كودكان در پذيري مسئوليت
ميشود؟ شروع زماني چه كودكاناز شدن لوس
كرد تغيير انتظامي نيروي مسئول 8
از را رشد فرصت حجيم آموزشي فعاليتهاي
ميگيرد آموزان دانش
مدرسه باخته جان آموزان دانش همكلاسيهاي
شدند پزشكي مراقبت طه
جمعيت به نفر هزار از 30 بيش سالانه
ميشود اضافه كشور معلول
بازتاب
از زنجيرهاي قتلهاي پرونده بازجويان حكم
است خفيفتر زنداني روزنامهنگاران حكم
كودكان در پذيري مسئوليت
جرايد در را بيشماري مطالب كودكان تربيت و فرزندپروري شيوههاي درباره امروزه
در همايشها و بحثها همچنين و تلويزيون و راديو مانند ديگر گروهي رسانههاي و عمومي
متخصصان تمامي و جامعهشناسان روانشناسان ، .هستيم شاهد دانشگاهي و علمي محافل
بپرسيم خود از بايد حال.دارند وافر تلاشي آن اعمال چگونگي درباره تربيت و تعليم
چيست؟ امر اين به توجه همه اين علت
سنتي دنياي از خروج و شدن مدرنيته و صنعتي بسوي جهان پيشروي با گفت بايد پاسخ در
پيچيدگي اندازه همان به ميشتابد آدمي بسوي مكانيكي آسايش و رفاه اينكه با
به نياز پيچيدگي ، اين به توجه با.ميشود اضافه آن به آمدن كنار و زندگي شيوههاي
مناسب شيوههاي پرورش راستا اين در.ميشود احساس نيز روند اين با بيشتر آموزشهاي
گيرند ، عهده به را جامعه هدايت سكان بايد كه آتي نسل عنوان به كودكان براي زندگي
.است برخوردار خاصي اهميت از
در جويي رقابت احساس فرزندان ، قبال در والدين حد از بيش مسئوليتپذيري حس ايجاد
توسط كودكان مسئوليتپذيري صحيح روشهاي افتادن مخاطره به باعث...و شغل و تحصيل
روبهرو (سالاري فرزند) نام به تربيتي اجتماعي ، معضل نوعي با امروزه و شده والدين
.هستيم
ندارند دوست آنان.هستند خود فرزندان چراي و بيچون خادمين والدين پديده اين در
در ممكن حد تا كه دارند انتظار آنان ازكنند تجربه را ناكامي كوچكترين فرزندانشان
منظور اين براي.باشند داشته نمره 20 گرفتن در سعي عبارتي به و باشند موفق تحصيلات
خود جاي از حتي فرزندانشان ، تا باشند خريدار جان به را سختي هر حاضرند والدين
ميكنند ، تميز را آنها اتاقبياورند خود خوردن براي را آبي ليوان تا برنخيزند
.قبيل اين از مورد هزاران و دهند انجام را كوچكي كار كه نميخواهند آنان از هرگز
و ميگيرند آنان از شرايطي هر تحت را خود كودكان ريسك قدرت والدين گونه اين
تنها نه رفتارها گونه اين آنكه حال.ميكنند ازفرزندانشان حد از بيش محافظتهاي
براي را تدريجي مرگ نوعي بلكه نميآورد ارمغان به كودكان براي را خوشبختي و موفقيت
كودكانشان همراه به ابد تا نميتوانند والدين كه چرا.ميزند رقم فرزندانشان آينده
حمايتهاي و توجه از كه كودكي.كنند پيشبيني را آنان استقلال روزي بايد و باشند
اين آينده در او داشت ، خواهد تاريك قطعا آيندهاي است برخوردار والدين افراطي
واقعيت وليداشت خواهد...و آشنايان از فاميل ، از همسر ، از معلم ، از را توقعات
ديگران از او كه اندازه همان به و نيستند او والدين خارج ، واقعي دنياي كه است اين
