيت جهاني سازمان حمايت با كه
ميشود ، برپا ژاپن نوآوريهاي و اختراعات ثبت
شركت جهان كشور از 33 بيش نمايندگان
ژاپن ، كشورهاي از كارگاه اين اصلي سخنرانان.ميكنند
خواهند هند و سوئيس آلمان ، سنگاپور ، فنلاند ، استراليا ،
.بود
در فكري مالكيت ارشد كارشناسي دوره
راهاندازيميشود ايران
فكري مالكيت ارشد كارشناسي دوره:فرهنگي علمي گروه
مخترعان انديشه و فكر حاصل به نهادن ارج منظور به
.ميشود راهاندازي ايران در مبتكران و
منابع و تجربيات انتقال با دوره اين ايرنا گزارش به
دانشگاه سه ياري به فكري ، مالكيت خصوص در علمي
فكري مالكيت سازمان نماينده همكاري با و كشور داخل
كشور در فرانسه و ايتاليا كشورهاي از نمايندگاني و
.ميكند كار به شروع
و (پتنت) فكري مالكيت جهاني سازمان نمايندگان
در ايران ، از ديداري در فرانسه ، و ايتاليا كشورهاي
دانشگاه سه مسئولان با ماه 81 ، ارديبهشت اوايل
.ميپردازند نظر تبادل و بحث به كشور
و استاد تبادل و همكاري زمينههاي ديدار ، اين در
كارشناسي رشته دارنده كشورهاي و ايران بين دانشجو
ساير از اعزامي نمايندگان بين فكري مالكيت ارشد
تربيت و بهشتي شهيد تهران ، دانشگاه سه و كشورها
.ميشود بررسي مدرس
در تاكنون ما كشور در نوآوريها و اختراعات نتايج
با است قرار ولي ميگرفت ، قرار تاييد مورد ثبت اداره
زمينه مالكيتمعنوي ، جهاني سازمان به ايران پيوستن
فراهم الذكر فوق سازمان در تحقيقات و نوآوريها ثبت
.شود
ميبينند حقوق آموزش دبيرستاني دختران
درصد به 60 نزديك سال 1381 ، در:فرهنگي علمي گروه
حقوق آموزش تعليمديده ، مشاورين توسط دختر دانشآموزان
.ميبينند
تهران ، شهر پرورش و آموزش سازمان عمومي روابط گزارش به
دخترانه مدارس مشاورين از جمعي طرح ، اين اجراي راستاي در
آموزش تحت "دختران به حقوق آموزش" عنوان تحت دورهاي در
.گرفتند قرار
دوم سال دختران به حقوق آموزش طرح اين اجراي از هدف
انواع با ميتوانند نوجوان دختران آن طي كه است دبيرستان
.شوند آشنا...و مدني بهداشتي ، اجتماعي ، جمله از حقوق
ويژه شرايط و دختران آسيبپذيرتربودن دليل به طرح اين
آتي ، برنامههاي در و ميشود آغاز دختران از آنان
.ميگيرند قرار آن پوشش تحت هم پسر دانشآموزان
راهنمايي مدارس آزمون برگزاري زمان
شد اعلام دولتي نمونه
زمان پرورش ، و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
راهنمايي مدارس به ورود داوطلبان آزمون برگزاري
را 81 تحصيلي 82 سال دولتي نمونه
.كرد اعلام خردادماه 24
اين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
برگزار كشوري سئوالات با و سراسري صورت به آزمون
.ميشود
دانشآموزان به مراكز اين پذيرش سهميه درصد 60
.دارد اختصاص شهري دانشآموزان به درصد و 40 روستايي
از اعم آزمون مراحل تمامي پرورش و آموزش وزارت
اعلام و پاسخنامه تصحيح آزمون ، اجراي سوال ، تكثير
واگذار استانها به را اعتراضات به پاسخگويي و نتايج
.كرد
هستند محروم مناطق در مراكزي دولتي ، نمونه مدارس
و ميشوند اداره پرورش و آموزش وزارت هزينه با كه
نيروي و مناسبتر امكانات از عادي مدارس به نسبت
.برخوردارند مجربتري انساني
دادن قرار پوشش تحت منظور به سال 65 از مراكز اين
شاهد مدارس" دفتر در محروم مناطق مستعد دانشآموزان
.شدهاند داير پرورش و آموزش وزارت "نمونه و
كشور 62 كل در دولتي نمونه مدرسه حاضر 240 حال در
.دادهاند قرار پوشش زير را دانشآموز هزار
نمونه راهنمايي مدارس به ورود داوطلبان از ثبتنام
.شد خواهد انجام ماه 80 فروردين پايان تا دولتي ،
كتابهاي ترخيص براي خارجي ناشران
شدند معاف سود
پرداخت از نمايشگاهي
پرداخت فقط گمرك ، از كتاب ترخيص براي:فرهنگي علمي گروه
خارجي ناشران و است الزامي گمركي حقوق درصد يك
تهران كتاب بينالمللي نمايشگاه پانزدهمين در شركتكننده
.هستند معاف سود پرداخت از
روز ايران گمرك واردات دفتر كل مدير "كرماني ناصر"
فرهنگي محمولههاي ترخيص:افزود خبر اين اعلام با دوشنبه
و فرهنگ وزارت موافقت و مجوز صدور از پس كتاب ، جمله از
در شركتكننده خارجي ناشران و ميشود انجام اسلامي ارشاد
در كشور داخل در آنها نمايندگي دفاتر يا كتاب نمايشگاه
.بود نخواهند مواجه مشكل با زمينه اين
|