ايجاد كه خاصي اهميت به توجه با.بود خواهند متوقع او از نيز ديگران دارد توقع
با و احساس از فارغ ديدي با بايد والدين دارد افراد زندگي روند در مسئوليتپذيري
مسئولانه بايد هركس آزاد ، جامعه يك در كه چرا كنند توجه نكات اين به عاقلانه نگاهي
مسئول كودكاني خانه در بايد باشيم ، داشته مسئول بزرگسالاني ميخواهيم اگر.كند عمل
بين را جديدي روابط مجبوريم ندارند را گذشته تاثير تنبيه و تشويق چون.كنيم تربيت
معمولا خود فرزندان تربيت براي والدين وجود اين با.آوريم پديد فرزندانمان و خود
.ميشوند تقسيم (مسئول) والدين و (خوب اصطلاح به) والدين دسته دو به
و ميآيند در پيشخدمت صورت به فرزندانشان براي گاهي (خوب اصطلاح) به والدين
مطمئن ميخواهند مثلا.باشند داشته نظارت كودكانشان فعاليتهاي همه به ميخواهند
اين.خير يا ميرسد كارهايش به و ميشود بيدار خواب از موقع به او آيا كه شوند
يا (باش خوبي بچه) كه ميكنند نصيحت را فرزندانشان مداوم بهطور والدين گونه
آنان.غيره و (بزن واكس را كفشهايت) (نگذار جا را كتابهايت) (ببند را دكمهات)
و سوالات از موجي مدرسه از كودك مراجعت با و دارند مدنظر را كودك حركات كوچكترين
،(ببينم بده را مشقهايت) (كردي؟ چكار امروز).ميكنند روانه او سوي به را دستورات
.(بخوابي زودتر كن عجله) ،(بخور را شامت) ،(كن عوض را لباسهايت)
و بنفس اعتماد رفتارشان ولي ندارند ، بدي منظور معمولا ،(خوب اصطلاح به) والدين
به نسبت دلسوزي و داشتن دوست براساس آنان.ميكند زايل را فرزندان استقلال
انجام دستور آنان به هيچگاه ميكنند ، منع كاري هرگونه انجام از را آنان فرزندانشان
بگيرد ، درس خود تجارب از كودك دهند اجازه آنكه عوض به آنان.نميدهند را كاري
بودن وابسته از آنان.هستند او محافظ چيز همه مقابل در و ميكنند دلسوزي برايش
.ميكوشند نقش اين حفظ براي و ميكنند بودن مهم احساس خود به فرزندشان
را متقابل احترام مفهوم كه نميدهند فرصت فرزندانشان به ،(خوب اصطلاح به) والدين
بپردازند ، زياد دلسوزي يا مواظبت و حكم صدور بيشتر ، كنترل به اگر آنان.بياموزند
فرزندشان پاي زير خاك را خود اگر همچنين ، و كردهاند متزلزل را فرزندانشان احترام
فرزندان آموزش از والدين حالت ، اين دو هر دركردهاند نقض را خويش احترام كنند
با مقايسه در مسئول والدين.نمودهاند غفلت ديگران حقوق به گذاشتن احترام براي
در را بهنفس اعتماد و مسئوليت احساس كه ميكنند سعي بيشتر (خوب باصطلاح) والدين
.ميكنند پافشاري خودشان تصور بر آنكه نه نمايند ، تقويت فرزندشان
نتيجه كه ميدهند اجازه آنان به و قائلند انتخاب حق فرزندانشان براي مسئول والدين
.كنند تجربه را تصميماتشان
ميدهد توسعه را مسئوليت كه انضباطي روش يك
عدم خاطر به تنبيه و اطاعت برابر در تشويق كودكان ، تربيت انضباطي راههاي از يكي
مادران و پدران اغلب و است انضباطي نظام يك كه (تنبيه و تشويق) روش.است اطاعت
:است معيني معايب داراي يافتهاند ، رشد آن تحت امروزي
.ميسازند خود فرزندان رفتار مسئول را والدين -1
باز موثر رفتار قوانين پذيرفتن نتيجه ، در و تصميمگيري آموختن از را كودكان -2
.ميدارد
سر فرد از مجاز ، افراد حضور در فقط قبول قابل رفتار كه ميشود موجب روش ، اين -3
.بزند
مقاومت به را آنان شرايط ، با خود دادن مطابقت به كودكان كردن مجبور با روش اين -4
.ميكند دعوت
و طبيعي نتايج) كه دارد وجود نيز ديگري تربيتي روش تنبيه ، و تشويق بر علاوه -5
محاسني داراي (تنبيه) و (تشويق) روش با مقايسه در روش اين.ميشود خوانده (منطقي
:است زير شرح به
.والدينش نه ميگذارد ، خودش عهده بر را كودك رفتار مسئولت -1
.است مناسبتر راه كدام بگيرد تصميم خود كه ميدهد اجازه كودك به -2
به نه بگيرد ، درس (شخصي غير) طبيعي و اجتماعي حوادث از كه ميدهد فرصت كودك به -3
.بپذيرد را ديگر افراد خواستههاي اجبار
زيرا بگيرد درس جامعه واقعيات از كه ميدهد امكان كودك به منطقي نتايج به توجه
بر نتايجاش آنكه براي.ميدهند قرار تاييد مورد را متقابل احترام و حقوق آنها
.دهد ارتباط رفتارش به منطقي بطور را آنها بايد كودك شوند ، واقع موثر او رفتار
باشند شريك مسئوليت در بچهها همه بگذاريد
تقصير.كنيد پيدا را مقصر كه نكنيد سعي ميافتد اتفاقي كودكان از عدهاي ميان وقتي
در بچهها همه بگذاريد ميشود ، كودكان بين همچشمي باعث فقط مقصر ، تعيين و يابي
حرفها بهكنند حل را مشكلشان چگونه كه بگيرند تصميم خودشان و باشند سهيم مسئوليت
.نكنيد توجه هم از آنان بدگوييهاي و
كاغذ مقداري نشيمن اتاق در تلويزيون ، كودك برنامه از پس هميشه اميري آقاي مثلا
در ميخواهند اگر كه گفت بچهها به او.ميكرد پيدا غيره و چيپس نايلون شكلات ،
روز.كنند تميز كاملا را اطاق كودك ، برنامه پايان از پس بايد بخورند چيزي اتاق
باقي اطاق در كثيف ليوان يك و ظرف يك فقط و شده تميز اطاق همه كه ميبيند او بعد
كودكان به ديگر كه گرفت تصميم بلكه نكرد ، ايفا را مخفي پليس نقش اواست مانده
مسئوليت در بايد كودكان همه كه داشت باور او.بخورند چيزي اطاق در كه ندهد اجازه
او از را تنقلات خوردن اجازه چگونه كه بگيرند تصميم خود بين در و باشند سهيم
.بگيرند
كه بگوييد آنان به.شوند حاضر غذا صرف موقع كه باشند مسئول كودكانخود بگذاريد
نيامدنبستگي و آمدن و زد خواهي صدا را آنان يكبار شما.دارد معيني وقت غذا ، صرف
موقع چه شام وقت كه بگوييد آنان به بروند ، جايي به است قرار اگر.دارد خودشان به
غذا صرف مشغول اگر.كنند سوال را صحيح وقت باشند مسئول خودشان كه بگذاريد.است
كه است اين رفتارشان نتيجه شوند ، مشغول ميتوانند كردند ، مراجعت آنها هستيد ،
كنند صبر غذا بعدي وعده تا بود ، بايد شده صرف غذا اگر كنند ميل سرد غذاي احتمالا
شوند حاضر غذا صرف براي موقع به آنكه انتخاب.بيايند كنار گرسنگي طبيعي نتايج با و
.است خودشان با نه ، يا شوند حاضر اصلا خير ، يا
اسماعيلي غلامعلي*
دانشگاه مشاوره مركز روانشناس
طباطبايي علامه
روتهي سادات بهاره*
باليني روانشناسي كارشناس
ميشود؟ شروع زماني چه كودكاناز شدن لوس
كودكم به توجه در هرگز كه كردم عهد خود با بيايد ، دنيا به اولم فرزند اينكه از قبل
گريه يا ناله هر با دوستانم چگونه كه بودم شاهد وحشت با من.كرد نخواهم افراط
شما احتمالا.بود خواهم صبورتر آنها از كه بودم مطمئن من و ميپرند جا از كودكشان
را كارها همان دقيقا و شدم بچهدار من.بزنيد حدس را قصه دوم نيمه ميتوانيد
.دادم انجام
نظر برطبق اما.ميلرزيدم خود به لوس بچه يك پرورش تصور از من جديد ، خطاي هر با
بخش رئيس مرازك ديويد دكتر.بودند بياساس من نگرانيهاي بيشتر كارشناسان ،
اول ماه شش طي در":كه ميدهد اطمينان "مينسوتا روچستر" در روانشناسي و روانكاوي
شدن ، آرام براي نوزاد يك نيازهاي كردن برآورده.كنيد لوس را نوزادي كه است ممكن غير
احساس ميكند كمك او به پيشبيني قابل روش يك با شدن تغذيه و شدن گرفته آغوش در
لوس به كار اين.سازد برقرار كودك و والدين ميان دوستانه رابطهاي و كند امنيت
".نميشود منجر او كردن
:ميگويد بوستن در هاروارد پزشكي مدرسه در كودكان بخش استاديار گورسكي ، پيتر دكتر
اگر كودك يك.ميدهد پرورش او در را استقلال هم نوپا ، كودك به عكسالعمل دادن نشان
دنياي محدودههاي كه بود خواهد مشتاقتر كند تكيه والدينش به ميتواند كه بداند
.كند كشف را خود اطراف
ديگر كارآمد روش سه.نيست آن ابتداي در لوسي كردن متوقف راه تنها استقلال ، پرورش
:از عبارتند مورد اين در
بگيريد ياد را خود كودك علامتهاي -1
علامت هميشه كردن گريه كه نميكنند درك والدين از بسياري":ميگويد گورسكي دكتر
و خستگي تا گرفته گرسنگي از احساسات سري يك انتقال براي گريه از نوزادان.نيست درد
كردن سرگرم و كردن بغل براي دويدن اين بنابر.ميكنند استفاده مفرط برانگيختگي
شيوههاي كه ميكند توصيه گورسكي دكتر "نيست درستي عكسالعمل هميشه نوزادتان
شما كودك كرد ، پيدا ادامه گريه اگر ;كنيد امتحان را او كردن آرام براي خود معمول
.باشد داشته نياز اجتماعي تحريك بدون استراحت براي زماني به فقط است ممكن
كه ميدهد توضيح استراسكالر دكتر.باشد خوب شما دوي هر براي است ممكن تفريح زنگ
.سازد آرام و سرگرم را خود ميگيرد ياد كودك كه است راهي تنهايي به اوقاتي گذراندن
باشيد خود رفتار مراقب -2
"اجتماعي دلبستگي" را آنچه كودكان ماهگي هشت يا شش در كه ميدهد توضيح گورسكي دكتر
ميخوانند را خود والدين اعمال و چهره حالتهاي آنها.ميكنند شروع ميشود خوانده
پديده با كودكتان كه هربار اگر.كنند رفتار چگونه متفاوت موقعيتهاي در بفهمند تا
وجود نگراني براي موردي كه ميكند فكر او برسيد ، نظر به نگران است مواجه جديدي
شما كودك به كننده دلگرم و خونسرد روشي با رفتاركردن.ميشود نيازمند بيشتر و دارد
.ندارد وجود آن در اشكالي و است درست اكتشاف كه بداند ميدهد اجازه
كند گريه كمي بگذاريد -3
و دست آن با كمي دهيد اجازه او به است اسباببازي يك با تقلا مشغول شما بچه اگر
فرصت ميتواند برآمدن كوچك شكستهاي عهده از":ميگويد گورسكي دكتر.كند نرم پنجه
".باشد بچهها براي خوبي يادگيري
ساعت مانند را ثابتي برنامههاي ميكنيد سعي وقتي دارد احتمال همچنين شما كودك
كه است مهم فرزندتان و شما براي":ميگويد اسكالر دكتر.بزند نق كنيد معين خواب
آيا.كنيد تحميل را خواب وقت كه ندارد اشكالي هيچ.كنيد استراحت كافي اندازه به
دكتر "رود؟ خواب به تا كند گريه آنقدر شما كودك بگذاريد بايد كه معناست بدين اين
خواباندن روشهاي تمام قبلا اگر اما.نيست گزينه اولين هرگز اين":ميگويد مارزك
نهايتا ، ".باشد راه تنها است ممكن اين كردهايد ، امتحان رسيده فكرتان به كه را او
:ميآموزد را مهم درس دو شما كودك به منطقي ، بهطور ترفندها ، اين تمام بكارگيري
او "شايد" تنها شايد ، اينكه ديگر و بود خواهند كنارش در هميشه او والدين كه اين
.داشت نخواهد احتياج آنها به هميشه
گاورن مك كامي:نويسنده
خرمي فريده:ترجمه / والدين ماهنامه:منبع
كرد تغيير انتظامي نيروي مسئول 8
سردار حضور با انتظامي نيروي مسئول هشت معارفه توديعو مراسم:اجتماعي گروه
در نيرو اين فرماندهي ستاد در انتظامي نيروي فرماندهي جانشين اميري علي امير
.شد برگزار تهران
علمي نجفي مرتضي سردار مراسم اين در ناجا ، عمومي روابط از نقل به ايرنا گزارش به
به محمدقصري سردار ناجا ، بينالملل پليس كل مدير و فرماندهي مشاور بهعنوان
آموزش عنوانمعاون به فر محمدي مهدي سردار و ناجا مطالعات مركز رئيس سمت
نكويي غلامعلي سردار گزارش ، اين براساس.شدند بكار مشغول و منصوب نيرو اين
عنوان به واقفي محمد سيد سردار ناجا ، عملياتي قرارگاه بازرسي رئيس بهعنوان
كل مدير بهعنوان كارگر بيژن سردار و ناجا كل بازرسي پيشگيري و صيانت معاون
.شدند معرفي ناجا برنامه و معاونتطرح توسعه و طرح
دانشگاه جنايي پليس فرماندهدانشكده بهعنوان منعم ارسلان سرهنگ همچنين
نگهداري مديركل بهعنوان يارنژاد عسكرالله علي سرهنگ و ناجا انتظامي علوم
.شدند بكار ومشغول منصوب ناجا پشتيباني و آماد
از را رشد فرصت حجيم آموزشي فعاليتهاي
ميگيرد آموزان دانش
غيرمتناسب ، و حجيم آموزشي فعاليتهاي:گفت كشور دانشآموزي سازمان رئيس
.ميربايد آنان از را رشد فرصت و ميكشد را دانشآموزان استعدادهاي
فارس دانشآموزي سازمان تاسيس سالروز آيين در جمعه روز شاهحسيني محمدمهدي
كه ميگذاريم درس و كتاب همه اين دانشآموزان برنامه در:افزود شيراز در
.نيست كافي آموزان دانش رشد براي اين و كنند عبور كنكور سد از بتوانند فقط
از را رشد فرصت حجيم درسهاي و رسمي سيستمهاي كه اين بيان با وي
دانش حادثه ميدان يك در نتواند اگر درسها اين:افزود ميگيرد دانشآموزان
.ميخورد او درد چه به دهد نجات آموزرا
و اجتماعي آسيبهاي از كه چيزي آن:افزود كشور آموزي دانش سازمان رئيس
و نكنيم باور را دانشآموزان كه است اين است خطرناكتر دانشآموزان تخريب
.ننماييم واگذار آنها به را كارها
از بسياري از را آموزان دانش كه است راهحلي باوري جوان:كرد اضافه وي
.ميرهاند اجتماعي آسيبهاي
جمله از را كودك حقوق جهاني نهضت راهاندازي و دانشآموزي مجلس ايجاد وي
نوعي اينها:افزود و دانست پرورش و آموزش در جوانباوري به رويكرد شاخصهاي
.است باوري جوان به گرايش و دمكراسي تمرين
كانون راهاندازي از شيراز در جمعخبرنگاران در همچنين حسيني شاه
خبري همكاري ايرنا با كانون اين اعضاي:گفت و داد خبر دانشآموز خبرنگاران
.ميشوند شناخته اسلامي جمهوري خبرگزاري افتخاري عضو و ميكنند
مدرسه باخته جان آموزان دانش همكلاسيهاي
شدند پزشكي مراقبت طه
درجريان كه طه مدرسه دانشآموزان از تن شش همكلاسيهاي:اجتماعي گروه
و روحي وضعيت ازنظر باختند ، جان شهر پارك در موتوري قايق يك شدن واژگون
.قرارگرفتند پزشكي ويژه مراقبت تحت جسمي
از و آموزان دانش سلامت از اطمينان را طرح اين از هدف طه مدرسه سرپرست
خبرنگار به جزايري معصومه.دانست مذكور حادثه روحي سوء اثرات بردن بين
اظهار حادثه ، مشاهده و آب در افتادن علت به بچهها از تعدادي:گفت ايرنا
آموزان دانش شد ، كل گرفته تصميم جهت همين به كه كردند ناراحتي
.گيرند قرار روحي و جسمي معاينه مورد اردو در شركتكننده
نيز برخي و پرداختند واقعي اخبار انعكاس به صادقانه بعضي رسانهها:افزود وي
احساسات و عواطف با مسايل به زدن دامن با خود تيراژ افزايش براي
در شركتكننده آموز دانش از 50 بيش پزشكي تيم يك.كردند بازي خوانندگان
ديدگان مقابل در آموز دانش شش شدن غرق به منجر كه را طه مدرسه اردوي
حادثه اين پي در.داد قرار معاينه مورد چهارشنبه روز شد آموزان دانش ساير
.شدند بركنار خود سمت از كاروان شهرك طه2 مدرسه مربي و مدرسه مدير
جمعيت به نفر هزار از 30 بيش سالانه
ميشود اضافه كشور معلول
روز دو مدت به ماه ارديبهشت از 24 مددجو ، به آموزش درماني كادر همايش اولين:ايسنا
.شد برگزار كرمانشاه در
در دانشگاه ، علمي هيات عضو آملائي ، خاور دكتر ايران ، دانشجويان خبرگزاري گزارش به
گفت500 معلوليتها كاهش جهت مددجو به آموزش خصوص در مقالهاي ارائه با همايش اين
و 90 هزار نيز 453 ما كشور در.ميبرند رنج جسمي معلوليت از جهان ، در نفر ميليون
و دارند سن سال از 14 كمتر آنها نفر و 485 هزار كه 100 دارد وجود جسمي معلول نفر
.ميشود اضافه آنان به نفر هزار تا 40 حدود 30 سالانه
معلول نفر و 720 هزار دو و ذهني معلول نفر و 200 هزار دو كه اين بيان با آملائي
نفر و 300 هزار سه حاضر حال در:گفت دارد ، وجود كرمانشاه استان در حركتي _ جسمي
.شدهاند شناسايي استان سطح در نابينا نفر و 850 ناشنوا
ستون و مغزي آسيبديدگي را جسمي معلوليت ايجاد عوامل مهمترين دانشگاه ، استاد اين
عفونتها و تصادفات تولد ، از پس و تولد هنگام بارداري ، دوران در آسيبديدگي فقرات ،
.كرد عنوان
بازتاب
نرويم بيراهه
به را مربوطه سازمان موفقيت ميكنند تلاش كاري بيلان ارائه در دولتي مسئولان اغلب
ديگر برخي حال اين با اما كنند پنهان را ضعفها و بكشند بالاتر مسئولان و مردم رخ
.هستند مستثني قاعده اين از مسئولان ، از
يا و نيستند پاسخگو خود عملكرد قبال در كشوري مسئولان از برخي چرا بهراستي
.بكشند پرده خود سازماني ضعف نقاط بر تا ميكنند سعي بهنوعي
بيشتر دستگيريهاي كه كرده اذعان شفاف گفتوگويي طي مخدر مواد با مبارزه ستاد دبير
!است داشته پي در منفي نتايج مخدر ، مواد با مبارزه زمينه در
بسيار هزينههاي صرف وجود با ستاد ، همان برنامهريزي دفتر مديركل گفته به همچنين
منفي نيز روش اين نتايج موارد دربرخي حتي نبودهايم ، موفق مخدر بامواد مبارزه در
با مبارزه امر متولي مسئولان زبان از انتقادي نكات اين شنيدن بهراستي ، .است بوده
ميكند؟ ايجاد ايراني شهروندان بين در را تلقي چه مخدر مواد
روشن بهشكلي را موجود كاستيهاي و كم مسئولان ، زبان از وقتي مردم از دستهاي
ميگذارند ، صحه سازمان پنهانكاري عدم و آنان انتقادپذيري به بيترديد ميشنوند
كاهش را مسئولان به مردم اعتماد ضعفها و مشكلات طرح كنند تصور برخي شايد اما
شفافيت و صداقت از مردم ميدهد ، نشان را اين خلاف تجربه نرويم بيراهه.ميدهد
مسائل و مشكلات صادقانه و بدانند محرم را آنها مسئولان ميخواهند ميكنند ، استقبال
و دوچندان را مسئولان به مردم اعتماد مسائل بيان بگذارند ، ميان در آنها با را
.ميكند جلب پيشروي موانع رفع براي را آنها مشاركت
اميري محمد
از زنجيرهاي قتلهاي پرونده بازجويان حكم
است خفيفتر زنداني روزنامهنگاران حكم
برخي محكوميت حكم از زنجيرهاي قتلهاي متهمانپرونده بازجوهاي حكم:ايسنا
.است شده صادر خفيفتر بسيار باقي و گنجي مانند زنداني روزنامهنگاران
با گفتوگو در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت سابق مطبوعاتي معاونت سحرخيز عيسي
از تن پنج حكم اعلام و صدور به اشاره با و مطلب اين بيان با ايسنا سياسي خبرنگار
نشاندهنده اخير صادره حكم:داشت زنجيرهاي ، اظهار قتلهاي پرونده بازجوهاي
قتلهاي بحث گذشته هفتههاي و ماهها طي كه شرايطي در.است واكنشي برخوردهاي
و داخلي سطح در پخششده فيلمهاي يا CD و بازجوها عملكرد ويژه به و زنجيرهاي
نظر به كه ميكند صادر را حكمي مدتها از بعد مربوطه دادگاه بوده ، مطرح بينالمللي
مبني زنجيرهاي قتلهاي متهمان ادعاهاي يا و بوده مطرح نوارها در آنچه با نميرسد
اين نميكنم فكر بنده و باشد داشته تطابقي بازجوها ، توسط اذيت و آزار و شكنجه بر
كرده مخدوش را كشورمان بينالمللي حيثيت كه باشد رفتارهايي جوابگوي بتواند احكام
.است
بازجوهاي درخصوص صادره احكام كه صورتي در:كرد تصريح آفتاب نشريه مسئول مدير
روزنامهنگاران برخي خصوص در صادره احكام با را زنجيرهاي قتلهاي پرونده متهمان
بازجوها جرم آنكه وجود با كه ميبريم پي مشهود مساله اين به كنيم ، مقايسه زنداني
بسيار آنها محكوميت احكام اما نيست ، روزنامهنگاران با مقايسه قابل وجه هيچ به
.است خفيفتر
سطح در سئوالاتي طبيعتا.باشد عمومي افكار پاسخگوي بايد دادگاه:كرد تصريح خيز سحر
.است مطرح عمومي افكار
كه آن از پيش بازجوها خصوص در اخير صادره حكم ميكنم فكر:گفت پايان در وي
زنجيرهاي قتلهاي پرونده موضوع اصل به باشد ، بيشتر ايرانيان عمومي افكار جوابگوي
.زد خواهد دامن كشورمان در قضايي تشكيلات عملكرد نحوه و
|